• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi RS4 B8 (2012 – 2015) – occasion video & aankoopadvies

Auteur: Wouter, gepost 4 januari 2018 om 16:00 – 117 Reacties

RS4 B8


Een briljant klinkende V8, vierwielaandrijving en genoeg ruimte voor het gezin. What’s not to like? Het brandstofverbruik is er één, maar verder lijkt deze generatie RS4 best degelijk te zijn.

Of je fan bent van het weggedrag, hangt er een beetje af van wat je verwacht. Snelle BMW’s en AMG’s zijn speelser met alleen achterwielaandrijving, maar het principe dat je altijd onder alle weersomstandigheden vaart kan maken is de charme van een Audi RS model.

Aanbod
Prijzen variëren voor deze generatie RS4 tussen de 50 en 70 mille. Op AutoTrack zijn er meer dan 10 exemplaren te vinden, van de nauw verwante RS5 staan er nog steeds dik 20 stuks te koop.

Alternatieven
Audi RS6
Mercedes C63 AMG
BMW M3 sedan

Aandachtspunten
Aandrijflijn

  • De FSI motoren hebben, net als de meeste andere direct ingespoten benzinemotoren, de neiging om koolstofafzetting te genereren op de inlaatkleppen. Dat kan uiteindelijk schade aan het blok veroorzaken. Regelmatig (elke 15.000 kilometer of eens per jaar) olie wisselen helpt dit voorkomen en het tanken van premium brandstoffen ook. Als de auto moeilijk start of misfires heeft is de koolstofafzetting waarschijnlijk de oorzaak. Er zijn bedrijven die het reinigen met walnootschillen.
  • De zeventraps DSG versnellingsbak kan een problemenkindje zijn. Controleer of die goed, soepel en snel schakelt. Eerste tekenen van problemen zijn bonkende geluiden uit de bak bij terugschakelen. Als het fout gaat schiet de auto in een soort noodloop waarbij niet alle versnellingen meer bruikbaar zijn. Vervangen van de bak is serieus kostbaar (5000+ euro), maar soms helpt het vervangen van een printplaat en er zijn ondertussen specialistische bedrijven die zich alleen bezig houden met het oplappen van kapotte versnellingsbakken. Vaak bieden deze goedkopere oplossingen dan de merkdealer.

Carrosserie en interieur

  • Het is vooral belangrijk om te controleren of er geen (slecht herstelde) schade is geweest. De auto kan wel wat en dan is het risico op onvrijwillige aanraking met andere objecten ook wat groter.
  • De goot onder de voorruit heeft afvoerkanalen die verstopt kunnen raken. Onder die goot zitten de computers, dus zorg dat de kanaaltjes schoon blijven, anders loopt de goot over en stroomt het water bij de computers naar binnen. Droogmaken redt de computer soms, maar niet altijd.
  • De rails van het panoramadak moeten zo nu en dan gesmeerd worden. Het open dak kan er echt op stuk lopen en dat is uiteraard prijzig om te laten herstellen.

Onderstel

  • De remblokken die geleverd worden met de stalen remschijven zijn niet van de hoogste kwaliteit. Als je last hebt van vibraties of schudden bij het remmen, dan kun je overwegen om in plaats van standaard remblokken te kiezen voor betere blokken van een andere fabrikant. Ook willen de stalen schijven nog wel eens kromtrekken.

Elektronica

  • Er zijn wat verhalen te vinden over auto’s met elektronische problemen. Flikkerende dashboardverlichting en een radio die hard staat bij het inschakelen van de auto zijn weggevers. Ook gebeurt het soms dat de 12V-aansluitingen niet lekker werken of zorgen dat aangesloten apparatuur kortsluit en zichzelf uitschakelt.
  • Check de werking van de elektronische parkeerrem, die blijft soms vastzitten.

Bekijk hier het aanbod van de Audi RS4 op AutoTrack.

Ook interessant!

  • Aankoopadvies: een geschikte caravantrekker
    Aankoopadvies: een geschikte caravantrekker
  • Aankoopadvies: Youngtimer in 2022
  • Audi A5 8T occasion aankoopadvies
    Audi A5 Sportback 8T 2009-2016 occasion aankoopadvies
  • Audi dealerschap onder water

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Porsche 911 Cabrio is jouw sportwagen voor 2026 #test
  • lezersvraag autoverhaal
    Wat te doen bij aquaplaning, gladheid en sneeuw (met praktische tips)
  • Video: een spookrijder met volle overtuiging
  • Even voorstellen: ons nieuwe Foto van de Maand-jurylid
FacebookTweetPinLinkedIn

a4, Aankoopadvies, advies, Audi, autotrack, avant, b8, occasion, RS4, station, Video, zwart

Vorig bericht: « Aston Martin doet het goed in Nederland
Volgend bericht: Nürburgring aast op plekje in F1-kalender »

Lees Interacties

Reacties

  1. petrolicious zegt

    4 januari 2018 om 16:09

    Naar het schijnt heeft de RS4 ook als voordeel dat er een gratis “valetservice” is die je wagen letterlijk tot in de bank rijdt ;)

    Login om te reageren
    • r3fl3x zegt

      4 januari 2018 om 16:40

      @petrolicious: dit. Elke RS Avant is een potentiële ramkraak.

