Autoblog advies: Hot Hatch voor de privékilometers (€15k)

Auteur: , 89 Reacties

Saaie zakelijke wielen, spannende wielen privé. Prima combinatie.

Ford

Sommige dingen staan gewoon vast in de autowereld. Iedereen draagt Alfa Romeo een warm hart toe. Alle auto’s die slecht verkopen zijn per definitie ondergewaardeerd en briljant. En eigenlijk wil iedereen een Hot Hatchback.

Zo ook Eric. Tot voor kort reed hij een leaseauto, een ware Seat Leon in de heuse 2.0 TDI FR uitvoering met 184 trappelende paarden op de vooras. Nice! Maar helaas, dankzij wat veranderingen in de leaseregeling gaat Eric rijden in een andere leaseauto, namelijk een Peugeot 308 SW, waar nog een bijtelling van 14% op zit. Tsja, aan het einde van de rit scheelt dat toch een slok op de borrel.

Gelukkig is zijn vriendin ook een autofreak. Op dit moment rijdt zij een leuke Opel Corsa, maar om het verlies van de Seat op te vangen mag deze vervangen voor een heuse hot hatch. Eric is dus op zoek naar een pure funmobiel met handbak: een DSG of automaat doet hem niet zo veel, sterker nog: hij kan er maar niet aan wennen. Wat wel belangrijk is, is de aanwezigheid van 5 deuren! Het moet natuurlijk wel een beetje praktisch zijn, natuurlijk. Om een goed beeld te krijgen van de wensen en eisen van Eric, heeft hij de overbekende tabel ingevuld:

Huidige /vorige auto's:Seat Leon SC FR 2.0 TDI 184 / Opel Corsa
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Zakelijk
Budget:€15.000 (ex. btw)
Jaarkilometrage:10.000 km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Gemis van Leon opvangen
Gezinssamenstelling:2 Volwassennen
Voorkeursmerken /modellen:5 Deurs hatchback, max 100.000 km, minimaal 2008
No-go modellen / merken:Auto's met bekende issues's als de Mazda RX-8

Het Vag-Kwartet!
€12.500 – 15.000, BTW-auto (Dld.)
2008 – 2012
60.000 – 90.000 km
De Volkswagen Groep is Hofleverancier in dit segment. Daarom behandelen we vier amodellen in één want het zijn in principe allemaal dezelfde auto’s met een paar wezenlijke verschillen. Het begint natuurlijk met de basis, de Volkswagen Golf VI GTI (5K) (aankoopadvies). Een goede combinatie tussen sport, fun, luxe, stijl en comfort. De Audi A3 Sportback 2.0T quattro S-Line (8PA) (aankoopadvies) is de luxe variant. Je ziet ze geregeld met vierwielaandrijving en dat is geen verkeerde optie. Het is alleen geen spannende auto. Ondanks dat het chassis vrij hard is, zit er weinig gevoel of scherpte in. Wel een lekkere Autobahn-knaller. De Seat Leon Cupra R (1P) (aankoopadvies) is juist de sportieve variant. Deze heeft niet de motor uit de Golf GTI, maar de Golf R! Dus 265 pk en 350 Nm op de vooras. Verreweg de leukste auto uit dit setje, het interieur is alleen wel duidelijk minder dan de andere drie. Outsider is de Skoda Octavia vRS (1Z) (aankoopadvies). Deze zal je broek niet in vuur en vlam zetten tijdens een ritje, maar is gewoon een no-nonsense, praktische allrounder. Neem een zilveren exemplaar en breng hem naar JD: heb je een fantastische sleeper! Wat ze allemaal delen is in basis de motor. Op de Leon na hebben ze bovengemiddeld wat issues. Er is een fix voor, maar check of deze is doorgevoerd. Ze staan beschreven in de aankoopadviezen.

