• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Autoblog-advies: hybride of diesel bij 35.000 km/jaar?

Auteur: Dizono, gepost 27 januari 2016 om 14:00 – 84 Reacties

Autoblog-Advies


Door verandering van werkplek moet Marianne meer rijden, waarvan het gros over 80-kilometerwegen. Omdat lichamelijke klachten veelvuldig schakelen vervelend maakt, moet er een automaat komen met hoge instap. Alleen, wordt dat bij 35.000 kilometer per jaar een auto op diesel of toch een hybride? We hebben onze Casio weer eens afgestoft.

Meestal krijgen we de opdracht te zoeken naar een auto op diesel of een auto op benzine, de brandstofsoort ligt bijna altijd vooraf al vast. Dat is anders in het geval van Marianne en haar partner. Zij rijden momenteel in een Skoda Fabia II uit 2011. Door een andere werkplek moet nu dagelijks 120 kilometer worden afgelegd, waarvan ongeveer 90 procent over een 80 kilometerweg. Dat betekent in de Fabia veel schakelen en dat is niet prettig met voet- en knieproblemen. Vandaar de overstap naar een automaat.

Huidige /vorige auto's:Skoda Fabia 2 HB Greenline
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 17.500
Jaarkilometrage:ca. 35.000 km
Brandstofvoorkeur:Diesel of hybride
Reden aanschaf andere auto:Overstap naar automaat
Gezinssamenstelling:Twee volwassenen
Voorkeursmerken /modellen:Betrouwbare Japanner (Toyota, Honda, Nissan). Hoge instap
No-go modellen / merken:Amerikaans, stations

De eisen zijn streng: een jonge occasion niet ouder dan 2013 en met maximaal 40.000 kilometer op de teller. Graag een hoge instap en sowieso een automaat. Vanwege het hoge jaarkilometrage twijfelen Marianne en haar partner nog tussen een hybride of een diesel. Het aanbod van auto’s die aan de eisen voldoen is erg krap en zelfs met enige verruiming van de eisen komen we niet verder dan onderstaand rijtje.

Honda Jazz Hybrid

Honda Jazz 1.4 Hybrid
Dikwijls vergeten, deze Honda Jazz Hybrid, maar in zijn klasse een toppertje. Is samen met de Yaris Hybrid de enige hybride die aan de strenge eisen van Marianne kan voldoen. Biedt ten opzichte van de Yaris wat meer ruimte en ziet er -voor zover mogelijk- ook iets vlotter uit, maar daar staat een wat hoger verbruik tegenover.

Yaris Hybrid

Toyota Yaris 1.5 Hybrid
De Yaris dus, de kleinste (lees lichtste) en zuinigste niet-plug in hybride binnen de gestelde eisen. Het aanbod is ruim, dus een exemplaar vinden dat qua uitrusting en kleur aan je wensen voldoet, moet geen probleem zijn. Het ruimteaanbod is wel beperkt ten opzichte van de Jazz en grotere broer Prius. Volgens de Consumentenbond een uitstekende keuze.

Prius Hybrid

Toyota Prius 1.8 Hybrid
Zeg je hybride, dan zeg je Prius. Er staan geen exemplaren te koop die precies binnen het wensenplaatje van Marianne passen. Nu zijn de gestelde eisen ook wel erg streng en een Prius met iets meer kilometers en een jaar op de teller gaat ook heus nog een hele tijd mee. Priussen uit 2013 die binnen het budget vallen zijn zeldzaam, exemplaren uit 2012 met tussen de 45.000 en 95.000 kilometer aan ervaring zijn er plenty. Check vooral even ons occasion-aankoopadvies voor je gaat proefrijden.

Citroen C4 Cactus

Citroën Cactus 1.6 E-hdi
Veel diesels met een hoge instap die aan de gestelde eisen voldoen zijn er niet. Sowieso zijn gebruikte dieselauto’s met een lage kilometerstand lastig te vinden, diesels worden nu eenmaal niet gekocht om weinig mee te rijden. Voeg daar de hoge instap en de automaat aan toe en het aanbod dunt uit tot eigenlijk een tweetal auto’s. De Citroën C4 Cactus met 1.6 e-HDI of de C3 met 1.4 HDI. De Cactus is de jongste en -wat mij betreft- met afstand de leukste, maar lange mensen klagen nogal eens over de stoelen van de Cactus. Even een flinke proefrit maken is dus aan te raden.

Rekenen

De opties liggen op tafel, tijd om eens te kijken naar de kosten. Onderhoud en afschrijving laten zich lastig voorspellen. Afschrijving heeft alles te maken met het aantal jaar en kilometers dat je met de auto wil blijven rijden. De inruilwaarde van oudere hybrides kan onder druk komen te staan vanwege de levensduur van de accu’s en de hoge kosten die met vervanging gemoeid zijn. Aan de andere kant lijken de accu’s vooralsnog zeer betrouwbaar en duurzaam te zijn. Door milieuzones en dieselschandalen lijkt de politiek het gemunt te hebben op oudere diesels en dat kan op termijn weer ongunstig zijn voor de inruilwaarde van je gebruikte diesel. Ergo: we durven hier geen duidelijke uitspraken over te doen. Laten we ons vooralsnog dus even beperken tot brandstofkosten en wegenbelasting.

