• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Autoblog-advies: zuinig én snel, voor 10.000 euro

Auteur: willeme, gepost 16 april 2016 om 14:00 – 100 Reacties

Citroen DS3


Want soms wil je gewoon het beste van twee werelden. Bij normaal gebruik gewoon een zuinig torretje, maar als je het gaspedaal intrapt meer dan voldoende vermogen om die bumperklevende 316d achter je te laten.

Sjors rijdt op dit moment in een Toyota Yaris. Alle beschikbare 68 paarden die het 1.0 liter blokje eruit weet te persen zijn geen onbekende voor hem. Waarschijnlijk hebben ze allemaal al een naam. Alhoewel hij prima te spreken is over zijn auto, mist hij wel een beetje schwung. Het mag allemaal wel wat vlotter. Vanaf 120pk, dat lijkt hem wel wat. Echter, Sjors rijdt wel 25.000 km per jaar dus het verbruik met wel een beetje binnen de perken blijven. Geen RX-8 dus…

Om een beetje blik op de situatie te krijgen, het welbekende overzicht:

Huidige /vorige auto's:Toyota Yaris 1.0
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 10.000
Jaarkilometrage:25.000 km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Toe aan wat meer vermogen.
Gezinssamenstelling:Twee volwassenen
Voorkeursmerken /modellen:Mini Cooper/Clubman, Citroën DS3
No-go modellen / merken:Volkswagen Golf

Sjors heeft zelf al de autosites afgestruind, en de Mini, met name de Mini Clubman, lijkt hem wel wat. Dan heb je een Mini, maar dan wel met nét dat beetje meer ruimte. Een ruime B-segmenter of lichtere auto uit C-segment lijkt de ideale optie. Het AB team kwam to the rescue met tot de volgende aanbevelingen:

Opel Meriva OPC

Het buitenbeentje: Opel Meriva OPC
Er gaan dagen voorbij dat je niet denkt aan deze veelal blauwe schicht uit Rüsselsheim. De Zafira OPC was destijds een klein succesje en Opel wilde dat luister bij zetten door ook met een hete versie te komen van de auto waarin elke oudtante al mee rijdt. Het is een serieuze auto, want onder het motorkapje schuilt een 1.6 Turbo met 180pk. Niet mis voor zo’n auto. Daarbij ziet ie er lekker vlot uit met z’n donkere achterlichten, dik aangezette bodykit en 17” velgen. Voorin zit je zelfs op heus Recaro meubilair! Nadeeltje: 1 op 13 moet te doen zijn, maar dan moet je wel een beetje rustig aan doen. En ze zijn behoorlijk zeldzaam, want officieel niet in Nederland geleverd. Op dit moment staat er één exemplaar te koop voor 8 mille. Sjors hoeft maar 1 auto te hebben, dus dat lukt precies.

Mini Cooper Clubman (R55)

Sjors zijn voorkeur: Mini Cooper Clubman
Ja, een Mini Cooper Clubman valt keurig in het budget. Sterker nog, Sjors heeft zelfs keuze te over. De Cooper heeft het fijne 1.6 blok met precies 120pk, maar de Cooper S met turbo en 175pk is ook een optie. Zeker in het geval van de Cooper moet je wel even checken of alle opties erop zitten die je wilt, want veel waren destijds een optie. Is een Duits dingetje. Gelukkig zijn er voldoende te vinden met een Chili pack en smakelijke velgen. Qua rijeigenschappen nog altijd een van de leukere auto’s. De Clubman is in vergelijking met de hatch wel iets minder speels, maar je krijgt daar wel wat stabiliteit en comfort voor terug.

Peugeot 207 SW RC

Baguette-express: Peugeot 207 SW RC
Net als de Meriva moet je deze met een vergrootglas opzoeken, want een B-segment station met veel vermogen zie je niet veel. Van de 206 SW had je een GTI uitvoering, van de 207 een heuse RC. De motor is krek eender aan die van de Mini. De rest van de auto kon niet meer verschillen. Dit was nog in de tijd dat Peugeot het nodig achtte om hun auto’s te voorzien van bizar grote koplampen, en bij de gewone 207 viel deze wat uit proportie, maar bij de SW versie is het design gek genoeg beter in balans. Qua rijden veel minder speels dan de Mini, maar wel volwassener. Lekker compleet en fijne stoelen, dat dan weer wel. Check even of de distributieketting ok is of recentelijk is vervangen, verder zijn het vrij probleemloze auto’s.

