Autoblog-Advies: praktische maar leuke diesel (max €9.000)

Auteur: , 91 Reacties

Op dit moment rijdt Rolf in een guitige Smart Roadster Coupe, maar zijn jaarkilometrage vraagt eigenlijk om een diesel. Daarnaast wil hij graag vijf deuren, maar niet te veel inleveren op de fun van zijn Smart. Onmogelijk?

BMW 1 Serie

“Op dit moment ben ik aan het kijken naar een andere auto. Binnenkort gaat mijn huidige auto, een Smart Roadster Coupé 60 KW in Champagne Remix kleurstelling uit 2003, in de verkoop. Dit was mijn eerste auto. Door zijn lage gewicht en motorblok achterin was het altijd een plezier om in te rijden. Daarnaast viel het qua kosten ook mee door het lage gewicht en gunstig brandstofverbruik.

Voor het werk moeten de nodige kilometers gemaakt worden. Aangezien dit er steeds meer worden wil ik kijken naar een degelijke diesel. Ik zit bijvoorbeeld te kijken naar een Seat Ibiza (5 deurs). Het mag wel wat opties aan boord hebben. Ik ben benieuwd welke mogelijkheden er allemaal zijn met mijn eisen. Is er een diesel waar ik net zoveel plezier aan kan beleven als met de Smart? En waar ik nog wel even mee vooruit kan? Indien die er niet is, dan ga ik voor de meest voordelige optie”

Huidige autoSmart Roadster Coupe 60kW
Koop/ leaseKoop
Zakelijk/ privePrive
Budget9000 euro
Jaarkilometrage20.000 km, maar wordt meer
BrandstofvoorkeurDiesel
Reden aanschaf andere autoeen Roadster Coupé is niet de meest praktische auto, het kilometrage per jaar loopt steeds meer op, daarom nu aan het kijken naar een praktische diesel (5 deurs)
GezinssamenstellingTwee volwassenen
Voorkeursmerken/ modellenGeen, zolang de kilometerstand maar minder dan 100.000 km is.
No-go modellen/ merkenLiever geen Frans, maar is geen absolute no go. Niet té kleine auto's als de 107/C1/Aygo

Lekker sturende occasions

De eerste enigszins praktische maar ook leuk rijdende vijfdeurs diesel die bij ons opkomt is de BMW 1 Serie 118d of 120d. Helaas gooit Rolfs eis dat de auto niet meer dan 100.000 kilometer op de teller mag hebben roet in het eten, de 1 Serie met dieselmotor is bij uitstek een auto die geleased werd en dus hogere tellerstanden op de klok heeft staan. Op dit moment staan er geen 1 Serie’s die aan de eisen voldoen te koop in ons land, maar ook in Duitsland zijn ze dun gezaaid. Onder de 8000 euro (dan heb je wat marge voor invoer) staan er slechts 11 te koop bij de Oosterburen. Misschien de kilometereis iets bijstellen?

Iets kleinere diesels met weinig kilometers zijn in ons land wat eenvoudiger te vinden. Aangemoedigd door regelingen waardoor er enkele jaren geen of weinig MRB over relatief zuinige diesels hoefde te worden betaald, gingen veel consumenten voor een zelfontbrander. Een van de lekkerst sturende is zonder twijfel de Ford Fiesta 1.6 TDCi. Afhankelijk van het bouwjaar heb je 90 of 95 pk tot je beschikking. Verwacht geen aansprekende prestaties, maar het ziet er leuk uit en het rijdt fijn.

Punto Evo of Audi A2?

Qua looks eveneens niet onaardig is de Fiat Punto Evo met 110 pk sterke 1.3 M-Jet. Zeker met het juiste kleurtje en de goede wielen een leuke auto om te zien. Een andere optie waarvan er in Nederland welgeteld één te koop staat voor een vriendelijke 3500 euro, in Duitsland heb je iets meer keuze: de Audi A2 met 1.4 TDI. Het rijdt niet bijzonder of sportief, maar is net als de Smart Roadster Coupe wel opvallend en onderscheidend ten opzichte van het saaie leaseblik dat onze snelwegen overbevolkt.

