Autoblog advies: Dikke SL600 opvolger voor 30k

Auteur: , 78 Reacties

Op zoek naar een auto dikker dan een SL600: we houden wel van een uitdaging!

Maserati Quattroporte Executive GT

Hendrik-Jan is op zoek naar een vervanger voor zijn auto, en niet zo maar één. Het betreft een koppelmonster van de grootste orde, namelijk een SL600 van de R230-generatie. Dit betekent dat er een 5.5 grote V12 met twee turbo’s onder de kap ligt, goed voor 500 pk en 800 Nm. Ondanks dat de SL600 geen lichtgewicht is, zal Hendrik-Jan niet vaak een snellere auto tegenkomen. Aangezien wij de SL600 ook niet zo vaak tegenkomen, hier een paar afbeeldingen van de auto van Hendrik-Jan.

Mercedes-Benz SL600

Het zal niet alleen lastig zijn een snellere auto te vinden, ook een auto vinden met meer comfort biedt wordt lastig. De SL600 is zo’n auto waar je moeiteloos in een stuk naar de Cote d’Azur knalt. Dat is niet helemaal waar natuurlijk, want je zult wel een paar keer moeten tanken. Als petrolhead heeft Hendrik-Jan dat er graag voor over. Het is overigens niet zo dat dat Hendrik-Jan zich blind staart op één type auto. Hendrik-Jan is autoliefhebber pur sang en heeft werkelijk van alles gereden: 205 GTI, Dodge W200, BMW 850i, 560 SEC, Corvette C5 Convertible, 560 SEL en een Lupo 1.2 TDI…

Zijn vraag ons is of wij een geschikte opvolger weten. Zelf zit Hendrik-Jan te denken aan S600 uit 2007. Dat is een goede optie. Een ander alternatief is de advertentie van Marktplaats te halen en zijn huidige auto licht te kietelen. Hendrik-Jan is autodidact techneut en kan een hele hoop zelf doen, ook als de auto ‘aan de computer’ moet, weet hij raad. Dat is altijd handig. Zijn opdracht aan ons is eigenlijk heel erg simpel: het dikste van het dikste voor ongeveer 30 mille. Hieronder vind je in de tabel de eisen en wensen van Hendrik-Jan:

Huidige /vorige auto's:Mercedes-Benz SL600 (R230)
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Beide
Budget:€30.000
Jaarkilometrage:Ongeveer 25.000km
Brandstofvoorkeur:Maakt niet uit
Reden aanschaf andere auto:Zoek iets leuks. Zo dik mogelijk
Gezinssamenstelling:n.v.t.
Voorkeursmerken /modellen:Mercedes-Benz S600
No-go modellen / merken:Geen

De redactie ging op zoek voor Hendrik-Jan. Onze eerste conclusie is dat je al een fantastische auto hebt. Anders gezegd: als je je huidige niet had in de garage had staan, was de kans groot geweest dat de SL600 vermeld zou worden. Uiteindelijk kwam de redactie met de volgende aanbevelingen:

Mercedes-Benz S65 AMG L (W220)
Dit was het dikste van het dikste wat Das Haus in 2004 aan kon bieden. Eigenlijk is het nog steeds het dikste wat ze aan kunnen bieden, want de motor is nog gelijk aan die van de huidige S65 AMG. Dat betekent 612 pk (!) en 1.000 Nm (!!) onder je rechtervoet. Dit model is maar heel erg kort geleverd (van 2004 tot 2005, niet eens in Nederland), dus de keuze is erg klein. Verkijk je niet op de kosten van de onderdelen, veel daarvan zijn namelijk uniek voor de twaalfcilinder AMG. Aangezien je al een SL600 hebt zullen de prestaties wel meevallen, maar zonder begrenzer zou deze über-Benz 330 km/u aan moeten kunnen tikken. Dat is serieus snel.