      Login om te reageren
  2. jack_abarth zegt

    4 januari 2018 om 16:12

    Al met al weinig klachten m.u.v. de versnellingsbak, lijkt me een heerlijke auto om als daily te hebben.

    Login om te reageren
  3. italiano zegt

    4 januari 2018 om 16:14

    Slechte kwaliteit remschijven en blokken onder zo dure auto uitvoering .moffen zijn echt oplichters .wanneer worden jullie is wakker Duits is troep. Als je een vergelijkbare Italiaan koopt zit er tenminste Italiaans top merk onder je auto brembo.

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      4 januari 2018 om 16:16

      @italiano: Nou, Brembo is ook niet alles hoor. Vraag maar aan Mustang GT500 eigenaren.

      Login om te reageren
      • italiano zegt

        4 januari 2018 om 22:31

        @E34M5Touring: is een van de top merken van de wereld

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          4 januari 2018 om 22:34

          @italiano: Is een van de bekendste merken ter wereld. Maar er zijn echt wel betere fabrikanten hoor. Ook Brembo heeft gewoon cheapo setjes die na 3 rondjes circuit staan te koken als een fluitketel. Zoals ik al zei, bijv. GT500 Mustang, daar werd echt veel geklaagd over de Brembo remmen. Niet bemeten voor de auto.

          Login om te reageren
      • italiano zegt

        4 januari 2018 om 22:38

        @E34M5Touring: dat kan met elke merk wel zijn maar brembo staat wel
        Voor
        Kwaliteit wat onder een Ferrari of Porsche of lambo duurste auto’s hebben brembo omdat het beste is einde discussie. En zou rs4 kost aardig wat en krijg je er bagger spul bij dat vind ik slecht heel slecht

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          4 januari 2018 om 22:59

          @italiano: Einde discussie, hahaha. Doei.

          Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          4 januari 2018 om 23:02

          @italiano: Oh ja, voor ik het vergeet. Audi koopt ook in bij Brembo. Dus baggerspul volgens jou.

          Login om te reageren
      • Gulli zegt

        5 januari 2018 om 10:50

        @E34M5Touring: idd, als je een goedekopere motor zoekt zitten er tegenwoordig ByBre remmen onder. Ofwel By Brembo. Die maken dus ook gewoon el cheapo blokken.

        Login om te reageren
    • oemplus zegt

      4 januari 2018 om 17:40

      @italiano: Een vergelijkbare Italiaan, vertel? En italianen staan natuurlijk ook bekend om hun degelijkheid….

      Login om te reageren
      • italiano zegt

        4 januari 2018 om 22:30

        @oemplus: dus Audi’s gaan niet kapot. Als dat zo was kocht iedereen dat maar helaas en waren monteurs werkloos ik heb veel bewijs dat Audi veel geld kost en veel kapot gaat.

        Login om te reageren
        • oemplus zegt

          5 januari 2018 om 07:14

          @italiano: Elke auto kost geld, elke auto gaat kapot.

          Login om te reageren
    • bartsss zegt

      4 januari 2018 om 18:21

      @italiano: natuurlijk. Ik zeg 1 ding en dat is genoeg over een Italiaanse auto… Roest.

      Login om te reageren
      • KEV9 zegt

        4 januari 2018 om 19:09

        @bartsss: leef jij nog in 1970? Kijk eens naar de gemiddelde mercedes van 15 jaar oud en zet er eens een italiaan naast van dezelfde leeftijd…

        Login om te reageren
        • bartsss zegt

          4 januari 2018 om 19:44

          @soulmaster: we hebben het hier toch over Audi? Zet maar is een Audi naast een alfa van 15 jaar oud

          Login om te reageren
          • SpiderIV zegt

            4 januari 2018 om 20:12

            @bartsss: durf ik zondermeer aan een Audi naast mijn oude Alfa166. Geen roest te vinden

            Login om te reageren
          • KEV9 zegt

            4 januari 2018 om 22:35

            @bartsss: heb ik toch even een leuke scoop voor jou, ik rij (nog wel) in een Audi A8 4.2TDI Abt van nu 9 jaar jong en raad eens wat die in die 9 jaar al twee keer heeft moeten ondergaan…. heeft met verf en overspuiten te maken vanwege iets dat roest heet, daarnaast heb ik ook een Lancia Thesis 2.4JTI 20v van 14 jaar oud en raad eens wat je daar niet op vind.. woord begint met een R en eindigd op oest..