Honda JazzToyota YarisToyota PriusCitroen C4 Cactus
Vermogen102 pk100 pk136 pk92 pk
Wegenbelasting p/j (NH)€ 468,-€ 468,-€ 640,-€ 1040,-
Praktijkverbruik l/100km*5,344,834,994,96
Brandstofkosten p/j**€ 2710,05€ 2451,23€ 2532,43€ 1822,80
Kosten per jaar€ 3178,05€ 2919,23€ 3172,43€ 2862,80

*op basis van gebruikers van spritmonitor.de
** op basis van 1,45 €/l voor benzine en 1,05 €/l voor diesel

De op het eerste gezicht zo aantrekkelijke Honda Jazz Hybrid valt door zijn relatief hoge verbruik door de mand en is op basis van wegenbelasting en brandstofkosten zelfs duurder dan de Prius. Aangezien die doorgaans wat ouder is en wat meer kilometers gemaakt heeft, zal deze op korte termijn wellicht wat hogere onderhoudskosten hebben. De Yaris is een stukje goedkoper dan de Jazz, maar is ook minder ruim. Of dat opweegt tegen 250 euro voordeel op jaarbasis, is vooral een persoonlijke afweging.

Ten opzichte van de voordeligste hybride, is de C4 Cactus nog iets goedkoper, al hebben we het wederom over relatief kleine verschillen. Wel is de Cactus een stukje groter dan de Yaris en zijn het auto’s met beide een heel eigen uitstraling. Ondergetekende vind de Cactus een van de leukste ‘normale’ auto’s van de afgelopen jaren, maar er lopen ter redactie ook enkele Cactus-haters rond. Daarnaast rijdt een diesel nu eenmaal anders dan een benzine-hybride en ook dat is weer sterk onderhevig aan persoonlijke voorkeuren.

Conclusie

Al met al kunnen we dus geen duidelijk advies geven over de keuze tussen diesel en hybride. Niet alleen ontlopen de jaarlijkse kosten elkaar niet significant veel, daarnaast is het aanbod zo beperkt dat de persoonlijke voorkeur voor een model belangrijker is dan de voorkeur voor brandstof. Je kunt wel graag diesel willen rijden, maar als je niks hebt met de C4 Cactus of eventueel de C3, dan houdt het simpelweg op. Gewoon met alle mogelijke opties proefrijden dus en op basis daarvan je keuze maken.

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!

Ook interessant!

  • Video: Toyota GR Yaris is afgeschreven
  • Toyota Yaris Dynamic GR Edition, 1 van 25!
  • Toyota stuurt Yaris Cross Adventure de hoogte in
  • Vijfdeurs met automaat voor 5.000 - Autoblog advies

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

advies, autoblog-advies, c4, cactus, Citroen, Honda, Hybride, jazz, prius, Toyota, yaris

Vorig bericht: « EU legt makers van auto-onderdelen dikke boetes op
Volgend bericht: Zo koop je een hagelnieuwe Shelby GT40 50th Anniversary »

Lees Interacties

Reacties

  1. sbelali zegt

    27 januari 2016 om 14:03

    Niet echt mijn type autos.. Als het moet toch echt de cactus

    Login om te reageren
    • Jetlag zegt

      27 januari 2016 om 14:27

      @sbelali: Ik begrijp dat dit stukje een beetje voor verwarring heeft gezorgd, maar het gevraagde advies was niet mbt een auto voor jou maar voor Marianne. Maw: Idd niet jou type auto dus…

      Login om te reageren
  2. renzer zegt

    27 januari 2016 om 14:06

    Verschrikkelijk….

    Login om te reageren
  3. TimoBac zegt

    27 januari 2016 om 14:06

    Die Cactus is gewoon een grappige wagen. Zeker als je moet kiezen uit de 4 opties die hier op tafel liggen steekt de Cactus er met kop en schouders bovenuit vindt ik! Gewoon lekker in een lijpe kleur bestellen, knapt het Nederlandse verkeer van op!

    Login om te reageren
    • Praeses zegt

      27 januari 2016 om 14:40

      @TimoBac: Tweedehands valt er weinig kleur te bestellen.

      Login om te reageren
      • TimoBac zegt

        27 januari 2016 om 14:45

        @Praeses: Betekend al dat azijnzeiken dat jij de toilet nooit hoeft te schrobben? Fijne bijkomstigheid!

        Login om te reageren
        • hammerman zegt

          27 januari 2016 om 15:40

          @TimoBac: Wat een domme reactie. Op gaspedaal.nl staan 6 tweedehands Cactussen op diesel en met automaat te koop. allemaal wit…

          Login om te reageren
          • jochempie zegt

            27 januari 2016 om 18:31

            @hammerman: dan stap je even de grens over

            Login om te reageren
            • hammerman zegt

              27 januari 2016 om 19:00

              @Jochempie: Ja, makkelijker gezegd dan gedaan. De meeste mensen zitten niet te wachten op die rompslomp. Wrappen zou ook nog een mogelijkheid zijn.

              Login om te reageren
        • Praeses zegt

          28 januari 2016 om 15:48

          @TimoBac: Ik begrijp werkelijk niet wat je bedoelt.

          Login om te reageren
    • pixeltrooper zegt

      27 januari 2016 om 15:38

      @TimoBac: Mijn rijschool gebruikt cactussen, niet vooruit te branden maar idd een apart verschijnsel!

      Login om te reageren
      • mrxsara zegt

        27 januari 2016 om 17:40

        @pixeltrooper: dan had je rijschool een snellere versie moeten kopen!

        Login om te reageren
  4. JanJansen zegt

    27 januari 2016 om 14:13

    Out of the box; Hybride met LPG

    Login om te reageren
    • mout zegt

      27 januari 2016 om 14:46

      @JanJansen: Precies!
      Al heb je heel wat km nodig om bij een hybride ook de LPG nog terug te verdienen. LPG lijkt me sowieso de betere optie in dit geval.

