Autoblog-advies: alleskunner voor €25.000

Auteur: , 116 Reacties

Vandaag gaan we een Insignia rijder van advies voorzien!

Autoblog-Advies Volvo XC70

Nog niet heel lang geleden was de diesel ‘de slome keuze’. Alleen voor mensen die echt veel kilometers maakten. Daarbij waren ze nogal lawaaiig. Tegenwoordig is dat wel anders. Zelfs een vrij modale 2-liter diesel weet aansprekende prestaties te genereren. We kregen een bericht binnen van Kristof, die er net zo over denkt. Hij is op dit moment de trotse eigenaar van een Opel Insignia 2.0 CTDI. Deze bevalt hem in principe prima, maar hij begint al een beetje op leeftijd te raken.

Voor zijn nieuwe auto is Kristof duidelijk: deze moet van alle markten thuis zijn. De Insignia is nogal zwaar, dus zoekt Kristof een auto die iets lichter (lees: sneller en zuiniger) is. Met een lichtere auto is dat goed te bereiken. De volgende criteria bewerkstelligen dan wel een contradictie: automaat én vierwielaandrijving.

Kristof heeft zelf geen merkvoorkeur, alhoewel Peugeot en BMW hem dichter bij het hart liggen dan Volkswagen of Mercedes.

Zoals je gewend bent, de tabel der tabellen:

Huidige /vorige auto's:Opel Insignia Sport Tourer 2.0 CDTI
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 25.000
Jaarkilometrage:25.000 km
Brandstofvoorkeur:Diesel
Reden aanschaf andere auto:Anders en beter
Gezinssamenstelling:Twee volwassenen + 2 kinderen
Voorkeursmerken /modellen:BMW 320xd en Volvo XC70
No-go modellen / merken:Softroaders

Gezien de specifieke eisen adviseren wij ook om een kijkje te nemen over de grens. In NL komt de combinatie diesel, automaat, +160 pk en 4wd niet heel erg veel voor. Audi’s en Volvo’s zijn nog behoorlijk verkocht in deze configuratie, maar voor de rest is het aanbod relatief schaars. Na lang beraad kwam de Autoblog-redactie met de volgende aanbevelingen:

Volvo XC70 D5
Een segment dat met succes door Volvo is bedacht en  terecht is uitgemolken. Een V70 welke er net iets stoerder uit ziet. Dat is vooral erg praktisch, want je kan nu makkelijker parkeren. Je hoeft immers niet te letten op de lak op de bumpers, want deze is er simpelweg niet. Het model gaat al een tijdje mee, maar oogt zeker niet bedaagd. De stoelen zijn uitmuntend, de automaat prima (een beetje traag, dat wel) en de vijfcilinder brengt zowaar wat karakter. Prima aanbieding. Het is een Volvo, dus je  rijdt wel premium, zonder dat je als patser wordt aangezien.

XC70

Audi A4 Avant 2.0 TDI quattro S-Tronic
Het gewenste type auto is bijna door Audi uitgevonden. Dat is ook te zien in het aanbod, want je hebt keuze te over. De Audi A4 Avant is een fijne reisauto, de 2.0 diesel is lekker zuinig en vrij pittig en het quattro vierwielaandrijvingsysteem onvolprezen. Ondanks dat die diesels prettig in de omgang zijn, betreft het wel het ‘sjoemel’ blok. Vraag is hoeveel je dat uitmaakt. De S-Tronic bak werkt op zich goed, maar wilt nog wel eens kuren vertonen. Standaard zijn ze nogal kaal uitgevoerd, dus check even of alles er op zit wat je wilt. Lang niet zo ruim als de Insignia.

A4 Avant

BMW 320xdA Touring
Het alternatief uit München. Een prima auto als je veel alleen of met twee personen onderweg bent. De ruimte op de achterbak en in de kofferruimte houdt net als bij de A4 niet over. Qua rijden staat de BMW wél op een hoger plan. In basis is de BMW achterwielaangedreven, en dat merk je. Waar de Audi er echt profijt van heeft (want FWD), heeft de BMW niet echt vierwielaandrijving nodig. Er zijn wel een paar punten waar je op moet letten, maar deze worden in het AB aankoopadvies uitvoerig besproken.

