• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Autoblog Garage: we gaan de BMW 3 Serie verlagen!

Auteur: willeme, gepost 30 december 2023 om 07:00 – 24 Reacties

BMW 3 Serie verlagen

Eerst de Mini om vervolgens de BMW 3 serie te gaan verlagen.


De BMW 330d is alweer een tijdje onder ons. We hebben de auto al sinds april en sindsdien is de auto niet ontzien. We hebben er behoorlijk wat kilometers gemaakt in korte tijd. Dat moet ook wel, want auto’s zijn gemaakt om mee te rijden. Niets is leuker om heel erg veel te rijden in je eigen auto, voornamelijk als het fun-kilometers zijn.

Zoals we in vorig artikel al hebben aangekaart, bevalt de auto meer dan uitstekend. In vergelijking met de 325d (E91) is het een wat logge, langzame auto, maar heeft deze F31 wel een paar andere voordelen. Het is wat rustiger aan boord, er is ietsje meer ruimte en in dit geval heeft de auto wat meer luxe (ondanks dat ik geen leer heb). Nu geef ik niet echt om luxe, maar de cruise control is wel handig bij mijn nieuwe rijstijl waarbij ik mij aan de snelheid probeer te houden.

BMW 3 Serie verlagen

Qua onderstel en afstemming is de F31 een compleet andere auto dan E91. Natuurlijk heb ik het gros van de kilometers gereden met de E91 met Bilstein B12 Pro-kit (Bilstein dempers met Eibach veren), maar een E9X is in zijn algemeenheid iets speelser en directer dan een F31. Het werd dus tijd om daar wat aan te doen en dat gaan we dan ook doen in dit artikel! Ja, dames en heren: we gaan de BMW 3 Serie verlagen!

Mocht je ook een BMW 3 Serie van de F3X-generatie hebben, dan is het goed om een paar dingen in het achterhoofd te houden. Er zijn namelijk een hoop verschillende uitvoeringen en die uitvoeringen hebben effect op je uiteindelijke keuze voor aanpassingen aan het onderstel en de wielen.

Verschillen qua F3X

In gevallen wordt de F3X 3 Serie onderverdeeld in de lichtere viercilinders en de zwaardere zescilinders. In principe maakt het voor je keuze uit verlagingen niet uit, alleen dat je dan de juiste keuze moet maken.

Vervolgens is er een verschil in aandrijving. De F3X is er met achterwielaandrijving en vierwielaandrijving, xDrive genaamd. Qua layout is dat niet een denderend systeem, met een as naar voren. Het neemt ook wat ruimte in. Qua banden moet je zorgen dat de rolomtrek min of meer gelijk is voor en achteren (minder dan 1% verschil is toegestaan). Maar het aantel aanbieders van verlagingen is lager voor xDrive-modellen.

BMW 3 Serie verlagen

Tenslotte gaat het om je type onderstel. Heb je een standaardophanging, M Sport ophanging of adaptief M Sport onderstel? Onze 330d heeft het adaptieve M Sport-onderstel. Dat adaptief is vrij beperkt. Je kan kiezen uit vier modi: Eco, Comfort, Sport en Sport (zonder TCR). Bij de eerste twee standen staan de dempers in hun comfort-stand, in Sport zet je ze in de sport-stand.

Adaptieve dempers

Nu is het af-fabriek altijd een vrij klein verschil tussen sportief en comfortabel. De Comfort-stand ervaar ik als prima. Ik rijd verreweg de meeste kilometers in de Eco-stand tegenwoordig. Het stuurwiel is dan relaxed, de gaspedaalrespons wat traag (maar je hebt alsnog maximaal koppel) en de dempers doen rustig hun werk.

Als ik de auto in de sportstand zet, wordt de besturing kunstmatig zwaarder, maar niet communicatiever, sneller, directer of preciezer. De gaspedaalrespons wordt directer, maar eigenlijk iets té direct. Zie het een beetje als je marathon gaat lopen maar de eerste 200 meter al je energie hebt gegeven. Initieel lijkt het heel erg wat, maar het is meer hoe het er in komt. Ik ben dus geen fan van die drie standen. De E91 had geen standen, want die was gewoon altijd prima.