            Login om te reageren
            • tazmania zegt

              5 januari 2018 om 07:51

              @Soulmaster: heel bijzonder; een A8 heeft een koets van aluminium. Ik heb aluminium nooit zien roesten.

              Login om te reageren
              • peug206 zegt

                5 januari 2018 om 08:39

                @tazmania: na een ongeluk wil het nog wel eens oxideren; )

      • rufctr01 zegt

        4 januari 2018 om 20:30

        @bartsss: 1973 wil zijn grapje terug. Italiaanse merken roesten al heel lang niet meer.

        Login om te reageren
        • bartsss zegt

          5 januari 2018 om 05:32

          @rufctr01: een alfa 147 en al die types van die tijd zijn nog niet zo oud hoor. Of ligt dat aan mij…

          Login om te reageren
    • stuko zegt

      4 januari 2018 om 19:48

      @italiano: hahaha! Beste comment van dit jaar, nu al! Italiaans kwaliteit.. het is van alles, mooi, stijlvol, origineel- maar kwaliteit. Sorry, dat zal zelfs een Italiaan ontkrachten

      Login om te reageren
    • ablogjunk zegt

      4 januari 2018 om 20:04

      @italiano: Was de schift toets kapot op je pocketline swing?

      Login om te reageren
  4. E34M5Touring zegt

    4 januari 2018 om 16:14

    Bijkomend voordeel, er kunnen veel gasflessen in. Dus heb je een handel in ballonnen oid, top wagen!

    Login om te reageren
  5. jack_abarth zegt

    4 januari 2018 om 16:23

    Wie weet hoe het komt dat oliewissel de koolstofafzetting op de kleppen kan verminderen?

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      4 januari 2018 om 16:29

      @jack_abarth: Omdat alles zo gaar is en zoveel speling heeft dat je met motorolie de gehele kleppen schoon spoelt?

      Nee wat serieuzer, ik ben ook wel benieuwd. Wellicht slaat de koolafzetting ook naar binnen toe, voorbij de seals.

      Login om te reageren
    • torsen zegt

      4 januari 2018 om 17:03

      @jack_abarth: Misschien rare gedachtengang maar:
      Olie smeert cylinderwand en komt daarbij ook in cylinderkamer.
      Olie word na verloop van tijd vervuilder.
      Vervuilde olie verbrand mee in de cylinderkamer
      Meer troep bij verbranding is meer afzetting op de kleppen?

      Login om te reageren
      • trust zegt

        4 januari 2018 om 17:14

        @torsen: ik snap je gedachten gang. Maar met walnootschillen reinig je echt alleen het gedeelte van de klep dat zich buiten de verbrandingskamer bevindt. Dit zal dus niet in aanraking komen met olie/benzine tijdens de verbranding. Een olie wissel kan enige hulp bieden doordat er in het inlaat traject wel de olie dampen van de Carter ontluchting neerslaan

        Login om te reageren
        • torsen zegt

          4 januari 2018 om 17:18

          @trust: Punt is toch juist dat wat er verbrand is ook weer naar buiten moet. En gezien er geen inspuiting meer langs die kant van de klep naar binnen gaat de kleppen niet meer schoon gespoeld of gespoten worden?

          Login om te reageren
        • fietsenmaker zegt

          4 januari 2018 om 17:47

          @trust: ik denk dat jij de meest logische verklaring hebt gegeven. Verse olie kan meer roet en slijtage deeltjes opnemen dan vieze.

          Login om te reageren
    • oemplus zegt

      4 januari 2018 om 17:44

      @jack_abarth: Is gewoon bullshit. Het zelfde als het tanken van betere brandstof. Het is een direct ingespoten motor, brandstof stroomt dus niet langs de kleppen, waardoor de kleppen niet gereinigd worden door de schrale benzine. Nu kun je de beste benzine tanken die er is, maar dan stroomt het alsnog niet langs de kleppen, dus vervuilen ze alsnog.. Carterontluchting omleggen zodat die niet met de inlaatlucht meegaat is veel effectiever.

      Login om te reageren
      • torsen zegt

        4 januari 2018 om 18:38

        @oemplus: Minder troep in je brandstof = schonere verbranding = minder afzet van koolstof?

        Login om te reageren
        • oemplus zegt

          4 januari 2018 om 20:42

          @torsen: Het gaat niet om troep in de brandstof, afzetting komt puur door de carterdampen. Bij indirect ingespoten motoren stroomt de benzine langs de kleppen, benzine is schraal, dus schuurt de kleppen alsware schoon. Of er nou ron95 of ron102 gebruikt word, maakt (los van het extra vermogen) niet uit. Bij direct ingespoten motoren komt er dus geen brandstof langs de kleppen, want tijdens de verbranding staan de kleppen dicht..De nieuwe TSI’s hebben daarom ook extra injectoren om de kleppen schoon te houden.