Veel mogelijkheden, weinig spannends

Zijn er verder nog écht leuke, maar toch ook een beetje verstandige diesels te vinden? Mwoah. Er is voldoende keuze uit Volkswagen Polo Bluemotions, Opel Corsa 1.2 Eco’s of Seat Ibiza’s en Skoda Fabia’s met hetzelfde weinig geciviliseerde 1.2 TDI’tje uit de Polo Bluemotion. Het rijdt, het is behoorlijk zuinig en lekker degelijk. Aangezien het MRB-voordeel voor de 1.2 TDI’s al een tijd geleden is weggevallen kun je echter beter voor een 1.4 of 1.6 TDI gaan die veel beter rijden en nauwelijks minder zuinig zijn. Helaas zijn die motorvarianten in Nederland ook erg schaars, maar ze zijn te vinden.

Wil je iets meer ruimte, dan kun je ook nog wel een enkele Toyota Verso 2.2 D-4D vinden, een A Klasse 180 CDI (het vorige, hoge model), Citroën C4 Picasso of een Seat Altea met 1.9 TDI. Leuk? Nee. Betrouwbaar en degelijk? Ja, best wel.

Mocht er geen leuke auto binnen de eisen mogelijk zijn, dan gaat Rolf liever voor de goedkoopste optie. Bij niemand minder dan Jet Cars staat een Mazda 121 met turboloze 1.8 diesel en 88.228 kilometer aan ervaring voor 250 euro te koop. Slechts drie deuren helaas, maar dat mag de pret niet drukken.

#YOLO-advies: Audi A6 2.5 TDI Quattro en Alfa 156 2.4 JTD Sportwagon
Je betaalt je scheel aan wegenbelasting en écht zuinig is de V6 diesel evenmin. Maar zo’n A6 Avant van de eerste generatie (dit specifieke exemplaar is een van de allerlaatste van die serie) is een schitterende wagen, zeker in het donkerblauw en met een beige lederen interieur. En dankzij Quattro is het ook nog eens de ideale wintersportauto. Een andere auto die wellicht niet verstandig is, maar wel heel leuk: een Alfa 156 Sportwagon met 2.4 JTD, een vijfcilinder diesel met 140 pk. Met 6.950 euro behoorlijk duur voor een 156, maar wat een snoepje om je te zien…

Wil je echt dieselen?
Met een jaarkilometrage van 20.000 kan het net uit als je alleen naar brandstof en MRB kijkt. Onderhoud en afschrijving zijn helaas veel onvoorspelbaarder, maar de kans op hogere onderhoudskosten is bij moderne diesels (turbo, injectoren en roetfilters) wel groter. Mocht je diesels lekkerder vinden rijden of je blij worden van een een laag bedrag op de pomp, dan is de keuze duidelijk. Als dat niet zo is, dan zouden wij ook altijd even kijken naar de benzine-varianten van auto’s die je interessant vindt.

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt.nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



91 reacties

Mocht er nog ergens 150 euro liggen en is die 100.000 kilometer echt heilig, ga dan voor deze 159 http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=264190182
kanttekening, ding loopt 1 op 12,3 volgens de autoweek verbruiksmonitor. Niet echt een economische keuze dus.
@knipperlichtje: Ik ging naar Italie en haalde deze op: http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=211624122

Mooi model, goede uitvoering en ideale km stand voor een schappelijke prijs.
@griffendahl: En ja ik zie dat dat 219.000 is, maar bij goed onderhoud gaan die blokken echt niet stuk, mits je even de wervelkleppen eruit haalt.
@griffendahl: Dus voor een niet heel bijzondere 320d (ruim 2ton km) reis jij naar Italië? Dan haal ik ‘m liever uit Duitsland en met 2 cilinders meer ;)
@lohran: Vrije keus, maar dan gaan je vaste lasten wel flink omhoog, zeker omdat de meesten ook nog automaten zijn, Belgie en Italie zijn perfecte landen om mooie 2 liter diesels te vinden ivm wetgeving. Overigens gaat het niet per se om deze, als je de tijd hebt kun je vast dichterbij mooiere exemplaren met minder km’s vinden.

Ik had destijds mijn 320d van 6 jaar oud ook uit Duitsland en die was 3 jaar ouder als een goedkopere 156, maar die Alfa’s hadden stuk voor stuk allemaal roest. Die BMW heb ik naar 280.000km gereden en die reed nog perfect en zat geen vlekje roest aan. Nooit bijzonder onderhoud aan gehad. Vond de facelift Alfa 156’s heel mooi en wilde er daarom graag een maar bijzonder blij dat ik toch die BMW gekocht heb.