Mercedes-Benz S65 AMG Lang

Bentley Continental GT
Net als de SL600 is de Continental GT er ook sinds 2003. De Continental GT was destijds de concurrent voor de SL600 (en CL600). Ook hier heb je aan prestaties niet te klagen. De 6.0 twaalfcilinder met twee turbo’s levert maar liefst 560 pk en 650 Nm. De Bentley is ook nog eens wat zwaarder. Het klinkt raar, maar in dit gezelschap voelt ie niet zó snel aan. De W12 heeft wat meer toeren nodig dan de V12 uit de Mercedes. De transmissie van de Continental GT is wel fijner. Het interieur is weldadig en schitterend, absoluut een groot voordeel van de Bentley. Voor 30 mille zul je met een vroeg exemplaar genoegen moeten nemen. Bij particulieren staan redelijke exemplaren. Houd er rekening mee: ook hier kunnen prijzen van onderdelen wat hoger uitvallen. Evenals het verbruik, tenzij je er een V6 diesel in lepelt…

Bentley Continental GT

Lexus LS600h
Een totaal andere dimensie van dik. De meeste luxe Lexus weegt 2.340 Kg. De prestaties zijn uitstekend te noemen, maar absoluut geen match voor de anderen. Dat maakt ook helemaal niet uit, want de LS600h is namelijk gebouwd om zo geriefelijk mogelijk de inzittenden te behagen. Dit is een rijdende comfort lounge. De elektromotor is flink sterk (223 pk), dus je kan in de stad lekker geruisloos zoeven. Op snelheid zal de 4.6 V8 (uit de LS460) niet veel extra geluid produceren. Dat hoor je sowieso niet door de uitstekende isolatie en de werkelijk fabeltastische Mark Levinson installatie. Voor 30 mille kun je een net exemplaar vinden met een redelijke kilometerstand. Nog een voordeel: deze generatie staat bekend als zeer betrouwbaar.

Lexus LS600h L

BMW 760Li (E66)
Als je de mooist lopende twaalfcilinder wilt, hoef je niet verder te kijken. De 6.0 V12 van de BMW is met 445 pk lang niet zo sterk als de Mercedes, maar je zult nimmer te kort komen. Dit atmosferische blok loopt zo mooi trillingsvrij, dat de 760 alleen al om zijn motor het geld waard is. De E66 is geen populaire occasion, dus voor 30 mille heb je een uitstekende 760 met niet eens zo gek veel kilometers. In vergelijking met een S600 rijdt een 760 net even wat strakker en reageert deze net wat alerter op de input van de bestuurder. Wel originele velgen eronder houden, graag.

BMW 760Li

Alpina B5 Touring (E61)
Ok, we hebben nu de Usual Suspects behandeld, vandaar dat we verder kijken naar afwijkende opties. De eerste is de Alpina B5, een zwaar ondergewaardeerde auto. De B5 heeft de 4.4 liter uit de 545i, maar dan met een mechanische kompressor, goed voor 500pk en 700 Nm. De B5 lag op het niveau van de M5 qua prestaties (0-100 in 4,8 sec.), maar heeft geen begrenzer waardoor 310 km/u haalbaar is. Nice. Het rijden met een B5 is iets minder intens dan met een M5, en dat is een compliment. De B5 is zoveel eenvoudiger. Gewoon gas geven en de Steptronic zijn werk laten doen. Een E60 M5 is ook mogelijk in dit budget, maar wij opteren voor de Alpina. De tranmissie is fijner, de motor is krachtiger en de B5 is veel comfortabeler. Voor 30 mille kun je prima exemplaren vinden in Duitsland, zij het met wat hogere kilometerstanden.

Alpina B5 Touring

Cadillac CTS-V
Hoe de tijden kunnen veranderen. Vroeger was Cadillac het laatste woord in absolute luxe. Die titel zijn ze ergens in de jaren ’70-’80 kwijt geraakt door Cadillac logo’s op Chevrolets te plakken. Deze CTS-V pakt weer een paar andere titels. Ten eerste de handling: bijzonder goed voor elkaar. Deze Yank doet de Nordschleife in minder dan 8 minuten. Sneller dan de RS6, M5 of E63 AMG uit zijn tijd. De motor is een 6,2 liter V8 uit de Corvette ZR1, zij het met iets minder vermogen en koppel. Geen probleem: de LSA laat zich kinderlijk eenvoudig kietelen. Het klinkt gek, maar dit is de rijdersauto uit dit lijstje. Je kan hem zelfs krijgen met een handbak! Voor iets meer dan 30 mille zijn ze in Duitsland te krijgen, maar houd er rekening mee dat er nog wat BPM kosten boven op komen, afhankelijk van de leeftijd.

