Autoblog-advies: vakantiebus voor 6 studenten (€3.000)

Auteur: , 114 Reacties

Dit keer hebben we een zeer originele aanvraag!

Espace I, II, III en IV

In principe zijn alle vragen origineel. Iedereen heeft zijn eigen eisen, budget en wensen. Dan is het onze beurt om de krenten in de pap te vinden. Soms weet je al wat de beste optie is, soms moeten we even nadenken. Maar af en toe zit er een vraag bij dat je denkt: “Ehhh,  jahaaa, dít moeten we echt eventjes goed uitzoeken.”

Dat gevoel hadden we met de volgende aanvraag voor het Autoblog-advies. Maak kennis met Timo. Timo is student Economie in Nijmegen en hij is van plan met 5 andere studenten om een reis door Oost-Europa en Rusland te maken. Hij heeft al diverse mogelijkheden uitgerekend. Een busje huren is in de zomer niet zo voordelig als je zou denken. Dus, student Economie zijnde, ging Timo rekenen. Als iedereen gewoon 500 euro inlegt, kunnen ze een auto huren, maar wellicht ook eentje kopen. Aan het einde verkoop je de auto weer en houd je er nog wat aan over.

Voordat we verder gaan, het eisen-wensen lijstje van Timo en zijn kornuiten:

Huidige /vorige auto's:Geen
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 3.000
Jaarkilometrage:Niet van toepassing
Brandstofvoorkeur:Geen
Reden aanschaf andere auto:Plaats voor 6 en hun bagage voor een monsterrit
Gezinssamenstelling:Zes studenten
Voorkeursmerken /modellen:Renault Espace?
No-go modellen / merken:Geen

Aangezien ze met z’n zessen zijn en flink wat ruimte nodig hebben, gaan we op zoek naar een MPV. Het is onvoorstelbaar hoeveel keuze er is. Want een full-size MPV is niet echt een courant type auto. Te groot, te zwaar en te dorstig. Dat biedt ook voordelen, want voor 3 mille kun je een prima people-carrier veroorloven. Het is ook een nadeel, aangezien je de auto een maand later weer wilt verkopen. Goed poetsen, mooie foto’s maken, leuke tekst erbij en misschien wordt het een trending topic op social media en gaat het wat sneller. Of je volgt de tips van Casper. Maar eerst gaan we ons richten op het kopen van een MPV. We nemen de opties met je door:

Fiat Multipla:
Eindelijk is een lang gekoesterde wens uitgekomen van @Robbert01: de Multipla Fiat wordt aangeraden! En met een reden, want het zijn zwaar onderschatte auto’s. Je kan er met zijn zessen in zonder dat je een idioot grote auto hebt. Het onderstel is puik: je kunt behoorlijk hoeken met een Multipla. Nadeel voor de lange afstand is het matige comfort en de transmissie. Deze is te kort, waardoor je op de snelweg hoog in de toeren zit. Voor 3 mille heb je een ruime keuze, waaronder het post-facelift model. Ziet er nog best aardig uit en als jullie terug zijn kun je hem gebruiken als Junkyard racer.

Multipla Fiat

Mazda MPV:
De Toyota Previa is behoorlijk onbetaalbaar op het moment. Een goed exemplaar zit zo tussen de 5-10 mille. Bizar. Waarschijnlijk door de terechte naam en reputatie van Toyota. De Mazda MPV had bijna dezelfde kwaliteiten, maar blijkbaar weet niemand dat. Voor 3 mille kun je gewoon een goed exemplaar uitzoeken. Zowel diesel als benzine. Dit is de beste keuze die je kunt maken. De auto staat bekend als betrouwbaar en je hebt een puist ruimte.

Mazda

Seat Alhambra
Typische geval van een succesvolle rebadge. Een typische no-nonsense MPV van Seat. Voor een MPV rijdt het niet eens zo heel verkeerd en ze zijn écht flink ruim. De ouderwetse TDI motoren zijn perfecte metgezellen: zuinig, koppelsterk en betrouwbaar. Zorg wel dat de airco het doet, want deze willen nog wel eens de geest geven. Verder zit er niet echt heel erg veel sjeu aan, maar het zijn prima basis MPV’s.