Later nog wel een poosje Alfa gereden, zag er mooi uit, maar verder vond ik het niet zo speciaal allemaal.
@griffendahl: Helaas wel een stuk duurder ja. Maar in NL staan ook geregeld leuke 320d’s, zou er persoonlijk niet voor naar Italië rijden. e46 blijft een prachtig model! Net als de 156 uiteraard.
@griffendahl: mooie deal zeg!
@griffendahl:Hoi, het zijn niet erg duidelijke foto;s maar mijn 1e blik op het blik verraad dat de BMW meer gelopen heeft. Kijk eens naar de bekleding. Dan nog: ALS de km.stand klopt, is de vraag of er korte stukken mee gereden of lange tijd stil gestaan heeft (moet haast wel in 11 jaar tijd); ook niet echt optimaal voor de techniek. Ach ja, wie weet, heb je er jaren plezier van.
Duitsers hebben een afkeer aan italo import omdat daar veel gedraaid wordt (alhoewel dat in dl ook gebeurd, hoezo hypocriet!).
@griffendahl: Oeps, correctie: MOTORE RIFATTO (met factuur) a KM 219.616. Maw: 219.616 + 61.000 km ……Neem aan dat gereviseerde blok er tot nu 61.000 op heeft zitten. Totale techniek circa 280.000. Koopje?……
@patrick760i: nee geen koopje, zag dat net als jij ook pas iets later, feit blijft dat een mooie 320d, misschien dan niet deze, een mooie kandidaat zou kunnen zijn.
@knipperlichtje: vraagprijs joh, die €150,- krijg je er echt nog wel af.
Punto evo 1.3 jtd heeft toch alleen 85 pk?
@rossi46audi: bedoel wel de M-jet maar das gewoon een jtd. Maar wat ik weet heeft die een max vermogen van 85 pk
@rossi46audi: punto evo heeft tot 90 pk gehad met de 1.3 maar in de ypsilon is deze een tijdje geleverd met 105 pk . Grande Punto is wel met een 1.9 jtd gemaakt geweest tot 130 pk.
@rossi46audi: Jep helemaal waar. Je kunt hem evt bij Squadra wel tunen naar 100pk, maar 110 is onmogelijk.
Wel een hele fijne auto overigens, en smoelt ook gewoon goed.
@rossi46audi: In de Punto wel. In de 500 heeft hij 95pk (eigenlijk had want die is niet meer leverbaar). Maar de multijet 85 is wel een betrouwbaar motorblok waar makkelijk 1 op 25 kan rijden! Goeie keuze als je het mij vraagt!
@rossi46audi: klopt, er is nooit een 1.3 110pk uitgebracht. Er rijden een aantal 1.6Mjet met 120pk rond maar die blokken zijn vrij zeldzaam aangezien die maar een kleine periode in NL zijn verkocht.
BMW 118d, 90k kilometers, €9.000.
http://www.autowereld.nl/bmw/1-serie/118d-executive-buitenkansje-14189297/details.html
@TimoBac: 5 deurs is lelijk dus vandaar 3 deurs deze.
@TimoBac: Er werd bewust gezocht naar een 5-deurs…
En dan zou ik hem alles aanbevelen behalve de 118d. Die niet echt vooruit te branden. 120d en 123d zijn de diesels to go wat betreft de E8x.
@e1000bmw523i: 118d is prima vooruit te branden. Je moet geen 130i prestaties verwachten maar voor dagelijks gebruik echt prima te doen.
@e1000bmw523i: een 118d is sneller dan een vorige generatie 525d (zes-in-lijn).. ik spreek uit ervaring
@TimoBac: Ik heb het nooit zo op “buitenkansjes” bij autohandelaren…
Anders… Opel Vectra 3.0 V6 CDTI Caravan Cosmo for € 7.700 bij mobile.de: http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=214051755
@406_v6: Ja, en dan bij de RDW aangeven dat je hem wil invoeren met een uitstoot van 197g/km.
@jaspervdwinden: ja en?? Kost je € 887 blijf je keurig beneden de € 9000
@406_v6: inclusief alle problemen die bij dat Isuzu blok horen.
Hele nette auto. Goed blok. Netjes uitgevoerd. Hiermee kun je wel bij klanten aankomen.
http://m.autoscout24.nl/anbod/alfa-romeo-gt-19-jtd-distinctive-2010-diesel-zwart-260924950
@paulloper: geen 5deurs, maar who gives a shit
@paulloper: dit of een 118d zou mijn keuze zijn!
Mercedes-Benz B200 CDI? Niet kapot te krijgen
@henkhupelschoten: Het gaat om leuke diesels.
@berlinetta: Als ik de suggesties van hier boven zie is er nog niks leuks voorbij gekomen.. B-klasse is een prima auto.
@henkhupelschoten: Zeker is het een prima auto. Ben ik absoluut met je eens. Het is alleen geen auto die fun biedt.
Mercedes W124 300D (T-Model), hartstikke snel, niet kapot te krijgen. Top snelheid boven 200, heel luxe en een ruimte waar je U tegen zegt.


