Autoblog advies: jonge, luxe vijfdeurs voor € 7.000

Auteur: , 63 Reacties
Ford Fiesta

De auto is voor de vrouw, maar een beetje lol voor meneer mag ook!

Vandaag gaan wij op zoek naar een vervanger voor de vriendin van Autoblog-lezer Sidney. Zij rijdt op dit moment in een Opel Corsa en dat is de afgelopen drie jaar uitstekend gegaan. Maar de auto wordt iets ouder en er mag iets jongers en volwasseners voor terugkomen. Het moet een hatchback worden uit het B- of C-segment. Sidney probeert er natuurlijk voor te zorgen dat het een zo leuk mogelijke auto is, maar zijn vriendin bepaalt de grondregels.

De auto mag niet ouder zijn dan 10 jaar en meer dan 7.000 euro kosten. Als het een heel mooie auto is, zit er wel ietsjes rek in overigens. Qua kilometers: het is niet de bedoeling dat de auto meer dan 125.000 kilometer gelopen heeft. Als het even zou kunnen graag onder de ton. Verder nog eisen? Maar natuurlijk! De auto moet compleet zijn uitgerust: airco, elektrische ramen en cruise control moeten erop zitten.

Een ander belangrijk punt: het moet een vijfdeurs hatchback zijn. Dat is net even wat praktischer dan klungelen met stoelen die je naar voren moet klappen. Het moet een volwassen auto zijn. Dus een grote B-segment auto of een redelijke C-segment auto. Tot zover de eisen van de vriendin van Sidney. Zelf heeft hij maar één verzoek: een zo leuk mogelijke uitvoering met pittig motortje, als dat zou kunnen. Een raszuivere Hot Hatch kan lastig worden (alhoewel we zeker een gave Yolo gevonden hebben), maar we gaan voor Sidney en zijn vriendin op zoek! Dit is de ingevulde tabel:

Huidige /vorige auto's: Opel corsa c (van haar) BMW R1200RT (van mij)
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 7.000
Jaarkilometrage:10.000 - 15.000
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:De corsa is op.
Gezinssamenstelling:2 volwassenen
Voorkeursmerken /modellen:Astra/focus/megane 3
No-go modellen / merken:Juli

Seat Leon 1.4 TSI Sport (1P)
€7.750
2009
95.000 km

Normaal gesproken is een Golf het automatische antwoord op deze vraagstelling. Echter, wil je zo veel mogelijk waar voor je geld, dan is de Golf juist geen handige optie. Dankzij de beperkte afschrijving zijn ze relatief duur. In het budget en met de eisen in het achterhoofd zijn er wel wat exemplaren te vinden, maar heel erg blij wordt je daar wellicht niet van. Daarom geven we vandaag een podium aan de Seat Leon. In technisch opzicht is deze auto grotendeels gelijk aan de Golf: motor, transmissie, onderstel, electronica: het is allemaal krek eender. Bij de Seat heb je keuze uit luxere uitvoeringen met fijnere motoren en lagere vraagprijzen. De Leon rijdt marginaal sportiever dan de Golf, maar ziet er in de juiste kleur nog altijd fris en sportief uit. Nadeel is echt het interieur. Dat is vrij kaal, opgetrokken uit harde plastics, wat zorgt voor een wat kille ambiance. Ga daarom altijd voor een model van ná de facelift (die was in 2009). Sindsdien zijn de dashboards aanzienlijk beter.

Seat Leon 1.4 TSI Sport (1P) '10

Peugeot 308 XT 1.6 THP (T7)

€ 6.750
2009
75.000 km

Volgens Jeremy Clarkson en James May de slechtste auto in de wereld. Maar ja, volgens die heren was The Grand Tour ook het beste autoprogramma ooit gemaakt. Was de Peugeot 308 dan echt zo slecht? Nee, natuurlijk niet. Dat neemt niet weg dat de auto absoluut zijn aandachtspunten kent, maar dat geldt voor veel auto’s. Het is niet dat de 308 exceptioneel slecht scoort, integendeel. Het zijn voornamelijk kleine afwerkingsmissers die eenvoudig verholpen kunnen worden. In het budget kun je kiezen voor uitstekende exemplaren met weinig kilometers en een rijke uitrusting. Het dashboard van de 308 is verrassend fraai. Je kijkt toch vaker naar het interieur dan naar die neus met grote koplampen en grille. Met de facelift van 2011 werd dat zorgvuldig aangepakt, maar die modellen zijn nog net te duur.

