Autoblog-Advies: dakloze classic voor erbij én voor verhuur

Auteur: , 61 Reacties

Ja, want we blijven Hollanders natuurlijk, het moet ook geld opleveren.

Renault Floride

Momenteel rijdt onze Jente naar volle tevredenheid in een BMW 318D leasert, maar voor in de weekenden willen hij en zijn vriendin er wat leuks bij. En dat niet alleen de auto moet ook verhuurd gaan worden. Behalve de inmiddels welbekende tabel komt Jente daarom met een viertal aanvullende eisen.

Huidige /vorige auto's:BMW 318D F31 Touring
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:10.000-18.000 euro
Jaarkilometrage:ca. 30.000 km (persoonlijk en verhuur)
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Oldtimer voor in het weekend, bijverdienen door verhuur en waardestijging
Gezinssamenstelling:Twee volwassenen
Voorkeursmerken /modellen:BMW,Jaguar, Britse merken, Liefst achterwielaandrijving
No-go modellen / merken:Modellen die garant staan voor hoge kosten of geen karakter hebben.

1. Waardevast. Liefst een wagen die ik op termijn zonder al te veel verlies kan doorverkopen. Ik ben wel van plan heel wat km te doen met het karretje.
2. Een gewilde auto voor verhuur. Naast persoonlijk gebruik overweeg ik ook om de wagen te verhuren en zo andere mensen te laten meegenieten.
3. Indien mogelijk een cabrio
4. Onderhoudsvriendelijk – zoals aangegeven zou ik de auto ook willen verhuren, het is nu éénmaal aangenaam dat de huurder heelhuids op de bestemming kan aankomen zonder dat hij de motorkap moet openleggen of een emmer water in zijn nek krijgt door het lekkend dak.

Punt 1 tot en met 3 komen we wel uit (al is een klassieker kopen als investering niet meteen aan te raden, het blijft in de eerste plaats een auto), punt 4 is een probleempje. Onderhoudsvriendelijke klassiekers bestaan namelijk niet. Natuurlijk is de ene classic wat betrouwbaarder dan de andere, maar ze hebben allemaal bovengemiddeld veel liefde en aandacht nodig. Elke 5000 kilometer de olie wisselen, regelmatig kleppen stellen, de carburateurs afstellen, roest bijwerken, het zijn allemaal dingen die je bij een klassieker met enige regelmaat zult moeten doen.

Ja, natuurlijk zijn er klassiekers die wat meer vergevingsgezind zijn dan andere, maar als je denkt dat er klassiekers zijn die met evenveel aandacht toekunnen als een nieuwe auto, dan kun je beter niet aan dit avontuur beginnen. Zeker niet als je van plan bent er 30.000 kilometer per jaar mee te rijden, al vermoed ik dat je dat in de praktijk nooit gaat halen. Dat gezegd hebbende, wie zijn klassieker een beetje netjes onderhoud en deze ook steeds rustig warm rijdt (zie daar een mogelijk probleempje met verhuur), kan er lang van genieten.

Porsche 914

Eigenwijs: Porsche 914
Simpele Volkswagen-techniek in een bijzondere verpakking. Niet iedereen is weg van de 914, maar het is wel een uniek ding. Rijdt ook leuk, ondanks het wat karige vermogen. Goede 914’s worden steeds populairder (en dus duurder), maar lijken ook een redelijk veilige investering.

Triumph TR6

De gentleman: Triumph TR6
Betaalbaar open rijden, dan mag een Britse classic niet ontbreken. De geijkte MGB ligt voor de hand en Jente noemde zelf al even de Triumph Spitfire. Leuke wagens, maar een Triumph TR6 is nog veel leuker. Fijne zescilinder met een fantastisch geluid, mooie door Michelotti getekende koets.

Mercedes 380SL

Lekker decadent: Mercedes SL (R107)
De échte R107-juweeltjes ga je niet vinden voor minder dan 18 mille, maar een behoorlijk nette 280/380SL moet wel lukken. Het overgrote deel van het aanbod betreft US-spec SL’s, dus met ronde sealed beam-koplampen en weinig subtiele bumpers. Ombouw naar EU-spec is mogelijk en wellicht interessant met het oog op de restwaarde. Van alle klassiekers een van de meest degelijke die je jezelf kunt aanschaffen, uit een tijd dat de accountants bij Mercedes enkel na de ontwikkeling mochten uitrekenen wat de verkoopprijs moest worden. Das beste oder nichts.