320xd

Citroen DS5 2.0 HDI HYbrid4:
Strikt genomen geen stationwagon, maar het is absoluut geen sedan of softroader. De DS5 is een soort rijdende luxe lounge. Het interieur is een absoluut pareltje: zeker in de meest luxe uitvoering de mooiste van het lijstje. Qua ruimte moet je even kijken of het voldoende is. Ondanks dat de DS5 een flinke auto is, valt de ruimte een beetje tegen. De meeste zullen nu nog aan het ‘leasen’ zijn, want het internet staat er (nog) niet vol mee.

DS5

Fiat Freemont 2.0 JTD 4WD:
Misschien niet de eerste auto waar je aan denkt. De Fiat Freemont begon zijn leven als Dodge Journey en was de laatste strohalm van Dodge om hun revival in Europa luister bij te zetten. Zoals we weten mislukte dat jammerlijk. De Caliber en Nitro waren stoer, maar niet echt verfijnd. De Journey was daarentegen een heel stuk beter, de auto kreeg destijds lovende kritieken van de pers. De auto kreeg een tweede kans als Fiat en de kwaliteiten zijn het zelfde: ruim, compleet en comfortabel. Het topmodel had 4wd, automaat en een prettige 2.0 JTD. In Nederland nooit geleverd, maar er komt er af en toe eentje voorbij. In Duitsland heb je meer keuze.

Freemont

Mercedes-Benz C250 CDI 4-Matic Estate
Eigenlijk hetzelfde verhaal als met de BMW. De Mercedes C-klasse is een uitstekende auto om lange afstanden mee af te leggen. In combinatie met 4-cilinder diesel en automaat is 4WD mogelijk, maar ook hier heeft de Benz het niet echt nodig. De C-klasse is iets minder scherp dan de BMW, maar zet flink wat comfort er tegenover. Zelfs in Duitsland zul je ze niet snel vinden met AWD, dus zoveel keuze als bij de Audi A4 heb je niet. Casper neemt graag even door waar je op moet letten.

S203

Peugeot 508 RXH:
Op aanraden van @Robbert01. De Peugeot 508 deelt techniek met de eerder genoemde Citroen DS5, dus ook hier een hybride variant. De 508 RXH is niet heel lang in ons land geleverd, en een groot verkoopsucces was het ook niet, maar het neemt niet weg dat het een uitstekende keuze is. De 508 is aanzienlijk ruimer dan de DS5. Het interieur heeft weliswaar iets minder flair, maar het is nog altijd een zeer verzorgd geheel. Echt geen straf om lange tijd in te zitten.

508 RXH

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4-Motion Highline
De Passat is een auto die perfect voldoet aan de eisen, het is alleen niet echt spannend. Je kunt hem krijgen met de 170pk sterke diesel, waarmee je nét wat meer power hebt dan de huidige Opel. Het interieur is ruim en strak, met een uitstekende zitpositie. Het 4-Motion systeem is prima: Zuinig wanneer het kan, grip wanneer het moet. Er zijn wel een aantal aandachtspunten, dus neem deze even mee. Net als bij de Audi heeft de Passat heb je een ‘vieze’ motor, wederom moet je voor jezelf beslissen hoe erg je dat vindt. De technisch grotendeels gelijke Skoda Superb Combi is zeker de moeite waard, want ruimer en goedkoper, maar in combinatie met 4×4 was de 140pk TDI het maximale.

Vandaag is rood.

