Autoblog-advies: vervanging voor een Golf GTD, op benzine

Auteur: , 236 Reacties

Weer een fijn luxeprobleem om de bovenkamer eens goed aan het werk te zetten.

Autoblog-Advies: vervanging voor een Golf GTD, op benzine

Omdat het qua kilometrage niet meer logisch is om in een Golf GTD te blijven rondrijden, is lezer Jochem op zoek naar vervanging met een benzinemotor. Hij is dus aardig wat pk’s gewend en zoekt iets met minimaal 200 pk en een automaat, waarbij het verbruik niet eens zo heel veel uitmaakt. Het budget bedraagt maar liefst 30.000 euro en we mogen ons oriënteren op de Duitse markt, waar prijzen een klap lager liggen dan hier.

Without further ado de criteria, zoals u van ons gewend bent:

Huidige /vorige auto's:Volkswagen Golf 6 GTD DSG
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 30.000 maar er iets boven mag ook, inclusief inruil huidige auto. (budget gebaseerd op prijzen Duitsland)
Jaarkilometrage:15.000 km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Nieuwe baan, diesel moet de deur uit.
Gezinssamenstelling:Twee volwassenen
Voorkeursmerken /modellen:Volkswagen, BMW, Mercedes.
No-go modellen / merken:Aziatische merken, Franse merken.

BMW M135i

BMW M135i: de voorkeur van de lezer

Jochem geeft zelf al aan dat zijn zoektocht steeds weer strandt bij de BMW M135i en volgens ons is dat niet zonder reden. Het uiterlijk is discutabel wat er ook weer mee te maken kan hebben dat deze generatie 1-serie typisch een auto is die je in het echt moet zien om er een mening over te kunnen vormen. Verder is er vrij weinig mis mee, buiten het bestaan van de nu al legendarische 1M Coupé. Die is echter wel weer een stuk duurder en tegelijkertijd waarschijnlijk waardevaster. Keuzes…

Mercedes A-klasse

Mercedes A250 Sport: niet de spannendste auto, wel een fijne

We blijven gezien de gezinssamenstelling in de hatchback-hoek hangen en gezien Jochems voorkeur voor Duitse auto’s kunnen we dan niet om de A250 heen. Zoals gezegd staat rijplezier of spanning niet bovenaan het lijstje van de A-klasse, maar een prima auto is het verder wel. Desalniettemin is het ook qua power geen keiharde upgrade ten opzichte van de Golf GTD en toch het overwegen waard. De A45 AMG valt helaas nog buiten het budget.

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen Golf GTI Clubsport: jawohl!

Met maximaal 290 pk onder de rechtervoet is deze GTI Clubsport absoluut een maatje hitsiger dan de Golf GTD. Naast de extra oempf onder de kap is de Clubsport behangen met de nodige aerodynamische foefjes om de neus ook op hoge snelheid de juiste kant op te houden. In Duitsland kost een nieuwe je zo’n 37.000 euro, mocht écht al je spaargeld op moeten.

Audi S3

Audi S3: gaaf, maar ook net iets boven het budget

Voor de Audi S3 geldt hetzelfde als voor de GTI Clubsport hierboven: prima auto en bovendien snel, maar helaas boven het budget. Een nieuwe pik je bij onze oosterburen op voor net geen 40.000 euro en zoals je waarschijnlijk al voelde aankomen zit er dan nog geen enkele optie op.

Seat Leon Cupra

Seat Leon Cupra: veel pk’s en een iets mindere afwerking

Die mindere afwerking is ook dan ook niet geheel onlogisch, want de Seat is nu eenmaal goedkoper dan de Golf en afkomstig uit hetzelfde concern. De Leon Cupra heeft net wat minder pk’s dan de GTI Clubsport en valt toch binnen het budget.

Audi TTS

Audi TTS: omdat een iets oudere binnen het budget valt

Geen heel verrassende keuze want Jochem vraagt nu eenmaal om Duitse suggesties. De nieuwe is helaas wat te duur dus een exemplaar van de vorige generatie is wellicht een aantrekkelijker aanbod. Mocht er onverhoopt toch nog een ouwe sok rondslingeren, ga dan voor de nieuwe.

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



236 reacties

Audi RS3 van de vorige generatie. Snel, ruim genoeg voor 2 volwassenen en natuurlijk die heerlijke 5-cilinder!
@jobberns: draak van een auto om in te rijden, het enige wat leuk is aan de hele auto is het geluid voor de rest is het onderstuur in zijn puurste vorm.
@kraakensmaak: ALs het dan toch VAG moet zijn zou ik gaan voor een P 996. Het gebrek aan afschrijving kun je gebruiken voor het onderhoud ;)
@dutchneon: Zoiets zou ik met 30.000 doen als het duits moest zijn: http://link.marktplaats.nl/m1009604145?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=84074
En voor erbij dan nette alfa 156 v6 dan val je niet te veel op, als je een keer bij de baas op het matje moet komen voor de salarisonderhandelingen ;)
@dutchneon: 996 is pre VAG
@dutchneon: Cayman is voor dat geld ook te koop. Die is nieuwer, mooier en (mag ik dat zo zeggen, ja dat mag ik zeggen) beter.
@Silverarrow: 718 bedoel je.. Zal even wennen worden:)!. Ot de leon cupra schijnt in meerdere tests niet onder te doen voor de Golf gti of R. Ik zou persoonlijk de 135 kiezen. Lekker zoomend door het dagelijkse verkeer, maar o zo lekker als je even kan/mag!
@Silverarrow: Iedere Cayman, (oke behalve de 2.7) boven een 996 dat zeker, alleen t verschil met een 997 en een Cayman. mmmmm daar kunnen we een boek over schrijven. In de 2e,3e,4e en meer hands markt een kwestie van een paar ruggen. In 3.4 uitvoering rijdt die Cayman beter dan de 997 qua kostenplaatje (en dan overall incl. afschrijving aanschaf nu) en uitstraling voor wie t belangrijk vindt zet ik m in op de 997
@kraakensmaak: ja want je rijd ook elke dag met 130kmh van de afrit …
@timd: als ik dat dan wel doe graag goed
@kraakensmaak: Onzin. Op de limiet is ie inderdaad onderstuurd. Niet bepaald boeiend. Om 15k per jaar mee te rijden is het een fantastische auto. Van die motor geniet je altijd!
@jobberns: begint bij 35K..

Eigenlijk het hele lijstje hierboven is ruk, een clubsport is te duur. Een A250 kost je ook minstens 32K, een TTS gaat wellicht nog maar dan heb je 70k km’s erop minstens.

Denk eerder aan een focus ST/RS, een BMW 135i, 335i, megane RS, Golf 6R/ GTI, Polo GTI (1.8TSI met wat opties) / Polo R WRC of A3 1.8TSi of S3 van de vorige generatie (265pk). Als je gek wilt doen een Astra OPC met die heerlijke kuipstoelen.

Afgelopen juni precies voor dezelfde keuze gestaan dus alle opties wel gereden/gezien/overwogen.
@ghost: En wat is het uiteindelijk geworden?
@dennisjuh95: Polo R WRC, toen nog standaard 220pk, nu op 335pk haha.
@ghost: de 1.8tsi is de meest slechte keus die ja kan maken, tenzij je het leuk vind om de lokale VW dealer te sponseren. En helemaal in de polo gti, op papier een leuke auto, maar lees eens de gebruiker reviews
@slickrick: wist ik niet, ik ga het eens opzoeken. Ik wist dat die 1.4 tsi gti’s slecht waren maar niet van de 1.8tsi.
@slickrick: toch altijd beter als de 1.4TSI lijkt me?
Alfa 159 iemand?
@remylahaye:
Nee, ik zou iets Duits kiezen
Vooral uit Duitsland
Omdat Duitsland
En alleen maar Duitsland.
Ik wou dat ik Duitsland was !
@remylahaye: pfff. Zit toch niet in de Golf klasse. Daarnaast wil hij er mee rijden, niet stilstaan op de vluchtstrook.
@bennieokkels: haha, dan zou ik zo ver mogelijk van VAG wegblijven😂😂😂
@rufctr01: Zo te zien zijn alle vaghaters weer onder hun steen vandaan gekropen, om te liken en reageren. Kan iemand mij uitleggen waarom ik op staat bijna geen alfa’s zie rijden en wel vag producten als die altijd stuk gaan en slecht gebouwd zijn?
@rufctr01: toch al ruim een ton bij m’n Golf 5 2.0tdi opgezet zonder ook maar enig probleem.
Dus de inherente onbetrouwbaarheid kan ook een fabeltje zijn.
Volgens mij heeft elk merk zijn betere en slechtere modellen en types. Daar is VAG echt niet alleen in.
@bennieokkels: Jij leest vast niet heel vaak de Advies-topics.
Ongeacht gewenste klasse, prijscategorie, kwaliteit en alles: de 159 wint het!
@bennieokkels: de 159 is betrouwbaarder dan de gemiddelde Golf….
@dutchdriftking: precies huidige passat een ritje van 600km op de duitse autobahn met ongeveer 160km/h continu en roetfilter zat verstopt. Ohja auto had nog maar 17k gelopen. Volgende mankement ritje naar italie turbo kapot auto had 50k gelopen. Kortom liever geen vag meer voor mij.
@dirkiii: misschien gevolg van de Sjoemelsoftware?
@remylahaye: haha precies.
@remylahaye: Helemaal mee eens! Of de brera!
Geen Franse of Aziatische merken.
Ben jij er zo één…
Bovenstaand rijtje komt mijn neus uit.
@BmwMPower: ja precies en dan vervolgens zon vag lijstje krijgen met allemaal hetzelfde (ultra betrouwbare NOT) motorblokken. Ik zou het lijstje wel eens willen zien met de japanners… En andere merken
@smoothoperator: my thoughts exactly, ik heb (gelukkig in de lease) een dikke 10.000km met een golf gti (6) gereden. En hoe ik dat blokje ook warm reed en liet afkoelen. Van te lang hard werken houden ze niet. Te hoge olietemperaturen, te lage oliedruk. Leuk voor doorsnee werk maar hij gebruikte een liter olie bij 4000km en het ding was nog geen jaar oud. Vergeet die degelijkheid maar meteen bij VAG :(
@dutchneon: ik heb 3 jaar met plezier in wen GTI gereden, op 4 turbo’s na, 3x nieuwe DSG was het een super auto! Gelukkig alles onder garantie kunnen fixen! Nu een 2.0 TDI (7) nog helemaal niets gehad
@timd: je hebt na die ervaring gewoon weer VAG gekocht???
@dieselaer: yep! Inclusief 4.2 V8 met 450 sjoemel paarden :-)
@timd: tja VAG is super kwaliteit behalve de TFSI, DSG, multitronic en 2.0 TDI met Siemens injectoren….wat blijft er dan over, de 3.0tdi en 4.2tdi en V8
@slickrick: Je loopt achter. Het probleem met de siemens verstuivers bij de 2.0tdi pompverstuivers is allang opgelost…