Corvette C3

Plastic Fantastic: Chevrolet Corvette C3
Over US-spec gesproken, er zijn weinig auto’s die zo Amerikaans zijn als een C3 Corvette. Het model komt oorspronkelijk uit de late jaren ’60, maar is tot in de jaren ’80 gebouwd, het chroom had ondertussen plaats gemaakt voor heel veel kunststof. Binnen het budget vinden we één echte cabrio, een heuse Stingray en een aantal targa’s (T-Tops) van latere bouwjaren. Een beetje een buitenbeentje in dit lijstje, maar wel eentje die veel mensen aanspreekt en potentieel interessant is als huurauto.

Alfa Romeo Spider

De verleider: Alfa Spider
De klassieker die ondergetekende ook eens gehuurd heeft en die het ook goed deed bij de niet autominnende wederhelft. Het mooiste zijn de Spiders van de tweede serie, de zogenaamde Coda Tronca’s. Spiders uit de derde serie (Aerodynamica) zijn minder geliefd, maar ook een stuk betaalbaarder. Let ook op auto’s die uit de VS komen, deze zijn vaak voorzien van Spica-mechanische brandstofinjectie. Een prima systeem als het werkt, maar een ramp om goed af te stellen.

Renault Floride

De outsider: Renault Caravelle/Floride
Frankrijk deed in de jaren ’60 niet meer heel erg mee als het om kleine roadsters ging, Italië en Engeland pakten het grootste deel van de markt. Uitzondering was de Renault Floride uit 1958, die van 1962 tot 1968 als Caravelle aan de man werd gebracht. Technisch is de auto grotendeels gelijk aan de Dauphine, dus met 845cc viercilindertje achter de achteras. Latere exemplaren hebben een krachtigere 1108cc motor uit de Renaut 8. Geen snelwegridder dus, deze Caravelle, wel een heerlijke én tamelijk onbekende auto om lekker mee te toeren.

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt.nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



61 reacties

Een witte Volkswagen Kever cabriolet.

Voldoet aan alle eisen.
@escort77:

deze bijvoorbeeld: http://link.marktplaats.nl/m1002726929?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=82956

Zit wat werk aan, maar dat kan goed binnen het budget.

Is verder een waardevaste en onderhoudsvriendelijke cabriolet. Rijdt ook vrij eenvoudig voor minder ervaren bestuurders, dat is voor verhuur ook wel een puntje van aandacht. Kan je prima verhuren voor bijv. bruiloften.
@escort77: Nette G klasse carbrio uit 1980. Onverwoestbaar, goedkoop in onderhoud (en duur in de brandstof). Ps, de renault toevoeging is natuurlijk een gesture richting de sponser van de dag.
@rulefollower: nee hoor, dat is persoonlijke voorkeur van de adviserende blogger van dienst. :)
Je koopt een klassieker om dat je verliefd raakt op een model, niet na serie afwegingen en advies van Autoblogbezoekers. Dus koop gewoon een Golf cabrio!
@Pallas:
Daarom zou ik dus de Renault nemen, die gaat hier verder niemand adviseren.
Oké desjonnies misschien.
@pallas: afgezien van onderhoudsvriendelijk zijn de criteria belachelijk. Waardevast…doe normaal.
Van de Renault weet ik het niet, maar uit jullie rijtje lijkt alleen de SL op te kunnen tegen alle punten. Don’t be gentle it’s a rental wordt je allergrootste probleem. Ik zou lekker wat voor mezelf kopen. In plaats van anderen mijn auto kapot te laten trappen tegen betaling.
@E34M5Touring: Eensch! Als je het toch deels als investment koopt met het idee dat de waarde ook nog wat gaat steigen is dat juist een slecht idee. Ook omdat er dan naast je eigen kilometers ook nog duizenden rental kilometers gemaakt gaan worden. Dat is dan weer niet goed voor de waarde.
Een eendje 😊
Een Duitser sowieso, ik zou zelf kijken naar een 3-Serie cabrio, in goed onderhouden staat en met flink blok een prettige auto om mee te toeren en baldadig mee te zijn en op de langere termijn – in mijn ogen – een potentiële klassieker.
Een andere leuke (onder voorbehoud van het degustibus-principe) auto is een Volvo 780 Bertone, tijdloze bak die nu al klimt in de waarde.
Zoek eerst eens uit wat de verzekering kost voor een auto die verhuurd wordt en de daarbij behorende (absurde) kosten.

En vind je het dan eventueel nog interessant, kijk dan verder. Ik zou niet teveel aan het geld denken wat het allemaal op moet brengen, anders moet je het niet doen.
verhuren dat is een kwak erremoei op je nek halen
Dan maar niet achterwiel aangedreven, ook niet persé belastingvrij:

Een Saab 900 classic cabrio, met dát budget bijzonder mooie exemplaren te vinden!

