Autoblog advies: ‘sportief’ ruimtemonster voor 20k

Auteur: , 90 Reacties

Vrouwen en kinderen eerst. Maar nu wil papa ook wat lol!

Opel Zafira OPC (B)

Hoe belangrijk een leuke auto wel niet kan zijn. Natuurlijk, het is een gebruiksvoorwerp. Net als een wasmachine, laptop of gasfornuis is het zo’n product dat je niet te vaak wil aanschaffen, maar als je het doet, dan wil je het wel goed doen. Autobloglezer Daan heeft dat met de grootst mogelijke nuchterheid gedaan. Omdat naar eigen zeggen het mannelijke geslacht het onderspit delft in het gezin is de auto vooral praktisch. Daan verplaatst zich ‘geheel vrijwillig’ in een Volkswagen Touran.

Het is ook nog eens een Touran 1.6 FSI. Die motor is naar Daan zijn smaak veel te futloos. Er is niets aan die auto waar Daan blij van wordt. Begrijpelijk. Het gaat om de ruimte. Het is vooral een nuchtere keuze. Op zich niets mis mee, maar van Daan mag het wel iets leuker. Er moet een gezinswagen komen waar vader nog sportief in kan rijden, maar waarbij de koters inclusief vriendinnetjes ook nog kunnen zitten. Een zevenzitter is geen vereiste, maar als het even zou kunnen: heel erg graag!

Het moet dus een leuke auto zijn, maar moeder-de-vrouw moet zich er ook prima in voelen. Uiteraard heeft Daan de tabel ingevuld via het aanmeldformulier:

Huidige /vorige auto's:Volkswagen Touran 1.6 FSI
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 20.000
Jaarkilometrage:35.000
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Touran heeft veel te weinig vermogen
Gezinssamenstelling:5 personen, 3 meiden van 8, 6 en 4 jaar
Voorkeursmerken /modellen:S-Max
No-go modellen / merken:Frans

Volvo V70R
€ 15.950
2004
120.000 km

Sommige vragen zijn makkelijk te beantwoorden. Er is al jarenlang een vast alternatief voor de huisvader met haast en dat is de Snelle Volvo Estate. Mocht je vrouw meteen beginnen met tegenstribbelen: deze auto’s zijn soms geleverd met een achterbankje. Ok, dit bankje staat de verkeerde kant op gericht en de Hockeyvrindjes van je kinderen zijn daadwerkelijk de kreukelzone. Maar je hebt vermogen, ruimte, 7 zitplaatsen en een redelijk ingetogen uiterlijk. Het zijn wel wat oudere auto’s, dus houd er rekening mee dat onderhoudskosten wat hoger kunnen uitvallen. De punten waar je op moet letten vind je in dit aankoopadvies.

Volvo V70R

Ford S-Max 2.0 STCi Titanium
€ 19.950
2011
95.000 km

Je gaf zelf al aan de Ford S-Max op het oog te hebben. Dat is helemaal geen rare gedachte. Sterker nog, de S-Max komt vaker voor. De S-Max biedt een goede mix tussen ruimte, praktisch gemak, looks, rijkwaliteiten, betrouwbaarheid en prestaties. In eerste instantie kon je de S-Max (aankoopadvies) krijgen met een vijfcilinder turbo van Volvo, maar de latere 2.0 EcoBoost motoren vallen ook in het budget. Deze zijn krachtiger en zuiniger. De Titanium uitvoering is lekker compleet en smoelt goed. Er zijn voldoende exemplaren in de aanbieding bij een dealer met occasion-garantie. Dat is een prettige gedachte.