Ik rijd er in 1 met de zogenaamde ”horror verstuivers”, ding heeft me nog nooit in de steek gelaten.
@TimD:
Jouw omschrijving
Doet me nogal cartoonesk overkomen
Met als kers op de taart : Weer zo’n hok gekocht alleen nu Diesel.

De dealer noemt jou vast ‘vriend’
@smoothoperator: Dit gaat niet meer over auto’s, hier zit gewoon een stukje duitsland haat achter.
@BmwMPower:
En dan ook nog om “advies” vragen, alsof er zoveel overblijft als je alleen germaanse bakken met 200pk wilt.
En een 2serie coupe? Vind die persoonlijk mooier dan de hatch.
Weer zo’n saaie Duitser liefhebber…
@trustmeiamanengineer: Niks mis mee.
Saai advies hoor. Enig interessante is de overweging voor de 1m vanwege stabielere waarde.

Komen er nou nooit verzoeken die je niet met enkele zoekopdracht en een uurtje tijd (zonder voorkennis) op Autoscout kan vinden?
@flutterby: nog steeds aan het wachten op mijn advies, krap budget en lastig te vinden, anders had ik hem zelf wel gevonden
@maikelschennink: mijn dvies werd ook nooit gepubliceerd…
@maikelschennink @nasty: we hebben erg veel aanvragen en komen er niet aan toe om ze allemaal te publiceren, maar wellicht volgt ie binnenkort. Zo ja, dan krijg je een mail.
@Autoblog: waarom echt alleen Duitsers? Hij geeft toch aan dat die voorkeur zijn, geen must?

Ik mis de Italianen, de Britten, de Amerikanen. Er is zoveel leuk spul te krijgen voor dat geld (ook via bijv Belgische import) dat je echt wel een origineel lijstje kan maken.

US
Corvette?
Mustang?

Brits:
Jaguar (verbruik maakte niet uit)

Italiaans:
Alfa (uiteraard)
Maserati (loop je wel leeg op onderhoud, dat dan wel)

En nog veel meer wat me nu niet te binnen schiet.

@GtWillem: kop jij hem aub even in?
@dunhozzie: us – modellen, de rest merken… Ik ben niet consequent hier. Lang leven de edit knop. Maar goed ik bedoelde dus:

US:
Ford
Chevrolet
Of die Amerikaanse versie van de Holden, eeemmm Pontiac monero oid?
@dunhozzie: Peugeot RCZ R!!!
@henkhupelschoten: prima auto
Alfa Romeo Giulietta QV
@james82: rampenbakken. 1 bak ellende. Maar als hij rijdt, rijdt hij wel lekker.
@bennieokkels: veel slechter dan de Golf GTI wordt het toch niet ;)
@james82: kan iemand mij uitleggen waar die VAG-basherij eigenlijk vandaan komt? Want volgens mij is het klinkklare onzin dat een Golf onbetrouwbaar is. Al helemaal t.o.v. Frans spul
@appelvis: Omdat ze zich als betrouwbaar bestempelen, maar niks beter zijn dan de anderen waar ze zich aan vergelijken, en in veel gevallen zelfs slechter zijn, overmatig olieverbruik, rekkende kettingen, navigatie ellende (nieuwe passat b8)
@dutchneon: de DSG, vergeet vooral de DSG horror niet…
Er is een bedrijf dat DSG Dokter heet, zegt toch genoeg!
@dutchneon: hahaha als de populairiteit en restwaarde hetzelfde laten zien geloof ik je. Met betrekking tot de horror verhalen zijn het een paar opgeblazen verhalen, dat heb je al gauw met grote aantallen. Voor mij geld dat ik met de dsg, tsi, kettingen en olie verbruik nul problemen heb gehad. En daarnaast zijn dat al weer modellen van 08 tot 12 en kom je dat soort problemen in nieuwe medellen al helemaal niet meer tegen.
@flos: Oja niet in nieuwere modellen?? Wat ik zeg navigatie horror in Passat B8, gloedje nieuw, 45000 euro en ik wacht al een half jaar tot ze dat ding wel fixen kunnen.
Zoals eerdere posts, DSG ellende is nogsteeds, leef je onder een steen ofzo? Sterker nog mn ouders die als een slappe vaatdoek rijden, kregen het zelfs voor elkaar om in een bijna nieuwe A5 een storing met de dsg te krijgen zodat hij niet meer schakelde.
Olieprolemen zijn ook nogsteeds niet over, temeer omdat ze vanwege de verkeerde redenen vasthouden aan verkeerde olie (0w30 is zo lekker weinig weerstand, goed voor de lage bijtelling). Hou toch op. Tijd dat VW gered moet worden door chinezen of japanners dat kan er misschien een kwaliteitsbezem doorheen!
@dutchneon: koop eens een bmw, lachen ze je uit als je met een probleem komt ” zeker uw eerste bmw?” Hoe duurder de auto ongeacht het merk, hoe gekker de problemen worden die je tegenkomt. Misschien moeten je ouders dan de a5 maar verkopen(goede restwaarde) en een auto kopen gemaakt voor vaatdoeken. Gek van die olie, bij mij gaat er 5w30 in, misschien ligt het daaraan? Over japanners gesproken, we hebben er eentje maar vanwegen aanhoudende problemen met de automaat en het leeglopen van de airo, toch maar naar een vag aan het zoeken ipv weer een toyota;). (PS lijkt mij met de hoge straling uit japan ook niet echt een aanrader)
@dutchneon: Je had voor de discovery pro moeten gaan, die heeft geen problemen.
@dutchneon: ik rij een VW die door Chineesjes in elkaar is geschroefd met DSG. Geen enkel problemen mee..
@appelvis: de Franse merken presteren flink beter op gebied van kwaliteit!
@appelvis: die laatste zin is even goed bashing… De pot verwijt de ketel…
@appelvis: Ik stond pas met de starlet langs de weg, ja na 24 jaar wil zelfs daar iets aan stuk gaan, toen zei de sleper, hè dat is weer eens iets anders als een Duitser achterop.

Lijkt mij duidelijk.
Je hebt 30 rooitjes vrij te besteden en wenst daar voor een Duitse auto te kopen !!

Geen wonder dat je daarbij dan advies nodig hebt ..
@lincoln:
Ja, wel een met minstens 200 peekaa en op benzine, nog moeilijker dus….
@lincoln: Ja dat betreft namelijk het grootse deel van de auto markt!
Een Golf R company car van 1 jaar oud
@n0zem: Die gok is groter dan een prostituee te doen zonder condoom en hopen dat je geen soa krijgt.
@boxergt: haha heerlijk verwoord maar precies wat ik dacht!!!
Alle VAG auto’s zou ik bij wegblijven! Of het zijn olieboten of er zijn motorische en versnellingsbak problemen en kwaliteit is ver te zoeken.
Ik zou lekker bij BMW of Mercedes gaan shoppen en toch stiekem kijken naar een Megane RS ipv zo’n Golfje(13 in dozijn blik), de Megane RS is van de hot hatches gewoon de beste auto die er te krijgen is. Een RS 3 is snel alleen veel meer onderstuur doordat de motor ver voorin ligt. En qua uiterlijk is het niet spannend. Wel geinig dat Franse modelken een no-go zijn, lekker genieten van je Frans interieur in je Golf😂😂
@rufctr01: heeft het over kwaliteit en komt aan met een Renault…… Verstand is ver te zoeken hier
@ko3n: Moderne Renaults zijn veel betrouwbaarder als een vag!
@rufctr01: Dat ‘Frans’ interieur krijg je anders ook in je Bimmer of Merc.
@rufctr01: collega van mij heeft een nieuwe Merc A gehad. Na 4 turbo’s en een lijst van andere storingen is ze hem nu gelukkig kwijt….

