Audi zegt vaarwel tegen de iconische W12

Auteur: , 47 Reacties

En weer een motor in de categorie bedreigde motorsoorten. De W12 gaat namelijk verdwijnen.

Audi zegt vaarwel tegen de iconische W12

Het verdwijnen van grote benzine- en dieselmotoren is onvermijdelijk. Dit neemt niet weg dat het heel jammer is. Een machtige W12 is nu eenmaal soepeler dan een vierpitter die harder moet werken (en nog herrie gaat maken ook) om vermogen te leveren. Fabrikanten van supercars zullen voorlopig nog wel vasthouden aan de heerlijke V10’s en V12’s die ze momenteel produceren, maar conventionele autobouwers nemen toch echt afscheid van de joekels.

Zo ook Audi. Peter Mertens, technische directeur bij de Duitse autofabrikant, heeft tegenover Car and Driver duidelijk gemaakt dat de huidige A8 de laatste nieuwe Audi is met een W12 onder de kap. Na deze generatie is het afgelopen voor de motor.

In deze categorie is zo’n grote motor een niche. Mercedes en BMW blijven over, al kun je je hardop afvragen in hoeverre deze merken nog een twaalfcilinder blijven aanbieden in dit segment.

De W12 gaat niet de prullenbak in. Bentley zal de motor nog blijven gebruiken voor haar modellen. Van de huidige generatie A8 is nog geen W12-variant beschikbaar, deze komt op een later moment. Het huidige topmodel is de 55 TFSI met een geblazen 3.0 liter V6.



47 reacties

Is er niet eens een V8 leverbaar in de huidige A8. ??
@HZW: Die komt nog
Wat een triest nieuws zeg. Langzaam maar zeker worden deze technologische hoogstandjes door marxistische en groene opportunisten de nek omgedraaid. Vernietigen is nu eenmaal veel makkelijker dan creëren. En de ratio ontbreekt. Industrie, luchtvaart en scheepvaart vervuilen onnoemelijk veel meer, maar behoorlijk schone auto’s worden gevisiteerd. Waanzin.
@kempenaer:

Zijn niet aan te slepen ..
Veel meer vraag dan aanbod ..
Iedereen wil dit “technische hoogstandje” ..

Maar we stoppen de productie omdat we zo milieu bewust zijn ..
Want geld verdienen .. daar staan wij als autoverkopertjes ver boven ..
@kempenaer: Het gaat om de mindset bij mensen persoonlijk. En dat is nou net wat bij auto’s een rol speelt.

Zolang wij massaal naar de Action blijven gaan en spullen op AliExpress en dergelijke kopen, kan de industrie simpelweg niet veranderen. De consument wilt er niet voor betalen namelijk.

Als de consument de omslag maakt naar duurzaamheid en daar ook meer behoefte aan heeft, verandert de scheepvaart en industrie vanzelf ben ik van mening.
@granlusso: “de consument wilt er niet voor betalen”

Ik denk eerder dat de consument het niet KAN betalen. En ook door het internet alles dichtbij is.
Voor precies hetzelfde product hier in NL daar te koop voor 4x minder.
@moewat: Die prijsverschillen kloppen inderdaad, maar zolang we wel geld uit blijven geven aan dagelijks vlees eten (zelfs met kiloknallers is dat duur) en wekelijks naar de friettent gaan, maak je me niet wijs dat we geen geld hebben om 10 euro voor bijv. een flessenopener te betalen in plaats van 3.
@kempenaer: heeft geen betrekking op deze motor maar inderdaad, schone auto’s is de grootste onzin ooit. Over pak en beet 8 jaar zitten we met miljoenen verlepte baterijen. Dat is lekker schoon zeg…
@goodolddays: het lithium in de batterijen is dan nog steeds in de batterij dus recycleren heeft zin, er wordt ook al massaal in geïnvesteerd… dus wat is je punt?
@kempenaer: industrie, luchtvaart en scheepvaart mogen dan wel veel vervuilen maar het verschil is dat die allemaal dingen produceerden/handelingen verrichten die meerdere mensen ten goede komen. Dit terwijl een dikke motor alleen de eigenaar van de auto zelf plezier geeft. Denk er maar eens over na, alles wat je in je huis hebt/eet/drinkt komt door de scheepvaart/wegtransport naar Nederland. Wat heb je liever…een dikke auto voor de deur en je mango’s en ananassen alleen kunnen kopen tijdens de zomer of iets zuinigers rijden en toch door kunnen consumeren zoals je nu doet. Want allebei tegelijk dat gaat namelijk niet.

