Autoblog-Advies: dikke station als opvolger van Amarok [updated]

Auteur: , 101 Reacties

Nog krap een week te gaan voor kerstmis en op de redactie miste de kerstspar nog. Robberts mailtje kwam als geroepen, want zijn huidige pick-up was best wel even handig voor het vervoeren van dat uit de kluiten gewassen stuk sfeer.

Jaguar XF Sportbrake

Robbert rijdt dus nu zo’n Duits werkpaard, een Volkswagen Amarok, en wil graag een stationcar. Maar dan een vlezige, met 160 PK of meer. De propvolle la met persmappen van C-segmenters kan dus dichtblijven, we verleggen de aandacht naar het hogere D- en gehele E-segment. De opvolger van de Amarok mag maximaal 2 jaar oud zijn en Robbert heeft er € 42.500,- voor over. Dat bedrag spendeert hij het liefst wederom aan iets wat onze Germaanse buren hebben bedacht en gebouwd. In ieder geval mag het niet Aziatisch zijn, absoluut niet zelfs. We hebben niet gevraagd waarom, we waren allang blij dat we de Amarok even mochten lenen. En zo gingen we op weg, maar al na 100 meter werden we uit de laadbak gejaagd door een strenge pliesie en moesten we netjes binnen gaan zitten. Met dit korte lijstje:

Huidige /vorige auto's:
Volkswagen Amarok
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:n.b.
Budget:42.500 euro
Jaarkilometrage:
Brandstofvoorkeur:Diesel
Reden aanschaf andere auto:
Gezinssamenstelling:
Voorkeursmerken /modellen:Duits, 520d, A6
No-go modellen / merken:Aziatisch

Het budget lijkt ruim voldoende en in combinatie met de eisen en wensen zijn er vele goede opties te bedenken. Maar ook wel wat kleine beren op de weg. Dat blijkt bijvoorbeeld bij de BMW-dealer:

BMW 5 Serie
Maar natuurlijk: BMW 5-serie
Een voor de hand liggende keuze, zo’n mooi en uitgebalanceerd rij-ijzer dat volkomen uitgerijpt is. Maar dat kan langzamerhand ook een nadeel worden: hij is inmiddels zo rijp dat hij binnenkort opgefrist gaat worden en dan rij je in een vorig model. Dat is met de eisen van Robbert dan een 518 of 520D, met heel veel geluk een 525D. Een alternatief zou natuurlijk een kleinere, maar lekker dikke 3-serie met alle opties kunnen zijn.

Audi A6
Zit er dik in: Audi A6
Maar niet per se in zijn opties of motorisering. Voor dit budget en met deze leeftijdseis is een 2.0 TDI vrijwel de enige mogelijke mogelijkheid. Met 177 PK is dat nog steeds niet echt behelpen en het stuurt nou ook niet bepaald slecht. Zeker niet als je uit een Amarok stapt. Ook hier zou een stap lager naar een vette A4 een alternatief kunnen zijn, hoewel een A4 Allroad nu inmiddels wel een oud model is geworden. Een reguliere A4 zonder plastic en verhoging niet, en een bos kun je natuurlijk ook gewoon lopend in.

Mercedes E-klasse
Want Duitse Drie: Mercedes-Benz E-klasse. Hoewel…
Dat lukt maar nét. Een 220 CDI gaat met z’n hakken over de sloot wat betreft Robberts ondergrens van 160 PK: hij heeft er maar een paar meer. En de E was toch niet Robberts favoriete Stuttgartse ster. Het wordt ook daarom makkelijker met een C-klasse 220 dieselaar, de keuze is een stuk groter en de auto’s vaak dikker aangekleed. En binnen dit budget zijn de kilometerstanden dan vaak laag: net een beetje losgereden zodat alles lekker soepel loopt.

Volvo V70
Niet Duits, wel degelijk: Volvo V70
Voor sommigen een beetje glad ijs, net als de E-klasse, als je net als Robbert nog maar net de dertig gepasseerd bent. Maar ruim binnen het budget vind je akelig dik aangeklede D4’s in een goede kleur en met soms nog maar een paar duizend kilometers achter de kiezen. Daar heb je de eerste paar decennia geen omkijken meer naar, bij wijze van spreken. Behalve als je uitstapt en wegloopt, het blijft een mooie auto. Hoewel iedereen daar het zijne van denkt.