Een andere heeft 2x een BMW 4 cilinder gehad, beide motorisch ruk. De tweede heeft zelfs een fabricage fout met de ketting. En BMW doet er niets aan.
@dunhozzie: nieuwe Mercedes A is in de meest verkochte uitvoeringen uitgerust met een van Renault afkomstige diesel. Zelfde als in de Kangoo/Citan als ik het goed heb.
Dus je bewijst hiermee dat de Franse techniek erg betrouwbaar is!?
😀
Ik mis de “YOLO” …
@boxergt:

Yolo uit Duitsland ??
@lincoln: Sorry, stom van me natuurlijk….
@lincoln: Opel Speedster.
Volkswagen Scirocco 2.0 R?
@gilettelubbers: Ik stond zelf afgelopen juni voor dezelfde keuze als de topicstarter, en de Scirocco R in Blauw met minder dan 30k km’s was mijn grote favoriet. Nadeel is: vindt er maar eens 1.
@ghost: http://ww3.autoscout24.nl/classified/262754116?asrc=st|as zoiets?
@joostvis: Ja, en nu een Nederlandse. Ik heb nog overwogen een R uit 2012 naar Nederland te halen vanuit Duitsland maar de BPM was torenhoog. Bij die nieuwere types was dat helemaal uit den boze. Ik meen dat je 12k mee moest brengen naar de RDW.
@ghost: Ik zit al een tijdje te kijken om een Golf 7 GTI Autobahn 4-deurs uit de VS te halen. Ook niet te doen zeker?
“No-go modellen / merken: Aziatische merken, Franse merken.”

Kijk, een man naar mijn hart. Geen Autoblog politieke correctheid gelul. Gewoon zeggen waar het op staat. Vervelende is wel dat je de helft van AB over je heen krijgt en de meesten van hen ook nog reageerdertjes zijn, maar fuck ‘m.

Gewoon voor de M135i gaan.
@Rick-dos: Inderdaad.
Ome Adolf zou trots zijn!
Die was ook zo van waar gehakt wordt !
Hulde
@desjonnies: Die hield wel van een beetje gas geven inderdaad.

*BUUUURRRNNNNN*
-edit ontopic aub-
@desjonnies: Net zoals Hirohito dat zou zijn als hij voor Japans zou kiezen of Napoleon als hij Frans zou kiezen of Mussolini dat zou zijn als hij Italiaans zou kiezen…

Schei toch alsjeblieft uit met die uitgekauwde onzin.
@desjonnies: het begint nu eindelijk duidelijk te worden waar het echt om gaat bij de vaghaters. Het is gewoon diep triest duitsland haat. We leven in 2015 niet 1945 get over it!
@flos: *2016
@flos: ik heb ook een hekel aan vag…maar niet aan Duitsland…
Volgens mij zijn de meeste auto’s wel een stuk boven het budget, ook tweedehands
@granlusso: 3e hands ook…voor moi
Dus je rijdt de meest gezochte auto op alle occasion-sites in de sterkste diesel-uitvoering, en je wilt liever benzine rijden. Maar aan je smaak is niks veranderd.
Dat moet wel de minst creatieve zoekopdracht van het hele internet opleveren. En dat doet het dus. Dezelfde technische basis (maar benzine) wordt verkocht als Audi, VW en Seat. Ben je meteen over de helft van de adviezen heen. Skoda ontbreekt terecht, want dat is 1) minder mainstreem, en 2) ruim.
Omdat daarmee ‘Audi’ genoemd is, en omdat je graag veel uitgeeft, kunnen BMW en Merc niet ongenoemd blijven.
Nou – dat was het dan wel weer.
Mijn voorspelling? Dat wordt een Golf GTI of een S3.
@mout:

Zal hoe dan ook de aankoop voor zichzelf gaan verantwoorden zijnde een waarde vaste investering ..
@lincoln:
Nee, hij koopt bij iemand die hem ‘vriend ‘noemt !
@mout: is waarschijnlijk hoever hij met zijn eigen fantasie komt. Maar nu wil hij weten of wij leukere alternatieven hebben waar hij zelf niet op zou komen. Een focus ST bijvoorbeeld.
Een 159 Sedan met 1750tbi ti pakket, rood en savali tuning. Helemaal fijn!
Gezien de adviezen moet ’t het binnen het C-segment blijven óf een relatief kleine coupé? In dat geval misschien een nette Porsche Cayman?
@Silverarrow: Voor dat geld koop je trouwens ook een z.g.a.n. Focus ST. Koop je er eentje die net ingereden is, dan houdt je ook nog wat centen over voor een chip en een aangepast uitlaatsysteem.
@Silverarrow: Overigens hier wel een goed advies. 👍
@Silverarrow: En had ik de Astra OPC al genoemd? Ook niet verkeerd en voor dat geld ook in nieuwstaat te krijgen.
@Silverarrow: in het donkerpaars, prachtige wagen! En klinkt niet onverdienstelijk ook.
http://s28.postimg.org/wv19vtc3h/60293154.jpg
@Jochempie: laat ze maar lullen, een groot deel mocht willen dat dergelijke auto’s binnen het budget valt.
@awesome: Het gaat ook niet om mij, dat is het punt :'(
Die 1 serie is toch ook maar een gekunsteld ding, die lijnen kloppen voor geen meter. Heel jammer want ik denk dat het verder een geweldige auto is om te rijden.
@schellekens006: Daarom gewoon een nieuwe kopen (facelift), 120i wil ook leuk vooruit en het is een plaatje.
Nou Jochem ..

Hoop voor jezelf en je omgeving dat je dan toch maar voor een Mini gaat ..

Een beetje de enige Duitse auto die er niet hoeft uit te zien als een verongelijkt stuk depri meuk ..
@lincoln: nog steeds een overgewaardeerd hok…
Verdomme ik word moe van al die haters van Duitse auto’s. Flikker toch eens op man. Dat het niet jiu persoonlijke voorkeur heeft is prima. Stel dan lekker een Renault of zoals ook altijd gebeurd een Alfa voor (best knap dat Alfa zo weinig auto’s maakt maar ze toch aan alle criteria voldoen en vervolgens bagger verkopen). Nou iedereen dus zijn voorkeur mag hebben mag ik ook zeggen dat ik een gebruikte Cayman zou kopen. Voor 2 volwassenen genoeg ruimte, genoeg powah en fun en het is geen golfje!
@ko3n:

Ach joh .. Its only entertainment ..

En idd .. Niemand durft 30 rooitjes op een alfa stuk te slaan ..
@ko3n: ik wordt moe dat altijd de Duitse merken als geweldig wordt weggezet en de Franse merken worden afgezeken😤
@rufctr01: Dan moet je maar eens peugeot kopen. Daar word je pas moe van.
@bogey: inderdaad dramatisch, ken een paar mensen met een 508.
Één daarvan heeft haar auto na een half jaar ingeleverd bij de leasemaatschappij en dat zonder boete. In die tijd stond dat ding iedere twee à drie weken wel een keer stil of knipperde het halve dashboard.
Ik denk dat ik niet overdrijf als de reparaties duurder waren als de consumentenprijs.
Giulietta QV!
Anyway, ik denk dat ik voor een…. Ford Focus ST zou gaan, om de boel even lekker te fucken :)
Sluit me inderdaad bij ko3n aan,

Denk dat de meeste lui die hier over Duitse auto’s lopen te mekkeren, helaas met de bus moeten gaan omdat de fransoos weer eens in de garage logeert.
Onzinnig gedoe
@mauritsh kleine aanvulling voor de A250, deze is ook te krijgen in een sport versie, zit volgensmij 15 Paardjes extra in en wat marketing details opgeplakt.
Eist Wouter bij iedere autoblog-advies post dat je de Audi TT er bij zet?
Ik denk dat de keus voor Jochem nu wel duidelijk is.

Het wordt een Golf GTI. Vervolgens koopt ie een petje en plakt ie een grote “No Fear” sticker op z’n achterruit. Standaard velgjes gaan er af en er komt op z’n minst 21 inch onder.

Niet omdat hij zo’n type persoon is, maar gewoon om heel AB over de zeik te krijgen.

