Autoblog advies: betrouwbare sedan voor 5k

Auteur: , 91 Reacties

Voor 5.000 euro gaat er een wereld voor je open als hippe premium auto's overslaat.


Natuurlijk zijn we bij Autoblog een site voor petrolheads en praten we het liefste over veel vermogen, nog meer koppel en hoge topsnelheden. Maar er zit natuurlijk een verschil in tussen de auto’s waar je graag over wil lezen en discussiëren en waar je daadwerkelijk mee komt voor rijden. We lezen graag over Jessica Alba of Hugh Grant, maar komen met een Henk of Ingrid aanzetten.

Zo is het natuurlijk ook met auto’s. Je moet ook denken aan wat bereikbaar is. Nog belangrijker, voor sommige mensen is een auto ook noodzaak, dus zijn er voornamelijk functionele eisen. Zo ook met de aanvraag vandaag van Celine. Op dit moment heeft zij nog géén auto, maar ze heeft er wel eentje nodig. Ze werkt part-time en studeert nog. Hierdoor moet ze enkele keren per maand flinke afstanden afleggen van Den Haag naar de Achterhoek en weer terug. Het moet niet een te kleine auto zijn die niet stevig op de weg ligt. 

Tegelijkertijd mag de auto niet te veel verbruiken en moeten de maandelijkse kosten een beetje binnen de perken blijven. Dus alle twaalfcilinders kunnen we overslaan. Het gaat dus om een auto die niet vaak zal worden gebruikt, maar als dat het geval is, worden er direct langere stukken mee afgelegd. 

Huidige /vorige auto's:Geen
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Prive
Budget:5000
Jaarkilometrage:7000
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Weekend ritten Randstad - Achterhoek
Gezinssamenstelling:Alleenstaand
Voorkeursmerken/modellen:NVT
No-go modellen / merken:NVT

Honda Civic Hybrid (FD3)
€ 3.750
2008
135.000 km

Als je zo goedkoop mogelijk wil rijden, kijk niet verder. De Civic Hybrid was destijds een bijtellingsknaller van jewelste. De auto was perfect voor mensen die geen statement wilde maken met een Toyota Prius. De auto is gebaseerd op de Japanse Civic, wat een ‘echte’ Civic is. Onze Honda Civic was in feite een grote Jazz. De Japanse uitvoering ziet er veel saaier uit, maar is technisch gezien hoogwaardiger, met name de achteras constructie. De Civic Hybrid is niet bedoeld voor mensen met haast. Het is gewoon een keurige doch anonieme auto met relatief weinig vermogen. Gelukkig valt het verbruik erg mee en staat de betrouwbaarheid op een hoog peil. Je moet wel snel zijn, want de Civic Hybrid is een populair exportproduct.

Ford Focus 1.6 Ghia Sedan (DB3)
€ 4.990
2005
70.000 km

De auto die je bejaarde overburen hebben gekocht. Een Focus Sedan is een soort moderne Ford Orion. Het liefst wil je er eentje in het beige. Het voordeel van de Focus Sedan: ze zijn minder gewild, dus je hebt meer auto voor minder geld. Nog een voordeel: de Sedan is standaard altijd een luxe Ghia, dus je zit op velours en je hebt standaard ‘luxe’ lichtmetalen velgen. De vorige eigenaren zijn bejaarden of politiekorpsen, zorg dat je van de eerste koopt. De Focus staat bekend als een zeer prettig rijdende auto en deze Focus is geen uitzondering. De 1.6 Zetec motor is geen hardloper, maar relatief zuinig en best betrouwbaar. Check hier ons Focus Aankoopadvies voor de aandachtspunten.