Peugeot 308 XT 1.6 THP 150 (T7) '09

Fiat Bravo 1.4 T-Jet Edizione Prima (198)
€ 6.900
2008
100.000 km

Een terecht onderschatte auto. De auto wordt nog wel eens over het hoofd gezien en dat is volkomen onterecht. De Fiat Bravo is een gevalletje: prima auto, lastige markt. De auto kunnen we het beste typeren als een Italiaanse Seat Leon: veel waar voor je geld, altijd vijfdeurs, prettige motoren, een licht sportief tintje en een ruime keuze in het budget. Net als bij de Leon voelt het interieur niet bijzonder rijk aan, maar op de Edizione Prima uitvoering zit alles wat je mag verwachten en de ruimte is uitstekend. De stoelen zijn wel een dingetje, de zitting is in hoogte verstelbaar, maar de leuning behoudt zijn hoogte. Niet voor iedereen even prettig. Qua betrouwbaarheid kunnen we kort zijn, want volgens ons Autoblog aankoopadvies is de auto zeldzaam degelijk. Losse stekkertjes, bitje in het navigatiesysteem en overgevoelige brandstofsensor zijn de meest kritische punten. Poeh, poeh.

Fiat Bravo 1.4 T-Jet Edizione Prima (198) '09

Opel Astra 1.8 Cosmo (H)
€ 6.900
2009
105.000 km

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. De derde generatie Opel Astra is zo’n auto die nergens echt in uitblinkt. Maar als je er even over nadenkt is het ook een auto die eigenlijk nergens teleurstelt. Het ruimteaanbod is meer dan uitstekend. In deze uitvoering heb je helemaal niets te klagen. De 1.8 is goed voor 140 pk, voldoende voor de meeste situaties. De Cosmo uitvoering is lekker luxe uitgerust en de afwerking plus materiaalgebruik zijn prima. Qua betrouwbaarheid scoort de Astra meer dan voldoende. De meeste issues zijn makkelijk te controleren. Met name de facelift motoren hadden hier duidelijk minder last van en in het budget kun je kiezen uit hele fraaie exemplaren van na de facelift. Is er dan helemaal niets te zeuren? Eh, misschien dat de buurman niet meteen jaloers is. That’s it.

Opel Astra 1.8 Cosmo (H) '09

Renault Clio GT 1.6
€ 7.500
2009
85.000 km

Dit is een specifiek modelletje waar er niet veel van zijn en waar ook niet echt veel concurrenten van zijn. Van deze generatie Clio heb je natuurlijk de Renault Sport uitvoering gehad. Was de Clio je te gek, dan kon je uitwijken naar de Twingo Renault Sport. Deze Clio heeft bijna dezelfde motor als die Twingo. Het chassis is uiteraard minder hard dan de R.S.-modellen, maar het is zeker een sportieve auto. Het voordeel is dat je de Clio GT ook als vijfdeurs hebt gehad. Het is een auto die dankzij zijn levendige weggedrag en hitsige motor doet denken aan een old-school hot hatch. Je hebt nog duidelijk de beleving van een vlotte auto. Maar het blijft qua verbruik, verzekering en onderhoud keurig binnen de perken. Er zijn wel degelijk punten waar je even op moet letten, maar verlichting, bobines en een handremkabel zijn te overzien. Waar je wel even extra op moet letten zijn bijgeluiden bij het onderstel. Lagers, draagarmen en spoorstangen kunnen nog weleens aan vervanging toezijn.

