Autoblog advies: is een 1 Serie de ideale MINI-opvolger?

Auteur: , 74 Reacties
BMW 120i (E81) '08

Of zijn er betere alternatieven?

Vandaag behandelen we een aanvraag van Ivar. Voor lange tijd had hij een bijtellingsknaller van de zaak en een leuke auto voor ernaast. Dat werd toen een MINI Cooper S (special) van de eerste generatie. Zelf reed hij er alleen de plezierritjes mee, zijn vriendin moest hem dagelijks gebruiken voor korte stukjes. De vriendin van Ivar vindt dat de MINI vervangen mag worden voor iets volwasseners, stiller en ruimer. Natuurlijk vindt Ivar dat nu ook.

Naast de gebruikelijke tabel met wensen en eisen heeft Ivar een aantal aanvullende zaken. Het mag namelijk geen zuipschuit zijn, als het even kan 1 op 9 of beter. De auto moet ‘goed sturen’ (geen zeilboot dus) en er moet minimaal 170 pk onder de kap huizen. Ook mag de auto lekker luxe zijn uitgerust. Ivar wilt het liefst een handbak, maar een snelle automaat mag eventueel ook. Qua kilometers mogen het er absoluut niet meer dan 125.000 zijn. Zoveel heeft de huidige MINI nu gelopen en Ivar is daarin heel principieel. Begrijpelijk, voor het bedrag kun je absoluut een frisse auto krijgen die voldoet aan de eisen. Zelf was hij aan kijken naar een BMW 120i van na de facelift, met wat opties. Dat leek Ivar de meest logische keuze. Of wij zelf nog wat alternatieven hebben. Maar natuurlijk: u vraagt, wij draaien!

De door Ivar ingevulde tabel ziet er als volgt uit:

Huidige /vorige auto's:MINI Cooper S (R53)
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 10.000 (zit iets rek in)
Jaarkilometrage:5.000
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Iets stiller en iets groter, iets zuiniger ook fijn
Gezinssamenstelling:Een vriendin en een zoontje van 5
Voorkeursmerken /modellen:BMW 1 Serie
No-go modellen / merken:Audi en alle Aziaten

BMW 120i Executive (E81)
€ 10.750
2008
95.000 km

Is de 120i de beste keuze? Dat hangt af van hoe belangrijk achterwielaandrijving en het BMW-logo voor je is. Dat zijn namelijk de twee grootste pluspunten. Mede dankzij die achterwielaandrijving heeft de auto een fijne balans en dankzij de BMW-badge kun je hem altijd wel goed doorverkopen. Ondanks dat het een hatchback is, is de 1-Serie (aankoopadvies) niet zo praktisch als zijn concurrenten. Minder ruimte op de achterbank en kofferbak, alhoewel de 1 Serie (special) in vergelijking met een MINI wel degelijk een stapje vooruit is. Het grootste probleem is dat je niet zoveel auto voor je geld krijgt. 170 pk en een niet-kale uitrusting is het beste wat je kan krijgen. Wil je meer luxe, dan zal je dieper in de buidel moeten tasten. Meer vermogen? Dat gaat nog meer kosten.

BMW 120i Executive (E81) '08

MINI Cooper S Clubman Chili (R55)
€ 11.950
2008
110.000 km

Je bent gek op je huidige MINI, maar de auto mag wel iets ruimer en volwassener? Dan kan het lonen om eens te kijken naar een Cooper S Clubman. De Clubman kwam pas vanaf de tweede generatie MINI (aankoopadvies). Die tweede generatie is al een stukje minder strak en hard dan de eerste. De Clubman met zijn langere wielbasis is ook al een stuk minder stuiterig. In het budget kun je kiezen uit compleet uitgevoerde modellen met redelijk wat kilometers. Wil je minder kilometers, dan kun je kijken naar een Cooper, maar die hebben aanzienlijk minder vermogen. De 1.6 blokken hebben zo hun kenmerkende issues, maar ze zijn bekend en het is te verhelpen.

