Autoblog advies: leuke en voordelige youngtimer

Auteur: , 48 Reacties
Audi TT Coupe (8N) '00

Wel handig, zo zonder kinderen!

Vandaag gaan we op zoek naar een auto voor Autoblog-lezer Bas. Hij is namelijk op zoek naar een leuke youngtimer voor niet al teveel geld. Het zou om een auto gaan voor gebruik in de stad en af en toe wat ritjes daarbuiten. Hij sport en werkt in de plaats waar hij woont, dus hij maakt niet ongelooflijk veel kilometers. De auto die hij gaat aanschaffen is puur voor de lol en het gemak.

Bas is echter een liefhebber en wil wel iets dat een beetje leuk rijdt en/of er goed uitziet. Het oog wil immers ook wat. Hij twijfelt tussen een kleine nieuwere auto of een wat grotere youngtimer. Een BMW 3 Serie of Audi A4 lijkt ‘m wel wat. Aan de andere kant spreekt een MINI hem ook wel aan. Qua kosten moet het wel een beetje beheersbaar blijven. Dus als de wegenbelasting wat hoger is, zou het wel prettig zijn als de onderhoudskosten juist weer wat meevallen. Bas snapt wel dat een auto altijd geld kost, maar het liefst zo min mogelijk. Het moet een beetje in balans zijn met de kilometers die hij per jaar rijdt. Gezien de vrij generieke eisen, zijn er héél veel auto’s beschikbaar in het budget. We hebben er lang over nagedacht en hieronder worden de leukste keuzes toegelicht, maar eerst de tabel met eisen/wensen:

Huidige /vorige auto's:Rij nu in een VW UP (op dit moment geen eigen auto)
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 3.500 tot 4.000
Jaarkilometrage:10.000 km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Gemak
Gezinssamenstelling:Alleenstaand
Voorkeursmerken /modellen:MINI of een young timer
No-go modellen / merken:Renault

Wat mis je door de no-go?
De aanvrager wil vooral géén Renault. Voor 4 mille kun je er een hele hoop uitzoeken. Een knappe Vel Satis bijvoorbeeld, maar het meest jammere door Renault uit te sluiten is de Renault Clio Renault Sport 172. Voor het geld heb je namelijk een pre-facelift exemplaar. Toen we de de aanvraag lazen was de Clio de eerste die in ons opkwam. De 2.0 motor met 169 pk en dát onderstel maakt deze auto een absoluut pretpakket. Daarnaast is het ook gewoon een Clio. Dus je parkeert ‘m overal, onderdelen zijn goed te vinden, en de auto is vrij praktisch. Kortom, een absoluut toppertje dat zeker de moeite waard is om te bekijken. Dus wat mis je door de no-go? Misschien wel de beste optie, gezien de eisen.

Renault Clio Renault Sport 172 '00

Volvo S60 2.4
€ 3.450
2002
140.000 km

Als je kijkt naar een Audi of BMW 3 Serie in deze prijsrange is er heel veel mogelijk, je moet je alleen afvragen of je het ‘moet willen’. Uitvoeringen met een redelijke uitrusting en leuke motorisering zijn vaak ‘ver-sjonnied’ met niet originele velgen, lampen, bumperkits, uitlaten en ‘privacy-glass’-folie. De uitvoeringen die wel het overwegen waard zijn, zijn zeer modaal uitgeruste instap-viercilinders. De Volvo S60 is dan een goed alternatief. Die hebben minimaal een vijfcilinder aan boord. De uitrusting is ook vaker aan de luxe kant. We vonden diverse S60’s met (relatief) weinig kilometers en een omvangrijke uitrusting met leer, 17” velgen, climate control en zelfs een heuse automaat. De S60 is sportief voor een Volvo, maar comfortabel in vergelijking met een 3 Serie. Bouwkwaliteit en veiligheid staan op een hoog niveau.

