Autoblog advies: Thijs zoekt een nieuwe zevenzitter

Auteur: , 86 Reacties

Zevenzitters zijn er in alle soorten en maaten. Maar als het ook nog eens een beetje leuk moet zijn, dan wordt de spoeling heel erg dun. Of toch niet? Vandaag behandelen we alle gradaties.

Opel

We kregen een mailtje van Thijs. Thijs rijdt op dit moment in een Toyota Auris Hybrid. Hij realiseert zich dat het niet een hele spannende auto is. Maar het is wel uitermate betrouwbaar transport. In tegenstelling tot zijn E34 Youngtimer. Naast veel (hoge) garagerekeningen was de kers op de taart om 06:00 op de vluchtstrook staan langs de Duitse Autobahn. Zeker met een kleintje aan boord is dat absoluut geen wenselijke situatie. Tsja, dan is zo’n Toyota, die het werkelijk altijd doet, een verademing.
 
In principe wilde hij de Toyota aanhouden, maar het feit wil dat Thijs en zijn vrouw in blijde verwachting zijn van een heuse kleine! Het is alweer nummer vier en elke autoliefhebber weet wat dat betekent: er moet een ander type auto komen. Zijn vraag is simpel: binnen de kaders (die in onderstaande tabel worden weer gegeven) zoekt hij een zo leuk mogelijke auto.

Huidige /vorige auto's:Seat Mii, Peugeot 106 Rallye Phase 2
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€2.500 tot 4.000 (exclusief inruil Peugeot)
Jaarkilometrage:Minder dan 10.000 km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Toys for Boys
Gezinssamenstelling:3 kinderen
Voorkeursmerken /modellen:N.v.t.
No-go modellen / merken:Daewoo, Aixam of Daihatsu

Dat moet geen probleem zijn, Thijs! We beginnen met de meest verstandige keuze om te eindigen bij het leukste. Dit zijn de aanbevelingen van de AB redactie:

Toyota Prius + Dynamic Hybrid
Tsja. Je zult begrijpen dat dit niet de eerste auto is waar we bij AutoBlog enorm blij van worden. Echter, het nieuwe type is aanzienlijk meer funky dan het uitgaande type, met name de neus is leuk gedaan. Maar het is letterlijk een wassen neus. Onderhuids is het nog altijd een Prius III. Op zich niet erg, maar de vierde generatie ziet er gaver uit (subjectief) en is merkbaar moderner (objectief). Voor 35k heb je een uiterst complete Dynamic uitvoering, alhoewel dat niet betekent dat de Prius echt dynamisch is. Voordeel is dat je er zuinig mee kunt rijden en dat de techniek vlekkeloos samenwerkt. Tel daarbij op dat Toyota een uiterst sterke reputatie heeft op het gebied van betrouwbaarheid en je hebt een winnaar. De Prius is gewoon prima vervoer, maar écht blij zul je niet van worden van deze rijdende broccoli.

Courgette

Opel Zafira 1.6 Turbo Executive
Dat een rijdende groente ook beter kan smaken bewijst de nieuwe Opel Zafira Sports Tourer. Voor een MPV ziet ‘ie er uitstekend uit. En voor het budget heb je een nieuwe! In luxe Executive uitvoering met een 200 pk benzine motor. Dat is gewoon veel waar voor je geld. Het is overigens geen geestelijk verwant van de Zafira OPC, die waren met hun grote velgen, Recaro-sportstoelen en 2.0 turbomotoren net even een tandje ruiger. Deze Executive loopt overigens gewoon 220 km/u, meer dan voldoende. Net als bij de Prius ziet de auto er moderner uit dan deze in werkelijkheid is, want het model stamt al weer uit 2011.