MINI Cooper S (R55) '08

Volkswagen Golf GTI (1K)
€11.950
2008
75.000 km

Al generaties lang biedt Volkswagen een volwassen, maar sportief alternatief in de vorm van de Golf GTI. De eerste twee generaties waren geweldig, maar de III en IV waren de naam GTI absoluut niet waardig. Gelukkig maakte VW dat goed met de Golf V (aankoopadvies). Deze auto klopt gewoon. Niet een te dik uiterlijk, maar net even die paar details die je auto onderscheidend maken van de andere Golfjes. Om te rijden is de Golf V erg geslaagd. Als je erom vraagt kun je er behoorlijk mee stoeien, maar wil je gewoon normaal rijden: kan dat ook. In het budget kun je kiezen voor de mooiste exemplaren van Nederland. Sla de Golf ‘GTI 60’ over. Dat was een extra goedkoop actiemodel die vaak minder goed zijn uitgerust. Een Edition 30 is te prefereren, maar die zijn een stukje duurder.

Volkswagen Golf GTI (1K) '08

Peugeot 308 GTI (T7)
€ 11.950
2011
70.000 km

Nog een GTI! In tegenstelling tot de Golf is deze 308 de naam absoluut niet waardig. Het is geen GTI, het komt er niet eens in de buurt. Het is vooral een vlotte 308. De eerste generatie was niet echt mooi (maar lelijk), maar dat werd goedgemaakt met de facelift. De kleinere grille en koplampen doen wonderen voor het uiterlijk. Waar scoort de 308 (aankoopadvies) dan wel op? Het is een fijne, comfortabele auto met voldoende scherpte qua onderstel. De uitrusting is uitstekend: bijna alle zin en onzin zat er standaard op. De prestaties zijn ook prima. De motor is minder potent dan de motor uit de Golf GTI, ondanks dezelfde vermogensopgave, maar meer dan snel genoeg. Nog een voordeel is dat je voor 12 mille een bijzonder jong exemplaar met weinig kilometers kunt vinden bij een dealer met lange ocassion-garantie.

Peugeot 308 GTI (T7) '11

Opel Astra 1.6 Turbo Cosmo (J)
€ 11.495
2010
80.000 km

Je hebt soms van die auto’s waar erg weinig mis mee is, maar waar je niet direct aan denkt. Gek genoeg is de Opel Astra (rijtest) zo’n auto. De badgesnobs halen hun neus op voor een ‘Ordinaire Slopel’ terwijl de prijsbewuste mensen speuren naar een verse Dacia, Kia of Skoda. Wat krijg je voor dat geld? Nou, heel erg veel eigenlijk. Een relatief jonge auto met weinig kilometers. De ‘Cosmo’-uitvoeringen zijn zeer compleet uitgerust. De 1.6 motor levert 200 pk en staat garant voor redelijk goede prestaties. De Astra (aankoopadvies) is geen uitgesproken sportieve auto, wel een fijne. Mocht je de vijfdeurs te saai vinden, de GTC-uitvoering (rijtest) is een gaaf alternatief.

Opel Astra 1.6 Turbo Cosmo (J) '10

Volvo C30 T5 R-Design
€ 13.250
2008
90.000 km

Net als de BMW is de C30 (aankoopadvies) minder praktisch dan je mag verwachten in deze prijsklasse. De achterklep is klein, de ruimte is beperkt en achterin houdt het ook niet over. Ondanks ‘T5’ en ‘R-Design’ is het geen hardcore hot hatch. Ook lust de vijfcilinder een slokje. Je zou daarom denken: Yolo, maar we hebben een kandidaat met nog meer dorst. Het is echter wel een stijlvolle en originele auto, net als een MINI. De rijeigenschappen zijn veel volwassener. De zitpositie, het rijgedrag: alles is relaxed. Hiermee knal je in een keer door naar Italië. De T5 motor is eigenlijk iets te veel van het goede, maar de andere motoren zijn juist weer te zwak voor jouw wensen. Absoluut een semi-klassieker in wording, in navolging van de P1800 ES en 480 ES.