Doe het….Doe dan…..als je dat doet dan ben je gewoon mijn held voor altijd….doe dan…
God wat een zoektocht. Je rijdt een diesel ‘bommetje’ en wilt nu benzine rijden. En Duits. Dus GTI, R, M135i… Dan ben je er wel zo’n beetje. En je komt ”iedere keer” weer uit op de (M)135i. Nou, die wordt het dus ook. Wat voor advies hoop je te krijgen met de eisen 200pk en nur Deutsch? Want een A7 is een fijne en bereikbare auto, maar daar zit je niet op te wachten als je met gedachten bij een 135i zit.

Enfin, omdat men toch wat moet doen op een druilige zaterdagmiddag:

Moet het echt een automaat zijn? Semi-Duits’ Ford heeft namelijk iets leuks gemaakt. Amper 4.000km op de klok, onderscheidende kleur, veelgeprezen auto en met je jaar kilometrage over 3 jaar (<50 dkm) schrijf je er ongetwijfeld weinig op af:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/282101461?asrc=st|as

Goed, nu dan: niks geen semi gezanik, écht Duits. Met automaat. Geen hatchback echter, maar een coupé. Van de frisse facelift, met een fijne motor. Nog meer pk's dan de RS, maar wel zwart van binnen en buiten. Net als de Focus voor 34.000 net boven budget:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/280217498?asrc=st|as

Echter, blijf nog even zoeken en vind er één in deze kleur. Dit is dan wel een Sportback, maar is dit niet gewoon veel een véél mooier?
http://ww3.autoscout24.nl/classified/279024815?asrc=st|as

Over mooie kleuren gesproken: BMW heeft wat klanten die het helemaal snappen. Estoril Blau, dan weet je genoeg. En een Dreier sedan met z'n tweeën, dat kan prima. Zeker met 245pk op de achterwielen, geen punt lijkt mij. Met 28.000km. Daarbij: keurig binnen budget!
http://ww3.autoscout24.nl/classified/283448067?asrc=fa|as

Nou vooruit, een zwart zusje er bij. Wel flink duurder, zo'n 6.000 euro. Maar dan heb je wel een nóg lagere tellerstand en dat fijne x35i blok. In sedan en omdat het kan, ook de coupé uitvoering:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/279833971?asrc=st|as
http://ww3.autoscout24.nl/classified/283045301?asrc=st|as

Tot slot, wat de mannen van Autoblog ontbeerden: een dikke omdat-het-kan auto. Een Porsche. Knalgeel. Omdat yolo. Net als de Focus ietsje ouder, maar wie maalt daarom als je achter het stuur kruipt en hem door de Eifel stuurt:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/273755520?asrc=st|as
@phaeton: ik heb mijzelf ditmaal van het maken van een linklijstje onthouden omdat je toch steeds op dezelfde Duitsers in verschillende maten uitkomt, maar die Vulkaanrode S5 sportback is toch wel het pareltje in het occasionaanbod zeg! Als hij voor het gestelde budget nog niet op gele platen hoeft te staan is het wat mij betreft de beste suggestie die tot nu toe gegeven is.
@phaeton: de Focus RS zou ik kiezen als ik een leuke auto voor erbij wilde hebben. De S5 (wel de rode!) is een prachtige aanvulling, maar met zo’n laag kilometrage ging ik toch voor die geweldige vijfcilinder.
@phaeton: Bedankt vooe het lijstje. Zo’n Focus zet me nu wel aan het denken. Misschien toch maar eens een proefrit gaan maken. Het hoeft trouwens niet percee Duits te zijn. Het zijn voorkeursmerken, maar heb niet voor niks al al een Alfa gehad.
Het mag geen fantastische Megane RS worden, want dat is Frans.
Een zeer vermakelijke Toyobaru GT86/BRZ mag het ook niet worden, want Japans.
Dan kan ik je slechts dit adviseren.
http://wheelsca.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2015/11/Hyundai-Genesis-R-Spec-main-808×455.jpg

Yolo.
@seloc: scherp!
M135i , estoril blau , m performance nieren , stage 1 chip en rwd.
M135! Heerlijk wagentje
Wat betreft de Leon: afwerking en materiaalgebruik zijn twee verschillende dingen.
@menaz: Klopt. Afwerking is gewoon prima.
Bedankt voor de reacties. Helaas zitten er een hoop zinloze reacties bij omdat mijn voorkeur uit gaat naar Duitse auto’s. Het is geen toeval dat er zoveel Duitse auto’s succesvol zijn, of wel!? Wat maakt mij het uit of het dashboard Frans of Ijslands is, een Golf is Duits. Een Renault is Frans en dat trekt me niet. De Megane RS vind ik een gave auto, rijdt ook top, alleen ik koop het niet.

Italiaanse auto’s heb ik ook goede ervaring mee, heb kort een Mito gehad en is prima bevallen. Erg betrouwbaar, reed goed en zag er leuk uit. Het interieur van een Giuletta vind ik niet top, het exterieur trekt me wel erg aan. Ik weet echter niet hoe betrouwbaar het blok van een Giuletta QV is. Als het even betrouwbaar of onbetrouwbaar is als het nieuwe TSI blok van VAG dan vind ik het prima, onderhoud en kosten heb je toch wel. Een A250 sport trekt me ook erg aan, echter hoor ik verschillende verhalen over de automaat die er in zit…
@jochemstr: De automaat in de A250 is een 7-bak met dubbele koppeling. Eigenlijk hetzelfde als je DSG die in je Golf GTD zit.
Heb een paar keer meegereden in een A-klasse met die automaat en die schakelt echt heel snel en soepel.
Daarbij is zo’n A ook mooi afgewerkt van binnen, zeker als je de dashboard strip in aluminium neemt ziet het er top uit!
@jochemstr: “Het is geen toeval dat er zoveel Duitse auto’s succesvol zijn, of wel!?”

Opel?

En laten we eerlijk zijn, het is ook wel een vicieuze cirkel. De grote 3 zijn in de lease bijvoorbeeld bijzonder interessant omdat ze een goede restwaarde hebben.

Dus de vraag is groot, daardoor is de restwaarde weer goed, etc etc.

Ik zou dus met name willen zeggen dat ze goede marketing
@jochemstr: Dus het komt erop neer dat je eigenlijk al precies weet wat je wilt?

Goed om te weten, NEXT!
@jochemstr:
Je zoekt toch gewoon een auto die je mooi vindt en die rijdt zoals jij wilt?

Wat de f*ck maakt het dan waar die auto vandaan komt?

Daarbij zijn alle fatsoenlijke autofabrikanten al jááááren volledig internationaal opererend. Of dacht je werkelijk dat een Golfje 100% Deutsch was?
@jochemstr: en je hoort geen verhalen over de DSG!😳
@jochemstr:
Zinloze vragen geven zinloze antwoorden…
@jochemstr: wow, wat ben jij ongelooflijk zielig. Ik heb gewoon medelijden met je.

Je zegt verdomme gewoon dat je de megane RS een gave auto vind, die je lekker vind rijden. Volgens mij is dat dan de auto die je wilt!
Maar omdat die Frans is koop je het niet. Vanwege de interieurs hoef je het niet te laten. Die doen nauwelijks onder voor je golfje. De betrouwbaarheid van VAG is al genoeg over geschreven.

Koop gewoon de auto die je gaaf vind!
@lekbak: ja maar die Franse Ruit maakt geen indruk op de buren en collega’s…
@jochemstr: Precies, maakt niet uit waar het vandaan komt. Als het maar rap is en premium op de buurman overkomt.
@flutterby: Wat de buurman ervan denkt maakt me dan weer niks uit. De gemiddelde buurman zit het verschil niet tussen een BMW 114i met M-pakket of een M135i. En of het premium oogt of niet, als het maar lekker rijd en enigszins betrouwbaar is. Dan weten de kenners zoals jullie wel of het premium is ;)
Als je das beste wilt maar het geld niet hebt koop je een Golf
Als je das beste wilt en het geld hebt koop je een BMW
Als je moe bent van dat marketing gelul en je wit nu eindelijk iets waarmee je werkelijk plezier op dat kronkelweggetje, in de wasstraat, op vakantie en je bankrekening:

Een late ALFA ROMEO 159/BRERA/SPIDER 2,0 JTDM met squadra chip op 200pk/500nm

Basta!
Ik zou het wel weten met zo’n budget als de voorkeur naar een Duitse auto uitgaat en het brandstofverbruik niet heel erg belangrijk is..

Ik zou mijn geld stuksmijten op een mooie Mercedes CLS in een van buiten beschaafde kleur met originele velgen en een licht interieur met liefst alle opties erop en eraan.

Dit is én blijft een ontzettend mooi ontwerp met zijn lage gestrekte koets en het gave interieur…

Én het is een model dat je niet dagelijks tegenkomt, altijd leuk om een bijzondere auto te hebben.
M135i, heerlijke zes-in-lijn!
Mag zo’n nieuwe Mazda 3 GTM met een dikke 2.5 liter Skyactiv ook?
Gwoon lekker voor de m135i gaan en gasse
Ongeloofwaardig artikelen zijn dit altijd. Kan amper geloven dat dit op basis van een mail is die iemand verstuurd.

