Autoblog advies: hobby cabrio voor €6.000

Auteur: , 73 Reacties

We lopen even op de zaken voorruit!

Alfa Romeo

Iedereen heeft er weer van genoten, die eerste paar warme zonnestraaltjes. Laten we eerlijk zijn: daar worden we allemaal heel erg blij van! Dus beginnen we meteen met bier drinken op terrasjes, picknicks en de voorjaarsschoonmaak. De dames ontwaken uit hun cocon van Uggs en winterjassen, terwijl de heren de (al dan niet gespierde) armen showen. Het wordt weer zomer, tijd voor festivals, barbecues en de onvermijdbare fysieke vermenigvuldiging die daar bij komt kijken.

Wij autoliefhebbers kijken daar toch anders naar. Het is altijd weer even spotten, maar de eerste cabrio’s met het dak in de enige juiste positie (naar beneden, dus) zijn al weer gezien. Autobloglezer Tom is ook zo’n persoon. Hij heeft op dit moment een Volkswagen Golf I Cabriolet. Hij is nu op zoek naar een leuke vervanger voor die auto, al heeft hij altijd veel plezier gehad van zijn Golf.

Uiteraard is de Mazda MX-5 ook bij Tom naar boven gekomen. Het is een auto die alle boxjes positief aantikt. Maar zijn er nog andere alternatieven? Zijn er misschien wel leukere auto’s dan de MX-5? Tom is zelf lyrisch over de S2000 (dat zijn er meer op de redactie), maar hij realiseert zich dat deze buiten het budget valt. Of je moet een rechts gestuurde S2000 vinden met schade en een bizar hoge kilometerstand. Uiteraard heeft Tom voor ons de welbekende tabel ingevuld.

Huidige /vorige auto's:Volkswagen Golf I Cabriolet 1.5
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€6.000
Jaarkilometrage:5.000 km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Een keer wat anders
Gezinssamenstelling:2 Volwassenen
Voorkeursmerken /modellen:VW vanwege de grote beschikbaarheid onderdelen
No-go modellen / merken:n.v.t.

MG TF 160
€6.000
2003
160.000 km
Een ware exoot. Goede badge, middenmotor en best wel wat power onder de kap. De MG TF 160 was een van de laatste succesverhalen van MG Rover. Het zijn behoorlijk geslaagde auto’s. Ze zien er goed uit en het interieur is OK. De rij-eigenschappen zijn een beetje tweeslachtig. Het is zeker geen Lotus Elise qua wegligging, maar heel comfortabel zijn ze ook weer niet. De TF 160 is wel een originele keuze, ook wat waard. Technisch gezien zijn ze betrouwbaarder dan je zou denken, maar onderdelen zijn af en toe wat lastiger te vinden en daardoor duurder. In het budget kun je bijna elke variant aanschaffen, dus ga voor de nieuwste met de minste kilometers.

MG

Toyota MR-2 1.8 VVT-i
€5.800
2000
140.000 km
Heel veel waar voor je geld bij Toyota. Een MR-2 is serieus een van de leukste auto’s om mee te sturen op normale snelheid. Niet dat ze erg langzaam zijn, maar wel door het weggedrag. Bijna niets gaat makkelijker dwars dan een MR2 en niets is makkelijker te houden dan een MR2. Kortom, met een grijns van hier tot Tokyo zul je achter het stuur zitten. Nadelen zijn er ook, de auto staat bekend als zeer betrouwbaar, maar de motoren kunnen zo hun issues hebben. Ook is de bagageruimte om te huilen. Verder een topauto, deze Toyota. Mochten de looks je niet aanstaan: je kan er zo een heuse Ferrari van maken.

Toyota

Fiat Barchetta VVT
€5.000
2001
90.000 km
Het bewijs dat een auto met voorwielaandrijving erg leuk kan zijn. De barchetta is technisch gezien een Punto, maar dat merk je alleen aan de kosten. Ze sturen echt heel erg leuk. Dankzij 130 pk op net iets meer dan 1.000 Kg is de Barchetta lekker vlot. De koets blijft een kunstwerkje. Nog altijd een herkenbare en aangenaam ogende roadster. In het budget kun je kiezen tussen allerlei leuke uitvoeringen. Ook hierbij is het devies: zo jong mogelijk met zo weinig mogelijk kilometers. Dan kun je de auto altijd nog goed door verkopen.