Volvo C30 T5 R-Design '08

Lancia Delta 1.8 Di TurboJet Platino (844)
€ 9.950
2010
110.000 km

Of deze Lancia ook een klassieker wordt, valt nog te bezien. Lancia begon destijds met goede hoop aan de nieuwe Delta. Een luxe premium hatchback als alternatief voor een Audi A3 of BMW 1 Serie. Zo’n beetje aan de top van de range stond de 1750 TBI-motor in Platino uitvoering. De 200 pk sterke motor is inderdaad dezelfde als in de legendarische Alfa Romeo 159. De meeste Delta’s (aankoopadvies) met deze motor zijn behoorlijk compleet uitgerust. Helemaal logisch was het niet altijd, want een navigatiesysteem was een optie, maar een panoramadak zit er wel op. Mocht het een standje sportiever mogen is de technisch bijna identieke Alfa Romeo Giulietta ook een idee. Dan moet je het alleen wel doen met een 1.4 T-Jet.

Lancia Delta Platino 1.8 Di TurboJet (844) '10

YOLO: Mercedes-Benz CLC 350 Prestige (CL203)
11.450
2008
95.000 km

Eentje in de categorie: “Wat had je zelf verwacht?”. De CLC in het algemeen en de CLC350 in het bijzonder was een commerciële flop. De auto was een doorontwikkeling van de C-Klasse Sportcoupe. Met de facelift en naamswijziging moest de auto doen denken aan de W204 generatie van de C-Klasse, maar het was overduidelijk nog ‘de oude’. Als tweedehandsje is het een veel interessantere auto. Het is over het algemeen uitontwikkelde techniek. Het is best een aardig model om te zien en de CLC is redelijk praktisch, met name de gigantische kofferklep is handig. Tegelijkertijd is het auto voor de ware purist: een atmosferische 3.5 V6 (272 pk!), een handbak én achterwielaandrijving. Nadelen naast het verbruik? Vind er maar eens eentje.

Mercedes-Benz CLC 350 (CL203) '08

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



74 reacties

Voor mij de Mercedes of Volvo!
Leuke lijst en aanvraag deze week!
@mrbasa: de volvo ziet er tof uit maar heeft met een 4pitter voor in al last van extreem onderstuur. Met die mooie 5pitter verwacht ik dat dit alleen maar erger kan worden. Als het regent is het serieus gewoon bijna gevaarlijk!
Reden aanschaf andere auto: “Iets stiller en iets groter, iets zuiniger ook fijn”
Een 120i verschilt op die vlakken amper van een Mini? Denk bij die eisen eerder aan een Prius oid.
@alcantara: Sst! Een echte autoliefhebber wil nog niet dood gezien worden in een Prius!
@stephano: hoho!
@stephano: speak for yourself brother. Ik heb er een en ik ben zelden meer onder de indruk geweest van een auto. Zoveel innovatieve en vernuftige techniek die na jaren en jaren en vele kilometers het blijft doen. Liefhebberij kent vele vormen, niet alleen een strakke wegligging en communicatief sturen zijn zaligmakend.
@tenaci: veel plusjes!!! Er zouden verdomd veel speciaaltjes bij de schroot staan als die laatste zin niet over correct was!
Probleem van de 1-Serie is wat mij betreft het bestaan van de 3-Serie. Voor dezelfde prijs (of minder) heb je ook een E90 Dreier.