Abarth Grande Punto

Miskend talent: Abarth Grande Punto 1.4 T-Jet
Toen de Grande Punto uit kwam, was iedereen het er over eens: wat een mooi gelijnde auto. Alleen een rappe versie ontbrak, maar daar bracht deze Abarth verandering in. Het is nooit een verkooptopper geweest, en dat is opmerkelijk, want het zijn puike autootjes. Ze zijn ruim en de uitrusting was af fabriek al behoorlijk compleet. De prijzen waren scherp, en de auto was lekker dik uitgedost zoals alleen Italianen er mee weg komen: grote velgen, dikke bumpers en strepen op de zijkant. Gebruikt zijn ze redelijk te vinden, de Abarth 500 is vele malen populairder, maar een stuk krapper. De 1.4 T-Jet is een likker giftig blokje, en is bij normaal gebruik in staat relatief zuinig te rijden.

Kia Pro_cee'd

Verstandig: Kia Pro_cee’d 1.6 X-Ecutive
Misschien wel de stomste door marketing-bonzen bedachte naam, ooit. Echter, de auto an sich valt niets te verwijten. De hatchback ziet er lekker vlot uit, de betrouwbaarheid is van 7 jaar garantie niveau en de meeste exemplaren zitten goed in de opties. Typisch zo’n keuze die je maakt met je verstand, niet met je hart. Echter, de Kia laat eigenlijk nauwelijks steken vallen en voldoet uitstekend aan de gestelde eisen.

Smart Forfour Brabus

Neerlands Trots: Smart ForFour Brabus
Jazeker, binnen de gestelde eisen kun je zelfs eigenaar zijn van een heuse Brabus. Ok, het is geen 900pk sterke Maybach, maar de ForFour Brabus is zeker het bekijken waard. De ForFour moest tevergeefs een soort Mini/Beetle achtige concurrent worden. Het bleef bij slechts één generatie, die samen met de Mitsubishi Colt in Born werd gebouwd. Het is eigenlijk de Smart versie van de Colt CZT, ook al zo’n auto waar we nooit meer wat van hebben vernomen. De meeste Brabussen zijn lekker compleet uitgerust en je hebt zelfs heuse Monoblocks. Hoe cool is dat?  Wederom, veel staan er niet te koop, dus je moet even goed zoeken. Het interieur moet wel je smaak zijn, echt volwassen is het niet.

Citroen DS3

Chique: Citroen DS3 1.6 VTI So Chic
Sjors had zelf de DS3 ook al in het achterhoofd en het is eigenlijk een schot in de roos. De 120pk sterke 1.6 is een fijne motortje (zelfs als in de Cooper), het verbruik blijft binnen de perken en ze zijn vlot zat. Qua betrouwbaarheid is het lijstje voor een benzine uitvoering verrassend kort. Nog een voordeel, een exemplaar uit 2010-11 valt binnen het budget. Opmerkelijk is dat bijna alle modellen een zogenaamde ‘So Chic’ uitvoering zijn, dat was destijds de op één na meest luxe uitvoering. Qua uiterlijk is het nog altijd een ‘vers’ model (de huidige DS 3 ziet er bijna krek eender uit) en de rijeigenschappen houden een prettig midden tussen lekker sturen en bruikbaar comfort.

Suzuki SX4

Stoer: Suzuki SX4
Dit zustermodel van de Fiat Sedici is typisch zo’n auto waar het gros van de mensen geen weet van heeft, maar waar de eigenaren erg enthousiast over zijn. Nuchter bekeken is het gewoon een goed product. Geen verkooptopper, maar dat komt niet door een gebrek aan kwaliteit. De 1.6 vierpitter loopt als het spreekwoordelijke naaimachientje. Nog een ouderwetse 1.6 die 120 paarden met vreugde mobiliseert. De SX4 schakelt bovengemiddeld en de wegligging is prima. Geen auto om mee te hoeken, maar wel om mee te forensen. Groot voordeel is de ruimte, zowel voorin als achterin, zonder dat het meteen een groot, zwaar en log apparaat is. Vermijd de 1.5 Base: deze hadden standaard geen airco, en de 1.5 is aanzienlijk zwakker.

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!

Ook interessant!

  • Aankoopadvies: een geschikte caravantrekker
    Aankoopadvies: een geschikte caravantrekker
  • Autoblog Bloopers 2021
    Autoblog Bloopers 2021
  • Aankoopadvies: Youngtimer in 2022
  • premium benzine stationwagon
    Premium stationwagon op benzine - Autoblog advies

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

207, abarth, advies, autoblog-advies, Citroen, clubman, cooper, ds3, forfour, grande-punto, Kia, meriva, MINI, Opel, Peugeot, pro_ceed, Smart, Suzuki, sx4

Vorig bericht: « De A13 bij Rotterdam is vandaag een stadspark
Volgend bericht: Lezersvraag: wat was jouw hoogste boete ooit en waarvoor? »

Lees Interacties

Reacties

  1. misterdrogba zegt

    16 april 2016 om 14:04

    Hier zou ik kiezen voor de DS3, met de juiste velgen en kleurencombinatie is het een leuk dingetje.