Fiat

Mazda MX-5 1.8i (NB) 
€5.000
2005
140.000 km
Deze benoemde je zelf ook al en met een reden. Het is een auto die zijn klasse gedefinieerd heeft. De MX-5 combineert uitstekende rijeigenschappen met betaalbare kosten en een hoge mate van betrouwbaarheid. Precies wat je wilt. Nu heeft de MX-5 wel degelijk puntjes waar je op moet letten (zoals bij veel cabrio’s), maar je hoeft er zeker niet meteen op leeg te lopen. In het budget kun je enorm veel verschillende uitvoeringen vinden. De eerste generatie (NA) zijn al op weg klassieker-status te verwerven, terwijl de tweede generatie (NB) verrassend betaalbaar is. De rijsensaties van beide Japanse roadster scheelt niet zo heel veel. Er is keuze tussen een 1.6 (110 pk) en 1.8 liter (140 pk). Die 30 pk voel je echt, dus een 1.8 is altijd de moeite waard om op te sporen. Laat je niet door de ‘Mazda’-badge teleurstellen: dit is leuker om te rijden dan een BMW Z3. Vind je de Z3 mooier? Ga dan voor deze.

Mazda

BMW 328i Cabriolet (E36)
€5.700
1998
180.000 km
Een Z3 zou natuurlijk het meest logische alternatief zijn. Dat is op zich ook wel mogelijk in het budget. Nadeel is dat er een hele hoop slechte exemplaren tussenzitten. Daarbij is het geen denderend rijdende roadster. Zeker een mooie auto, maar deze 3-Serie kan ondergetekende allerminst lelijk noemen. Het is nog altijd een ijzersterk ontwerp. In het budget kun je diverse, nette, late exemplaren vinden met redelijke kilometerstanden. Deze gaan dan richting de twee ton, maar met goed onderhoud hoeft dat geen probleem te zijn. Ga wel voor een originele, anders heel erg hard weglopen. @CasperH praat je in deze video bij over waar je op moet letten.

BMW

Alfa Romeo Spider 2.0 Twin Spark 16v Lusso (916)
€6.000
1999
100.000 km

Mocht de Fiat Barchetta net een maatje te compact zijn, is deze Alfa Romeo Spider een optie. Alles staat net even op een hoger plan: zowel het comfort, de luxe alsmede de prestaties. Ook ligt het gewicht ietsjes hoger, waardoor de Spider wat logger is dan de kwikzilverige Barchetta. In het budget is er een behoorlijke keuze uit prima exemplaren. De 2.0 Twin Spark zie je het meeste, maar de 1.8 (144 pk!) is zeker geen teleurstelling. Nadeeltje is de bagageruimte: die bestaat bijna niet. Als je bierkratjes mee wilt nemen, moet je Bavaria kopen. En wie wil dat nu? Flesje wijn past veel beter trouwens.

Alfa Romeo

Volkswagen Golf Cabriolet 2.0 Classicline (IV)
€4.200
2000
100.000 km

De meeste ‘lines’ (Trendline, Comfortline, Highline) zijn bij jullie wel bekend. Volkswagen heeft ook een tijdje ‘Classicline’ gehad. De Classicline was enkel op de Golf Cabriolet leverbaar en was het topmodel, alles zat erop. Lederen bekleding, lichtmetalen velgen, airco, elektrische kap en zelfs een heus houten stuurwiel. Hoe Classic is dat? Qua techniek is het allemaal niet zo heel bijzonder, maar dat is een voordeel. Alle onderdelen zijn makkelijk te verkrijgen en als je handig bent kun je er veel zelf aan doen. In het budget kun je diverse nette exemplaren vinden.