Volkswagen, Audi, Seat & Skoda

Mazda 3 MPS 2.3 MZR (BL)
€14.000, Marge-auto (Dld)
2009
65.000 km
Dat de Mazda 3 MPS (aankoopadvies) geen wereldwijd succes is geworden is vreemd. De auto heeft namelijk alles mee. Ruim interieur, een betroubware 2.3 motor met 380 Nm, prima looks, Focus-onderstel en een sperdifferientieel. Doe er je voordeel mee, want de prijzen zijn best aantrekkelijk. Het model van ná de facelift heeft de voorkeur. Deze zijn beduidend minder roestgevoelig dan de eerste. Ook is het uiterlijk net even wat leuker. De eerste was een leuke sleeper, maar misschien iets te anoniem. Qua rijden is het niet de meest verfijnde Hot Hatch, maar wel een heel effectieve.

Mazda

BMW 130i Executive (E87)
€14.950, Marge-auto (Nld)
2007
90.000 km
Je gaf aan het liefste een auto met turbo te willen, dus een Honda Civic Type-R valt dan helaas af. Maar mogen wij wel op deze BMW 130i (aankoopadvies) attenderen? Deze anonieme vijfdeurs beschikt namelijk over een 265 pk sterke zes-in-lijn! Er staan er niet veel te koop (veelal ook driedeurs en/of automaten), maar je hebt maar één auto nodig. In tegenstelling tot wat je zou denken is het niet een waanzinnig sportieve auto, wel een heel fijne.

BMW

Ford Focus ST (DA3)
€12.950, Marge-auto (Nld)
2008
80.000 km
Zeker na de facelift werden de Focus RS en Focus RS500 voornamelijk behandeld door de pers, waardoor de ST een beetje ondergesneeuwd raakte. Niet helemaal terecht, want de ST (aankoopadvies) heeft een paar goede troeven in zijn mouw. Ten eerste dat onderstel. Een uitstekende combinatie tussen sportief bochtengedrag en comfort. Top. De motor doet ook een duit in het zakje. De vijfcilinder van Volvo roffelt er lekker op los en het timbre zorgt ervoor dat je ook bij normale snelheid het idee hebt in een bijzondere auto te rijden.

Ford

Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio (940)
€14.000 (Dld)
2010
92.500 km
Het is bijna te gek voor woorden, maar de Alfa Romeo Giulietta (aankoopadvies) is misschien wel de meest verstandige keuze… De motor is niet zo karaktervol als de oude Busso zespitters, maar ook veel minder dorstig. De prestaties zijn meer dan in orde. Het interieur is niet bijzonder maar gewoon prima. Geen Audi maar ook zeker geen Hyundai. Het uiterlijk is niet heel veel anders dan dat van een gewone Giulietta, maar dat is geen enkel probleem. Het zijn gewoon knappe hatchbacks. Zorg wel dat je een rode hebt.

Alfa Romeo

Renault Mégane Renault Sport 225
€9.950,- (Marge auto, Nld)
2007
90.000 km
Het blijft een bijzondere auto, deze Renault Mégane II (aankoopadvies). Qua uiterlijk is het nog steeds geen verouderd model: het originele avant-garde design van Patrick LeQuement werkt gewoon nog steeds. Als vijfdeurs toont het iets minder spectaculair, maar die kont blijft interessant. De motor is meer dan OK, maar het paradepaardje van Renault is natuurlijk het onderstel. Zeker met het optionele Cup-chassis is dit een van de best sturende hot hatches. Let er even op: met een panoramadak is dit chassis NIET mogelijk. Nog een voordeel van deze Mégane: je betaalt niet de hoofdprijs. Ook wel eens lekker. Heb je meteen wat achter de hand voor onvoorziene kosten, want de Megane kent nogal wat aandachtspunten.