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      16 april 2016 om 15:01

      @misterdrogba: ik ook! Leukste auto in dit segment, volwassen uiterlijk en erg degelijk!

      Login om te reageren
      • mercedesclk350 zegt

        17 april 2016 om 09:27

        @rufctr01: Het feit dat het uiterlijk meer speels dan volwassen is maakt deze auto juist zo leuk, omdat juist het onderstel en de motor heel volwassen zijn. Ziet er leuk uit, rijd als een trein -> win win

        Login om te reageren
    • 4x4wheels zegt

      16 april 2016 om 20:25

      @misterdrogba: De leukste DS3 die Sjors kan vinden als die z’n budget ietsjes wil ophogen..

      http://www.autokopen.nl/tweedehands-auto/citroen/ds3/6992171-citroen-ds3-16-thp-sport-chic-cruise-leer

      Login om te reageren
    • bofkont zegt

      17 april 2016 om 07:14

      @misterdrogba: thp ketting is een erg groot risico.

      Login om te reageren
  2. Jochempie zegt

    16 april 2016 om 14:06

    Interessant, ik shop een beetje in dezelfde categorie.. Ik zit ook vaak te kijken naar een Cooper S Clubman.

    Andere mogelijkheid is nog een Skoda Fabia RS Combi…

    Maar je kunt ook gewoon voor de daddy gaan, de Golf V GTI. Voro die 10K moeten genoeg nette exemplaren te vinden zijn.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      16 april 2016 om 14:10

      @Jochempie: Oh wacht, die Golf wil je niet. Hm.. Een Audi A3 dan? Volkswagen Polo GTI? ;)

      Ook leuk, een lekkere sleeper is de Toyota Corolla T-Sport. 192 PK motor, die ook in de Celica en de Lotus Exige lag… Dit prachtexemplaar staat in Zwitserland te koop met slechts 40K op de teller.

      Login om te reageren
      • cpp1 zegt

        16 april 2016 om 14:40

        @Jochempie: de gemiddelde grafkist ziet er van binnen nog plezieriger uit, holy shit wat een afgrijselijk somber en saai interieur zeg.

        Login om te reageren
        • cpp1 zegt

          16 april 2016 om 14:42

          @cpp1: niet dat ik nou veel ervaring heb met het interieur van een grafkist, maar dat terzijde…

          Login om te reageren
          • Jochempie zegt

            16 april 2016 om 15:00

            @cpp1: Een beetje grafkist is aardig weelderig van binnen.

            Login om te reageren
  3. marc94 zegt

    16 april 2016 om 14:06

    Een erg lastig parket dit. Ik zou de abarth zeggen maar dat is alleen gebaseerd op uiterlijke vertoning en daarbij volledig subjectief. Maar de eerste keus is vaak de beste en de definitieve dus ik zet mijn geld in op de mini.

    Login om te reageren
  4. toyotafortuner zegt

    16 april 2016 om 14:13

    Wat te denken van:
    – Yaris T-Sport?
    – oudere Swift Sport
    – 3 MPS?

    Login om te reageren
    • dnadave zegt

      17 april 2016 om 00:33

      @toyotafortuner: allemaal autos met de uitstraling van een glas water

      Login om te reageren
  5. TimoBac zegt

    16 april 2016 om 14:14

    Geef mij die mini maar. Leuk ding man! Rijd als een kart en prima kwaliteit.

    Login om te reageren
  6. oranje123456789 zegt

    16 april 2016 om 14:15

    Punto for the win.

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    16 april 2016 om 14:15

    @willeme : Je bent de beste keuze vergeten.

    http://ww3.autoscout24.nl/classified/286554825?asrc=pl|as

    Login om te reageren
    • poeperman zegt

      16 april 2016 om 14:21

      @dutchdriftking: heb je daar werkelijk al eens ingezeten? Plastic plastic plastic

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        16 april 2016 om 14:23

        @poeperman: Het is geen Polo… Maar rijden doet ‘ie als de beste!