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



116 reacties

Opel Insignia OPC ;) 4X4 en een V6 goed voor 320 pk, en de echte petrolhead maakt zich geen zorgen om brandstofgebruik!
@henkhupelschoten: Makkelijk zeggen als jij de brandstof niet hoeft te betalen ;)
@henkhupelschoten: een echte petrolhead gaat toch niet in een Opel rijden.. Leuk hoor 320pk, maar het blijft een Opel.
@964yellowbird: 320 pk in een Opel is leuker dan 320 pk in een Audi, Mercedes of BMW hoor. Dan heb je tenminste niet teveel betaald voor een logo of nét iets zachter plastic.
@ej20g: zou zelf liever een een 335i rijden als in een Insignia opc hoor.. t is en blijft inderdaad een opel, en dat blok van GM is best een oud beestje volgensmij vergeleken met de N55 blokken
@wimbraber: ik persoonlijk niet, al is het alleen maar omdat ik de Insignia een veel mooiere auto vind dan de 3-serie. Daarnaast ligt mijn voorkeur ook nog eens bij vierwielaandrijving in plaats van achterwielaandrijving.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er iets mis is met de BMW 335i, die dingen rijden best lekker en zijn op z’n minst best rap.
@wimbraber: lekker veel “been”ruimte ook in een 3-serie met 2 kids….
@ablogjunk: mn pa heeft zelf een 3 serie Coupe E46, ben zelf 1.80 en het is prima te doen achterin. In een station of sedan is dan nog beter, en de E90 serie is ook groter dan de E46..
@wimbraber: Schei toch uit man…beenruimte achterin een e90 is gewoon schandalig klein
@redbeams: Misschien ben je te lang.
@ej20g: niet leuker, wel enger
@964yellowbird: Wat is er mis met een Opel?
@murica: in principe niets, hij brengt je droog van A naar B. Daar is wel alles mee gezegd.
@964yellowbird: versnellingsbak + turbo.
@murica: wat niet?
@964yellowbird: gewoon nog ff wachten en sparen voor een 2dehands gtr ofso
@964yellowbird: Dat klopt, liever een 3-cilinder Audi dan een Opel, zeker als je een ‘echte’ petrolhead bent.
@purepet9229: als je écht een petrolhead bent koop je een Alfa (159?).
@purepet9229: Ga eens een blokje om met die nieuwe corsa 1.0 driecilindee. Fantastisch blok en die zuipt geen olie..
@henkhupelschoten: Nee, voor dat geld koop ik liever een Audi A2 uit 1999, moet de status hoog houden hè.
@henkhupelschoten: laatst mee gehad een week voor m’n werk. Verschrikkelijk ding, nergens is echt logisch over nagedacht bij Opel. Was trouwens een 1.2. Alleen al de hendels achter ’t stuur zitten te hoog en kun je niet bedienen zonder je handen te verplaatsten van ’t stuur en ik heb grote handen. Ook de cruise control is onlogisch en die knopjes op ’t stuur voelen erg goedkoop en slap aan. Niet mijn merk, dat Opel.
@964yellowbird: Hij heeft nu ook een Opel hè, just saying :p
@964yellowbird: Die Opel rijd gewoon doodleuk 270 km per uur… Doei RS, M & AMG. Oh en standaard 20 inch optioneel 21, in de tijd dat 19″ bij de drie het grootst mogelijke was…
@henkhupelschoten: zijn die wel te vinden voor 25K. Ik snap de keuze voor de Insignia op zich wel. Een schitterende auto, die veel biedt voor een schappelijk bedrag. Daarvoor kun je bijna geen Premium rijden, tenzij het een wat gedateerd model betreft of met veel km op de klok.
@henkhupelschoten: ‘Ik rij bmw, ik rij volkswagen. Wat rij jij? Opel….’
@banaan7: Ik zou me meer schamen voor Volkswagen maar dat ben ik…
@henkhupelschoten: Je hoeft je toch nergens voor te schamen als je een auto hebt?
@henkhupelschoten: insignia opc. Betaal je daarvoor niet meer belasting dan dat je er auto voor terug krijgt?
@gerwin420: ja meer bpm dan de bruto prijs
Ik vind die Peugeot erg fraai in die kleur. Staan er wel een paar te koop. En met de 2.2HDiF is het best een snelle bak. De Volvo blijft ook een net ding. Al vind ik de D5 wel wat rumoerig maar niet vervelend.
@E34M5Touring:

Ik zou de Peugeot mijden at all costs.
Zelf de nodige kilometers in gemaakt en het rijd voor geen meter. Hij is goedkoop uitgevoerd, de automaat heeft een gat daar zeg je U tegen, alles ging kapot. Voor het stoplicht stond je ineens in vrij terwijl hij gewoon in drive stond. Meermaals naar de garage mee geweest en er veranderde precies niks.

Ik mis de Volvo V60 D6 R Design, ontzettend mooi uitgevoerd en met de nodige power. Zou ik deze zeker niet links laten liggen, tenzij deze te klein wordt geacht.
@Melvinkorrels: Er staat zo’n Peugeot op elke straathoek, nou zijn dit uiteraard allemaal leasehokken maar volgens mij valt dat best mee. Ze hebben in ieder geval het design met zich mee.
Ben geen fan van Franse auto’s, maar die Citroën is wel heel fraai.
No doubt, de Volvo 👌🏼
Een iets oudere 330xd touring. Is niets in deze lijst dat ook maar in de buurt komt. Het hele Quattro systeem van Audi is niet te vergelijken met een xdrive van BMW. https://m.youtube.com/watch?v=HvqQuC_8VrM
@964yellowbird: en dan laat je een filmpje zien van BMW zelf met een vrouw achter het stuur….
@bmwm3gtr: correctie, zelfS met een vrouw achter het stuur is BMW beter dan Audi.
@964yellowbird: éhj Niet zo wijs doen
@964yellowbird: Dit soort voorbeeld tests zeggen eigenlijk niet zoveel. Omdat dit soort tests altijd gebaseerd zijn op het zwakke punt van de andere auto’s (in dit geval de Audi).
@reistje: Klopt, in dit geval is het Quattro systeem dus de zwakke plek, en laat dat nou net de “usp” van Audi zijn.
@964yellowbird: dit de haldex versie van de quattro de torsen aandrijflijn is veel beter
@964yellowbird: dan ga je van 1633 kg naar 1690 kg. Daarnaast zuipt dat ding 3x zo veel als zijn huidige auto.