      Login om te reageren
  5. dutchcorvette zegt

    27 januari 2016 om 14:13

    I8

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      27 januari 2016 om 16:15

      @dutchcorvette: Ja want die heeft zo’n prettig hoge instap hè, en gelukkig staat Gaspedaal helemaal vol met exemplaren die prima binnen het budget van 17.500 Euro vallen…

      Login om te reageren
  6. jack_abarth zegt

    27 januari 2016 om 14:15

    Waar zijn de aanschafkosten? Liggen die wel redelijk bij elkaar, anders zegt het nog niet zo heel veel.

    Login om te reageren
  7. martinus zegt

    27 januari 2016 om 14:16

    Diesel is serieus un-cool.

    Mijn vrouw heeft de Jazz. (non hybrid benzine)
    Zeer betrouwbaar. Zeer weinig onderhoudsbehoevend. (70K in 4 jaar). Van alle opties voorzien, maar dat ding rijdt zeer matig. Vooral last van onderstuur, maar daar heeft zij met haar rijstijl minder last van dan ik.

    Zelf zou ik kiezen voor de prius, courant model, degelijke uitstraling, en ook echt zuinig.

    Login om te reageren
    • baardmijt zegt

      27 januari 2016 om 22:14

      @martinus: Ik heb in een paar Jazz’en gereden en ze sturen allemaal anders.
      Neiging tot onderstuur viel me niet direct op, maar ik heb er ook alleen maar keurig mee gereden.
      Maar zelfs dan, de exemplaren die pech hebben met de elektrische stuurbekrachtiging… die sturen serieus onprettig. Doods, vaag rond de middenstand, matig zelfcentrerend effect, echt heel jammer. Temeer daar het onderstel verder best okee aanvoelt, vrij korte veerwegen, goed gedempt.

      Login om te reageren
  8. E34M5Touring zegt

    27 januari 2016 om 14:20

    Ik vind de Cactus echt een leuk ding! Maar zoals gezegd in de tekst, ga er wel even een flink blokje mee om. Ik kon er echt niet lekker in zitten. Heel weinig zijdelingse steun en een beetje korte zitting. Qua instap wel erg prettig moet ik zeggen.
    De Honda Jazz ken ik niet zo goed maar je hoort er wel heel veel positieve berichten over. Qua kwaliteit maar ook qua ruimte en rijden schijnt het een fijne auto te zijn.
    De Yaris vind ik een rijdend voorbehoedsmiddel. M’n broertje rijdt er 1 in Dubai en dat is echt een hok. Vanbinnen echt alles plastic en ook nog eens keihard. Maar wel met meegegoten ‘stiksels’ in het plastic dus als je je passagiers de handen bindt kun je ze wijsmaken dat het echt leer is…

    Login om te reageren
    • ThomasBol zegt

      27 januari 2016 om 14:31

      @E34M5Touring: lol, een Yaris in Dubai is synoniem aan het OV in NL. Hoewel ik persoonlijk niks mis vind aan een Yaris hoor. Vooral het sedannetje van een model eerder zie je vaak rijden.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        27 januari 2016 om 14:40

        @ThomasBol: Ja ach, z’n eerste baantje. Dus zo gek is dat niet. Ding heeft airco en rijdt altijd. Verder niks spannends inderdaad. Hij moet nu gaan kiezen wat ie wil, daar blijven of terug komen. Als ie daar blijft gaan we dit jaar wel wat kopen voor em. Doe ik die bpm vrijstelling nog een keer als ie weer terug komt.

        Login om te reageren
        • ThomasBol zegt

          27 januari 2016 om 14:51

          @E34M5Touring: goed plan! Ik reed zelf overigens in een Totoya Corolla, niet heel veel meer dus.

          Login om te reageren
    • ferrari250gto zegt

      27 januari 2016 om 14:54

      @E34M5Touring: de Cactus ziet er wel grappig uit, maar ik heb m gereden met automaat: slechtste bak die ik ooit gereden heb. Was bijna nog erger dan de automaat die in een toyota aygo ligt. Indien het per se een automaat moet worden, kan in de cactus van harte afraden.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        27 januari 2016 om 14:57

        @ferrari250gto: Ja zo’n sensodrive moet je liggen. Niet iedereen vind dat fijn. Ik heb een tijd bij Citroen gewerkt en kreeg een Grand C4 Picasso 2.0hdif met zo’n soortgelijke bak. Als je er een tijdje mee rijdt leer je er wel op te anticiperen. Dan gaat het al een stuk soepeler. Maar ik snap je punt.

        Login om te reageren
        • sydney zegt

          27 januari 2016 om 15:29

          @E34M5Touring: Inderdaad,ik heb ook een jaartje of vijf Citroën’s verkocht EB6V is ronduit kudt.Vooral in een Picasso.En dat was van zichzelf al een rondvaartboot.Die bak maakte dat er niet beter op.Wel supergoed verkocht.

          Login om te reageren
          • Pallas zegt

            27 januari 2016 om 16:12

            @sydney: Die bakken moet zichzelf toch inleren op de rijstijl van de bestuurder?

            Login om te reageren
  9. xiran zegt

    27 januari 2016 om 14:20

    Honda jazz. De meeste kwaliteit voor he centen. Ook erg betrouwbaar volgens de tests.

    Login om te reageren
  10. rvvm zegt

    27 januari 2016 om 14:20

    Wellicht Lexus ct 200h. Wel kleiner dan Prius maar wegligging is beter, ook genoeg aanbod

    Login om te reageren
    • coffeecup zegt

      27 januari 2016 om 21:10

      @rvvm: indeed. Hebbumzelfook. Ik heb m’n diesel op een ct200h ingeruild, en geen moment spijt van gehad.