Renault Clio 1.6 GT

Ford Fiesta 1.6 Ghia
€ 6.750
2009
115.000 km

Een van de lievelingetjes uit deze klasse, de Ford Fiesta is gewoonweg de fijnst rijdende auto. Nu moeten we er direct bijzetten dat de Clio GT minimaal op hetzelfde niveau zit. Het zijn beide gewoon erg fijne B-segmenters. Het verschil met de Clio is dat in de basis elke Fiesta uitstekend stuurt. Ondanks dat ze allemaal prettig sturen, zijn ze niet allemaal even vlot of lekker aangekleed. Een 1.6 in Ghia uitvoering is een prima combinatie. Qua betrouwbaarheid zijn het prima auto’s, maar er zijn wel wat missers betreft elektronica en afwerking. Nog een voordeel is het uiterlijk: de Fiesta is een kek ding om te zien. Het net geïntroduceerde model lijkt er erg veel op, dus je rijft niet direct in een verouderde auto rond.

Ford Fiesta 1.6 Ghia

Toyota Yaris 1.3 VVT-i Executive (XP130)
€ 7.950
2012
85.000 km

Dit is verreweg de meest verstandige keuze. In het budget komen deze generatie Yarissen nu beschikbaar. Het zijn verfijnde en doorwrochte wagens, die Yarissen. In technisch opzicht zijn ze bijkans onverwoestbaar. In technisch opzicht nog een echt lekkere Japanner: een hitsig 1.3 toeremblokje, het maximum vermogen van dik 100 pk haalt ie bij 6.000 toeren. Schakelen doe je met een zeer precies en trefzeker schakelende zesbak. De Executive uitvoering is zeer compleet. De gebruiksskosten (verzekering, motorrijtuigenbelasting, onderhoud, brandstof) zijn erg laag. Ook is de restwaarde uitstekend, want een klein en betrouwbare Japanner kun je altijd wel slijten. Is het dan allemaal Hosanna? Eigenlijk wel, het is een beetje een saaie auto. Je gaat er niet voor de lol een rondje mee rijden.

Toyota Yaris

YOLO: Renault Megane Renault Sport 225
€ 5.995
2007
205.000 km

De Megane Renault Sport is typisch zo’n auto die alleen de eigenaren ‘begrijpen’. Je moet wel gek zijn om zes mille uit te geven aan een Franse hatchback met meer dan twee ton op de klok en een niet al te beste reputatie op het gebied van betrouwbaarheid. Echter, de soep wordt niet zo heet gegeten als deze wordt opgediend. Ga voor een zo laat mogelijk exemplaar, die hebben de minste kinderziektes gehad. Met name na de facelift ging de kwaliteit er enorm op vooruit. In vergelijking met een Golf GTI is dit oneindig veel lekkerder om mee te sturen. Zeker met het destijds optionele ‘Cup’-chassis is het een raszuivere hot-hatch. De Megane Renault Sport is er ook als vijfdeurs geweest (er was zelfs een diesel!), alhoewel deze steeds zeldzamer zijn. En die opvallende kont? Die blijft bootylicious.

Renault Megane Renault Sport 225 Cup

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



63 reacties

Persoonlijk zou ik voor een Peugeot 208 gaan. Vind ik de leukste auto in zijn segment.
@mercedesw140: als je het niet erg vindt dat je stuur recht voor de snelheidsmeter zit en je dus nooit weet hoe hard je rijdt (jaja, stuur kan omlaag, stoel kan omhoog, blabla. Ik vind ’t een groot nadeel van de 208)
@henk_he: als t stuur en de stoel op en neer kan, welk nadeel is er dan? Of jij bent gewoon te klein?
@v6ti: ik weet niet hoe jij in een auto stapt, maar ik neem aan dat je altijd de ideale zithouding zoekt. Dus als ik in een 208 stap, dan gaat eerst de stoel op de juiste afstand voor de pedalen, de juiste hoek van de rugleuning, de juiste hoogte zodat ik prettig zit (niet te hoog, niet te laag), dan het stuur in diepte en hoogte. En dan blijkt in de 208 door de hoge cockpit dat dat kleine stuur precies voor de klokkenwinkel zit. Heul irritant. Dus dan moet de stoel omhoog of omlaag (weg ideale zithouding) of het stuur omlaag (tegen mijn knieën) of omhoog (rijdt voor geen meter). Kortom: voor mij is ’t niks.
@henk_he: ook geen Head Up Display mogelijk?
@henk_he: ik geloof dat het met die kleine stuurtjes in die peugs de bedoeling is dat je een wat afwijkende stuurhouding inneemt met het stuur zo laag mogelijk. Heb er nooit mee gereden weet niet of het werkt.
@henk_he: dus je bent te klein
@henk_he: Jij slaat die spijker dan ook recht op het koppie. Wat een slechte/lelijke cockpit is dat.
@henk_he: Zelf zit ik goed in de 208. Van het probleem dat het kleine stuurtje voor de klokken zit heb ik geen last, ik vind dat stuurtje juist heel erg leuk! Maar wij hebben ook al van mensen gehoord dat ze wel last hebben van het kleine stuurtje.