Ford S-Max Titanium

Opel Zafira OPC (B)
€ 15.950
2010
110.000 km

Een van de coolste busjes allertijden. Normaal gesproken houdt een fabrikant zich redelijk in bij het sportiever maken van een MPV. Niet bij de Zafira OPC. Een dikke bodykit, gigantische velgen en fijne recaro’s waren standaard. Je kon ook nog eens kiezen voor een paar lekker opvallende kleuren, zoals Arden Blue (zie afbeelding onder). In het budget kun je kiezen voor de laatste exemplaren van de tweede serie. De nieuwere Zafira Tourer past ook in het budget, maar daar is geen uitgesproken sportieve variant van. De Zafira OPC heeft een 240 pk sterke tweeliter met flinke turbo en veel hardware van de Astra OPC. Destijds was de Zafira (aankoopadvies) net zo snel op de Nordschleife als de Golf V GTI. Maar de Zafira is een heel bruikbare MPV: je hebt de beschikking over 7 zitplaatsen. Ook is de OPC standaard lekker compleet uitgerust.

Opel Zafira OPC (B)

Seat Altea XL 4 Freetrack 2.0 TFSI DSG
€ 15.950
2012
110.000 km

De Seat Altea XL gaat niet de geschiedenis in als de meest spectaculaire auto. Waar de korte versie best te pruimen is, valt dat bij deze XL in Freetrack trim tegen. We zullen er niet omheen praten: deze auto is bijzonder lelijk. Dat gezegd hebbende, je krijgt wel veel waar voor je zuurverdiende centjes. Dit was destijds een van de duurste Seats die je destijds kon kopen (speciale Cupra’s even niet meegerekend). Je hebt een 2.0 TFSI motor (uit de Leon FR) met meer dan 200 pk, die krachten worden via een DSG bak en haldex koppeling over vier wielen verdeeld. Je vrouw zal er ook blij mee zijn, want het is best een praktisch geval, deze Altea XL. Je moet er alleen niet naar kijken. Ook als je erin zit is het raadzaam om door de grote glazen panelen te kijken. Het interieur is ook een beetje droevig. Pleister op de wond: alle opties zitten er meestal wel op en het werkt allemaal erg logisch. Ook kun je kiezen uit de jongste exemplaren die er te koop staan.

Seat Altea Freetrack 4 2.0 TFSI DSG

Mercedes-Benz E250 Combi (S212)
€ 18.950
2010
80.000 km

Natuurlijk, een E-Klasse stationwagon is niet sportief. Ook is het geen zevenzitter. Waarom dan toch aanraden? Omdat het misschien wel de beste stationwagon ooit gebouwd is. De E-Klassie Estate is namelijk bijzonder ruim. Een laadruimte van nét geen 2.000 liter is ongehoord veel. Maar omdat het geen MPV of SUV weegt de auto niet 2.500 kg. De E250 met 1.8 turbomotor is sterk genoeg voor het meeste werk. Sportiviteit is hem vreemd, alhoewel sommige Duitse import-modellen een AMG-paketje hebben. Alleen eentje in het budget vinden is lastig. Zelfs in Duitsland staan er niet veel te koop. Maak niet de fout door genoegen te nemen met een C-Klasse, die zijn aanzienlijk krapper. Of we ook een aankoopadvies hebben voor deze auto? Maar natuurlijk!

Mercedes-Benz E250 Estate (S212)

Subaru Tribeca 3.6R
€ 15.500
2008
85.000 km

In de Gallerij Der Groten staat deze Subaru. De neus was zo ongelukkig lelijk, dat er al snel een facelift volgde met een normaler front. Sindsdien ging de auto door het leven als ‘Tribeca’ in plaats van ‘B9 Tribeca’. De Tribeca is een flinke maat groter dan de Forester en is een raszuivere softroader. Standaard waren ze erg compleet uitgerust. De motor is een atmosferische zescilinder boxer. Dus eigenlijk is deze Tribeca meer een Porsche, dan dat de Cayenne dat is. De prestatie-verbruik verhouding is niet gunstig. De prestaties vallen wat tegen en de Tribeca lust meer dan een stevige slok. Ze staan te boek als zeer doorwrocht, dus daar heb je dan minder kosten aan. Voordeel: ze zijn erg gunstig geprijsd! Er zijn voldoende exemplaren te vinden met redelijk weinig kilometers.