BMW 3 Serie verlagen

Voor het dagelijks gebruik is het adapatieve M Sportonderstel dikke prima en voor 99% van de mensen voldoet deze aan de eisen die je kunt hebben. Maar ikzelf vond de combinatie niet ideaal. Als je een beetje doorrijdt is comfort eigenlijk de fijnste setting qua sturen en gaspedaalrespons, niet sport. Maar het straffere onderstel was niet onprettig. Kortom, ik moest op zoek naar opties!

Opties om de BMW 3 Serie te verlagen

En er zijn een hele hoop opties als je gaat voor de BMW F31. In mijn specifieke zoektocht waren er een paar opties;

  • Verlagingsveren (op standaard dempers)
  • Schroefveren (op standaard dempers)
  • Verlagingsveren (met aangepaste dempers)
  • Schroefset
  • Schroefset (meerdere manieren instelbaar)

Verlagingsveren sla ik altijd meteen over, eigenlijk. Kijk, als je net een nieuwe BMW M3 Touring hebt en je wil een setje veren die ontwikkeld zijn voor het onderstel: ga ervoor. Maar als je een oudere auto hebt met wat ervaring, dan is het vervangen van de dempers een no brainer. Sterker nog, gewoon originele nieuwe dempers plaatsen is vaak al een enorme upgrade. Een demper is typisch zo’n onderdeel dat met de jaren beetje bij beetje minder wordt. Zeker als je langere tijd een auto hebt, merk je minder hoe de dempers minder zijn geworden.

BMW 3 Serie verlagen
BMW 3 Serie verlagen

Dat betekent voor mij dus keuze 2 of 3. Op mijn Alfa 159 had ik Bilstein B12 Sportline-kit en op de 325d de Bilstein B12 Pro-kit. Op de Alfa was deze magistraal en op de BMW erg goed. Deze kit heeft als voordeel dat het eenvoudig te monteren is, direct werkt en je hebt een prima kwaliteit. Toch heb ik ervoor gekozen om dit niet te doen. Bij de BMW was ik ook na de verlaging niet af van de hangende kont. Dat moest ik alsnog nog aanpassen met het ‘slechtwegenpakket’. Een ander onderdeel: de BMW 325d stond altijd ‘aan’. Dat is op zich niet erg als je een robbertje ging stoeien, maar iets minder op lange afstanden. Het klinkt gek, maar met de B12 was ‘ie op zijn best als ik de auto op zijn falie gaf.

Schroefset KAN ook comfortabel zijn

Dankzij mijn A6 had ik geleerd hoe fijn een schroefset kan zijn. Deze kun je krijgen in allerlei vormen, soorten en maten. Het fijne aan schroefset is dat je ‘m kan instellen naar wens qua hoogte. Het enige nadeel bij de A6: ik vond ‘m iets te comfortabel en het was niet mogelijk om de Eibach Pro Street S in hardheid in te stellen. Nu is het voor een A6 niet verkeerd om comfortabel te zijn, maar hoe meer je aanpast, hoe meer je daarna nog wil aanpassen.

Voor de goede orde: er zijn twee opties voor als je de adaptieve dempers wil behouden. Bilstein levert een B12-kit met adaptieve dempers en KW een schroefset. In beide gevallen praat je over serieuze bedragen. Daarbij houd ik niet van al die standen en modi. Ik wilde gewoon één goede afstelling.

Dus ik ging op zoek naar een schroefset die je in hoogte én hardheid kon verstellen. Dan zijn er een paar opties. Aanvankelijk zat ik te denken aan de KW V2 of diens broertje, de ST XA. Gelukkig kreeg @martijngizmo hier lucht van en gaf hij zijn advies over de zaak. “Bel Jeffrey van Cobra Supsension even. Die hebben hele mooie spulletjes in hun assortiment.”

