Van het water naar het asfalt. Welke auto voert die transitie het beste uit? Team Autoblog zoekt het voor je uit!
In Nederland is autorijden een dure aangelegenheid. Daar kunnen we (weer) een klaagzang over houden, maar het zet verder geen zoden aan de dijk. Dus als het zo duur gemaakt wordt, dan kun je een andere hobby zoeken. Dat is precies wat Rudolf gedaan heeft. Jarenlang heeft hij diverse dikke sedans gereden: een Jaguar S-Type, Mercedes-Benz C320, een Rover 75 V6 en zelfs een Phaeton hebben bij hem voor de deur gestaan. Enkele jaren geleden besloot hij om van de weggevers van Vadertje Staat gebruik te maken. Rudolf zette een Mitsubishi Outlander PHEV op de zaak.
Omdat (leuk) autorijden erg duur is, besloot hij om zijn heil ergens anders te zoeken. Rudolf kocht namelijk een motorboot. Met de boot kon hij dan zijn weekend en vakantie volplannen, om zijn dagelijkse kilometers te maken met de enige betaalbare auto van Nederland. Dat heeft een paar jaar geduurd, totdat Rudolf tot de conclusie kwam dat ook een boot een erg prijzige aangelegenheid is. Onderhoud, brandstof, havengelden en nogmaals onderhoud zijn grote financiële kostenposten. Niet dat dat heel erg is, Rudolf had al het een en ander ingecalculeerd. Wat Rudolf het meest dwars zat was dat het telkens een hele toer was, daar de haven 30 kilometer van zijn huis ligt.
Rudolf heeft zijn boot inmiddels verkocht. Als vervanger zoekt hij eigenlijk hetzelfde, maar dan met vier wielen. Dus een auto die je in principe elke dag kunt rijden. De auto hoeft niet heel erg nieuw te zijn, maar een klassieker is niet de bedoeling. Rudolf wil graag wel items zoals airconditioning, stuurbekrachtiging en een goed functionerende audioinstallatie aan boord. In principe wil hij een boot, maar dan met wielen eronder. Relatief ruim, enigszins sportief, veel koppel.
Huidige /vorige auto's: | Mitsubishi Outlander PHEV |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / privé: | Privé |
Budget: | Tussen de 35.000 en 45.000. Het hoeft niet per se op. |
Jaarkilometrage: | Tussen de 5.000 en 10.000, waarschijnlijk |
Brandstofvoorkeur: | Benzine lijkt het meest voor de hand ligend |
Reden aanschaf andere auto: | Een motorboot als hobby is toch te omslachtig, |
Gezinssamenstelling: | Mijn vrouw en ik, kinderen zijn inmiddels zelfstandig |
Voorkeursmerken /modellen: | Het liefst een cabrio, meer koppel dan vermogen, luxe cruiser. Mag best een randje hebben. |
No-go modellen / merken: | Lichtgewicht skelters: ik wil in comfort er mee door Europa kunnen toeren. |
Jaguar XK Convertible 5.0 V8 Portfolio
€ 44.500
2009
120.000 km
De Jaguar was de eerste auto die naar boven kwam bij deze vraagstelling. De auto is een uitstekende combinatie tussen comfort, luxe, sportieve rijeigenschappen en bijzonder fraaie lijnen. Jarenlang was men aan het zeuren dat er geen opvolger kwam voor de Jaguar E-Type, maar dat gezeur was onterecht toen deze generatie XK (de ‘X150’) in productie was. In het budget kun je kiezen voor een vroegere XK R (met 4.2 supercharged V8) of deze natuurlijk ademende 5-liter V8. Deze motor is in de basis dezelfde als de V8’s die je nu (nog) in Jaguars ziet, maar dan zonder compressor erop. Dankzij het relatief lage gewicht van de volledig aluminium cabriolet zijn de prestaties meer dan adequaat. Eigenlijk de ideale auto, gezien de vraagstelling van Rudolf. Het enige nadeel is het aanbod: in Nederland zijn deze specifieke exemplaren dun gezaaid.
Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet Tiptronic (996)
€ 43.000
2004
95.000 km
Dit was een auto die erg vaak naar boven kwam. De Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet Tiptronic is een gevalletje van patatje met alle sauzen. De smaakbeleving is niet meer zo puur, maar kent wel meerdere facetten. In feite is het een 911 Turbo, maar dan met een Carrera motor. De heerlijk raspende zescilinder is in dit geval goed voor 320 pk. Het is echt een sportwagenmotor die je op toeren moet jagen voor solide prestaties. De automaat was destijds vrij snel en soepel, maar eigenlijk wel een beetje ingehaald door de tijd. Het bezorgd de auto wel een uniek, allround karakter. Er is eigenlijk niets wat deze 911 níet kan. Over de motor van dit type gaan de nodige spookverhalen. Kort door de bocht: ja, er zijn problemen bekend en daar zijn oplossingen voor. @CasperH legt het in dit aankoopadvies allemaal uit.
BMW 640i Cabriolet High Executive (F12)
€ 44.950
2011
45.000 km
Misschien wel de saaiste keuze uit dit lijstje. Saai betekend overigens vrij vaak ook verstandig en dat gaat zeker op voor de 6 Serie Cabriolet. In dit geval kijken we specifiek naar de 640 met diens romige, zijdezacht lopende en turbine-achtige zes-in-lijn met 320 pk en 450 Nm. Dit is een uitstekende cruiser, geen sportieve cabriolet. Het is absoluut geen M3/4 achtige, al helemaal niet qua temperament. Je kan eventueel kiezen voor een 650i (rijtest) met een zeer sterke V8, maar ook dat model is afgestemd op comfort. Ondanks dat het in principe een 5 Serie Cabrio is, hebben ze bij BMW absoluut topwerk geleverd om het gat groter te maken. Het koetswerk is beeldschoon en het dashboard is zeer fraai. Tip: vermijd de modellen met M-Sport paketten en grote 20″ wielen. Zo’n klassiek uitgeruste 6 Serie wordt daar niet fraaier van. Groot voordeel is dat de 6 Serie behoorlijk modern en hoogstaand is. Navigatie, audio, automaat: alles is op topniveau.
Ford Mustang Shelby GT500 Convertible
€ 35.250
2007
110.000 km
De Shelby GT500 is een ongelikte beer in de goede zin van het woord. De auto is nog heerlijk eenvoudig en simplistisch qua karakter, bouwwijze en rij-eigenschappen. Simpel gezegd is het een Mustang GT met een iets terug-getunede motor uit de Ford GT. Als sportwagen is het een vrij hopeloos geval. Echter, als vervanger voor een motorboot is het een perfecte auto. Je hebt hetzelfde machtige gevoel, mede dankzij de ongelooflijke power van de V8. Je hebt altijd ‘meer motor dan wegligging’, waardoor je het gaspedaal omzichtig dient te bedienen. Qua betrouwbaarheid zit het redelijk snor, getuige dit aankoopadvies. Ja, je kan lopen zeuren om het interieur dat opgetrokken is uit relatief eenvoudige en vrij goedkoop aanvoelende materialen, maar dan mis je het punt compleet bij de Shelby. Dat is net zoiets als naar de Wallen gaan en aan een dame van lichte zeden vragen wat haar empirische bevindingen zijn over grote filosofen als Nietsche, Kafka en Johan Derksen.
Mercedes-Benz SL500 (R230)
€ 41.500
2009
100.000 km
De Mercedes-Benz SL500 is natuurlijk de aartsrivaal van de Jaguar XK. Qua concept liggen de auto’s erg dicht bij elkaar. Zo heeft ook de SL500 een forse (5.5 liter grote) V8 met een soortgelijk vermogen. Wel is de R230 ietsjes zwaarder en heeft de Mercedes geen stoeltjes achterin, alhoewel er wel wat aflegmogelijklheden zijn voor de bagage. De Mercedes SL is er na de facelift in 2008 niet veel knapper op geworden, maar de elektronica, het stuurwiel en het dashboard hebben een welkome upgrade gehad. Vanuit de auto gezien is de SL500 van na de facelift beter. Alleen is de neus niet heel veel fraaier, alhoewel ondergetekende persoonlijk moet toegeven dat het begint te wennen (na 10 jaar…). Groot voordeel is dat het ‘gewoon’ een Mercedes-Benz is, bij elke dealer kun je terecht voor onderhoud en onderdelen.
