Autoblog-Advies: betaalbare sportwagen als derde auto

Auteur: , 137 Reacties

Twee auto's voor de deur hebben staan en dan toch gaat het kriebelen. Emile wil graag iets sportiefs voor de deur en dat juichen we natuurlijk toe! Er hoeft niks voor weg, dus heel kieskeurig op praktische inzetbaarheid is onze lezer niet, maar het budget is derhalve niet al te hoog.

Mazda RX-8

Zijn dagelijkse kilometers maakt Emile in een Audi A4. Geen straf, maar ook geen traktatie. Daarom mag er wel wat leuks voor de deur komen te staan, gewoon, voor erbij. Verbruik is niet echt een optie gezien de auto enkel voor de hobby is, maar de onderhoudskosten houdt Emile het liefst wel enigszins binnen de hand. Een Jaguar V12 moeten we dus maar even buiten beschouwing laten.

Huidige autoAudi A4
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privePrivé
Budget:6.000-8.000 euro
Jaarkilometrage:ca. 10.000 km/jaar
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Sportwagen als derde auto
Gezinssamenstellingtwee personen
Voorkeursmerken /modellen:Audi, BMW, MINI
No-go modellen / merken:Geen Franse auto's

Zelf heeft Emile ook al wat huiswerk gedaan en daarbij kwamen de eerste generatie TT met 225 pk naar boven (zie ook ons occasion-aankoopadvies) of een MINI Cooper S. Jullie ervaringen of meningen mogen jullie droppen in de comments, dan doen wij ons duit in het zakje met een viertal andere opties.

BMW Z3

De veilige keuze: BMW Z3
BMW staat samen met Audi en MINI tussen de voorkeursmerken, dus dan is een stap naar een BMW Z3 snel gemaakt. Het leukste -zeker wat betreft geluid- zijn de zescilinders, maar binnen het budget zijn frisse exemplaren met niet al te veel kilometers schaars. Anders is het wanneer je genoegen neemt met een vierpitter. Je levert dan iets in op snelheid en geluid, maar zo’n Z3 stuurt onverminderd leuk. Echt een aansprekend uiterlijk heeft de Z3 dan weer niet, wat dat betreft scoren onze andere drie -iets meer out of the box opties- beter.

Chrysler Crossfire

De outsider: Chrysler Crossfire
De Audi TT passeerde al de revue, hierboven gaat het over de Z3, dus de stap naar een Mercedes-Benz SLK is snel gemaakt. Natuurlijk, Mercedes’ kleinste cabrio is een optie, maar je kunt het ook net even anders aanpassen. Met een Chrysler Crossfire bijvoorbeeld. Technisch is dit gewoon een SLK, zelfs het interieur komt één op één uit de Duitser, maar het exterieur is overgoten met een flinke scheut eigenzinnig Amerikaans design. Je moet er van houden, maar exclusief is het zeker. Onder de kap een 3.2 V6 uit de schappen van -jawel- Mercedes. Het aanbod is karig en met 8000 euro shop je aan de onderkant van wat er mogelijk is, maar exemplaren met extreem veel kilometers of niet-originele verfraaiingen komen we sowieso niet tegen.

Alfa Romeo Spider

De charmeur: Alfa Romeo Spider
Nee, niet het 916-type dat vanaf midden jaren ’90 verkocht wordt, maar de échte Alfa Romeo Spider. Deze werd -verdeeld over vier facelifts- gebouwd tussen 1966 en 1993. Binnen het budget vind je vooral het derde en vierde type, waarbij we vanwege de looks de voorkeur hebben voor die laatste. Het mag dan een auto zijn uit begin jaren ’90, technisch is de auto verwant aan de Giulia uit de jaren ’60 en ’70 en zo’n Spider laat zich dan ook rijden als klassieker, inclusief bijbehorend geluid. Heeft iets meer onderhoud nodig dan een modernere auto, maar er zijn veel (betaalbare) specialisten en onderdelen zijn evenmin erg duur dankzij het ruime aanbod.

Mazda RX-8

Lekker anders: Mazda RX8
Van de klassieke Alfa-techniek naar Mazda’s bijzondere Renesis-wankelmotor. Ook dit blok heeft een lange geschiedenis en stamt in de basis al uit midden jaren ’70. In al die jaren heeft Mazda de wankelmotor bijgeschaafd tot een betrekkelijk betrouwbaar blok met een gezonde 192 pk (of 231 als HP, dank allen voor het melden). Niet alleen de techniek is bijzonder, Mazda heeft ook haar best gedaan van de RX8 (rijtest uit de oude doos!) zelf een opvallende verschijning te maken. Met name de twee kleine, aan de achterkant scharnierende achterportieren springen in het oog. Binnen het budget heb je zelfs in eigen land een relatief ruime keus, met voldoende auto’s met lage kilometerstanden. Dat zit wel snor.

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt.nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