Het zou fijn zijn als mensen eens lezen wat de beste man nou wilt.

Daarnaast vind JIJ dit de beste keuze. De auto rijdt misschien fijn, maar het zuipt als een tierelier en je betaalt je scheel aan wegenbelasting. Daarnaast is een vergelijkbare auto 2x zo goedkoop in aanschaaf. Goede keus man
@87sandyd: Klopt volgens mij is het absoluut een betere keuze, als je voor doe franse meuk gaat kan je over 3 jaar weer een ander aanschaffen omdat ze compleet zijn versleten.

Belasting is 1 schaal hoger, dus scheelt je max 2 tientjes in de maand.

Het verbruikt zo veel als dat je het rechter pedaal in trapt, dus dat is ook een onzin argument.

Daarnaast is de kwaliteit van de BMW zo veel beter dan de rest (exclusief de Mercedes, deze is zeer vergelijkbaar) dat je de auto voor veel langer kan door rijden dan alle andere auto’s

Ik heb het dan nog niet eens over prestatie, comfort, afwerking etc etc etc gehad.

Absoluut de BMW dus :)
@964yellowbird: zitten weinig obectieve argumenten bij. Bmws zijn duur en niet per se betrouwbaarder dan de alternatieven.

Het is vooral een kwestie van smaak. BMW is als kaviaar. Veel te duur, maar op zich wel lekker. Maar doe mij maar een bakkie kibbeling.
@dondeboer: ik heb nooit begrepen waarom mensen denken dat BMW rijden zo duur is…ik heb juist duurdere ervaringen met onderdelen van Alfa en VW. Bij mij komt het verschil in afwerking en rij-beleving (hoe je bijv. in de auto zit) altijd weer naar boven wanneer ik in een BMW stap. Ik heb inmiddels veel merken gereden en gehad maar blijf nu voor altijd bij BMW. En minstens een heerlijke 6 in lijn…rijdt zo veel fijner dan die geblazen 4-pitters.
@skinnybmw: ik ook niet, ik rijd zelf een 318 touring en ook al kom ik 2 cilinders tekort ik word gewoon blij van het rijden in de auto. De stoelen, zit positie, interieur kwaliteit. En wat betreft de kosten valt het reuze mee, iedere 10k km nieuwe olie, en af en toe een rubber of nieuwe schijven/ blokken. En dat voor een auto van 20 jaar oud.
@964yellowbird: ik rij nu een 2005 E61 530D Touring met bijna 300k op de teller. Met comfortstoelen en redelijke opties. Heerlijke motor en auto (okay, een E39 zat beter in elkaar en is mooier), wel storingsgevoelig maar dat is bij veel merken/modellen zo uit die tijd. Heb nu op vakantie 2 weken lang een Clio (vorige model) met 100k op de teller, helemaal afgeragd…ziet er minder uit dan mijn E61. (Is natuurlijk ook anders mee omgegaan maar het zegt toch wat over de bouwkwaliteit van zo’n merk). Collega van me rijdt een E36 318tds en die rijdt ook nog heerlijk ondanks zijn km-stand (225k). Zit gewoon goed in elkaar.
@skinnybmw: precies, ik rijd zelf ook een e36, je moet er echt als een randdebiel mee omgaan wil je die auto’s slopen. In vergelijking met die Franse troep, die sloop je al door er normaal mee te doen.
Volvo V70 R
Volvo of PSA, toch de mooiere en stijlvollere auto’s!
Alhoewel de XC70 een leuk model is, kan je ook nog voor de V70 AWD 2.5T versie gaan. Heeft ook vierwielsaandrijving, even betrouwbaar als de XC. Mijn vader rijdt er met veel plezier in.
@screamgt: hij wilt toch echt diesel
De automaat van die Peugeot is verschrikkelijk. Ik heb in 3 verschillende 508’s gereden, zowel diesel als benzine. Allemaal schakelden ze k*t. Schakelen gaat traag met een ontzettend gat waarin je geen vermogen krijgt. Ik zou ‘m mijden. Ik heb geen ervaring met de automaten van BMW, maar weet dat die van Mercedes al een stuk beter zijn en de VW/Audi DSG’s top! Mits je er niet teveel gezeik mee hebt…
@appelvis: daarom zou ik de DSG mijden.
@appelvis: Ik wilde net hetzelfde zeggen. Ik heb zowel in een Peugeot 508 HDI als een Hybrid4 gereden, allebei uitgerust met die horror-automaat. Echt waar, zelfs mijn oma met MS schakelt sneller dan die bak. Even lekker optrekken is er niet bij want de versnelling wordt constant onderbroken. Zet je hem in manueel of sport dan is het helemaal een drama. Zonde, want ik vind de 508 verder een erg fijne auto. Met een handbak is hij zeker te pruimen.