Subaru Tribeca

Mazda CX-9
€ 15.900
2010
80.000 km

De Mazda CX-9 is niet geheel anders dan bovenstaande Subaru. Net als de Tribeca is de CX-9 de grootste auto die de Japanners in de showrooms hebben staan, alhoewel het naar Amerikaanse maatstaven ‘Medium Cross-overs’ zijn. Ook hier valt de performance een klein beetje tegen, ondanks een hoog verbruik. Ook de Mazda is meer dan weldadig uitgerust. Voordeel is de enorme hoeveelheid ruimte en de rij-eigenschappen. Dit is een fijne crossover om mee onderweg te zijn. De laatste overeenkomst is dat je in het budget uitstekende exemplaren kunt opspeuren. Mocht de CX-9 toch een maatje te groot zijn, de CX-7 nog leuker, mede dankzij de motor uit de Mazda 3 MPS.

Mazda CX-9

YOLO: Dodge Magnum SRT-8 (LX)
€ 17.250
2008
115.000 km

De Dodge Magnum staat op het licht aangepaste onderstel van de ‘ W210’ E-klasse. Het is dus een flinke auto, niet zo ruim als de E-Klasse, maar het scheelt niet veel. Het interieur is een aanfluiting: spotgoedkoop plastics zorgen voor een armoedige ambiance. De afwerking is uiterst karig en elke vorm van verfijning is de Magnum vreemd. Dat is een nadeel, maar tegelijkertijd ook de charme van de auto. De Magnum heeft erg veel karakter. Zeker in SRT-8 is het een perfecte combinatie tussen Musclecar en familie-auto. De motor is een 6,1 liter Hemi V8 levert 426 pk en produceert een geweldige soundtrack.

Dodge Magnum SRT-8

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



90 reacties

Weer zo’n grappentapper die het land wat dit segment heeft grootgemaakt van de shortlist afhaalt. Hij verdient niet beter dan een zaaddodend voertuig.
@desjonnies: Of hij heeft gewoon slechte ervaringen met Franse auto’s? Wat heel goed te begrijpen is. Ik zie ook vaak zat lijstjes voorbij komen met mensen die geen VAG, Italiaanse of Koreaanse auto’s willen? Ieder zo z’n voorkeur.
@oemplus:
Val een ander er dan niet mee lastig, momenteel zitten er duizenden AutoBloggers in villa’s flatgebouwen, twee onder een kappen, keldertjes en treinstellen hun hoofd voor de beste man te breken en komen de meesten uit op Picasso, Senic en een vette dikke Espace.
Een enkeling op een Avantime en 508 Break.
@desjonnies: jij hebt jouw mening, hij de zijne. Het mag allebei. Nu stoppen met zeuren en gezellig samen spelen.
@desjonnies: Weinig subtiel, maar ik ben het wel met je eens.
Ik heb zelf heel goede ervaringen met een Renault Espace IV 3.5 V6 Initiale. Heerlijke reiswagen met alles erop en eraan en (bloed)snel met deze motor, zuipt alleen wel als een bootwerker dus niet heel ideaal voor 35.000km per jaar….
@trustmeiamanengineer: net zo ideaal als een dodge magnum 6.1l v8….
@peug206: Daar kunnen geen zeven man plus dankoffer mee he.
@desjonnies: waardeloos land met waardeloze auto’s
@maarten020: wat vind jij goede auto’s?
@rufctr01: goed of mooi? Lamborghini Miura, Aston Martin DB9, Ferrari F355, Honda NSX, Porsche 993..kan nig wel even doorgaan, maar niets uit het land van de mensen die de deodorant uitgevonden hebben maar zelf niet gebruiken ;)
@desjonnies: Hij zoekt niet zomaar een ruimtemonster, maar een sportief ruimtemonster. Dus dan vallen de Fransen automatisch af. Of heeft u een kneiter van een suggestie?
@rikus:

Paralympics sportief dan zeker ..
@lincoln: Zegt ie vanuit z’n zolderkamertje
@loremipsum: whaha ja 1800kg gaat sportief door de bocht…
@peug206: Dat is wel wat BMW iedereen wil doen geloven.
@rikus: de Renault Espace F1
@rufctr01: weet jij er een te koop voor €20.000,-
@rufctr01: Heeft maar 4 zitplaatsen. Het onderhoud is iets prijziger dan de Touran. V-power tanken dus duurder. Niet bijzonder veel verkocht dus lastig te vinden. En op leeftijd natuurlijk.
@rufctr01: Heeft maar 4 zitplaatsen. Het onderhoud is iets prijziger dan bij een Touran. V-power tanken dus duurder. Niet bijzonder veel verkocht dus lastig te vinden. En is al beetje op leeftijd natuurlijk. Allemaal red signs voor Daan.
@rufctr01: Voor 20K ?
@rikus: je vergeet deze Fransoos https://youtu.be/dGUyIOGVa0M ;)
@desjonnies: Wel een ruimtewonder (je kunt echt op de 3e zitrij zitten) en nog bagage meenemen ook.
Bijna 300pk alleen de sportieviteit moet je dan ff vergeten. Al met al zal het echter voornamelijk vlot rechtdoor gaan. En ik beloof je dat het nog relatief zuinig gaat met de V6. Wel ff pingelen om de prijs incl bpm rond de 20 te houden.

https://www.autoscout24.nl/aanbod/dodge-durango-benzine-rood-1ed36c56-21f0-383b-e053-e350040acdf0?cldtidx=1
De mercedes ruim en luxe
@mcarre: zou mijn keuze ook zijn. Heerlijke auto! Genot om mee onderweg te zijn. De Volvo staat op nummer 2 overigens. Dat is ook super.
@mcarre: en in tegenstelling tot de tekst van autoblog, zeker wel als 7 zitter geleverd.
Zelf gehad (7 zitter) en er is weinig wat beter rijdt.
Waarom gelijk van die mrb slurpende mpv’s, stations en suv’s?

Waarom gelijk een Mazda CX9 terwijl een CX5 voordeliger is?

Een Mecedes E klasse estate is niet de beste station, wel een mooie met smaak.
Zoiets als een Mazda 6 station, een Honda Accord touring, en Toyota Avensis wagon verslaan de Mercedes gemakkelijk. Ze zijn namelijk niet duur en gaan niet kapot.

Wat er rest is om de beste man een Opel Zafira OPC aan te bevelen.
@tarquesh: Een ex-collega heeft zo’n Zafira B op z’n zijkant gelegd midden op de snelweg, omdat ze uitweken voor een haasje.

Ik zou in zo’n hoge smalle mpv geen bocht omdurven.
Mercedes R klasse. Beetje apart maar met een leuke motor best leuk. Ohja ze zijn ruim. Daar ging het om.
@twijn:

Beste suggestie ..
Kan meteen een reactie slot op dit artikel ..
@twijn: r klasse voor €20.000,- ? Zijn die niet prijziger?
@fouadski: Ja! Kijk eens wat een prachtig exemplaar: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=330965148
@viezefreddyw: zeer mooie wagen! Zal nog heerlijk rijden ook
@fouadski: het is eigenlijk een s klasse dus rijden zal hij wel doen.
De S-Max is een heel sterke keuze. Hij combineert ruimte, met een steengoed onderstel. Enige wat je dan nog nodig hebt is de 2.4 vijfcilinder van Volvo of de 2.0 4clinder onder de kap.
@fiestacruizer: Tsja maar nog steeds niet echt spannend. Liever een station.
@frederik: uiterlijk is misschien niet spannend, rijdt echter spannender dan mening stationwagen..
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
-Edit: dank u, is inmiddels gefixt-

OT: Met 35000 km/jaar en 2000kg+ onderweg willen zijn in een benzine? Persoonlijk lijkt me een vlotte diesel zelfs sportiever rijden met deze grote wagens, veel koppel is hier belangrijker dan topvermogen.
@rw1994: Oh excuus het is wel een CX-9
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
CX-9! Lekker anders
@cx-7 lijkt me beter. Heb ik ook meer dan eens naar gekeken. Beer van een motor ook.