        Login om te reageren
    • willeme zegt

      16 april 2016 om 14:35

      @dutchdriftking: klopt! Had er prima tussen gepast. Interieur is wel duidelijk minder ten opzichte van een Mini of DS3 en de motor moet je flink op toeren jagen voor een beetje aansprekende prestaties, maar het zijn erg fijne rij-ijzers.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        16 april 2016 om 17:02

        @willeme: Hij moet inderdaad wat toeren hebben, maar dat maakt de beleving wel beter. En bij normaal rijden is de 1.6 nog redelijk zuinig ook. Het interieur is inderdaad erg droevig. Een maatje van me heeft er eentje, en het interieur van m`n golf 3 ziet er stukken beter uit. Nu had mijn auto 20 jaar geleden ook een heel andere nieuwprijs, maar dan alsnog. Verder is het zo`n fijn sturende wagen. En met een ander uitlaatje, cold air intake en een chipje kruipt hij dicht richting de 150pk,en is hij ook merkbaar onderin vlotter. Ook doet dat veel goed met het geluid. Het blijft een 1.6 4 pitter, maar toch.

        Login om te reageren
    • iijayvee zegt

      16 april 2016 om 15:58

      @dutchdriftking: Ben nu zelf ongeveer 3 maanden in het bezit van exact dezelfde auto als de advertentie (als eerste auto). Ik heb nog niet heel veel rij-ervaring maar de fiesta rijdt echt als een zonnetje! Er moeten wel aardig wat toeren gemaakt worden inderdaad.

      Login om te reageren
  8. visiong zegt

    16 april 2016 om 14:15

    Mitsubishi Colt CZT 1.5 Turbo
    zeer vlotte auto 150 pk

    Login om te reageren
  9. talladega zegt

    16 april 2016 om 14:15

    Ik zou voor de Forfour gaan, 177pk uit een Mitsubishi blok en nog voldoende potentieel over.
    Motor is een 1,5l variant van het befaamde 2.0 EVO blok, 200+pk is geen probleem en niemand die dat potentieel verwacht, van een Cooper S weet iedereen hoe snel hij is.

    Een origineel uiterlijk en een multifunctioneel interieur met o.a. een verschuifbare achterbank krijg je er gratis bij.

    Login om te reageren
  10. faalhaas zegt

    16 april 2016 om 14:18

    Mazda3 MPS.

    Login om te reageren
  11. ryancollin zegt

    16 april 2016 om 14:20

    Ik heb een Forfour Brabus Xclusive te koop uit 2005 anyone? :p

    Login om te reageren
    • aft0570 zegt

      16 april 2016 om 14:59

      @ryancollin: Waar staat ‘ie? ;) Wat is de KM-stand, hoe heb je ‘m onderhouden, etc?

      Login om te reageren
      • ryancollin zegt

        17 april 2016 om 13:02

        @aft0570: Staat nergens op internet. Ik ben de 2e eigenaar, 1e eigenaar onderhouden bij de dealer daarna ik zelf. Kilometerstand +- 160k.

        Login om te reageren
  12. gladanus zegt

    16 april 2016 om 14:20

    Als je toch voor een ds3 gaat, neem dan een VTI

    http://link.marktplaats.nl/m1041045356?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=85461

    of je rekt het budget een beetje op of praat wat eraf en je haalt een FULL OPTION!!! DIKSTE VAN NL!!!
    http://link.marktplaats.nl/m1032921040?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=85461

    Login om te reageren
    • gladanus zegt

      16 april 2016 om 14:51

      @gladanus: correctie: VTI moet TPI zijn

      Login om te reageren
      • gladanus zegt

        16 april 2016 om 14:53

        @gladanus: correctie op correctie: TPI moet THP zijn

        Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      16 april 2016 om 18:41

      @gladanus: damn, die laatste is erg mooi!

      Login om te reageren
    • bofkont zegt

      17 april 2016 om 07:15

      @gladanus: thp ketting is een erg groot risico , net als bij de tsi , grote motorschade, zelfs de gemodificeerde thp motoren komt het nog voor.

      Login om te reageren
  13. Supra1981 zegt

    16 april 2016 om 14:22

    Zou bij 25.000 km een diesel niet voordeliger zijn?

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      16 april 2016 om 14:38

      @supra1981: goede vraag! Dat is van meerdere factoren afhankelijk: MRB, verbruik van de specifieke types, verzekering, onderhoudskosten et cetera. Vroeger was 25k hét omslagpunt, maar diesel rijden wordt telkens minder interessant, zeker in het A en B segment.

      Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        16 april 2016 om 14:50

        @willeme: Goede vriend ging kijken voor een Renault Clio dCi, reed per jaar 15.000 KM. Scheelde hem per kwartaal €100. Mooi meegenomen!