          Login om te reageren
          • torsen zegt

            4 januari 2018 om 21:51

            @oemplus: Dat is niet zoals ik het begrepen heb. Uitlaatgassen die niet uit de verbrandingskamer gegaan zijn via de uitlaatklep worden bij opening van de inlaatklep een klein stukje naar binnen gezogen en de koolstofdeeltjes daarin kunnen dus, omdat er inderdaad geen brandstof langs de inlaatkleppen gespoten word, ophopen.
            (Brandstof met hoger octaan gehalte (RON waarde) geeft overigens ook niet meer vermogen maar voorkomt pingelen bij motoren met hogere compressie. Voor zover ik weet geeft alleen racebrandstof waar zuurstof aan toevoegd is meer vermogen.)

            Login om te reageren
          • Onehp zegt

            4 januari 2018 om 21:53

            @oemplus: je kennis is up to date. Maar kwaliteits brandstof is meer dan ron, de roet die in het carter komt is door de blow-by van de verbrandingskamer, en als daar de verbranding schoner met minder roetvorming plaats vindt door beter additieven en misschien ook minder detonatie, dan zal er uiteindelijk ook minder op de kleppen terechtkomen. Niet?

            Login om te reageren
          • torsen zegt

            4 januari 2018 om 23:22

            @oemplus: Ik ben overigens geen monteur of am engineer oid dus heb geen idee of het klopt maar dat is zoals ik het toen gelezen heb.
            Toen het bij de B7 RS4 en de R8 4.2 net een issue begon te worden aardig wat over gelezen.

            Login om te reageren
      • pa045 zegt

        4 januari 2018 om 18:40

        @oemplus: Hey. Wat je hier zegt klinkt zeer aannemelijk. Op welke manier wordt dit dan omgelegd? Waar gaan de gassen vanuit de carterontluchting heen na de omlegging?
        Ik had vroeger open luchtfilters op mijn 33 QV. Toen had ik op mijn carterontluchting een filtertje gemaakt en eronder zat een potje welke de rotzooi opving. Deze deed ik zo nu en dan legen/schoonmaken en klaar. Maar bij een moderne auto lijkt mij dat niet zomaar te doen.

        Login om te reageren
        • oemplus zegt

          4 januari 2018 om 18:51

          @pa045: Dit kan nog steeds zo, ook bij een moderne auto.. Vaak heb je er kant en klare setjes voor.

          Login om te reageren
  6. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    4 januari 2018 om 16:29

    Dat doet een oliewissel niet…

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      4 januari 2018 om 16:37

      @svenska_aeroplan_ab:

      Dat dacht ik dus ook ;)

      Login om te reageren
  7. st220 zegt

    4 januari 2018 om 16:39

    Olie heeft weinig te maken met die afzetting… Ben ook wel benieuwd naar de echte reden van die koolafzetting…

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      4 januari 2018 om 16:44

      @st220:

      Onderstaande afbeelding is van een Porsche motor. Wellicht vuile benzine die licht verbrand aan de klep, maar de olie hoort voor zover ik kan zien niet bij een klep te komen.

      http://amt.nl.s3-eu-central-1.amazonaws.com/app/uploads/2015/04/P08_0751_a5.jpg

      Login om te reageren
    • trust zegt

      4 januari 2018 om 17:17

      @st220: lees mijn reactie boven, olie dampen uit carterventilatie slaan neer

      Login om te reageren
    • fietsenmaker zegt

      4 januari 2018 om 17:54

      @st220: de echte reden voor afzetting zijn de uitlaatgassen die via de EGR klep binnenkomen in je inlaattraject. Schone olie verminderd de vervuiling want schonere gassen in je carter welke ook in het inlaattraject komen.

      Login om te reageren
      • oemplus zegt

        4 januari 2018 om 18:53

        @fietsenmaker: Hij heeft geen EGR klep, er word wel gebruik gemaakt van klepoverlap..

        Login om te reageren
        • fietsenmaker zegt

          4 januari 2018 om 19:51

          @oemplus: juist

          Login om te reageren
    • torsen zegt

      4 januari 2018 om 17:59

      @st220: Die is gewoon bekend hoor. Even googlen had je het zo kunnen vinden.
      Verbranding > Koolstoftroep > Koolstoftroep verlaat cylinder via klep > Troep slaat aan op klep die niet meer schoongemaakt word door inspuiting van brandstof en gaat ophopen.
      Vandaar dat het een probleem is bij motoren met directe brandstof injectie in de cylinder.