Opel

Renault Espace 1.6 Tce Dynamique
Het is de bedoeling dat we objectief blijven. Maar bij de Espace is dat vrij lastig, want ondergetekende kan deze auto zeer waarderen. Het is een totaal andere blik op 7-personen transport dan voorheen. De nieuwe Espace is cool, gaaf en nog praktisch ook. Qua motorenopties is het allemaal niet zo bijzonder. Zowel de 1.6 diesel of benzine zijn voldoende, maar de ziel beroeren doen ze niet. In het budget kun je kiezen uit jonge, volgepakte demo-exemplaren. Precies wat je wilt: de kop eraf. Houd er wel rekening mee dat de afschrijving redelijk fors kan zijn bij een bijna-nieuwe auto. Aan de andere kant heb je minder kans op technische malheur en als het toch gebeurt heb je nog fabrieksgarantie.

Renault

Ford S-Max 2.0 Ecoboost Titanium 
Een favorietje onder de redactie. De S-Max weet uitstekend het nodige te combineren met het aangename. Ok, de vijfcilinder is verdwenen. Dat klinkt erger dan het is, want de nieuwe Ecoboost is sterker, sneller, lichter en zuiniger. Met 243 pk zul je niet snel te kort komen. In het budget vallen hele late modellen van het eerste type. Deze zijn veelal met de grote wielen en dikke bodykit geleverd. Gewoon een dikke auto, zonder het obligate ‘voor een busje’. Rijden doet de S-Max top. De besturing is aangenaam vol gevoel en het onderstel is comfortabel voldoende maar stevig genoeg voor een potje sturen. @CasperH legt je in dit aankoopadvies maar al te graag uit waar je op moet letten.

Ford

Lancia Voyager 3.6 Platinum Limited
Dit is van hetmerk dat ons de Appia, Gamma, Aurelia, Flavia, Fulvia, Integrale en Stratos schonk. Dit is één van de laatste auto’s in die raszuivere lijn van pure parels. En nog plaats voor 7 personen ook! Ok, het is natuurlijk een Chrysler. Daar valt het een en ander voor te zeggen. Want de Voyager is een partij ruim. In het budget staan een lading Voyagers te koop van een jaar of twee-drie oud. De meeste zijn erg compleet uitgerust (in de VS heb je ook instap Dodge uitvoeringen) en hebben niet te veel kilometers op de klok staan. Verwacht er qua dynamiek niets van. Dan nog valt het tegen. Alleen kopen als het kortingsbedrag met vijf cijfers voor de komma is.

Lancia

BMW X5 xDrive30d High Executive (E70)
Mocht je niet over willen stappen op een MPV dan begrijpen wij dat. Het is toch een beetje het verkeerde type viriliteitssymbool. Een andere optie is dan de SUV. Het nadeel van SUV’s is dat ze groot, lomp en zwaar zijn. Maar er zit wel wat verschil tussen de modellen. De Land Rover Discovery 3 of Audi Q7 zijn echte vrachtwagens. De Cayenne en Touareg zijn al betere opties, maar enkel een vijfzitter. Dan kun je beter voor een stationwagon gaan. De fijnste zevensits SUV optie in dit segment is de BMW X5. Qua rijden geen moment oncomfortabel, zonder de wolligheid van bijvoorbeeld een XC90. Ook de motor van de Duitser is véél beter bij de les dan de Zweed. Ga voor de 3.0 diesel. Dat is een uiterst fijne motor. Een benzine motor kan ook, maar verbruikt serieus meer. In het budget vind je mooie exemplaren van ná de facelift. Dan staat er wel 60k op de klok, maar ja: fijne reisauto’s he? In dit aankoopadvies vertelt Wouter niet alleen wat de technische mankementen kunnen zijn, maar ook andere indicatoren om te zien wat voor X5-vlees je in de BMW-kuip hebt.