Alhambra

Chrysler Grand Voyager
Als je fatsoenlijk comfort én ruimte wilt hebben, is dit misschien we de ideale optie. De Grand Voyagers zijn perfecte cruisers en geven het woord ruimte een nieuwe betekenis. Ga meteen Yolo en kies de 3.3 V6 met automaat, fijner dan een stokoude VM Motori 2.5 met handbak. Daarbij ziet dit type er beter uit dan de opvolger, opmerkelijk genoeg.

Grand Voyager

Chevrolet Trans Sport:
Mijn guilty pleasure. Ooit in zo’n ding gezeten en helemaal verkocht (gelukkig wel aan een handelaar). Van binnen heeft het wel weg van een Boeing 737. Beetje grove afwerking maar je hebt wel het reisgevoel te pakken. Net als de Chrysler een Amerikaanse MPV: dus met veel comfort, leer, bekerhouders en een goede airco. De 3.4 V6 is lekker soepel en dat geldt ook voor de automaat. En de elektrische schuifdeuren zijn altijd cool.

Trans Sport

Honda Shuttle:
Voor 3.000 euro kun je prima een sportievere Honda Stream krijgen, maar de Stream is net als een Opel Zafira weliswaar een 7-zitter,  maar ook net iets aan de krappe kant. De Honda Shuttle is een full-size MPV, alhoewel de achterste stoelen wat ruimte in pikken, dus moet je even een dakkoffer leasen. Standaard had je 7 zitplaatsen, iets wat bij de Alhambra trouwens niet niet het geval was. De 2.3 motor is onverwoestbaar, en dat geldt eigenlijk voor de gehele auto. Veel zijn er nooit van verkocht, dus er is een beperkt aanbod.

Honda Shuttle

SsangYong Rodius:
Naast de Multipla hebben we nóg een auto welke de ogen tart. Maar voor wat jullie van plan zijn voldoet de Koreaan perfect aan de eisen. De 2.7 liter vijfpits diesel is behoorlijk krachtig en het interieur is ruim. Europese uitvoeringen van de Rodius zijn compleet afgeleverd, ook prettig. Deze auto heeft karakter. Ja, het is een lelijk ding. Boeiend. Als je met zes man een continent gaat bezoeken zijn er weinig betere alternatieven.

Rodius

Renault Grand Espace:
Renault was een van de eerste en misschien sowieso een van de beste. Voor 3 mille heb je een ruime keuze. Een 4e generatie valt in het budget, maar kan nogal een zorgenkindje zijn. Wat vaak wordt vergeten is dat de Espace IV erg zwaar is. De Grand Espace III is dan een betere keuze. Deze werd door Matra gebouwd en had een volledig polyester body. Voor 3 mille kun je een relatief laat exemplaar op de kop tikken. Voordeel van een Grand Espace is dat je echt met 6 man en bagage op pad kun, bij een gewone Espace wordt het toch wat krapjes.

Grand Espace

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



114 reacties

Citroen Evasion! Met zes afzonderlijke stoelen. De Evasion van mijn maat heeft heel Europa gezien. Beste reiswagen ooit.

Oja, het kratje pils kun je heel gemak van de achterste rij naar de voorste rij schuiven. Reuze handig ;-)
@Rob:
Ook als Lancia, FIAT en Peug geleverd. Volgens mij identieke auto’s, op wat logootjes en lampen na.
@Rob:
http://bestcarmag.com/sites/default/files/8968931LANCIAZeta-1338_2.jpg

Iedereen zit als een vorst!
@Rob: Ja in de Exclusive uitv. wel. De rest is toch van minder niveau. Oh en de 2.0T laten staan (van de PSA boys iig). Die heeft geen eeuwig leven.
@E34M5Touring:
De non-Exclusive hebben dan mindere stoelen ofzo?

