
We zijn op zoek naar een compact en luxe Mini alternatief voor 8 mille.
Kleine en luxe auto’s is tegenwoordig iets heel erg normaals. Sterker nog, ze zijn erg populair. 20 jaar geleden bestond het segment nog niet eens. Ja, er was ooit een Audi 50, maar het balletje ging pas echt rollen bij de New Mini. Het was een meesterwerkje van Frank Stephenson, BMW en Chrysler. Het design (van Stephenson) was een schot in de roos, maar de bijbehorende rijeigenschappen en (mogelijk) luxe droegen daar aan bij. Logisch dus dat er ineens een hele hoop concurrenten bij kwamen die een soortgelijke mix van prijs, luxe, uitstraling en krappe binnenruimte boden.
Voor Autoblog lezeres Eline (ja, er lezen ook vrouwen mee!) was het sinds die komst van de Mini al duidelijk: er moet een Mini komen. Helaas is het er nooit van gekomen. Na enkele Franse hatchbacks is ze meteen overgestapt naar een grotere BMW. Maar omdat die auto voornamelijk zakelijk gereden wordt, begint het toch te kriebelen. Een leuke Mini voor erbij is wat ze het liefste wil. Of een interessant Mini alternatief. Want tijdens haar zoektocht kwam ze er achter dat het niet allemaal hosanna is. De prijzen van gebruikte Mini’s zijn stevig en staan absoluut niet in verhouding met de vrij belabberde betrouwbaarheid.
Dus welke Mini moet je kopen en welke concurrenten moet je overwegen? Ook heeft ze wel wat eisen. De auto moet wel een beetje courant blijven, dus geen oude exemplaren (maximaal 12 jaar oud, liefst minder) en niet meer dan 120.000 km (liefst minder).
Vandaar dat ze Autoblog inschakelde voor een advies. De tabel ziet er als volgt uit:
Vorige/huidige auto’s | Renault Twingo, Peugeot 207, Volkswagen Caddy, BMW 3 Serie |
Koop/Lease | Koop |
Budget | 8.000 euro |
Brandstofvoorkeur | Benzine |
Jaarkilometrage | Maximaal 10.000 |
Reden aanschaf | Fun auto voor erbij |
Gezinssamenstelling | 2 volwassenen, 1 hond |
Voorkeursmerken | MINI Cooper |
No-go merken | Geen grote en zware auto’s |
Wanneer kopen | Wanneer een mooie voorbij komt |
Audi A1 1.4 TFSI Ambition Pro Line (8X)
€ 7.950
2010
120.000

De Audi A2 was zeer bijzonder, maar sloeg niet aan. De Audi A1 is technisch gezien niet heel bijzonder, maar was een schot in de roos. Ook als occasion is het een leuke auto. Ja, in technische zin is het een Polo, maar de aankleding is compleet anders. Het koetswerk is typisch Audi en dat geldt ook voor het interieur. Wat dat betreft is het een uitstekend Mini alternatief. Let wel even of alle opties aanwezig zijn, want deze auto’s waren standaard erg karig uitgerust. Gelukkig waren er veel eigenaren die alle opties aanvinkten. De Audi A1 is in het budget redelijk goed te vinden. Ze zijn pas sinds 2010 in productie, dus de meeste exemplaren met weinig kilometers zijn relatief prijzig. Dit exemplaar vonden we bij een particulier. Check ook even de Audi A1 aandachtspunten.
Citroen DS3 VTI So Chic
€ 7.999
2013
90.000 km

Het idee van de Citroen DS3 is gelijk aan dat van de Mini, maar de uitwerking is compleet anders. Ja, het is een luxe en hippe hatchback, maar waar de Mini een retro-feestje is, is de DS3 veel origineler. Zowel het interieur als exterieur. Zo strak en sportief als de Mini rijdt de DS3 niet, maar dat was ook nooit de bedoeling. De DS3 is gezegend met de bekende Franse soepelheid zonder week te zijn. De motor lijkt wel op die van de Mini, in de zin dat het exact dezelfde motor is. Voor het geld krijg je iets meer waar. Ook in vergelijking met bovenstaande Audi A1. Een exemplaar met minder dan een ton op de klok van slechts 8 mille is mogelijk. Bekijk hier het Citroen DS 3 aankoopadvies.
Opel Adam 1.4 Slam!
€ 7.850
2013
95.000 km