Cadillac CTS-V

Porsche Cayenne Turbo (955)
Een waanzinnig goede allrounder. Qua prestaties hoeft ie zich absoluut niet te schamen in dit gezelschap, alhoewel het een van de langzamere opties is. De 955 was op veel onderdelen subtiel verbeterd ten opzichte van de 953 (het pre-facelift model). Deze heeft de 4.8 versie van de V8 en klinkt geweldig. Ook leuk: met deze generatie kom je nog heel verdienstelijk uit de voeten in het terrein. Voor 30 mille zijn ze prima te vinden in Duitsland. Let wel even of alle opties die je wilt aanwezig zijn. Je bent een zeer luxe Benz gewend en standaard was de Cayenne Turbo weliswaar adequaat uitgerust, de meeste (dure) opties waren optioneel. Casper legt uit waar je op moet leggen in deze video.

Porsche Cayenne Turbo

Yolo: Bentley Arnage Red Label
De eerste Arnage was alleen leverbaar met een BMW motor, namelijk de 4.4 liter V8 uit de BMW 540i. Deze kreeg van Cosworth twee turbo’s om zo tot Bentley waardige prestaties te komen. Volkswagen vond van niet en blies nieuw leven in de legendarische 6,75 V8 van Bentley. Dit model noemde men de ‘Red Label’, de BMW versie werd ‘Green Label’ genoemd. Ga dus voor de Red Label, dan heb je 405 pk onder je rechtervoet. Indrukwekkender is het koppel: 835 Nm bij 2.100 tpm. De Arnage is de meeste aristocratische van deze opties. Het hoogpolige tapijt, de snorrende V8 in het vooronder, het gelooide lederen interieur: alles voelt duur aan. Onderdelen, onderhoud, brandstofverbruik, verzekering maakte je niet zo veel uit, maar de ex van Vanessa zal je ongetwijfeld op andere gedachten kunnen brengen.

Bentley Arnage Red Label

Yolo II: Maserati Quattroporte Executive GT (M139)
Grote favoriet onder de reaguurders. Een van de leukst sturende limo’s, dat moge duidelijk zijn. Klinkt ook geweldig. Als luxe limo is ie minder geschikt, maar de Executive GT kwam in de buurt. Er was ook een Sport GT, maar de Executive GT is aanzienlijk chiquer en fraaier. Echt snel is de vijfde generatie Quattroporte niet in dit gezelschap en voor 30 mille heb je een versie met de sequentiële bak. Qua kosten kan die wel prima mee: ook hier is alles duur, check dus eerst het advies van Wouter. De motor klinkt wel episch en op een bochtige bergweg is dit samen met de Cadillac de leukste optie. Als kilometers niet zo veel uitmaakt, dan kun je een jongere versie met de goede transmissie vinden.

Maserati Quattroporte Executive GT

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



78 reacties

Maserati!
De eerste vraag is natuurlijk: “Waarom moet de SL er nu al uit als het zo’n fijne auto is”?