137 reacties

Mazda MX-5? Niet de meest potente, wel erg leuk en binnen het budget moet een mooi exemplaar te vinden zijn
@bazzelijn: zeg dat nou niet! Straks zijn er geen goede meer als ik er een wil…
@scott5701: wacht eerst tot ik de mijne heb
Mazda Mx 5
Opel GT
Mini cooper
Dit wordt duidelijk een Z3.
@hondar: z4 nog niet binnen bereik?
MUSTANG
@noreplacementfordisplacement: We hadden het over een sportwagen en niet te hoge onderhoudskosten ;)
@metalmike: zo’n RX8 is vast goedkoop met onderhoud…..
Nee totaal niet . Het blok zal gereviseerd moeten worden omdat hij 50pk kwijt is (in de meeste gevallen).
@clarkson: Waar haal je dat vandaan.
@metalmike: Man, Mustang mag dan niet zo betrouwbaar zijn als n honda civic, voor de rest zijn deze wagens niet echt stuk te krijgen. Ze zijn gedesigned op n puistige tiener op highschool, een ZZPer in een woonwagenkamp *kuch* methlab *kuch* of een mislukte accountmanager met die indruk moet maken op de internetdates die met hem afspreken. Ergo: ze kunnen wel tegen een stootje ;)
@noreplacementfordisplacement: ik heb gisteren een mustang cobra gekocht bj 99 als 2de auto
@isobmw: Midtown Madness?
@dutchdriftking: goeie ouwe tijd! Ik keek net op Google, wat een graphics!
@isobmw: Vet man, zo hoort het. ‘MURICAAAAAAAAAA, nee maar even serieus: de Amerikanen zijn de enige die nog echte autos maken: betaalbaar, veel vermogen, achterwielaandrijving en handbak.
Honda s2000, porsche boxster (gevaarlijk voor het budget), mitsubishi gto (goed zoeken), toyota mr2.
@xiran: heb je een s2000 nog voor onder de 8000? Dan zou ik daar voor gaan! Of mag het wat ouder zijn en een 2-deurs E30 325i?
@ghj13: http://www.autotrader.nl/auto/honda-s2000/2000/den-bosch/6rje7/honda-s2000-2drs-handgeschakeld/ 8000 euro exact. Een Duitse of een Engelse is beter te doen met meer keuze.
@xiran: Een getunede van de eerste generatie met het stuur aan de verkeerde kant ja, dat is precies een die je niet wilt.
@woot: je bent zelf van de verkeerde kant! Het stuur aan de andere kant van de auto hebben is echt geen probleem.
@xiran: Weer iets geleerd over mezelf, bedankt. Voor jou misschien niet, maar veel mensen willen toch gewoon het stuur aan de linkerkant omdat ons land daar op is ingesteld. Ook rijdt de 2e generatie een stuk beter dan de 1e en zou ik altijd origineel willen.
@xiran: Wat zonde! Compleet versjonied…
Rx8 is een leuke keuze. Erg betrouwbaar doordat het geen gebruik maakt van turbo’s. Rond de ton dienen wel de apex seals te worden vervangen. Met een beetje handigheid kan je een hoop zelf. Als je geen enorme kilometrages maakt lijkt me dit de leukste keus. Al ben ik wellicht niet geheel objectief.
@sleepyj: Ik vind de RX8 leuk om te zien, omdat de rijder duidelijk om auto’s geeft en dat is sowieso al leuk. Maaarrrrrrr die auto ziet er zo droevig uit. Wat probeert het te zijn? Waarom die rare kleine deurtjes? Wat is het?
Rx-8???? Wil je soms om de 80.000 km een nieuwe motor in stoppen???
@dragonforce: onzin. Er zijn mensen die al ruim 250.000 km op de originele, niet gereviseerde motor hebben staan. Wat wél waar is, is dat de apex seals meestal rond de 100.000 km vervangen moeten worden maar dat wordt veelal veroorzaakt door een onzorgvuldige (vorige) eigenaar.
@ej20g: 250.000 kilometer het moet niet gekker worden. Je zou maar 250.000 kilometer kunnen rijden met een MODERNE AUTO.
@dragonforce: motor vervangen? Alleen de apex seals. Of dat of een distributie riem om de 80 tot 120000. Ja hedendaags nog meer dan dat. Maar toch.
@dragonforce: dat duurt dus 8 jaar voordat dat moet gebeuren.
@dragonforce: Waarom luisteren ”mensen zoals jij” (even grof gezegd, sorry) naar gastjes op het internet die een Rotory hebben en dat soort dingen roepen als: ”Motor kapot na 35 000km” etc…?

Vertellen zij er ook vaak bij dat zij op een koude motor stoer willen zijn voor andere petjes? Op elk hoekje van de straat driften?

Nee, precies.

Auto goed warm houden in de garage, netjes onderhouden, OP TIJD olie verversen. Zie een Rotory als een 2e vriendin ;)
@G-Ammo: Een vriendin die niet zelf haar eigen olie elke maand ververst..
Subaru Impreza WRX
@amgmerc: jij verdient mijn like;)
@jordy14: die van mij ook mensen
Mazda RX8 had toch 192pk of 231pk ?
Bovengenoemde zou trouwens ook gelijk mijn keuze zijn!
@ds3thp: beide goed, het zijn 2 modellen.
@ds3thp: yep, geen 210
“In al die jaren heeft Mazda de wankelmotor bijgeschaafd tot een betrekkelijk betrouwbaar blok met een gezonde 210 pk.”

Daar staan ze toch anders niet om bekend…
@jack_abarth: Volkswagen staat er wel om bekend… Dus dat gaat niet op. Ze hebben wel wat meer baat bij warmrijden en onderhoud, maar dan zijn het zeker geen onbetrouwbare motoren.
@jack_abarth: ligt er een beetje aan. Er zijn mensen die de boel door goed beleid en onderhoud erg lang heel kunnen houden.
Tevens is het van belang om tijdig onderhoud te plegen. Voor zover ik het kan overzien zijn die blokken dat best betrouwbaar. Dat nog niet iedereen er aan wil zegt ook niet alles. Er zijn tenslotte ook genoeg mensen die zeggen dat de VAG producten betrouwbaar zijn.
Als ik dan de aandachtspunten hoor die Wouter op noemt voor een Golf V dan schrik ik daar toch weer van, zeker gezien de vraagprijs.
@jack_abarth: de 1.3 wankel is betrouwbaar mits er netjes mee wordt omgegaan. Altijd blauwe rook bij het starten omdat de seals dan nog niet geheel afsluiten. Rustig warm rijden en dan kan je feesten. Je moet gewoon weten hoe je er mee moet omgaan. Oliepeil bij elke tankbeurt controleren. En de olie tijdig verversen. Bij aanschaf dus noodzakelijk om een compressie test te doen. Dat is eigenlijk het belangrijkste.
@sleepyj:

Sorry maar in mijn ogen niet betrouwbaar als ik na elke tankbeurt olie moet peilen voor de zekerheid. En alle andere punten m.b.t. warmrijden, dat hoor je te doen bij elke motor en dan gaan ze ook lang mee. (oke, uitzonderingen daargelaten.)
@jack_abarth: elke tankbeurt is wellicht wat overdreven. Ik deed het wel met mn FD, dan komt het in het systeem. Anders ga ik dat vergeten. Ik vind dat met een dergelijke sportauto wel wat extra aandacht mag hebben. Een evo moet bijvoorbeeld elke 5 a 6000 km zijn olie ververst hebben. Zulke auto’s worden nu eenmaal zwaarder belast.
Ik zou voor de Alfa Spider gaan, zonder twijfel. Ik moet er wel bij zeggen dat ik dan ook voor de bijbehorende hardtop zou gaan. Gevoelsmatig isoleert dat de kou toch wat beter dan een softtop als je in de winter ook ermee wilt rijden.
@Edge: isoleert zeker veel beter en heeft daarnaast het nogal grote voordeel dat er achterruit verwarming in de hardtop zit. In de winter zeker geen overbodige luxe. Daarnaast spaar je de stoffenkap zo een beetje want het chassis is te leuk om in de glibberige wintermaanden niet mee te spelen!
@bcv92: Kijk, dat van die achterruitverwarming wist ik dan weer niet! Verder vind ik zelf een hardtop erbij ook fijner met het oog op vandalisme. In mijn situatie dan. Ik heb geen oprit met hek of garage bij mijn woning en om een auto met stoffen kap ’s nachts langs de straat te zetten durf ik persoonlijk niet aan.
Als je het betaalbaar wil houden, blijf dan weg van de RX-8. Een beter verbruik dan 1 op 8 zul je niet krijgen, de HP is zelfs bijna niet boven de 1 op 6 te krijgen. Daarnaast is de wankel behoorlijk gevoelig voor onderhoud, iets wat niet goedkoop is. Echter, wil je iets anders en wil je fun met een prachtig geluid, koop dan vooral de RX-8. Maar dan moet je wel bereid zijn om het begrip “betaalbaar” te laten varen. Laat je dan ook vooral niet afschrikken door alle spookverhalen over kapotte motoren, ze kunnen met goed onderhoud makkelijk 150.000 of meer kilometers mee gaan zonder revisie.