Heb nu een top espace iv 2.0t.
@bakboord1: mn ouders rijden een Vel Satis 2.0T, en ik moet zeggen dat ik dat een traag hok vind, zowel met handbak als met automaat. De 3.0 v6 diesel was net zo vlot, maar dan hing er nog eens een kar vol zand of een caravan achter…
Zou snel een Volvo V70R kopen nu ze er nog met redelijke km standen zijn. Atacama + Handbak + Navi. 🚙
@eelco106gti:

Lekker sportief rijden .. kan je om de 450km lekker sportief tanken ..

Sport is gezond volgens de tweede kamer olifant ..
@lincoln: tsja… ik gooi er RON102 in dan kom ik 480km ver op een tank 😜
@eelco106gti: of een my06 of 07 geartronic, die zijn sneller dan de handbakken. De RTI-navi is naar hedendaagse maatstaven 3 keer ruk.
@volvo-s60-adept: volgens mij is de handbak altijd sneller dan de automaat. Waren van die slome geartronics met downtuning van NM’s. En de navi is idd van begin 2000 dus sloom en simpel maar juist leuk om zon joekelgrote overzichtskaart voor de voorruit te hebben 🤓
@eelco106gti: nee, de laatste modeljaren hadden een TF80, dezelfde 6-bak uit de S80 V8 en nog een hele rij recentere auto’s van andere merken. Die is niet op koppel begrensd en is veel sneller dan de oude 5-bak. Ik heb ze allebei gehad.
@eelco106gti: Volvo rijden is duur en zeker een R.
Hoop dat hij geen proefrit maakt in eentje met atacama interieur want dan is ie verkocht!
@bakboord1: klopt. Aanschaf. Onderhoud. Banden. Benzine. Onverwachte kosten. 😭😭😭 Maar ja, de ruimte, de 5 cilinder sound, de adaptieve dempers en de coolness 😎maken een hoop goed. 😍
Een Hummer H2 is ook te vinden voor dat geld.
@bmwmpower: Een Hummer H2 is totaal niet sportief, zuipt als een malle, is totaal niet praktisch en de bouwkwaliteit is nog slechter dan hopeloos.
Het maakt echt niet uit wat voor een auto je zoekt en met welk budget, een Hummer H2 is altijd een slechte keuze.
Passat R36 variant is ook wel een leuke optie.
Skoda Superb combi 3.6 v6 4×4
Ford Mondeo ST220
Met 5 personen aan boord + vriendjes en vriendinnetjes koopt men een busje, lekker veel ruimte.
En met zoveel verantwoordelijkheid zou ik eerder bezonnen rijden.
En met 35000 km jaarlijks een diesel of lpg of cng.
@wimof:

We willen toch allemaal “sportief” rijden ??

Maarrrrrrr ..
Wel comfortabel ..
Wel automaatje ..
Wel een hoop kutgadgets ..

Een sleutel omdraaien is al een hele opgave voor “sportievelingen” ..

Gewoon een gehandicapten voertuig zonder rolstoelplaatje ..
Maar wel een “sport” sticker natuurlijk ..
@lincoln: Een Suburban met 200 liter lpg achterin is dus gewoon voor iedereen een optie…
Hou toch eens op,. Hij is al een slaaf van z’n vrouw en de roedel kinderen die zij zo graag wilde hebben. Waarschijnlijk heeft hij na z’n huwelijk en het werpen al afscheid moeten nemen van vrijwel al zijn hobby’s, vrijetijdsbestedingen en toekomstplannen die hij voor zichzelf had. Ga je hem nu ook nog met jouw advies zijn wens om een ruim hok met sportwielen en racestrepen ontnemen?
@gash: Ik vrees dat dit van toepassing voor 90% van de mannen en bij de één komt de midlife crisis wat vlugger dan bij de andere.
@wimof: Als het echt zover zou komen, fuck it dan maar: scheiden, klein appartementje betrekken, de 2e slaapkamer wordt je hobbykamer en de sportauto kopen die JIJ altijd wilde hebben. #yolo #fietsenisgezondvoordejeugd
@gash: Ik heb mij een Citroën DS gekocht en daar ontiegelijk veel geld in gestopt.
@wimof: Zo hoort het ook! :) Laat je vrouw en kinderen maar klagen, dat zijn toch stuk voor stuk verwende uitvreters en parasieten. Gewoon heul veul geld besteden aan een auto die jij leuk vindt. ………..
@gash: je hebt wel slechte ervaring
Je raadt een Altea XL aan, om deze vervolgens gelijk neer te halen; “van binnen en van buiten lelijk”. Beetje gek. Daarnaast heeft dit artikel wel heel veel taal- en typfouten. Dat kan beter! Zo weinig moeite, zoveel hogere kwaliteitsbeleving..
Mercedes, uiteraard!
Zafira opc of de volvo v70r ..
Met drie kids wil je rust en comfort en een xc70.