Of een Audi a3 diesel als het een hatchback moet zijn..
Waar is @gtwillem eigenlijk?? Al lang niks meer van hem gelezen. Zou hij vakantie hebben? Neeh..
@henkhupelschoten: klopt, dan vakantie idd!
@henkhupelschoten: erg druk met werk (grote opdracht ivm Sail 2015). Nogal wisselende uren. Soms heb ik tijd over om lekker te spammen, maar de laatste tijd kom ik tijd en slaap te kort 😀
dankzij quattro een ideale wintersportwagen…

voor die 500 meter sneeuw die je moet rijden?

de quattro is fijn en veilig in de regen en op glad wegdek, ja. maar specifiek voor wintersport doen voorwielaandrijving en winterbanden het goed genoeg.

en een verso D4-D aanraden? die blokken zijn echt dra-ma-tisch onbetrouwbaar.

de 1.9TDI van VAG is dan wel weer geniaal. de 2.0 zit vol met problemen. ooit nog gelest in een golf uit ’98 met 750.000 op de teller… niet kapot te krijgen.
@rnej: Ik had een 1.9tdi passat van 1997 met 890.000 op de teller de grootste lasten post waren de draagarm rubbers die snel versleten maar technisch echt niet kapot te krijgen
Alfa 147, met het fantastische 1.9JTD blok, vraagprijs 6.000 – maar staat al een poosje, is diesel en Italiaans, dus er kan vast wat af: http://www.nederlandmobiel.nl/tweedehands-auto/alfa-romeo/147-19-jtd-distinctive/5313769
Kan natuurlijk ook als Fiat: http://www.nederlandmobiel.nl/tweedehands-auto/fiat/bravo-19-multijet-sport/5312284.
Maar ja – dat is alleen als we krampachtig compact zoeken. Prachtige D-segmenters als Citroën C5 (2.7 V6…) zijn ook bereikbaar.
Deze blacked-out Octavia 2.0 TDi 16v heeft zelfs glas-in-lood tripcomputer! (?!?). http://ww3.autoscout24.nl/classified/267628783?asrc=st
Dr staat al een tijdje een 407 coupe V6 hdi te koop. 88k gelopen en full options. Wel 3drs maar best veel ruimte binnenin en een heerlijke reisauto. Loopt als de brandweer en is lekker anders. Minder mooi dan een 406 coupe maar nog steeds een coole auto vind ik. Staat op autoscout24 dus als je meldt dat je via Autoblog komt krijg je vast korting 😂😂😂
Gewoon een goedkoop kutdieseltje nemen voor het werk en houden die Smart!
Het is een youngtimer in de dop dus geld ga je er niet op verliezen.
Geen 5 deurs… Maar wat een nette auto, nieuwe pookknop en je bent voor €9000 het mannetje!
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=260401471
Rolf in een Golf? Restwaarde-technisch misschien wel de beste keuze, met betrouwbare 1.9 TDI. Wel saai, maar niet minder saai dan een Ibiza, in deze kleur.
http://www.autowereld.nl/volkswagen/golf/1-9-tdi-dsg-aut-5drs-115-047km-14086405/details.html
Ik weet niet wat ze nu nog kosten maar kijk voor een Seat Leon FR TDI.
Dit riekt een beetje naar een kopie van AW. Daar doen ze het alleen niet in opdracht. Jammer.
@roppp:
Nou wat boeiend dat het er iets van weg heeft.. alle autosites/magazines hebben wel iets weg van elkaar. Hoe meer concurrentie, hoe beter het product :) (meestal..)
@roppp: Dit is niet deceerste Autoblog Advies hoor.. Wie het eerst was weet ik niet, maar wat is er nog wel uniek?
Een Italiaanse 5cilinder diesel!
@mercedesbenz63: Maar dan wel het nieuwe type met 175pk. Heerlijke motor om mee te rijden!
Dat de Alfa Romeo 147 nog niet genoemd is… Fijne auto’s zijn dat.
Maar met de eisen die gesteld worden is de keuze helaas niet reuze. Maar ik kwam deze tegen:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/269364338?asrc=st|as

Heel net ding, tikje saai misschien in het zwart. Maar met 5 deuren, onder de 100,000 kilometers en binnen budget.
5 deuren, € 8.000, 150pk diesel, veel opties, sportief uiterlijk, comfortabel op de snelweg, helaas wel Frans, maar reken maar dat je hier veel plezier aan beleeft. En je houdt zelfs geld over.