Overigens: de RX-8 was te krijgen als reguliere versie met 192 pk, en als HP met 231 pk. Een versie met 210 pk heeft bij mijn weten nooit bestaan.

Mocht je cheap fun willen: kijk naar een nette, late Mazda MX-5 NB. Minder log dan de NC, erg licht (+-1000 kg afhankelijk van de uitvoering) en met ruim 130 pk rap zat. Daarnaast is het onderhoud goedkoop. Als je de afwateringsgaatjes goed schoon weet te houden en er een anti-roestbehandeling tegenaan gooit is roest ook geen probleem. Let er wel op dat er géén roest aanwezig is, want zelfs de jongste NB’s uit 2005 zijn gevoelig voor roest als er geen aandacht voor is geweest.
@ej20g: zonde van alle roest bij de mx-5’s.
@xiran: jep, maar het is makkelijk te voorkomen. Hou de afwateringsgaatjes goed schoon (wordt vrijwel altijd vergeten) en voorzie de hele onderzijde en vooral de wielkasten achter van tectiel of iets dergelijks. Als je dat doet zal een MX-5 niet zomaar gaan roesten.
@ej20g: Kofferklep is bij NB ook een bekend puntje
@ej20g: 210pk versie heeft wel bestaan, maar niet in Nederland. De JDM RX-8 Type E had 210 pk, en de Type-S had 250pk. Na wat bijschaving voor Europese emissies werd dit 192 en 231 paarden ;-).
@gtwillem: heeft ie alweer gelijk… het begint bijna irritant te worden.
@gtwillem: Wat was de naam van de zus van buurman van de oprichter van Mazda?
@ej20g: “Als je het betaalbaar wil houden, blijf dan weg van de RX-8. Een beter verbruik dan 1 op 8 zul je niet krijgen, de HP is zelfs bijna niet boven de 1 op 6 te krijgen. Daarnaast is de wankel behoorlijk gevoelig voor onderhoud, iets wat niet goedkoop is. Echter, wil je iets anders en wil je fun met een prachtig geluid, koop dan vooral de RX-8. Maar dan moet je wel bereid zijn om het begrip “betaalbaar” te laten varen. Laat je dan ook vooral niet afschrikken door alle spookverhalen over kapotte motoren, ze kunnen met goed onderhoud makkelijk 150.000 of meer kilometers mee gaan zonder revisie.”

Niet boven de 1 op 6? Ik krijg em er juist niet onder! Ik rij tussen de 1 op 8 and 1 op 10. Gemiddeld 160 op de autobahn behaal ik 1 op 9. Onderhoud? Olie bijvullen/wisselen, bougies, kabels en ontsteking? Olieverbruik is 1 liter op 2000 kilometer, dan wel snelwegkilometers. Een Valvoline olieflesje kost bij de Action iets minder dan 10 euro, en dat met de gradatie volgens de handleiding.

Overigens gaan de wankelmotoren stuk omdat de ontsteking oververhit raakt, niet meer 100% werkt, waardoor het mengsel niet volledig wordt verbrandt. Dit komt in de katalysator, ontsteekt, verhit de katalysator tot zeer hoge temperaturen, wat terugkomt in de motor zodra de katalysator verstopt raakt en dus de boel verhit en de soep in laat draaien.

Je staat vaker aan de pomp ja, maar het onderhoud is zeker niet “onbetaalbaar”, mijn 323F BA 1.5 kost niet veel minder wat verbruik en onderhoud betreft.
@ej20g: Mazda MX-5. Stuurt goed, maar daar is ook alles mee gezegd. Als man wil je toch meer vermogen? Ik ben 1.70
Mooi man, een derde auto voor er bij, lekker sportief! Tikkeltje gezonde jaloezie.

Er zijn er niet veel, maar een Renault Clio RS.
Echt toffe auto. Klein, licht, snel. Het zijn dingen waar Renault goed in is. Een heerlijk sturende auto met genoeg vermogen. Wellicht iets te klein, maar wel een rijdersauto.
Ik vond dit exemplaar. Zit net iets boven het budget, maar met een beetje handelen kom je er wel onder.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/277397161?asrc=st|as

En dan een andere Renault. De Megane RS van een paar jaartjes terug.
Meer vermogen, groter, maar ook minder mooi. Ikzelf vind het een erg leuke auto, heb het genoegen gehad om er een paar keer in te mogen rijden. De Clio vond ik leuker om te rijden, maar deze is wat ruimer, meer vermogen en heeft meer luxe aan boord.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/229944349?asrc=st|as

Ford Focus 2.5 ST.
Ikzelf vind dit nog steeds een mooie auto om te zien, en met zijn 226 pk snel zat. Maar het allermooiste is nog: 5 cilinder! Een heerlijk roffeltje dat er uit komt, turbofluitje tussen het schakelen door, echt lekker! Mijn ervaring was wel dat ie wat te log aanvoelt, maar het is een Ford dus lekker sturen doet ie wel.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/272652654?asrc=st|as

Er zijn in dit segment best veel opties, Alfa heeft ook genoeg te bieden. Denk aan de Brera of de tijdloze GT, een auto met emotie.
Opel heeft met de Astra nog wat te bieden, en natuurlijk de Corsa OPC. Van de Corsa zijn er voor het budget niet veel te vinden, maar zijn best uniek. Verder vergelijkbaar met de Clio RS.

Veel succes met het kiezen met de voor jou juiste auto.