        Login om te reageren
    • SnowRider zegt

      16 april 2016 om 21:17

      @supra1981: De komende 2 jaar rij ik nog zeker 25.000 kilometer per jaar. Over 2 jaar gaat het waarschijnlijk minder worden. Vandaar dat ik de keuze had gemaakt om voor een benzine te gaan.
      PS: Het advies gaat over mij.

      Login om te reageren
      • dnadave zegt

        17 april 2016 om 00:37

        @snowrider: hoeveel minder? Het omslagpunt kan soms veel lager liggen. En een diesel is vaak ook zuiniger. Plus…diesels kunnen vaak ook makkelijk hogere km standen aan, en na 2 jaar zit je weer 50.000 hoger dan nu. Ik zou alle realistische verbruikscijfers nog eens goed in excel zetten en eens goed naar diesel kijken want ik denk dat je de komende 2 jaar geld weggooid. Plus….brandstofprijzen kunnen toch alleen maar weer gaan stijgen?

        Login om te reageren
      • Supra1981 zegt

        20 april 2016 om 18:17

        @snowrider: ben je inmiddels iets wijzer geworden van alles tips?

        Login om te reageren
  14. jorritdeboer zegt

    16 april 2016 om 14:23

    Zou een mito of giulietta nemen. Met die 1.4T er in zijn die wagens prima vlot en zitten ook makkelijk onder budget.

    Login om te reageren
    • Wesley zegt

      16 april 2016 om 18:23

      @jorritdeboer: Een Giulietta onder de 10k vind je wel, maar zelfs een kinderfiets is daarbij rijk uitgerust. En meestal staan er behoorlijke standen op. Mito is ook lastig, zeker als 1.4.

      Login om te reageren
  15. deepep zegt

    16 april 2016 om 14:24

    Mis de clio sport, naast de focus/fiesta st leukste keuze,

    M’n pa had een fourfour brabus, tot de 3.5k toeren niets en dan stuur vast houden… turbogat galore.. wel heel snel… sneller dan cooper s. Mono block een ramp onder deze auto’s .. continu krom en deuk erin… alu is te zacht. 5x nieuwe velg gehad.

    Login om te reageren
  16. rw1994 zegt

    16 april 2016 om 14:25

    Alfa Romeo 159 1.8 mpi ? oh wacht niet echt vlot…

    Login om te reageren
  17. moveyourmind zegt

    16 april 2016 om 14:27

    De mini! ??

    Ook als Clubman een leuke wagen die je ook nog eens lekker kan customizen zonder aan stijl in te leveren.

    Al is die witte DS3 VTI met dat lichtblauwe dak op bovenstaande foto ook wel een ontzettend cool ding…

    Login om te reageren
  18. Marijn90 zegt

    16 april 2016 om 14:28

    Heb net voor 11500 en megane rs gekocht. Met inruil caddy. Gechipt naar 300pk en dat heerlijke cup chassis!

    Login om te reageren
  19. poeperman zegt

    16 april 2016 om 14:33

    Sowieso een 118i, 120i, 118d of 120d van de vorige generatie. Vergeet al die klotebakken zoals een Fiesta, hierin vlam je in stijl.

    Login om te reageren
    • knipperlichtje zegt

      16 april 2016 om 15:03

      @poeperman: geen gekke keuze, het aanbod van auto’s met minder dan een ton aan kilometers is prima. Ze zien er allemaal ook prima uit.

      Login om te reageren
  20. knipperlichtje zegt

    16 april 2016 om 14:41

    Voor dit geld is er meer recent en leuk spul te koop dan ik gedacht had, want dacht je bijvoorbeeld van een…

    Alfa Romeo Giulietta in distinctive uitvoering met 170 pk. Meer paarden ga je voor dit geld niet vinden. Het is een recent blok, dus het verbruik zou niet heel erg onder de paarden hoeven te lijden, het hangt er bij alle auto’s vanaf wat je onder zuinig verstaat: http://ww3.autoscout24.nl/classified/287967822

    Renault Megane Coupé met alles erop en eraan. Met 131 pk voldoet ook de Megane aan alle vereisten, hij heeft ook nog eens een leuk kleurtje: http://ww3.autoscout24.nl/classified/278463755

    Suzuki Swift sport met wat minder kilometers, een vlotte B-segmenter met 136 pk en strepen: http://ww3.autoscout24.nl/classified/270551420

    Login om te reageren
  21. Rob zegt

    16 april 2016 om 14:43

    Lancia Delta. Goed in de spulletjes en een bijzonder uiterlijk.
    http://ww3.autoscout24.nl/classified/286613221?asrc=st|as

    Login om te reageren
    • bmwtouring zegt

      16 april 2016 om 15:03

      @Rob: bijzonder lelijk!