      Login om te reageren
  11. madmarky zegt

    27 januari 2016 om 14:22

    Wat een onrealistische eisen voor een occasion. Maximaal 3 jaar oud en 40K km? Tuurlijk joh.
    Leg de grens dan op 4-5 jaar en een wat hogere kilometerstand. Dan heb je ineens de ex-leaseauto’s erbij en gaat er een wereld aan mogelijkheden open terwijl je nog steeds een jonge auto hebt.

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      27 januari 2016 om 14:34

      @madmarky: Zoals wel vaker zijn vrouwen goed in het stellen van onmogelijke eisen…

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      27 januari 2016 om 16:21

      @madmarky: Hoezo onrealistisch? Niet dat ik zo heel vaak een auto koop, maar tot nu toe allemaal zo’n jaartje of 3 – 3,5 oud met rond de 40k op de teller. Die zijn echt wel te vinden hoor.

      Login om te reageren
      • madmarky zegt

        27 januari 2016 om 16:29

        @potver7: Dan hebben we het over gewone benzine auto’s. Die zijn dan misschien van een overleden familielid geweest of wanneer de boodschappenauto van het gezin overbodig is geworden. Normaliter worden auto’s niet binnen drie jaar alweer verkocht.
        Diesels en hybrides zijn typisch auto’s die veel zakelijk gereden worden. Daar zit dan een meerjaren leasecontract aan vast en er worden vaak flink wat kilometers mee gereden. Onder de 4 jaar oud kom je die niet veel tegen, laat staan met maximaal 40.000km

        Login om te reageren
  12. berlinetta zegt

    27 januari 2016 om 14:24

    Van dit rijtje zou ik de Cactus kiezen. Ik vind het een leuke verfrissende auto en de rest van dit rijtje vind ik persoonlijk erg treurig. Maar een Cactus is ook erg apart en ik kan me voorstellen dat iemand het 3x niks vindt.

    Even los van de vraag of diesel of hybride goedkoper is; is LPG geen optie?

    Login om te reageren
  13. thesis zegt

    27 januari 2016 om 14:24

    Had niet verwacht dat deze versie van de cactus zo duur was qua wegenbelasting

    Login om te reageren
    • madmarky zegt

      27 januari 2016 om 14:31

      @thesis: €90 per maand voor een diesel is toch niets bijzonders?

      Login om te reageren
  14. 87sandyd zegt

    27 januari 2016 om 14:28

    The answer is Alfa Romeo 159, always….

    Login om te reageren
  15. smoothoperator zegt

    27 januari 2016 om 14:30

    Rij zelf een auris ts uit 2015. Jaarlijks minimaal 50dkm. Met 1 op 20 is het wel rekenen… Heb voor de auris gekozen ivm automaat en bak met opties en de relatief goedkope leaseprijs. Prive weet ik niet of ok deze keuze zou maken. Dan zou in toch eerder dieselen icm met een automaat 308 gt oid. Blijft altijd rekenen met de brandstofprijzen + wegenbelasting

    Login om te reageren
  16. Stijnson zegt

    27 januari 2016 om 14:36

    Via autoscout24 staan er in Nederland ook nog een paar Peugeot 2008, Renault Captur en Fiat 500L te koop in de uitvoering diesel en automaat. Richtprijs rond de 18k.

    Login om te reageren
  17. toyotafortuner zegt

    27 januari 2016 om 14:37

    Als je ruimte blieft: Jazz. Ruimte, looks (imo) en hybride. Mag misschien wel een beetje meer verbruiken…
    Wil je echt iets anders: de Cactus
    Ruimte niet zo belangrijk: Yaris.

    Login om te reageren
  18. Praeses zegt

    27 januari 2016 om 14:38

    Ik zou toch voor de Jazz gaan.
    Hij rijdt gewoon verrassend goed (veeel beter dan bv de Yaris) en hij is kwalitatief onverslaanbaar.
    Ook is de Jazz heel ruim en superpraktisch met bv magic seats.

    Honda dealers hebben trouwens wel een goeie deal voor jonge auto’s. (ik werk niet bij honda) Met 3 jaar garantie en een allriskverzekering voor 45 euro per maand.
    http://www.adriejonk.nl/occasion/honda-jazz-2012-grijs/

    Login om te reageren
  19. stefanvts16v zegt

    27 januari 2016 om 14:50

    Waarom zou je in hemelsnaam privé een hybride willen rijden als je 80% van je kilometers op de snelweg maakt?

    Koop dan gewoon een diesel!

    Login om te reageren
    • Tuono zegt

      27 januari 2016 om 15:30

      @stefanvts16v: Waarom zou je in hemelsnaam reageren als een artikel lezen al lastig is.

      *grapje*

      Er staat dat het gros van de kilometers over 80km/h wegen wordt gereden. Als gros je niet bekend is: Het merendeel.

      Login om te reageren
      • stefanvts16v zegt

        27 januari 2016 om 16:57

        @Tuono: daar heb ik inderdaad overheen gelezen, maar dan nog snap ik nog steeds niet waarom je 200-300 kilo aan accu’s zou willen meezeulen op een 80 km/u weg…

        Login om te reageren
    • yupyup zegt

      27 januari 2016 om 15:54

      @stefanvts16v: inderdaad, ik zou ook een diesel pakken. Rijdt fijn, grote actieradius, en je kan er een aanhanger achter hangen mocht dit nodig zijn.

      Login om te reageren
  20. Dutchdriftking zegt

    27 januari 2016 om 14:51

    Moeilijk verhaal, ik zeg een Twingo Diesel Automaat. Is net uit en schijnt erg goed te zijn. Eerste a-segmenter met dubbele koppeling. Of de instap hoog genoeg is zal de praktijk moeten uitwijzen.

