Zevenzitters zijn er in alle soorten en maaten. Maar als het ook nog eens een beetje leuk moet zijn, dan wordt de spoeling heel erg dun. Of toch niet? Vandaag behandelen we alle gradaties.
We kregen een mailtje van Thijs. Thijs rijdt op dit moment in een Toyota Auris Hybrid. Hij realiseert zich dat het niet een hele spannende auto is. Maar het is wel uitermate betrouwbaar transport. In tegenstelling tot zijn E34 Youngtimer. Naast veel (hoge) garagerekeningen was de kers op de taart om 06:00 op de vluchtstrook staan langs de Duitse Autobahn. Zeker met een kleintje aan boord is dat absoluut geen wenselijke situatie. Tsja, dan is zo’n Toyota, die het werkelijk altijd doet, een verademing.
In principe wilde hij de Toyota aanhouden, maar het feit wil dat Thijs en zijn vrouw in blijde verwachting zijn van een heuse kleine! Het is alweer nummer vier en elke autoliefhebber weet wat dat betekent: er moet een ander type auto komen. Zijn vraag is simpel: binnen de kaders (die in onderstaande tabel worden weer gegeven) zoekt hij een zo leuk mogelijke auto.
Huidige /vorige auto's: | Seat Mii, Peugeot 106 Rallye Phase 2 |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / privé: | Privé |
Budget: | €2.500 tot 4.000 (exclusief inruil Peugeot) |
Jaarkilometrage: | Minder dan 10.000 km |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Toys for Boys |
Gezinssamenstelling: | 3 kinderen |
Voorkeursmerken /modellen: | N.v.t. |
No-go modellen / merken: | Daewoo, Aixam of Daihatsu |
Dat moet geen probleem zijn, Thijs! We beginnen met de meest verstandige keuze om te eindigen bij het leukste. Dit zijn de aanbevelingen van de AB redactie:
Toyota Prius + Dynamic Hybrid
Tsja. Je zult begrijpen dat dit niet de eerste auto is waar we bij AutoBlog enorm blij van worden. Echter, het nieuwe type is aanzienlijk meer funky dan het uitgaande type, met name de neus is leuk gedaan. Maar het is letterlijk een wassen neus. Onderhuids is het nog altijd een Prius III. Op zich niet erg, maar de vierde generatie ziet er gaver uit (subjectief) en is merkbaar moderner (objectief). Voor 35k heb je een uiterst complete Dynamic uitvoering, alhoewel dat niet betekent dat de Prius echt dynamisch is. Voordeel is dat je er zuinig mee kunt rijden en dat de techniek vlekkeloos samenwerkt. Tel daarbij op dat Toyota een uiterst sterke reputatie heeft op het gebied van betrouwbaarheid en je hebt een winnaar. De Prius is gewoon prima vervoer, maar écht blij zul je niet van worden van deze rijdende broccoli.
Opel Zafira 1.6 Turbo Executive
Dat een rijdende groente ook beter kan smaken bewijst de nieuwe Opel Zafira Sports Tourer. Voor een MPV ziet ‘ie er uitstekend uit. En voor het budget heb je een nieuwe! In luxe Executive uitvoering met een 200 pk benzine motor. Dat is gewoon veel waar voor je geld. Het is overigens geen geestelijk verwant van de Zafira OPC, die waren met hun grote velgen, Recaro-sportstoelen en 2.0 turbomotoren net even een tandje ruiger. Deze Executive loopt overigens gewoon 220 km/u, meer dan voldoende. Net als bij de Prius ziet de auto er moderner uit dan deze in werkelijkheid is, want het model stamt al weer uit 2011.
Renault Espace 1.6 Tce Dynamique
Het is de bedoeling dat we objectief blijven. Maar bij de Espace is dat vrij lastig, want ondergetekende kan deze auto zeer waarderen. Het is een totaal andere blik op 7-personen transport dan voorheen. De nieuwe Espace is cool, gaaf en nog praktisch ook. Qua motorenopties is het allemaal niet zo bijzonder. Zowel de 1.6 diesel of benzine zijn voldoende, maar de ziel beroeren doen ze niet. In het budget kun je kiezen uit jonge, volgepakte demo-exemplaren. Precies wat je wilt: de kop eraf. Houd er wel rekening mee dat de afschrijving redelijk fors kan zijn bij een bijna-nieuwe auto. Aan de andere kant heb je minder kans op technische malheur en als het toch gebeurt heb je nog fabrieksgarantie.