Wat ik mij verder afvroeg, Autoblog. Het lijkt me eens leuk om te weten te komen wat er uiteindelijk gekocht wordt. Wellicht iets om te blijven volgen?
@viezefreddyw: hé druif, de beste man heeft franse auto’s als No-Go staan.
@sleepyj: Oh shit, overheen gekeken. Naja, ondanks dat het voor meneer no-go merken zijn vind ik het wel juiste auto’s in dit segment.
@viezefreddyw: Leuke parade van voorwielaandrijvers.
@sleepyj: Wat is de reden om de franse auto’s als no go te hebben? De genoemde auto’s hierboven zijn prima betrouwbaar en meer fun for your money dan eerder genoemde auto’s.
Nouja hij weet niet wat hij mist zullen we maar zeggen. Waar had ik de sleutel van mijn Clio ook alweer liggen… :D
@jpo26: Zo is het. Ik ben verliefd geraakt op een Clio RS toen ik er een keer mee mocht rijden. Vond het echt een heerlijk bommetje. Ze zijn betrouwbaar, en qua fun for money is het een van de betere auto’s. Helaas kan ik het mezelf (nog) niet permitteren, wanneer dit wel het geval is zal ik gelijk zoeken naar een mooie, nette en goed onderhouden Clio RS.
@jpo26: weet ik niet wat zijn reden is, dat zou je aan hem zelf moeten vragen. Feit is dat het wel in de tekst staat.
@viezefreddyw: Thanks voor het meezoeken! inderdaad leuke auto’s. De megane heeft minder mijn voorkeur, maar de clio is een leuk scheurijzer! Hoewel frans, zeker sportieve auto. De ST ook leuk natuurlijk, maar wellicht weer wat groot.
@emilio89: De Clio is echt top, geloof me. Ondanks dat het Frans is weet ik zeker dat je er gelukkig van gaat worden. Maar als ik vragen mag, waarom zijn Fransen no-go merken voor je? En mocht je uiteindelijk een auto gekocht hebben, laat je het ons dan weten?
@viezefreddyw: Geloof ik goed, maar eens een paar proefritjes maken dus! Maar franse auto’s vind ik over het algemeen een wat mindere uitstraling hebben inclusief een minder mooi interieur. Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Over het algemeen vind ik het allemaal nét niet. Binnenkort maar eens wat leuke auto’s afgaan, en zal dan zeker het resultaat posten!
Die RX8 is wel een heerlijke wagen! Jammer dat een Z3 coupe zo duur is, anders zou dat de geniale oplossing zijn.
@dutchdriftking: maar de z3 coupe ziet er niet uit. al blijft dat smaak gebonden.
Rij zelf een mazda rx8 dus ik zeg doen!!
Alfa Spider…de man geeft aan dat hij de onderhoudskosten in de hand wil houden. Komen jullie aan met een Spider. Als je zo’n ding koopt mag je gelijk drie keer het budget achter de hand hebben.

Had dan gelijk een Lotus Elise gezegd. Ook onderhoudsgevoelig maar veel meer fun voor de buck…
@Rick-dos: De goedkoopste Elise die ik zo kon vinden kost nog altijd 13.950. Dat ligt wel een beetje buiten het budget volgens mij.
Bij de spider is het ook zo, check, check dubbel check voordat je wat koopt.
@Rick-dos: dat zie ik echt anders.
Techniek van die Spider’s is zeer veel voorkomend en betrouwbaar. Die Nord-blokjes hebben in heel veel Alfa’s gelegen (spider, Giulia, GT Bertone e.d) en kunnen veel aan. Onderdelen echt geen probleem en zeer betaalbaar (goedkoop vaak). Eigenlijk maar 1 uitdaging en dat is een exemplaar zonder roest. Zelfs dat is redelijk eenvoudig te verhelpen maar potentieel kostbaar. NB pakweg 20 jaar ervaring met dit soort auto’tjes en geen gekke dingen meegemaakt. Een Serie IV (de beste oude) is ruim beneden de 10k echt te vinden.
@Rick-dos: Als student kan ik uit ervaring zeggen dat het financieel prima te doen is zo’n spider, en dat mensen zich vooral niet al te veel moeten leiden door vooroordelen. Ja, de carrosserie roest maar daar zijn genoeg, wellicht soms nog jongere, auto’s van die daar ook last van hebben. Is bij een spider zeker een groots aandachtspunt, maar je gaat er niet lek op. Goed verder? Techniek is super makkelijk aan te pakken, Nord motoren zijn zeer sterk indien goed behandeld en het grote voordeel is dat er (op de 4e serie na dan) bijna geen elektra in zit. Bovendien zijn specialisten zeer betaalbaar zoals al aangegeven werd voor als je het zelf niet kunt. Het leuke is dat je met een spider ook een beetje mee kan komen met klassieke rally’s enzo. Uiteraard ben ik in deze zeer subjectief en zou mijn eigen keuze wel weten, maar laat ik zeggen dat deze suggestie in het licht van de gestelde eisen mij meer dan op z’n plek lijkt.
@Rick-dos: ben je niet in de war met een volkswagen? een beetje olie versen 1 keer per jaar voor zo’n spidertje is niet duur….o ja wacht even: zeker weer een verhaaltje op een verjaardag gehoord, de vriendin van oom van een kennis van een neef die had…..
De TT is gewoon een Golf. Zeker de eerste generatie. Dan koop je geen sportwagen.

Een MX-5 zoals hierboven al geopperd, lijkt me ook een goede keus. Hij biedt geen bang for buck, maar wel degelijk fun for buck. Eigenlijk precies wat meneer zoekt.
Een Z3 is ook een optie, maar de onderhoudskosten daarvan lijken me wat duurder dan bij de MX-5.
Overigens is er ook niks mis met de moderne Alfa Spider. Ik vind het een hele mooie wagen en er is genoeg aanbod voor dat budget.
@berlinetta: MX5 Bang for buck. Voor zijn budget koop je er eentje met turbo. Dan heb je een auto met ongeveer 250 pk en mindervdan 1000kg. (Er van uitgaande dat je begint met de 1.6)
Tja. Ik heb geen idee of er nog netjes uitziende en redelijk goed onderhouden modellen van zijn, maar ik denk nog steeds met veel weemoed aan mijn eerste auto.
Een Honda CRX inderdaad. Damn, wat heb ik daar een plezier mee gehad.
@CRX: Welke CRX heb je gehad?