      Login om te reageren
    • slickrick zegt

      16 april 2016 om 15:37

      @Rob: bijzonder auto maar die raak ja echt nooit meer kwijt als je hem koopt. Je hebt meer kans om door bliksem getroffen te worden dan een koper te vinden voor deze Lancia

      Login om te reageren
      • Rob zegt

        16 april 2016 om 16:04

        @slickrick:
        Hou je ‘em toch lekker?

        Login om te reageren
  22. boenderaar zegt

    16 april 2016 om 14:43

    Zou zelf voor een vlotte diesel gaan. Neem aan dat je met die km stand veel op de snelweg zit. Dan trek je die 316 eruit terwijl je nog in de 6e versnelling zit.

    Login om te reageren
    • slickrick zegt

      16 april 2016 om 15:39

      @boenderaar: Als die 316d gechipt is maak je geen schijn van kans, auto gaat van 116pk naar 192pk na chiptuning. Je bent als BMW rijder helemaal gek als je blijft rijden met een afgeknepen 316d met een 2.0 diesel motor.

      Login om te reageren
      • boenderaar zegt

        16 april 2016 om 15:53

        @slickrick: kan voor een ibiza 6l gaan met 1.9 tdi en die laten chippen. Maak je nog steeds een goede kans.

        Login om te reageren
        • rrvliet zegt

          16 april 2016 om 17:17

          @boenderaar: Zeker, wereld van verschil. Rij sinds een jaar in een 6l 1.9 TDI fr met 6 bak. Afgelopen winter een nieuw vliegwiel, koppeling en laten chippen. Die 180pk verast menigeen op de snelweg, heerlijk!

          Login om te reageren
        • henkhekje zegt

          16 april 2016 om 19:25

          @boenderaar: sjoemeldiesel! :-)

          Login om te reageren
      • undifined1 zegt

        17 april 2016 om 01:19

        @slickrick: wel als je van plant bent hem na 50k km weer te dumpen ja, anders zou ik het niet aandurven. BMW levert zn motoren in 3 uitvoeringen, van laag tot hoog vermogen. Dr zwaardere motoren met dezelfde inhoud hebben oa zuigers van hogere kwaliteit

        Login om te reageren
        • slickrick zegt

          17 april 2016 om 08:48

          @undifined1: de 2.0 liter diesel die in de F20 zit (116d) is extreem afgeknepen en kan makkelijk het extra vermogen aan. Motor is identiek als in de zwaardere versies. Het is puur marketing om je te porren voor een duurdere versie

          Login om te reageren
    • SnowRider zegt

      16 april 2016 om 17:26

      @boenderaar: Dit advies gaat over mij, maar ik rijd niet veel op de snelweg. Het meeste wat ik rijd zijn de 80km wegen.

      Login om te reageren
      • boenderaar zegt

        16 april 2016 om 18:19

        @snowrider: ah oke, leuk om te weten. Dan is het inderdaad maar net wat je voorkeur heeft. Heb je inmiddels al een keuze gemaakt?

        Login om te reageren
        • SnowRider zegt

          16 april 2016 om 21:21

          @boenderaar: Heb momenteel nog geen keuze kunnen maken. Het wordt komende tijd proefritjes maken voor mij. Zelf zie ik een Honda Civic vanaf 2008 ook nog wel zitten.

          Login om te reageren
          • w0o0dy zegt

            16 april 2016 om 23:59

            @SnowRider: zoek een goede en die wil je nooit meer kwijt. Rijdt goed, ruim, betrouwbaar, best leuk en vlot en als jij rustig aan doet dan ook echt zuinig.

            Login om te reageren
          • w0o0dy zegt

            17 april 2016 om 00:01

            @SnowRider: zoiets.. http://m.autoscout24.nl/anbod/honda-civic-18-executive-%22type-s%22-clima-leder-navigatie-panor-benzine-zwart-284563171

            Login om te reageren
  23. toniominestrone zegt

    16 april 2016 om 14:50

    Knappe Clubman voor 10 ?
    Lijkt mij onwaarschijnlijk of het moet al een redelijk ingereden exemplaar zijn.

    Login om te reageren
  24. phaeton zegt

    16 april 2016 om 14:56

    Is @larssb op dieet? Ik mis de koeken de laatste tijd.

    En een 308 THP is ook een optie, al weet ik uit m’n hoofd niet of die motoren heel degelijk zijn. Er is een occasion video over gemaakt.