      Login om te reageren
      • trust zegt

        4 januari 2018 om 19:20

        @torsen: hier maak je (denk ik)een kleine mis stap. Je hebt aparte inlaat en uitlaat kleppen, de (uitlaat)kleppen na de verbranding worden in geen enkel geval, directe injectie of niet, schoongemaakt met brandstof

        Login om te reageren
        • torsen zegt

          4 januari 2018 om 19:59

          @trust: Klopt. Ik zet het enigzins overgesimplificeerd neer. Vandaar ook een issue met timing. Inlaat kleppen gaan open als de verbrandingskamers nog niet volledig leeg zijn. Gassen zijn minder heet dan wanneer de uitlaatkleppen open gaan en geven de koolstofdeeltjes meer kans om te hechten. Maar belangrijk punt. Zonder verbranding krijg je geen koolstof deeltjes.

          Login om te reageren
  8. Edge zegt

    4 januari 2018 om 16:42

    Maakt deze RS4 ook van die kekke plofgeluiden?

    Login om te reageren
    • autodrop zegt

      4 januari 2018 om 16:50

      @Edge: hij kraakt af en toe een beetje schijnt..

      Login om te reageren
  9. Barryyy zegt

    4 januari 2018 om 16:43

    Man man man…. ik blijf me erover verbazen. Sommige aandachtspunten kloppen echt totaal niet met de realiteit.

    Login om te reageren
    • oemplus zegt

      4 januari 2018 om 17:46

      @barryyy: Klopt, van een autoforum mag je verwachten dat de auteurs ook verstand hebben van auto’s.. Om de haverklap lees je dingen die helemaal nergens op slaan.

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        4 januari 2018 om 22:52

        @oemplus: welk gedeelte klopt dan niet volgens jou? Of is er iets wat onderbelicht is?

        Uiteraard is het altijd mogelijk om eigen ervaringen te delen in de comments. Daar zijn ze immers voor.

        Login om te reageren
        • oemplus zegt

          5 januari 2018 om 07:23

          @willeme: “Regelmatig (elke 15.000 kilometer of eens per jaar) olie wisselen helpt dit voorkomen en het tanken van premium brandstoffen ook” Optijd olie verversen en premium brandstof helpt het absoluut niet voorkomen, het zal misschien minimaal helpen (zoals hierboven word genoemd in de discussies, maar eigenlijk is het niet te voorkomen. Ik heb zelf een TFSI gehad met 140.000 op de teller, die altijd met goede brandstof heeft gereden, en regelmatig nieuwe olie kreeg, en de kleppen waren zeer vervuild. Ik heb ze toen laten reinigen dmv walnutblasten, en het werd aangeraden dit elke 60.000/80.000 km te doen. Carterontluchting extern afvoeren zou het proces zeker vertragen. Maar puur door de combinatie directe inspuiting en klepoverlap, is het niet te voorkomen.

          Login om te reageren
    • kareljansen zegt

      4 januari 2018 om 19:07

      @barryyy: Goede reactie! Top!

      Login om te reageren
      • Barryyy zegt

        4 januari 2018 om 20:47

        @kareljansen: thanks! Ik zal het later even verantwoorden, goed?

        Login om te reageren
        • monsieurleloure zegt

          4 januari 2018 om 23:10

          @barryyy:

          In 2115?

          Login om te reageren
    • willeme zegt

      4 januari 2018 om 22:53

      @barryyy: Hoe bedoel je dat? Zijn er bepaalde dingen naar jouw mening onderbelicht? Of ben je het er niet mee eens? Uiteraard is het altijd mogelijk om je eigen ervaring en mening te delen in de comments. We horen het graag!

      Login om te reageren
  10. misterpepper zegt

    4 januari 2018 om 16:48

    Is ooit een reclamebak geweest… https://www.autojunk.nl/2016/06/rs4-met-akrapovic-171627

    Login om te reageren
    • hoglard zegt

      4 januari 2018 om 20:18

      @misterpepper: vandaar die lampjes achter de grille. Dacht heel even dat het ex-arrestatieteam auto was oid.

      Login om te reageren
      • misterpepper zegt

        5 januari 2018 om 15:29

        @hoglard: Ja nu je het zegt, die waren mij ook op gevallen, daar maak je het meteen een infantiele wagen mee.

        Login om te reageren
  11. nicolasr zegt

    4 januari 2018 om 16:48

    Jeetje. Dat nog niemand de link heeft gelegd tussen RS4 en plofkraken… ;-)

    Login om te reageren
    • SpiderIV zegt

      4 januari 2018 om 16:58

      @nicolasr: da’s ook een aandachtspuntje.

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      4 januari 2018 om 17:24

      @nicolasr: Hoe zit het eigenlijk met dat alcoholvrije bier?

      Login om te reageren
  12. SpiderIV zegt

    4 januari 2018 om 16:57

    Meer aandachtspunten dan een willekeurige Alfa! Premium hoor.

    Login om te reageren
    • trust zegt

      4 januari 2018 om 17:05

      @spideriv: lees het volgende artikel de eerste alinea omtrent het woord premium : https://www.autoblog.nl/nieuws/special-audi-rs4-avant-b5-97199

      Login om te reageren
    • dijan zegt

      4 januari 2018 om 17:11

      @spideriv: Dacht het NIET.