De automaten van BMW zijn naar mijn mening geweldig. Comfortabel en vloeiend wanneer het moet, sportief en snel wanneer je graag wil trappen.
Ik zou voor de Volvo gaan. Zo’n XC70 vind ik een erg mooie auto, ze kunnen daarnaast flink wat spullen vervoeren en ze zijn erg betrouwbaar. Daarnaast is de D5 degelijk met een mooi geluid en het is ook een beest van een motor die altijd maar door gaat.

Als ik dan toch op zoek zou zijn naar zoiets dan zou ik naar een V70 D5 AWD zoeken, die staan ook iets hoger op de poten dan de gewone V70’s (door de AWD) maar zien er naar mijn mening mooier uit dan de XC70.
Waarom 4wd? Wat voegt het toe behalve brandstof en onderhoudskosten? Ik heb na mn 4wd e46 weer gewoon een rwd e91 genomen, als je goede winterbanden neemt merk je vrijwel nooit verschil, met de rwd kon ik alle besneeuwde hellingen op en af, over niet geschoven weggetjes, geen probleem…
Vind de 508rxh en de volvo erg mooi
Zo’n Freemont is toch wel een fijne verschijning! Sporadisch zie ik een Poolse Freemont in Zuid staan.

Als zo’n Freemont hier niet is te vinden, waarom niet zijn Dodge-tweeling op satanssap?

Of anders een Forester of Outback? Of lukt diesel icm het budget met die modellen niet
Ik hoef niet perse 4×4 dus doe mij maar een c320cdi
Wat is een Softroader eigenlijk?
@Donstil: ik gok een tiguan ofzo en dan 2wd?
Wat is de Passat B8 er op vooruit gegaan vergeleken met de B7!
@jasperhallo: in R-line wel de normale grijse lease editie met 16″ jetsers ziet er niet uit.
@dirkiii: Ik zie ze eigenlijk bijna nooit zo, vaak als Highline en GTE.
Die gekke stationwagon van BMW. De X1. Voor net geen 25 duizend euro vond ik deze:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/285000390?asrc=st|as

Alle toeters en bellen zitten er op, mooi schuifdakje en best rap. Lijkt me helemaal perfect.
@Rob: Vind ik aardig wat geld voor een auto die al op een ton zit.. :o
Alfa Romeo 159 Q4 Q-Tronic? Of ben ik nu af?
@mrniesoe:
Vrij zeldzaam ding wel. Maar er staat er zowaar eentje in Nederland:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/243221683?asrc=pl|as

@technopatat kan je vast allerlie dingen vertellen over die auto ;-)
@Rob: u vraagt ik draai! Wat wil je weten, ik heb ondertussen 90.000km in de mijne dus ken het beestje al wat 😍! In Nederland en België zijn ze blijkbaar inderdaad wel vlot geleverd de 2.4 Q4’s! Maar niet als Ti, die zijn verdikke zeldzaam :(!

1 ding kan ik maar aanraden bij de 2.4: genoeg kilometers doen. Als je vaak korte ritjes doet ga je DPf-problemen hebben. Maar die kan er makkelijk uit (heb ik gedaan) zonder al teveel roet en met nog meer fun <3! Als er nog vragen zijn, roep maar! Als je eens wil weten waar je naartoe kan met die auto, kom gerust met de mijne eens rijden :D!
@Rob: hey whut? Waarom ben ik geen technopatat meer :(? Facebooklogin die bugt?
@driesdebrabander:
Ik weet alles al van je auto! Heb namelijk ooit met veel plezier het stukje over jouw auto op autofans.be gelezen. Sterker nog, ik heb je auto ook in levende lijve mogen zien. En nog sterker, we hebben elkaar zelfs kort gesproken! Maar dat weet jij waarschijnlijk niet (meer) ;-)
@Rob: how how, zo een vedette ben ik niet ze :D.