(ben er vanuit gegaan dat de auto op de foto daadwerkelijk van Hendrik-Jan is)
@jack_abarth: en waarom heeft hij uberhaupt ooit zijn 850i weggedaan?
@ohoogeveen: ik denk dat je de 205gti bedoeld?
RS 6 ?
En anders gewoon bij Mercedes blijven!
@nickvandijk: Er staat nergens dat hij een plofkraak wil doen… ;)
@850t5r: dan had ie m wel gestolen en was die 30k geen limiet geweest..
Doe eens gek en niet premium: Touareg W12 of Q7 V10 TDI ? Of een leuke Infinity FX45 of BMW 650 ?
@dawwg: Doe eens gek en niet premium en dan noem je een Audi Q7 en een BMW 650.
@dawwg: Q7 V10 TDI bestaat niet. Wel de V12 TDI
Ik zou voor een BMW Z8 gaan, als je van cruisen houdt. Prachtige tijdloze machine. Mooie V8. En zeldzaam.
@jerry: Als jij weet waar die staat voor 30 mille haal ik m graag op.
@ikbenmnzus: tja, zo op de hoogte van de prijzen ben ik dan ook weer niet.
@jerry: kosten 200k+
@wildewesten: ik zie het, ze gaan al bijna over de 3 ton. Goede investering blijkbaar. :-S
@jerry: jeez serieus? 3 jaar geleden pikte je ze in nl nog op voor een ton…
@thijsj: zelfs voor €80k
@jerry: ik zou voor een Porsche 918 Spyder gaan als je van sportief houdt!!! Beresterke elektromotor en hele vette bak met uitlaten aan de bovenkant!!!
@audir8v10: Voor 30000 euro heb je het stuurwiel en misschien de tankdop van de 918
@gtporsche: vandaar mijn sarcastische opmerking.
Ik zou voor een E60 M5 gaan. Makkelijk te vinden in Duitsland voor dat geld.
@straatzakelijk: zat daar ook gelijk aan te denken, en anders een E63 M6!
@straatzakelijk: en dan direct 15k reserveren voor een revisie. Die v10 is leuk maar fragiel en verschrikkelijk duur als er iets stuk gaat. Tip: niet doen die e60 m5. Voor de Alpina touring gaan.
@cpp1: Is zeker waar. Erg duur in onderhoud. Vooral de versnellingsbak die het nog wel eens wil begeven (18k ongeveer). Denk ook niet dat je ze nog met premium selectie kunt kopen (zeker niet onder de 30k. Maar aan de andere kant zijn alle auto hierboven genoemd erg duur in onderhoud. En ik denk dat als je een SL600 kunt onderhouden dan lukt een E60 of E63 ook wel. Denk ik.
Heb altijd een zwak voor de Maserati gehad, overigens is de Alpina ook erg stoer.
Zware dobber om zo’n beest als de SL600 te vervangen!
Als je een goed exemplaar kan vinden zou ik voor de Continental GT gaan… Blijft een mooie auto, en dan rijd je wel een Bentley ;)
@baasbenz: Een echte Bentley? Dan zou ik de Continental laten staan en er vandoor gaan met de Arnage Red Label, dat is een echte!
De arnage of maserati. De andere zijn geen serieuze optie.
-Edit: klopt helemaal! Dank, we hebben het gefixt!-

S65 Amg zou ik kiezen wat een prachtige auto. Op de cayenne na zijn het allemaal fraaie wagens.
Wellicht:
-M5
-M3
-Maserati GranSport
-RS4
-RS3
-Chevrolet Camaro
-Jeep Grand Cherokee 6.1 V8 HEMI (yolo).
@screamgt: Jouw lijstje is inderdaad dik, maar toch anders dik. Een beetje alsof je op uitnodiging van FIFA-baas Blatter op een feest verschijnt op je sportschoenen en met een trainingsbroek aan. Doe een strak maatpak aan en een veel te duur gouden horloge om, staat veel beter.

Een M3 en een RS3 noemen als dikke opvolger van een SL600, what were you thinking?
@bastiaangt: oranje trainingspak en sportschoenen doen het straks prima bij Blatters crib
Is de 30k inclusief verkoop van de sl? Of exclusief de verkoop vd SL?