Jaguar XF Sportbrake
Britse beauty: Jaguar XF Sportbrake
De spoeling is hier een stuk dunner, maar hij is het zoeken zeker waard. Exclusiever dan de Duitsers en Zweed en het interieur ademt, ondanks dat het modern genoeg is, toch veel van die kenmerkende Britse sfeer. Maar je moet ervan houden. Dat wordt wel makkelijker gemaakt door de luxe van generfd leer en heerlijke opties als rich oak veneer en premium footwell rugs. Klinkt toch anders dan Fuβmatten.

Skoda Octavia RS TDI
Kleiner, maar kakelvers: Skoda Octavia Combi RS
Want nieuw uit het krat, of als het snel moet een mooie demo van de dealer. Met 184 PK is een Octavia Combi 2.0 TDI RS niet erg behelpen en is er binnen het budget nog een beetje over voor een paar opties. Omdat supersporteigenschappen geen harde eis vormen valt deze sportief aangeklede Skoda ook niet door de mand, want hij is echt wel vlot maar niet gebouwd voor recordtijden op de Ring. Maar dat is een Amarok ook niet.

Volkswagen Touareg
Yolo! Dikke neef: Volkswagen Touareg
Hij is dan wel ouder dan 2 jaar, maar bereid tot die concessie komt dit überdikke familielid van de Amarok ook ineens in beeld. Goedkoper wordt het allemaal niet, zo’n heerlijke 3.0 V6 TDI legt zomaar dik 2 ton in de schaal en daarmee een vette rekening uit Apeldoorn op de mat. Maar in een Highline uitvoering heb je alle luxe aan boord die je je wensen kunt, nog steeds deels de capaciteiten van een Amarok en is de laadruimte nu overdekt. Wel meteen een stuk korter, uiteraard. De kerstboom kan er niet in.

UPDATE: Zojuist kregen we bericht van Robbert, zijn keuze is reeds gemaakt. Nieuwsgierig? Check dan even op Autojunk wat het geworden is…

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt.nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



101 reacties

Fiat Croma JTDm
NEXT !
@desjonnies: Zeker een geweldige keuze, heb er zelf drie jaar probleemloos mee gereden. Eén van de meest onderschatte wagens. Maar dan lijkt het budget een beetje overbemeten
@phdg: ik verbaasde me er toen eens over hoe ontzettend groot dat apparaat is, in ieder geval van binnen. Hij oogt van een afstandje namelijk als een vrij compacte auto!
Een Mazda 6 touring kijkt me met dit budget nog het aantrekkelijkst. Is bovendien ook de mooiste om te zien van de hele lijst, en dan kun je voor een dikke gaan ipv een schrale Duitser. Maarja, als hij perse geen Jap wil zou ik voor een volle Skoda gaan. En persoonlijk zou ik voor een zo jong mogelijke Alfa 159 Sportwsgon gaan met de 2.0 JTDm, in Ti uitvoering. WimPrins heeft op dit moment een prachtexemplaar voor 20k.
@trustmeiamanengineer: En daar is de Alfa 159 weer!!! Maakt niet uit wat er gevraagd word: Alfa 159! En natuurlijk de Mazda RX-8. En voor 42.500 heb je de duurste 159 én duurste RX-8 én geld om het onderhoud te betalen :-D
@gtwillem: De 159 is toch ook gewoon een topwagen!?! ;)
Maar ik zou er dan een Honda s2000 bijnemen als je toch bezig bent.
@trustmeiamanengineer: m’n zwager heeft een 159. Kutauto met crappy bouwkwaliteit.
@jochempie: dan is jouw zwager mijn neef. Had ie eindelijk een Alfa gekocht, ging alles wat Opel erin gestopt Had kapot (o.a. de versnellingsbak).
@jochempie: pas maar op hier wat je over AR zegt.. Lijkt alsof iedereen op ab op Alfa geilt.. Heb ’t nooit gesnapt, je rijdt ermee van tankstation naar tankstation om tussendoor nog een paar keer bij de garage te stoppen. Het zijn best leuke auto’s om te zien, maar daar blijft het ook bij.
@jessepinkman: Dat past toch mooi tussen de Duitsers! Als die veen diesel nodig zijn is het wel een kan olie. En een regelmatig garage bezoek op eigen kosten zijn ze ook niet vies van.
@gtwillem: haha ik begrijp je, ik heb al een r129 500sl en een alfa romeo spider type 4 , dus nog een funcar wordt wat te veel van het goede.
@gtwillem: zeg nou niet, ik ben naar een opzoek ;)
@trustmeiamanengineer: voor het geld met je de nieuwe Mazda 6 met 2.2 diesel goed mogelijk. Ik was zeer onder de indruk van de motor. De motor voelde net als een benzine aan. Het enige minpunt is dat het motorblok zelf nogal zwaar is. Bij het bochtgedrag is het gewicht van het motorblok merkbaar.
Dikke V60 R-design met een D4 erin. Dan ga je toch niet in een Octavia rijden!
@freezzr: kakker
@mzonneveld: dan maar een kakker!
@mzonneveld: eerder linkse elite… Je gaat toch geen Volvo rijden…
@freezzr: Precies die v60 viel mij anders vies tegen. Exterieur is zeker aantrekkelijk, maar dat vergeet je snel als je instapt. Interieur is krap, er kraakt van alles en die D4 is best wel meh..
@jerommeke: heb ondertussen meer dan 100dkm gereden in de V60 D4, maar in mijn interieur echt 0 kraakjes…
@freezzr: hele mooie auto, mijn vriendin heeft al een S60, dus twee dezelfde vond ik teveel van het goede.
Zelf zou ik voor een alfa 159 gaan. Maar die is best zwaarlijvig. Als ik hieruit mocht kiezen dan was het de JAG. Fleurt het een beetje op in dit Duitse grijse lease landje.
@kimhung:
Uiteraard heb je dat ergens gehoord of gelezen de 159 zwaarlijvig ?
Noem me trouwens dan één moderne auto die je het gevoel geeft met een ballerina op pad te zijn.
Met ballerina bedoel ik iets in de trant van een Peugeot 106 Rallye, een Golf GTI 1 of iets van een Triumph TR6 Pi
@desjonnies:
https://m.youtube.com/watch?v=xTeR0IWLOkw