Ik had gewoon nooit gedacht dat jij de autofans-rob was :P! Jij bent dacht ik meegekomen op die rondrit met een kameraad dan met een 147 als ik het me goed herinner? Ik vond het al vreemd, ik had het hier ergens in een reactie eens gepost dat ik ene had en ik ging het heel sterk gevonden hebben moest je dat nog geweten hebben :D!

Kleine wereld hé :-)!
@driesdebrabander:
Haha, klopt allemaal als een bus ;-)
Rondrit was toen ook wel geinig, al zijn we wel 100x verkeerd gereden volgens mij ;-P
Uit dit rijtje zou ik standaard kiezen voor de Volvo of voor de Peugeot. Fraaie auto’s en bieden je hetgeen wat jij zoekt. Vooral de Volvo. Een echte alleskunner met zijn ruimte, luxe, comfort en prestaties.

Alleen zou ik wel gaan kijken naar een mooie Volvo V70 D4. Ik ben geen fan van de offroad versies van stations (zoals Audi met de Allroads en dergelijke). De V70 is vandaag de dag nog steeds een erg fraaie Station van Volvo. De auto’s zijn gigantisch ruim, comfortabel en vol met luxe. Het aanbod is ook gigantisch, je kan ze vinden in alle prijsklasses. Het voordeel ervan is dat je er altijd mee voor de dag kan komen. Een Volvo doet het bij iedereen goed. Een goede keuze.

Zo’n 3-serie is leuk en mooi, maar als je ruimte zoekt is het niet de beste optie. Ze zijn nogal krap. Wat dat betreft kan je het beste kijken naar een fraaie BMW 520D. Qua ruimte is dit ineens een stuk groter en beter. Ook een veel fraaiere auto. Het motorblok is een prettig blok gekoppeld aan een boterzachte 8-traps automaat. Samen met de heerlijke BMW comfortstoelen wellicht de beste optie die je kan vinden.

Wil je liever geen 5-serie maar vind je de 3-serie ook niet al te spannend? Zoek je iets exclusievers? Dan zit je altijd goed met een Alpina D3. Hoe tof is dat? Zo op het oog ziet dit exemplaar er erg fraai uit, mede door zijn ontzettend lage kilometerstand. Heel Autoblog zal van je gaan houden.

Het verhaal over de 5-serie geldt in principe ook voor de Mercedes. Een C-klasse is relatief gezien niet een erg grote station (voor mijn gevoel wel wat meer ruimte dan een 3-serie), maar een Mercedes E220 is de betere keuze. Comfortabeler dan de BMW, ook iets meer ruimte maar wel minder mooi en dan met name het interieur. De BMW is sportiever, de Mercedes is comfortabeler. Het is maar net waar je het meest van houdt. Desalniettemin een goede auto.

Maar eigenlijk is er maar één echt goede optie en dat is natuurlijk, hoe kan het dan ook anders, de Alfa Romeo 159. Nee het is geen automaat en nee, het is ook geen lichtgewicht. En nee, hij heeft ook geen vierwielaandrijving. Maar dit is wel de auto waar ik persoonlijk het eerst naar zal gaan zoeken. Vermogen, aardig wat ruimte en dat allemaal in het mooiste jasje in dit segment.

Veel succes met je zoektocht!
De beste man rijdt een Opel (kan je van vinden wat je vindt maar prima auto) en zoekt iets anders /beters. Met alle respect dan stel je de Chrysler met Fiat logo toch niet voor. Dat is in alle opzichten een regelrechte achteruit gang. In rijgedrag, afwerking etc…
@potjak:Lol…Nee.
Misschien wel ten opzichte van een Mercedes of Volvo…
Maar naast een Opel..