Volvo S60 '02

Audi TT Coupe 1.8T (8N)
€ 3.900
2000
180.000 km

Het design-icoon van de late jaren ’90 is de Audi TT. Terwijl veel merken op dat moment ‘Retro-design’ gingen toepassen, besloot Audi het over een andere boeg te gooien. Bij de eerste Audi TT draaide alles om het design. Zowel het interieur als exterieur zijn nog altijd uniek. De rijbeleving is dat absoluut niet. De Mk1 is de meest teleurstellende TT om te rijden. Althans, afgaande op het uiterlijk. Het rijdt íets strakker dan een Golf IV GTI. De 1.8T motor klinkt niet bijzonder, maar is betrouwbaar en levert uitstekende prestaties. Bij de TT is het ook zeer belangrijk om te kijken naar een origineel exemplaar. Er zitten veel gare TT’s in het aanbod. Technisch gezien is het een Golf, dus onderdelen zijn eenvoudig te vinden. Je hebt met de Audi TT de looks van een conceptcar, maar de onderhoudskosten van een normale auto.

Audi TT (8N) '00

Mercedes-Benz A210 Evolution
€ 3.450
2001
145.000 km

Mocht je een apart stadsautootje wensen met flink wat pit en een unieke rijbeleving, dan is deze bijzondere Mercedes-Benz A-Klasse meer dan het overwegen waard. Mocht je willen weten wat het precies voor auto is, lees dan dit artikel, waarin je alle ins en outs voorgeschoteld krijgt. De A210 was de meest sportieve variant van de A-Klasse, wat opmerkelijk is gezien het bejaardenkarakter van de reguliere A-Klasse. De 2.1 viercilinder blinkt uit in het leveren van trekkracht. In combinatie met de versnellingsbakverhoudingen en het lage gewicht is het echt een rap autootje. Qua aankleding zit het goed: bijna alle Evo’s zijn riant uitgerust. De A210 kwam als laatste op de markt van alle A-Klasses, dus alle bekende kinderziektes zijn hier wel uit. Ontloop de automaat, die zijn storingsgevoelig en peperduur om te vervangen.

Mercedes-Benz A210 Evolution (V167) '02

MG ZR 160
€ 2.500
2004
130.000 km

Aanvankelijk wilden we een MINI opzoeken. We doen dat wel vaker, de MINI Cooper en MINI Cooper S zijn namelijk een van de leukste kleine auto’s. Ze zien er geinig uit, het onderstel staat op een hoog niveau en qua luxe heb je vaak items die je meestal een paar klassen hoger zou aantreffen. Nadeel: een goed exemplaar is duur en een goedkoop exemplaar is een garantie voor problemen. Mocht je toch een leuke Britse pocket-rocket zoeken, dan is de MG ZR 160 een optie. Deze coole wagentjes zijn echt old-school hot hatches. Weinig verfijning, met name het interieur is echt zwaar verouderd. De 1.8 VVC motor is niet helemaal vrij van problemen (check de koppakking en vervang deze uit voorzorg), maar het zijn misschien wel de beste viercilinders qua vermogens- en koppelafgifte. Onderin sleurt de K-Series er uitstekend aan en ook boven heb je nog voldoende vermogen en sensatie. Voor 4 mille kun je een zeer fraai exemplaar vinden. De meesten zitten iets lager, maar houdt er rekening mee dat er altijd wel wat werk aan zit en de onderdelen telkens lastiger worden om te vinden.

MG ZR160 '04

Alfa Romeo GTV 1.8 Twin Spark 16v Lusso (916C)
€ 3.950
80.000 km
2001

Als je goedkoop in écht iets bijzonders wil rijden, kies dan deze auto. De Alfa Romeo GTV is een uniek ontwerp van Pininfarina. Er is eigenlijk geen auto die er op lijkt. Het is een soort miniatuur Ferrari wat dat betreft. Ook in het interieur heb je het idee in iets bijzonders te zitten. Qua prestaties valt het allemaal wel mee, dat houdt gelukkig ook in dat de brandstofkosten enigszins meevallen. De 1.8 motor is met 140 pk meer dan voldoende sterk. De V6 is leuker, maar een goede in het budget is niet te vinden. Focus je daarom meer op een latere post-facelift 1.8 of 2.0 met minder kilometers en in aantoonbaar betere staat. Houdt er wel rekening mee dat deze auto’s zeer onpraktisch zijn; de ruimte op de achterbank is alleen voor kinderen zonder benen en de bagageruimte is echt lachwekkend klein.