    Login om te reageren
  21. purepet9229 zegt

    27 januari 2016 om 14:54

    En het budget was…

    Login om te reageren
  22. mout zegt

    27 januari 2016 om 14:57

    Als je echt voordelig wilt rijden: Mazda 2 1.3 BiFuel.
    Op de achterkant van mijn envellop kom ik daarmee op
    wegenbelasting € 632
    brandstof (1 op 13, €0,54 / l) €1.454
    Totaal onder €2.086
    En afschrijving en onderhoud zijn ook het laagst van allemaal.

    Login om te reageren
  23. reistje zegt

    27 januari 2016 om 14:58

    Maar wat is het budget nu?

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      27 januari 2016 om 16:23

      @reistje: Staat toch vrij duidelijk in het lijstje genoemd dacht ik zo…

      Login om te reageren
  24. Griffin zegt

    27 januari 2016 om 15:01

    Er staat geen budget bij, dus iedere “occasie” is betaalbaar? Er staan een paar Volvo XC60’s in Nijverdal (import vermoedelijk). En anders: zo’n Metsubsidie PHEV, Peus 3008 of Ford C-Max?

    Login om te reageren
  25. pinut187 zegt

    27 januari 2016 om 15:10

    Ik zou ook voor de Honda gaan en dan in een leuk kleurtje, chiquita geel ofzo. Tegen je vriendin verder niks zeggen en er een Japanse harakiri super tuner op los laten. Ergens een limietbegrenzer wegmoffelen, die de vrouw niet kan vinden, en gaan met die banaan.

    Login om te reageren
  26. gregorius zegt

    27 januari 2016 om 15:30

    Als we het toch over advies hebben: iemand ervaring mee wat zo’n non-plugin-hybride daadwerkelijk verbruikt als je 120km per dag rijdt over 80 wegen?
    Ik kan me voorstellen dat dat Hybride gedeelte niet heel veel gaat bijdragen aan het verhaal.
    En als je 90 – 120 minuten per dag in zo’n ding zit, lijkt het mij, dat je misschien 1 klasse luxer ook moet overwegen. Opties zoals Stoelvervarming voor de billetjes van Marianne (blijft een vrouw). Evt zelfs adaptive cruisecontrol: 80 wegen zijn toch vaak non-inhaal, dus ook niemand die m ervoor drukt. Beetje normale soundsystem is ook wel zo lekker.
    Als je 2 uur per dag voor de buis hangt, tuur je toch liever naar een 55” SUHDTV ipv een 30” HD-Ready van de kijkshop. (bestaat de kijkshop nog in NL?).

    Login om te reageren
    • koeberg zegt

      27 januari 2016 om 16:06

      @gregorius: Juist wel. Het plugin gedeelte van een plugin-hybride draagt weinig bij wanneer je 120 km op een dag rijdt.
      Een non-plugin-hybride moet het echt alleen hebben van energie terug winnen bij remmen. En dat doe je dus geregeld op 80 km/u wegen en vooral in steden.
      Dus die non-plugin-hybride komt bij dit gebruik uitstekend tot zijn recht. Ik heb er zelf een gehad, maar ik reed vooral snelwegen. Dan heb je er niks aan. Ik heb nu een diesel; die is juist dol op snelwegen.

      Login om te reageren
    • Griffin zegt

      27 januari 2016 om 16:12

      @gregorius: de effectiviteit van hybride blijft een beetje twijfelachtig buiten de stad inderdaad. En mij leek het ook dat je toch vooral ook wat comfort wil als je 2 uur per dag in de auto zit. Daarom dus de Volvo: prima stoelen, niet zo steenhard geveerd, prima ding. En aangezien die buitenwegen meer gevaar opleveren dan de snelweg lijkt me dat er ook wel even extra nagedacht mag worden over de veiligheid. Met zo’n D3 moet 6 liter/100km makkelijk haalbaar zijn in deze omstandigheden.

      Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      27 januari 2016 om 16:13

      @gregorius:

      Op 80-wegen, met niet al teveel onderbrekingen zoals stoplichten dan loopt de D5 automaat hier ook richting de 1 op 18, 1 op 20.

      Het sleutelwoord voor verbruik is “constant”. Zolang je maar een constante snelheid hebt, dan zakt het verbruik al een heel eind.

      Login om te reageren
    • coffeecup zegt

      27 januari 2016 om 22:19

      @gregorius: ct200h: 4.8l (trut) tot 5.8l (normaal) tot 6.8l (stevig doorrijden) per 100 km, praktijkverbruik.
      Autobahn langdurig 160-180 per uur is 8.3l per 100 km.

      Login om te reageren
  27. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    27 januari 2016 om 15:34

    Ik zeg een Lexus RX 450 Hybrid… Klaar!

    Login om te reageren
  28. kevinova zegt

    27 januari 2016 om 15:38

    Voor de hoge instap is misschien een Mercedes B klasse niet verkeerd? Alleen met die kilometerstand eisen voor een 2e hands Diesel blijf je in de hoge prijsklassen. Mensen nemen immers niet een diesel om er met 3/4 jaar nog geen 40.000 mee te hebben gereden. En leasecontracten lopen ook langer dan 40.000. Gezien we ook niet weten wat het budget betreft adviseer ik deze: http://link.marktplaats.nl/m1008501603?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=83929 of een golf plus maar die staan er nu niet met minder dan 100.000km aan ervaring op.

    Login om te reageren
  29. Tenck zegt

    27 januari 2016 om 15:44

    Nog een optie: een Subaru Forester op LPG. Japans, hoge instap en met automaat te krijgen. Moet je alleen wel de eisen tot leeftijd en km stand een beetje oprekken.

    Login om te reageren
  30. djim zegt

    27 januari 2016 om 15:55

    “beperkte levensduur van de accu’s en de hoge kosten die met vervanging gemoeid zijn”

    –> Onzin!