Zelf vind ik de 2e generatie nog steeds een geweldig ontwerp. Zeker als die subtiel optisch getuned is. Echt een lekkere hot hatch, en met de Vtec had Honda alles uit de kast gehaald. Helaas kon ik toen ik net mijn rijbewijs had geen CRX kopen. Al was de Accord 2.0 die er wel kwam ook niet verkeerd om mee te beginnen. Nú kan ik zo’n CRX wel betalen, maar vindt maar eens een mooi exemplaar…
@moveyourmind: Ik had er een uit de eerste serie. ’86 volgens mij. Uiteindelijk moest ie weg omdat de wielkasten helemaal aan het wegrotten waren. Maar het was heerlijk speelgoed. Zeker vergeleken met de gezinsautos waarin ik me tegenwoordig beweeg…
Accords waren inderdaad niet verkeerd, maar midden jaren 90 boten mijn budget.
@CRX: Die eerste generatie was ook een erg gave bommetje. Ik mis het Honda van toen echt. Zo onderscheidend als ze toen waren, zonder het geforceerde wat sommige Hondas van nu hebben. Roesten deed de Accord ook als een gek, gelukkig had ik bij een Anwb keuringsstation stage gelopen en matsten ze me de laatste jaren met de APK door niet te hard met de schroevendraaier te prikken…
Lancia Beta coupe.
Mooier worden ze niet meer gemaakt.
http://www.martinwillems.nl/#!auto-voorraad/c161y
@Hubert: Zo dan. De beste man Martin Willems heeft behoorlijk lekkere Italiaanse snoepjes. Sharing is caring, thanks!
Kijk eens voor een Japanse young/oldtimer. MX-5 is er uiteraard, maar een Mr2 is ook erg leuk.
Nissan 200sx
Een nette toyota mr2 zou ik doen of een clk cabrio met een dik blok erin.
Een Toyota Celica T-sport is perfect in dit geval. Snel, leuk rijdend en de legendarische Toyota betrouwbaarheid.
Nissan 350Z? Iets hoger in prijs (tussen 9.500 en 13.000), maar toppertje als sportieve auto voor erbij!
@ariez: Had ik ook al voor gekeken, maar volgens mij heeft dat ding nog best hoge onderhoudskosten.
@berlinetta: Toevallig heb ik er zelf een en kan ik vertellen dat het blok niet onderhoudsgevoelig is. Onderdelen zijn ook niet heel duur.
@ariez: 350z is de beste keuze van alle genoemde auto’s. Geen hot hatch maar een echte sportwagen. Dat is leuk voor erbij, terwijl zo’n hot hatch toch eerder iemands eerste en tevens enige auto is.
De eerste generatie Porsche boxster is wellicht ook leuk als derde auto en ook in deze prijsklasse.
Heb zelf een Toyota mr2 sw20 gehad, 2.0 twin-cam. Zo’n auto kan ik alleen maar aanraden, het is perfect als hobby auto want zo’n auto koop je nooit helemaal naar je zin. Ik reed de mr2 als daily driver en dan gaat het verbruik je toch in de weg staan.
Dacia duster en dan zelf een dakje eraf halen. Ben je goedkoop uit.
@jeppie: Wel goedkoop, maar waar is de fun na het er afzagen van het dak?
@ronnys:
Zie die maar eens op de weg te houden. Uitdagend en fun tegelijk.
325 Ci cabrio. Staan er genoeg op internet rond die prijs
Ik zou voor een 90s Japanner gaan als coupe:

Celica (SW20)/Integra/MX-6 (?)/diverse Nissans.
Misschien is een Nissan 200sx 2.0L turbo wat voor hem, heeft 200pk en weegt 1250kg
Wat is betaalbaar? Als je jong bent, is geen enkele sportwagen van 6-8k betaalbaar, de verzekering komt je duurder te staan als de wagen. Ben je goedkoper af met een oldtimer die een stuk duurder is.
S13 of s14 silvia? Een r32 of r33 skyline met een rb25? Zelfbouw westfield peoject wat iemand niet af krijgt? :P
Ik zou mijn naamgenoot de volgende opties geven alfabetische volgorde:

Alfa Romeo Spider (Veloce); blijf echter wel weg van de US-spec modellen met die achterlijk grote bumpers. Verziekt de lijnen compleet…

BMW E30 316i Baur; wie zegt dat leuk perse snel moet zijn…?

BMW Z3; staar je niet blind op een zescilinder. Pak een goede 2-liter viercilinder en zet daar – eventueel in een later stadium – een turbo of compressor op.

Mazda MX-5; deze behoeft eigenlijk geen verdere toelichting

Mazda RX-8; @renesishp was er vroeger zeer over te spreken. Zuipt wel als een ketter. Een VAG is er bijna heilig bij…

Renault Megane II RS 224; hiervan vind je er genoeg binnen je budget. Een LSD moet je ontberen, en ook de afwerking en de verfijning is niet zoals in de Megane III RS, maar daarom niet minder leuk.
De Z3 lijkt mij de beste keuze. Een goed onderhouden 2.0 past precies in je budget. Als ik jou was zou ik eens langs een verkopende dealer/bedrijf gaan om een kijkje te nemen.
Iedereen bedankt voor het meedenken, leuk om te zien dat er veel reactie op komt! Er zitten dan ook leuke ideeën / alternatieven tussen.

Had een heel verhaal getypt, maar kreeg een website foutmelding waardoor ik overnieuw moet beginnen. Even iets ingekort!

Ten tijde van het aanschrijven van autoblog wellicht iets te enthousiast geweest over de prijs denk ik. Rij nu zelf een A4 2013 benzine 170pk wat ook best vooruit komt, en hoop dus iets sportiefs aan te schaffen voor het wat ruigere werk. Na zelf zoeken, en ook de reacties te lezen, denk ik dat het budget helaas iets te klein is daarvoor. Er zitten hele leuke suggesties tussen, maar die overschrijden nagenoeg allemaal de 8.000 euro grens. Wellicht toch een reden om het budget iets op te schroeven. Richting de 10.000 / 12.000 max of iets dergelijks.

Zag de Clio RS (hoewel frans, leuk scheurijzer) en nissan 350z ook voorbij komen. Iemand hier verder ervaringen mee?

In ieder geval bedankt voor de leuke reacties en de genomen moeite!
@emilio89: misschien een porsche 928 s4?
@xiran: ik ben redelijk bekend met de Porsche 928 en ben helemaal idolaat van het ding. Iedereen die een klassieke 911 wilt hebben zou ik een 928 aanraden. Qua comfort, wegligging, beleving en snelheid staan ze op een (flink) hoger plan. Echter, @emilio89 heeft een budget van 8-12k daarin zijn veel leuke auto’s te verkrijgen. Daar zitten ook een paar Porsches 928 tussen. Echter, de goede exemplaren zitten al gauw rond de 15-20k. En dan moet je serieus rekening houden met hoge bedragen voor onderhoud en onderdelen.

Mocht @emilio89 geïnteresseerd zijn in een 928: zoek een late S4 in een goede uitvoering. Het liefst met handbak. Ja, dat is een zwaar apparaat, maar qua snelheid win je behoorlijk. De automaat in een 928 is prima, erg betrouwbaar zelfs, maar je levert snelheid in. Maar qua kosten is het toch een kostbare machine. Met 8-12k is een Honda S2000, Mazda RX-8 of Nissan 350Z de betere keuze.
@emilio89: ik heb diverse auto’s gehad die hier genoemd worden.