Alfa Romeo GTV 1.8 T.S (916C) '01

Mazda 3 2.0 Sport Active (BK)
€ 3.900
2004
135.000 km

Mochten de opties die hier staan allemaal te oud zijn, dan kun je ook kijken naar een auto die nét in de Youngtimer regeling valt. De Mazda 3 is zo’n auto. De auto komt uit de tijd dat Mazda zeer nauw samenwerkte met Ford. Dat betekent dat de Mazda 3 qua platform gelijk is aan de Ford Focus en Volvo S40. De Mazda 3 biedt als occasion verreweg het meeste waar voor zijn geld. De 2.0 motor biedt net voldoende vermogen om hem vlot te noemen. Dat is vooral een compliment aan het onderstel, want de wegligging staat op een hoog niveau. Strak en sportief zonder dat het comfort eronder lijdt. Qua betrouwbaarheid staat deze generatie hoog aangeschreven, maar ze kennen een groot nadeel: roest, met name van binnenuit. De auto op een brug zetten is echt noodzakelijk.

Mazda 3 Sport Active (BK) '04

YOLO: Ford Mondeo ST200
€ 4.000
2001
125.000 km

Roest is een ding dat ook bij deze Mondeo kan voorkomen en nog best hevig ook. Gelukkig staan er enkele Mondeo’s in ST200 trim te koop die keurig zijn onderhouden. De ST200 was de allereerste Ford ‘Sport Technologies’. De motor is een 2.5 Duratec V6 die van 170 naar 205 pk gekieteld werd. In feite dus een soort halve Aston Martin V12. Het interieur is niet het beste punt, typisch jaren ’90 Ford, de gemiddelde Slowaakse bedrijfskantine is sfeervoller. Maar wat deze auto zo bijzonder maakt is de rijbeleving. Het onderstel is van grote klasse, het stuurgedrag (en gevoel eveneens). Schakelen gaat heerlijk en de V6 produceert een prettige brom als je hem de sporen geeft. Qua verbruik is het wel een dingetje, want ondanks dat de ST200 niet zo gek snel is, is het verbruik vrij pittig. Ook kun je er qua onderhoud wel de nodige kosten verwachten, vandaar Yolo.

Ford Mondeo ST200 '00

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



48 reacties

Koop een VW Passat van de B5.5 generatie.
Koop een met een 1.8 Turbo motor. Geloof me, je gaat er geen spijt van krijgen.
@rachid: verzoek was ” op zoek naar een leuke youngtimer “. Dat die Passat verstandig is OK maar LEUK??
@SpiderIV: de Passat is zeker geen leuke of spannende auto om te zien, maar die 1.8 20VT blokken zijn wel érg leuk en vrij simpel te kietelen
@bierbuik: daarom staat die TT er ook in.
@SpiderIV: inderdaad, maar wat een Mazda 3 dan in een rijtje met youngtimers doet moet iemand me ook even uitleggen.
@SpiderIV: en 1 tje die er goed uit ziet en dan een Mercedes A in het rijtje @willeme ?
@ikleesookoverautos: geinig ding, toch? Best wel uniek, leuk uitgevoerd en sneller dan je denkt. Ik vond hem leuk en origineel. Voor de mensen die iets anders niet kunnen we waarderen, staat de obligate Audi TT erin ;-).
De Renault is denk ik de slimste optie. De Alfa de leukste en de MG een leuke outsider. Verder zou een Mini laten staan, die hebben echt te veel problemen.
@tvklarenbosch: ligt eraan, mijn vrouw heeft een r50 cooper en we hebben echt nooit problemen en inmiddels toch al ruim 60k ermee gereden, als is het onderhoud niet goedkoop.
@ancipanci: mijn moeder heeft er ook een, en die hebben veel problemen gehad. Onder andere versnellingsbak, stuurinrichting en wat andere dingen.
@ancipanci: dat noemen ze dus ‘anekdotisch bewijs’.
@henk_he: Versnellingsbak is wel écht een zwak punt bij Mini’s hoor. De lagers janken al als ze de fabriek uit komen rijden..
Leuke categorie om in te shoppen en van alle (gave!) adviezen hierboven, zou ik nog moeilijk kunnen kiezen. Ze hebben allemaal wel hun charme!