Renault

Subaru Impreza WRX 2.5 AWD (GH)
€15.000 (marge-auto, Dld)
€2009
90.000 km
Je vroeg of je misschien iets over het hoofd zag. Nou, deze wordt door iedereen vergeten. De overgang naar een vijfdeurs hatcback heeft veel fans doen afhaken, maar het feit wil dat deze Impreza een stuk praktischer is dan voorheen. Het interieur is ok, de sportstoelen best prettig en het uiterlijk is slaapverwekkend. Toch is het een unieke aanbieding, het is de enige auto met een boxermotor en permanente vierwielaandrijving.

Subaru

Dodge Caliber SRT-4 (PM)
€12.000 (marge-auto, Nld)
2009
100.000 km
Wil je veel power voor weinig geld, kijk dan niet verder. De Dodge Caliber SRT-4 beschikt over dezelfde 2.4 Turbo als de supersnelle Neon SRT-4, maar dan met 295 pk! De voortrein heeft een beetje moeite om dit vermogen allemaal goed en wel op het asfalt te krijgen, maar lukt dat eenmaal, dan gaat de Dodge als de spreekwoordelijke brandweer. De dikke sportkuipen zitten verrassend goed, maar het interieur is bedroevend slecht. Kneiterhard goedkoop plastic is de keerzijde van deze ondersturende medaille. Het is maar hoeveel waarde je er aan hecht.

Dodge

YOLO: Porsche Cayenne (957)
€16.000
2009
130.000 km
Ok, het is niet echt direct een Hot Hatch. Maar het is wel een vijfdeurs auto van 2009 met een handbak! Bij de eerste generatie Cayenne (aankoopadvies) kon je een manuele transmissie krijgen bij de atmosferische V8. Deze werd door bijna niemand besteld. Vervolgens bracht Porsche deze handbak nogmaals onder de aandacht met de GTS uitvoering en nog steeds interesseerde het niemand. Dus je moet ze echt met een lampje zoeken. Voor een SUV rijdt het verrassend sportief, voor een Hot Hatch, ehh, minder. Maar in een rechte lijn kom je meer dan goed mee. Aangezien je toch maar 10.000 km per jaar rijdt valt het extra benzineverbruik (1 op 5 ongeveer) best mee. Wel duur in het gebruik, maar hey: je rijdt dan wel Porsche. Dat dan weer wel.