BMW 3 Serie verlagen met Cobra Suspension

Zo gezegd, zo gedaan. Cobra heeft diverse schroefsets in de aanbieding. Op onze 130i duurtester zat de Evo-R set. Geweldig, maar misschien ook een beetje overkill voor wat ik er mee ga doen: rijden op de openbare weg. Dus ik bel Jeffrey even om een afspraak te maken. Wat blijkt, hij heeft de ideale schroefset in de aanbieding: de Cobra Evo-S. En nog mooier, hij heeft ‘m op zijn auto gemonteerd. De auto in kwestie is een BMW 330d M Sport van de E90-generatie. Hij nodigde mij even uit om te gaan proefrijden met zijn auto.

BMW 3 Serie verlagen

Een rondje over de mooie wegen in Woerden leerde mij meteen al dat de besturing van de E90 vele malen beter is dan van de F30. Het verschil is echt niet normaal. Veel vleziger, communicatiever en veel prettiger rond de middenstand. Qua onderstel viel op dat de E90 lager stond dan mijn E91, maar dat de auto wel comfortabeler was. Ook is er meer rust in de auto. Kortom, dit moet ‘m worden voor de 330d!

BMW 3 Serie verlagen
BMW 3 Serie verlagen

KW delete-kit

Er ging echter wel een tijdje overheen voordat het zover was. Jeffrey was bezig om zijn eigen bedrijf op te starten: PSR Parts. Heel erg tof, natuurlijk. Nu levert PSR Parts ook gewoon Cobra, dus veranderde er voor mij vrij weinig.

BMW 3 Serie verlagen

De dag dat we de 330d gingen verlagen was een spannende. Het is toch altijd maar eventjes de vraag hoe het gaat uitpakken. Omdat ik de adaptieve dempers heb en de Evo-S niet adaptief zijn, is er een KW Delete-kit. Deze fopt de sensoren in feite dat alles gaat zoals het moet gaan. Er worden wat stekkers en sensoren afgedopt. Deze zijn nu keurig achter de wielkasten weggewerkt. Dit is de meest effectieve manier die het minste gedonder oplevert. Je kan het eventueel ook uitschrijven, maar dan functioneert de sport-stand niet meer lekker. Met de KW delete kit moet alles gewoon functioneren zoals het het deed, behalve de demping.

Let op wiel- en bandenmaat bij BMW 3 Serie verlagen

Een ander dingetje om rekening mee te houden: de wielen. Ik heb gekozen voor mijn set BBS RX-R velgen. Deze zijn 9×19 ET32 met 255/35 19 banden rondom. Dat past nét op een onverlaagde F31. Meestal als je de auto een klein beetje verlaagd, krijg je een tikkeltje camber waardoor de wielen mooi in de kasten vallen. In mijn geval zorgde het voor een uitdaging. Bij de F3X-generatie is er toch iets minder ruimte dan bij een E9X. Met name aan de voorzijde. Vandaar dat Jeffrey mij ook aanraadde om even voor de zekerheid de originele wielen mee te nemen.

BMW 3 Serie verlagen
BMW 3 Serie verlagen

Dit betekent dat ik vrij beperkt ben qua verlaging. De velg kwam dicht in de buurt van de stelring, die je logischerwijs niet hebt op een standaard veer-demperset. Qua velg gaat het niet, maar de 255 band voor is een tikkeltje te breed. Daarom hebben we niet gekozen voor maximale verlaging, maar gewoon een decente drop. Voor is ‘ie 25 mm lager en achter is ‘ie min of meer gelijk gebleven. Dat komt omdat de F31 al behoorlijk laag was gaan zaken achter.

BMW 3 Serie verlagen
BMW 3 Serie verlagen

Het moment dat de auto naar beneden ging is altijd een mooi en spannend moment. Natuurlijk weet je hoe het eruit gaat zien, maar is het altijd even afwachten wat het precies doet. In dit geval kon de auto écht een verlaging gebruiken en pakte het enorm goed uit. Ook een relatief milde drop van 25 mm heeft al een groot effect op de looks.