BMW

Mercedes-Benz G400 CDI Stationwagon Lang (W463)
We eindigen met twee Mercedi. Niet eens omdat we een merkvoorkeur hebben maar voornamelijk omdat er gewoon niets is om het mee te vergelijken. We trappen af met de G400 CDI. Dit is de enige G-klasse die werd geleverd met achtcilinder diesel. Nu is de huidige zescilinder diesel sterker maar het gevoel en het geluid is toch anders. Ondanks dat het een diesel mag je blij zijn de 1 op 7 te halen. Het is echt een ramp wat dat betreft. De meeste 400 CDI’s zijn 2002 modellen, dus vallen volgend jaar pas in de Youngtimer regeling, net als deze auto’s. Je kan ze relatief eenvoudig een ‘2016 AMG’-look geven. Geen hond die het verschil ziet en je G ziet er splinternieuw uit. Je kan zelfs een oude 300 GE met klassiekerstatus pakken en die omkatten. Houd er wel rekening mee dat die oude G’s nog echt terreinauto’s zijn. Ander ding om rekening mee te houden is dat er wel degelijk aandachtspunten zijn, zeker bij oudere modellen. Heel comfortabel is het allemaal niet. Goed in de blubber is ‘ie dan weer wel. En je hebt de goedkeuring van AB legende en G-klasse bestuurder @Sacha. Ook wel prettig.

Mercedes

Mercedes-Benz R63 AMG (W251)
De meest curieuze auto uit de lijst. Af en toe heb je van die auto’s dat je je afvraagt wat ze aan het roken waren daar in Stuttgart. Een auto die perfect voldoet aan die gedachte is de Mercedes R63 AMG. Het is zoiets als een kerststol met anijshagel en saté saus. Misschien is het wel heel erg lekker, maar je zou het zelf niet bedenken. Op zich heeft de auto behoorlijk wat kwaliteiten. Ze zijn zeer luxe uitgevoerd (opties waren in dit geval bijna niet mogelijk) en met 510 pk ben je altijd een vlotte Papa. Het verbruik is overigens desastreus, want op deellast heeft de 6.2 toch wat moeite met het enorm hoge gewicht van de auto. Op het moment van schrijven staan er exact 7 exemplaren te koop. Sommige staan al maandenlang te koop. Op zich logisch: want niemand zit er op te wachten.

Mercedes

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



86 reacties

LR Disco
@cisn: Inderdaad! een Disco of anders een XC90. Een X5 een 7 zitter noemen is als een voorverpakte hamburger in zo’n folietje. Ziet er op het pakje lekker uit maar na een minuutje in de magnetron bij je eerste hap heb je meteen spijt
@cloverleaf: nee een disco is natuurlijk veel beter als 7 zitter….sta je vaker op de vluchtstrook dan dat je aan het rijden ben
@cloverleaf: vergeet niet dat hij er een kleine bij krijgt en hij dus wss jonge kinderen heeft. Dan is een g-klasse, een erg verouderde discovery en die gerebadgede Chrysler Voyager bijzonder groot.

Een x5 lijkt me wat dat betreft een mooie combinatie tussen ruimte en sportiviteit.
@thefavis: Ja maar kleine kindjes hebben HEUL ERG VEUL bagage mee te zeulen. Niks tegen de x5 maar als je een echte 7 zitter wilt lijkt het me niet de juiste keus.
@cloverleaf: 4 kinderen gaan misschien in een X5, maar een Buggy krijg je er dan al helemaal niet meer in
Zou zelf in een dergelijke situatie voor een q7 gaan denk ik.
@nvn1993: een wat?
Ha! Problemen met de E34? Neem een w124!

Jep, ook als zeven zitter te vinden. En voor het budget kan je het mooiste exemplaar vinden en alle techniek laten reviseren.

Ok, en anders is de R-klasse gewoon ook een hele sterke auto. Nu de rest van het advies maar eens doorlezen ;-)
@lekbak: fanboi alert
@lekkaah: wie, ik? Welnee joh hoe kom je daar nou weer bij!
@lekbak: volgens mij is de r klasse helemaal niet zo sterk ivm met electronische storingen.
@jurdespotter: de facelift heeft het meeste wel opgelost.
@lekbak: eerlijk gezegd vind ik een R-klasse een machtige wagen, en als auto om Europa mee te doorkruisen zou ik best een lange R500 willen rijden..
Ik vind het een van je betere adviezen Willem! Tekstueel weer heerlijk (rijdende broccoli), en ook geweldige foto’s (vliegende G).