@willeme, ik heb altijd de neiging om te klikken op de suggesties die je doet, in de hoop bij een advertentie van de betreffende auto uit te komen. Echter, er is geen link te bekennen. Heeft dat een reden? Is het een idee om wel specifieke voorbeelden te laten zien van auto’s die daadwerkelijk te koop staan? Ben altijd benieuwd naar welk exemplaar op jij dan zou kiezen.
@m54b25: Dat is een hele goede vraag! Daar hebben wij ook over nagedacht. Het mooiste is natuurlijk dat je op een link kan klikken naar een auto die wij gevonden hebben. Het is namelijk wel het geval dat wij kijken naar auto’s die daadwerkelijk te koop staan.

Wellicht is het het overwegen waard. Er kan soms een periode tussen het maken van een advies zitten en het publiceren. Dus de kans is groot dat we dan te maken krijgen met gebroken linkjes. De artikelen worden ook nog veel gelezen een tijdje na publicatie. Dan is de kans groot dat de auto’s inmiddels weer verkocht zijn. Maar we zullen het zeker even opgooien bij de volgende redactievergadering!
@willeme: printscreentje maken en daarheen linken? Das wel leuk voor het nageslacht
@willeme: Het is wellicht ook mogelijk om ipv een directe link naar een enkele advertentie een link naar een zoekopdracht naar het huidige voorkeursplatform te plaatsen. Dan rollen er allicht meerdere wagens uit.
@willeme: ik vind het een goed voorstel. Kapotte linkjes zijn begrijpbaar.
Voor mij de MG, een guilty pleasure. Misschien zelfs liever nog een ZS180 dan.
Koop een nette fijne rijders auto van 12-13 jaar oud met lage kilometerstand en verkoop hem wanneer die 15 wordt. Gegarandeerd dat je geld verdient aan ZZP’ers die tegen die tijd niet elektrisch kunnen of willen rijden.

Beste is wel om het budget een beetje op te rekken als dat lukt.
Uit dit rijtje de Clio. Maar ga toch lekker voor een RWD. Bmw of mx-5.
Als tegenhanger van de alfa. Ga voor de Coupe Fiat, zie je nog minder dan de alfa. Interieur van Fiat vind ik persoonlijk ook mooier. Ik rij nu 1.5 jaar met veel plezier met een 1.8 van voor de facelift.
Die MG is erg leuk. Volgens mij staat er nog ergens een BRM versie te koop. Wel met een hoop kilometers.

Ja, staat nog op Marktplaats, maar linkje plakken gaat niet. Even Rover selecteren en dan als trefwoord BRM geven.


@willeme:

De aanvrager is particulier. Vanwaar dan de opmerking bij de Mazda over de youngtimerregeling? Daar heeft hij toch niets aan?
Of bedoel je het meer in overdrachtelijke zin?

@sabrerator: De aanvrager vraagt specifiek om een youngtimer. Het is een afweging. Wellicht heeft de aanvrager een bedrijfje waar ‘ie een oudere grote auto op kan zetten, of een nieuwere gewoon ‘normaal gaat rijden.
@willeme: waarom geeft die dan aan dat het privé én koop is?
Als je niet teveel kosten wilt, laat dan uiteraard de no-go staan, maar ook de Rover, Mini en Alfa. Oogt allemaal heel leuk, maar voor de portemonnee niet.
@techniekmeneer: helemaal eens. een gti achtig wagentje kopen van 15 jaar oud dan mag je toch wat verwachten. rovers en alfas sws wegblijven dan. een kapotte is snel minder “leuk” 😆
Ik heb toevallig sinds kort zo’n Mazda 3. Oke, niet met de 2.0, maar met de 1.6. Rijdt als een Ford Focus, en dat is keurig. Niet hard als een Mini, niet gezapig als sommige Renaults. Gewoon lekker. Ik heb wel het idee dat ie ruimer is dan de Focus, maar dat kan ik me ook verbeelden.