      Login om te reageren
      • pa045 zegt

        4 januari 2018 om 17:56

        @dijan: Dan lees nog maar eens goed! Een 15 jaar oude Alfa wordt de grond in geboord voor een waterpomp. Hier heb je het over een auto van 3 tot 5 jaar waar motoren en bakken van kapot gaan. Veel plezier met deze rommel! Blijf jezelf maar voor de gek houden! Pon lacht zich dood met zulke petrolheads!

        Login om te reageren
        • SpiderIV zegt

          4 januari 2018 om 18:07

          @pa045: jij snapt het. En die onderdelen van die Alfa zijn ook nog goed te betalen ook.
          Wel respect voor de marketingmachine v Audi. Het volk denkt dat het geweldig spul is en blijft t kopen. Echt knap.

          Login om te reageren
        • fouadski zegt

          4 januari 2018 om 18:18

          @pa045: dus volgens jouw beredenering moet een 3-5 jaar Audi waar veel mee gereden word minder problemen hebben dan een alfa van 15 jaar oud waar bijna niet mee gereden is. Ja klinkt logisch…

          Login om te reageren
          • pa045 zegt

            4 januari 2018 om 18:31

            @fouadski: Waar staat iets over hoeveel gereden is geworden met zo een auto? Bij het aankoopadvies van de Alfa heb ik geen kilometerstand gelezen en bij deze ook niet. Je kunt natuurlijk verzinnen wat je wilt om jezelf een Audi goed te praten. Maar kijk eens naar de feiten. Ze kunnen nog geen open dak maken! Ik zou al balen als dat in mijn 12 jaar oude Volvo kapot zou gaan. Dan zwijg ik maar wat ik ervan denk wanneer dit na 5 jaar naar de klote is.
            Of ondergelopen computers. Man man man. Knopjes die je aanraakt laten je de koning voelen. Maar ze kunnen nog geen computer droog houden.
            Is maar waar je aandacht aan geeft. En dan maar iedereen zeggen dat die Pruisen kwaliteit maken..
            Ieder zijn eigen ding. Maar blijf wel nadenken. Wanneer jij een harde plasser krijgt van een Audi, vind ik dat prima. Maar ga dan niet verdedigen dat je dit hebt omdat het zo een kwaliteit is.

            Login om te reageren
            • fouadski zegt

              4 januari 2018 om 18:35

              @pa045: ik krijg een harde plasser van Audi, jij van alfa blijkbaar. Prima toch. Alfa maakt super goede auto’s daarom zien we r ook super veel rijden( kuch) sorry ben een beetje verkouden. Laten we het daar bij houden

              Login om te reageren
              • pa045 zegt

                4 januari 2018 om 18:42

                @fouadski: Nou. Gezondheid jongen. Hoop dat je verkoudheid snel voorbij is.
                Ik ben blij dat je mij nu met echte feiten te woord heb gestaan en de discussie wil doven. Zijn we er tenminste vanaf..

              • fouadski zegt

                4 januari 2018 om 20:57

                @pa045: mille grazi Bello!!

    • oemplus zegt

      4 januari 2018 om 17:46

      @spideriv: 1 april duurt nog een paar maanden..

      Login om te reageren
  13. thomasthomas zegt

    4 januari 2018 om 17:20

    Ziet er niet fris uit met die zwart gespoten wielen en logo. Zijn veel mooiere exemplaren voor dat geld.

    Login om te reageren
  14. maxidyne zegt

    4 januari 2018 om 17:25

    Conclusie: gauw verder kijken…

    Login om te reageren
  15. aquila2003 zegt

    4 januari 2018 om 17:39

    Ik wil er zeker nog eens 2 bezitten, ben zo benieuwd hoe een RS zich verhoud tot M en AMG!

    Login om te reageren
    • kareljansen zegt

      4 januari 2018 om 19:10

      @aquila2003: Waarom niet gewoon met 1 beginnen dan?

      Login om te reageren
      • aquila2003 zegt

        4 januari 2018 om 20:31

        @kareljansen: ik heb een m3 en een audi b8 quattro, maar die laatste is maar een 2.0tfsi. Ik zou de audi wel willen wegdoen voor een rs, maar waar mn vrouw dan in rijden? ?

        Login om te reageren
      • aquila2003 zegt

        5 januari 2018 om 01:10

        @kareljansen: lol nu pas zien dat reactie sloeg op mn typo ?

        Login om te reageren
  16. poursuivant zegt

    4 januari 2018 om 17:40

    En weer een auto die bij relatief weinigen op de shortlist zal staan als ze een andere wagen aanschaffen. Ik snap wel dat dit de krenten in de pap zijn voor liefhebbers, en ik vind het ook een dik ding, maar het is al weer van september 2017 dat er op dit medium een ‘normale’ auto in deze categorie besproken werd. On topic: als ik deze wagen dan toch al zou willen hebben en kunnen betalen, dan in een felle kleur en niet in plofkraakzwart.