Oké…. Hij heeft dan wel de zware en de grootste Motor te pakken.

Desondanks rij ik zelf ook een Alfa. Een 147 om precies te zijn. Rijd best lekker en strak.
Een maat van mij rijd in een A3 ongeveer het zelfde bj.
Ziet er leuk uit en en gaat best snel.
Echter betaalt hij wat minder in vergelijking met mij.

Dus ja.. Spreek een beetje uit ervaring.
@desjonnies: ohja… En een stationwagen vergelijken met de auto’s die u opnoemt kan natuurlijk niet. Dat is het zelfde als appel en de peer verhaal.

Tenslotte hebben we het hier over een leuk vervangende station
@kimhung:
De 159 JTDm die ik heb is één van de fijnste stuurauto’s die ik ooit heb gereden
Daarnaast is mijn dikke en zeldzame 2-deurs Impreza STi leuk en lekker, voelt lichter aan maar ik ben altijd verbaasd hoe goed die 159 ’s sturen
En ik reageer omdat het hele zware gedoe een bakerpraatje is van het auto journaille.

En de lichte auto’;s die ik aanhaal zijn een voorbeeld van ECHTE licht gebouwde auto’s !

In mijn ogen is bijna alles zo’n beetje obesitas gebouwd !
Absoluut niet Japans……..

Met zo een vooringenomen stelling kan je beter gewoon lekker blijven rijden waar je al in reed, een VAG.
@nord: Ieder zijn keuze he..
@nord: Dat was toch ook wat die aan gaf? Hij wilt weer iets uit duitsland.
@nord: het is een Bmw geworden.
Een Hyundai Tucson…
Cupra st?
Ik zou die leeftijdsgrens nog ff wat naar beneden trekken en dan nog een 525d met 6 cilinder of 530d nemen, want zon 6 in lijn loopt toch echt wel lekkerder
@undifined1: Precies waar ik aan dacht. Eentje met M-pakket. Heerlijk.
Met alle respect maar als je weet “Ik zoek een grote Duitse diesel station” had hij dit toch ook wel kunnen bedenken.

Zeker als je de Aziaten dan nog buitensluit.
Gefeliciteerd! 42,500 is een flink bedrag waar je lekker voor kunt shoppen.