Ford S-Max 2.0 Ecoboost Titanium
Een favorietje onder de redactie. De S-Max weet uitstekend het nodige te combineren met het aangename. Ok, de vijfcilinder is verdwenen. Dat klinkt erger dan het is, want de nieuwe Ecoboost is sterker, sneller, lichter en zuiniger. Met 243 pk zul je niet snel te kort komen. In het budget vallen hele late modellen van het eerste type. Deze zijn veelal met de grote wielen en dikke bodykit geleverd. Gewoon een dikke auto, zonder het obligate ‘voor een busje’. Rijden doet de S-Max top. De besturing is aangenaam vol gevoel en het onderstel is comfortabel voldoende maar stevig genoeg voor een potje sturen. @CasperH legt je in dit aankoopadvies maar al te graag uit waar je op moet letten.
Lancia Voyager 3.6 Platinum Limited
Dit is van hetmerk dat ons de Appia, Gamma, Aurelia, Flavia, Fulvia, Integrale en Stratos schonk. Dit is één van de laatste auto’s in die raszuivere lijn van pure parels. En nog plaats voor 7 personen ook! Ok, het is natuurlijk een Chrysler. Daar valt het een en ander voor te zeggen. Want de Voyager is een partij ruim. In het budget staan een lading Voyagers te koop van een jaar of twee-drie oud. De meeste zijn erg compleet uitgerust (in de VS heb je ook instap Dodge uitvoeringen) en hebben niet te veel kilometers op de klok staan. Verwacht er qua dynamiek niets van. Dan nog valt het tegen. Alleen kopen als het kortingsbedrag met vijf cijfers voor de komma is.
BMW X5 xDrive30d High Executive (E70)
Mocht je niet over willen stappen op een MPV dan begrijpen wij dat. Het is toch een beetje het verkeerde type viriliteitssymbool. Een andere optie is dan de SUV. Het nadeel van SUV’s is dat ze groot, lomp en zwaar zijn. Maar er zit wel wat verschil tussen de modellen. De Land Rover Discovery 3 of Audi Q7 zijn echte vrachtwagens. De Cayenne en Touareg zijn al betere opties, maar enkel een vijfzitter. Dan kun je beter voor een stationwagon gaan. De fijnste zevensits SUV optie in dit segment is de BMW X5. Qua rijden geen moment oncomfortabel, zonder de wolligheid van bijvoorbeeld een XC90. Ook de motor van de Duitser is véél beter bij de les dan de Zweed. Ga voor de 3.0 diesel. Dat is een uiterst fijne motor. Een benzine motor kan ook, maar verbruikt serieus meer. In het budget vind je mooie exemplaren van ná de facelift. Dan staat er wel 60k op de klok, maar ja: fijne reisauto’s he? In dit aankoopadvies vertelt Wouter niet alleen wat de technische mankementen kunnen zijn, maar ook andere indicatoren om te zien wat voor X5-vlees je in de BMW-kuip hebt.
Mercedes-Benz G400 CDI Stationwagon Lang (W463)
We eindigen met twee Mercedi. Niet eens omdat we een merkvoorkeur hebben maar voornamelijk omdat er gewoon niets is om het mee te vergelijken. We trappen af met de G400 CDI. Dit is de enige G-klasse die werd geleverd met achtcilinder diesel. Nu is de huidige zescilinder diesel sterker maar het gevoel en het geluid is toch anders. Ondanks dat het een diesel mag je blij zijn de 1 op 7 te halen. Het is echt een ramp wat dat betreft. De meeste 400 CDI’s zijn 2002 modellen, dus vallen volgend jaar pas in de Youngtimer regeling, net als deze auto’s. Je kan ze relatief eenvoudig een ‘2016 AMG’-look geven. Geen hond die het verschil ziet en je G ziet er splinternieuw uit. Je kan zelfs een oude 300 GE met klassiekerstatus pakken en die omkatten. Houd er wel rekening mee dat die oude G’s nog echt terreinauto’s zijn. Ander ding om rekening mee te houden is dat er wel degelijk aandachtspunten zijn, zeker bij oudere modellen. Heel comfortabel is het allemaal niet. Goed in de blubber is ‘ie dan weer wel. En je hebt de goedkeuring van AB legende en G-klasse bestuurder @Sacha. Ook wel prettig.
Mercedes-Benz R63 AMG (W251)
De meest curieuze auto uit de lijst. Af en toe heb je van die auto’s dat je je afvraagt wat ze aan het roken waren daar in Stuttgart. Een auto die perfect voldoet aan die gedachte is de Mercedes R63 AMG. Het is zoiets als een kerststol met anijshagel en saté saus. Misschien is het wel heel erg lekker, maar je zou het zelf niet bedenken. Op zich heeft de auto behoorlijk wat kwaliteiten. Ze zijn zeer luxe uitgevoerd (opties waren in dit geval bijna niet mogelijk) en met 510 pk ben je altijd een vlotte Papa. Het verbruik is overigens desastreus, want op deellast heeft de 6.2 toch wat moeite met het enorm hoge gewicht van de auto. Op het moment van schrijven staan er exact 7 exemplaren te koop. Sommige staan al maandenlang te koop. Op zich logisch: want niemand zit er op te wachten.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
86 reacties
Een x5 lijkt me wat dat betreft een mooie combinatie tussen ruimte en sportiviteit.