Maserati granturismo? Maserati gransport? Ferrari 456? Aston Martin (weet niet of dat lukt)
Maserati of de s65
De bentley of de maserati natuurlijk. Zal je absoluut geen spijt van krijgen.
@clarkson: Ik zou dan geen Maserati met Cambiocorsa bak nemen. Heb zelf een 4200GT en daarin is de bak acceptabel maar ik moet er niet aan denken zo’n ding in een sedan te hebben. De conventionele ZF bak is voor zo’n auto een veel betere oplossing. Om maar te zwijgen van de kostbare koppeling die regelmatig vervangen moet worden..
@aj26sc: Ook een leuke auto!
Zeker! Ben er ook heel blij mee.. Heerlijk om in de vakantieperiode binnendoor mee naar m’n werk te rijden. Zeker nadat ik Larini pijpen eronder heb gezet alleen niet meer echt mogelijk om anoniem rond te rijden.. Maar soit. Nog nooit met zoveel plezier naar m’n werk gereden ;)
-Edit: Dankjewel! Het is aangepast.-
E63 M6 Coupé
RS6 Avant
Ford Mustang
YOLO: Hummer!
Een BMW F01 750i is ook goed te doen voor die prijs. 407pk is wellicht iets minder als je gewend bent, maar de hoeveelheid luxe (zeker aangezien de 750i’s meestal full-option geleverd werden) is onovertrefbaar. En je rijdt geen oude 7-er.
@oversoft: de opvolger is er al een jaar hoor
@brandon1997: Dat weet ik, maar een Bangle 7 serie oogt direct oud. De F01 is direct een klasse nieuwer en mooier (vind ik).
Iets wat goed waardevast is. Een maat van me rijd al 10 jaar G klasse dat ding is zelfs in prijs gestegen.
Gewoon lekker met de SL blijven rijden, die vreselijke uitlaatstukjes eraf en je rijd er deftig bij.
Als er niets mis is met de SL (Pas ingevoerd, al minimaal twee eigenaren gehad) dan ga je er met de boven genoemde voorbeelden mijn inziens alleen maar op achteruit.
Damn zo’n R230 SL is toch een tijdloos ding. Niet wegdoen zou ik zeggen…
Oef als je een SL600 hebt en dan nog dikker willen voor 30k… Ik zou dan m’n budget net ietsje verhogen of in Duitsland kijken naar een CL600 C216.
Iets met Jaguar en de toevoeging “R”…
W140 S600 ofzo. Wel eentje van de laatste bouwjaren natuurlijk ivm motorbekabeling. Aangezien hij ook van youngtimers houd. Het is ook iets unieks. W140 is zoiezo al uniek haha
Een Aston Martin DB7 coupé? Toch nog een v12? Anders een maserati coupé 4.8?
@jpoers: mijn yolo-advies: Renault Clio V6. Sporadisch verkrijgbaar voor 30k. In zijn eigenklasse blubberdik :)
De enige echte optie is een Aston Martin DB9 of DB7.

Mijn Yoli is de cadillac XLR-V
@alloallo: DB9 is nog niet verkrijgbaar in Nederland voor minder dan 30k dus valt helaas af. DB7 met wat speurwerk wel redelijke exemplaren te vinden.
Leuk advies!!

Hier zijn nog enkele toevoegingen vanuit mijn kant:
Een Jag XKR met 420 pk. Stukje langzamer, maar ziet er wel erg fraai en tijdloos uit. Een stuk nieuwer dan de SL in mijn ogen. Rijdt goed, klinkt hemels en is ook nog best comfortabel.

Diverse AMG’s, zoals een C63 of CLK63 zijn voor iets meer dan 30k ook wel te vinden. Rijdt uiteraard ook zeer leuk. Of uiteraard een SL55. Toch net weer even een ander karakter dan de 600.

I.p.v. een SL, ga eens voor een CL. De meest stijlvolle auto die Mercedes ooit heeft gemaakt.

Doe eens gek en ga voor iets Amerikaans. Corvette, Mustang, Camaro.. Dat soort spul is ook wel te vinden voor iets meer dan 30k. Is uiteraard wel heel anders dan wat je nu rijdt, maar spectaculair is het zeker.

Voor 35k is er in NL een Jag XFR met 510 pk op te halen. Wel de pre facelift, maar ik wist het wel..

Mijn keuze:
Ik zou eens gaan kijken voor een XKR of XFR. Heerlijke auto’s. Je ziet ze niet vaak rijden en als je eens ziet, dan hoor je ze eerst voordat je ze ziet. Geweldig geluid.