Heerlijke auto, die zich bijzonder goed in het huidige verkeer mengt. Voldoende ruimte, comfortabel 4 persoons, en zelfs onderhoud valt mee (als de onderdelen niet toevallig wat schaars zijn).
I’ll be gentle, it’s your rental.

Als het een 914 of ander begeerlijke klassieker wordt zou ik graag een van de gelukkige huurders zijn!
Goedkopere first gen Mustangs passen ook binnen het budget. ’64 – ‘73
Zet je m goed in de lak en heb je een exemplaar dat nog een beetje nette bekleding heeft, dan lijkt ie voor de gemiddelde huurder net op de meest coole versie mogelijk.
Zit verder weinig moeilijke techniek in en zelfs in Europa moeten er onderdelen voor te vinden zijn.

Wel gevaarlijk is het dat je het als hobby gaat zien en m langzaam gaat upgraden en uiteindelijk met een enorm dikke Mustang eindigt en een lege rekening.

En omdat de auto stuurt als een zeecontainer, zal het ook niet uitnodigen om m als een leipe te rijden.
@gregorius: zijn wat mij betreft ook de meest begeerlijke mustangs (’66-’69) maar lekker niet verhuren en hem goed koesteren!
Halveer je budget en koop iets voor jezelf. Dat hele verhuur gedoe levert maar weinig geld op, kost een hoop geld. En levert vooral een hoop zorgen op. Daarbij kan een klassieker die kilometers helemaal niet aan, niet een aantal jaar lang zonder uitgebreid onderhoud. Daar gaat de hele opbrengst van de verhuur in zitten, en meer.

Dusse. 5000 tot 9000 euro. Dan komen er dingen voorbij zoals peugeot 205gti cabrio, e30 cabrio, Fiat 124, triumph spitfire en zelfs een mehari. Uiteraard ook de standaard cabrio’s zoals de saab 900, mercedes sl (voor dat geld vast niet de beste) en de mg b als Brits roadstertje.
Ik zou zelf naar een mooie Duetto, Elan S1, Studebaker Six of misschien een 1502 Baur zoeken. Simca Aronde is ook leuk, evenals de Peugeot 304 Cabriolet. Of doe eens spannend en zoek een Toyota Sports 800 of Honda S500/600/800. En ik heb altijd een zwak gehad voor de Sunbeam Alpine.

Maar als je het ook wilt verhuren, dan is eigenlijk de SL de enige die 30k per jaar aan zou kunnen, en ook dat zie ik eigenlijk niet goedkomen. Je hebt het toch over 30 jaar oude auto’s. Of een Mustang. Je moet wel auto’s hebben waar wen beetje vraag naar is op de verhuurmarkt.

Succes!
@gtwillem: een mooie Duetto of Elans S1 voor dat geld… Zou ik niet doen. Die Honda wordt denk ik ook al lastig, vooral onderdelenvoorziening voor zo’n Japanse classic is bij 30.000 km per jaar denk ik een obstakel. Dat was ook de reden om de fanastische Datsun Fairlady er niet in te zetten.
@Dizono:
Een mooie Elan S1 doet minimaal het dubbele van zijn budget, wat een duetto tegenwoordig doet?
I have no idea, absoluut een gaaf ding maar ik volg de prijzen er niet van.

Maar zoals hier meer gezegd, ik zou hem adviseren het verhuurplan bij het grofvuil te zetten.
@Dizono: De verhuurplannen zijn mijn inziens niet te combineren met een klassieker van 18 mille die ook nog eens betrouwbaar moet zijn. Ik heb een Elan gezien onder de 20 mille, evenals een Duetto. Topexemplaren zijn het niet, maar we hebben het over oude auto’s.

De R107 is de enige auto waarvan ik denk dat het goed zou komen, voor de rest is het een heel erg grote gok.
@gtwillem: En wellicht een Peugeot 504 cabriolet? Voor 18 mille staat er een mooie rode voor de deur. Gisteren gezien bij The Gallery.
@gtwillem: 1502 baur ga je niet meer vinden. 1602 en 2002 komen het meeste voor. En dan nog zijn die zeldzaam.