De Opel Adam is eveneens een waar Mini alternatief. net als bij de DS3 is er gekozen voor een originele vormgeving. Qua ruimte is de Adam minder goed bedeeld dan de Corsa waarop deze is gebaseerd. Maar de Adam smoelt vele malen beter. Zeker in zo’n sportieve ‘Slam’- of luxe ‘Glam’-uitvoering. In het interieur gaat het feestje verder. Saai is de Opel Adam dus zeker niet. De rijeigenschappen zijn gewoon goed. De 1.4 motor levert net 101 pk en het is allemaal prima, maar inspireert niet echt. Ook is de wegligging voldoende goed, maar niet op Mini niveau. Geld is wel een sterk punt, want in het budget kun je shoppen voor hele strakke exemplaren.
Alfa Romeo MiTo 1.4T Distinctive (955)
€ 7.500
2012
110.000 km

Een van de meer succesvollere Alfa projecten van de afgelopen 15 jaar is de Mito. Het lijnenspel van een 8C Competizione werd geplakt op een Opel Corsa onderstel. Het resultaat was niet eens zo heel erg verkeerd. met name aan de achterzijde is het een fraai autootje. Het interieur mist iets aan kwaliteit én vrolijke vormgeving. Tip: zoek er eentje met lederen bekleding in een bijzondere kleur, dat tilt het niveau flink omhoog. In motorisch opzicht is het wel een goede keuze, de 1.4T is krachtig, relatief zuinig en in vergelijking met de Mini-motoren erg betrouwbaar. Al met al een waardig Mini alternatief. Nog een voordeel: luxe exemplaren met niet te veel kilometers op de klok zijn goed te vinden voor 8 mille. Aanschouw hier ons Alfa Romeo MiTo aankoopadvies!
Mini Cooper Chili (R56)
€ 7.950
2009
95.000 km

Tsja, waarom voor een Mini-alternatief gaan als je ook kunt kiezen voor het origineel? Het origineel smaakt vaak toch het beste. De Mini heeft een paar ijzersterke troeven. De rijeigenschappen staan op een bijzonder hoog niveau. Niet dat je elke dag het circuit op gaat, maar elke bocht is gewoon een feestje met een goed onderhouden Mini. We zeggen dat expres, want de Mini is een auto die relatief veel kost in het onderhoud en er zijn voldoende oud Mini-eigenaren die iets bezuinigd hebben. Check de onderhoudspapieren en technische staat dus. Qua uitrusting moet je even opletten, want ja: Mini’s kunnen zeer luxe zijn, maar dat zijn ze standaard niet. Ook prettig: ze zijn zeer gewild, dus de restwaarde is gunstig. Neem even lekker de tijd voor de enorme lijst met aandachtspunten van de Mini Cooper!
Ford Fiesta 1.6 Metal
€ 7.995
85.000 km
2011

Ja, we weten het. De Ford Fiesta is niet ‘premium’ en dus officieel geen Mini alternatief. Dat wordt duidelijk als je erin gaat zitten. Het is gewoon geen luxe aanvoelende auto. Daarmee doelen we niet op de uitrusting, want die is bij de grotere motoren over het algemeen uitstekend voor elkaar. Als je het idee van een Mini leuk vindt omdat het zo leuk rijdt, dan moet je de Fiesta proberen. Zeker met de atmosferische 1.6 motor is het een van de leukste warme hatchbacks van zijn tijd. Het is weliswaar geen Mini-alternatief qua premium-heid, maar als je een bochtig weggetje neemt, heb je de grootst mogelijke lol. Daarom moet je de 1.0 Ecoboost ook overslaan, die is beter en verstandiger, maar zeker niet leuker. Zie hier de punten waar je op moet letten bij de Ford Fiesta!
Yolo: Abarth 500
€ 7.900
2008
90.000 km