En woont deze persoon in Duitsland of vergeten jullie de invoerrechten erbij op te tellen?
Klopt, die mails verzinnen we gewoon zelf.
@MauritsH:

Exact wat ik zeg alleen net iets anders omschreven. Maar de persoon voor wie dit is reageerde ook hieronder dus inmiddels overtuigd dat het wel waar is.

Wat ik dan mis zijn voorbeelden die uitgewerkt zijn. Een kale S3 uit Duitsland is zeldzaam gezien full option de standaard doorgaans is. En de invoerrechten zullen deze 40K dik overschrijden. Kaal of vol doet er niet toe gezien er geen Co2 tax (BPM) over de opties meer wordt geheven. Dus het liet wat vragen open
@prop: Ik ben degene die deze mail heeft ingestuurd! Hij wordt samengevat en gepost, prima toch!?
@jochemstr:

Thanks voor je reactie. In dat geval lijkt het nu een stukje aannemelijker. Ben wel benieuwd naar je keuze uiteindelijk!
Eazy M5 E60😎, eventueel ook leuk en stijlvol een Jag XK 4.2, er staat ook een CLK 500 cabrio AMG uitvoering 388pk geloof 2008 met 30k km te koop in NL. Hele dikke verschijningen….
@3246cm252kw: Een M5 E60? Dan loop je echt leeg op onderhoud…
Ook een ge-AMG-de Mercedes-Benz zou ik vermijden, beetje een auto waar zo’n ‘air’ omheen hangt :p
Zo’n Jag is geweldig. Ook de XJ is heel gaaf. Bijzonder degelijke auto en ook erg licht voor zijn formaat! ~1600 kg geloof ik.
Renau.. o ofc Frans op de no-go 😔 soms snap ik mensen niet
@thefmanl: Sommige mensen houden niet van Frankrijk, en vooral niet van de mensen uit Frankrijk. Die mensen kopen dus liever niets wat Frans is. Ik hou ook niet van Fransen en dus zal ik dus ook nooit een Franse auto kopen. Ja er zijn zeker leuke Franse autos maar ik en vele anderen hoef ze niet.
@pinut187:
Zelden zo’n kul gehoord! Werkelijk.

Een Renault kun je gewoon bij een Nederlandse verkoper halen. Die is Nederlands, praat Nederlands, heeft foldertjes in het Nederlands en een website in het Nederlands.

Komt echt geen enkele naargeestige Fransman bij kijken. Geen enkele! Dus hoe groot je vijandigheid en haat aan naargeestige Franse mannetjes ook is, je hebt er he-le-maal niks mee van doen. Daarbij bestaan er ook naargeestige Duitsers hoor. Of naargeestige Italianen. Of naargeestige Japanners…..

En als laatste punt, om die totale kul van jou te ontkrachten:
http://static.autoblog.nl/images/wp2016/big/nederlandse-autoindustrie.jpg

Daar zie je in een simpel plaatje waar alle onderdelen van auto’s vandaan komen. En ik zeg je, er hebben ook naargeestige Franse mannetjes met bijvoorbeeld Audi’s bemoeit (interieur). Dus tot zo ver een Duitse auto….
@pinut187: dus als iemand jou ern Bugatti aanbiedt dan sla jij het want..komt uit Frankrijk😂😂😂😂😂
@thefmanl: Peugeot 508 1.6 eHDi ken ik van collega’s genoeg horror verhalen over. Zoals hierboven gepost één collega heeft haar 508 binnen het half jaar ingeleverd en kwam daar zonder meer mee weg!

Denk dat de Franse kwaliteit net als bij de Duitse merken niet homogeen is. Ene model of type is beter of slechter dan de ander. Maar door de terecht genoemde kwaliteit van de nieuwe Laguna wordt dat hier van toepassing geacht op de gehele Franse autoindustrie.
Daarvan durf ik te beweren dat dit kul is, er worden ook nog ondermaats ontwikkelde Franse auto’s verkocht.
Net zoals dit ook zo is bij de Duitse concullega’s overigens.
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=282665797

In Duitsland te koop en een toppertje!
Mooie witte Cayman S uit ’05
Ford focus ST?
Maserati 3200GT.
Heb je ook een onderhoudsbudget? Dat lijkt me minstens zo belangrijk.
Nou Jochem, je weet al heel goed wat je wil, waarom vraag je dan nog om advies?
@Rob:
En volgens mij wist Autoblog ook niet meer wat ze moesten verzinnen…. Er staan potverdikke 4 auto’s in die op hetzelfde onderstel staan en hetzelfde blok hebben!

Eigenlijk staat er: koop een Golf GTI! Of een Golf GTI. Of een Golf GTI. Of, wat misschien ook kan, een Golf GTI.

LOL!
@Rob: Op zich logisch, want ze geven daadwerkelijk realistisch advies. Wij kunnen gewoon heel hard iets anders roepen. Maar binnen de eisen is er niet veel mogelijk. Leuke altern atieven op de Golf GTI zoals de Megane RS, Focus ST, Mazdaspeed 3 en Astra OPC zijn niet geleverd met een automaat.
@gtwillem:
Een splinternieuwe Clio RS, een Lancia Delta 1.8, Volvo C30 vijf cilinder, Hyundai Veloster, MINI, Alfa Brera, een nieuwe Renault Megane (205pk, automaat, 31k)

Voldoen wel aan de eisen dacht ik, behalve afkomst, maar dat negeer ik toch standaard. Heus, er is best wel wat anders te vinden dan VAG. Dus ik vind het nogal inspiratieloos als je dan met 4 haast gelijke auto’s komt… (sorry @mauritsh)
@gtwillem: Megane GT 220 was er toch ook als automaat?
@e1000bmw523i:
Hier, komt nog maar net uit de fabriek rollen:
http://www.autoweek.nl/auto/86153/renault-megane-tce-205-gt

205pk. Automaat. Nog geen 32k. KOOP DAN!
@Rob: 😱👌🏼
@Rob: Vind je? Een Focus ST bijvoorbeeld had ik nog echt niet bij nagedacht. Om advies vragen is altijd vrijblijvend toch? Zie al meerdere alternatieven voorbij komen waar ik nog niet aangedacht heb, dus dit is zeker zinvol..
@jochemstr:
Mooi. Mooi dat je ook open staat voor iets anders. Zoals Ford. Wel een handbak. Als je dus wilt afzien van de automaat is de keus in één keer groter hoor. De Aziaten bijvoorbeeld: Hyundai en KIA bouwen potente hatchbackjes, vers van pers. Nissan heeft een snelle Pulsar. En Mazda maakt furore met alom geprezen sportieve auto’s. Ga der gewoon eens inzetten en een rondje rijden. Vind je het niks, dan vind je het niks. Klaar. Simpel.

Maar om ze bij voorbaat uit te sluiten is nergens voor nodig.
(idem voor die meuk uit Frankrijk. Serieus, Clio RS is gewoon nieuw rond de 30k. Met automaat en hartstikke snel)
Cayman S!
Cupra voor mij
De BMW 135i is ook de eerste auto die ik zou aanraden. Ok, hij is nogal erg lelijk, maar dat noemen we karakter.

Dat Duitse Budget is een beetje raar, daar het per auto enorm kan verschillen wat je nu kwijt bent om hem in te voeren. Mijn oude Impreza was behoorlijk goedkoop qua aanschaf, maar er kwam nog wel een buts BPM bij. Houd daar rekening mee en reken jezelf niet te rijk. Dat je voor een automaat gaat is logisch, gezien het comfort. Houd er rekening mee dat niet elke automaat hetzelfde is (de ene is prettiger dan de andere). Als laatste houd ik geen rekening met de ‘no-go’ modellen. Ik ga een paar leuke auto’s op zoeken, en dan gaan we de oogkleppen afzetten ;-).

De auto waar ik voor zou gaan is de Audi S4 B8 3.0 TFSI quattro. Een hele fijne reisauto, en met 30k kun je zelfs een postfacelift model aanschaffen. Het is een van mijn meest favoriete auto’s: perfect om elke dag mee te rijden, praktisch, cvomfortabel en als je wilt kun je er prima mee spelen. Zowel op droog als nat wegdek. Daarbij is het model niet te opvallend. En mocht je last krijgen van tuneritus: 400pk is met een beetje hoesten en aaien eruit te halen. Zelf zou ik gaan voor de handbak, maar de DSG is prima. Zoek er wel eentje met het actieve sperdiff achter: scheelt enorm qua rijden.

Andere optie is een 2015 Ford Mondeo 2.0T Titanium. Bij Venza Cars staat een mooie met 41k op de klok. Gewoon een heel erg nette auto, en het rijdt uitstekend. daarbij is het een vers model. Misschien niet zo jeugdig als een Focus ST, maar hier zit je lekkerder in als je meer dan 70kg weegt. En je hebt een bijna nieuwe auto, ook niet onbelangrijk.