Mss íets minder handig als je in de stad woont, maar zo niet IMO een no-brainer. Zeker als je ook al een kind hebt.
@jaapiyo: in de stad wen je er ook wel aan. Zeker als je kijkt wat je ervoor terugkrijgt.
@jaapiyo: ik heb een e90 maar een 1serie stuurt toch echt een stuk leuker. liefst had ik een 130i gehad maar die blijven ook relatief duur.
De clubman, c30 en delta zijn wel de mooiste auto’s in dit rijtje voor mij. Rationeel zou ik voor een delta, astra of 308 gaan uit dit rijtje.
@thijsj: rationeel voor een Lancia gaan, das voorbhet eerst dat ik die hoor 🤓
@stgp: haha ik twijfelde ook wel even, maar ’t is toch wel veel auto voor je geld. Vrij modern en zo oogt ie ook nog, en slecht zijn ze ook niet. Volgens mij zou ’t geen verkeerde keus zijn. En persoonlijk vindt ik ‘m ook erg fraai om te zien!
5000km per jaar is 10x tanken per jaar? Waarom maak je je druk om verbruik?
@nautique206: Milieu
@hollandbest: En dan wel 170 pk willen….
@nautique206: een verschil van 2l/100km is 150 euro op jaarbasis. Schrap de zuinigheid van je lijstje en koop het vetste wat je kan kopen met 4 zitplaatsen. Zonder überhaupt gezocht te hebben denk ik als eerste aan een 350z?
@coffeecup: Hij zoekt iets wat stiller is, iets groter en graag ook zuiniger. 350Z is juist het tegenovergestelde.
@coffeecup: je zegt zelf 4 zitplaatsen?
@shalomleon: ah joh. Details ;-)
De Mercedes is yolo mag ik hopen…
@mistermini: ja, dat staat er ook
@winkeb: stond er nog niet op het moment dat ik reageerde :)
@mistermini: excuses in dat geval ;)
Als je een kind van 5 heb, is een hatchback gewoon niet handig. Zou een stationwagon kiezen.
@smoked: we hebben het over een kind, niet over een golden retriever.
@eklasse: Ik weet niet hoor, maar als je je benen in je nek wil leggen, zou ik dat vooral doen.
@smoked: nee joh, hele generaties zijn vervoerd op de achterbank van een escort, kadett of ritmo. Laat je niks wijsmaken.

@smoked: met 5 ben je de kinderwagen slash campingbedjestijd al wel even ontgroeid.
@smoked: kind kan ook met de trein.
@smoked: 5 jaar is wel de leeftijd waarbij een mens de minste ruimte van z’n leven inneemt. Geen kinderwagens, geen luiers, kleine kleren en nauwelijk benen die ruimte nodig hebben. Zelfs een 911 is dan een ruime gezinswagen..
Ik mis de Alfa Romeo Giulietta in het rijtje: voor 300 euri meer dan het budget vind ik deze al, met 170 pk en minder dan een ton op de teller. https://www.autoscout24.nl/aanbod/alfa-romeo-giulietta-1-4-t-progression-19-inch-dealer-onderhouden-benzine-zwart-c4217186-a4ba-4776-946e-a2921b87b51b
@spiderman: Ja gek dat die niet apart genoemd wordt. Lijkt mij ook een goede optie!
Herstel, de Alfa wordt genoemd bij de Lancia zie ik nu. Maar toch, zo’n mooie auto in een bijzin is een beetje te weinig eer…
De Volvo is wel heel klein, ik denk dat je met een MINI beter af bent. In de C30 kun je nog geen kratje bier in de kofferbak kwijt.
@rufctr01: de Volvo is inderdaad achterin inderdaad behoorlijk krap, maar een kratje bier (zelfs 2) kunnen in de kofferbak (en verder niks meer).
Ford Focus ST? Staan er een aantal te koop die aan de gestelde eisen voldoen.
@e34m5touring: dat is inderdaad de ontbrekende kandidaat. Maar misschien wil @willeme geen anderen aansporen een Focus te zoeken ;)
@mashell: Had gekund. In dit geval voor de C30 T5 gekozen, die hetzelfde onderstel en dezelfde motor heeft. De Focus is net even wat leuker om te rijden, de Volvo wat stijlvoller. Ik vind de Volvo persoonlijk mooier oud worden. Interieur is ook aanzienlijk fraaier. Maar de Focus is praktischer en leuker om te rijden. Om het even.