Die van mijn maat had in ieder geval zes heerlijk zachte stoelen incluis armleuningen, zonder leder wel. Van voor de facelift met een turboloze 2.0. Liep ook betrekkelijk makkelijk 160-170km/u, hilarisch! ;-)

Heeft uiteindelijk ruim over de 4 ton gelopen. Toen kwam ie de APK niet meer door zonder dure reparaties. Met pijn in hart heeft ie ‘em weggedaan. Ik vond (en vind!) het echt een magistrale auto ;-)
@Rob: Ja de goedkopere uitvoeringen hebben wel echt mindere stoelen. Harder en minder vorm. Die Exclusive uitvoeringen zijn echt fantastisch luxe. Jammer dat veel van die dingen ongelofelijk onbetrouwbaar bleken. Ik werkte bij een Citroen dealer die de auto’s deed voor De Graafschap en die zagen we toch met enige regelmaat in de werkplaats met die auto’s. Allemaal 2.0t op LPG.
@E34M5Touring:
LPG én turbo? Is dat ook niet een beetje vragen om problemen? Turbo motoren zijn al thermisch zwaarder belast en LPG geeft nog eens hogere verbrandingstemperaturen.
@Original_Arnoud: Volgens de importeur kon het allemaal prima. De praktijk bleek anders. Heel veel sludgevorming etc. Vaak motorstoringen etc. Maar verder ook geen uitblinker qua betrouwbaarheid. Diesels zijn wel ijzersterk.
@E34M5Touring:
Sludge vorming komt toch vooral door korte ritjes en niet op temperatuur komen van de motorolie waardoor het vocht in de olie er niet goed uitgedampt wordt? Olie + vocht = sludge. Maar volgens mij produceert een LPG motor ook meer waterdamp dan een op benzine. Correct me if I’m wrong…
@E34M5Touring: wat een onzin, die 2.0T is erg goed.. Alleen tja die gebruiker he, die weet zo’n turbo blok niet goed te behandelen
@Rob: de beenruimte voor de bijrijder is anders bijzonder krap in deze wagens.
@mashell:dan ga je toch voor het nieuwere model van deze vierling. De Phedra, Ullysse, 807 of C8. Net een Phedra emblema met 150000 km gekocht voor 2000 euro bij Bochane, rijd zalig een genoeg zitruimte (ben zelf bijna 2 meter )
@Rob: idd een hele fijne reisauto!
@Rob: onze 1.9 turboD “de tank” heeft ook jaren rijplezier bezorgd… En met een tank kon ik 1200km rijden!

En het stuurde geweldig, ik heb er veel mee door de bergen gejakkerd.

De 1.9 vind je gemakkelijk voor 1000€ en dan heb je nog veel geld over om wat dingen in orde te maken als dat nodig is,
Honda HRV lijkt economisch een goedkope keuze.
– Weinig wegenbelasting
– Erg zuinig
– 2×3 Zitplaatsen dus iedereen kan lullen met de chauffeur.
– Goedkoop in de verzekering
– Betrouwbaar
– Ook nog redelijk verkoopbaar.

Grootste risico bij alle andere grote zware auto’s dat je hem niet meer kan verkopen, dan blijf je met de kosten (verzekering, wegenbelasting) zitten die doorlopen. Of je moet hem schorsen, dat maakt zo’n MPV weer minder verkoopbaar.
@martinus: Zo’n HRV is prima in het budget te vinden.

Maar kijk er nou eens naar:

http://s1.cdn.autoevolution.com/images/gallery/HONDAHR-V3Doors-3071_3.jpg

In deze auto kun je toch geen 6 kerels naar Rusland sturen?

;-)
@willeme: In het geel en tweedeurs ziet elke MPV er niet uit natuurlijk.

Dit is wat meer geschikt voor rusland.

http://gomotors.net/pics/Honda/honda-hrv-02.jpg

Helaas bij nader onderzoek blijkt de oude HRV helemaal geen ruimte te hebben voor 6.
Hij valt af dus.
@martinus: De Honda HR-V (Hormone Replacement Vehicle) is een kleine crossover, maar ze hadden bij Honda ná de Stream de FR-V (Fallus Replacement Vehicle) Deze had een opzet zoals de Multipla Fiat.

http://img.pistonheads.com.s3-eu-west-1.amazonaws.com/Fullsize/honda/fr-v/vtec-se/honda-fr-v-vtec-se-S1114922-1.jpg