Jep, ook als zeven zitter te vinden. En voor het budget kan je het mooiste exemplaar vinden en alle techniek laten reviseren.
Ok, en anders is de R-klasse gewoon ook een hele sterke auto. Nu de rest van het advies maar eens doorlezen ;-)
Mijn keuze zou de R AMG zijn.
Ik vind lelijke koekblikken niet erg (heb jaren met een Evasion gereden) maar de r-klasse vind ik een brug te ver :)
Als Thijs hier niet mee uit de voeten kan dan weet ik het niet meer ..
Anyway .. ik zou voor de MB gaan ..
Zonder AMG meuk uiteraard ..
Heb zelf ervaring met de vorige generatie Renault Espace met de 3.5V6. Dat blok maakt er een heerlijke, snelle (maar ook zeer dorstige) familiebak van.
Ik was voor deze gegaan. No doubt ‘bout that!
Land Rover Discovery
Audi Q7
Bmw X5
Bmw 2 Gran Tourer
Chrysler Grand Voyager
Ford S-Max
Renault Espace
VW Sharan
Opel Zafira
Citroen Grand C4
Maar wat je ook doet, neem een auto met een panoramadak!
Tijdje terug in vervoerd en was er helemaal weg van. Ruimte & luxe. Net een ruimteschip
Wordt postzegel niet echt blij van. Ja, een dikke G is best leuk, maar leeglopen doe ik al.
Nu, een Zafira werkt wel zaaddodend. Dat scheelt ?
Maar hier mijn 2 centen:
Dikke Murica V10, natuurlijk op gas. Deze zeer badass Excursion, zeg maar een Ford F250 Super Duty SUV. http://ww3.autoscout24.nl/classified/288266180?asrc=st|as
Mocht je wat compacter dan een Excursion blieven, is deze Flex wel iets: http://ww3.autoscout24.nl/classified/282885459?asrc=st|as
Begin je eigen Modern Family! Je rijdt hiermee nog steeds Toyota, maar dan met ruimte voor nóg 2 vriendjes/vriendinnetjes! Het is een Toyota Sienna voor 30k: http://ww3.autoscout24.nl/classified/288278244?asrc=st|as
Ik wilde nog een Hybride Toyota SUV aanbevelen, echter… is het een betere idee om hem in het buitenland (via mobile) te zoeken. In NL zijn er slechts een handjevol op geel. Te koop, staan ze (bijna) niet. Het is de Toyota Highlander Hybrid. http://www.autojunk.nl/2015/03/toyota-highlander-hybrid-3 Zo ziet dat eruit. Met ruimte voor 7-8, heb je capaciteit te over. Er zal vast een Duitse exemplaar in dat budget te vinden zijn. Geen idee though, wat de BPM moet kosten.
En dan zou ik ‘m bij elke mogelijke gelegenheid naast zo’n 4 cilinder leasehok parkeren dat nu voor XC90 door moet gaan, wachten tot de eigenaar terug komt en dan vol op het gas stampen. Daarna uitstappen en met een dikke grijns op je bakkes zeggen: “Zo premium maken ze ze niet meer.”.
Schitterend karakter spul hoor. Maar in Nederland voornamelijk geschikt als (grotendeels) belastingvrije klassieker voor erbij.
http://www.forum-peugeot.com/Forum/static/mesimages/38961/P1040427.jpg
Toen kwam een SpaceWagon. Een lekker dikke, met leer, plakhout en 2.4 benzine. Maar wat een anoniem hok was het, zeg. En reparaties waren een probleem. Altijd wachten op onderdelen, en compleet belachelijke onderdeelprijzen (vraag eens op wat een setje synchro-ringen of lagers voor een versnellingsbak kost. En hoe lang je erop moet wachten).
Ding is verkocht, en er is een 245 Transfer uit ’80 gekomen. Op LPG. Da’s een af-fabriek verlengde station. Het best te vergelijken met de W124 suggestie van @lekbak. Maar dan Volvo, en station. Eindelijk echt de ruimte. Maar wel ‘agrarisch’. Handshoke, en de luxe van pakweg een Lada. Maar leuk is ie wel!
Daarom mijn tip: Kijk eens naar een 240 Polar, of een 740 / 760.
In elk geval ruimte zat en ruim binnen budget.
Kun je met de rest die E34 opknappen.