Mijn keuze zou de R AMG zijn.
@camber24: maar ik mis de Yolo! Hoewel de Merc R misschien wel als Yolo is bedoeld
@willeme: Ik wil niet vervelend zijn, maar is de huidige Prius+ niet nog altijd die van de derde generatie? Van de vierde is, voor zover bij mij bekend, nog geen Prius+ te krijgen.
@Edge: volgens mij staat dat er toch ook ;). Wassen neus en ergelijke.
@willeme: Ach verrek… Ik las de zin “Voor 35k heb je een uiterst complete Dynamic uitvoering, alhoewel dat niet betekent dat de Prius echt dynamisch is” en dacht dat dat nog steeds over de vierde generatie ging. My bad!
Absoluut de R-klasse en dan hoeft het niet eens een AMG te zijn. Dat is echt een zwaar onderschatte auto. Bijna niemand kocht hem terwijl het een uitstekende auto is. De ultieme reisgenoot met zeeën van ruimte. Voor een relatief lage prijs koop je een exemplaar die vol in de opties zit, uitstekende bouwkwaliteit heeft en heel erg veel comfort. Ik denk dat als je op zoek bent naar ruimte, veel comfort, genoeg vermogen en een goede reisauto dat je met de R-klasse een uitstekende auto hebt gevonden. De onderhoud ervan zal iets hoger uitvallen dan de andere kandidaten, maar de afschrijving zal stukken lager zijn. Je doet alleen @pomoek er geen plezier mee als je er eentje koopt.
@viezefreddyw: ssssssstt. Dat moet een geheim blijven totdat ik er eentje kan betalen.
@lekbak: je had eerst nog een hypotheek af te lossen toch :)
@freezzr: een tweedehandsje van 15 jaar oud is heel wat anders dan een nieuwe E-klasse.
@viezefreddyw: idd! Ik had bijna een R320 CDI gekocht, maar ben toch destijds voor de E gegaan.. Snap echt niet waarom dit geen succes is geworden. Over het uiterlijk kan je discussiëren maar dit is toch het perfecte plaatje? Zo ruim als een bestelwagen, zo comfortabel en luxe als een S -klasse en de hoge zit van een SUV.. Ooit komt deze klassieker in spé op de oprit te staan.
@e270cdi: misschien omdat 80% of meer van de bevolking dit gewoon een lelijk ding vindt? Het is jammer dat zo’n goede auto aan zo’n lelijke carrosserie verspild werd.
Ik vind lelijke koekblikken niet erg (heb jaren met een Evasion gereden) maar de r-klasse vind ik een brug te ver :)
Voor mij de R63 AMG of de G400 CDI
Thijs rijdt een Auris Hybrid……wat heeft hij hier op Autoblog te zoeken????
@raoufff: Omdat ook een Auros Hybrid een auto is en op Autoblog gaat het over auto’s. Van harte welkom dus zoals iedereen.
@viezefreddyw: Omdat dat met drie, straks vier kinderen een heel verstandige keus is.
@raoufff: waarom denk jij dat jij mag bepalen wie wel en niet welkom is op Autoblog? Je reacties moeten vanaf nu trouwens worden goedgekeurd, goed weekend.
4 kinders? Godsakkeju! Zou de Brabonegert dan zeggen.
@lekkaah: wij zijn ook met zn zessen thuis, pa ma 2x zus 1 x broer. Maar mn zus is net uit huis en Mn broer is op zoek
Misschien toch maar carpenter
Geweldig geschreven stuk ..
Als Thijs hier niet mee uit de voeten kan dan weet ik het niet meer ..