Voor een MPV erg krap en helaas niet voor 3 mille te vinden.
@willeme: Gezien de 2×3 zitplaatsen denk ik dat @martinus de FR-V bedoelde. Maar die moet je niet nemen. Mijn ouders hebben zo’n eentje gehad en ze waren er na een jaar of 3 al weer klaar mee.
Bang bus. Beetje uitgewoond, maar toch…
@Rick-dos: jaja, vakantie met 6 personen, my ass! 😝

Overigens bestemming Oost-Europa/Rusland, dus who knows waar die bus allemaal voor gebruikt gaat worden…
Bij domeinen kijken voor een VW bus ? Of een dubbele cabine bus zoeken.. Niet kloten met auto’s. Het moet goedkoop te repareren zijn, veel onderdelen voor te vinden en zoveel mogelijk ruimte.
150 EUR boven budget. Beproefde techniek en betrouwbaar.

Ford Galaxy

http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=283327415
@misterdrogba: is toch een zusje van de genoemde Seat Alhambra en VW Sharan?
@escort77: inderdaad.
@misterdrogba: Dat is precies de auto waar wij al meer dan 5 ton mee hebben gereden. Zeker een aanrader.
@misterdrogba: Niet als er ook voor 6 man bagage mee moet.
@ikbenmnzus: ik ben er zeker van dat een van de ouders wel een dakkoffer heeft liggen die ze willen lenen.
1 tip, ga voor de Seat Knalhambra. Hele mooie dingen meegemaakt en menig festival gezien. Aangezien je er toch maar 1? maand in gaat rijden kan je beter voor de 2.0TDI gaan, bespaar je op brandstof tijdens de rit en kost je 1 maand wegenbelasting ook geen rip uit je lijf t.o.v een heel jaar.
@mrdj: 1.9 tdi legendarisch!
@mrdj: Alleen is het probleem van die Allahambra dat die ramen zo groot zijn dat als je aan je zak krabt dat zelfs een Donkervoort rijder nog ziet wat je aan het doen bent
kweet niet of je nu zoveel ruimte in een espace hebt, ik ben 1.92 en zit met mn hoofd tegen het dak echterin een espace
@dutchneon: LesSpace
en heb je genoeg bagageruimte over in dit soort auto’s als je met 6 personen bent???
Chevy Transport/ Opel Sintra zou ik overslaan. Van dit rijtje de enige waarbij zelfs parkeerschade een dodelijk ongeval op kan leveren, zo gevaarlijk. Kreeg 1,5 ster euroNCAP geloof ik.
Ik zou voor een Grand Espace of Mazda MPV gaan. Beide zijn echt enorm en rijden verder prima.
Die Voyager is ook leuk en volgens mij heeft het afgebeelde model al de 2.8CRD en die rijdt best prima. De 4pitter benzine zou ik overslaan. Die zuipt vooral heel veel zonder er echt wat voor terug te geven.
Een YOLO zou kunnen zijn, een oude Yank SUV zoals een Suburban of Yukon. Die wil ook geen mens hebben en dat geeft wat meer fun per km. En daar kan je ook prima met 6 man en bagage in.
@E34M5Touring: mijn oom heeft zo’n Chevrolet Venture/Trans Sport gehad. Wat een heerlijke auto was dat! Ben er mee naar Valencia gereden, leek wel alsof ik een first class zat. Ze hebben op de tweede rij 2 aparte cockpit stoelen, die super zitten. Daarnaast zijn ze vaak uitgerust met een LPG, weliswaar vaak met een groot km stand.
Daarnaast kan je ook kijken naar de Ford Windstar, niet zo populair in Nederland als de bovenstaande modellen, maar werd alsnog officieel geleverd in NL.

Succes op de Russische wegen. Is een behoorlijke shock voor Hollanders en het is niet zo makkelijk rijden als in NL.
@e550: Ik heb zo’n Pontiac MPV gehad maar dan als Chevy APV. Dat is de gesloten bestel van die Pontiac. 3,8 V6, liep als een trein. Sneller dan mijn Corolla 1.6 16V en die trok best wat leuk spul dr af. Goeie stoelen en deed het altijd maar ook niet veilig oid. Die Sintra heeft geloof ik een van de laagste scores ooit in de euroNCAP gekregen. Overigens is dit type Voyager niet veel veiliger.
@E34M5Touring: er is nog een reden om die transport te laten staan.