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      16 april 2016 om 18:44

      @phaeton: je moet de motoren na 2010 hebben, daar zitten geen problemen meer in.

      Login om te reageren
  25. gerjanm zegt

    16 april 2016 om 15:07

    Yaris T-sport is ook een leuke opvolger. Erg vlot, ziet er een stuk sportiever uit (De spoiler is imo wel een must) en het interieur is net even luxer als een normale yaris. En evengoed de betrouwbaarheid die je gewend bent! Aanbod is niet heel groot maar dit budget is meer dan genoeg voor een leuk exemplaar. Ik heb het wel over de eerste generatie, en die is nu wel aardig op leeftijd. Met de nieuwe heb ik geen ervaring, ik weet alleen dat die een stuk zwaarder en groter is maar wel meer vermogen.

    Login om te reageren
    • SnowRider zegt

      16 april 2016 om 20:54

      @gerjanm: Het probleem wat ik met mijn Yaris op dit moment heb is dat ik er niet ideaal in zit. Mijn lengte is namelijk 1,98 en de Yaris heeft een wat hogere zit. Ik verwacht in Yaris T-Sport niet veel anders te zitten. De Mini heb ik al wel in proefgereden en daar zit ik werkelijk waar wel geweldig in. Het wordt proefrijden voor mij de komende periode.

      Login om te reageren
  26. AutoGebruiker zegt

    16 april 2016 om 15:10

    Clio RS R197?

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      16 april 2016 om 15:15

      @nofanboy: wat ik ook dacht!

      Login om te reageren
  27. lennyv87 zegt

    16 april 2016 om 15:15

    Voor 9k mag hij mijn Subaru Impreza 2.0 uit 2008 wel kopen. Nog geen ton op de teller. Kan ik gaan shoppen voor een sti ;)

    Login om te reageren
  28. Edge zegt

    16 april 2016 om 15:30

    Wat mij betreft is de oplossing hybride. Een leuke Alfa 159 en een elektrische fiets om het verbruik te compenseren!

    Login om te reageren
  29. tjorque zegt

    16 april 2016 om 15:36

    Een 120i?

    Login om te reageren
  30. trident zegt

    16 april 2016 om 15:43

    een cooper s clubman r56 staan bekend om hun gezeur ( thp blok van peugeot) goed checken of er een revisie of garantie van bmw bij zit anders laten staan)

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      16 april 2016 om 18:46

      @trident: je zegt het verkeerd tho blok van BMW én Peugeot!

      Login om te reageren
    • frederik zegt

      17 april 2016 om 17:15

      @trident: Klopt. Ik had een Cooper S, gekocht met 80.000 km, blok was compleet gereviseerd bij 50k. Met 90k op de teller weer verkocht voor dezelfde prijs. Wel een van de leukste auto’s die ik gehad heb!

      Login om te reageren
  31. robertstougie zegt

    16 april 2016 om 15:54

    Mini cooper clubman s is zeker de moeite waard!
    Ik heb pas nog een proefrit gemaakt.

    Gaat zeker hard maar pakt alleen wat traag op.

    Login om te reageren
  32. BRT zegt

    16 april 2016 om 16:06

    Ik mis nog wel de Mito in dit rijtje!

    Login om te reageren
  33. sjeppie156 zegt

    16 april 2016 om 16:13

    Willekeurige alfa met 1750tbi?

    Login om te reageren
  34. Gizzi zegt

    16 april 2016 om 16:49

    Megane Estate GT180/220!

    Login om te reageren
  35. bennert zegt

    16 april 2016 om 16:58

    Opel Corsa (D) GSI voldoende leuke exemplaren te vinden rond de 10k. Geen idee of dat zij zuinig is. Wel lekker 150pk erin

    Login om te reageren
  36. ablogjunk zegt

    16 april 2016 om 16:59

    Moet zeggen dat het advies dit keer wel tegenvalt. Het is leuk om iemand wijs te maken dat een clubman s binnen het budget valt, maar was smeer je iemand dan aan? In de prijsklasse van 10.000 loopt je bij een mini in de cooper s uitvoering vaak tegen hoge kilometerstanden bij blokjes die alles behalve betrouwbaar zijn i.v.m. de bekende kwaal van de ketting. De motorblokken bij smart stonden nou ook niet bepaald bekend voor hun lange levensduur. De DS3 is een leuke verschijning maar een beetje opties en de 10.000 ga je ook voorbij, mits je genoegen neemt met een eerste versie met een redelijk tam motorblok. In de DS3 wil je eigelijk gewoon het nieuwe puretech blok met turbo en dus niet haalbaar voor 10.000. De Peugeot is persoonlijk….gewoon een dikke nee! Een lijkenwagen heeft nog meer charisma.