    Login om te reageren
  17. frank2b zegt

    4 januari 2018 om 17:42

    Je lapt dus 50K, en mag meteen beginnen met het vervangen van de motor, de DSG, de computelarij en het dakraam.

    Fijn.

    Login om te reageren
    • oemplus zegt

      4 januari 2018 om 17:48

      @frank2b: Wat is er mis met de motor dan? En als je verder netjes onderhoud uitvoert is jouw lijstje niet relevant.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      4 januari 2018 om 18:40

      @frank2b: ehh nee? Je wordt aanbevolen de olie op tijd te vervangen, de juiste brandstof te tanken, de afwatering schoon te houden en de rails te smeren. Precies hetzelfde als bij elke andere auto eigenlijk.

      Login om te reageren
  18. hondar zegt

    4 januari 2018 om 17:56

    Met andere woorden: met een hele grote boog………..

    Login om te reageren
    • frank2b zegt

      5 januari 2018 om 14:38

      @hondar: Ik zou nog eens goed naar het lijstje met mogelijke issues kijken. Dat is beslist NIET zoals bij elke andere auto. En onderhoud staat hier los van, het spul gaat gewoon kaduuk, vaak zo rond de 160k km lijkt het wel, ook bij perfect uitgevoerd onderhoud.

      Een korte zoekactie op FSI problems of TFSI problems en er gaat een wereld voor je open. Er is inmiddels een hele industrie ontstaan rondom het reviseren van deze motoren en de DSG-bak. Dat is dan macro-economisch gezien wel weer mooi natuurlijk. De een zijn dood is de ander zijn brood.

      Login om te reageren
      • hondar zegt

        5 januari 2018 om 14:40

        @frank2b: Goed dat je het nog even aanhaalt, die boog is nu alleen maar groter geworden ?.

        Login om te reageren
      • frank2b zegt

        5 januari 2018 om 14:40

        @frank2b: Ik bedoelde @mashell en @oemplus natuurlijk … sorry, had even de leesbril niet goed op. Excuses…

        Login om te reageren
  19. mashell zegt

    4 januari 2018 om 18:41

    Ergens krijg ik het gevoel dat dit soort lijstjes gesponsord worden door een “walnootschillenproducent”.

    Login om te reageren
  20. slickrick zegt

    4 januari 2018 om 18:47

    4.7sec naar de 100km/h….mijn B8 3.0 TDI deed het in pakweg 5.7, en met een stuk minder brandstof….vind het verschil vrij klein

    Login om te reageren
    • pa045 zegt

      4 januari 2018 om 18:49

      @slickrick: Is toch 20%

      Login om te reageren
  21. gtveej zegt

    4 januari 2018 om 19:14

    Gave auto met dik geluid.

    Maar ik mis een punt bij de aandrijflijn.

    Het opgegeven motor vermogen wordt niet tot zelden gehaald.
    Heb regelmatig uitdraaien voorbij zien komen dat er meer dan 30pk minder uitkomt dan opgegeven door fabriek. En dat is toch wel jammer.

    Login om te reageren
    • turbotoll zegt

      4 januari 2018 om 19:41

      @gtveej: Klopt. Van de vorige 420pk versie was het vermogen in de praktijk ±380 pk evenals van een M3 V8 volgens een tuner en fabrikant van motormanagement-systemen.

      “We hebben er verschillende op de bank gehad zowel hier als in Duitsland. Dat vermogen: dat liegen ze. Als we ze hier gehad hebben met de kats eraf en andere kleptiming komen we aan dat vermogen. Deze hier gaat in een open-wheel racer” (Samen met een ontgoocheld BMW adept starende over een M3 motor)

      Login om te reageren
  22. anthwan zegt

    4 januari 2018 om 19:31

    Ik zou toch echt voor de C63 AMG gaan deze klinkt veruit het beste, rij nu zelf de S4 V6T maar kan nog niet aan geluid wennen vergeleken bij Mn vorige.

    Login om te reageren
  23. mistermini zegt

    4 januari 2018 om 19:37

    Wij hebben nog een RS4 staan en komen er niet vanaf, iemand geïnteresseerd? Inclusief kerstboom verlichting bij het starten…

    Login om te reageren
    • mistermini zegt

      4 januari 2018 om 19:39

      @mistermini: Correctie, kerstboomverlichting bij het proberen te starten, want dat doet hij niet!

      Login om te reageren
    • oemplus zegt

      4 januari 2018 om 20:45

      @mistermini: Ja hoor, wat moet ie kosten?

      Login om te reageren
  24. MaartenD zegt

    4 januari 2018 om 20:03

    Vind het een prachtige auto, maar geen zin hem kwijt te raken aan een paar Noord-Afrikaanse bontkraagjes opweg naar een geldautomaat

    Login om te reageren
    • fouadski zegt

      4 januari 2018 om 20:53

      @maarten020: waarom zou je in godsnaam in Noord-Afrika een bontkraag willen dragen? Het is daar bloedheet.