Daarom is de commentsectie zo belangrijk: er zullen altijd alternatieven zijn waarvan je denkt: ah, ja, tuurlijk! En het zou niet de eerste keer zijn dat iemand een auto koopt die is aangeraden in de commentsectie!
Ik weet dat dit niet voor iedereen geldt maar ik zou alleen een BMW kopen (zowel de 1 als de 3) als er een 6-in-lijn inzit. Als je ooit zo’n motor in je wagen hebt gehad wil je niks anders meer. Die paar liters benzine per maand die je extra verbruikt zou mij een worst zijn. On topic: Ik zou doorsparen voor de 125i/130i. Heerlijke wagens!
@TimoBac: zo’n 6-cilinder scheelt aanzienlijk in de maandelijkse kosten. Was voor mij een reden om een 320 te nemen. Nog geen spijt van gehad, ondanks dat het niet ’s werelds snelste is.
@beefcake: Je hebt helemaal gelijk, alleen is in deze de rationele reden voor mij niet afdoende. De 6-in-lijn is qua verbruik bij dagelijks verbruik redelijk vergelijkbaar met de 4 cilinder maar het gevoel en geluid is het mij 100% waard.
@timobac: klopt, ik heb nu een M135i xDrive en mijn schoonvader een 118i (met 3 pitter) en ik rij 1 op 11 en hij haalt net 1 op 14. T.o.v. hem heb ik een vlotte rijstijl, dus ik zou ook makkelijk 1 op 12 kunnen halen. Wat mij betreft een te klein verschil om daarom de 6-in-lijn af te schrijven.
@friez: er zijn meer kosten aan een auto als alleen brandstof…
De eerste twee moet je niet hebben. Ivm de ketting die snel slijt. Is een dure reparatie als je het zelf niet kan. En een ander alternatief is een Seat Leon 1.8 tfsi of 2.0 tfsi FR. Van 2006 tot 2013.
@toyotavenray: deze snap ik niet.. met de kettingspanner van de bmw is niks mis, dat waren de eerste types 1. Maar dan met een tfsi als alternatief komen? :(
Hier iemand die van een MINI Cooper S naar een 1-serie is gegaan (met een korte tussenperiode in een Audi S3) en voor mij was de voornaamste reden voor verandering: comfort, ruimte, meer auto.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb 3 MINI Cooper S’jes versleten en ik heb nog steeds een zwak voor de auto, maar op een gegeven moment wil je doorgroeien en een keer wat anders. Een MINI blinkt niet uit in comfort (zelfs niet tov een S-line of M-onderstel) en in ruimte evenmin. Het is toch prettig als je wat rommel of vrienden kan vervoeren, zonder dat het passen en meten is. Daarnaast vond ik het interieur van de MINI nooit heel erg premium. Tuurlijk, het is beter dan dat van een Fiat 500 o.i.d., maar een 1-serie en zeker een A3 heeft een veel mooier afgewerkt interieur IMHO. Ik zou in ieder geval vanuit een MINI altijd proberen door te schuiven richting één van de premium autofabrikanten! Maar, geen enkele auto zal kunnen tippen aan het rijplezier van een MINI… in deze prijsklasse ;-)
@friez: thanks! Komt precies overeen met hoe ik er over denk.
Alfa Romeo GT, zoek de mooiste die je kunt vinden in je budget. Qua kilometerstand ook nog wel te vinden binnen de eisen. Ruimer, mooier en het is een Alfa! Stuurt verrassend goed en ook te krijgen met 6 cilinders en 250 PK!
@arjanhor: 240 stuks ;-). Net een iets andere afstemming van de Busso V6, de GTA V6 heeft net even wat andere hardware.
@willeme: Haha dank! Weer wat geleerd.
@volleyrock: verslavend leuke auto om te rijden. Ik zou het niet aandurven, puur omdat ik mijn rijbewijs heel snel kwijt zou zijn.
@volleyrock: Jep, alleen is 1:9 voor korte ritjes een uitdaging. Op de snelweg is 1:11 nog wel mogelijk, is mijn ervaring :-)
Die 308 is echt heel lelijk
@maarten020: mee eens. En het zit ook nog eens voor geen meter. Wát een knakenbak is dat zeg, zo’n 308. Frans comfort? Jamais!