Mazda 3 1.6 Executive
€ 4.450
2004
120.000 km

Als het allemaal wat spannender mag, ga even kijken naar de Mazda 3. Wel eentje die altijd heeft binnen gestaan graag, want deze auto’s hebben de neiging om van binnenuit weg te rotten. Dat is zonde, want het zijn technisch gezien goede auto’s verder. Ondanks dat de Mazda 3 en Ford Focus op hetzelfde FoMoCo C1-platform staan, is de Mazda 3 compleet anders. Het is ook een van de weinige keren dat een sedan er beter uitziet dan de hatchback. De 1.6 motor is gewoon een prima en soepel machientje: niets mis mee, maar ook niet bijzonder. De Executive-uitvoring zit wel lekker in zijn spulletjes. Qua rijden is de Mazda 3 een erg prettige metgezel: iets strakker dan de Ford Focus, maar zeker niet oncomfortabel. 

Volvo S40 1.8 Momentum
€ 4.250
2006
130.000 km

En we hebben de derde auto die identiek is aan de twee vorige. De Volvo S40 is namelijk ook gewoon een Ford Focus sedan. De S40 was aanzienlijk populairder dan de wel erg anonieme Ford. Omdat het Volvo is verwacht je een meer premium beleving. Dat klopt helemaal. De Volvo heeft niet alleen een uniek exterieur, ook het interieur is compleet anders en uniek voor Volvo. Kortom, het was niet zomaar een andere badge op de neus. Qua rijden is de Volvo iets comfortabeler dan de Focus. De betrouwbaarheid is echter niet gelijk aan de klassieke Volvo’s van weleer. Dat wil zeggen dat de S40 niet moeiteloos de 7 ton zal halen. Check hier ons Volvo S40 aankoopadvies om te zien waar je op moet letten.

Toyota Avensis 1.6 VVT-i Linea Terra (T250)
€ 4.500
2005
135.00 km

De Toyota Avensis is een maatje groter, maar willen we je zeker niet onthouden. Er is ook een Corolla sedan die wat obscuurder is. De Corolla Sedan was gebaseerd op de Japanse Corolla en niet de Europese. Maakt verder niet uit, ga voor de Avensis. Met de 1.6 motor mis je wel wat power, maar voor een normale rijstijl voldoet het. De Avensis van deze generatie is een van de weinige auto’s met bijna geen nadelen. Het chassis is erg goed: veel comfort met zelfs een sportief randje. Het stuurwiel biedt voldoende communicatie en onderstuur is de Avensis vreemd. Zie het als een soort Japanse Peugeot 406. De styling is niet bijzonder, ga voor de enigszins doch onvindbare liftback. Omdat het een Toyota is, zit je qua verkoopwaarde meer dan goed. 

Volkswagen Jetta 1.6 Comfortline (1K)
€ 4.250
2006
115.000 km

Qua styling is de Jetta nog het meest ‘coherent’. Je hebt niet het idee dat ze zomaar een kont aan de Golf geplakt hebben. De Jetta heeft een afwijkende neus en fraai gevormde bips. Die kofferbak is overigens goed voor 527 liter aan bagageruimte! Handig als je een scene uit Reservoir Dogs wil naspelen. Tip: ga voor de basismotor, de 1.6 achtklepper is een ietwat rumoerig bromtor met slechts 102 pk, maar wel behoorlijk soepel, redelijk zuinig en staat bekend als zeer betrouwbaar. Verder is de Jetta niet echt een spannende beleving, ondanks dat de auto aanzienlijk beter stuurt dan zijn voorganger, de Bora. In het budget zijn ze goed te vinden, onderhoud kun je zelfs bij de bakker laten doen en voor onderdelen heeft bij wijze van spreken de Blokker ook nog wat liggen. Je hebt dus een vergeten auto met overbekende techniek van een populair merk. 