    Accus van een hybride verslijten bijna niet (batterijchemie en management zijn beter dan bij een typische 12V-batterij).
    En dat de vervanging ervan veel geld kost, dat hebben jullie ook alleen maar van horen zeggen, toch?

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      27 januari 2016 om 16:07

      @djim: probeer jij nou echt te vertellen dat de accu’s in een hybride goedkoop zijn?

      Dat ze lang meegaan is inmiddels bekend, maar als ze vervangen worden (wat dus echt wel eens voorkomt) kost het een hoop geld.

      Login om te reageren
      • djim zegt

        27 januari 2016 om 16:24

        @lekbak: en in een conventionele auto komt het ook voor dat je een nieuwe versnellingsbak moet plaatsen of de koppeling moet reviseren (2 onderdelen die een Prius niet heeft). Net zoals dat een uitzondering is bij een conventionele auto, heeft een doorsnee Prius tijdens zijn hele levensduur nooit een nieuwe hybridebatterij nodig.

        Op dit soort van uitzonderingsgevallen baseer je toch geen aankoopadvies voor een jonge tweedehandswagen met een lage kilometerstand?

        Login om te reageren
    • Dizono zegt

      27 januari 2016 om 16:28

      @djim: lees de zin erna ook eens… Daarnaast gaat het om restwaarde en raad ik de hybrides nergens af. Er staat alleen dat we geen voorspellingen durven te doen over de restwaarde en dat daar zowel voor hybrides als diesels redenen voor kunnen zijn. Een beetje flauw dus om dit zo uit z’n verband te trekken.

      Login om te reageren
  31. Erik zegt

    27 januari 2016 om 16:04

    Gewoon een nieuwe Dacia Logan MCV Bi-Fuel met 5 jaar garantie/150.000 km voor nog geen € 16.000,- in Prestige uitvoering.
    Daarnaast een Dacia autoverzekering (BOVAG) met 5 (!!) jaar nieuwwaarde dekking!

    Login om te reageren
  32. lekbak zegt

    27 januari 2016 om 16:05

    Ik zou sowieso voor een reguliere diesel gaan met die afstanden. Die krengen zijn namelijk ziek zuinig op B wegen.

    Suv’s en ander lelijk hoog spul is de laatste jaren ontzettend populair. Daar zou ik het dus zoeken.Een Renault Captur zie ik voorbij komen. Maar ook een senic. Ford c-max en nog zo’n hyundai suv geval heb ik ook gevonden. En dat met slechts een minuutje zoeken op marktplaats. De keuze is toch nog best wel reuze.

    Login om te reageren
  33. knipperlichtje zegt

    27 januari 2016 om 16:08

    Leuke case! Ik begrijp de keuze voor een lage kilometerstand volledig, met 35k km per jaar loopt de kilometerstand snel op en je wilt natuurlijk niet over 3 jaar al twee ton op de klok hebben staan. Ik zoek alleen maar diesels, omdat ik net als @gregorius denk dat een hybride bij 80 km/u geen voordeel biedt. Ik heb er twee gevonden die niet in het advies zijn genoemd, op volgorde qua mate van aanbeveling;

    Renault Mégane 1.5 dCi bose, krachtiger dan hierboven genoemd en met een hele sloot aan opties (Highlights: BOSE audio, keyless go, mooi leer). Iets hogere kilometerstand dan gewenst, maar dat geeft alleen maar aan dat de diesel mooie lange ritten heeft gemaakt, dat vinden diesels fijn! Hij zit niet extreem hoog, maar ook niet opvallend laag: http://ww3.autoscout24.nl/classified/283237545?asrc=st|as

    Ford Grand C-Max 2.0 TDCi Titanium, nog krachtiger dan hierboven genoemd (is niet nodig, maar kan leuk zijn, niet goed voor het verbruik) en met veel opties (Highlights: xenon, automatisch parkeren). Deze voldoet sowieso aan het predicaat ”hoge zit”. Deze heeft ook een iets hogere kilometerstand, maar dat is net als bij de Mégane niet erg.

    Login om te reageren
    • knipperlichtje zegt

      27 januari 2016 om 16:09

      shit, link van de ford vergeten: http://ww3.autoscout24.nl/classified/279316636

      Login om te reageren
  34. st33fie zegt

    27 januari 2016 om 16:13

    1.0TSI bluemotion heeft omslagpunt van 40.000 km

    Login om te reageren
  35. Rob zegt

    27 januari 2016 om 16:57

    Een Mercedes A-klasse?
    http://ww3.autoscout24.nl/classified/279457855?asrc=st|as

    Kijk toch eens hoe netjes. Lederen stoelen, panoramisch dak, cruise control (nog minder je voeten en knie gebruiken!) en een mooie blauwe kleur. Dan maakt het toch niet zoveel meer uit dat het bouwjaar en de kilometerstand iets afwijken van de eisen?

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      27 januari 2016 om 17:04

      @Rob:
      Of een witte, minus panoramisch dak maar met ietsje meer vermogen.
      http://ww3.autoscout24.nl/classified/282411997?asrc=st|as

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      27 januari 2016 om 21:04

      @Rob: fijne auto’s, nog verrassend ruim ook. Heb er zelf ook een namelijk. Maar het is wel een hele grote afwijking van bouwjaar hoor. 7 jaar oud is nogal een verschil met 2 jaar.

      Login om te reageren
  36. jeppie zegt

    27 januari 2016 om 17:10

    Range cq lamd rover? Of vallen die niet binnen de normen?