Maserati Spyder Cambiocorsa
€ 38.900
2003
60.000 km
Deze neigt al een beetje naar een ‘YOLO’-keuze. Of dat helemaal terecht is, valt te bezien. Veel van deze auto’s zijn gebruikt als derde of vierde auto en hebben een groot gedeelte gewoon binnen gestaan en keurig onderhoud gehad. Controleer dat laatste, uiteraard. Maserati houdt het specifieke midden tussen een Ferrari en Jaguar, zover er zoiets bestaat. De auto is overduidelijk temperamentvoller dan de Jaguar, maar is niet zo nerveus als een Ferrari. Tegelijkertijd zijn ze zeker stijlvol en relatief comfortabel. Zie het zo: met de Jaguar reis je het liefste naar de Alpen toe, met de Maserati ga je het liefst de bergpassen op. Het geluid is magistraal, de transmissie is magertjes. An sich past het karakter van de bak redelijk bij de Spyder, maar een handbak heeft de voorkeur. Deze zijn alleen bijzonder lastig te vinden.
Nissan 370Z Roadster (Z34)
€ 44.995
2013
30.000 km
Deze auto is het tegenovergestelde van de Maserati. Niet dat de 370Z geen karakter heeft, integendeel. De open rouwdouwer van Nissan gaat alweer een paar jaartjes mee en biedt het simpele recept van een klassieke sportwagen: een grote, koppelrijke motor, achterwielaandrijving en een handbak, alhoewel een automaat ook tot de mogelijkheden behoort. In het budget kun je kiezen voor een vrij jong exemplaar met bijzonder weinig kilometers. Tel daarbij op dat het bijzonder betrouwbare auto’s zijn (aankoopadvies) en je kunt de komende jaren de garagekosten lekker laag houden. Wel moet je er rekening mee houden dat deze auto nog wel even wat gaat afschrijven. Ook bij deze auto moet je goed je best doen om er eentje te vinden, sinds de belastingen krankzinnig hoog zijn op deze auto, worden ze nog maar mondjesmaat verkocht.
YOLO: Aston Martin DB7 Vantage Volante
47.500
2000
90.000 km
De auto die je jezelf absoluut moet beloven. Voor iets meer dan dat het budget toelaat kun je opteren voor een heuse twaalfcilinder Aston Martin. De DB9 is buiten bereik, maar er zijn diverse DB7’s te vinden. Mocht je wat groter van stuk zijn, dan is de Volante aan te raden. De Coupé is misschien nog fraaier, maar ook erg krap. Je ziet aan het interieur dat de basis van die auto uit de jaren ’90 stamt. Denk aan knopjes en schakelaatjes. Echt storend is het niet, want je ziet aan de houtafwerking en het hoogwaardige leder dat die een bijzondere auto is. Het is geen uitgesproken sportieve auto, maar je moet wel bij de les zijn met 420 pk uit de 5.9 liter V12. De auto biedt absoluut sensaties, zij het op aristocratische wijze. De gebruikskosten zijn relatief hoog, vandaar YOLO.
dromedaris zegt
Ik vind sommige uit het lijstje nogal duur. Goed voor waardevastheid denk ik dan… maar duur.
Gulli zegt
Ik ben best een autoliefhebber, maar motorboaten blijft toch leuker!
cloverleaf zegt
@gulli: ghehehe
bmwalpina zegt
@gulli: I see what you did there ?