Ik denk dat er maar één manier is om erachter te komen of je last hebt van het stuurtje en dat is proefzitten en proefrijden! :)
@mercedesw140: Ik rij hem op het moment als voorloop auto, ben er geen fan van. Het design, zowel interieur als exterieur is niet slecht. Maar hij stuurt heel gevoelloos (is persoonlijk of dat slecht is), heeft flinke dode hoeken ondanks dat het geen grote auto is (heb meerdere keren op het laatste moment moeten remmen voor een auto van rechts terwijl ik volledig vrij zicht had), multi media systeem is makkelijk te bedienen, maar reageert slecht, maar wat voor mij het grootste minpunt is, is dat ik ontzettend last van mijn rug krijg van de stoelen.
Die 125k km is handig gekozen, dan ben je altijd op korte termijn aan de beurt voor de distributie 😋
@peewee05: of je bedingt vervanging bij verkoop.
@v6ti: ook ff waterpomp en spanrollen laten meenemen, anders kan het hele zwikkie er na een half jaar alsnog af. Veel handelaren doen alleen ff de riem, als je het niet expliciet vraagt.
@peewee05: meeste moeten voor de 120.000 worden vervangen en raadzaam is voor de ton. Bij bijna alle merken. Dus is het nog niet gedaan? Meenemen in de koop
@lekkerlinksrijden:

Weet niet hoe het op de latere modellen is, maar de begin 2000 focus hoeft pas na 180k of 10 jaar.
Grappig dat daar zoveel verschil in zit
@peewee05: voor een ketting gaan
No-go modellen/modellen: Juli?
@v6ti: Juli ja…

Maar die Alfa is voorlopig toch nog niet te vinden voor het budget.
@v6ti: sorry, dat was een typfoutje, verwachtte aanschafmoment was juli en de no-go moest mercedes a/b klasse zijn.
@sidney: ah duidelijk. Bedankt
Er zijn Alfa Romeo Giulietta’s te vinden met dieselmotoren, van rond 2010 met om en nabij de 175.000 op de teller. Die JTDm’s sleuren als een gek, zijn redelijk zuinig volgens mij en bovendien betrouwbaar. Interieur is mooier dan de meeste anderen, behalve de Peugeot 308 misschien.
Nadeel is dan wel de wegenbelasting bij een kilometrage van 10 tot 15k.
Voor €8000 heb je een 1.4 Tjet benzine uit 2010. Voor die prijs heb je dan heel wat meer auto dan veel van de bovenstaande suggesties.
En het is een Alfa Romeo.
@PeugeotGTI: bij een 147 1.9 jtd kan het al uit als je 14.000km rijd
@peugeotgti: staan idd mooie op marktplaats.
Deze in die kleur rood <3
https://link.marktplaats.nl/m1277309169

Helaas wel buiten budget
Ipv de Bravo een knappe (Grande) Punto? Zijn er genoeg van te vinden, in de juiste uitvoering ook leuk aangekleed.
@shibby: Goeie, zat ik ook aan te denken! Sowieso moet je met 10.000-15.000 km per jaar prima met een B-segmenter uit de voeten kunnen. Net wat actueler, net wat goedkoper en bijna net zo comfortabel.
Grande Punto ziet er nog altijd fris uit en is ook wel met leuke motoren geleverd.
Een fijne met 135pk: https://www.nederlandmobiel.nl/tweedehands-auto/fiat/punto-evo-14-16v-multiair-sport-135pk-airco-17inch-velgen-blueenme/7129502
Of zo’n lollige TwinAir: https://www.nederlandmobiel.nl/tweedehands-auto/fiat/punto-09-twinair-sport-airco-cruise-parkeer-s-navi-nw-apk/8290525
Of een Suzuki Swift – die rijden van zichzelf al redelijk sportief. Door het lage gewicht kun je ook met de basismotor prima vooruit. En Japans dus gaat ook niet snel stuk. http://www.autotrader.nl/auto/suzuki-swift/2011/ridderkerk/9jxvt/suzuki-swift-12-comfort-elek-pakket-airco-5-drs/
Opel Corsa GSI:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/opel-corsa-1-6-16v-gsi-5-deurs-dealer-onderhouden-benzine-zilver-ef4f862e-13b6-4364-9e39-546f6a7aa7ae