De Abarth 500 is nog een bewijs dat leuker niet zozeer beter hoeft te zijn. Onder aan de streep scoort de Mini weliswaar hoger, maar als fun-auto is de Abarth moeilijk te verslaan. De auto is een maatje kleiner, maar alle auto’s in dit lijstje (Fiesta uitgezonderd) zijn erg krap. Waar de Abarth wint, is het gewicht: 1.010 kg! Gewoon minimaal 100 kg minder dan de rest. In combinatie met de potente 1.4 T-Jet motor heb je een uitermate vermakelijk bommetje voor de deur. Als je concessies wil of kan doen qua kilometers, kun je zelfs een Esseesse vinden met 160 pk. Met name dankzij dat lage gewicht heb je de grootst mogelijke lol in deze auto. Als een hyperactieve terriër reageert ‘ie op jouw input. Een zeldzaam genoegen dat normaal gesproken voorbehouden is aan Lotus Elise bestuurders. Het aankoopadvies van de Abarth 500 vind je hier.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
Honda CR-Z
@pivavar: dat is inderdaad wel een heel vet ding!
@pivavar: In mijn tijd bij Honda veel op pad geweest met de CR-Z. In de stad redelijk vlot, op de snelweg geen fut en niet erg prettig. Verder wel een strak sturend karretje als het je ding is !
De YOLO, en heb schijt dat iedereen je een dameskapper vind. Dit ding is echt leuk om te rijden!
@kennone: och hier op Sicilië merk ik daar niet veel van. Kan aan de locatie liggen natuurlijk, maar vindt het een leuk karretje.
@kennone: Mwah, ik zou met dit budget op zoek gaan naar een leuke Volvo 850…
Suzuki Swift sport
Ja, da’s een goeie keuze!
@alfaromeolovr33: niet premiums genoeg
Polo 9N3 1.8 20VT GTI . Een veel betrouwbaarder alternatief ga je niet vinden denk ik.
@RickB: japans.
@RickB : Hele leuke auto, maar erg duur voor wat het feitelijk is, en voor de aanvraag eigenlijk te oud.
Abarth is Eigenlijk het enige alternatief.
@alloallo: en ook de leukste!
@alloallo: Clio 3 RS
“De Ford Fiesta is niet ‘premium’ en dus officieel geen Mini alternatief”. Da’s geen probleem, MINI’s zijn ook niet “premium”. Ze sturen fantastisch, maar qua bouw en betrouwbaarheid zijn het kutauto’s.
@m550d: De F56 zijn heel betrouwbaar heb al 300K km in mijn 2.0SD gereden. Zonder bijzonderheden en de blokken voor zijn 150k km meegegaan. Hoezo onbetrouwbaar?
@atrak: mwa, bouwkwaliteit is nou niet echt om naar huis te schrijven, maar dat is ook algemeen bekend bij Mini eigenaren.
Karakter zouden ze het noemen als het een Italiaan was ..
@atrak: de F56 is een nieuwere (3e) generatie MINI, die is inderdaad een stuk beter, maar die vind je niet voor 8K.. overigens had mijn F56 nog best wat (kleine) dingetjes: rubbers deuren, ruitenwisserafdekplaat, verkleuring plastic delen, en sommige handgeschakelde uit 2014 hadden ook motorproblemen herinner ik me van het forum..
De 2e generatie waar de vraagstelster naar op zoek is heeft best veel issues die gaat waarschijnlijk geen leuke MINI-ervaring geven zeker niet met dit budget..
@punicaoase: heel veel is afhankelijk van hoe je er zelf mee omgaat..ook aanmelden bij een club helpt
@benja01: ik ga echt keurig met m’n auto’s om.. en was ze alleen met de hand met topproducten.. lag dus echt aan MINI.. alles is wel steeds onder garantie vervangen, maar t was een hoop.. lekke achterlampen nog vergeten..
Bijzondere fun-auto voor erbij… De Abarth is dan nog het meest logisch.. Bij de rest mis ik de fun compleet.
Een standaard Mini lijkt me ook niet fantastisch als fun-auto. Ik zou kijken of je het budget wat kunt opschroeven en dan voor de Mini Coupé gaan. Dan heb je iets bijzonders, een Mini( wat je eigenlijk ook wilt) en je bent toch maar met twee.
Zelf vind ik dat nog steeds de leukste Mini variant die gemaakt is.
De Abarth! Mocht ie in het budget passen een Punto. 1.4’tje is nog lekker te kittelen ook
@alfonso_alfist: geinig bakkie, maar gasresponse, bak en sturen is niet echt je van het.
Abarth.
Hoezo Yolo!