Maar welke te kiezen? Tsja, als je advies wilt over een Duitse Premium Station ga ik je niet helpen, want dat kun je prima zelf beslissen: wil je ‘sportief’, dan ga je voor de BMW. Wil je ‘comfort’, dan ga je voor de Mercedes. En weet je niet wat je wilt en is onderstuur een hobby, dan ga je voor de Audi A6. Waarschijnlijk voel je je nog te jong voor een Mercedes. Dus twijfel je tussen de BMW en de Audi. Ik zou even wachten met het uitgeven van geld aan een TDI. Zal allemaal prima in orde zijn, maar ik zou mijn geld niet aan een sjoemeldiesel uitgeven. Daarbij is het gewoon een Golf motor. Een A6 wordt pas leuk met een V6 diesel en quattro.

Daarom een paar afwijkende tips waar je misschien ook naar kan kijken. Als ruimte en goed rijden belangrijk is, zou ik zeker kijken naar een Ford S-Max. Lekker veel ruimte en uitstekend onderstel (rijdt beter dan een Audi). Dit is een 2.2 TDCI met alle opties, en je bent voor 35k al klaar. Kun je een bloemetje voor de vrouw kopen.

Misschien niet een station, maar wel bijna, is de BMW 520d GT High Executive. Het is geen mooie auto, maar wel een hele fijne. Technisch heeft ie meer weg dan de 7-serie dan de 5. Rust en ruimte. En deze ziet er niet verkeerd uit.

En misschien een volle Insignia Tourer, of ga voor Frans Comfort en kijk naar een C5 Break (heb je nog met V6 diesel gehad) of een 508 GT HDI Break met nauwelijks km op de klok. Dan heb je meer waar voor je geld, dan bij zo’n kale Duitser. Daarbij, persoonlijk vind ik de instapversies nogal karig.

En dan hebben we verder nog de, ehh, man vergeet het. Je geeft al aan dat je een 520d wilt. Koop hem dan ook gewoon. Ik ben op zoek naar een C-segment sedan die tussen de 75-80k kost en het mag geen Duitser zijn. Advies iemand?
@gtwillem: CLA 45 AMG?
@dutchdriftking: Nein!!! Geen Duitser. ’74 vergeten?
@gtwillem: ik ben niet heel goed in geschiedenis, maar was ’74 München?
@gtwillem: Haha, ja toen was ik nog vloeibaar. En voetbal is niet m`n ding. Maar ik had het moeten weten, dat is zeker waar.
@gtwillem: Subaru WRX lijkt me. Ik hoop dat ie gaat bevallen, want andere opties heb je niet ;)
@gtwillem: goeie keuzes! Zeker de C5 Tourer met zo’n fijne 3.0 Hdi erin!
@gtwillem:
Waarom zou je in vredesnaam 75k spenderen aan een auto uit het C segment???
@gtwillem: Lexus IS F uit Duitsland van 2014 met 19000 km voor 45000 euro importeren. Ik weet niet hoeveel bpm er dan nog bijkomt.
@kobus1967: Het begint met een d en eindigt op iesel.
@gtwillem: infinity of Lexus IS?
@gtwillem: mooi lijstje willem.

Ik voeg deze er aan toe http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=264533766

Moet je alleen wel uit duitsland halen in nederland staan geen mooie exemplaren te koop.
@dirkiii: Nergens staan mooie passat’s te koop 😛
@gtwillem: mijn advies aan jouw: een w124 turbodiesel met gereviseerde aandrijflijn en onderstel (voor maximale betrouwbaarheid) en daarnaast nog een rx8 voor de fun. Comfortabeler kan je je kilometers niet vreten met die mate van betrouwbaarheid. Sportief wil je toch niet als dagelijks vervoer (dat denken mensen slechts totdat ze met een goede comfortabele auto onderweg zijn). Ipv die rx8 kan je beter voor een licht getweakte 190 2.3 16v (geen 2.5!) gaan, maar dan zit er geen rx8 in het advies.
@lekbak: Hahaha, er gaan binnenkort wel wat veranderingen plaats vinden op de inrit, dus misschien een ideetje. Maar sowieso een RX-8.
@gtwillem: goed advies en je had gelijk. Jouw vraag is een lastige , met jouw budget zou ik een 1 jaar oude Ghibli doen. Toch heerlijk of een hele dikke XF/E. Wanneer ga jij kopen?
@gtwillem:
Naast de Subaru zou je ook aan een Evo kunnen denken.
Mijn advies (tegen je wil in :) voor een c-segmenter voor dat geld: M2 met wat m-performance spul.
Mag het ietsje meer zijn: zet dat geld nog ff op de bank en koop over een tijdje een Giulia Quadrifoglio in Competizione Red. Met de italiaanse afschrijving zo gepiept dus heel lang hoef je niet te wachten. Ook mooi ;)
@insomnia: Hahaha, het was maar een geintje. Gezien het feit dat de eisen wel heel erg de keuze beperkte tot een 520d ;-). De STI is de enige niet Duitse C-segmenter die zo bizar veel kost…
@gtwillem: Ik had het kunnen weten :/ :)