Semi YOLO: Jaguar X-Type 2.0 V6 Executive
€ 4.250
2003
135.00 km

Soms sta je versteld van hoe goedkoop auto’s zijn geworden. Niet dat deze Jaguar X-Type de goedkoopste van Nederland is. Integendeel, maar het is wel degene die je wil hebben. De 2.5 en 3.0 zescilinders zijn aanzienlijk dorstiger. Niet alleen door het grotere slagvolume, maar ook vanwege de vierwielaandrijving. De X-Type 2.0 (feitelijk een 2.1 motor) heeft enkel voorwielaandrijving. Gezien het bescheiden vermogen gaat dat prima. Natuurlijk, een atmosferische V6 zal altijd iets dorstiger zijn, maar als je niet zoveel kilometers maakt en voornamelijk op de snelweg zit, is het verschil minder groot. De X-Type is voornamelijk heel erg soepel. Laat je niet in de luren leggen door de oubollige styling, dit is technisch gezien gewoon een Ford Mondeo van de tweede generatie. Destijds een van de fijnste voorwielaandrijvers op de markt. Of je koopt een nette Mondeo, kan natuurlijk ook, maar die heeft niet de ‘swag’ van deze ‘Jaaaag’.

Yolo: Hyundai Grandeur 3.3 (TG)
€ 4.450
2008
145.000 km

De Grandeur was de grootste Hyundai die je in Nederland kon krijgen. Destijds was het een bizar slechte koop. Destijds betaalde je 45 mille voor de benzinevariant. In geen enkel opzicht kon de Grandeur zich meten met de Duitse gevestigde orde. Maakt niet uit, gebruikt liggen de kaarten héél anders. Voor een spotprijs heb je namelijk een luxe sloep met zeer rijke uitrusting. In tegenstelling tot een kale E-Klasse bestaat er niet zoiets als een kale Grandeur: allemaal waren ze tot de nok toe afgeladen met uitrusting. Ook geen amechtige viercilinders, in deze Zuid-Koreaanse praalwagen. Allemaal hebben ze een 3.3 V6 met 235 pk, die zorgt voor meer dan adequate prestaties. Op de Autobahn kun je menig BMW nog verrassen. Nadelen? Ze zijn lastig te vinden en doorverkopen kan ook moeilijk zijn, want het is niet een populaire auto. Je krijgt echter wel onnoemelijk veel auto voor relatief weinig geld. 

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



91 reacties

Volgens mij hoeft betrouwbaar niet per se stervenssaai te betekenen
@janmetdelangeachternaam: Dat hoeft niet per se, maar is wel vaak het geval ;)
@janmetdelangeachternaam: klopt, maar voor dit geld red je geen elektrische auto.
@janmetdelangeachternaam: ik vind persoonlijk de Hyundai grandeur alles behalve saai, je ziet ze nooit en ze zijn best luxe.
@janmetdelangeachternaam: inderdaad 😂
Waarom perse sedan.
Naast dat ze onpraktisch zijn en er knullig uitzien in deze klasse, lijkt me het aanbod stations me ook een stuk groter.
@harrie:

Waarom sedans? Simpel: je hebt meer waar voor je geld. Die gekke sedans zijn aanzienlijk goedkoper dan de stationwagons en hatchbacks. Daarnaast zijn ze vaak completer uitgerust en hebben ze veel minder kilometers gelopen. Er waren veel nette sedans te vinden, terwijl gelijkwaardige stations aanzienlijk ‘gebruikter’ overkwamen in dit specifieke geval. Vandaar compacte sedans ;-)
@willeme: over sedans gesproken. In de tekst schrijf je dat de s40 een uniek exterieur had/heeft, maar op neus en kont na ogen ze mij exact hetzelfde… Of moet ik langs Pearl/Specsavers/gansanders…?
@crosscabouter: Alle ‘bevestigingspunten’ zijn gelijk. Dus de proporties komen grotendeels overeen. Maar alles is uniek. De deuren kun je bijvoorbeeld niet uitwisselen (zoals dat bij een Touareg/Cayenne wél kan).
@willeme: phoe. Dan is er veel geld uitgegeven door Volvo, terwijl nu zelfs de daklijn (en hoe het overgaat op de kofferbak) ogenschijnlijk hetzelfde oogt….
@crosscabouter: en dat heeft volvo dam goed gezien, want de s40 is 100x mooier dan de ford en je zag ze in elke straat rijden.
@harrie: En omdat ze populairder zijn, duurder.
@crashingduke:
Ja, en waardevaster.
@Willeme: de Avensis op de foto is de liftback. De sedan had smallere C-stijlen. En geen achterwisser.
@bernoulli: oeps. Tekst gaat ook over de liftback.
Sedans rijden beter!
Ga in het geval van de S40 zeker niet voor de 1.8 motor. Kies voor een 2.0 of in het beste geval een 2.4 5 cilinder.
@joer23: Voor wat incidentele regenritjes en wat weekenden naar ouders en vrienden? Daar is de 1.8 het beste geschikt voor. Zuiniger, groot aanbod.
@joer23: kun je ok onderbouwen waarom?
@jpvdb: zeer onzuinig, sommigen lusten nog meer olie dan benzine. Ronduit niet betrouwbaar, langzaam en onzuinig.
@joer23: ik heb een 2.0 en raad iedereen hem af, al helemaal als je veel snelweg km’s gaat maken. Boven de 130 is het 1 op 10 of slechter, blij als ik er straks vanaf ben.
@2wheeler: had vroeger zo’n 1.8, reed volgens mij niet veel zuiniger want je was maar aan het trappen om er een beetje snelheid in te krijgen. Niet meegenomen dat Celine wellicht wat rustiger rijdt.
@2wheeler: klopt. M’n zwager heeft zijn 1.8 2 weken geleden ingeruild. Moest ca. 200 km per dag maken, veelal snelweg. Echt zuinig zijn ze niet. Hij reed er ongeveer 1 op 10 mee, bij normaal gebruik.
Met dit budget, deze km’s en deze ‘gezinssamenstelling’ zou ik een Fiesta, Ibiza of Clio oid aanbevelen.
Rijd je 3 tot 4 jaar jonger, lagere km-stand en scheelt per maand twee tientjes wegenbelasting en verzekering. Kun je weer een halve tank benzine kopen.

@eklasse: zou ook mijn idee zijn. En voor een jonge meid past een Clio bv veel beter dan een Focus sedan. Andere optie is gewoon een C segmenter als hatchback. Ik neem van Willem aan dat de sedan de betere deal is, maar van de hatchbacks zijn er veel meer verkocht, veel meer keuze.
@camber24: en een stuk lichter. Ik heb zelf ook een aantal uit deze lijst overwogen, maar je zit heel snel boven de 1450kg en dat tikt aan in de wegenbelasting.

Een C-segment hatchback voor onder de 1250kg is prima te doen en rijd net zo lekker.
Avensis. En als je echt een heel stoere en fijn rijdende auto, met een paar bekende problemen (achtervering is zwak) wilt: mitsubishi galant 8g. Heb zelf een station uit 1998, maar ze zijn gemaakt tot 2004 oid. Neem de 2.0 4g63, sla de v6 (zwakke versnellingsbak) en gdi (niet heel betrouwbaar) over.
@grasvreter: De Galant!

Prachtige wagen was dat …..
Lekker die Civic pakken. Het is allemaal weinig inspirerend en met zo’n Civic hybrid kost het rijden zelf je ook nog geen drol. Dodelijk saai, maar super betrouwbaar en goedkoop.
@tenaci: Totdat de accu het begeeft, in mijn tijd bij Honda kwam dit zeer regelmatig voor…
@tenaci: op de snelweg is de besparing erg klein en door de accu’s betaal je meer wegenbelasting. Ik zie geen enkele reden om die auto te kiezen.
Als het perse een sedan moet zijn, de Jaguar X-type uit dit rijtje. Vergelijkbaar alternatief: Rover 75 / MG ZT.