Volkswagen

Yolo: Chevrolet Corvette Convertible (C4)
€7.800 (Dld.)
1986
240.000 km
Ok, qua budget gaan we er iets overheen en dan moet je hem nog importeren ook. Maar hey, het is de Yolo-keuze. De 5.7 V8 klinkt indrukwekkend, maar is met 235 pk niet eens zo heel erg krachtig. Onderdelen zijn goed te vinden dankzij een groot aantal specialisten op het gebied van Amerikaanse auto’s. Waar het nog wel eens lastig kan zijn om onderdelen te vinden voor Ford en (met name) Chrysler producten geldt dat niet voor GM auto’s. De body is van kunststof, dus roesten doen ze niet. Qua elektronica kan het nog wel eens lastig zijn, maar de aandrijflijn is behoorlijk sterk. Rijden is een beleving, alhoewel het meer spannend is dan sportief. Maakt niet uit, je rijdt wel even in The American Dream. Niet verkeerd, toch?

Corvette

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



73 reacties

Een hobby cabrio?? Gevonden..
http://bit.ly/2n4eHCt
@badmat: you sir, must be the nicest home
@klotskuukske: je weet wel dat je het tegen een mens hebt??
@klotskuukske:

Homo schrijf je met een O op het eind ..
(Taalnazi modus uit) ..
@lincoln: en poep met een lange oe ;)
Altijd maar die angst over te verkrijgen onderdelen ..

Elk onderdeel van elke bovenstaande auto is gewoon te verkrijgen in NL anno 2017 ..

O,ja .. al aan een Audi TT gedacht ..
@lincoln: voor dit geld een echt nette is lastig.
@dutchdriftking:

HOBBYauto ..
chrysler Stratos was trouwens bij Nieuwkoop al een hobbyauto ..
Ford streetka ..
Opel Tigra ..

Zou er net als bovenstaande auto’s niet meer dan 3 rooitjes aan uitgeven ..

En dat krakkemikkige hok van Alfa Romeo laten staan ..
@lincoln: Opel Tigra .. idd .. toptip ..
@lincoln: heeft de streetKa geen last van roest net zoals de reguliere Ka?
@smoked: Nee hoor. Alleen de deurtjes goed nakijken. Maar valt mee. In ieder geval niet zoals de normale KAtjes
Mercedes SLK ..
BMW Z3 ..
Sinds een aantal maanden in het bezit van een 1.8 MX-5! Ik kan me echt niks beters wensen dan dat wagentje in deze prijsklasse!

Het echte cabrio-gevoel komt bij ieder weekendritje alsmaar terug, en qua rijden is het al helemaal feest. Het stuurt zo direct en lekker, alsof je aan het karten bent!

Tot nu toe heb ik er zelf nog geen problemen aan ondervonden, terwijl ik er al flink wat kilometers mee verslonden heb over allerlei landweggetjes en dijkjes.

Bij de dealer vertelde ze mij wel een van de belangrijkere aandachtspunten waar ik op moet letten, namelijk dat de remmen snel slijten (een kwaaltje van de MX-5) en deze moeten dan binnenkort ook vervangen worden.
@pechweg: Volgens mij is dit geen echt aandachtspunt. De auto is licht, de remmen hebben relatief weinig te lijden. Veel belangrijker is het om de afwateringsgootjes open te houden. Roest herstellen is heel wat duurder dan een paar remblokjes.
@pechweg: rijden inderdaad erg leuk! Heb toen der tijd voor mijn oude mx5 de remmen bij cabriohoeve gekocht. Kosten zaten toen rond de €100,- meen ik
Audi TT 1.8T, Z3, Honda del sol, streetKa of een art roadster
@allesmetturbo:

Honda Del Sol .. idd .. toptip ..
Kan je toch zien dat ook smaak over rijeigenschappen verschillen. Iemand wilde een Z4 3.0si lenen en kreeg ik z’n Z3 2.8 widebody. Een van de lekkerste roadsters waar ik in gereden heb. De Z4 is sneller, stugger en rijdt strakker, klopt allemaal maar naar mijn smaak reed de Z3 lekkerder.
@bassx: Klopt idd, de Z3 is meer een comfortabele cruiser, ik heb dus een Z4 3.0, heerlijke roadster, maar wel erg hard onderstel.
Opel Astra in Bertone uitvoering of even langs Peugeot die hebben ook mooie cabrio’s van Bertone.
of was het nou Pininfarina?
Volvo C70 ..
Saab cabrioding ..