Ps: die Subaru jongens krijgen maar de helft trouwens…
@insomnia: Helaas wel… En heel erg onterecht. Uit ervaring kan vermelden dat 1 op 12 met gemak mogelijk is. En de Impreza is zo duur vanwege het hoge verbruik! Tsja, Fuji Heavy Motors doet niet aan sjoemelen ;-)
@gtwillem: leg dan nog een paar extra ruggen op tafel en ga gewoon voor de M2! Of houd geld over en rijd die fantastische 1M coupe
@dieselaer: geen duitser…ik zal leren lezen… dan zou ik voor een xf en geld over voor een klassieker kiezen
Octavia RS natuurlijk! Of een mooie nieuwe Mondeo.
@dutchdriftking: dat dacht ik ook, in ST uitvoering bijvoorbeeld
Renault espace initiale paris? Mooie wagen zelfs masage zit erin! Insignia turbo (4X4) zit er ook wel in. Een tip aan robert, koop iets unieks, niet die audi en bmw waar iedere snob in rijdt.
@henkhupelschoten: dan hou je helaas geen geld meer over voor alle reparaties
@shalomleon: want de reparaties van de natuurlijk probleemloze 5-serie en E-klasse zijn zo lekker laag…
@kwatsjkop: men denkt hier dat een BMW en MB vrij zijn van regulier onderhoud en kwaaltjes….dat heeft alleen een VAG. Ik heb zelf een BMW 328i, ik kan het onderhoud betalen maar het is echt belachelijk duur
@87sandyd: Omdat ik zelf ook een artikel had ingestuurd, die is behandeld op de site maar nog steeds geen keuze heb kunnen maken.

Wat doet zo’n 328 nou in onderhoud?
@87sandyd: Whattttt?????de passaai van die ouwe van me heeft nu 130.000 gelopen en heeft al 3 nieuwe DSG bakken er onder moeten laten zetten! En de DSG die er nu onder zit werkt op sommige momenten niet eens meer! Kutwagens zijn het! Stuk voor stuk.
@henkhupelschoten:
Huh, een Renault? Terwijl Mercedes een R-klasse heeft? Het moet niet gekker worden met jou ;-)
@henkhupelschoten: Ik zou niet al teveel verwachten van die ‘massage’, want iets meer dan het in en uitschuiven van de lendensteun is het niet..
@jeroen13: Verder is het wel echt een top auto!
@henkhupelschoten: komop henk, jij kunt toch ook die zeldzaam mooie CLS shooting brake bedenken? Het verbaasde mij dat die er al voor dat geld is maar ze zijn er.
@lekbak: die had ik kunnen nemen, er stond een 2013 btw auto voor 47k dat heb ik ook uitgegeven. Ik vind de Cls ook echt mooier, maar dat is meer een volgende stap. Ik vond m wat te hoog gegrepen voor mij persoonlijk. Echt een miljonairs/vastgoed/rofvoetvallers auto. Aangezien ik een brabantse boerenkinkel ven van origine. Toch de Boerenmestwagen gekocht.
@rovadepo: ik snap je onderbuikgevoel, die auto is te mooi om zelf te kunnen hebben. Maar ik vind het ook een gemiste kans. De kosten van die auto zijn vergelijkbaar met een e-klasse en dus je 5 serie. Maar je hebt dan wel een bijzonder mooi voertuig, en nog redelijk praktisch ook (in tegenstelling tot de CLS sedan).
@lekbak: je hebt een punt, het is meer dat ik 4 jr geleden nog in een Caddy reed, dan is die Cls wel een hele stap.