Anyway .. ik zou voor de MB gaan ..
Zonder AMG meuk uiteraard ..
Mis de volvo xc90 ook prima veilige en betrouwbare 7 zitter
Volvo XC90 mét V8 lijkt me (ook) wel een leuke.
Heb zelf ervaring met de vorige generatie Renault Espace met de 3.5V6. Dat blok maakt er een heerlijke, snelle (maar ook zeer dorstige) familiebak van.
Volkswagen touran is ook een goeie optie trouwens, prachtige auto om te zien aswell en vlot is die zeker.
Hyundai Santa Fe diesel?
Ik zou de espace nemen, al is zo’n R63 stiekem toch ook wel grappig.
via Android app
Zou dan toch gaan tussen de Espace en de X5. Espace is gewoon erg mooi, maakt de S-max een beetje ouderwets onderhand. Sja of toch de R maar dan met iets normalere motor.
Tesla model X, o shit ik dacht dat je budget 135.000 was voor 35000 kun je een model X misschien 2 jaar leasen.
Tsja als je rationeel nadenkt blijf je in een toyota rijden hybride of niet. Het is allemaal niet heel spannend en ook toyota’s hebben wat malheur gehad. Maar dat werd wel opgelost in tegenstelling tot onze duitse vrienden die vinden dat bij premium rijden het er ook bij hoort dat de klanten betalen voor de vele technische missers die de duitse autoindustrie rijk is. Het rijd goed en de interieurs zijn mooi gebouwd maar daaronder is nog wel eens wat mis. Dus wat is nou eigenlijk suf. In een saaie auto rijden die comfortabel is en eigenlijk nooit wat fout doet en je nooit in de steek laat of je rijd in mooie stoere auto waar je toch moet afvragen hoe hoog de volgende garagerekening weer word.
@wernerv8: verstandige en veilige keuzes zijn vaak suf ja. Juist omdat het niet gemaakt is om mooi te zijn of om karakter te hebben.
Ver uit de buurt van die 400cdi blijven. Wat een drama motor is dat. Maatje van me had dat blok in een ML en die heeft em 2x betaald. 1x in de showroom en 1x in de werkplaats. Niks dan problemen. Wou em een schop geven maar zelfs de dealer heeft vriendelijk bedankt. S Max lijkt me de beste keuze uit deze lijst. Beste allrounder.
@e34m5touring: Bedankt voor de aanvulling! Goed om te weten. De 400 CDI’s stonden er namelijk voor best wel redelijke prijzen. Zal dan de verklaring kunnen zijn. Wat was er dan allemaal mis mee?
@willeme: ECU ging 2x stuk, kop gescheurd, 2x turbo, tussenbakken, diffs, automaat etc etc. Ding had veel power maar de rest van de aandrijflijn leek er totaal niet op berekend. Zelfs aandrijfassen en lagers waren niet veilig. Ding heeft hem echt serieus geld gekost. Jammer hoor. Ding klinkt geweldig en loopt hard als ie het doet. Als ik me niet vergis was er ook nog even een 420cdi, die schijnt veel beter te zijn. Maar ook erg zeldzaam. Weet niet of die ooit geleverd is in de G klasse. Wel in de E klasse.
@e34m5touring: Hier kan ik je toch niet in volgen, lees op het internet ook veel negatieve reviews over die motor maar heb er persoonlijk nog geen grote problemen mee gehad en toch al 350k Km op mijn 400 CDI van 2001. Natuurlijk heb je wel wat elektronische problemen en dergelijke aan een wagen van 2001, maar aan de motor zelf nog nooit speciale kosten gehad buiten 1 maal distributieriem. Mij werd eens verteld door geen G specialist dat die motoren onverwoestbaar waren indien goede zorgen: motor goed opwarmen en turbo’s laten afkoelen!
@tonyvds: Super toch!! Ik bedoel niet bewust die motor af te zeiken maar hij heeft er echt enorm veel problemen mee gehad. En ik weet dat hij niet de enige is. Als het bij jou allemaal goed gaat, helemaal top toch!
Mercedes R-Klasse
Land Rover Discovery
Audi Q7
Bmw X5
Bmw 2 Gran Tourer
Chrysler Grand Voyager
Ford S-Max
Renault Espace
VW Sharan
Opel Zafira
Citroen Grand C4
Erg goed lijstje. Persoonlijke voorkeur is voor mij de Ford. Kan ook nog een maatje groter, de Galaxy.
Maar wat je ook doet, neem een auto met een panoramadak!
En daarom noooit meer dan 3 kinderen. Dan moet je met een lelijke auto rijden. Vond ik als kind al.
@dutchdriftking: met een mooie auto 3 lelijke kinderen vervoeren is ook niet alles.
Persoonlijk zou ik voor een Land Rover Discovery 3,4 gaan. Grote auto met een eigengezicht, comfortabel, betrouwbaar en zelfs op de laatste zit rij genoeg beenruimte.
E s p a c e