      Login om te reageren
      • MaartenD zegt

        4 januari 2018 om 21:37

        @fouadski: ik snap dat begrijpend lezen lastig voor je is?

        Login om te reageren
  25. rufctr01 zegt

    4 januari 2018 om 20:36

    Jongens, kom op! We hebben het hier over een Audi! Die gaan toch nooit kapot en hebben geen zwakke punten?

    Login om te reageren
    • oemplus zegt

      4 januari 2018 om 21:50

      @rufctr01: Correct

      Login om te reageren
  26. eefie zegt

    4 januari 2018 om 21:08

    Mooie auto, voor het boevengilde

    Login om te reageren
  27. TimD zegt

    4 januari 2018 om 21:24

    Wat een geweldige auto blijft dit, ik ben hem nu zo’n 1,5 jaar kwijt en ik mis hem nog wel eens…. je kon er alles mee… van verhuizen tot het aansluiten van een kudde Gallardo’s, Huracan’s door de bergen rondom Monaco… die sound blijft magistraal.

    Login om te reageren
  28. Onehp zegt

    4 januari 2018 om 22:05

    Ze zijn dik. 1930-1980kg dik (eu met bestuurder). Met een echte ~420pk en 400Nm niet écht snel dus. Het is maar wat je verwachtingen zijn.
    Het verbruik met een 13l valt dan weer relatief goed mee voor een V8, tenzij je gans de tijd gaat gassen, dan lust ie 30l/100km…

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      4 januari 2018 om 22:17

      @Onehp: inderdaad. De RA4 van dese generatie is op papier gaaf, maar in de praktijk valt het wat tegen.

      Ik zou zelf altijd voor een S4 B8 gaan. Die is een stukje lichter, ziet er minder ordinair uit en is met een chipje met gemak naar 430 pk te tillen (en 600 Nm). Inlaat, uitlaat en poelie aanpassen en je gaat naar 500 pk. Dat S4 blok werd ernstig geknepen om de RS4 ‘aan de top’ te laten staan. Maar het is een hopeloos inefficiente motor voor een auto als deze. Leuk in een hangeschakelde R8, maar voor een zware stationwagon is het gewoon niet de juiste motor.

      Login om te reageren
  29. monsieurleloure zegt

    4 januari 2018 om 22:59

    Doe mij maar een Lexus IS-F, daar lopen de computers in ieder geval niet onder water.
    Blijf mij verbazen dat Audi die computers altijd op die bizarre plekken leggen.
    Als je op het Audiforum koekeloert worstelen ze daar al sinds 1998 mee.
    Aan de andere kant is het natuurlijk wel handel, net als die navigatiesystemen die uitwisselbaar is verspreidt over 4 merken. En bovendien met een paar schroeven te demonteren valt. Over de techniek ga ik het al helemaal niet hebben, dan kom ik leestekens tekort.

    Login om te reageren
    • steelfighter zegt

      5 januari 2018 om 01:45

      @monsieurleloure: Dat hebben ze van BMW afgekeken.

      Login om te reageren
  30. giulio zegt

    4 januari 2018 om 23:04

    2 ton gewicht voor een sportieve auto. En dan zeiken dat en maserati quattroporte zwaar is en niet mee kan komen.

    Login om te reageren
  31. allesmetturbo zegt

    5 januari 2018 om 11:17

    Lijkt me echt een fantastische auto met dito geluid maar gezien het prijsverschil met de S4 was ik voor de S4 gegaan.

    Audi S4 3.0 JD520HP Tfsi Avant Quattro AUT
    http://link.marktplaats.nl/m1162517503

    Zelfs?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=105416 met 520pk nog goedkoper dan een RS4, keuze snel gemaakt lijkt mij.

    Login om te reageren
  32. T5Power zegt

    5 januari 2018 om 14:36

    Ik heb onlangs een RS4 cabriolet van 2007 gekocht (slechts 1.507 keer geproduceerd) en voorlopig gaat die niet meer weg! Als ik dan toch een nadeel moet noemen is dat ie tegen de 1.900 kilogram weegt en dat is fors zwaarder dan de sedan en avant. Desondanks kan ie toch vrij goed meekomen met het overige verkeer.

    Login om te reageren
  33. bmwfreak038 zegt

    5 januari 2018 om 15:14

    Ik heb niks gelezen, maar deze foto’s van deze rete dikke familie kruiser maken mij hebberig!

    Login om te reageren
  34. gregorius zegt

    5 januari 2018 om 16:28

    Als je er ‘prijs op aanvraag’ bij zet, verkoop je dat ding dan sneller? Volgens mij niet toch?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2026 Autoblog · Powered by Truer than North