Het is een mindset die mensen moeten leren. Ik zeg niet dat lucht/scheepvaart en industrie weinig uitstoten, maar ze doen dat met een reden en die reden ben jij, ik en iedereen anders op deze wereld. Wij willen allemaal voor €50 naar Rome vliegen en het hele jaar door aardbeien voor €1.50 per kilo kunnen kopen. Dat moet ergens van komen.
Mercedes zal niet snel stoppen met de V12, de S600 verkoopt super goed in China en het Midden-Oosten
@romeoalfa: S600 verkoopt niet zo goed hier in China hoor. De S350 is het meest verkocht. Slurptax en wegenbelasting hier is zo hoog voor een S600 dat de mensen die hem kunnen betalen dikwijls kiezen voor een RR Ghost vanwege de extra status. Het feit dat er wat S600’s hier verkocht worden heeft meer te maken met het feit dat er 1.5 miljard mensen wonen maar ga je kijken naar het percentage “dikke” motoren op het totaal aantal verkochte auto’s dan blijft dat erg achter op landen zoals de VS en zelfs Duitsland.
@mopar: Exact, bovendien wordt er in China geloof ik ook belasting geheven op basis van de cilinderinhoud van de betreffende auto. Dat maakt dat supercars bijvoorbeeld net zo duur en vaak iets duurder zijn dan in Nederland (ondanks de bpm).
@granlusso: klopt. De reden dat merken als RR en Bentley het zo goed doen hier (in China) is gewoon omdat ze veel meer waar voor hun geld bieden dan bijvoorbeeld Mercedes dat doet met hun S600. Het prijsverschil is namelijk miniem. Je moet dus echt een S600 willen. Dat is ook de reden dat die Lamborghini Urus maar met een 4 liter V8 komt. Met een 6 liter V12 zouden ze zichzelf namelijk compleet uit de markt prijzen in China.
@mopar: kijk, dat is interessante info :-)
@poes: En tamelijk oud.
@phaeton: Tuurlijk wat weet ik ervan. Ik woon alleen maar in China.
@mopar: ze moeten iets kunnen zeggen eh. Iemand een compliment geven is niet meer van deze tijd
Als we nou met zn alle eisen dat we op waterstof gaan rijden dan blijven de verbrandings motoren nog wel even..
@sameshitdifferentday: waterstof verbranden is niet aantrekkelijk, dus dat krijgen we allemaal brandstofcelauto’s. Ook niet heel spannend. De toekomst wordt stil en een tikje saai. Zicht.
Het gaat er toch een keer van komen. Overigens kan een elektromotor ook prima functioneren in dit soort topmodellen. Ik heb al eens eerder laten vallen dat het bijvoorbeeld voor Rolls-Royce eveneens een goed alternatief kan zijn voor de twaalfcilinder.

Je hebt in deze klasse namelijk een aandrijflijn nodig met een zijdezachte loop en bergen koppel, daarbij moet het ook nog eens stil zijn (ooit een Rolls-Royle horen brullen?).
Ondanks dat het jammer is dat de twaalfcilinder gaat verdwijnen, denk ik dat we er snel aan wennen, mede door de prima alternatieven die er zijn.
Jammer maar helaas.
Oud blok, lekker dat bentley die blijft gebruiken, zegt mij al genoeg.. dan liever een s klasse met state of the art 4.0 v8
@wildbeest: of een S-klasse 6.0 v12 2turbo of een BMW 7 6.6 v12 2turbo.

Zijn bepaald geen lompe dingen. Lijkt net snijden door boter.
Zonde inderdaad. Maar straks is met een V6 en een zwikje elektromotoren eenzelfde vermogen en souplesse te bereiken voor aanzienlijk minder brandstofkosten. Alleen het gevoel en geluid zal altijd achterblijven natuurlijk. Lekker eentje wegzetten in de schuur voor leuke ritjes met de kleinkinderen over 40 jaar…
@trustmeiamanengineer: ritjes op je eigen stuk grond helaas, want op de openbare weg ben je niet meer welkom…
Schroeven ze voortaan toch gewoon 2 V6-en aan elkaar….
Dat ding is natuurlijk ook hopeloos verouderd.
@rubenpriest: Als de 7 serie facelift uitkomt is er toch ook geen V12 meer van BMW leverbaar?
Misschien een beetje een naïeve vraag maar kan iemand mij uitleggen waarom een V12 persé 6 liter groot moet zijn? (met alle uitstoot-gevolgen van dien)
Wat is er mis met een 4.0 V12? Of een 3.0 V8?
@bennyweisz:

Om het toerental laag te houden ..
V12 blokken zijn nml complete onzin in een personen auto (Alhoewel de mensen die er nooit 1 hebben gehad daar anders over denken) ..