Doordat de V6 overdwars ligt is de achterste cilinderbank slecht gekoeld waardoor de koppakking nogal eens de geest geeft.

Overigens is het wel echt een fijne reisauto!
YOLO: Een überfoute Cadillac limousine uit de jaren ’80, daar pas je met minstens 10 man in!
En dan het liefst ook een witte met geblindeerde ramen, chromen spaakwieldoppen en zo’n V antenne op het kofferdeksel.
Wel even het achtergebleven witte poeder en de andere snuisterijen tussen de bekleding uithalen, want je wordt er bij grenscontroles sowieso uitgepikt!
@123bat: met een schone stofzuigerzak de hele auto uitzuigen en dan die zak weer verkopen. Heb je die limo er al weer uit!
@123bat: jij snapt het! Grote limo is altijd +1.

Of een astro van!!!
@123bat: beter kun je dan een zwarte nemen. Mag je gelijk doorrijden…

Nee, alle gekheid op een stokje: limo lijkt leuk, maar is alles behalve praktisch…
Ik ben het met W0o0dy eens, een auto met eenvoudige techniek.
In Rusland wil je echt geen autopech krijgen! En zeker niet met een ingewikkelde auto.
Koop iets simpels, iets dat elke boer kan repareren:

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m1001695046-volkswagen-t3-2-0cu-luchtgekoeld.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=86876

En neem voldoende Ducttape mee! Want je weet: “If you can’t solve it with ducttape, you used to little ducttape….”
@slowland: dan zou ik 80% van de bovenstaande lijst schrappen. De enige populaire minivan in Rusland van dit lijstje is de Town & Country (Voyager). Veel zijn er geïmporteerd uit de VS toentertijd. De Espace en alle andere Europese minivans zijn niet officieel geleverd en zijn dan ook niet populair. Heb maar 1 keer een Espace gezien. Dus mocht je veel gaan reizen door Rusland, dan zou ik iets nemen wat je daar Regelmatig ziet, dus iets Amerikaans, mocht er ooit iets misgaan.
Misschien niet zo leuk. Maar wel by far de meeste ruimte
@kilum: Lijkt mij een uitstekende keuze.
Sowieso de Rodius
Wij hebben thuis een galaxy is eigenlijk gelijk aan de Alhamra. Ding is niet stuk te krijgen. Heeft nu 510.000+ gereden. 1.9 TDI 115pk. Ooit nieuw gekocht en onderhoud kan duur worden dus let goed op dat hij wel goed onderhouden is. Als dat zo is kan het blok nog wel even mee. Maar wees dus niet bang bij het zien van 300.000 km +. Als je onder de 140 km per uur blijft kun je makkelijk onder de 8 a 9 liter per 100 km blijven.
Betwijvel heeeeel erg of dat ding nog te verkopen is na die rit..
@dampu020: ff 2 weken in een droge schuur met de ramen open en de ergste lucht is er wel uit hoor😂😜
Ssangyong rodius wat lachwekkend.
Yolo!

http://goo.gl/qanEaG
@pjjmv: best een goede als je het wegdek in Rusland erbij denkt.

Extra bonus tips voor het illustere sextet: neem voor elke hoek van de auto een go-pro. Je hebt nogal wat claim idioten….
Voor dat geld is er vast (?) een van deze YOLO opties te vinden:

Ouwe Chevy Express/Astro
Een nog oudere Voyager met woody panelen
Een Amerikaanse station met banken als stoelen: Caprice estate enz. Als oudere tegenhanger van de Multipla, in de zin dat het ook 3+3 is, een Le Baron station
Een lekker vaute DeVille Limo
Als alternatief voor de Voyager: de Ford WindstarAerostar

Keuzes…
De mazda als diesel raad ik af ookal zijn deze erg prettig maar als het aan komt op betrouwbaarheid zijn ze niet erg sterk
Gewoon een oud taxi busje. VW transporter of een fors transit of zo. Veel ruimte en kost weinig. Na de vakantie inleveren bij een exporthandelaar.
Koop gewoon allemaal een auto van 500.-😃😃
@svdv: ik heb zo’n vermoeden dat ze bij zo’n lange rit per tourbeurt willen rijden, dat gaat wat lastig met meerdere auto’s. Ook moet je na de reis 6 auto’s verkopen in plaats van 1 :p
Een VW Touran natuurlijk!
Geen idee of ze 2e hands (nog) aangeboden worden, maar mijn ouders hadden vroeger een Hyundai Satellite. Dat was de personen versie van een H200 bus. Die hadden ze i.v.m. de zaak, en uiteraard kinderen en de hond.
Ideale wagen, en zal waarschijnlijk geen fluit kosten.
Lekker gezellig achterin, aangezien je de middelste stoelen tegen de rijrichting in kunt draaien.