Tijdje terug in vervoerd en was er helemaal weg van. Ruimte & luxe. Net een ruimteschip
@jamesbond007: ruimte? De generatie hiervoor die had ruimte. Dit ding helemaal niks meer. Stoelen kunnen er niet uit, hoge bodem, laag dak. De 4e generatie is echt niks meer in vergelijking met de ouderen. Dat waren praktisch busjes
Er staat een mooie BMW Gran Tourer bij Bert Story Waardenburg voor 31950,- 17661km op de teller uit maart 2016. Best goede uitrusting in chique donkerblauw met 18LM velgen. Ik zou daar toch even gaan kijken en rijden.
Heb nog een 7 zits 240 polar tekoop staan! Hoed je nog een beetje geld over
@kennone: kost ie? En waar staat ie?
@postzegel: in oisterwijk interesse?
Duh. Een S-Max natuurlijk, al is het maar omdat ik er zelf een heb ;-)
Postzegel bekijkt bovenstaande selectie. Kijkt nog eens naar persoonlijke situatie.

Wordt postzegel niet echt blij van. Ja, een dikke G is best leuk, maar leeglopen doe ik al.

Nu, een Zafira werkt wel zaaddodend. Dat scheelt ?
Een 6.2 voorin een Mercedes MPV. Weer wat nieuws geleerd vandaag. Wat een verhalen kan je dan vertellen op verjaardagen..
Ik verkoop Aurissen en Pruis+en, maar een “leuke” 7-persoons is nog niet makkelijk. Mijn voorkeur zou de S-Max met die mooie 5 cilinder en 18″ inch zijn. Of een BMW 2 Active Tourer.
@bas77: een BMW 2 active tourer, ga jij eens even je mond wassen.
@mrrallycross: Mis ik iets?
Ford s maz
Misschien wel een iets over the top lijst met alleen maar YOLOs… Die toch wel anders dan anders zijn.
Maar hier mijn 2 centen:
Dikke Murica V10, natuurlijk op gas. Deze zeer badass Excursion, zeg maar een Ford F250 Super Duty SUV. http://ww3.autoscout24.nl/classified/288266180?asrc=st|as
Mocht je wat compacter dan een Excursion blieven, is deze Flex wel iets: http://ww3.autoscout24.nl/classified/282885459?asrc=st|as
Begin je eigen Modern Family! Je rijdt hiermee nog steeds Toyota, maar dan met ruimte voor nóg 2 vriendjes/vriendinnetjes! Het is een Toyota Sienna voor 30k: http://ww3.autoscout24.nl/classified/288278244?asrc=st|as
Ik wilde nog een Hybride Toyota SUV aanbevelen, echter… is het een betere idee om hem in het buitenland (via mobile) te zoeken. In NL zijn er slechts een handjevol op geel. Te koop, staan ze (bijna) niet. Het is de Toyota Highlander Hybrid. http://www.autojunk.nl/2015/03/toyota-highlander-hybrid-3 Zo ziet dat eruit. Met ruimte voor 7-8, heb je capaciteit te over. Er zal vast een Duitse exemplaar in dat budget te vinden zijn. Geen idee though, wat de BPM moet kosten.
De oude XC90 met Yamaha V8.