    Login om te reageren
    • ablogjunk zegt

      16 april 2016 om 17:03

      @ablogjunk: de enige leuke optie is de Punto. Motorisch goed met flink wat pit. Daarbij oogt het interieur ook leuk met goede stoelen al moet je verkleuring van bepaalde delen van het interieur dan voor lief nemen.

      Login om te reageren
    • SnowRider zegt

      16 april 2016 om 21:00

      @ablogjunk: De Clubman als S versie is inderdaad lastig. Maar wat ik zelf ook niet verkeerd vindt is de gewone Mini (R56) of de Clubman non S. Zelf zat ik ook nog aan de Civic te denken vanaf 2008.
      PS: Ik heb dit advies aangevraagd.

      Login om te reageren
      • ablogjunk zegt

        17 april 2016 om 08:09

        @snowrider: De cooper (zonder s) is inderdaad al leuk genoeg. Zelf zou ik dan voor de clubman gaan. Ze hebben die mooie diepblauwe kleur! Succes met je zoektocht. Wellicht dat @autoblog een artikel kan doen over import. Dit kan heel erg interessant zijn i.v.m de ruimere opties.

        Login om te reageren
  37. martijn11 zegt

    16 april 2016 om 17:04

    Mini zeker weten

    Login om te reageren
  38. ThomasBol zegt

    16 april 2016 om 17:23

    Mijn vriendin rijdt met haar DS3 VTI120 gemiddeld 1 op 17,5 met een tank. Dagelijks 20 km enkele rit naar haar werk. Zijn er zeker niet ontevreden over!

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      16 april 2016 om 18:52

      @ThomasBol: En op een schaal van bejaarde naar F1 coureur, hoe vlot/traag is haar rijstijl?

      Login om te reageren
      • ThomasBol zegt

        16 april 2016 om 19:32

        @Edge: snelheidslimiet houdend. 50 waar 50, 80 waar 80 etc. Het is een vrouw en heeft dus in het verkeer niks te bewijzen, dus stoplichtsprintjes zijn niet aan de orde.

        Login om te reageren
  39. dailydriver zegt

    16 april 2016 om 17:37

    Peugeot 208

    Login om te reageren
  40. clarkson zegt

    16 april 2016 om 20:11

    Een punto abarth is inderdaad wel gaaf. Een t-jet trouwens ook wel met 120pk. En zuinig ook! Ik verbaasde me over de trekkracht van dat toch kleine turboblokje

    Login om te reageren
  41. kennone zegt

    16 april 2016 om 20:24

    Houdoe zuinig en een Sierra Sapphire Cosworth aanschaffen. Met een beetje geluk vind je hem voor dat bedrag en heb je ook nog 350+ pk’s!!

    Login om te reageren
  42. mikehaans zegt

    16 april 2016 om 23:09

    Rij zelf een Fiat 500 Twinair Turbo met 85 PK. Ik lach menigeen uit… Aanrader!!!!

    Login om te reageren
    • frederik zegt

      17 april 2016 om 15:21

      @mikehaans: Bij de pomp ook? ;-)

      Login om te reageren
  43. terminator zegt

    16 april 2016 om 23:11

    ‘Echter, Sjors rijdt wel 25.000 km per jaar dus het verbruik m(o)et wel een beetje binnen de perken blijven’
    Volgens mij moet dit moet zijn.

    Login om te reageren
  44. dnadave zegt

    17 april 2016 om 00:32

    Alfa romeo brera JTD met wat km’s ervaring ?

    Login om te reageren
  45. marcow zegt

    17 april 2016 om 11:34

    Waarom heb ik de Ford Fiesta Sport nog niet voorbij zien komen? Leuke looks, vlot en makkelijk 1 op 14!

    Login om te reageren
  46. alfasz93 zegt

    17 april 2016 om 12:18

    Mijn Mito 1.4 T-jet mag die wel overnemen! Gechipt, dus die 316d achter je houden moet wel lukken!

    Login om te reageren
  47. mrford zegt

    18 april 2016 om 07:24

    Focus ST met oer-sterke 2.5 5 cilinder van Volvo. G3 installatie erin en je rijdt goedkoper dan een Prius en lekker sportief en betrouwbaar…

    Login om te reageren
  48. pinut187 zegt

    18 april 2016 om 08:51

    Ik zou voor de Abarth gaan uit het rijtje. Of ergens een snelle Civic vinden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North