Zelfs in Fiats meest bekritiseerde vlak, ‘de betrouwbaarheid’ is FIAT mijlenver vooruit op opel.
@martinus: hé ouwe Opel hater, rustig aan
VOLVO ! Waarschijnlijk ook aangezien ik de onze 70 deze ochtend gewassen heb…
Zoals gemeld een e46 330xd touring. Dan een van de laatste bouwjaren met 204pk en een 6 bak. Dan hoef je niet weer anders. Alternatief kan een e60 of x3 nog zijn denk ik
Deze vraag en dan geen subaru forester?
Seat Leon X-Perience is ook een leuke optie
http://ww3.autoscout24.de/classified/287426535?asrc=st|as Deze 330xd even uit Duitsland halen, kan vast wel voor onder 25k toch? Vond het zelf wel een strak exemplaar en handbak dus Freude am Fahren enzo
@jipino: OH hij moet een automaat hebben, excuus…
@willeme, Geen legacy?
Het segment dat Subaru heeft gemaakt en dan geen Subaru noemen. Schaam je autoblog en @willeme
Zonder twijfel de Volvo, met D5. Heerlijk motor, super comfortabel en nog praktisch ook.
A4 allroad
Probeer nog een c350cdi te pakken te krijgen. Laatste versie V6 diesel van MB. Beter dan dit blok worden ze niet.
Heb zelf nu 364000 op de teller staan. Still going strong. Koppel blijft verslavend.
Misschien niet de mooiste wel de betere.
Neem gewoon de A4 met 3.0 TDI Quattro en tiptronic. Probleemloze automaat en goed in de opties als je even zoekt
Ik vraag me bij dit soort grijze muizen verzoeken toch altijd af of de aanvragers oprecht hulp nodig hebben bij het zoeken/kiezen of dat ze het stoer vinden te zeggen dat ze 25k te besteden hebben.
@koen23: ik denk het wel! Aangezien de keuze beperkt is lijkt het me lastig de + en – duidelijk te krijgen.
@koen23: wat is er stoer aan 25k voor een auto uit te geven? Als je 250k stuk wil slaan is iets anders
@koen23: Waar de wagen voor ons een liefhebberij is, is het voor een dikke 90% van de bevolking slechts een gebruiksvoorwerp. Wat weet jij van wasmachines en stofzuigers?
@koen23: Het verzoek kwam van mij en is oprecht. Dat ik €25.000 te besteden heb vind ik niet bijzonder stoer. Moest ik nu €25k willen besteden aan een coupe als 2de wagen misschien wel maar voor een veilige gezinswagen lijkt me dat toch niet overdreven?

De reden van dit verzoek is zoals @xiran zegt, het is voor mij zeer moeilijk om te weten wat nu de voor -en nadelen zijn van model A of B. Voor ik dit verzoek indiende stond mijn besluit vast dat het een 508 RXH ging worden tot ik vernam dat de automaat en de vierwielaandrijving bij deze niet geweldig verfijnd zijn. De Volvo’s waren ook al gepasseerd maar mijn vriendin is niet overtuigd van het uiterlijk van deze ‘klassieke’ Volvo’s. De BMW heeft dan weer minder ruimte enz. Vandaar dat ik hoopte dat autoblog meer duiding kon geven bij de mogelijke modellen. Wat de Volvo toch weer wat extra punten heeft opgeleverd ;-)

En nog even over de vierwielaandrijving, ik heb nu een FWD met (maar?) 160 pk wat nu al vaak resulteert in doorspinnende wielen zelfs bij normaal optrekken. Als het wegdek ietwat nattig is en licht hellend moet ik al goed uitkijken of mijn ESP maakt overuren. Bovendien moet ik regelmatig gebruik maken van boswegeltjes en dan is een iets hogere bodemvrijheid ook mooi meegenomen. Vandaar mijn verzoek voor AWD. RWD zou eventueel ook kunnen maar zoveel keuze is daar ook weer niet in…
@akranoplan:
Kijk, dat verklaard e.e.a.
Ik bedoelde het ook echt niet lullig. Ik bezit zelf geen auto en heb door een gunstige woon-werksituatie ook nooit gezocht naar een auto. Het specifieke van de zoektocht kan ik me dus niet zo heel goed voorstellen. Ik heb wel een motor voor de hobby maar dat ging puur op de beste looks binnen mijn budget.
De gegeven opties leken mij op het eerste oog een beetje gedaan door de stichting open deur, maar leuk om te zien dat je keuze wel echt beïnvloed wordt door de aanvraag.
@akranoplan: RWD lost deze tractieproblemen perfect op.
@akranoplan: Wat voor banden heb je er dan op liggen? Zeker bij normaal optrekken zouden je banden echt niet zomaar mogen spinnen bij vochtig weer. Mijn eerste auto had bandjes van een onbekend merk en die waren bij droog weer zeker prima, maar bij vochtig weer tegen het gevaarlijke aan. Voor mij sindsdien alleen maar merkbanden die goed uit diverse testen komen.
@akranoplan:

Geen idee wat je Opel verbruikt, maar de D5 is verre van zuinig. Rijd zelf een V70 D5 (185pk) met de Geartronic. Gecombineerd is het verbruik ongeveer 1:12,5 L/km. Dan komt er nog bij dat ik geen AWD heb.
Mocht je overigens gaan voor een AWD bij Volvo, houd je bandenslijtage in de gaten. De omtrek van je wielen tussen voor en achter mag niet al teveel afwijken, want daar lopen de AWD systemen op stuk.
@jack_abarth: Dat zal wel wat meevallen. Volvo’s Haldex systeem houdt de achterwielen in principe net zolang van de aandrijflijn tot de voorwielen willen gaan slippen. Bovendien geloof ik dat het Haldex systeem gebruik maakt van een slipkoppeling ipv een differentieel.
@piebepost:

Ik zit geregeld op het V70 forum, en daar komt het toch wel geregeld aan de orde. Maar het is een tip, geen verplichting.
@jack_abarth: Dan zal ik het wel bij het verkeerde eind hebben.
Subaru impresa station. STI uitvoering.
@dailydriver: dat is geen diesel.
Ik zou toch ook naar de superb, of octavia kijken. OWV de ruimte…

Of de vijfreeks… De drie vind ik te klein, zeker voor vier personen…
http://m.autoscout24.be/anbod/bmw-530-touring-da-xdrive-4×4-30d-258-cv-auto–cuir-chauf-diesel-grijs-282646294
@tjorque: Die is nu al duurder dan 25K en je krijgt bij het importeren nog even een BPM aanslag om je oren. Die haal je voor onder 35K niet naar Nederland.
@kilum: tjah heel jullie bpm gedoe begrijp ik niet 😉

Maar in België betaal je daar ook wel een stevig hap euro’s bij op voor een nummerplaat… (BIV heet dat bij ons) maar ik heb niet de gewoonte om daar rekening mee te houden bij de aankoop 😜
Ik zou voor de DS5 gaan of de Mercedes
De Bimmer uit dit rijtje, en die Fiat vind ik er ook wel stoer uit zien en weer eens wat anders.
Ik zou zeggen een 5 serie touring.

– 520D of 525D want betaalbaar en geen tractieproblemen met RWD.
– Veel ruimte.
– Stijlvolle wagen.
– Heerlijke automaat.
– Geweldig interieur.
– Flinke stap vooruit op de Insignia en kwa ruimte geen stap terug.
@jack_abarth: volgens de boordcomputer is het gemiddelde verbruik 6,5l/100km, als ik het goed begrijp komt dat overeen met 1 op 15. Gemengd traject, sportieve rijstijl…

@rikv40: ik heb Continental Sportcontact R18 245 banden erop liggen. Dus aan de banden zal het niet liggen. Het tractieverlies is vooral vervelend wanneer ik vanop een brug moet invoegen en zo heb ik op mijn route, 2 van die situaties…

Met RWD zal dat wel beter zijn maar ik wil in de winter niet verplicht worden om winterbanden te leggen, dan liever AWD waar ik, op de zandwegen die ik vaak gebruik, ook plezier aan kan hebben…

Een beslissing nemen is er wel niet gemakkelijker op geworden ;-)
@akranoplan: Misschien maak ik de beslissing even wat moeilijker. Je kan een mazda cx-5 overwegen. Het enige minpunt: Het is een benzine versie maar wel een met de nieuwe motor van Mazda (stuk zuiniger). Daarnaast is de auto 5k duurder dan het aangegeven bedrag.

Je kunt een benzine zonder turbo overwegen omdat de wegenbelasting/onderhoud lager is dan een diesel. Met het verbruik van de cx-5 zit het wel goed. Misschien is het hierdoor een haalbare auto geworden.

Je krijgt er wel een strakke nieuwe auto voor terug met maar 50.000 km op de klok die pas 2 jaar oud is. http://www.hazet.nl/occasions/mazda-cx-5-2-0-160-pk-4wd-aut-skylease.html
@akranoplan: Let niet op het verbruik volgens de BC in een Volvo, als je daar je besluit op gaat nemen kom je erg bedrogen uit. Heb zelf een XC70 (2003 D5 geartronic) en volgens de BC rij ik 1 op 17,8 (5,7 l/100km), maar aan de pomp is het toch echt maar 1 op 13,2 (7,6 l/100km).

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).