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=271172419
@SCscreamGT2: voldoet aan alle harde criteria en die 2.0 dci is zeer betrouwbaar!
Ik zie een hoop leuke suggesties voorbij komen. Jammer dat ik zo’n zeikerd ben die automaat wil rijden. Dan vallen er toch snel een hoop auto’s af.
Dit lijkt me wel een leuke..

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=271187049
@abcde: originele kilometers… Geloof jij het?
@robbode: nope, maar hij is wel leuk haha
@abcde: die km’s zijn er wel 190.000, gewoon ingegeven door een dyslect ofzo…
@abcde: Zo ongeloofwaardig kom je ze niet vaak tegen; op de foto van het instrumentarium staat gewoon 190k op de teller haha
Kan Rolf met 20.000 per jaar niet beter over op LPG? Zat leuke auto’s mee te vinden en het kost je geen godsvermogen als je toch niet aan die gedachte kilometers komt.
En als het absoluut niks mag kosten een Dacia. Voor 4.000 euro heb je een al een Sandero of Logan. Geen diesel, maar he, het kost gewoon geen drol!

En belachelijk praktisch. Een Logan stationwagon heeft gewoon meer bagageruimte als een E-klasse stationwagon, dat verzin je toch niet?!

Je rijdt alleen een zaaddodend saaie wagen die niet vooruit te branden is. Maar kwa kosten lach je iedereen uit. Ook een soort funauto dus ;-)
@Rob: Maar hoe is het met je gezondheid gesteld al je 25.000 per jaar in een Dacia doorbrengt?
@Rob: Kwaliteit is ook brol, mijn buren hebben een Logan en daar zit na 4 jaar al van alles los,
deurkruk binnen achter
Pookhoes gescheurd
afdekkap van de dakdrager weggewaaid
etc.
@Rob: Haha, ja je rijd wel wat aparts. Wel je ramen laten blinderen want je schaamt je dood in zo`n hok!
Ik rij nu zo’n 3,5 jaar (140.000 km) met een Fiat Bravo 1.9 jtd 120 pk zonder enig probleem!! Superbetrouwbare motor. Bij Savali naar 160pk gebracht en het is gelijk meer fun om te rijden! Gemiddeld 1 op 18/19. Wel de Sport uitvoering kiezen, die stoelen zitten echt lekker.
@bmw1cabrio: juist, leuk sportief karakter. Goede
Tip!

Ook prima vlot uiterlijk trouwens!
Yolo is zo 2011…
120d of A3 2.0TDI maar dan gewoon eentje met zo`n 150k ervaring. Dan zijn ze echt nog maar net ingereden en heb je een hele fijne wagen.

Maar als je graag wat aparts hebt wat leuk een bocht door gaat dan is een Mini Cooper D ook een hele leuke keuze. Maar ook hier geld, onder de 100k kilometers niet te vinden.
Ik zou me ook niet blind staren op een diesel, het omslagpunt hangt helemaal van het type auto af en 20.000 is nou ook weer niet schrikbarend veel.
Daarnaast zit diesel behoorlijk in het verdomhoekje de laatste tijd qua accijns en milieuzone beperkingen.
Ik zie niemand die Ford roept? Voor de prijs/kwaliteit en ruimte een heel goed en best sturend alternatief. Ook qua KM en leeftijd binnen budget
@jpoers: Die stond al in het oorspronkelijke advies van AB zelf; de Fiësta.
3 serie diesel met nieuwe motor . De auto zelf heeft nog iet meer dan 100000km gereden. bijkomend voordeel deze auto’s zijn niet alleen op papier zuinig… http://ww3.autoscout24.nl/classified/267768268?asrc=st|as
Ford Focus lijkt me een goede optie, ruim en sportief weggedrag.
@norge:
Focussen zijn fijne wagens. Alleen heb je met dit wensen lijstje dan niet een heel groot aanbod. Fiesta heb je meer keus. Kleiner, maar vond ik lekkerder rijden als een Focus.
@norge: in snap ook niet dat niemand met ford aan komt zetten. Hij wil fun hebben, dat kan met een ford vanwege de geweldige rijeigenschappen. Niet te duur en erg betrouwbaar.