Wereld van verschil

Bij het testrondje rond het pand van PSR Parts mocht ik mee van Jeffrey. Ik merkte al na tien meter een wereld van verschil. De auto is nu zoveel relaxter over slecht wegdek. Een enorm verschil met het standaardspul van BMW. De proefrit ging over allerlei wegen met veel kuilen en drempels, om eventjes aan te voelen hoe het rijdt en of er wat aanloopt.

BMW 3 Serie verlagen
BMW 3 Serie verlagen

Gelukkig loopt er niets aan. Ondanks de brede velgen en banden lopen deze niet tegen de wielkasten aan. Ook bij de drempels voel je dat de auto veel relaxter reageert. Het voelt net alsof de dempers veel meer capaciteit hebben om de hobbels in de weg te verwerken, wat natuurlijk ook het geval is.

BMW 3 Serie verlagen
BMW 3 Serie verlagen
BMW 3 Serie verlagen
BMW 3 Serie verlagen
BMW 3 Serie verlagen

Ik heb de auto niet meteen laten uitlijnen. Volgens Jeffrey moet je dat doen ongeveer na 100 km rijden. Zo’n schroefset moet echt eventjes ‘zetten’. De rit naar huis was overigens minder spannend dan verwacht. Heel af en toe merkte ik dat de auto iets trekt bij spoorvorming (op de rechterbaan van de snelweg).

BMW 3 Serie verlagen zorgt voor meer rust

Verder valt vooral op hoe veel rustiger de auto is geworden. En gek genoeg ook comfortabeler. Het is niet eens dat de setup comfortabel ‘voor een schroefset’ is. De auto is een stuk comfortabeler dan voorheen. Ik had een afspraak met mijn garage voor uitlijning een dag later. De verschillen waren niet extreem groot. Het grootste voordeel is dat de 255-banden aan de voorkant nu ‘werken’.

BMW 3 Serie verlagen

Bij BMW zullen ze er van gruwen, maar eindelijk is de vaagheid rond de middenstand weg. Het is nog niet op E90-niveau, maar het is zoveel beter dan standaard. Met name ook als je rustig rijdt, heb je een beter gevoel en vertrouwen) met wat de wielen doen. Wel zal ik overgaan op 245 ter zijner tijd. Dan kan die nog wat lager en het ziet er wat mooier uit.

v
BMW 3 Serie verlagen

Trip naar Essen

Niet geheel ontoevallig stond de trip naar Essen op de planning. Je kan niet met een hoge auto aankomen daar. Je gaat ook niet met een dode koe om je nek naar een conferentie voor vegetariërs. Het gaf mij de gelegenheid om de auto even goed aan de tand te voelen. Op weg naar Loek – hij woont in een verkeersdrempel-rijk gebied. Dat ging allemaal zonder problemen.


Op de snelweg naar de grens toe viel voornamelijk het toegenomen comfort op. Op deze manier kun je met gemak kilometers verslinden. Het werd pas echt leuk over de grens. Hoe ligt de 330d nu in de bocht en hoe gedraagt ‘ie zich op hoge snelheid?

BMW 3 Serie verlagen

De kwaliteit van de Duitse Autobahn is minder goed, dus het verschil is nu nog groter. Je zweeft over de meeste hobbels heen, terwijl je in de bochten meer controle hebt. Die 255 banden op de vooras zijn perfect hiervoor, want nu kun je heel precies de auto plaatsen en door lange doordraaiers halen.

Nadelen

Zijn er ook nadelen? Nou, niet echt eigenlijk. Op veel vlakken gaat de auto erop vooruit. Nu er een schroefset is gemonteerd, merk je wel dat de F31 behoorlijk rolt om zijn lengteas. Nu de auto rustiger en stabieler is, merk je dat die initiële rolbeweging erin zit. Maar dat kan gelukkig ook nog altijd aangepast worden met wat upgrades. Het is niet ongewoon dat een upgrade een tekortkoming van een ander onderdeel blootlegt.