VW Polo Highline:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/volkswagen-polo-1-4-16v-highline-benzine-zwart-f7253343-bb41-4c0c-8ddf-478ce5b0426d

Yolo: Saab 93 Aero Cabrio:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/saab-9-3-aero-xenon-benzine-grijs-66d72e14-299d-414e-ae17-7c448ba53316
@peurst: cabrio… Wat heb jij niet begrepen aan de eis dat het een 5-deurs hatchback moet zijn?
@e1000bmw523i: Het budget is 7000 euro en toch staan er meerdere auto’s in die meer kosten. Vrij slap om nu nog te gaan ouwehoeren over eisen.
@silverarrow: Marginaal. Met een beetje afdingen zit je eronder.
@peurst: Wat heeft die polo een lelijke aftermarket navi
Ik zou voor de Fiat Bravo gaan of een Lancia Delta met dezelfde motor. De Lancia is iets ruimer en luxer.
De yolo is wel een hele aantrekkelijke in dit geval.
@tvklarenbosch: Een Renault met 2 ton op de teller vind jij wel aantrekkelijk?
@alcantara: een Megane RS wel ja. Daarnaast zijn ze ook wel met minder kilometers te vinden. En er blijft bij dit budget wel geld over voor reparaties.
Lancia.
Delta, Musa of Ypsilon. Mooie dingen, vol luxe en ruim.
Haal gewoon deze op in Duitsland…dan hoef je verder ook niet meer te kijken in dat zaaddodende lijstje hier met die bejaardenbakken. https://m.mobile.de/auto-inserat/alfa-romeo-giulietta-1-6-jtdm-16v-turismo-nordrhein/260910594.html?ref=srp

Setje 18/19”ers eronder stoppen als je hem in NL hebt en je bent klaar.
@cpp1: Ziet er leuk uit maar een 105 PK sterke diesel is net zo goed zaaddodend als al die andere bejaardenbakken, Alfa Romeo of niet..
@cpp1: tuurlijk doen joh, word geadverteerd met 3 slechte foto’s en de achtergrond straalt ook niet echt vertrouwen uit. In dit geval denk ik goedkoop is duurkoop.
@dirkiii:
Zo’n achtergrond zegt niet veel.
Ik heb al goeie exemplaren in Duitsland gekocht die op zo’n locatie stonden.
Meer foto’s van de auto daarentegen is wenselijk …
Lancia Delta. Gelijk het eerste waar ik aan dacht. Een auto met een prachtige neus. Iets ruimer van binnen maar bovenal luxer en comfortabeler.

Dit lijkt me wel een leuke voor je; https://www.autoscout24.nl/aanbod/lancia-delta-1-4-t-jet-argento-150-pk-led-navi-h-leer-benzine-grijs-5d2bda71-1b73-423c-bb62-3008f76a0b4d
@viezefreddyw: zeker waar, was ook mijn idee, Maar helaas te zwaar.
Mijn tip: Honda Civic 1.8 16v V-TEC 141pk 6bak, TYPE S ADVANTAGE Clima,C – Verkoopprijs: € 7.999,-
https://www.autoscout24.nl/aanbod/honda-civic-1-8-16v-v-tec-141pk-6bak-type-s-advantage-clima-c-benzine-blauw-7cc830ee-771d-4bef-a037-5f581c9f81f2
En als de prijs in de onderhandelingen niet naar de 7 mille te krijgen is, dan is een kleine concessie t.a.v. de km-stand voldoende om een alternatief te vinden die wel binnen het budget blijft.
@RRRobert: goede tip.
@ikleesookoverautos: enige nadeel: weinig verkocht. Op heel autoscout vond ik er maar vijf die aan alle criteria voldeden. De meeste Civics van deze generatie die er in Nederland werden verkocht waren voorzien van de 83(!) pk tamme 1.4 vanwege het destijds grote prijsverschil van dik 4000 euro. En een tussenmodel qua prijs en vermogen bestond domweg niet.