Audi TT 225. Valt ruim binnen je budget. Goed vermogen voor het geld plus potentie voor meer power, nadeel is dat ze heeel zwaar zijn een Renault clio 3 rs, erg veel plezier van gehad. Een kart op de weg, atmosferisch met bijbehorende respons. Sportief terugschakelen met een dot tussengas gaat net zo soepel en schokvrij als een automaat. Ik had de middendemper er tussenuit wat rwsulteerde in een lekkere grindbak in de pijp.

Subaru impreza wrx 2005, voor je maximale budget zou je een Blob STI kunnen overwegen. Dan weet je ook zeker da5 ie heel blijft. De sti (265pk) heeft diverse sterkere onderdelen dan de normale wrx. Denk aan half gesmede zuigers, een 6 bak die bijna van beton is. Als je geen sti hoeft maar de nomale 225 versie hou je ruim geld over. Heb je allee geen dure velgen en een orginele taartschep. Er tussenin zit nog de prodrive. Die heeft wel de velgen en de spoilert en 265 pk maar niet de 6bak.

Nissan 350z heb ik in dezelfde situatie als jou ook overwogen voor dat de subaru kwam, liep alleen met de TT in praktijk vaker tegen het achterbank probleem aan dan verwacht. Maar als 3de auto moet dat geen probleem zijn, en is die 3.5 v6 toch meer een brullend pareltje. Wat de 350 ook de auto maakt die ik in jou situate zou nemen. Zit je wel tegen de 12.000 aan. Vermogen zat, vaak meer dan opgegeven, echt veel meer valt er zonder grote kunstgrepen niet van te maken maar dat is persoonlijk of je dat nodig vind.
@marc94: Leuk om je ervaring(en) te lezen. Mijn gevoel neigt langzamerhand ook steeds meer naar de 350z toe. Hoewel die alweer tijdje mee gaat, ziet ze er nog mooi uit inclusief mooi interieur. en de 3.5 liter is natuurlijk erg lekker! Hele grote ingrepen niet gepland, maar wat niet is kan nog komen.
@emilio89: Nu je budget iets omhoog gaat kunnen we natuurlijk wat meer adviezen geven. De Nissan 350Z is dan een echte aanrader. Er zijn er niet veel van dus zie je ze niet vaak. De 3.5 V6 is een heerlijk blok en wat je zelf ook al aangeeft, het interieur is nog steeds strak.

Je kan ook kijken naar een Mazda 3 2.3 MPS. Ook een hele toffe auto en meer dan genoeg vermogen, 260 pk!
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=278090284

Een Impreza is al vaker genoemd hier. Ik vond dit model. Niet de snelste, maar zo op het oog ziet ie er zeer strak uit met een hele mooie kilometerstand.
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=278241073

En dan de auto waar ikzelf een ontzettende zwak voor heb. Hij is, net als bij een auto uit mijn vorige reactie iets boven je budget maar met een beetje onderhandelen moet het lukken. De Alfa Romeo GT. Een echt tijdloze auto, een heerlijke 3.2 V6 blok met het meest mooie geluid dat je kan vinden binnen je budget. Wees niet bang voor een beetje onderhoud want dat heeft ie wel nodig. Zie het als een bloedmooie vrouw die veel liefde nodig heeft, maar ze is het meer dan waard.
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=248191272
@emilio89: dan zou ik de 350 op #1 zetten. Een s2000 kan ook nog maar de 350 is wel meer auto onder je kont, wat je met rijden ook zeker voelt. Zwaarder maar ook een mooi geluid. En af en toe een stukje toeren is ook wat comfortabeler want de ruimte voor de bestuurder is naarijn ervaring best enorm en de kofferbak zeker bruikbaar. Handbak of automaat moet je zelf ervaren, ik.vond de handbak zelf fijner.
@marc94: wat zijn half gesmede zuigers??
@davelepeef: al pomp je me vol met lood. Ik heb geen idee hoe dat er tussen is komen te staan haha.
@marc94: rs is heel leuk speels karretje. Let wel op de relatief hoge zit, dat moet je liggen. De versnellingsbak schijnt alleen soms wat gevoelig voor slijtage, dus dat ook in de gaten houden. Succes met het kiezen!
@emilio89: Ford Focus RS mk1. Leuker gaat het niet worden denk ik.
@emilio89:

Ik begrijp dus dat je ook daadwerkelijk een snelle auto wilt. Houd er rekening mee dat bij een snellere en zwaardere auto ook flink hogere kosten komen kijken. Als je bereid bent om het budget maar 12k op te hogen zie je dat er ineens heel wel auto’s bijkomen. Ze zijn in een paar groepen onder te delen:

De dikke GT’s: heel ruim aanbod. Hoog gewicht, grote motoren. Dus hoge kosten, wat de schappelijke prijzen verklaren. De auto’s die in deze catogerie vallen: BMW 645/850, Jaguar XJ-S/XK8/XKR, Maserati 3200GT, Mercedes CL500/SL500/CLK500 en Porsche 928: allemaal heel dikke auto’s, maar bereid je voor op hoge kosten. Ook veel foute bakken, kijk uit voor ‘tuning’. Dit waren nieuw heel kostbare auto’s. Wees heel voorzichtig, ik zou het niet aanraden aangezien je aan de max van je budget zit.

Tweede catogerie: Yanks. Er zijn diverse dikke Camaro’s, Firebirds en Mustangs te krijgen voor dat geld. Qua verfijning niet het laatste woord, maar de motoren zijn relatief simpel en betrouwbaar. En bakken met karakter. Veel liefhebbers in Nederland: handig met onderhoud. Moet je smaak zijn.

Derde catogerie: JDM. Japanse exoten. Mazda RX-7, Nissan Skyline GT-T/GT-S, Honda Integra en Nissan Silvia. Op zich zijn dit vaak goede auto’s. Wel zijn ze vaak getuned, maar als dit zorgvuldig is gedaan hoeft dit geen probleem te zijn. Houd er rekening mee dat de onderdelen lastig te vinden kunnen zijn. Voor onderhoud zou ik naar een specialist gaan, zoals Sam Woo: die hebben er meer verstand van dan de dealer zelf. Ik zou het zelf niet aanraden.

Vierde categorie: coupe’s en cabrio’s van de bekende merken. Denk aan de ruim gemotoriseerde Audi A4 Cabrio, Saab 9-3 Cabrio, Alfa Brera/GT, BMW 3-serie Coupe en Cabrio van een paar generaties terug. Aangezien je al een A4 hebt, zullen deze auto’s qua rijbeleving niet veel toevoegen. Alleen snelheid is niet alles. Dus ook geen aanrader.