De reden waarom je geen asuto’s moet uitsluiten is omdat je dan best leuke auto’s kan missen, zoals bij de luxe divisie van Toyota. Bij Lexus Breda staat een schitterende Lexus IS250C met zo een beetje alle opties inclusief Mark Levinson stereo. Heb je een van de mooiere klapdakcabrio’s. de motor levert 204pk en is vooral afgestemd op comfort. Mocht je benzine kopen leuk vinden is er ook nog de optie van de schandalig onderschatte Lexus IS-F. Eén van de meest indrukwekkende sportsedans van de afgelopen 15 jaar en ergens zoveel cooler dan een AMG. Daarbij zijn Lexussen auto’s waarvan de eigenaren meestal lyrisch zijn.

Mocht het idee je aanstaan, maar vind je 204pk te weinig, heb ik de oplossing voor je. Bij Moerman in Alblasserdam staat een waanzinnig fraaie Infiniti G37 Cabriolet. Dan heb je de aandrijflijn van de Nissan 370Z, maar dan in een zakelijkere en comfortabelere verpakking. Daarbij is het een origineel en knap model en rijdt het spannender dan een Audi A5. Belachelijk veel waar voor je geld. Daarbij ben je geen patser in een Infiniti, maar een kenner ;-)

Een variant daarop is de Hyundai Genesis Coupe 2.0T van de tweede generatie. Bij een particulier in Harlingen staat een witte te koop. Dit is het nieuwste model met de fijne achttrapsautomaat en 2-liter turbo met 275pk. Zie het als een TT, maar dan met mannenwielaandrijving.

Voor de Audi S4 zijn er diverse alternatieven, en eentje ervan is de Volvo S60 T6. In NL staan er voldoende te koop met een halve ton op de klok in je budget. Meestal zitten alle opties er wel op, inclusief die heerlijke stoelen. De motor is erg goed, niet alleen BMW maakt puike zes-in-lijns! Vind zelf de automaat iets minder, maar zal de S60 T6 er zeker niet om laten staan.

Uiteraard mag de tip de tips niet ontbreken, want in Hardenberg staat een Alfa Romeo 159 3.2 V6 JTS Q4 te koop, voor maar 15k! Heb je nog 15 mille voor een supercharger en een Mazda RX-8 voor in het weekend. Kun je ook een supercharger op doen. Leuk alternatief is misschien de mooiste Brera van het Europa op zoeken en die vertroetelen!

En als we binnen je strikte eisen blijven, is de BMW M135i gewoon de beste optie, alhoewel een Audi RS3 Sportback zeker een optie is. Luister niet te veel naar de reaguurders, want die wielen dat hun auto achterwielaandrijving heeft, net als hun fiets. Daarbij, als je niet te veel km’s maakt, zal de RS3 ook niet zo hard afschrijven. Het zijn wel hele fijne auto’s om mee te rijden. En je hebt een RS3! Hoe cool is dat. Misschien geen bochtenridders, maar je kunt Porsches pesten bij de vleet! Is toch ook mooi?

Van de Golf R/Audi S3/Leon Cupra-clan heb je bij Seat de beste deal. Voor elke dag zou ik zelf denk ik toch De Golf R kiezen: 4WD is wel prettig en het interieur is mooier. De Audi biedt niet veel meer dan de Golf in mijn beleving. Als je gaat importeren is de 280pk sterke Sciricco R ook wellicht een optie. Altijd leuke auto’s gevonden.

Succes met de keuze!
@gtwillem: Zoals altijd een lijst met goed onderbouwde redenen en altijd zeer interesant om te lezen. Ik mis deze keer een auto die je (denk ik) over het hoofd hebt gezien: VW CC 2.0 of 3.6 tweede generatie. Zeker ipv de Ford in jouw lijstje. De CC staat tussen de Passat en de Phaeton en is volgens Jeremy Clarkson zelfs zo goed dat hij er ooit een hele column aan heeft besteed en daarbij aangaf dat de CC beter is dan het equivalente model van Mercedes. Ik rij zelf de 2.0 versie en ben met de huidige 200pk tot nu toe tevreden. Mooie leer/alcantara stoelen erin en de velgen van de 3.6 eronder. Het is een chique verschijning maar je kan er nog steeds hard mee door de bocht. Plus het is een vrij zeldzame verschijning op de Nederlandse wegen.
@gtwillem: Wat mij betreft ben jij de absolute held van AB!

Lekker lijstje zeg! Persoonlijk had ik ook naar de IS250c gekeken en G37. Met laatst genoemde is het gewicht gewoon niet leuk. Even uit mijn hoofd gaat die richting de 1900kg schoon aan de haak. de IS250c is ook geen lichtgewicht maar het blok, versnellingsbak en opties zijn ronduit fantastisch! Ik heb deze namelijk ook gehad in mijn IS250 Exe en wat een fantastisch geoliede machine was dat!

Als het toch “Duits” moest zijn zou mijn keuze ook uitkomen op een M135i. Ik zit zelf te overwegen deze auto aan te schaffen ware het niet dat ik behoorlijk gericht ben op comfort. een vorige 130i was knijtertje hard en iets wat ik totaal ruk vind. Zelfs mijn IS250 op 18″vond ik aan de harde kant. Voor een snelle – full options – comfi auto ga je al snel naar een wat luxere limo (nadeel = gewicht), en aangezien ik verder niets uit de VAG stal wil vormt dit een andere beperking.
Waarom er een hoop zinloze reacties bij staan vroeg @jochemstr zich af.

Welnu, zoals al een paar keer hierboven is geopperd, weet je wat je wilt, dus waarom om advies vragen?

Echt advies kun je alleen maar krijgen als je er met een open mind ingaat en niet bij voorbaat al landen of merken van je lijst afhaalt.
Dan beperk je jezelf en hoef je niet om advies te vragen.

Ik heb hier genoeg keren gelezen dat reaguurders met bijzonder leuke en originele en juist onverwachte suggesties kwamen dat ik kreetjes van verbazing moest slaken boven mijn toetsenbord.

Maar jij beperkt mensen en verwacht dat ze jou dan nog serieus nemen.
Want jet weet al BMW, Mercedes of VAG.

En er zitten hier een heleboel creatievelingen qua idee over het automobiel.
En die moet je de vrije loop laten.
Ik weet zeker dat je minstens vijf keer ooooh had geroepen en je kop misschien wel eens een andere kant op was gegaan.

Maar ja, veilig in het ziekenfonds…….totdat de bom valt !
@desjonnies: Nederlanders houden nu eenmaal veel van Duitse auto’s. De AB advies topics zijn mijn favorieten, maar ik lees altijd over de no-go modellen heen. Met een voorkeur kun je rekening houden, prima.

Daarbij zijn er niet meer ‘typisch’ Duitse, Japanse of Franse auto’s. Een Renault Laguna II is zo betrouwbaar als een Japanner. Een Mazda 6 zo frivool als een Italiaan. En een Passat blijkt zo degelijk als een Slowaak. Kortom, het heeft geen nut.

Aan de andere kant, iedereen roept hier ook maar wat. Alle fanboys bieden hun eigen waar aan. Eisen als een automaat bijvoorbeeld wordt door de helft gewoon vergeten. Dus ik kan het de vragensteller niet altijd kwalijk nemen.
@gtwillem: ik denk dat je de Laguna III bedoelt. Een laguna II Phase I was ook heel betrouwbaar, maar dan meer in de zin dat je zeker wist dat de elektronica het ging begeven ;)
@knipperlichtje: Laguna II Phase II is ook al een hele grote vooruitgang, maar ik doelde inderdaad op de III. Thanks ;-)
@desjonnies:
Dan lig ik in mijn nette pak,
diploma’s en mijn cheques op zak,
mijn polis en mijn woordenschat,
Awoei!

Ik zou ‘m een Quattroporte III aanraden… V8, automaat, en je trekt er voldoende bekijks mee.. Wel duur in onderhoud maar ach, ’t is een Maserati dus dan mag het. Weinig elektrische toeters en bellen dus dat scheelt al een hoop!
Er staat bijvoorbeeld een hele mooie bij The Gallery.
Ik ben inmiddels ruim een jaar in het bezit van een M135i ( estoril blauw natuurlijk hihi ) en tot op de dag van vandaag nog geen milliseconde spijt van gehad ! Heerlijk ding, en wordt binnenkort gekieteld naar ruim 400pk. Succes met je keuze !
Audi RS2!

Het is een oude auto maar ik zal er zeker naar kijken,
In ieder geval een liefhebbersauto, duits, erg snel en in tegenstelling tot de rest is deze auto waardevast! (investeringsobject) Verder geen idee hoe het met de betrouwbaarheid en onderhoud zit van dit model maar er zit het een en ander aan Porsche techniek in dus dat zal best ok zijn!