BMW 3 Serie verlagen

Dan zijn we nu – eindelijk – bij het einde van het artikel aanbelandt. Maar nog niet bij het einde van onze ervaringen. Want we gaan natuurlijk ook onze bevindingen delen op langere termijn. Uiteraard gaan we de instellingen nog iets aanpassen om te zien hoe dat bevalt. Dat alles komt natuurlijk te staan op autoblog.nl!

Meer in deze serie:

  • We kopen een dieselbeuker!
  • We halen een 3 Serie uit Duitsland
  • BMW 330d Update

Auto’s die zich op dit moment in de Autoblog Garage bevinden:

  • BMW M135i van Martijn
  • BMW 330d Touring van WillemE
  • BMW 530i Touring van Wouter
  • BMW M2 Competition van Ruben
  • BMW Z4 sDrive35is van Machiel
  • Lexus RX500h duurtest
  • Lynk & Co 01 van Michael
  • MINI Cooper S Gizmo Speciale van Martijn
  • MINI Cooper S van WillemE
  • Peugeot 206 GTi racers
  • Porsche 911 Carrera 996.2 van Wouter
  • Porsche 944 van Jaap
  • Saab 9-3 Cabrio van Nicolas
  • Tesla Model S van Nicolas
  • Volkswagen Golf V GTI van Loek

Ook interessant!

  • BMW 330d update
    BMW 330d update - Autoblog Garage
  • Goedkoopste BMW 130i: tijd voor dikke wielen!
    Goedkoopste BMW 130i: tijd voor dikke wielen!
  • Autoblog garage: introductie BMW 530i Touring G31
  • Zaterdag 10 juni: Autoblog Driving Experience met BMW 2 Serie Coupé

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, autoblog-garage, bbs, BMW, cobra-suspension, f31, station, touring, tuning, verlaagd

Vorig bericht: « Ferrari doet F1-tribuut zoals het moet met de ‘F2004’.
Volgend bericht: Vernieuwde Tesla Model Y voor 2024 »

Lees Interacties

Reacties

  1. sportevo zegt

    30 december 2023 om 08:01

    Mooi verhaal over die rolomtrek in combinatie met XDrive maar mijn B3 Allrad F31 heeft voor 245/30R20 en achter 265/30R20. Dan zit je al op bijna 2% afwijking en dan heb je nog geen meter met die banden gereden. Hoe zit dat dan?

    Login om te reageren
    • bunnylebowski zegt

      30 december 2023 om 08:17

      @sportevo afwijking tov wat de fabriek zegt, volgens mij zijn die waardes gewoon standaard breedset.

      Als dat niet zo is zou ik snel andere zoeken want dan rijd je inderdaad je tussenbak aan gort :)

      Login om te reageren
    • willeme zegt

      30 december 2023 om 09:57

      @sportevo: thanks!

      Goed dat je het opmerkt! Jouw Alpina heeft inderdaad een behoorlijke afwijking. De voorwielen en achterwielen draaien dus met een iets andere snelheid. Dus zal de tussenbak het eerder gaan begeven (daarom zicht ik een RWD model, want die tussenbakken zijn sowieso een zwak punt). Het is overigens te repareren/vervangen en kun je weer anderhalve ton door rijden.

      Login om te reageren
  2. bunnylebowski zegt

    30 december 2023 om 08:16

    Dank @willeme heb dit verhaal weer met veel plezier en vooral interesse gelezen. Zie veel overeenkomsten qua mogelijkheden voor mijn eigen F11, waarbij oa door jouw artikelen ik steeds meer geïnspireerd ben om die te verlagen. Juist xdrive icm adaptief onderstel schrikt mij daar in af, leuk om te lezen dat jij gewoon schijt hebt en het doet.

    Herkenbaar qua modus trouwens, vind dat nadeel van de F generatie. Ik hoef zeker niet de achterlijk uitgebreide mogelijkheden van BMW vandaag de dag, maar de gasrespons apart had wel fijn geweest. Nu is mijn workaround de sport modus instelling op sneltoets 8 en dan alleen het onderstel aanklikken. Op zo’n winderige dag als gister is de auto in sport qua onderstel mega fijn, maar heb ik gewoon geen zin in die agressieve gasrespons.