Rij zelf een fiesta diesel van het werk. Ik rij met gemak 1 op 23 en als ik moeite doe kom ik boven de 1 op 25. Het motortje doet prima zijn werk, heeft echter wel lange schakelverhoudingen. Daarnaast heb ik automatische airco, cruise control, stuurbediening, voorraamverwarming, navi en parkeersensoren en dat voor een zacht prijsje. Enige is dat je on de 20000km de olie moet verversen aangezien er heel weinig olie in het blokje zit. Echt een prima auto met prima rijeigenschappen.

En rij zelf een fiesta st :D
@87sandyd: tekst wel gelezen? ;)

Focussen binnen de eisen zijn moeilijk te vinden, en de exemplaren die je vindt zijn kale exemplaren met een amechtig dieseltje. Vandaar de keuze om de Fiesta te noemen.
@87sandyd: Ik heb in de fiesta diesel een gemiddeld verbruik van 1 op 17,5. Veel vlotte snelweg kilometers is funest voor het verbruik. Het is echt een stadsdiesel want daar is die wel best zuinig. Boven de 120 zuipt het kreng als een tempelier, net als alle andere zogenaamd zuinige auto’s met weinig vermogen. Het gaat hier om 2 fiesta’s uit ik geloof 2012, beide vergelijkbaar gebruik en verbruik. Rijdt wel fijn, alleen jammer van de iets te lange 2e en 3e versnelling.
E39 530d of e46 330d
Voor een kale 118d leg je in NL idd 9k neer bij de handelaar, die er zelf amper 6k voor geeft
@viffer046:

Dat noemt men handel….
HONDA Civic 2.2 diesel. Zeer degelijk blok. Fijne auto, zuinig, koppelrijk, topversnellingsbak. Voor de kenner. 1-serie is overigens altijd leuk.
Fun auto is voor mij eentje met een hele goede wegligging.
Wat dat betreft is de 1-reeks het beste dat ik al gereden heb…

Een 123d staat hoog op m’n verlangenlijstje…
Skoda Octavia vRS 2.0 TDI.

Simpel. Lekkere motor, rijdt uitstekend. Puike stoelen, lekker compleet, ziet er goed uit en is heerlijk ruim bovendien. Ik zou niet de 118d kiezen boven een Octavia vRS. Achterwielaandrijving is leuk, maar niet zaligmakend als je kale versie hebt op wieldoppen.
Gaat niet goed met deze post; het gaat over leuke diesels…zie ik toch weer VAG’s erin staan…is het leuk om op de vluchtstrook te staan?
Als ik kijk naar wat hij nu rijdt zeg ik, elk diesel gaat een teleurstelling worden. Weinig auto’s bieden meer lol dan wat hij nu heeft, zeker voor dat geld.
Hou dat ding en koop er een goedkope daily bij.
Wat je ook doet, zorg ervoor dat je een diesel koop die lange afstanden heeft gereden. Dus niet voor die erg lage kilometerstanden gaan. Diesels van tegenwoordig kunnen heel, heel slecht tegen voornamelijk korte stukjes. Iets met al die vreselijke milieudingen die er op zitten. toptip, ga sowieso kort na aanschaf een lange rit maken >400 km over de snelweg. Dan brand een en ander nog wel wat schoon.
Frans en 3 deurs dus eigenlijk een beetje een no go maar wel een leuke auto die lekker rijd en goed stuurt.

Citroen DS3 1.6 HDI. Mijn vader rijd zo’n ding en het verrast me elke keer weer als ik er in rij. Echt een prima wagentje. Ziet er nog leuk uit ook.
Precies die miste ik al in het hele verhaal, zeker als je op zoek bent naar een LEUKE diesel. bezwaar tegen driedeurs kan ik nog begrijpen (hoewel voor twee volwassenen ipv een smart??), geen frans niet, kwaliteit is prima. DS3 ook geen bekende issues, echt leuk om te rijden, niet voor niets top gear auto van het jaar geweest. De diesel is een heerlijk soepel lopende 1.6 hdi, gewoon met vier cilinders en 90pk in tegenstelling tot al die andere geknepen eco-dieseltjes.
b.v.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/citroen/m951699391-citroen-ds3-1-6-e-hdi-so-chic-uit-2011-in-nieuwstaat.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=79404

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).