Voor de lol koop je als boodschappen auto iets lichts en snels. Daarmee wordt het pas echt sportief.
Skoda Octavia RS TDI. Met 35k per jaar kan het uit.
@dutchdriftking: Wat krijg je dan? De 170pk? Dat is tegenwoordig meer doorsnee dan sportief.
@phaeton: stage 2 JD en je hebt 220pk/500nm. En gewoon 1:18. Wat wil je nog meer?
@dutchdriftking: Achterwielaandrijving :)
@dutchdriftking: en wat kost een stage 2 van JD? Toch maar de zafira met zn 241 paardjes..
@bmwfreak038: stage 2 materiaal, montage chip op maat voor motor en bak zal zo’n 2500 euro zijn. Dan heb je een geniale DSG (veel betere software) 500nm bij 1700 tpm, en dat is in de praktijk zo fijn) die extra nms zijn fijner dan die pks. Kortom absoluut mijn keuze.
Ik zou never die oude Zafira aanschaffen met dit budget; pak een nieuwe generatie, een stuk beter van binnen! Sportief wordt het nooit, maar een 2.0 cdti is vlot zat en met 80-90 dkm wel te krijgen met leuke opties. Mocht je iets sportiefs willen zou ik een 2ehands vervoersbusje kopen voor 10k en een leuke cabrio (Z3/MX5/Z4) voor de andere 10k
Wat ik niet snap: 35000 km/jaar in een auto op benzine? Dan moet je wel een héél fanatiek zegeltjesplakker zijn…
@rrrobert:

Sportief zegeltjes plakken gaat met een magneetstrip ..
Extra snel dus sport ..
Lancia delta met fijne diesel
Ford S-Max met dikke vijfcilinder op gas. Donkere kleur, grote wielen, klaar.
Wat is er gebeurd met de autoblog lieveling? Alfa 159 1750 SW, liefst een TI uitvoering…
Een Mercedes r-klasse. Die auto kan alles. Vierwielaandrijving, comfortabel, ruim, genoeg power en persoonlijk: ik vind hem mooi.

Jammer dat hij niet meer gemaakt wordt
Heeft iemand ervaring met de Opel Zafira OPC? Ik heb hem best hoog op mijn short list staan voor mijn volgende auto. In hoeverre heeft de auto echt performance (als in, is hij snel ‘voor een MPV, of is hij ook oprecht snel?) en hoe zit het met de betrouwbaarheid van dit model?
@stephano: er staat dat hij sneller op de ring was dan de Golf V… dan issie wel snel denk. Een oud collega heeft het type ervoor. Ook de OPC, hij is al zeer te spreken over de prestaties…
Als het geen 7 zitter hoeft te zijn… Subaru Forrester of Legacy en als je een SUV zoekt met 5 plaatsen met power en wat ook zoek dan een Nissan Murano of een Infiniti Fx35
Is er een autoblog advies voor een coupe van 150.000-200.000 euro? Kan niks vinden
Leuk die s-max maar van de wegenbelasting word je minder gelukkig dunkt me.
@bmwfreak038: Met een Smax op benzine valt dat wel mee hoor…. over de 2000kg op diesel dan begint het pas echt te tellen ;)
Sorry, maar ehm, R63 AMG? Dan heb je iets bijzonders. 6.2L V8. Luxe van de S-klasse en Ruimte van een Vito. En 0 tot 100 zo snel dat de kids er van gaan braken achterin.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).