Ben het er overigens volledig mee eens natuurlijk
Graafke zegt
Aston of de maserati zijn wat mij betreft een prachtige keuze.
tvklarenbosch zegt
De Jag, makkelijk.
dunhozzie zegt
@tvklarenbosch: precies
kevindb zegt
Een infiniti Q60 cabrio, zelfde motor als de 370z en iets ruimer en luxer. In duitsland voor 25.000 euro te koop van 2015.
theblazerunner zegt
@kevindb: En een V8 Vantage cavrio dan?
janmetdelangeachternaam zegt
Ik was voor de 6 serie gegaan
autospotterkerkrade zegt
@janmetdelangeachternaam: met dit eisen pakket zeker
jurdespotter zegt
Voor echt veel koppel moet je eigenlijk kijken naar een SL600 jammer dat deze zo ontiegelijk duur in onderhoud zijn.
romeoalfa zegt
Mijn voorkeuren:
Audi S5 cabrio (facelift)
BMW 435i cabrio
C-klasse cabrio (weet niet of ze al onder de 45k zitten)
Iets minder luxe maar wel gaaf:
TT-RS
autospotterkerkrade zegt
@romeoalfa: 435 krijg je ook niet voor dat geld
duckmefaddy zegt
Ik hou anders wel van een flinks sessie motorboaten
duckmefaddy zegt
@duckmefaddy: flinke*
dislektieze suckol!
michelschouten zegt
Ik zou de 6 serie kiezen
alcantara zegt
Als het ook moet sturen als een boot dan zou ik een Volvo nemen.
tmenges zegt
@alcantara: haha ja de c70 van de eerste generatie! Veel botiger dan dat ga je niet krijgen ?
toyotaprius zegt
@tmenges: vergeet daarbij timberland model 74035 in het donkerblauw niet! Inclusief trui over de schouders gedrapeerd. Plaatje is dan helemaal af
mikje90 zegt
De mercedes SL blijft een mooi yacht voor op het asfalt.
dakarbemo zegt
Ik had een maserati granturismo ervoor aangeschaft met als compromis geen open rijden maar wel die uber heerlijk klinkende V8
theblazerunner zegt
@dakarbemo: Er bestaat zoiets als de GranCabrio
dakarbemo zegt
@theblazerunner: Dat weet ik maar die valt dik buiten budget. Daar moet je echt wel 60K voor meebrengen.
tenaci zegt
Cadillac XLR zou me wel wat lijken.
TimoBac zegt
Ik ben compleet verslaafd aan Porsche maar die Jaguar is zo intens tijdloos, geweldig! De coupé is nóg mooier imo. Zeker in donkergroen met een crème interieur.. Droombak!
kobus1967 zegt
Er staat een zo goed als nieuwe Mitsubishi Eclipse cabrio te koop voor de helft van je budget met 3,7 liter V6 motor en automaat.
jules713 zegt
Is er geen Continental te vinden in dit budget?
autospotterkerkrade zegt
@jules713: nee
rufctr01 zegt
Gemakkelijk toch? De Jag!
amauryg zegt
M’n moeder is sinds jaar en dag advocate van een oud dametje wonende te Knokke. Ze had zo’n jag XK, 5.0 Portfolio, donkerblauw met crème interieur, op de oprit staan. Maar omdat ze haar golfclubs er maar met moeite in kreeg moest de wagen weg. Ze stelde ‘m te koop voor €55.000, met 35.000 km op de teller.. Uiteindelijk kreeg ze hem niet snel genoeg verkocht, heeft de garage er € 32.000 voor geboden en is ze er op ingegaan. Mijn moeder (en vooral ik) hebben nog steeds heel veel spijt dat we hem niet hebben overgekocht, prachtige wagen om heerlijk mee tijdens het weekend te toeren. One day komt ie er zeker!
Gulli zegt
@amauryg: wat!? Een Engelse auto waar geen golfset in past? In de MGf van mijn moeder paste er precies een achterin
amauryg zegt
@gulli: Vond het ook een vreemd verhaal, herinner me nog zo de scene uit top gear waar Clarkson zegt dat de koffer speciaal ontworpen is om er prima een golfset in kwijt te kunnen!
michaelb zegt
@amauryg: Je hebt tassen en trolleys he
autodrop zegt
De Jaaaag! Óf een 645ci van voor de facelift!
unknown234 zegt
Het budget hoeft niet op. Op 1 auto na toch allemaal dicht tegen het maximum te besteden bedrag…
drsjeroen zegt
@unknown234: budget is wat hij tegen zijn vrouw heeft gezegd, wij mannen zien dat als een richtbedrag
silenro zegt
@drsjeroen: met een uitschieter naar boven voor dat ene speciale modelletje wat je anders echt nooit meer ziet voor dat geld..