Mitsubishi Lancer van na 2008 ook een optie. Moet je er wel eentje kiezen met wat leuke wielen en fel kleurtje, anders is ie wel heel erg slaapverwekkend.

Andere totaal vergeten auto; Chevrolet Cruze. Is volgens mij maar een matige auto, maar ziet er wel geinig uit wat mij betreft. Zijn in ieder geval niet duur, voor een relatief jonge auto.
@Rob: Jaaaa, de Rover 75! Goeie! Prachtige auto’s
@Rob: ik heb die Cruze eens als rental gehad in Seattle. Met de boot naar Bainbridge Island en toen heel Olympic National Park mee doorkruist en via Olympia en Tacoma weer terug naar Seattle. Ruim 1500 mijl erop gezet en ik moet zeggen het was een degelijke en comfortabele auto. Ik heb eerder ook wel eens z’n voorganger de Lacetti gereden, dat was echt nog zo’n Koreaanse natte krant, maar die Cruze was best een puik ding.
@tenaci:
Kon mij wat reviews herinneren waar het bestempeld werd als inderdaad zo’n typische Koreaanse zwabber auto. Maar ik ben helemaal onbekend met de Cruze en autojournalisten noemen alles wat niet spijkerhard rijdt ook direct dweilen, dus geloof je direct ;-)
@Rob: precies! En wellicht was mijn perspectief daar iets anders omdat we al in enkele Crown Vics als taxi hadden gezeten. Maar journalisten lijken inderdaad alles wat niet spijkerhard is als zwabber te beschrijven.
Afsluiten in grandeur! 👌🥳
Verder zijn de Mazda 3 en Ford Focus wel toppertjes hoor. Die auto’s voelen gewoon goed. Voor dit geld kun je ook makkelijk nette hatchbacks vinden. Heb ik ook gedaan. Ben nu een half jaartje de eigenaar van een Mazda 3 hatch. Geen spijt van en vooral van binnen wel een stukje fraaier dan andere Japanse auto’s en ook de Focus.

Heeft inderdaad wel zijn gevoelige roestplekjes, die van mij is gelukkig nog hard.
@Rob: Hier staat de Focus voor de deur en is een heerlijke auto. De 1.6 benzine is alleen niet de snelste en maakt vrij veel herrie met 130 km/u.
@flutterby: gelukkig mag je na maart nog maar 100km/u… voila ook weer opgelost
@maferick74: gelukkig mag dat nu ook al dus verandert er niets.
@flutterby:
Motor is geen hoogvlieger inderdaad. Maar zolang je een handbak hebt is er prima mee te leven vind ik. Ford leverde de 1.6 destijds ook met een 4-traps automaat. Da’s geen gelukkige combinatie. Werd ie trager van, verbruik gaat omhoog en al het souplesse uit het blokje is weg.
Mooie lijst, en leuke yolo ook – die is serieus te overwegen ook, mits je er een kunt vinden. Maar dat geldt eigenlijk ook voor de meest verstandige keuze, de Civic Hybrid.