De QP is uiteraard ook een erg mooie keuze, zeker in die mooie kleur rood. Ik zou hem echter voor 30k laten staan.
Waarom geen knappe CL met een zware motor. Vind ik erg fraai, mooier dan de Bentley bijvoorbeeld. Of een Jag XK-R.
Auto’s als de m5 vallen (lijkt me) sowieso af als je gewend bent aan moeiteloze kracht i.t.t. hoogtoerig blok. Meest logische is dus een Bentley, een 760 of 750i, of een andere Mercedes 600/65 AMG. De meeste andere suggesties lijken me toch tegenvallen, vooral qua koppel.
Overigens blijf ik mij verbazen hoe goedkoop VW Phaetons zijn… In Der Heimat heb je al een W12 model van vijf jaar oud voor om en nabij de 25k…..

Heb je geen moeite met een ouder model en een kleinere motor, dan kun je ze bijna gratis ophalen……
Een Continental GT voor 30K? Waar?
Phaeton W12
Misschien een andere optie is een jaguar xj r
Al zie ik het niet eens als een waardige opvolger voor een sl600
Met 9/10 aanbevelingen hier heb je minimaal nog 30k nodig om uberhaupt de eerste 3 jaar door te komen ..
Ik wilde een ‘dikke’ Mustang aanbevelen. Maar via Autoscout is er alleen een Saleen S281-3V (335pk) te vinden binnen dat budget. Voor een Shelby moet je nog een rooitje of 8.5 bijleggen. Maar dan krijg je wel dik 550pk. http://ww3.autoscout24.nl/classified/291744822?asrc=st|as. Natuurlijk anders dan een stijlvolle SL. Maar imo kan je niet fout zitten met een Shelby Mustang. :)

Uit het rijtje zeg ik de Arnage Red Label.
S65
YOLO III: Waarom niet de mooiste Lancia Thema 8.32 die je kan vinden. Hou je nog genoeg over voor regulier onderhoud en je hebt een tijdloze sedan met een Ferrari-hart. Unieke combinatie met een mooi verhaal. Het Hangt van je definitie van “dik” af, maar in mijn ogen wordt het niet dikker dan dat. Als “dik” voor jou inhoudt: Duitse PK-proleten, dan heb je helemaal niks aan deze comment :-)
@posthumus: leuke auto indd, helemaal opknappen en lekker in rijden.
De LS600h heeft trouwens een 5.0 liter V8, die zijn basis deelt met het blok van de ISF, RCF en GSF. Niet uit de LS460 dus.
Hierbij de advertentie naar zijn huidige auto:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=290606054

Ik zou kiezen voor een CL600 (weinig km) of een CL63 (met veel meer km)

Yolo! Dodge Ram SRT10. Praktisch en een beul van een motor. En met 30k hou je nog een paar euro over voor een supercharger.
Ben een grote SL liefhebber, maar die uitlaten onder de SL zijn vreselijk. Zo’n SL hoort volledig standaard IMO.

Ik zou kijken voor een Phaeton W12, CL600 of S600. Overigens zou ik in de US kijken. Daar hebben je heel veel keus in dit soort auto’s en ze zijn stukken goedkoper. Zeker als je kijkt naar recentere modellen. In de US heb je relatief veel 600 modellen.
Dan ga je toch voor de dikste CL die je vinden kunt?!
CL600 maken ze die nog? Is die nog onverneukt te vinden? Die vind ik rete dik!
CLS shooting brake ook, maar die kan je pas binnen 10 jaar voor 30k€ denk ik…

Verder heb ik zo geen dikke ideeën…
Is het budget 30k dat je hoopt te krijgen voor de wagen of komt dat bedrag er nog extra bij ??
Trouwens ontzettend dikke wagen deze Sl600, lijkt me moeilijk te overtreffen . Coupe en cabrio .
Als je graag Mercedes rijdt,blijf dan mooi bij iets Duits.Maserati,Bentley,etc teveel style voor Mercvolk.Iets met AMG badge,lekker veel herrie.Valt niet op op het kamp en de kermis.
Chrysler 300 C. eventueel denkend aan SRT met V8 hemi.
Simpel. De laatste generatie CL.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).