Porsche

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



89 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Ik heb een megane 3 rs voor dat bedrag op de kop kunnen tikken. 58000 km uit 2010. Cup chassis maar verder geen speciale dingen in het interieur etc. Rijd wel heerlijk. Heb een s3 gehad en een corsa opc. Maar qua rij eigenschappen steekt de megane er met kop en schouders bovenuit.
@marijn90: als je rauwe power wilt zeker de Caliber srt4 doen. Met realtune computer gaat die ruim over de 335pk, top van 275 en van deze lijst zeker de meest ondergewaardeerde maar absoluut de laagste in onderhoud!
@dutchneon: En tevens met de slechtste rij-eigenschappen. Leuk ding om te zien, genoeg power, een interieur om van te huilen en de wegligging van een pudding.
De 130i zonder twijfel!
@wildewesten: Voor de ruimte moet je deze Bimmer niet kopen, maar wel voor die 6-in-lijn!
Giulietta ftw. Gave en mooie auto.
Guilletta, wat een prachtbak. Anders de 130i
In plaats van de Mazda 3 zou ik dan de 6 MPS nemen. Ik weet het, geen hot hatch, maar voorwielaandrijving vs vierwielaandrijving… Ik zou het wel weten!
Zo. Doe eens gek en koop die Caliber!
De WRX spreekt mij het meest aan.
Moeilijke keus maar ik denk dat ik op dit moment voor de Megane RS zou gaan.
de mazda of de subaru zonder twijfel. kwa beleveing en prestaties beide een klasse hoger dan de rest als het om sportiviteit gaat. en als het uitmaakt heeft de subaru veel potentie. met 320pk gaat er ook niks stuk als je an het standaard vermogen gewend raakt.
@marc94: Same here. En het blijft nog heel ook.
shit of voor de WRX :))
Ik heb get misschien wel helemaal fout maar toch stel ik het voor, een Ople Vectra GTS, 155 pk: ik heb er slechts eentje gevonden, http://www.autosmeeing.nl/opel-vectra-gts-22-16v-temptation-excellence-navigatie-elke-zondag-open-auto-smeeing-soest-occasion/occ2955509
@realracing3: Geen hot hatch… maar met een 3.2 V6 niet heel verkeerd!
Ben ik de enige die vindt dat een Hot Hatch slechts 3 deuren moet hebben? 5 deuren oogt mij teveel als opgeleukte familiebak. Maar goed, smaken verschillen. Ik ben erg tevreden over mijn Abarth Punto EVO.
@bluebird: nee dat brn je niet
@realracing3: manmanman, schrijven is ook zo lastig hè. Brn = ben.
@bluebird: het hele idee is dat een hothatch het praktische combineert met het leuke. Eigenlijk is een focus St stationwagen dus de ultieme hothatch!
@lekbak: nee, een stationwagon is immers geen hatchback ?. Ik zie een hot Hatch als een sportief uitziende B/C segmenter. Deze is dan goed aangepakt en heeft een bovenmodaal vermogen. Dat dit mijn favorieten type is blijkt wel uit mijn eigen auto historie. Onder andere een 95 Clio RSI, 97 Corsa GSI, 03 147 GTA en nu een Abarth Punto EVO. Niet toevallig allemaal 3 deurs.
@bluebird: van oorsprong is een hothatch een familie hatch die papa ook leuke momenten kan geven. Praktisch en leuk. In het verleden was men niet in staat een 5 deurs enigzins stijf te krijgen dus was 3 deurs noodzakelijk. Zoals wel vaker gebeurt komen er op een gegeven moment zogenaamde puristen die het doel uit het oog verliezen en een noodzakelijkheid uit het verleden ophemelen in een tijd dat die noodzakelijkheid geen noodzakelijkheid meer is. Nu kan men prima een stijve 5 deurs maken.