rob636 zegt
Allemaal leuk en aardig, maar nu ben ik wel benieuwd wat voor motorboot Rudolf had
simonferrari zegt
Noem me saai maar ik zou ten alle tijden gaan voor de 6-serie. Wat een prachtige auto blijft dat. Een Audi S5 Cabrio zou ook moeten lukken lijkt me
jack_abarth zegt
Gewoon zorgen voor een auto met fatsoenlijk wat trekkracht, daarachter een trailer met een Bayliner erop, en klaar is Klara
lekbak zegt
@jack_abarth: Nutteloze bende is dat, zo’n bayliner. Koop dan een fatsoenlijke speedboot die wel gemaakt is om enigszins te varen ipv zo’n benzine verslindende badkuip. En als je niet bij de grote rivieren in de buurt woont heb je er al helemaal niks aan, dan is een sloepje veel geschikter.
Jochempie zegt
Niet heel erg inspirerend, dit lijstje. Ik doe nog een paar suggesties.
Mercedes SL60 AMG met nog geen ton op de teller, voor 34300 euro>
http://www.autoscout24.ch/3198558
Porsche 968 cabriolet voor hetzelfde bedrag:
http://www.autoscout24.ch/5222219
Plymouth Prowler voor 38700 euro:
http://www.autoscout24.ch/5645733
Jaguar XKR S/C cabriolet met nog geen 20dkm op de teller, voor 37 mille>:
http://www.autoscout24.ch/5653529
Chevrolet SSR voor 32500 euro:
http://www.autoscout24.ch/5551492
Mercedes CLK 55 AMG cabriolet voor 28500 euro:
http://www.autoscout24.ch/5720247
Een felrode Aston Martin V8 Vantage convertible voor 43000 euro:
http://www.autoscout24.ch/5549197
Een Cadillac XLR-V voor 41 mille:
http://www.autoscout24.ch/5284513
Een vierdeurs Cadillac STS (volgens mij) die omgebouwd is tot cabriolet, voor 43 mille:
http://www.autoscout24.ch/5578637
Een Ford Mustang Shelby GT-H (Hertz huurauto special) voor 38 mille:
http://www.autoscout24.ch/4139357
En ten slotte, de ultieme middelvinger aan Jeremy Clarkson, en tevens de ultieme boot op wielen, de Lexus SC430. Een extreem fris exemplaar voor een krappe 37 mille:
http://www.autoscout24.ch/4457383
Enjoy!
rovadepo zegt
@Jochempie: das een mooie sl zeg
Jochempie zegt
@rovadepo: Zwitserland is het paradijs der youngtimers, zolang het Duits of Amerikaans is.
ouwedibbes83 zegt
@Jochempie: strakke bakken, die Zwitsers hebben er wel oog voor. Betaal je nou veel rest-BPM om t in NL op kenteken te zetten? Nieuwwaarde was hoog…
Jochempie zegt
@ouwedibbes83: Dat ligt helemaal aan de leeftijd van de auto. De BPM bouwt per maand af tot een leeftijd van 17,5 jaar. Maar, na 9 jaar is er nog slechts 10% van de originele BPM over. Oftewel, kan niet veel zijn.
E34M5Touring zegt
Aston natuurlijk. Wel een handbak nemen. De automaat haalt de gang er nogal uit. En onderhoud, als je een beetje handig bent en je zoekt een Ford garage die het aandurft kun je een hoop besparen.
Als voorbeeld:
Een Co sensor (zitten er 4 in) kost bij AM 175.- ex montage. Exact dezelfde sensor (onderdeelnr is identiek) is bij Ford 18,- ex montage.
Verder een geweldige auto. Rijdt top, sound is echt geweldig en je rijdt toch wat speciaals. Ik ben er in ieder geval heel gek mee.
Hupke zegt
Ford Thunderbird, ondertussen nietmeer piepjong maar wel exact wat er gezocht word.
Als yolo zou ik voor een Bentley azure gaan. Kan je vinden binnen budget maar de vaste kosten liggen wrs wat hoog.
Als je een jaartje wachten zal een Maserati Gran cabrio ook wel lukken.