Gewoon doen! ;)
Elke keer weer lol in mijn abarth
Een Ford Fiesta 1.6 weegt nog geen duizend kilo. Een van de redenen dat ze zo fijn rijden. Dit is dus lichter dan die super kleine fiat (al heb ik dat niet gecontroleerd).
@lekbak: Had je misschien toch even moeten doen. Voor de 2008-2012 Abarth 500 werd 905kg opgegeven.
@torsen: ik ben er vanuit gegaan dat het correct in het artikel stond. Eigenlijk tegen beter weten in, daarom staat het er ook bij. Assumption is the mother of all fuckups.
Luxe varianten van compacte auto’s had je bij Engelse merken volop in de jaren zestig en zeventig. Hout luxe bekleding en een illustere naam. De Mini en de Allegro bijvoorbeeld. De Wolseley Hornet was een luxe Mini-derivaat geïntroduceerd in 1961. Als iemand het segment heeft uitgevonden is het dus Mini zelf.
Volgens mij was de Audi 50 niet bijster luxe. Eerder iets minder kaal dan de Polo.
Renault had in de jaren tachtig al de ‘Baccara’ uitvoering van de Renault 5. Super luxe, met lederen interieurbekleding en diverse zaken elektrisch bediend.
Oke, er is nu vooral gekeken naar mini-alternatieven, maar is het niet veel leuker om als auto erbij een leuk klein cabriotje te pakken? Genoeg keuze in de prijscategorie (gooi maar in de reacties onder het bericht als je wat leuks weet) en het voegt ook nog eens echt wat toe, lekker met open dak ergens heen in de zomer :D
Een DS3 is toch geen fun auto voor erbij? Prima als daily of boodschappen auto, maar onder een fun auto versta ik toch wat anders.
Als je dan aan Citroën denkt, denk dan eens aan dit:
https://www.autolivo.nl/occasion/citroen/c3/pluriel-16i-16v-sensodrive-soleil-charleston-automaat/occ15256663-4edc8575?utm_source=marktplaats&utm_medium=referral#voorraad
BMW 1 serie Cabrio!
Bij een luxe stadsrakker kun je ook nog de Lancia Ypsilon overwegen. Soort verlengde 500 met achterdeuren en een boel leer, alcantara en klassieke elementen.
En technisch gewoon een panda onderhuids als ik me goed herinner, net als de Abarth trouwens.
@redactie
Hoe kan het trouwens dat de “sportieve” 3deurs Abarth 1010kg weegt en de 5deurs panda waarop hij gebaseerd is maar 850kg?
Ford Focus ST met 5 cilinder
@rfocus: Geen grote of zware auto’s….
Behalve de Abarth vind ik het geen funauto’s voor erbij. Dan voor dit geld liever een nette maar oudere funauto als een Cooper S, Clio RS of Fiesta ST.
Een esseesse heeft 180pk
@herve11f: de eerste generatie hadden toch echt ‘maar’ 160 pk.
Z4! Lekker open rijden. Heerlijk.
@joel_d: hahaha, legt dan maar vast diezelfde 8K opzij voor het onderhoud
@punicaoase: Zoals ? 2.5 en 3.0 zijn geen slechte motoren. Automaat wil kapot gaan, maar dat is bij elke duitser het geval..
Suzuki Swift Sport (2012 generatie) een betrouwbaardere fun auto ga je niet vinden.
Waarom niet iets echt leuks al het toch voor erbij is, iets in de trend van MX5, MGF, MR2 of de barchetta. Ja, ga je paar jaar over die leeftijd heen, maar de laatste barchetta’s heb je goed binnen dat budget. Bovendien zijn mensen op een cabrio vaak veel zuiniger dan een hatch. Dat leeftijdsverschil valt in de praktijk dus nogal mee.
@barchettadriver: Nou, echt leuk hoor zo’n oude tent op wielen…
Yup, heel erg leuk.
Ik merk aan je reactie dat je er nooit een gereden hebt.
@barchettadriver: Van alle bovenstaande auto’s alleen de MR2 niet.
Die Ford Fiesta 1.6 Metal staat op m’n lijstje als de volgende auto.. maar nog niet, ben nog tevreden.
Tja, ga proefrijden. Gaat het om uitstraling, een fijn interieur en een krachtige motor, dan kan je niet om de A1 heen. Let wel op met de TFSI’s, en houdt er rekening mee dat het stuurt als een Polo. Niks mis mee, maar zeker niet spannend. Als je voor een 500 Abarth gaat (geniale optie) kijk dan eens voor een cabrio. Als het toch een auto voor er bij is, dan is het wellicht leuk dat het dak open kan.
Fiat Punto EVO 1.4 Multiair Turbo