Corvette C5/C6
Sneller, beter, mooier, en goedkopere running cost dan alle duitsers in dit rijtje, tikkeltje ordinair en geen achterbank maar genoeg bagage ruimte in de coupe en zeker bruikbaar als dagelijkse auto in duitsland. Koop er wel eentje met een handbak!
@davido89: Eis is een automaat. RS2 is een youngtimer met alleen een handbak. C5 heeft een ouderwetse viertraps automaat, zou ik niet aanraden. C6 automaat word wel heel krap in het budget.
@gtwillem: Hij zei ook dat hij geen Aziaten wil en toch staan er meerdere Aziaten in jouw “advies”. Beetje hypocriet om davido dan terecht te gaan wijzen.
@Silverarrow: afkomst van auto’s is iets minder relevant. Meneer geeft aan een automaat te willen rijden, dat is een absolute must. Door een andere auto aan te raden ga je niet ineens wél voor een handbak. Zelfde geld voor budget: ga je ook niet ineens 20k boven zitten. Waar een auto vandaan komt is veel minder relevant.
@gtwillem: Dat geldt voor jou. Voor “meneer” (volgens mij mogen we hem gewoon Jochem noemen) blijkbaar niet. Dus gewoon je keutel intrekken en niet alsnog proberen je gelijk te halen.
@Silverarrow: De afkomst is mijn inziens nogal irrelevant, niet alleen bij dit AB-advies maar bij meerdere adviezen. Juist dan mis je misschien juist wel een auto die uiteindelijk toch kan bevallen. Ik kan begrijpen dat een Subaru net even twee stappen te ver is, maar dat een ‘premium’ Lexus of Infiniti toch nog wel kan bekoren. Of niet, ook goed. Maar een auto met handbak van 50k valt veel verder van de vraag.
@gtwillem: Inderdaad, jouw inziens en niet Jochems inziens. Daar is Jochem vrij duidelijk in, onterecht of niet. Ergo zijn jouw posts waarin je davido terecht wijst ook op jezelf van toepassing. Intrekken dus, die keutel!
@Silverarrow: Ik zie er zelf nog wel een andere gradatie in. Daarvoor zijn het ook alternatieven. Dat niet alles strookt met wat het gevraagde is nogal wiedes, zelfs de auteur had de grootste moeite om een lijstje samen te stellen gezien het feit dat 4 auto’s technisch gezien behoorlijk aan elkaar gelijk zijn. Dus vandaar de horizonverbreding. Het budget en eisen als een automaat zijn mijn inziens (en dit hoeft inderdaad niet Jochem’s inziens te zijn) nét een een tandje belangrijker dan waar een auto vandaan komt, aangezien dit enigszins discutabel begrip kan zijn.
@gtwillem: Tsjongejonge, je bent niet al te snel van begrip… Er zijn geen gradaties. Jochem had eisen: wel een automaat, geen Aziatische merken. davido’s advies viel buiten die eisen, jouw advies ook. Ga dan niet met een belerende vinger davido terecht wijzen.
@Silverarrow: Die zijn er wel degelijk. Ik heb ook keurig in mijn betoog vermeld waarom ik niet helemaal strak aan de eisen voldeed. Daarbij vat jij het op als een belerend vingertje, maar dat was zeker niet de intentie. Integendeel, Corvettes zijn fantastische auto’s die betaalbaarder zijn dan je denkt, echter, de oude viertrapsautomaat van de C5 is echt nog van het type die alle snelheid uit de auto haalt. De C6 echter, heeft een veel betere zestrapsautomaat maar valt helaas niet binnen het budget.

Jij ziet de eisen zoals jij ze ziet, en ik interpreteer ze op mijn eigen manier. De bijdrage van @Davido89 is zeker te waarderen, maar valt misschien ietwat ver van het eisenpakket, daar een Corvette ook al geen Duitser is (mocht dat een issue zijn…). Iets wat mij niet direct zou uitmaken, overigens. En een RS2 is een topauto, maar gezien de status niet meteen het vehikel waar je vrolijk kilometers mee wilt maken gezien de en potentiele waardestijging en het feit dat het een oudere auto is. Dat is niet denigrerend of belerend beodeld, maar gewoon over auto’s kletsen.

Vat het toch niet zo persoonlijk c.q. vijandig op. Er zit een verschil in tussen de grenzen van de eisen ietwat opzoeken of compleet negeren. Daarbij: ik heb een paar aziatische opties gegeven, maar het merendeel was gewoon Duits. Echter, allen met automaat en allen binnen de 30.000 euro. Weet Jochem wat ie allemaal met zijn geld kan doen. Tijd voor een biertje!
@Silverarrow: leg jij nu Jochem niet woorden in de mond!? Weet jij zeker dat hij er net zo over denkt?

Waarom probeer je gelijk te krijgen terwijl je ook niet weet wat Jochem wil.
@silverarrow: eeuhm zit toch wel wat zinnigs in de reactie van Willem. Allereerst is het niet belerend zoals jouw reactie maar opbouwend.

Ten tweede zegt hij toch dat een ouderwetse viertrapsautomaat niet de voorkeur geniet, lijkt me terecht om dat onder de aandacht te brengen.
Ook wordt er een oudere auto met handbak genoemd wat volgens mij niet is wat er gezocht wordt.

Overigens heeft @gtwillem in zijn eigen advies netjes onderbouwd waarom hij nationaliteit buiten beschouwing laat.
Deze Jochem denkt voor dit budget aan een octavia rs… Spijtig genoeg heeft deze Jochem nog geen 30k 😩
Ik zie veel goed advies in de reacties. Mijn persoonlijk advies zou zijn: als je een nieuwe voorwiel aandrijver wilt: de Seat Leon Cupra (gewoon een golf gti met meer pk’s en een niet ‘premium’ interieur die je dan wel lekker dik kunt aankleden). Wil je echt een toffe speciale 4 wielaandrijver dan kun je echt niet rond de nieuwe ford focus RS, iedereen is er echt compleet lyrisch over en velen noemen het zelf een betere auto dan de rs3 en a45 AMG. Maar dan heb je natuurlijk ?maar? een Ford. Gezien je meer merkengeil bent zou ik je ook de achterwiel aangedreven bmw 135i aanraden. Ook hier bakken plezier en ja het is een BMW (ookal vind ik hem echt spuuglelijk en de facelift valt wss buiten budget)…
@ugentstudent: Focus RS is geen automaat en valt niet in het budget. Dat is geen advies maar gewoon maar iets roepen.
@gtwillem: had over de automaat heen gelezen en je zegt dat een focus RS buiten het budget valt. Nou hier in België is een aangekleede golf gti performance al snel net zo duur als een focus RS… De man zegt toch ook zich te baseren op Duitse prijzen (die grotendeels overeenkomen met de Belgische).
@gtwillem: Zie hierboven, alleen is het nu nog schrijnender…
@Silverarrow: Een AB advies is vrij simpel: budget en een paar eisen. Daar binnen zoek je dan de leukste opties. Vanwege (wellicht medische) redenen wil meneer een automaat. Begrijpelijk. Een max op het budget is ook vrij logisch.

Waar de auto vandaan komt is een beetje raar om op te selecteren. Dan is een Honda Civic eigenlijk Brits… En Infiniti is van origini een merk voor de Amerikaanse markt. Dermate een vaag gebied en ik vind het vrij irrelevant.

Een splinternieuwe Focus RS aanbieden is erg leuk, maar ver boven het budget én geen automaat. De beste hot hatch misschien wel, maar dat is een andere discussie ;-)
@gtwillem: netjes verwoord, maar @silverarrow reageert in de trant van ‘de pot verwijt de ketel dat die zwart ziet’.
Daarnaast is er volgens hem niet te bepalen wat wel of niet relevante eisen zijn.
Die mening zal wel niet te veranderen zijn.
Het is echt niet normaal hoe groot de haat voor VAG is hier. Ik snap dat echt niet. Laat de beste man lekker auto rijden in de auto’s waarin hij geniet. En als dat een auto van VAG is, so be it right? Met alle auto’s uit het rijtje kun je absoluut genieten. Dat de ene auto af en toe wat meer liefde nodig heeft in de vorm van een liter olie, tja. Dat maakt het nog geen slechte auto. Dat alle leaseslaven hier lopen te janken omdat hun afgetrapte 2.0 TDI golf met welgeteld 2 opties niet in 5 seconden naar de 100 gaat is een ander verhaal. Dat die lease auto’s zo slecht uit de verf komen zal vaak aan de gebruiker liggen. Maarja, deze mening zal hier vast de grond in worden gestampt simpelweg omdat ik niet loop te trekken op die Alfa 159.
@premiumduitser: Ik ben het volkomen met je eens. Het is nu een soort collectief om alles wat VAG (of Duits) is af te fakkelen en de Italianen te vereren.