    Login om te reageren
  37. mrrallycross zegt

    27 januari 2016 om 18:24

    Zou niet voor hybride gaan. Snelweg rijden en vooral veel is niet echt voor een hybride. Diesel zal veel beter liggen en lekkerder rijden op lange stukken. Rijdt je veel stedelijk vervoer, dan is hybride leuk

    Login om te reageren
  38. allesmetturbo zegt

    27 januari 2016 om 19:33

    Sws voor diesel gaan, en alles op alles zetten om een prius te vermijden

    Login om te reageren
  39. marbeek zegt

    27 januari 2016 om 21:25

    En hier een eerste reactie van de vraagsteller :-).
    Wat leuk al deze reacties! Wat betreft de conclusie: dit bevestigd wat wij ook al hadden ontdekt: Finenciele plaatje van diesel en hybride ligt dicht bij elkaar. We hadden wel gehoopt dat de afschrijving en onderhoudskosten een duidelijker verschil zouden opleveren, wij hebben geen idee.
    Met deze kilometers per jaar: we weten dat een diesel al gauw 250.000 – 300.000 mee gaat. Geldt dat ook voor een hybride? Verder inderdaad weinig keuze in diesel-automaat binnen ons budget. We hadden zelf al eens gereden in een Peugeot 2008. Zo’n semi-automaat vonden we maar niks. De C4 cactus is een leuke auto… maar WIJ worden er niet blij van. Helaas valt deze daarom af.
    De Honda Jazz vinden we te klein, met zoveel kilometers willen we een auto met wat meer body rijden en moeten bovendien met regelmaat wat meer bagageruimte ter beschikking hebben achter de achterbank.
    Blijven over de twee Toyota’s, beide hybride. Gaan we absoluut naar kijken, wel een vraag daar over: Waarom noem je niet de Auris? Zit qua afmetingen een beetje tussen die twee in. We moeten gaan ervaren hoe de instap is.
    Uit de verdere reacties: paar interessante linkjes bekeken. @knipperlichtje: inderdaad loopt de teller bij ons snel op, daarom zo laag beginnen. Renault Megane en Mercedes A (@Rob) zijn inderdaad geen verkeerde wagens, maar we hebben twijfels aan de betrouwbaarheid van met name de eerste. @lekbak: we kopen bij voorkeur van een dealer met goede garantie. @madmarky en @potver7: leasauto’s hebben er vaak veel meer kms op zitten, maar gelukkig rijden er ook particulieren mee rond en dan zijn die “eisen” niet irreeel denken wij. En keihard zijn ze ook niet, als blijkt dat er iets echt irreeel is en moet worden bijgesteld.
    Al met al komen we voorlopig dus uit op een hybride auto. Mee eens?
    Verder valt ons op dat meermaals opgemerkt wordt dat hybride niet zo geschikt is voor 80km weg. Dat is ons nog niet duidelijk. Kun je dat wat toelichten? Woon-werkverkeer gaat door stad en 90% over 80km weg. Daarbij in de weekenden om de paar weken een rit van 300-450 km snelweg. Daar komen ook een hoop kms van op de teller. Maar dàt is niet de reden van aanschaf van een automaat, zoals je begrijpt. De hoge instap is een wens, lage diepe instap daarentegen not-done. Hopelijk hiermee de vraag wat verduidelijkt, we zien uit naar verdere reacties en adviezen!

    Login om te reageren
    • knipperlichtje zegt

      27 januari 2016 om 23:03

      @marbeek: prettig om een terugkoppeling op mijn advies te ontvangen, je hoeft je geen zorgen te maken over de betrouwbaarheid van de Renault, veel mensen kochten hem en tot nu toe zijn er geen horrorverhalen bekend. De Mégane 1.5 dCi is ontzettend goed verkocht in Nederland omdat de handbak 14% bijtelling had. Dat zegt ook iets over het verbruik dat je met de automaat kunt realiseren, 1 op 23 is geen utopie als ik het geschetste rijpatroon zo lees. Maar goed, de betrouwbaarheid dus. Pijnpunten van de mégane zijn in een occasionvideo uitgelicht (http://www.autoblog.nl/nieuws/renault-megane-2008-heden-occasion-video-aankoopadvies-76071), daaruit valt op te maken dat de 1.5 dCi geen probleemkind is. Overige mogelijke pijnpunten zijn niet al te prijzig en zullen bij het model dat ik linkte zeer waarschijnlijk niet voorkomen, die Mégane is immers een model van na de facelift, dan zijn de ‘slordigheidjes’ er al uit. Schrik trouwens niet van de lijst, de gemiddelde Duitse auto van twee keer de prijs heeft fors meer pijnpuntjes! Dat een Franse auto niet betrouwbaar is is tegenwoordig niet meer waar. Qua rijden is het ook een prima ding, comfortabel afgesteld, maar niet week. Doordat hij een langere wielbasis heeft dan de Japanners zal hij ook een stukje rustiger rijden. Dat je de Ford niet interessant vind kan ik begrijpen, die is wat aan de forse kant voor twee personen.

      Verder kan ik het hybrideverhaal nog wel even toelichten. Een hybride is vooral zuinig omdat een kleine elektromotor de benzinemotor helpt bij het optrekken, daardoor wordt het verbruik lager, de benzinemotor hoeft immers minder werk te verrichten. De batterij van de elektromotor wordt weer opgeladen als je remt, hij vangt dan de energie van het remmen op als een hele grote dynamo. Verder kun je bij hele korte stukjes op lage snelheid ook brandstof besparen doordat de elektromotor het stukje zelfstandig rijdt op stroom die nog in de accu zit. Als er weinig stroom in de accu zit zal de motor iets harder draaien om de accu op te laden, het verbruik is dan iets hoger. Al met al zorgt de ondersteuning van de elektromotor er dus voor dat het verbruik daalt bij relatief lage snelheden waarbij optrekken en afremmen elkaar vaak afwisselen, typisch stadsverkeer dus.