http://i60.servimg.com/u/f60/11/10/48/03/dscf1013.jpg

http://media.autoweek.nl/m/m1fyge3bffm7_480.jpg
Verkopen moet je vergeten, leuk als het kan, maar ga er maar vanuit dat je hem in de maand afschrijft.

De C8 3.0 V6 uit 2004 is wel een leuke optie: http://ww3.autoscout24.nl/classified/288859487?asrc=st|as of anders deze http://ww3.autoscout24.nl/classified/287337066?asrc=st|as

Zelf zou ik zeker voor een gare of foute auto zoals de SsangYong Rodius of een Amerikaan gaan.
@flutterby: Of verkoopt die MPV gewoon in het oosten en pakt het vliegtuig terug naar huis!
Wij hadden vroegâh zo’n Grand Voyager als family car. De beste auto die mijn ouders ooit hebben gehad. Retebetrouwbaar, rijdt retegoed en is relatief goedkoop in aanschaf. Hoop alleen wel dat je over een eigen benzinestation beschikt..
Of je bouwt een 6×6 om
@martijn11: Of je verlengt een Alfa 159
Een of andere cadillac met een bank en 6 personen? Henk’s toptip, leg met z’n alle iets meer bij en koop een V123, gaat nooit kapot, mocht het dan toch zo zijn, onderdelen hebben ze overal daar!
@henkhupelschoten: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e0/Mercedes_W123_4_v_sst.jpg wat zou het toch mooi zijn als je er eentje voor €3000 Kon vinden!
@henkhupelschoten: Trouwens, van de S124 T-modell zijn ook 7 zitters van gemaakt met 2 stoelen in de achterbank. Ook een goede optie, 80’s dakkoffer met streamline stickers erop en klaar!
Een verlengde Cadillac fleetwood op 1 ..
Een lancia Phedra op 2 ..

Moet makkelijk te doen zijn voor 3 rooitjes ..
Een busje dat lokaal wordt geproduceerd… Kennis en onderdelen zat. Transit of zo.
Een Land Cruiser ook altijd goed, met een flink roofrack voor de bagage evt. Maar een aannemesbus met dubbele cabine is ook handig als er Russische meiden wat af moeten werken.
Ik heb een beter idee. Koop een busje van 500 euro en neem een abbo op de anwb. Zorg dat die na 500 meter over de grens het niet meer doet, krijg vervangend vervoer…veel goedkoper en je rijdt een nieuwe mooie bus…
@87sandyd:

Lol, het is het proberen waard!
@jack_abarth: ken mensen bij Logicx, het bedrijf dat het vervangend vervoer regelt voor ANWB leden. Die vertellen dat het heel vaak voorkomt. Zelfs 19 jarige jochies die een oude camper kopen voor 200 euro die net over de grens met Belgie komen. Vervolgens staan die gasten 3 weken lang met een gloednieuwe camper op Salou het mannetje uit te hangen, geniaal
Ik zou zeggen deze :

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?smid=TAF-SM-TL-S&id=280331909