Die Avensis is misschien nog wel de meest logische keuze; voldoende aanbod en de techniek is behoorlijk bullit proof. Ik heb een collega die er een van deze generatie rijdt (zeg maar gerust: aftrapt) en alle onderhoud beperkt zich tot enkel wat er tijdens de jaarlijkse apk aan slijtdelen naar voren komt om te worden vervangen vanwege totaal einde levensduur, verder niet. En stiekem oogt dit model nog heerlijk decent in vergelijking met het drukke lijnenspel wat de huidige generaties Toyota tegenwoordig zo kenmerken.
Betrouwbaar en 5k, dan moet je geluk hebben. Al deze bovenstaande auto’s zijn potentiële geldputten. Een term zoals ‘betrouwbare’ auto bestaat gewoon niet meer na deze leeftijden.
@bsxc2: Juist wel. Wat na 15 jaar (of zo) nog gewoon rijdt, heeft zijn betrouwbaarheid al wel bewezen.
@bsxc2: valt best mee, hoor. Ik shop eigenlijk altijd in de prijsklasse 5000-7000 euro en rijd vervolgens 15000-25000 km/jaar met de aanwinst. Dan moet je wel rekening houden met wat hogere onderhoudskosten, maar het hoeft nog geen aanslag te zijn op de betrouwbaarheid. Waar je wel op bedacht moet zijn, is dat als je in deze prijsklasse een auto koopt, je vrijwel altijd nog de grote beurt moet laten uitvoeren die de voorlaatste eigenaar ‘vergeten’ is, veelal in combinatie met een grote extra kostenpost als bijvoorbeeld een distributieriem, een setje schokdempers of een koppeling met drukgroep. Hou daar dus een beetje ruimte voor over, in het beschikbare budget.

Veel potentiële ellende is ook te ondervangen door de periode tussen twee onderhoudsbeurten te verkorten, bijvoorbeeld elke 15000 i.p.v. 20000 km. Je hebt het over het algemeen toch ook over auto’s van tien jaar of ouder.
@bsxc2: oneens, ik rijd liever een oud hok, dan het recente spul als het op betrouwbaarheid aan komt.
@bsxc2: Met een gebruikte auto moet je sowieso een beetje geluk hebben.

En het geluk een beetje helpen, door goed te kijken en vergelijken en niet te benauwd zijn om 100-150 euro uit te geven aan een aankoopkeuring door een specialist of garage van het merk.

Ben zelf niet meer zo bang voor oude auto’s of hoge kilometerstanden. Heb veel auto’s gehad, en de slechtste meest onbetrouwbare auto’s die daar tussen zaten had ik alle drie nieuw aangeschaft.

De beste en meest betrouwbaar waren tot nu toe de Saabs, die stuk voor stuk achterlijk hoge kilometerstanden hadden.
@moveyourmind: Dat van die Saabs kan wel kloppen. Ik rijd nu 2,5 jaar rond met een Saab 9-5 van 2001 met 2.3 van 1000 Euro. Ondertussen 220.000 km op de teller, en nog geen gekke dingen gezien, buiten de gekende probleempjes. Onlangs de slangen van de carterventilatie vervangen omdat die een textuur van drop hadden gekregen.

Eerlijk is eerlijk, hij zuipt wel olie als een malle, maar daar zat de gebrekkige carterventilatie misschien voor iets tussen. Ik ben dit nog aan het opvolgen. De carterpan ligt er op het moment van spreken af, maar dit is meer preventief. Het “zeefje” zit goed vol met rotzooi, en er zijn heel wat olierestanten. Heel af en toe hoor ik bij het starten een vreemd geluid, wat kan wijzen op een oliepomp die de geest aan het geven is. Daarom dat de carterpan er af ligt. Maar dit is het eerste grote karwei dat ik in 2,5 jaar heb moeten doen.

Vorig weekend 1400 km gereden op 2 dagen tijd, en een paar keer goed doorgegeven op de onbeperkte stukken in Duitsland…en geen centje pijn.
@SimonMc: 220k is net ingelopen. De afgelopen 6 auto’s (voor dagelijkse vervoer tenminste) van mij hebben boven de 2 ton gezeten en allemaal waren ze 100% betrouwbaar en nog lang niet versleten. En ze hebben ook lang geen 5000 euro gekost.