    Ik had liever een sport+ gehad met gasrespons en sport++ met tractie uit.

    Enfin. Mooi verhaal dus weer !

    Terug naar de koffie..

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      30 december 2023 om 09:00

      Sluit ik me bij aan, mooi verhaal en interessante techniek. Jammer dat fabrikanten dergelijke onderstellen niet gewoon in de optielijst hebben staan. Waarschijnlijk omdat ze dan moeten bekennen dat ze goedkoper en minder spul als standaard te monteren.

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        30 december 2023 om 11:18

        @hotze: ja, daar verbaas ik mij ook altijd over. Er zijn maar weinig auto’s die er niet van opknappen. Het is ook een beetje tweeledig: met name de demper verliest zijn werking met de jaren. Dus dat vervangen levert in veel gevallen een veel prettigere rijdende auto op. Maar ook in vergelijking met een nieuwe auto is een goede schroefset een goede upgrade die het zeker waard is.

        Login om te reageren
    • willeme zegt

      30 december 2023 om 10:12

      @bunnylebowski:

      Dankjewel! Ja, die rijmodi zijn een beetje onhandig. Op deze manier is de auto in ‘comfort’ precies goed om er lekker mee te sturen.

      Voor een F11 met xDrive en adaptieve dempers zijn er ook wel wat mogelijkheden. Je zou een verlagingsveer voor kunnen doen in combinatie met vier verse originele (of betere) dempers. Een schroefset kan wel, maar je zit met de verlaging achter (luchtvering). Ik zou hiervoor wel naar een goed adresje gaan en topkwaliteit spullen uitkiezen. Het kan snel verkeerd uit pakken bij een F11 met de balans voor-achter.

      Login om te reageren
      • bunnylebowski zegt

        30 december 2023 om 14:42

        @willeme ja das dus beetje wat ik ook lees op de fora. En dan denk ik Mwoah geef dat geld liever uit aan wat technische / motorische upgrades want zó erg stoor ik me er ook niet aan.

        Mja. Het kriebelt altijd hè om te blijven investeren in zo’n ding

        Login om te reageren
  3. denx zegt

    30 december 2023 om 08:27

    Foutje in de tekst: ‘niet geheel ontoevallig’ = geheel toevallig. Toeval is echter geen sprake van als de trip al ‘op de planning staat’.

    Login om te reageren
  4. Johanneke zegt

    30 december 2023 om 08:43

    Gaat helemaal mis Willeme. Je kan nu niet meer over de vangrail kijken, je hebt geen overzicht meer, en in en uitstappen wordt volstrekt onmogelijk. Beter had je de auto verhoogd en de lak van de bumpers afgehaald.

    Oh en 400 kilo gewicht toegevoegd.

    Login om te reageren
    • ukbob zegt

      30 december 2023 om 09:51

      Haha, inderdaad!
      Én ombouwen naar voorwielaandrijving, das niet voor niks het meest voorkomende concept.
      Ow en een scherm met touchscreen inbouwen, we gruwelen van knoppen, alles moet touch!
      Verder nog een trekhaak en een 20jaar oude Adria erachter en hij is echt af.

      Login om te reageren
    • Robert zegt

      30 december 2023 om 10:11

      Dan moet @willeme z’n schoonzus een lift geven. 😜

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        31 december 2023 om 13:14

        Was zn zus toch..? 😂

        Login om te reageren
  5. jippie zegt

    30 december 2023 om 09:19

    Ik krijg nu een sterk vermoeden waarom BMW op de M-sport onderstellen breedsets monteert. :-)

    Login om te reageren
  6. rogerzz zegt

    30 december 2023 om 10:54

    Interessant artikel, ik heb een F30 330e en die heeft vanwege de accu’s achterin een iets stuggere vering achter blijkbaar, maar een setje daarvoor kopen is ook lastig. Dat overweeg ik wel, maar juist omdat hij te comfortabel is in mijn optiek en de veerweg juist te lang is. Bij een hoogteverschil in het wegdek stuitert hij net iets teveel omhoog, en daardoor ook omlaag. Maar dat is ook deels doordat ik 225/17/50 bandjes heb, die 255 voor vind ik wel erg intens.