      Maar nu, wat gebeurt er als je vrijwel alleen maar een constante 80 km/u rijdt? De elektromotor zal je dan niet helpen bij optrekken of afremmen, dat doe je immers niet. Alleen op de elektromotor rijden kan ook niet, daarvoor ga je te snel. De kleine elektromotor heeft niet genoeg vermogen om de auto voort te bewegen. Stel dat het de elektromotor wel lukt om je voort te bewegen, dan is na een paar kilometer de batterij al leeg. De computer van de auto zal er bij 80 km/u dus voor kiezen om niet elektrisch te rijden, de auto rijdt dan als een normale benzineauto, maar dan wel een met een zwaar accupakket achterin, dit zorgt voor extra rolweerstand. De hybride is dan misschien zelfs wel onzuiniger dan een auto met een kleine benzinemotor, laat staan een zuinige diesel!

      Login om te reageren
      • marbeek zegt

        28 januari 2016 om 07:23

        @knipperlichtje: even korte reactie, dank voor je uitgebreide toelichting! We houden de gedachte aan de Renault in ons achterhoofd. Geen verkeerde auto, we zouden hem in het echt eens moeten zien en ervaren, gaan dit weekend op pad :-)

        Login om te reageren
  40. zzzzzz zegt

    27 januari 2016 om 23:10

    Ik hen een Prius prive. Als ik deze over provinciale wegen naar werk rijd, dan is het verbruik eerder 1:25 dan 1:20. Over de snelweg is het eerder 1:18. In de winter is het verbruik wel een stuk hoger.
    Dus het is juist heel efficiënt op 80 wegen. Verbruik op 80 wegen is het laagst met de Toyota hybride aandrijflijn. Ook is het de beste automaat die ik heb gereden. Ok die van de is300h was beter, maar de 7G tronic in de c-klasse is zeker slechter. Dus in jouw budget zou ik zeker kijken naar de Prius of Auris.

    Login om te reageren
    • marbeek zegt

      28 januari 2016 om 07:27

      @zzzzzz: Dat is een mooi verbruik! En ok dank voor je uitgebreide toelichtig!

      Login om te reageren
  41. zzzzzz zegt

    27 januari 2016 om 23:23

    Oh en over hoe een hybride werkt, dit is niet alleen het hergebruik van rem energie. Het is ook het optimaal gebruiken van de energie van de benzine motor. Een benzine motor is alleen efficiënt bij volledige belasting. Bij deellast neemt de efficiëntie af. Door bij deellast de dynamo te laten wordt de efficiëntie verhoogd. Daarnaast heeft toyota geen turbo die ook energie verbruikt.
    De accu’s in de Prius wegen minder dan 50 kg. De totale hybride aandrijflijn zal iets meer zijn, maar de versnellingsbak is bijvoorbeeld weer een stuk lichter. Een Prius weegt iets meer dan 1300 kg, wat vergelijkbaar is met niet hybride auto’s van hetzelfde formaat. Je betaalt mrb over 1200 kg dus dat is 1 categorie lager dan de 640 wat in dit artikel staat.
    Het artikel zegt niks over onderhoud, verzekering en afschrijving, maar diesel auto’s zijn over het algemeen duurder in de verzekering dan benzine auto’s.

    Login om te reageren
  42. marbeek zegt

    28 januari 2016 om 07:35

    De 80km weg zit vol met stoplichten en rotondes.. daarom moet er ook zo veel geschakeld worden en daardoor is er de behoefte aan een automaat. Al lezend zou dat dan gunstiger zijn voor het verbruik omdat meer gebruik wordt gemaakt van het hybride systeem? Maar optrekken kost ook weer meer brandstof toch?? Fijn dat jullie de moeite nemen eea zo helder uit te leggen.
    Ons beeld wordt wel steeds duidelijker, de merken en types die in beeld zijn, maar ook de vragen die we moeten stellen als we gaan kijken en rijden.
    Op gaspedaal kijken we regelmatig voor een tweedehands waar de duurste kop af is, een nieuwe auto willen we niet.
    Tsja, wat betreft uiterlijk van de auto en opties… wij zijn 2 vrouwen en stellen daar ws andere eisen aan als een man :-) :-). Wat luxe en fratsen zijn we niet wars van!

    Login om te reageren
  43. marbeek zegt

    12 februari 2016 om 20:06

    Jullie advies heeft ons prima op weg geholpen en we hebben vandaag een aankoop gedaan! Alle adviezen hier ter harte genomen, afgelopen weken in meerdere auto’s gereden. Zoals je in het advies al aangaf heeft uiteindelijk ons gevoel de doorslag gegeven. De cactus (niet mooi) en de Honda (tsja eigenlijk geen duidelijke reden behalve dat t niet lekker voelde) vielen al snel af. Bleven over de twee Toyota’s. Yaris prima auto en heel betaalbaar met onze wensen. Maar vonden we wat te klein nu we regelmatig onze 90 jarige moeder incl rollator meenemen. De Prius: prachtige auto maar… beetje aan de grote kant en eigenlijk steeds weer flink boven budget. En zodoende kwamen we uit op de ook al eerder genoemde Auris.
    Wat hebben we gekocht: Auris van begin 2013, 42.000km op de teller met alle luxe (versie Lease Plus) die eerder een particuliere eigenaar had. Eerlijkheid gebied te zeggen dat ie niet helemaal binnen het gestelde budget viel maar met een zeer nette inruil was het verschil nog net te overbruggen.
    Erg leuk al jullie adviezen te hebben gekregen en we hebben er zeker dankbaar gebuik van gemaakt! Dank!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North