Op zich logisch, want alles wat populair is moet worden bekritiseerd en alles waar geen hond naar omkijkt zijn gouden parels. Uiteraard ligt de waarheid in het midden: er zijn best goede VAG producten en zelfs Alfa Romeo heeft wel eens een ***auto gebouwd. Eigenlijk zou er een soort online platform zijn waar die mensen met elkaar gedachten kunnen uitwisselen over auto’s :-D
@premiumduitser: maak daar maar 1.6 TDI van, die 2 liter TDI blokken zijn heel keurig en trekken lekker door. (Hebben er enkele gehad en in de familie en zijn zeker geen slome blokken.)
@ugentstudent: Ik doelde ook niet zo zeer op de 2.0 TDI blokken, die zijn namelijk inderdaad nog vrij snel en heerlijk voor langere stukken. Ik bedoel eig. dat de leaseslaven een Golf R verwachten als ze van hun baas een 1.6 TDI Golf mogen bestellen.
@premiumduitser: ik ga proberen hier iets zinnigs op te zeggen. Ook ik zie het in je reactie dat, bijv het olieverbruik, weer met de mantel der liefde wordt bedekt. Let wel, het extreem hoge olieverbruik waar de VAG auto’s berucht om bekend staan, geeft problemen op langere termijn. Na 4-5 jaar loopt je motor gewoon in de soep. Dus dat is wel heel veel extra liefde.
Wat mij opvalt is dat problemen met Franse/Italiaanse merken tot in de lengte van dagen opgerakelt worden en continue als argument gebruikt worden door VAG-rijders. Ik hoor het links en rechts om mij heen van VAG-rijders dat ze nog echt geloven dat ze het beste van het beste hebben. Ze vergeten dat de Franse merken een gote inhaalslag hebben gemaakt en misschien de VAG merken wel voorbij gestreeft zijn. Lees even het stukje over de Laguna III van Autoblog.
VAG blijft nog steeds roepen dat ze premium zijn, vegen alle klachten van tafel (Pon doet dit vooral) en de massa blijft het geloven. Kijk even naar de sjoemelaffaire, dit is puur financieel gewin geweest om de grootste te worden. Wat als Peugeot of Citroën dit had geflikt, dan waren ze failliet gegaan want dan was de wereld te klein geweest.
Ik denk dat als VAG wat minder schreeuwt en de VAG-rijders niet zo hard roepen dat het allemaal premium is, dan zal de haat ook wel afzwakken. Oh ja, thuis hebben wij een VW Passat gehad, een grote ellende auto, ik heb in 2006 een A6 2.5 Tdi gehad, ook een bak ellende gehad, tot aan de nokkenassen aan toe!
Google maar eens op problemen en je valt van je stoel om hoeveel ellende ook de VAG modellen hebben. Nu blijkt maar weer dat premium gewoon een marketingwoordje is waar heel veel mensen in geloven en het als waarheid zien.
Hier komt mijn aversie tegen VAG ook vandaan, roep niet dat het goed of beter is, kijk eerst naar de feiten en ga dan roepen en niet alles baseren op Duitse degelijkheid.
@rufctr01: is dit ook niet wat hypocriet? We mogen ons niet herinneren dat de zuid Europese merken betrouwbaarheidsproblemen (goeie voor scrabble) hebben of hadden.
Maar je gaat wel weer vertellen wat voor ervaringen je had met VAG producten van tien of meer jaar oud.

Uit het feit dat je het over een 2.5tdi hebt zou je die met een Laguna I of II, Safrane, Vel Satis, Thesis, 166, XM of C6 moeten vergelijken.
Nou weet ik dat niet uit eigen ervaring maar daar zijn ook genoeg problemen mee. Maar dan heet dat karakter denk ik!?

Tot slot; waar rijden veel Oostblokkers in? Vooral veel Duitse auto’s met enorme kilometerstanden en de Franse of Italiaanse auto’s laten ze links liggen.
Of dat met de betrouwbaarheid of de beschikbaarheid van onderdelen te maken heeft laat ik in het midden.
Koop een Hyundai, Europees design (duitser zelfs) In Europa gebouwd, Echte kwaliteit, geen gesjoemel hier …
@norge:
Inderdaad. Een Veloster. Misschien krijg je ook wel een Genesis coupe voor 30k. Een i30 met veel vermogen.

En als je het design niks vindt van Hyundai is er KIA. Een KIA Ceed met 200pk bijvoorbeeld. Waarom niet? Hartstikke tof ding.
@Rob: Inderdaad! Een Veloster Turbo op de kop tikken! Niet eens in Nederland geleverd!
@norge: én niet Frans of Japans…😇
Koop een e39 m5 heerlijke wagen veel vermogen en Duits en nog wat ruimte ook
Focus rs. Doe eens gek.
Ik had nog even een YOLO’tje…

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=211568212
@Jochempie: als je gaat importeren beteken goed wat je moet vetalen aan BPM
Sinds wanneer rijden we alleen grote auto’s uit noodzaak?

Net ingereden 530i (272pk)
http://ww3.autoscout24.de/classified/282950671?asrc=fa|as

Of een mooi uitgevoerde 328i (245pk) met nog minder ervaring
http://ww3.autoscout24.de/classified/283733129?asrc=pl|as

Als je voor dit geld in een hatchback of kappersauto gaat rijden ben je een pannenkoek!!
@lucas23: Waarom dan? Wat is het voordeel van een grote bak behalve de ruimte?
@lucas23: als je de ruimte niet nodig hebt, kan je beter klein rijden, dat biedt zoveel meer sportiviteit… Ik heb vrouw en kind(eren) dus iets compact zit er niet direct in…

Maar anders zou ik voor een 135i of iets in die strekking gaan.
Mijn favoriete snelwegbocht/afrit hier in de buurt:
116d: 140km/h
Golf 1.6 TDI: 130km/h
Renault scenic 1.6 16v: 110km/h

Perfect voorbeeld waarom groot niet beter is. Ze hebben allemaal quasi hetzelfde vermogen. Maar de beamer lag toch wel best op de baan…
@tjorque: maar dan zet je een RWD tegenover twee FWD’s; dat is appels en peren.
@e1000bmw523i: mijn punt is in de eerste plaats dat een 530i van tegen de twee ton geen bochten pakt zoals een auto van rond de 1400kg. Voor mij komt snel en afwisselend (links rechts, op en neer,…) bochtenwerk op de eerste plaats als het om leuk rijden gaat.

Als je de luxe hebt om een 200pk+ “tweezitter” te kunnen kopen ipv iets waar de rest van het gezin ook in past, dan mag de 530i bij de dealert blijven en kies ik iets dat mij in de Franse Pyreneeën naar de bakker brengt met een gemiddelde boven de 60km/h over een parcours met 200 bochten en een aantal heel pittige haarspeldbochten…
Ik leef voor zulke ritjes…
@tjorque: Got it! ;-)
Ford Focus RS is ook wel leuk!
En voor de liefhebbers: Clio V6, is dan wel een Fransoos, maar wel leuk
@amg1999: dan wel ze 2de generatie. De eerste was niet echt je van het qua onderstel.
@e1000bmw523i: de 2de…
Duits zoeken voor een Duitse wagen voor 30 mille, tjsa dan is er in ieder geval wel speelgoed te vinden.

Die automaat, die moet je voor deze laten liggen. De nieuwe Focus RS staat in Duitsland vanaf 35 mille te koop, maar heeft wel een handbak. De beste Hot Hatch van het moment.

Of een Astra OPC met 280 PK. Iets minder Hard-Core als dat de Ford RS is, maar daar staat wat meer luxe voor tegenover. Helaas voor jou, ook deze zijn met een handbak.

Zijn grotere broer, de Insignia OPC. Die is er wél met automaat, en tevens 4×4. Zou ik persoonlijk liever rijden dan zo’n Audi S3.

Als je vanuit een wat zakelijke GTD komt, kun je nu ook voor een Mondeo 2.0 Ecoboost gaan. Dat nieuwe model ziet er erg chique uit, en heeft echt een klasse uitstraling. 240 pk.

Kijk eens bij een iets ouder model, zoals de Z4 coupe. Deze zijn er in 3.0 ook met automaat geleverd. Heerlijke auto, en aangezien ze op het moment nog redelijk hun waarde houden, denk ik dat dit echt een klassieker gaat worden.

Een MB C350 coupe is misschien dan ook wel leuk. Rijdt een stuk beter dan zo’n A-klasse hatchback. En met 7G-tronic automaat, een van de fijnere automaten die er is.

De Z4 is natuurlijk al een heerlijk sturende auto, maar je hebt ook nog de overtreffende trap: een (wat oudere) Cayman. Er zijn door de Duitsers volgens mij niet veel auto’s gemaakt die beter sturen.

Wil je graag een jonge hond, iets wat lekker kwispelt en je de hele tijd uitdaagt:dan kun je niet om de Mini John Cooper Works heen. Ook met automaat leverbaar, al zou ik dat persoonlijk nooit doen bij die auto. De huidige generatie (met de 2.0) is het meest volwassen tot nu toe: ook jonge honden worden volwassen.

Tot zover nog de aanvulling op het VAG-lijstje hierboven. Ik denk dat een John Cooper Works, de Z4 Coupe 3.0, een Insignia OPC en een C350 coupe ook aan je eisen voldoen.
@MrHyde: goed advies en je weet mooie alternatieve opties aan te dragen.
Sowieso de BMW! Ik zou de Mercedes overslaan en als optie 2 voor de Audi S3 gaan.
Wat is VAG? ..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).