3 redenen :
1 ruim binnen budget ,zodat je nog de 6e stoel kan scoren, en preventief eea kan vervangen wat nodig is.
2 precies genoeg ruimte, zet kratjes in het midden tussen stoelen, (systeem waardoor je allemaal je eigen ruimte hebt.
3 in tegenstelling tot de VAG -Sharan ed nog goed werkende airco s.
3b kost stuk minder dan citroen/peugeot broertje+
MPV in Rusland zelf aardig te verkopen, ouwe zooi die je mee hebt gooi je weg / laat je in de auto, budgetvlechtje naar A dam/brussel en je hebt een prachtig plan !
Of…neem gewoon een huurauto
En krijgen we ook follow up artikelen te zien? Ik ben wel benieuwd wat mensen echt doen na een advies!
Ik zou voor een T4 Multivan gaan. Goedkoop, heel ruim, en de motor zal het wel volhouden.
Fix voor de te korte overbrenging in de Multipla: Neem de 1.9JTD. Die is toch al veel lekkerder dan de benzine, maakt minder toeren, en heeft het op toeren bovendien best naar zijn zin.
En ja, ik heb er zo’n 100.000 in gereden, dus vind ik dat ik dat wel mag zeggen.
Er is inderdaad best veel keuze qua grote MPV’s.
Het merk is al eerder genoemd; ik zou ook eens gaan kijken naar een Lancia Z of Phedra.
Onbekend maakt onbemind maar veel ruimte en comfort voor weinig.
De Diesels van Fiat zijn beresterk en betrouwbaar dus daar kun je jezelf ook geen buil aan vallen en bespaar je ook nog eens op de brandstofkosten. Een V6 is natuurlijk hartstikke leuk maar elke keer als je moet betalen bij een tankbeurt dan moet de portemonnee van zeer soepele kwaliteit zijn want deze moet ver open.
gewoon 2 volvo’s v70 kopen van 1000 euro kopen.
heerlijke 5cillinder
@visiong: Of je koopt er zo een met een omgekeerde 3e zitrij (of was dat alleen de XC70?), heb je er maar een nodig. Moet je wel genoegen nemen met een klote plek voor twee.
Mini Jumbo van Subaru, lekker gezellig en dicht op elkaar.
Misschien is een Hyundai Trajet ook nog een optie? Zeer onderschatte auto, maar voor zo’n rit een prima wagen!
Ik vind onderstaande Espace wel goed klinken, je hebt geen last van een kapotte turbo of bak en hebt nog 1000 euro over om preventief onderhoud uit te voeren: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=281334025
@knipperlichtje: Dit is volgens mij de gewone espace. Ik zou dan een grand espace aanraden. Veel meer ruimte achterin en ruimte over achter de achterste stoelen.
@citroen4life: er staat voor een vergelijkbaar bedrag ook een Grand Espace te koop, maar daar had ik een wat minder goed gevoel bij. Een handelaar geeft nou eenmaal minder informatie in z’n advertentie.
Waarom geen personenbusje?
Lancia phedra. 2.0 gaat als een malle. En een partij ruimte waar je u tegen zegt. Een lue auto ook nog
Voor de bagage gewoon een 600 liter dakkoffer erop! Zo gingen wij met zeven man op vakantie in een Espace. Eerst met de 3 met 2 liter en later de IV met dikke 3,5V6. Heerlijke wagen en bloedsnel. En eenmaal op de snelweg deed het verbruik niet eens onder voor de vorige 4pitter.
Ik zou dat hele verhaal compleet uit m’n duim zuigen, alleen al om zowel een Multipla als een Rodius daadwerkelijk aan te prijzen :)
Ja de grand voyager ! Zijn met z’n 7en thuis dus vroegah was zo’n ding de enige goede optie.

Rijdt als een trein, goede luxe exemplaren tussen en ruimte, RUIMTE.

Kijk wel uit: na 100,000 km gaat er van alles kapot. Kijken wat er vervangen/gerepareerd is.

Oja een dingetje: hij zuipt. Als een alcoholist .
Maar 1 optie: Multipla! Leuke auto voor zo’n road trip. Mooi van lelijkheid, gewoon lachen.
Een Toyota, en gewoon nog als nieuw:
http://www.autowereld.nl/toyota/picnic/2-0-gli-6-persoons-2e-eigenaar-17052237/foto.html#foto-4

Skikoffer erop en gaan. Als je hem heel houdt, denk ik niet dat je meer dan € 800,- afschrijft.
Waarom geen Toyota previa van 2000 of iets nieuwer. Zeer ruim. Rijd prima en betrouwbaar, want Toyota.
@robert92872: want: lees artikel.
@robert92872: als het maar geen diesel is. Want Toyota+diesel = onbetrouwbaar
Tja, Sharan VR6?
Met deze doeleinden moet je heel erg letten op de duurbaarheid en reparatiekosten. Goedkoop kan duurkoop zijn, het laatste wat je wilt is pech onderweg midden in de nacht in een land waar je de taal niet eens kent. Met dat gezegd heb ik een paar aanbevelingen. Ik rij vaak personen rond in europa en krijg vaak met deze vraagstuk te maken.