Een ander voorbeeld van iets wat door “puristen” opgehemeld word is de handbak. Vroeger kon men geen goede automaten maken, nu wel. De noodzaak voor een handbak is weg.
@lekbak: thnx voor het historische persectief, blijkbaar ben ik niet met de tijd mee gegaan ;). Toch krijg ik meer ‘mijn type’ auto’s al ik hot hatch zoek op YouTube…
@bluebird: ben het wel volledig met je eens. Mijn polo WRC vind ik persoonlijk de beste hot hatch in tijden. Lichtgewicht, handbak, 3-deurs, en een golf 6R motor die ik nu op een veilige 300pk heb zitten. En dat op 1150kg!
@ghost: 1150 kilo klinkt licht. Tot je je realiseert dat mijn tamelijk rijk uitgeruste Mercedes 190 dat ook weegt…
@lekbak:
Aanschouw hier de eerste echte hot-hatchooit.
Neen niet DeVauxhall Chevette HSR noch de Talbot Sunbeam Lotuus waren de eerste hot-hatches.
En de stamvader de aller hot hatches, A 112 Abarth heeft wel drie deuren, al is het imo geen wet van Meden en Perzen.
http://www.passione112.it/wp-content/uploads/2015/04/DSC05356R.jpg
@desjonnies: als er destijds een al een 5 deurs was dan was die zo slap als de gemiddelde cabrio. Maar mijn hele punt is dat het geen “wet van meden en Perzen” is. Een hothatch is een praktisch bommetje.
@lekbak: noem eens een voorbeeld van een goede automaat in een hothatch? Is overigens een oprechte vraag.
@rhellema: de dgs bakken in VAG producten zijn elke handbak de baas. Als jij er niet van houdt is dat persoonlijk, maar technisch is er geen reden meer om persee een handbak te moeten hebben wil je sportief rijden.
@lekbak: Eens. Vind mn dsg fantastisch en in M kan je er nog leuk mee spelen ook.
@bluebird: een hot hatch is toch ook gewoon een opgeleukte familiebak?
Als het kan zou ik gewoon veel meer geld uitgeven aan de leaseauto. Als je het geld wat je uitgeeft aan de 2e prive auto nou zou uitgeven aan bijtellen (en wellicht wat extra leasebudget), dan kun je echt een veel dikkere leasebak rijden. En het grote voordeel is dan dat je zakelijk ook wat leuks rijdt, doorgaans rij je daar de meeste kilometers in. Dan is het wel het leukst dat dat nou je fijnste auto is.
En je hoeft maar 1 auto te wassen ;)
@Joerek: en je vriendin heeft geen auto meer?
@bluebird nee vind ik ook.
Honda FN2 type R
Deze is eigenlijk net iets te oud maar dat drukt de pret niet: http://www.autotrader.nl/auto/renault-megane/2007/soest/7vnfu/renault-megane-20-16v-t-rs/
Zo’n 130i is leuk zonder M pack. Badge eraf, anoniem kleurtje en geen mens die doorheeft dat je zo’n snel ding hebt. Alfa is ook mooi en nog steeds courant.
Als ik voor dat geld een hot hatch zou kopen, dan zou ik de eis van 5 deuren laten vallen en de mk1 Focus RS oppikken bij MEBU.
Hou je nog geld over en doe word alleen maar meer waard.
@fordgek daar is idd wat voor te zeggen.
@tttijn: je kan beter reageren met de “reageer knop”, dat houd het wat overzichtelijker.
@rhellema: doe ik vanaf nu :)
@tttijn: toppertje:))
De Alfa, BMW of de Megane voor mij!
WRX en de Focus.
De bmw is helaas wat duur in onderhoud en verbruik denk ik. De giulietta vind ik zelf een erg lekker rijdende auto. Maar toch zou ik voor een A3 2.0 TFSI gaan, als je echt leuk wilt rijden een andere downpipe en uitlaat + chipje van JD en je zit op 270pk :) en meestal rijd je dan alsnog 1 op 10-11
Bij sportief gebruik verbruiken die turbo motoren misschien nog wel meer dan zon 6 cilinder.
Deze Lancia Delta:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/306319949?asrc=st|as
Misschien niet helemaal een hothatch, maar met 200pk ook geen mietje natuurlijk.
@Rob: Wat een chique ding zeg, man! Prachtig uitgevoerde Delta.
@Rob: zo…dat is wel een hele lekkere uitvoering. Dit is er tenminste eens eentje waarin niet dat zwarte interieur zit met die beige hemelbekleding. In deze uitvoering zie je ze niet veel…ik ga hem morgen maar eens in het echt aanschouwen. Bedankt voor de tip!!
@rhellema:
Nog lekkerder is het uitzwaai modelletje van de Delta. De Delta S Momo Design. Met historische verantwoorde gele tellers:
http://www.autofans.be/rijtesten/hatchback/27614-rijtest-lancia-delta-s-momodesign-19-twinturbo-190