Het belangrijkste voor een auto is dat die gebruikt word. Een auto van 15 jaar oud die elk jaar 15k gereden heeft is over het algemeen echt nog niet op. Voelt het goed dan is het goed, want als er geen onderhoud is gedaan dan merk je dat juist wel weer heel goed.
@bsxc2: dat is echte grote onzin. Sterker nog: 2000 euro is genoeg om vaker wel dan niet geluk te hebben om een betrouwbare auto te kopen. Ogen open houden is een must, maar je hoeft er echt geen expert voor te zijn.
Na het lezen van de tekst was de Civic ook mijn eerste ingeving. Best vaak in gereden en voor de doeleinden een hele dikke prima. Automaat is fijn voor in de file en de audio was ook prima. Zuinig is hij ook nog eens. Tweede keus de focus. Ik heb de station. Rijdt goed, is relatief zuinig en onverwacht betrouwbaarder en goedkoper te rijden dan ik op voorhand dacht.
Kijk ook eens naar een Saab 9-3. Eventueel Youngtimer (dus lekker goedkoop rijden), rijdt goed en ziet er niet uit als een auto uit 2003-2005. Genoeg te vinden voor <5k, voor dat geld heb je een hele mooie SportSedan, of misschien een mooie Coupé van het model ervoor.
@timlaan: Hele goede aanbeveling! Hoewel de 9-3 sedan wat minder excentriek is dan zijn voorgangers is het nog steeds een lekkere Saab en een erg fijne auto.
@timlaan: vanwaar youngtimer? Ik lees nergens dat de aanvraagster een ondernemer is.
@sabrerator: wat niet is, kan nog komen. Overigens zullen er meer mensen op zoek zijn naar een auto als in deze klasse
Gewoon een motor zonder turbo pakken ongeacht wel merk. Dat blijft altijd wel lopen… hoef je daar niet meer aan te denken. Blijft het beste advies.
Wij hebben een Hyundai grandeur staan. Dus als je er nog een zoekt.
Deze mevrouw zoekt gewoon ‘vervoer’. Zo’n Civic IMA is dan een goede optie. Anders: wat kost een Prius? Verder vooral zoeken naar muurbloempjes. Japanse of voor mijn part Koreaanse sedannetjes of hatchbacks. Niemand wil ze, maar stuk gaan ze niet vaak. Voor 5K is er zat te kiezen, neem de minst roestige van een ouder echtpaar en gaan.
Er is een veel betere deal: Lexus IS200 van 2004 voor net geen 5k. Er staat er eentje met 188k op de teller. Sedan en betrouwbaar
Hoe zit het met die accu’s in die civic? Zijn die niet inmiddels verrot? En als dat vervangen moet worden ben je wel aan de beurt lijkt me.
Niks mis met een sedan. Er zijn ook wel aardig geproportioneerde voorbeelden te vinden, terwijl ook niet elke station of hatchback in mijn ogen geslaagd is. En in 99/100 gevallen volstaat het prima. Net hadden we het hier toevallig over het ophalen van een bankje, en dan is mijn vriendins Panda toch echt de meer praktische keuze t.o.v. mijn Rover 45 sedan. Behelpen hoor. ;-) Maar voor de opvolger heb ik toch ook weer sedans op shortlist staan.
De Avensis of een Lexus IS kan ook nog
Alfa 159… (omdat betrouwbaar niet saai hoeft te zijn)
@hans75: een Alfa Romeo 159 is absoluut niet betrouwbaar.
@willeme: wat weet jij daar nou van??? Oh ja wacht…
@willeme: ervan op aan kunnen dat er altijd wat stuk is, is ook een vorm van betrouwbaarheid ;)
@willeme: Mweh. De diesels staan toch wel bekend als zeer degelijk en eigenlijk zijn t toch alleen de uitrekkende distributie kettingen die acht bericht zijn? Als we engels gaan adviseren is ook de Alfa electronica helemaal niet slecht.