Heb er een tijdje, voor een klus op locatie, 2x 300 km per week moeten rijden met een 308 (lease-slet van de zaak). Wat ik ook probeerde, ik kon er m’n zit niet in vinden; na drie weken was m’n rug kapot. Nog nooit eerder mee gemaakt – met toentertijd al 20+ jaar aan auto rijervaring. Daarna heb ik de werkgever gevraagd om een vervangende auto uit de short lease, anders had ik ‘em waarschijnlijk een keertje ‘per ongeluk’ TL gereden.

Als je dan toch per se voor Frans comfort wil gaan, is een Renault Megane m.i. een veel beter alternatief. Deze 2.0 TCe Dynamique, bijvoorbeeld, zit met een km-stand van 131k misschien nét km boven de gevraagde grens van 125.000 km, maar is met 179 pk (en een acceptabel verbruik van 1:10) goed bedeeld, zit verder goed in de opties, heeft méér dan voldoende ruimte voor het gezinsleven, kent een sluitende onderhoudshistorie + NAP én valt verder ruim binnen het budget.
Heb een 1 serie en een gti gehad. Bruikbaarheid kwam de gti beter uit de verf. Beide leuk om mee te rijden. Uiteraard de 1 serie een beter stuur gevoel.
@willeme. Thanks! Leuk gedaan. Yolo keuze is briljant!
Volvo had ik zelf nooit aan gedacht. Golf V of VI GTI daarentegen wel, in mijn de ogen de ideale auto. Alleen ik heb al een paar golfen versleten als auto van de zaak, dus die ken ik nu wel.
De rest ga ik me nog even in verdiepen.
Even extra uitleg op een aantal reacties: m’n vriendin en m’n zoontje rijden er voornamelijk samen in. Als we met z’n drieën op pad gaan is dat altijd met mijn MINI clubman f54. Alleen ik wil wel de mogelijk hebben om als het echt eens moet met z’n drieën in de 2e auto kunnen. Daardoor vallen de echte leuke auto’s ala 350z, z4 en Porsche boxster af. Een 911 zou voldoende groot zijn. Alleen kan ik echt niet betalen:-/
Verbruik: de huidige Cooper S verbruikt met ons gebruik echt 1 op 9. Dit is het enige wat vriendinlief altijd zelf betaald. Dus die “zeurt” over het verbruik :-) en daarom dus de wens voor een opvolger die niet slechter verbruikt.
Maar verder super reacties hoor! Ga zo door.
Groetjes Ivar
Volgende auto’s zijn wellicht ook het overwegen waard: Corsa OPC, Alfa GT, Focus ST (hierboven al aangehaald). Als Yolo: Dodge Caliber ;)
BMW F20/F21 1-serie 114i. Met chiptuning betrouwbaar meer dan 170pk uit de 1.6 turbo. Stil, ruim en volwassen. Erg goed afgewerkt interieur. Verkrijgbaar vanaf €11,500. Met Business pakket heb je xenon, leder interieur, navigatie en cruise control.

En met de achterwielaandrijving, handbak en goede gewichtsverdeling ook een goed stuurapparaat, vergelijkbaar of misschien beter dan je Mini.

Ik rij er zelf een driedeurs van deze en dat is genieten. Met de stijlloze ramen heeft de auto zelfs nog ietwat sportieve lijnen.
@smulders: Was er bij de 114 niet op de nodige overige zaken bezuinigd ten opzichte van de zwaarder gemotoriseerde versies?