Mijn Bmw heeft bijna alle opties en komt van dealer en 2015
De Cls was toch iets te duur of hij moet dan weer 70k gereden hebben. Ook is het zo dat die Cls bijna altijd marge autos zijn. Maar je hebt wel een punt. Hij is mooier en exclusiever.
Nog even wachten tot de Renault Talisman stationwagon te koop is.
@Rob:
En ik had héél erg graag de laatste SAAB 9-5 geroepen, maar dat red je niet met 42,5k…..
Zijn wel echt mooi moet ik zeggen.
@Rob: Vind van de laatste 9-5 maar eens een station ;)
@bartteeuwen:
Ik kan er liefst één vinden ;-) 60k wel….
http://ww3.autoscout24.nl/classified/267119428?asrc=st|as

Sedans zijn er meer van. En daar ben ik best wel fan van eigenlijk……
Of je haalt een super ruime, bijzonder comfortabele en hartstikke luxe Lancia, euh, Chrysler Voyager:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/281246743?asrc=st|as
@Rob:
Der zit zelfs stuurverwarming in! En een V6 diesel. Veel meer premiejum als die laffe BMW 520d zonder opties dus……..
@Rob:
Ohnee, toch geen V6….. Da’s de benzine. Maar nog steeds hartstikke premiejum hoor! ;-)
Inderdaad de leeftijdsgrens iets naar beneden en een wat dikkere 5-serie scoren. Ik ben zelf ook op zoek naar een grotere vervanger voor mijn 325i en eigenlijk is er niets beters dan een 5-serie Touring. Jammer want ik zou graag iets bijzonders nemen, maar met de eisen benzine, praktische ruimte, zescilinder+ en geen SUV is er eigenlijk verder geen keuze. XF Sportbrake alleen diesel bijna. Panamera passen geen drie kinderen in en te poenerig, Quattroporte niet praktisch, etc etc
Ik heb inmiddels een 520 d touring 01-2015 gekocht High exec Zwart met cognac kleur interieur. Elec trekhaak automaat easyacces panorama dak. Standkachel hifiupgrade en naviplus. De Jag vond ik te tam rijden, de mercedes e was iets te gedateerd. De A6 kon ik maar niet de juiste vinden. Ik hoop van de week hem te hebben, dan post ik goede foto’s. Bedankt voor de tips! Het is iets duurder geworden maar heb wel bijna alle opties, auto had een nieuwprijs van €80300 . Nu met veel korting kunnen kopen.
@rovadepo: Haha, @gtwillem had dus toch gelijk. Overigens een goede keuze hoor, daar niet van. Cognac interieur is sowieso erg mooi!
@jipino: haha @gtwillem heeft bijna altijd gelijk. Autobloggoerroe
En een 2014 Jeep cherokee AWD? Nog geen €35.000
Er is maar één advies de juiste.

Mercedes-Benz CLS 350/250 cdi Shooting Brake!

Dat is te doen voor dat geld, slechts een paar jaar oud en met weinig kilometers staan ze te koop voor minder dan 45.000 euro.
@lekbak: en ze zullen hun waarde op den duur goed vasthouden gok ik… Aangezien het waarschijnlijk de enige generatie CLS is met een shooting brake variant, zal dit de waarde goed doen. Denk ik dan he 😋
Absoluut niets Aziatisch… Hoe triest ben je als mens geworden dat je duizenden euro’s extra uitgeeft om maar aan je omgeving te laten zien dat je het beter doet dan de rest van die kneuzen? Een slaaf van de rat-race. Sterkte met je BMW en je burnout.
@jochempie: als ik aan een andere auto toe ben is dat ook een eis van mij. Heb er een goede hand vol van gehad en manmanman wat een ellende gehad. Nooit weer een Japanner voor deze man, de mentaliteit waarmee die auto’s gemaakt zijn past gewoon niet bij me.
@Jochempie: Je hoeft niet zozeer triest te zijn, het kan gewoon je smaak niet zijn.
@gtwillem: “Smaak” heeft toch weinig met nationaliteit te maken? Opel is niet mijn smaak, maar daarvoor ga ik nog niet alle Duitse wagens mijden.