Silverarrow zegt
Omdat ze nog niet genoemd zijn: een Cadillac XLR of Lexus SC. Je moet er van houden. Ik zou zelf een in superstaat verkerende SL R129 zoeken. Van alle luxe voorzien en voorlopig redelijk waardevast.
Silverarrow zegt
@silverarrow: Correctie, XLR was al genoemd.
lekbak zegt
Een mooie Amphicar is natuurlijk het perfecte landjacht!
Ok ok, het is een oldtimer zonder luxe. Maar het is wel bijzonder en je kunt er vast heel europa mee door. Als je zou willen…
mcarre zegt
De Maserati met de mooie achter lichten of een zo 55 AMG
mcarre zegt
De slag 55 AMG
berlinetta zegt
Wil je stijlvol cruisen? Jag of Aston. Wil je verstandig cruisen? De BMW. Ik was zelf voor de Jag gegaan. Schitterend tijdloos model. Heb er zelf ook eens in mogen rijden. Lekker geluidje ook.
dirkv zegt
Lastig hoor! De Benz of de BMW of toch de Porsche…
Mijn gevoel zegt de Porsche maar praktisch gedacht zou ik voor de Benz of de BMW gaan. Kan je ook nog wat meenemen op vakantie.
roberto zegt
De Porsche 996 4S! Hoeft nog geeneens een automaat te zijn voor mij, want rijdt al super (misschien wel beter) met de handbak! Geluid is fantastisch en verslavend en hij is snel zat! En al moet ik eerlijk bekennen vind ik hem nog mooier dan bijna de gehele 997 generatie..
evdw zegt
@roberto: Nah de 996 is maar een lelijk eendje, zeker die variant met die spiegelei lampen. Het interieur is ook erg lelijk, zelfs voor die leeftijd. 997 is ook niet veel beter. 991, dat zijn weer mooie modellen van de 911 na de prachtige 993 en natuurlijk de 964.
pa045 zegt
De Mercedes, Jaguar of Maserati zouden mij 3 overgeblevenen zijn. Uiteindelijk zal ik kiezen voor de Maserati. Puur omdat ik vroeger, en dat is best lang geleden, Maserati altijd mijn droom vond.
Ik vraag me hardop af of de BMW wel echt de verstandige keuze is. Ik verwacht niet minder onderhoud dan bij ander genoemde auto’s.
Arnoud zegt
Koop een boot en werk/betaal je dood.
notsobig zegt
http://www.autotrader.nl/klassieker/amphicar-overige-modellen/1964/terborg/9bxwy/amphicar-overige-modellen-770/?zoekopdracht=amphicar
Tada een echte boot voor op de weg!
Wel nog even beetje bijleggen of sparen…
jvthof zegt
@notsobig: ik zat vandaag Wheeler dealers te kijken en daar kocht een Nederlander voor 35.200 pond… Deze!! Flink wat werk aan geweest! Leuk om te zien dat hij idd naar NL is gekomen
jvthof zegt
@jvthof: oeps correctie, hij leek er erg op :) maar is em niet
frederik zegt
Er zijn twee goede dagen in het leven van een booteigenaar… De dag dat hij hem koopt, en de dag dat hij hem weer verkoopt. :)
87tb zegt
Aston Martin V8 Vantage Volante. Mooier dan alles hierboven.
jochempie zegt
@87tb: hij staat er tussen hoor. CTRL+F maar even.
tttijn zegt
Ik had heel verstandig de Nissan gekozen.
imba zegt
@tttijn: Hoe Nederlands van jou;)
hamerhaai zegt
Als er 1 ding duidelijk wordt uit het stukje en de comments: Amerikaans negeren.
Weet niet hoe serieus je bent, maar als dat het geval is: SL, 6-serie of Jag nemen met een beetje speels.
Ben je een echte autoliefhebber: plezier hebben in het wassen, onderhouden, historie uitzoeken enz. Dan gaan voor een Aston of Maserati. Trotser kan je niet zijn op je auto, waar je ‘m ook parkeert.
Als extra kan je dan ook leuke tripjes naar Zuid Europa plannen. Met een Duitser voel je je dan minder in sfeer.