Man .. een cheap-ass cabrio uitzoeken is nog makkelijker dan een 80 rooitjes leasebak ..
MX5. Period
http://ww3.autoscout24.nl/classified/307347322?asrc=st|as

Geen drol gelopen, de goeie motor en uitv. Best een leuk ding en een stalen kap.

http://ww3.autoscout24.nl/classified/303746241?asrc=st|as
Ik vind het niks maar de mensen die er 1 hebben zijn er vaak wel positief over.

http://ww3.autoscout24.nl/classified/302245978?asrc=st|as
Zeker geen bochtenridder maar rechtuit loeisnel en ik vind het nog steeds een fraaie cabrio.

Doe nou eens geen MX-5. Neem gewoon iets anders. Echt, je zwaait je anders de hele zomer een tennisarm.
@E34M5Touring: die volvo’s rijden echt heel lekker comfortabel
@allesmetturbo: Zeker, geweldige cruisers. En als T5 gewoon snel.
Heb zelf naar volle tevredenheid jarenlang Barchetta gereden. Als de styling je aanstaat zeker eens proberen!
Peug 306 cabriolet.
Ontzettend goedkoop en een ruim aanbod. Wat je noemt spek kopen…
@Rob: dat duurde lang…
Als Fiat rijder en liefhebber zou ik zeggen ga voor de Barchetta.
Maar ergens heb ik ook een zwak voor de Golf 1. Sterker nog, ik vind het de leukste Golf die ooit gemaakt is.
En nette Golf’s 1 worden ook langzaam zeldzamer en gewilder dus als je de mogelijkheid hebt om jouw cabrio te houden dan zou ik dat zeker doen.
Echter ben je op zoek naar iets anders. Je zou ook kunnen kijken naar een 306 Cabriolet. Mooie lijnen en het schijnt ook niet verkeerd te rijden. Doe je het goed en vind je een net exemplaar dan kun je ook nog wat geld in je zak houden voor bv een hardtop.
@milan0:

Correct ..
Golf 1 is prima geld voor te krijgen ..
Een goeie barchetta hoeft niet meer dan 2.000 te kosten en is samen met een streetKa een beetje de grappigste cabrio ooit ..
@lincoln: een barchetta van 2k, zit je echt aan de onderkant van de markt, wij hebben thuis jaren eentje gehad, heerlijke nooit wat mee geweest en behoorlijk vlot.
Roesten willen ze wel nu ze ouder worden!
@lincoln: * heerlijke auto
Smart roadster dan?
Heb zelf enige jaren terug voor de keuze gestaan tussen Z3 en MX5. Na enkele proefritten voor de Z3 gegaan, voor mij toch de fijnere stuurmans auto, helemaal met de fijne 2.8
Heb zelf vorige zomer een BMW E30 Baur gekocht samen met m’n wederhelft. Het moet een beetje je ding zijn, maar ik ben er behoorlijk voor gevallen. De auto biedt alles wat je van een praktische auto mag verwachten, maar niks wat het rijplezier benadeelt. Wel vier zitplaatsen, grote kofferbak (ideaal voor roadtrips!), maar ook een handbak, zes in lijn en open dak. Brullen met dat ding. Groot pluspunt is dat het onderhoud makkelijk zelf te doen is en er heel veel mensen op internet zijn die je kunnen helpen met tips and tricks.
@r3fl3x: Ik kwam deze laatst tegen, iets ouder dan jouwe maar ook erg cool!
https://www.hemmings.com/classifieds/dealer/bmw/3.0/1918190.html
@E34M5Touring: die striping… Wauw :-P
Voor als je vrienden hebt: een Saabje Cabriolet is altijd the way to go…
Al gedacht aan de Renault Wind 1.6? Puike prestaties, chassis van de Twingo RS, hardtop, enz…
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Waarom geen e46 ipv een e36??
@toyotavenray: precies mijn idee! E46 6 in lijn, heerlijk.
De MG viel me vies tegen eigenlijk. Voelde lomp en traag aan, niet wat je wil met zo’n auto.
Als je een MR2 wilt, neem dan een échte MR2, al het het maar een targa.
De Fiat heb ik zelf wel eens naar gekeken. Leuke auto, maar je moet er wel goed voor zorgen en geld in steken.
Ik wil niet gezien worden als nachtapotheker, dus de BMW valt af.
Voor de Golf ben ik 98 jaar te jong.
De Corvette, hahahahahahhahahahahahahahahhahahahahaha nee.
Blijven de MX-5 en de Alfa over.
Mazda: Licht, zuinig, betrouwbaar, geinig en dus geld over om er echt een hobby van te maken.
Alfa: Schitterend, prachtig, geweldig! Die stoelen, dat leer, die kont, die tellers! EN HET IS EEN ALFA!