Dan blijven er eigenlijk twee auto’s over. De Nissan 350Z en Honda S2000. Mijn broer heeft een S2000 en de vriend van mijn ex een 350Z. Beide zijn toppers van het geld. Met de 350Z heb je meer power en vooral wat bruikbaarder koppel, de S2000 is lichtvoetiger en spectaculairder. Voor 12k kun je voldoende goede 350Z’s vinden en een paar S2000’s. Welke je kiest is afhankelijk van je eigen smaak. Eigenlijk is het heel simpel: wil je coupe, dan is de 350Z de enige optie, bij een open versie zou ik de zwaardere 350Z links laten liggen en voor de S2000 gaan.

Beide auto’s zijn gewoon in NL leverbaar geweest, dus ga voor een origineel Nederlandse. Wees niet bang voor hoge kilometerstanden, met goed onderhoud lopen ze met gemak een paar ton.

Succes met je keuze!!
@gtwillem: Dank voor de uitgebreide toelichting! Weer iemand die o.a. de 350z aanbeveelt dus. Binnenkort maar eens een proefrit maken.
350z is dik en mooi geluid. Kosten redelijk hoog versus clio rs. Dat is gewoon een reteleuk karretje maar als je vermogen mist lastiger te tunen. 350 z heeft zat.
MX5 is altijd goed. Kan weinig fout mee gaan. Maar als je iets exotischer zoekt is een Lotus Elan misschien wel leuk. Zie je nauwelijks rijden, wellicht dat daar ook een reden voor is…. Even wat forums uitpluizen dus ;-)
Maar naar het schijnt een goed sturend bakje, ondanks de voorwielaandrijving.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/238777072?asrc=st|as

En omdat er staat dat Frans no-go is ben ik speciaal naar iets leuks uit Frankrijk gaan zoeken. Ik zocht, en ik vond:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/276602649?asrc=st|as
Zo op het oog een werkelijk prachtige 405 MI-16. Zo zie je ze niet vaak meer! Ik ben oprecht jaloers op de gene die ‘em gaat kopen….

Er staat ook in originele (!) staat verkerende Honda CRX te koop. Keer wat anders als de MX5.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/271613309?asrc=st|as
Net als de Peug eentje om te koesteren. En 125pk op nog geen 900kg is natuurlijk gewoon leuk.
2001-2005 Honda Civic Type R. 2.0 i-vtec met 200pk. 6,6sec naar de 100 en een verbruik van rond de 1:12.
Snel, betrouwbaar en onderhoudskosten vallen erg goed mee.
Geluid van de Spider 4 wordt om zeep geholpen grotendeels door de injectie en de kat.
Heb r een gehad, met Sebring einddemper, maar het was t toch net niet en al helemaal in directe vergelijking met een carburateurversie.
Arme, arme Emile om zo’n eerste-wereld probleem te hebben !
@desjonnies: zegt degene die een heel dozijn aan het verkopen is… ;-)
Ik was in de markt voor alle auto’s hierboven genoemd! Had eerder al een mx5. Was hier
Ik was in de markt voor alle auto’s hierboven genoemd! Had eerder al een mx5. Was hier heel tevreden over. Werd een Audi tt. Zeer teleurstellend qua kwaliteit en onderhoudskosten. Ben nu in de markt voor een betaalbare 911 cabrio vanaf 2002 of een mini cabrio jcw.
@hans12670: Als je de tt qua onderhoudskosten tegen vindt vallen, ga dan vooral niet zoeken naar een oude 911.
Allereerst: gefeliciteerd! 3e autootje voor erbij is leuk, joh! Luxeproblemen ;-).

Afgaande op jouw wensen begrijp ik dat het puur een auto voor erbij moet zijn. Dus een leuke auto om te rijden. Dan vallen de Audi TT en Chrysler Crossfire af. Hele capabele auto’s, snel ook, maar echt sportief of spannend wordt het niet.

De Mazda RX8 is erg leuk. Zeker omdat iedereen bang is voor die wankelmotor. Houd er serieus rekening mee dat de gebruikskosten hoog zijn. Ook bij rustig rijden is 1 op 7 wel de max en zo’n blok lust olie alsof het een VAG TFSI is. Dus je hebt een 1.3, maar het verbruikt als een 6.0.

De Z3 zou ik ook afraden. De viercilinders zijn te langzaam en de zescilinders maken duidelijk dat het onderstel zijn tekortkoming heeft. Absoluut geinig, maar geen topper, alhoewel het model erg mooi vind. Zelfde geldt ook voor de Alfa eigenlijk.

Daarom mijn adviezen:

1. Mazda MX-5 1.8i S-VT Exclusive.
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=272418997
Fun, betrouwbaarheid, lage gebruikskosten, waardevastheid en een tijdloos uiterlijk. Ik zou de Z3 en Alfa Spider Classic altijd laten staan en voor deze gaan. Met 146pk vermogen zat en deze zit vol opties. Net meer dan een ton gelopen. Wat wil een mens nog meer?

2. Toyota MR-2 1.8 VVT-i:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=263930404
Qua rijden nog beter en leuker dan een MX-5. Iets minder luxe dan de Mazda, maar oh zo vermakelijk. Handbakje is heerlijk. Avensis motor zal het altijd blijven doen. Waarom niet op 1? Bagageruimte is echt heel beperkt. En de Boxster Light looks moeten je bekoren. Kijk uit voor de automaat: die is verschrikkelijk.

3. Smart Roadster 82:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=278012423
My First Sportscar. Ja, het heeft iets jeugdigs, maar het is een zuiver sportwagentje. Persoonlijk zou ik zelf voor de Brabus gaan, maar die zijn wat duurder. Het ‘masker’ is een leuke verwijzing naar de Sprite, maar zou ik meespuiten. Helaas heeft de Smart Roadster ook net als de Sprite een matige transmissie: het torretje heeft al niet zo veel power, en die bak helpt niet mee: maar er schijnen software updates te zijn die het gedeeltelijk verhelpen. Maar qua wegligging zijn er weinig leukere auto’s. Gebruikskosten vallen ook erg mee, zeker gezien de lol die je er mee hebt.

4. MF TF135 Brooklands Edition:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=275045108
Uiteraard hoort er ook een Brit in te staan. Ok, het is niet de snelste (de VVC, Trophy en TF160 zijn sneller), maar dit is een Brooklands: dus veel crème leer, British Racing Green en hout. Qua rijden is het aanmerkelijkinder dan de MR2: die is sportiever en comfortabeler tegelijk. Maar de K-series motoren staan bekend als betrouwbaar en relatief lekker op koppel te rijden. Verder zit er hier alles op wat je nodig heeft inclusief hardtop. Nog geen 35.000km gelopen.