Daarnaast zou de huidige generatie 1-Serie toch een stuk minder strak zijn dan de eerste generatie. Je moet dus dan ook een 114 hebben met minimaal 17” en een M-Sport onderstel, anders neigt het meer naar comfort dan sportief.
@karhengst: De F20 118i had een oliekoeler, grotere remmen en een andere eindoverbrenging. Zelf gebruik ik de extra power puur om vlot in te halen en af en toe wat sportiever te rijden. Dan heb je die zaken niet nodig. Bij serieus gebruik, veel autobahn of trackdays zou ik de 118i nemen.

Ik rij trouwens op 18″ en regulier onderstel, M-sport was enkel vanaf de 116i beschikbaar. Eventueel kan ik later nog een Bilstein Pro-Kit monteren voor het leukere bochtenwerk maar ik kom nu nog niet tekort.
De 1-Serie van na de facelift zou zeker een goede optie zijn, rijdt geweldig en qua looks nog altijd goed bij de tijd in tegenstelling tot de verouderde E90 3-Serie (M-pakket is een must). Qua motor zou ik het N43 absoluut links laten liggen, zeker als ze meer dan een ton hebben gelopen. Waarom? Distributiekettingspanners gaan kapot, waardoor de kans op een geklapte ketting zeer groot is. Daarnaast heeft het model veel bobineproblemen. Niet doen dus, een 130i met hogere km-standen is een prima alternatief, en veel leuker.
@p1m: Je vergeet zo’n beetje alle pakkingen die van slechte kwaliteit zijn.
Ik heb nog geen enkele 120i of 320i gezien die géén olie lekte…
@senne: ik heb zelf een 120i met 250.000 op de teller en niets geen problemen mee gehad, alleen één keer een pakkinkje van het oliefilterhuis
Naar een Delta 1.8 heb ik zelf onlangs ook gekeken. Maar deze is louter met automaat geleverd, is vrees daardoor dat het verbruik ook vrij stevig zal zijn. Van de Alfa 159 1750 las ik dat 1:10 ook al vrij netjes was, en dus heb ik de Delta maar laten schieten als vervanger voor mijn Alfa GT 3.2
Ik zou een Mini Clubman Cooper S halen, van na 2010. In 2011 werden de motorissues verholpen. Maar ik zou een Clubman halen omdat ik ‘m zelf leuk vind. Je moet het helemaal zelf weten, Ivar ;)
De Delta natuurlijk. Dat wordt iig mijn volgende auto!
Groter, stiller, zuiniger: Lexus CT.
Van bovenstaande rij zou ik de Lancia kiezen of een Alfa Romeo; eventueel die Mercedes 3.5 Een BMW 1-serie is ook niet verkeerd, maar dan die van de tweede serie alleen zal die nog wel te duur zijn.

Andere erg leuke opties: Clio RS of Mégane RS óf..: Renault Laguna coupé!
Had nooit gedacht dat ik dit zou gaan zeggen: Een Volkswagen Scirocco.

De laatste jaren de enige VW die ik echt mooi vond. Als er een beetje zuinigheid in je criteria zit, kan je de dikste TDI versie pakken (180pk) of de 150 laten chippen. Maar dat hoeft niet eens. Ook de Seat Leon FR lijkt me wel wat voor je, dezelfde VAG-techniek als de Scirocco, maar wel twee deuren meer én een beter onderstel dat ze in Martorell zelf mochten ontwerpen.
@Alex_79: haha hij rijd 5000km per jaar en je raad een diesel aan :-) maar ik zou voor een auto voor zulke kleine stukjes gewoon een boodschappenauto kopen en de rest in je bijtelling stoppen zodat je daily gewoon een leuke bak kan zijn.
@rutger97: haha, oeps, dat zal me leren om een thema te checken net voor ik ga slapen :P
Koop een dikke Countryman Cooper S!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).