Bovenstaande is een van de vele, ronduit onbegrijpelijke keuzes die Honda in Europa in het vorige decennium hebben gebracht naar waar het nu staat: van krachtig, sportief en betrouwbare autobouwer naar een krabbelaar in de marge, die zelfs in de afdeling muesli-modellen z’n aanvankelijke voorsprong volledig heeft verspeeld. Doodzonde.
Wat is die Astra oud geworden zeg!! Zeker in in vergelijking met de andere voorgestelde auto’s.
@aalt: die op de foto is, mijns inziens, goed te doen.
De eerste bouwjaren van de Astra H zijn wat dat betreft meer gedateerd.
Toyota
De Leon is top. Helemaal als Topsport uitvoering met dikke bumpers e.d. een heel knappe kar.
Zo we beginnen het rijtje eerst met twee betrouwbaarheids monsters zeg. Als je dure reparaties wil dan moet je voor die auto’s gaan.

Ik zou voor de Fiat Bravo 1.4 T-Jet Edizione Prima (198) gaan uit dit rijtje. 2e keus de Ford Fiesta 1.6 Ghia.
@willeme the worst car in the history volgens Clarkson en May was toch echt de Lexus SC 430. Maar de Peugeot is een goede tweede.
Een yaris 1.3 van 2012 voor dat geld? Ik wil er wel 10 hebben.
Dat van de stoelen bij de Bravo is niet waar. Dat was alleen bij z’n voorganger (Stilo) zo. En ik heb er daar geen last van.
De Fransman of de Italiaan, want wie is er beter in gebakjes bouwen?
@leendertjeanpaulgodfried: VAG. Een hele doos vol met dezelfde (gebakjes)
De jaguar S-type de special die gister langs kwam. En de 3.0 v6 is qua kosten nog te rijden. Voor €7000 heb je een prima exemplaar. Alle luxe die je nodig hebt, pittige motor en een geweldig onderstel. Ik had het wel geweten!
@yvesx90: denk niet dat de dame dat wil
@hollandbest: inderdaad, die vindt ze te groot, te duur en ‘te lelijk’.
Vorig model c3 met zenith voorruit. Kun je voor die prijs wel een mooie laag km stand pack exclusive vinden met alles erop en eraan. Rijdt goed, mooi licht binnen en het zicht rondom is goed.
Wat mij betreft de Fiesta als eerste of de Bravo als tweede.
Ze smoelen goed en de techniek is betrouwbaar.
De fiesta stuurt erg fijn, is licht en de 1.6 Ti VCT motor trekt fijn. Schakelen vereist wel wat precisie af en toe.
Interieurafwerking is echter niet super.
De Astra kan ook zeker goed zijn, alleen is het niet echt een stuurmansauto. De 1.8 motor trekt goed, maar maakt niet echt indruk.
Oja, distributieriem +1.

De 1.4 tsi moet mijns inziens nog steeds gemeden worden. Dit geldt echter ook voor de THP dramablokken van PSA. Kettingen, turbo’s, overmatig olieverbruik zijn bekende problemen en bovendien ook na reparatie niet uitgesloten.

Heeft Mazda niet nog iets te bieden op dit gebied?
@munchburg: ik zou voor een Mazda 3 gaan. Betrouwbaar maar goedkoper dan Toyota
@Willeme HOEveel heeft die Léon gelopen? 😄 Wie zei er dat die 1.4 tsi onbetrouwbaar was
Hier zou ik voor die Yaris gaan. Ziet er wel leuk uit, praktisch, rijdt goedkoop en minste kans op grote kosten.
Een echt heel leuke auto van deze grootte en dit budget ga je toch niet vinden. Succes met de zoektocht

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).