5. FIAT barchetta 1.8 VGT:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=274119544
Een van de meeat charmante auto’s gebouwd in de jaren 90. En ondanks dat het eigenlijk een Punto Roadster is rijdt het echt heel erg leuk. Ruimte is iets beperkt, maar hey, het is een auto voor erbij. Deze is een beetje saai qua kleuren, maar ook onder je budget. Dus een setje leuke wielen en rood leer achteraf monteren en je hebt een heel stijlvol karretje. Qua betrouwbaarheid zijn er zeker wat aandachtspunten, maar je gaat er niet failliet aan en voor een Italiaanse sportwagen valt het heel erg mee.

6. Alfa Romeo Spider 3.0 V6 24v Lusso:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=278223549
Ik kan toch serieus niet alleen maar 1.8’jes gaan aanraden. Daarom, als je bereid bent wat meer aan onderhoud, benzine, verzekering, wegenbelasting en afschrijving te betalen komen er nu een paar leukere opties. Dit is de eerste, een Alfa Spider. Stiekem vind ik deze Spider veel mooier dan het model daarvoor. Zeker technisch gezien is het een oud hok, achterwielaandrijving of niet. Dit model Spider rijdt veel volwassener en strakker. Het enige nadeel van de V6 Spider is dat Alfa Romeo je dan een 190pk sterke 12 kleps versie gaf, de 24 klepper was voorbehouden aan de GTV en 166. In sommige markten had je de 200 2.0 V6 TB (turbo), maar ook dat blok kon je in NL alleen in een GTV krijgen. Pas vanaf 2001 kreeg de Spider de 24 kleps Busso. Dit is de enige in het budget. Maar ziet er prima uit.

7. Porsche Boxster (986):
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=274795296
Yup: een Porsche is mogelijk voor dat geld. Uiteraard zit je dan onderaan de markt, maar voor 8k heb je heus wel een redelijke Boxster. De S gaat niet lukken, maar de 204pk sterke boxermotor heeft wel zes heerlijke pitten. Het geluid is prima. En de prestaties zijn ook meer dan prima. Ik heb deze uitgekozen vanwege het volledig leer (stof wordt niet zo mooi uit). Voor dat je overgaat tot aanschaf: check de Porsche fora en informeer bij de Boxster club. Die vertellen je precies waar je op moet letten.

8. Mercedes-Benz SLK230 Kompressor:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=274928957
Tsja, als ik de Z3 af raad, zou ik de SLK ook moeten ontraden. Verschil is: van de Z3 verwacht je strakkere rijeigenschappen. Dit is eigenlijk een sport Mini SL. Perfect om te cruisen. En het Variodak is een uitkomst: geen gedoe met hardtops en al helemaal geen onderhoud aan de kap. De Supercharged 2.3 motor trekt er heerlijk aan, koppelte over. Nadelen: ik vond de bak nogal zompig en de besturing wat vaag. Voor de @bofkont onder ons.

9. Jaguar XK8 4.0 Convertible Aut.
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=273760633
Omdat het kan. Qua kosten is het wel een duurdere auto. Maar als je hem gewoon in de winter opschort kun e al wat besparen. De Mercedes bak staat bekend als traag maar sterk en de V8 is ook vrij betrouwbaar. Elektronica kan een dingetje zijn. En als er iets kapot gaat: vergeet niet dat deze auto’s destijds nieuw 2 ton in guldens kostte. Maar als het rijdt is het prinsheerlijk. Heerlijk comfortabel met net voldoende scherpte om ook een leuk bochtje te nemen. Ik vin zelf de stoelen en zitpositie niet prettig, dus probeer dat even uit.

10. Eehhh, ga gewoon voor de Mazda of Toyota ;-).

YOLO advies: huur af en toe wat leuks bij Hertz. Of doe die Jaguar ;-).
@gtwillem: wat is eigenlijk je achtergrond? Meestal zijn jou inbrengen (h)eerlijk en oprecht om te lezen. Als ik een nieuwe auto ga kopen … kom ik bij jou voor advies …
@maferick74: dankjewel! Graag gedaan!

Ik heb vroeger de IVA in Driebergen gedaan en bij diverse autobedrijven gewerkt, inclusief bij een importeur.

Werk nu zelf in totaal andere branche, maar de auto’s blijven interessant. En dus biedt AB mij een platform om te kletsen ;-).
Voor een derde auto voor erbij die sportief moet zijn zou ik zonder meer de Alfa Romeo GTV in overweging nemen…

Erg leuke auto, zeker in mooi koningsblauw metallic met rood leren bekleding. Een net exemplaar kan je voor weinig geld vinden, en qua onderhoud… Gewoon zien waar het schip strand. Heb je geluk kan je er een paar jaar van genieten, en als het onderhoud uit de hand loopt zit er toch niet veel geld in en zie je wel weer.

Denk dat je met zo’n 3 à 4 duizend euro klaar bent, de rest van het budget heb je dan nog over voor zijn toekomstige opvolger.
Saab 900 turbo? / 9-3 Aero?
Ik heb 3 maanden gelden 6900 voor mijn 9-3 Aero betaald… Heerlijk! Alles erop en eraan, nog 2 jaar wachten dan kan die in de zaak als Youngtimer!!
@rishithakoerdat: da’s een vlotte gezinsbak, laten we het vooral geen sportwagen noemen?
@davelepeef: oke,maar de 900 turbo vind ik persoonlijk mee kunnen in dit rijtje… Anders de Lotus Elise (beetje doorsparen nog…)
Ik blijf toch benieuwd wat hier als voorwaarden qua kilometrage wordt gesteld. Ik ben al blij met een doorsnee gezinswagen voor dit geld, laat staan en sportwagen??
@alfablog Zelf ook een Alfa Spider serie IV gehad met een simpel brulpijpje ipv reguluere uitlaat. Minder stevig geluid dan de carburateurversies, maar toch een mooie ronk. Heerlijke auto.
@edge Zonder garage of overkapping is een Spider serie IV in de winter niet handig, je ziet hem slechter worden. Ik reed er enkele jaren zelf eentje met hardtop. Leuk rijden, maar het buitenslapen doet hem geen goed. Je hebt in de wintermaanden toch eigenlijk wel stalling nodig.
@spiderman: je mist die “groene dame” nog stevig lees ik. ;-). Nu het vervelende jaargetijde dus gemis wordt wat minder, in april haal ik je weer op ;-)
Er staat in Borne nog een rx-7 in top staat
kijk je naar de definitie sportwagen in de van Dale dan kan het voor dit budget waarschijnlijk alleen een rechtsgestuurde Elise worden. Alle genoemde auto’s zijn volgens de definitie sportieve auto’s, dus geen echte sportwagenmerken
Waarom niet iets als een caterham of Westfield dan heb je een echte sportauto. . Een mini cabrio of crossfire zijn nou niet echt sportautoos..
@spiderIV daar houd ik je graag aan!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).