Mijn keuze: Peugeot 205 1.9 CTI. Moet te vinden zijn voor dat bedrag, en je hebt gegarandeerd een nieuwe hobby!
@peugeotgti: Peugeot 205 1.9 CTI daar ben ik het helemaal mee eens. Vandaag weer 240 km open gereden. Heerlijk…
@PeugeotGTI: mijn ervaring met de MG is heel anders. Licht en een tikkie spartaans. Totaal anders dan de rest van de lijst. Mijn voorkeur heeft juist de MG, of de Alfa.
@jochen: Misschien kwam het omdat mijn eigen auto een 106je GTI was, vergeleken daarmee voelen maar weinig andere auto’s lichtvoetig aan. De GTI was ook veeel sneller (ja we hebben een wedstrijdje gedaan..).
Een Corvette van 7000 euro als aankoopadvies. Nou succes ermee…
C70? Je koopt een behoorlijke aangeklede en aantoonbaar onderhouden voor dat budget.
Ik heb nog een prachtige A4 cabriolet te koop voor (bijna) het budget: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=296612389
@dieselbougie: daz n mooie… ik ga ff sparen, 7000 voor de aanschaf en dan 7000 voor als er iets kapot gaat.
@maferick74: Zo duur zijn die paar remblokjes en bandjes niet hoor ;)
Zo’n alfa 916 vind ik een prachtige creatie van Pininfarina. Heb zelf het dichte broertje, de GTV, gehad. Praktisch is het niet, maar daar koop je zo’n Bella niet voor. Ik zou alleen niet voor de 2.0 gaan maar de geweldige 3.0 busso V6. Supersterke blokken, alleen iets duurder om te rijden. Maar zeg nou zelf, wat gaat er boven cabrio rijden terwijl je volop geniet van dat fantastische geluid van die busso? 😍
@bluebird: amen!
http://m.autoscout24.nl/anbod/daihatsu-copen-13-16v-sport-airco-benzine-grijs-30815853

full on yolo, je zult er vast niet in passen, maar doe eens gek.
Ik heb zelf een MG-F, voorloper van de TF dus, en kan het zeker aanbevelen. Erg leuke auto om open te rijden, motor achterin zoals het hoort. Lekker geluid erin, en toch aardig sportief. Geweldige auto!
Jaguar xk uit 96
Toevallig vandaag gekeken bij een 916 Spider ter vervanging van mijn 916 GTV

Prachtig…!


Hiervoor oa een MR2 roadster gehad… kart! Zou er zo weer een kopen
In de goedkope prijsklasse zou ik net als de redactie gaan voor een mooie goedonderhouden links gestuurde en in Nederland voor het eerst toegelaten S2000.

In de hogere regeonen zou ik een 918 spyder willen.
@tarquesh: S2000 valt buiten het budget helaas.
Jammer dat er geen 5-pers cabrio’s waren vroegah ;(
Megane cabrio: rijdt goed, goedkope onderdelen en relatief veel ruimte.
Hier staat sinds een jaar of drie een rode spider 916 2.0 ts in de schuur, bevalt erg goed. De bagageruimte is inderdaad aan de krappe kant, maar mijn vriendin en ik konden uiteindelijk prima bagage meenemen voor anderhalve week Italië. De 2.0(fase 1 16v) trekt er lekker aan en klinkt ook erg goed, dit schijnt ook de meest betrouwbare 2 liter 16 klepper te zijn uit de twin spark reeks. Succes met de zoektocht!
Zou gaan voor dat bimmertje
Mercedes SLK wordt zelfs niet vermeld. Vreemd…
MwMercedes-Benz slk halen. En veel plezier er mee hebben
Uit het rijtje zou ik voor de Alfa gaan. Een Honda del Sol zou ik ook overwegen.
De legendarisch mooie Audi 80 cabrio

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).