Die zijn helaas niet te vinden in Nederland. In Duitsland of België staan er ook maar een paar….
@Rob: wat mij heel erg tegen staat bij die Momo design is het zwarte meubilair en de beige gekleurde hemel- en a, b en c-stijl bekleding. Daarbij vind ik het in leer gehulde dashboard veel mooier dan het kunststoffen dashboard van de Momo. Als het dan alleen gaat om die gele tellers dan weet ik het wel en gaat die het niet worden. Daarbij komt ook nog dat ik de two-tone kleurstelling van het exterieur bijzonder fraai vind.
Ik zat echt te zoeken naar de abarth 500, later bedacht ik me pas dat een van de eisen was dat de auto 5 deuren heeft. Ik zou die eis gewoon lekker laten zitten (ze zijn toch maar met z’n tweeën) en dan een abarth 500 in overweging nemen.
Wat betreft de Giulietta TBI was ik teleurgesteld in het verbruik, scoorde tijdens 8000km 9,84ltr/100km. De GTA daarvoor ruim een liter meer, maar tijdens snelwegritten (120-170)was de GTA zuiniger! Bovendien was de beleving in de GTA veel leuker!
@polnago: dan reed je best wel zuinig met een GTA :0 147 of 156 GTA? Onze vroegere (nep gta:p) 159 3.2 Q4 zoop als ik reed 1 op 5..
@allesmetturbo: Mijn ervaring met een 3.2 GT is ook dat het verbruik hoger is. Overigens is de motor van de 159 3.2 een heel ander blok. Dat is een GM blok. De GTA’s (en GT) hebben nog een Busso.
@stradale888: ja met een beetje leuk rijden haal je daar ook wel 1 op 5 mee. Vandaar ook dat ik zei nep gta:p ding is ook veel te lomp zwaar om een gta te mogen heten
Is een golf 4/5 R32 echt geen optie? Geniale motor. Hoewel de golf 4 een stuk mooier en beter is, is deze al extreem aan het stijgen in prijs. De golf 5 is dan een beter idee. Overigens is deze motor ook in de a3 geleverd.
@dutchdriftking: met lage km’s wordt het ook alweer lastiger.
Hmm, zescilinder, achterwielaandrijving, fijn onderstel… lastig…
Ik heb zo’n mazda3 twee weken als huurauto gehad in Nieuw Zeeland. Man wat ’n drama is dat interieur. Ze hebben Zelfs het stuur aan de verkeerde kant gemonteerd.
Focus ST simpelweg omdat dit een van de best sturende hatchbacks in zijn klasse is.
Heb hem zelf ook gehad en rijdt super – nu een RS en die is nog beter maar valt in dit geval buiten het budget.
2 weken geleden een rode Alfa Giulietta gekocht.
Een 1.4 Turbo Multiair 170pk met vrijwel alle opties. Komt ook prima van zijn plek. :)
Lekker de cayenne
@mrrallycross: ja als je comfortabel naar Spanje wil knallen, niet waarvoor Eric de auto wil gaan gebruiken.
Golf 6 gti, dsg bak. Chippie bij JD laten doen, 260 pk op je wielen. Vol in de opties, rijd ontspannen als ik weet niet wat en als je wilt kan je boenjeren.
Die Giullietta vind ik eerlijk gezegd prachtig. Maar ik mijn eerste Alfa word een specialere. :)

Nu kan je me vag-kneus noemen o.i.d. maar in zo’n GTI, zit voor mij een briljant idee: Comfortabel kunnen rijden, hard kunnen rijden. Maar niets hoeven, rij eerlijk gezegd veel rustiger sinds ik hem heb.
@dell: helemaal mee eens, enigste nadeel is dat ze zo ontzettend diefstal gevoelig blijven.
@dell: als je dan toch een drugsdealer wil worden…
@realracing3: laat maar Golf 6 heeft-ie het over niet golf 5
Je kunt met dit budget ook voor de Megane 3 RS gaan shoppen:

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=303289293

En deze kan gezien het budget ook nog wel:

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=301577084

En met een Fastchip kuurtje zit je zo op 290-310 pk…
@stefanvts16v: mooie suggesties
Wat meer kilometers voor lief nemen en voor een blauwe R32 gaan met DSG en schaalstoelen.
@nopetrolnofun: jij verdient je brood met versnellingsbak revisies?
Caliber SRT-4 heb ik ooit in gereden. Heerlijk bruut op snelheid. Trekt wel enorm aan het stuur als er veel vermogen wordt losgelaten op de voorwielen.
De BMW 130i is wat mij betreft de beste keus. Hele fijne auto met een fantastisch machtig motorblok. Heerlijk!
Cupra r geeft zijn vermogen toch over 4 wielen? Volgens mij wordt er gezegd op de vooras!
@base: Allemaal voorwielaandrijving. De eerste generatie Cupra kon je wel met 4WD krijgen. Een Cupra R heeft per definitie voorwielaandrijving.
Ik had zelf een bmw 116d als leasebak. Heerlijke kar! Die 130i moet dan echt fenomenaal zijn… is dat dezelfde als de z4 van die tijd? Ooit filmpje gezien met magnum uitlaten onder… heerlijk!
130i, niet twijfelen! Je gaat het niet beklagen
Waarom zakelijk aanschaffen eigenlijk??