Op de eerste plek plaats ik de Toyota Previa. Het wordt niet meer geleverd in Nederland maar de oudere modellen zijn er nog op marktplaats. Oerdegelijk zoals je gewend bent van Toyota maar ook veel luxe en power. Rijdt heerlijk soepel ook, perfect voor lange ritten.

Gedeelde tweede plek bij mij is voor de Volkswagen Transporter of Vito W638. Minder luxe al heb je weleens gelukjes met goed uitgevoerde modellen voor die prijs. Veel kleine kwaaltjes maar je kan wel blijven rijden. Heeft ook hoge resale waarde, vooral in oost-europa.

Derde keus zou de VW Sharan of Opel Zafira zijn. Hele logische keuze eigenlijk maar kan niks zeggen over de betrouwbaarheid. Zelf geen ervaring mee gehad maar veel mensen in mijn omgeving hebben het.

Verder nog een paar om over na te denken: opel vivaro(of nissan multistar, renault traffic zijn zelfde autos alleen ge-rebadged), ford transit.

Zelf als ik 5 personen moet vervoeren zou ik gaan voor een dikke 7 zits q7 diesel. Wat duurder en minder bagage plek maar wat een plezier ga je krijgen tijdens je reisje.
Voor de studenten van dit artikel! http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=288831542 1000€ 112dzk 2.0 automaat 140pk
Een avensis verso 7p is wel te betalen. Rond de 4k voor een diesel met 2 ton op de teller.
Huur een camper met dat budget.
Neem een risico en koop een Discovery.

Bagage en een gereedschapskist op het dakrek en gaan:


Of een iets andere inrichting en met V8, een dakrek moet hier nog opgezet worden:
[url=http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/land-rover/m1041435744-land-rover-discovery-4-0-xs-apk-4-2017-4×4-4wd-v8-a.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=86876 Discovery V8


Die Land Rovers zijn overal wel bekent dus als er wat fout gaat (reken maar dat er wat fout gaat) zijn onderdelen en kennis vrij makkelijk te vinden.
Dacia Logan MCV! 2 dakkoffers er op en achter de achterste rij kun je nog iets kwijt. Uit 2008 elektrische ramen cruisecontrol en airco. 222 op de teller en oostblok techniek. http://link.marktplaats.nl/m1046067119?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=86876
Voyager, met een automaat. Geen gezeik, lekker cruisen er is ruimte zat.
Ik mis de audi Q7 met 7 zits.
Double cab pick-up met dichte laadbak? Heb je tenminste ook echt ruimte voor bagage.
Waarom geen verlengde mercedes limo? Lijkt me als stel studenten skitterend! Uit dit lijstje zou ik voor de voyager gaan, zelf 2 van gehad en je krijgt veel waar voor je geld. Qua onderhoud enorm mee gevallen over 250.000 km.
Is het idee dat die 3000 euro er doorheen mag of enkel voor het aankoop bedrag? Want als je verwacht dat je hem niet in de prak rijd of dat hij niet gestolen word, kan je misschien ook een duurdere (comfortabelere/betrouwbaardere) bus kopen en dan proberen te onderhandelen dat de handelaar hem terug koopt voor 3000 euro minder na jullie trip.

Hoe lang zijn jullie van plan om te gaan? Ik ga ook een road trip maken deze zomer (Scandinavië) en wij hebben gewoon een 9 persoons Volkswagen Transporter voor 100 euro per dag gehuurd (exclusief brandstof maar met onbeperkte kilometers). Ik kan me niet voorstellen dat dat zoveel duurder is dan jullie plan.
Ford Transit met extra stoelen of die (toch wel geniale) ANWB service.
@pinut187: of een Transit Dubbele Cabine met bankje voor en bankje achter. Dan kun je genoeg meezeulen in de koffer en je zit nog best met 2 man op de voorbank. En een Transit, daar kun je overal op het continent mee terecht bij problemen. Ruime keus onder de 3 mille.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).