En dan zou ik ‘m bij elke mogelijke gelegenheid naast zo’n 4 cilinder leasehok parkeren dat nu voor XC90 door moet gaan, wachten tot de eigenaar terug komt en dan vol op het gas stampen. Daarna uitstappen en met een dikke grijns op je bakkes zeggen: “Zo premium maken ze ze niet meer.”.
@silverarrow: Dit dus!
Doe eens gek en importeer een Toyota Land Cruiser 70 troop carrier of een Land Rover Defender 110 wolf, plek zat voor kinderen + vriendjes. Al weet ik niet wat er bij een aanrijding met je kinderen gebeurt als ze in lengte richting achter in de auto zitten.
@robert110: het zuipt als een tempelier, is reuze oncomfortabel en de techniek is zware overkill in Nederland.

Schitterend karakter spul hoor. Maar in Nederland voornamelijk geschikt als (grotendeels) belastingvrije klassieker voor erbij.
Oef, de 4e op komst!?! Allereerst gefeliciteerd! Maar als autoliefhebber niet handig…
De verstandigste keuze zou de Ford zijn. Beste de X5, lekker groot en comfortabel cruisen in de Lancia en de R AMG de YOLO keuze.
Waar is de GL? Super fijne auto!
Er bestaat ook nog iets als de Peugeot 5008. Prima kar, en betaalbaar. Blijf wel uit de buurt bij de 1.6 thp (ontwikkeld met BMW) dit is een probleemgeval. Wat wel aan te raden is is de 2.0 diesel, exact dezelfde motor zit ook in de S-Max want is ontwikkeld met Ford. Schijnt volgens de vergelijkingstest van concurrent Autoweek beter te rijden dan de S-Max en dat is ook mijn ervaring. Qua uiterlijk moet het je smaak zijn, maar goed, je zit binnenin en het interieur is top.
Hij moet gaan voor de nieuwe Renault Grand Scenic!!
Peugeot 5008, goedkoop alternatief.
Wij hebben jullie raad opgevolgt. Intussen staat er een Espace voor de deur.
Willen jullie ons dood hebben ofzo… beginnen met een Toyota Prius
De taxi optie: vito met twee achterbanken. Liefst tegenover elkaar. Kunnen de papa’s drinken en kaarten als de chauf ze naar vakantieadres brengt
Ik ben begonnen met de no-go: Multipla. Nu was dat 10 jaar terug, en toen waren er nog jonge en betrouwbare exemplaren. Sterke kant: 6 goede zitplaatsen én echte bagageruimte. Alle bovenstaande opties is kiezen: Of bagage, of zitplaatsen.
Toen kwam een SpaceWagon. Een lekker dikke, met leer, plakhout en 2.4 benzine. Maar wat een anoniem hok was het, zeg. En reparaties waren een probleem. Altijd wachten op onderdelen, en compleet belachelijke onderdeelprijzen (vraag eens op wat een setje synchro-ringen of lagers voor een versnellingsbak kost. En hoe lang je erop moet wachten).
Ding is verkocht, en er is een 245 Transfer uit ’80 gekomen. Op LPG. Da’s een af-fabriek verlengde station. Het best te vergelijken met de W124 suggestie van @lekbak. Maar dan Volvo, en station. Eindelijk echt de ruimte. Maar wel ‘agrarisch’. Handshoke, en de luxe van pakweg een Lada. Maar leuk is ie wel!
Daarom mijn tip: Kijk eens naar een 240 Polar, of een 740 / 760.
Dacia Lodgy?
In elk geval ruimte zat en ruim binnen budget.
Kun je met de rest die E34 opknappen.
Ik zoek helemaal geen 7 zitter

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).