Bijtelling kost een berg met dit soort auto’s en wegen mijns inziens niet op tegen de zakelijke voordelen.

Ik zou de 130i kiezen. 120.000km probleemloos en met tankpas dus grote glimlach gereden. Jammergenoeg als 3-drs zonder m-pakket in het wit omdat dit net niet meer in budget paste..
Cooper S? works!
@super007: dan houdt de vrouw wel meteen op met zeuren!
Mmm bij het woord hothatch komt bij mij altijd als eerste een ford boven al heb ik die nooit gehad. Alfa is wel aardig maar is geen alfa. Bmw is alleen de motor leuk. Zal best goed rijden maar ik vind ze spuug lelijk. De golf ach goede auto maar zie je zooo vaak al dan niet gestolen idd. Ik zou persoonlijk voor de ford gaan
sowieso de Focus ST!
Een Toyota Prius met eenextra sterke accu
Voor het praktische lijkt me dat je de BMW beter kan laten staan, al lijkt het me wel de leukste van het stel, vooral vanwege de motor. Biedt hij echter wel de hothatch ervaring die gezocht wordt? Heb zelf een generatie later gereden met een potent blok, maar dat voelde eerder als een 3-Serie zonder kofferbak, dan dat het als een hothatch voelde. Daarbij denk ik toch vooral aan het gevoel je stuur in bedwang te moeten houden bij vol gas, ipv de RWD beleving.

En AWD, is dat niet gewoon valsspelen? Sneller weg, maar wel een totaal andere beleving.
Zonder twijfel de Dodge. Zeldzaam in Nederland maar o zo gaaf. En simpelweg een enorme bak vermogen.
Alf Romeo, zonder twijfel. Niet perfect maar onvergetelijk.

PS kan niet plussen in de app
Ik adviseer een Honda Civic type R met turbo. Maar die valt buiten de boot met een tweedehandsprijs dat rond de €36k schommelt.

De man heeft een Cupra FR gehad met 185pk aan de voet, dus die kan je niet met iets minder weg laten rijden. Ik ga zelf ook niet in een Daf met 15pk op pad.
Mijn advies uit de lijst zal ongetwijfeld de Impreza WRX zijn, maar het is wel een oud karretje.
Maar een 130i is dat ook.
Ik zou zeggen, spaar even door en ga eens kijken naar een 308GT.
Late reactie maar ben een lekker tijdje op vakantie geweest. :)
Vwb geen leaseauto meer, ja in de lease is goedkoper maar de dieselverplichting icm onze leveranciers zal weer op de Leon FR TDI uitkomen. Rest is te duur pm en verder wil ik er niet weer 3 jaar aan vast zitten.
Vwb 5 deuren, zijn met z’n 2en maar hebben ook 2 honden en de vriendin een zaak. 3deurs gaat, 5 is handiger.
DSG kan ik gewoon niets mee, is geen ding tegen automaten want het 8verzets ding uit de BMW’s vind ik minder storend. De DSG moet sowieso softwarematig door JD ofzo aangepakt worden en ik blijf toch een beetje met degelijkheid/onkosten in mijn hoofd zitten ondanks dat de 6bak DSG redelijk fout vrij schijnt te zijn.

Vooralsnog lijkt het tussen de 3MPS, Focus ST en Leon Cupra R te gaan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).