Ik zal me er zo eens in verdiepen..
@gtwillem: E30 baur kan wel, maar dan komt hij in mijn vaarwater, dus dat gaan we niet adviseren. ;-)
@gtwillem: Peugeot Cabrio is een fantastisch idee…
Voor dat geld moet je wel een mooie Triumph Spitfire of Fiat 124 Spider op de kop kunnen tikken. Allebei karaktervolle auto’s waar een redelijk aanbod van is, die volgens mij ook goed verhuurbaar moeten kunnen zijn.
Jaguar xjs-c 3,6
Een klassieker verhuren lijkt me persoonlijk een beetje dom. Ik denk dat je voor een leuke cabrio in het weekend voor je zelf moet kijken en het verhuren moet vergeten. Dan kom je op een veel lager aantal km`s en blijft de auto ook veel meer waarde houden. Blijven er een aantal opties over.

een E36 M3 Cabiolet. De klassieker van de toekomst die zeker gaat stijgen.

http://ww3.autoscout24.nl/classified/281593640?asrc=st|as

Een hele dikke XJ :

http://ww3.autoscout24.nl/classified/280873387?asrc=st|as

Of een XKR :

http://ww3.autoscout24.nl/classified/280046540?asrc=st|as

En als het wat minder groots mag :

http://ww3.autoscout24.nl/classified/281866413?asrc=pl|as

En een ander heel logische optie :

http://ww3.autoscout24.nl/classified/279953206?asrc=st|as

En nogmaals, niet verhuren deze wagens!
@dutchdriftking: Zoals het interieur van die M3 eruit ziet, zo zal ook de rest zijn… Met andere woorden: laat maar staan…
“Britse merken’
“No-go: modellen die garant staan voor hoge kosten”
Zal ik je uit de droom helpen?
Een paar opties:
First gen Mustang of Camaro.

Persoonlijk heeft de mustang mijn voorkeur, meer onderdelen voor te vinden.
Fijn
Je klassieker verhuren aan een kruk die een weekeindje wil bluffen en er Diesel in pleurt of de verkeerde soort Benzine

En laat je niets wijsmaken, ook een SL’etje uit 1980 kan slecht tegen mishandeling

Ik zou een Lada 1200 Cabriolet aanraden
Of deze, met zulke debiele ideeën, verdien je niets beter !!!
Merry Xmas !

http://www.parts-specs.nl/photos/0394029-Nissan-Micra-CC-1.6-Tekna-2005.jpg
Of zalm met garnaaltjes….

http://4.bp.blogspot.com/-wXEeFXri3Ko/UXS1YnirAQI/AAAAAAAABPo/9m0v5u4ovec/s1600/DSCN7428.jpg
@desjonnies: nee, dat is oprecht een toffe bak! Schijt aan alles en lekker je cruisen in je ouwe lijk, geweldig!
Potscherven 944. Kan je budget halveren
Weten jullie wat ?
iets met Citroenen

http://www.motorstown.com/images/citroen-visa-cabriolet-07.jpg

http://www.grumlinas.lt/wp-content/gallery/visa/1984_Citroen_Visa_11RE_Cabriolet.jpg

Arm fotomodel !
@desjonnies:
Is die eerste Visa geen Axel?
Dat was dat Roemeense hok waar Citroëndealers destijds slapeloze nachten van hadden. Kwalitatief absolute rotzooi. Ik werkte begin jaren ’90 bij een Citroëndealer en toen waren die dingen al zo’n beetje verdwenen, maar ik hoorde de verhalen wel van mijn collega’s. Ze zijn met importeurssteun veelal teruggekocht door dikke inruilpremies te bieden zodat de ellende gesloopt kon worden.
Ik ben eruit !!!!!!!

https://c1.staticflickr.com/3/2335/2238503912_00702f0d21_b.jpg
@desjonnies: alleen die micra is een verhuurbak. De rest vind ik eigenlijk allemaal wel geinig spul. Ik zou het zonde vinden als dat in de verhuur raakt. Maar je toon bevalt me wel ;-)
@desjonnies: is dat trouwens een zelfbouw of eenofficiële cabrio? En hoe zou dat ding dan moeten heten exact?

Ik vind 4 deurs cabrio’s altijd gaaf, en dit ziet er goedkoop uit (in tegenstelling tot de ds, bijvoorbeeld) dus dubbel gaaf
Dat gelul over onderdeelvoorziening altijd, alles wat ooit gemaakt is kan je nog een keer maken.
@Pallas: Tuurlijk, alles kan. Maar als jij net drie boekingen hebt staan voor je huurklassieker, dan is het lullig als je die alle drie moet afbellen omdat je nog een verdeelkap voor je Toyota Sports 800 moet kleien.
@Pallas: Eh, ja. Op zich heb je natuurlijk gelijk.