Zal eerder iets met vastgeroeste vooroordelen of met EuroChauvinisme te maken hebben…
@Esprit_de_Flandre: Klopt helemaal, maar zo redeneert niet iedereen. Sommige houden niet van Frans of Italiaans.
@jochempie: noem eens een mooie Aziatische station van rond de 70 á 80k die na een jaar tussen de 40k a 50k zijn. Met alle opties. Ik heb een Kia Optima gehad en dat was zo vreselijk slecht rijden. Wel mooi om te zien. Verder vind in het gewoon niet mooi wat daar vandaan komt. Engels ,Amerikaans , Italiaans, Zweeds , Frans of Duits . Ik sta overal voor open. Maar Aziatisch… Ik kan ze maar niet mooi vinden. De nieuwe Mazda’s zien er mooi uit, heb de 6 overwogen en mijn schoonpa heeft de CX 5 maar ik vind het toch erg plastic en licht aanvoelen. Verder kon ik niks verzinnen.
@rovadepo: Sorry voor m’n reactie. Had een beladen dag en dan is het internet een makkelijke uitlaatklep.

Je hebt gelijk, er zijn geen twee-jaar oude Japanse stations voor het budget wat je in gedachten hebt. Althans, mocht er een minimumbudget zijn dat niet ver bij de €42,5K vandaan ligt. Nu ben ik geen Japan-fanboy. Ik rijd wel zelf Japans maar dat komt doordat ik op die manier voor weinig toch een betrouwbare auto kan rijden. Er zijn ook Japanse wagens met karakter. Denk aan de aparte maar toch zeer sympathieke Subaru Levorg, een station op Impreza-basis met beschaafde styling en vierwielaandrijving. Zoveel karakter, daar kan weinig fit&finish tegenop… Een auto moet toch voor je gaan leven, is het niet? :)

Voor het budget van rond de €40.000 euro zou ik een iets oudere auto halen. Als je in Duitsland gaat kijken is het voordeel vaak niet zo groot wegens de nog vrij hoge rest BPM, maar de keuze is gewoon heel ruim en veel exemplaren hebben echt heel weinig kilometers onder de sloffen.

Wat zou ik mijzelf aanraden? Een Audi A4 3.0 TDI van een jaar of vier, vijf oud.. Een A6 is ook prima te krijgen voor die centen, die zijn niet veel duurder dan een A4. De BMW 3-serie zou ik links laten liggen, die auto is zo sportief dat ‘ie direct om je heen krimpt, waardoor je niet het gevoel hebt met een D-segment station onderweg te zijn. Een 5-serie biedt een mooie combinatie tussen comfort en sportiviteit, maar voor lekker cruisen zit je dan verkeerd, De Fünfer eist dat je je aandacht bij het stuur houdt. Een stuur dat eigenlijk… en ik zeg dat niet graag…. iets te compact is voor de auto. Ik ben niet zo van de recente Mercedessen. De combinatie van “traditioneel Mercedes” en “helemaal bij de tijd” is verkeerd uitgepakt: het traditionele Mercedes dat ik bij ze zie is oubolligheid, het “helemaal bij de tijd” dat ik bij ze zie is veel te hip doen (zie die Mercedes A-klasse met z’n gesmolten bumpers…)

Al met al zou ik de Audi A6 overwegen. Fraai afgewerkt, het meest tijdloos van alle grote Duitse sleeën, comfortabel, Quattro, zeeën van ruimte…
@jochempie: ik werk maar 4 dagen dus een Burnout zal mij niet gauw overkomen.
2 jaar is te jong. Dan hebben ze nog niet genoeg waarden verloren. Ik zou zeggen verhoog de minimale leeftijd wat. Je wil duits en diesel. Dan kan je lekkere 6 cylinders nemen en das altijd beter dan een 4 pittertje. Als je goed zoekt heb je misschien zelfs een 535D met minder dan 70K voor 45K
Koop u een BMW 520d break . Ik heb er zelf eentje met een waslijst opties zoals , sportauto 8 versnellingsbak , prof gps met harddisk , etc ….. . Rijd super
@cossie300: done!
Subaru outback/ legacy zou de beste keuze zijn maar die sis aziatisch.
Anders eens bij de fransen gaan kijken.
Voor 30k heb je een 530d uit Duitsland op de stoep staan. De f10/f11 zijn redelijk probleemloos(1x luchtbalgen vervangen) en zijn echt afschrijvingskonnonen. Verbruik scheel weinig, maar die motor is zoo fijn
Robbert had z’n keuze al gemaakt voor het autoblog advies. Lekker zinvol dan..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).