Dus zo een ding wil je niet te heet maken om je klanten op nog meer kosten te jagen ..
@bennyweisz: vaak is de v12 een doorontwikkeling van de v6 (of l6), die opbouw is vaak een 3.0, 500 cc per cil, dus 2.0 4 cil. Sorry ben nog moe
@bennyweisz: dat is omdat 500cc per cilinder het meest ideaal is. Daarom maken BMW en Mercedes bij hun modulaire motoren daar ook gebruik van. Zie de 1,5l 3 cilinder 2l 4 cilinder en 3l 6 cilinder.
@arjontje: precies hierom. En ook het liefst kort bij een vierkante verhouding (boring/slag).
Hoe verklaar je dan dat fabrikanten tegenwoordig juist de voorkeur geven aan geblazen motoren? Want die halen een hoger rendement juist bij hogere toerentallen.
Mijn mening is dat ’t toch te maken heeft met de verhouding tussen motorrendementen , emissienormen en fabricagekosten.
Ik was benieuwd naar andere meningen hierover…..
@bennyweisz: juist niet, lage toerentallen hoge compressie
@bennyweisz: waar ik vooral mee zit is de levensduur van die nieuwe motoren. Mijn neef heeft net zo’n Qashqai gekocht met een 1.2 turbo….die wagen is best groot, heeft de luchtweerstand van een tuinhok en gaat er toch best goed vandoor (mits je hem in de toeren houd) Ben alleen bang dat die wagen nooit de 2/3 ton zal halen zonder minimaal een paar nieuwe turbo’s. Hoe kan dat nu vooruitgang zijn vraag ik me af…
@mopar: de thermische belasting is natuurlijk veel hoger bij al die kleine blokjes. Toch kan het prima, mits ze er op gebouwd worden. Net zoals je nu ook flinke verschillen ziet in de duurzaamheid van motorblokken.

Ik vrees echter met je mee, want autofabrikanten hebben inmiddels prima begrepen dat ultieme levensduur niet hand in hand hoeft te gaat met het financiële rendement van de onderneming.
@poes: nog erger voor het milieu. Auto’s die nog geen 10 jaar mee gaan met 20dkm per jaar. Dan liever mijn atmosferische 2.0 die niks te lijden heeft.
Niets is lekkerder dan het hebben van een 8 of 12 cilinder motor. Ik werk zelf in China en rijd daar een 4 cilinder (turbo) Kia Optima. In China is wegenbelasting namelijk gebaseerd op motorinhoud/uitstoot en niet op wagengewicht en dus zijn grote motoren hier vrijwel niet te verkrijgen.

Ben altijd weer blij als ik naar Nederland kan komen en in mijn 16 jaar oude 745i met V8 kan stappen, hoewel die Optima bijna net zo veel vermogen heeft als de BMW kan de souplesse en vooral de beleving en rust gewoon niet op tegen het hebben van een grote motor die niet hard hoeft te werken. Het is erg jammer dat dit soort motoren verdwijnen. Mijn advies voor iedereen is dan ook; als je het kan permitteren, gun jezelf dan eens het plezier van het rijden in een V8 of V12. Grote kans dat die mogelijkheid er in de toekomst namelijk niet meer zal zijn.
@mopar: Dat is exact de reden waarom ik een E60 540 heb gekocht en niet voor een 525 ben gegaan.
@mopar: ik snap je helemaal, maar die rustige souplesse is echt een makkie voor elektromotoren. Dat wint een brandstof motor nooit.
En een w12 is ook nog eens onnodig gecompliceerd. Met hoge running cost.
@fanboy: we zullen ook idd die kant op gaan maar zelf prefereer ik een grote ongeblazen V8 of V12 nog altijd boven een elektrische auto. Heb hier wel eens in een Tesla gereden en hoewel dat idd erg moeiteloos ging miste ik toch dat gevoel dat mijn 8 cilinder me geeft. Zal wel persoonlijk zijn maar ik probeer zo lang het me niet onmogelijk gemaakt word nog een auto met “dikke” motor te rijden.
En wanneer gaan ze afscheid nemen van hun diesels?
Die zijn nog steeds erg vervuilend, ondanks de “aanpak”.
Zie: https://www.nrc.nl/nieuws/2018/02/15/nog-altijd-veel-te-vies-a1592450
Als je bij de action ed blijft kopen weet je zeker dat je kinderen niks meer kunnen betalen. Juist omdat we te gierig zijn om lokaal gemaakt goed spul te kopen hebben wij geen geld meer. En china lacht z’n ballen uit de broek, die profiteert er alleen maar van.

Dus als je veger en blik van de action volgende week alwéér kapot is kan je beter voor 20 euro een stuk kwaliteit halen. Niet alleen hoef je dan niet elk half jaar een nieuwe, je stimuleert daarmee ook je eigen economie ipv die van china.
Dat was dus @moewat
Ik denk dat’k als toekomstig € multimiljardair ‘ns met Audi ’n babbeltje moet gaan doen . . . , ik ben namelijk ’n rasechte V 12 liefhebber . . .

Echter, ‘k hou wel degelijk rekening met de nieuwe toekomstige ontwikkelingen . . . , en zelfs bereid ben om te investeren in Audi ‘als’t nodig is . . .

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).