Maar het is toch wel prettig als je een onderdeel gewoon kunt bestellen of redelijk makkelijk gebruikt kunt vinden. Speciaal laten maken duurt langer en is een heel stuk prijziger, afhankelijk van het onderdeel natuurlijk. Voor een DS zal het inderdaad wel meevallen.
De TR4 & 5 zijn van de hand van Michelotti, de TR6 een door Karmann aangepast ontwerp van de TR4 & 5.

En verder, als er één auto NIET geschikt is voor verhuur is het wel een TR6 , zeker een echte, een TR6 PI met brandstofinjectie !
Ok
Serieus
On a different note
Dit is volgens mij de enige die je zou kunnen verhuren !

http://www.dastank.com/front.jpg
De meest classic cabrio vind ik de Mercedes 280 cabrio! Of deze nog bestaat of hier ooit werd geleverd is een tweede
Je wilt ‘em verhuren, maar waarom dan een cabriolet? Niemand die in de winter of herfst of als het regent (wat wel eens voorkomt in Nederland) een klassieke cabriolet gaat huren….

Ik zou daarom eens kijken naar een Opel GT. Je weet wel, de cola fles:
http://tpo.nl/wp-content/uploads/2014/07/1968-A254314-Opel-GT.jpg

Aansprekend ontwerp, kan elke idioot meerijden en niet heel ingewikkeld om rijdend te houden dacht ik. Staan er best wat te koop en past prima binnen budget. Alleen werkelijk geen idee of ze waardevast zijn….
Datsun 240Z! Japans en dus relatief betrouwbaar. Misschien voor de desbetreffende koper: ga een keer langs bij Joop Stolze Classic Cars in de Lier, is een soort museum met klassiekers en alles wat er staat is te koop. Staan een stuk of 10 hele dikke Datsun 240Z’s!
@larsdbs9: Die oudjes roesten alleen nogal lekker…
Een MG B voldoet aan alle eisen
@superroozen: was ook mijn eerste gedachte!
Misschien is een Burton wat, als je dan echt wilt verhuren:

http://www.burtoncar.com/burton-nl-occasions.asp
Ik vraag me overigens oprecht af; hoe denkt Jente te gaan bijverdienen met het verhuren van een cabrioootje? Lijkt me geen vetpot om eerlijk te zijn. Met het verhuren haal je wellicht een deel van de kosten eruit. Maar ga je er ook echt wat aan overhouden..?

Winst maken lijkt me dus aardig ambitieus. Haal dan iets met weinig kilometers, zet ‘em 10 jaar in de garage en dan maar duimen dat ie meer waard is geworden.

Maar goed, ik heb me er niet in verdiept. Jente hopelijk wel.
Een klassieker met die voorwaarden…
Lekker in de 318d blijven tokkelen!
Uit het lijstje van @dizono zijn de Renault Caravelle/Floride en Porsche 914 mijn favoriet.

Dan nu mijn “hulp”…
Voor de zoektocht binnen deze kaders heb ik gebruik gemaakt van Classic Autotrader. Daarbij heb ik de volgende criteria in acht genomen:
Prijs: €10.000,- tot €18.000,-
Bouwjaar: tot 1988 (met 2016 als uitgangspunt alles voor 1976 geen MRB, alles daarna tot 1-1-1988 overgangsregeling)
Brandstof: Benzine (ivm die overgangsregeling)
Carrosserie: cabriolet

De rallyauto
De MG B Works
Aangezien je een voorliefde hebt voor Brits. Leuk voor
deze wegen. Of je gaat voor een echt kaploze natuurlijk.
In dezelfde categorie passen de Triumph Herald 13/60 convertible en Ginetta G15 en MG Midget en tot slot de Austin Healey Sprite Frogeye.

De trouwauto
Mocht je van plan zijn om je auto te verhuren als trouwauto, dan zijn dit de opties (binnen je budget):
Pontiac Grand Ville Convertible
Mercury Cougar Convertible
Mercedes-Benz 500 SEC cabrio. Wel ff een origineel Mercedes-stuurwiel erin (laten) zetten.

De flamboyante Zweed
Saab 900 Turbo Cabrio

De outsiders
Mini Moke
Opel Kadett 1.6 Aero (Investment tip!!!)
Saab 900 Classic Cabrio! Bijv. http://www.autotrader.nl/klassieker/saab-900/1992/smilde/55wre/saab-900-turbo-16-cabrio/?zoekopdracht=saab-900%7Ccarrosserie–cabriolet
@mrdj: Ahum, ik neem het je niet kwalijk aangezien mijn reactie nog goedgekeurd moet worden, maar die had ik ook al geopperd, ja. ;-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).