Ik vind het model ook nog aardig bij de tijd gebleven. Van binnen mooie diepe klokken en oranje verlichting ala BMW. Het oogt niet als een auto van 15 jaar oud vind ik. Vaak ook netjes aangekleed. Lichtmetalen wielen, dakspoiler, airco, stuurwielbediening; is allemaal gemeengoed onder de 3tjes heb ik de indruk. De Focus wil nog wel eens wat kariger zijn.

Roest schijnt inderdaad een issue te zijn. Dorpels met name. Bij de mijne heb ik gelukkig niks kunnen ontdekken.
Ik zou zelf ook naar een Volvo C70 kijken. Heb er zelf eentje gehad met de T-5 motor in Saffron Pearl. Heerlijk cruisen, 5-cilinder roffel, rap genoeg en het blijft een aparte verschijning.
@lecomte: eens! Mooie en redelijk tijdloze bak. En voor een paar honderd euro extra heb je er bijna 300PK uit👌🏼
@lecomte: helemaal mee eens! Een goede vriend van me heeft onlangs een donkerblauwe 2.4 T aangeschaft. Heerlijke auto!
Of een 2003 GS430 zoeken. Comfortabel en erg snel.
Ik zou voor de Volvo gaan, het liefst een ouder model, als station met de dikste motor👌🏼👌🏼
@kennone: zou ik ook doen! Bij 140.000 km is zo’n Volvo net ingereden.
@kennone: oh toch wel..?
Een mercedes a klasse tussen leuke coupés? Bizar, ik had op zijn minst een slk230 van de eerste generatie aangeraden. Vind het vreemd dat ik nog nooit een slk tussen de autoblogadviesen gezien heb.
MIATA, always the answer? Of een mr2? Rwd fun, optie voor een middenmotor en ook nog mogelijkheid om open te rijden..
Gok dat bassie een vag type is. Hoop dat ie een leuk budget voor onderhoud achter de hand heeft
Als ik uit de selectie mocht kiezen dan de Mazda of Clio
Clio RS 172 kopen:super auto en leuk speelgoed!
De MG ZR is een van de beroerdste auto’s waar ik ooit in gereden heb. Was wel een ZR105. Die voelde nieuw al als een youngtimer.

Ik zou op zoek gaan naar een Alfa GT of inderdaad de TT.

Ook kwalitatief heel slecht, maar wel luxe en bijzonder met zijn 2.4 vijfcilinder: de Stilo Abarth.
Kies die Alfa GTV, zoek het beste exemplaar dat je kunt vinden, koester hem, poets je suf en verkoop hem over een paar jaar met winst, want de prijzen zijn aan het stijgen. Alternatief: een wat nieuwere Alfa GT, verkrijgbaar vanaf 2004, met dezelfde 1.8 of 2.0 motor. Wel plek voor 4 mensen en meer bagageruimte. Allebei een feest om te rijden.
Wil je goedkoop kies je voor de Alfa GTV? Euh grapje zeker
Alfa Romeo GT 2.0JTS, fijne auto met een mooi interieur en met een CDA inlaatje klinkt het ook nog leuk. Wel opletten voor olieslurpers, is een fix voor maar die is vrij prijzig. Moesten bij onze GT elke 2000km 0,5L erbij gooien.

Mocht je voor een TT gaan, zoek dan eentje met het ‘baseball’ interieur, ziet er zeer fraai uit. En het 1.8T blok is heerlijk.
Tja, ik zou de alfa doen, laatste keuze de renault, want renault
@spykerboy: die inderdaad een belachelijk slechte reputatie hebben op het gebied van hot-hatches?
Aangezien hij niet afhankelijk is van de auto voor werk kan ‘ie dus een onbetrouwbare zuipschuit kopen.

Ja, dat klinkt heel dom, maar nu kan het en later misschien niet meer!

Dus koop gewoon een oude Jaguar met een 4.xx motor. Een dikke Amerikaan oid. Een oude directiebak etc

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).