Ik zou zo zeggen; ga voor een mooie Alfa 159 1.8 MPI met een zo laag mogelijke kn stand en zoveel mogelijk opties.
@sudbina: oeeeh, hopelijk staat er dan wel vaak file richting de Achterhoek, dan kan Céline tenminste zeggen dat ze prima mee kan komen met het overige verkeer!
@willeme: een 159 is absoluut niet goedkoop als je die perfect wilt houden/maken. Maar die (diesel)motor laat die wielen toch verrekte lang rond gaan als je niet te precies bent. Met minimaal onderhoud blijft het gewoon lang door pruttelen.
@willeme: je moet ook niet de goedkoopste nemen😜
@willeme: ik heb toch echt andere ervaringen…ze halen makkelijk de 300kkm, waarbij alles blijft werken, en zelfs het interieur nog fris is, en de bekleding (leer natuurlijk) niet gescheurd. jouw investeringen in de 159 zijn toch ook meest optisch en voor de leuk…
De Jetta zou ikzelf met de 2.0fsi nemen. Met 150pk kom je nog wel een beetje vooruit.
Het enige wat er aan scheelt is dat de distributie riem kan knappen als je ‘m bij 150dkm wilt vervangen, dit moet je iets eerder doen.
Een alfa Romeo 159 natuurlijk
Impreza 1.6 sedan met nepvleugel achterop en goud gespoten velgen; lijkt heel wat, gaat niet stuk en bij max 100 valt het verbruik ook best mee…
Laatste model Vectra was ook een prima snelwegcruiser. Facelift 2.2i sedan is prima te vinden voor dat budget. De GTS is leuker, maar duurder.
@bernoulli: die 2.2 doet het niet zo lekker op ethanol. De hoge druk pomp voor de directe inspuiting gaat makkelijk stuk, kost duizend euro. Daar ben snel zat van als dat elke 10.000km gedaan mag worden.
@bernoulli: 2.2 is een waardeloos rotblok..
Je gaat handelaren zo énorm blij maken als je die sedan eindelijk bij hem ophaalt! Maximaal afdingen.
@dutchdriftking: het beste advies tot nu toe😆
Een sedan is een auto zoals-ie oorspronkelijk bedoeld is.
@frank2b: een stationwagen is de verbeterde versie nadat ze andere inzichten hadden gekregen.
Gewoon een E46! Heerlijke auto, lekker sturen een super betrouwbaar!
@3246cm252kw: e 46 heb ik zelf (helaas) nooit aangedurfd door het volk dat er vaak in rijdt…best jammer want t schijnen behoorlijk degelijke wagens te zijn..
Mijn moeder had zo’n avensis. Extreem lelijk hok maar daar was nu echt NOOIT iets aan kapot. En die auto heeft 2 leerlingbestuurders gekent (guilty!) + we mochten de auto ook na het behalen van ons rijbewijs alleen lenen, dus die zag ook wel eens af:-)
Persoonlijk voorkeur is de Volvo omdat die het mooist is uit het lijstje. Mijn eerste auto, zelfde budget, was in 2006-2007 een golf 3 gtd: onbetrouwbare kl*te bak…
Mitsubishi Lancer 1.6 kan ook.
Met dat budget: Lexus IS200! Stuurt fijn, handbak schakelt subliem, rwd, 6 in lijn. Ook nog eens de bouwkwaliteit van een tank. Wat wil je nog meer?
@dper4mance: naja… Wat je nog meer wilt zijn andere achterlichten, maar dat hoort er nou eenmaal bij…
5k en student? Doe jezelf een plezier en koop een A of desnoods B segment auto, kosten van een auto rijden gaan anders vies tegenvallen. Voor dat geld heb je een prima Aygo/Yaris.
Seat Cordoba, Opel Astra, Renault Megane, Peugeot 407, Alfa 156/159, Saab 9-3, Dacia Logan
Ik de hierboven genoemde Saab 9-3 een leuke optie. Bijvoorbeeld deze:
Saab 9-3 Sport Sedan 1.8t Vector – Youngtimer (bj 2004)
€ 4.950,00
http://link.marktplaats.nl/m1493652394?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Lage NAP km stand en bovendien nog zes maanden garantie.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).