    Lang artikel, maar geen prijs, wat kostte dit geintje alles bij elkaar? En de Audi A6 ziet er ook nog steeds erg fraai uit ondanks dat ie weg is.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      30 december 2023 om 11:29

      @rogerzzz: goede vraag! De Cobra Evo-S is er al vanaf 1.199 euro. Dan moet je ‘m nog wel monteren, uiteraard.

      Bij PSR rijdt er ook een medewerker met een 330e F30, dus wellicht eens een proefritje maken om te vragen hoe dat bevalt?

      Login om te reageren
    • jzaero zegt

      30 december 2023 om 23:27

      Hi! Zoals Willeme inderdaad zegt, hebben we inderdaad ook een F30 330e op de betreffende set in ons team rijden. Deze set is recent ook TUV gekeurd op de F30 330e, dus er zit inderdaad een zwaardere veer op die geschikt is voor deze auto. Stuur ons op PSR Parts inderdaad een berichtje en ik help je graag verder met een goed advies en je kan altijd even proberen een afspraak te maken om mee te rijden (de auto staat niet altijd op de zaak).

      Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    30 december 2023 om 11:02

    Ongelooflijk wat een paar centimeter voor de looks doen. Ineens kloppen de wielen! Ik dacht er uit te zijn met een KW V1 voor de 159 (mooie prijs/kwaliteit verhouding) maar nu twijfel ik weer…

    Login om te reageren
  8. MarcoM zegt

    30 december 2023 om 11:32

    De BMW oogt op deze manier eerder chique dan stoer. Prachtige wagen!

    Login om te reageren
  9. kniesoor zegt

    30 december 2023 om 12:27

    Mooi verhaal ! En ben het heel erg eens met je observatie vwb de (irritante) neiging van F3x-en om om de lengteas te rollen, ook een M4 met een standaard onderstel met adaptieve dempers heeft daar nogal last van. Een Competition schijnt wat dat betreft beter te zijn. Maar daar schiet ik geen reedt mee op, die versie bestond nog niet toen ik de mijne kocht. Dus kijk reikhalzend uit naar welke modificaties jij tzt gaat aanbrengen om de lengterol uit je F31 halen en hoe succesvol die ingreep gaat zijn.

    Login om te reageren
  10. bottestudent zegt

    30 december 2023 om 20:01

    Ik heb een F36 van eind 2016 ook high executive en vindt de besturing vrij zompig. In sport wordt het iets zwaarder maar het directe blijft gevoel blijft uit. Misschien ook maar eens iets aan laten doen.

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      30 december 2023 om 23:30

      Precies dit was het geval recent bij een klant van ons, een F36 440i voelde op verlagingsveren nog net niet goed genoeg, bleef zompig en veel nahobbelen. Sinds dit weekend voorzien van een Cobra EVO S set en de klant is volledig van zijn klachten af, veel strakker maar ook veel comfortabeler. De scherpte in het sturen kan je misschien iets verbeteren door een agressievere uitlijning, stabi’s die wat agressiever zijn, of als je echt gek wil, camber en caster aan te passen door bijv. iets met camber plates te doen (maar wel echt goede pakken, niet goedkope, teveel risico op lawaai). De F-series blijft echter een stuk minder scherp dan een E9x. Je kan ons altijd even berichten op PSR Parts voor wat meer info,

      Login om te reageren
  11. bart1976 zegt

    30 december 2023 om 20:47

    JW, volgende punt op de agenda: audiovolt montage! Ergens in Januari doen?

    Login om te reageren
  12. racerx zegt

    31 december 2023 om 13:16

    Dat nieuwe onderstel schreeuwt om een paar extra pk’s. Was destijds met je E91 een zeer vermakelijk artikel, het chippen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North