Autoblog advies: Autobahnstormer voor 60k

Auteur: , 114 Reacties

Vandaag een uitgebreide en extra dikke editie van Autoblog advies!

Mercedes

Het is de ideale, enigszins bereikbare droom. De topuitvoering van het leaseblik. Zo’n BMW 318d is natuurlijk een prima auto en met een M-Sport pakketje lijkt het zelfs nog wat. Maar stiekem droom je gewoon van een M3. Een Ferrari, Lamborghini of McLaren is natuurlijk superleuk, maar we weten allemaal dat dergelijke exotica voor de meesten niet tot de mogelijkheden behoort.

Maar als je hard werkt, goed spaart en je echtgenoot (M/V) weet te overtuigen, dan is een M3 mogelijk. Zeker als je kijkt naar een gebruikt exemplaar, dan komt het wel heel erg dichtbij. Natuurlijk zijn de kosten om het rijdend te houden 3 keer hoger dan bij die 318d, maar hey: vakantie is overrated en de kinderen kunnen best een extra krantenwijk (of drie) nemen.

Als we onze lezers ergens graag mee helpen zijn het wel luxeproblemen. Autobloglezer Rob heeft een mega-groot probleem, dus hij klopte bij de burelen van AB aan voor advies. Rob is is op zoek naar een Dikke Duitser. Het liefst een Hele Dikke Duitser. Graag met minimaal 350 pk. Hij organiseert diverse rally’s met snelle auto’s, dus het is wel handig dat hij er niet direct uitgereden wordt. Het mag eigenlijk van alles zijn, behalve een stationwagon (of SUV). Dus de keuze is beperkt tot een sedan, coupé of cabriolet.

Afijn, om een goed beeld te krijgen van de wensen en eisen van Rob, heeft hij onderstaande tabel ingevuld:

Huidige /vorige auto's:Range Rover Supercharged / Mercedes CLK230 Kompressor
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€60.000
Jaarkilometrage:10.000 km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Zin iets nieuws
Gezinssamenstelling:n.v.t.
Voorkeursmerken /modellen:Liefst Duitse premium
No-go modellen / merken:Liefst geen station

Uiteraard zijn er drie auto’s die direct bij de liefhebber van Duits en dik naar boven komen drijven: de Audi RS5, BMW M3 en Mercedes C63 AMG. Die zitten er dus absoluut bij. Maar zijn er nog meer opties? Dit zijn onze aanbevelingen:

BMW M3 Coupé DCT (E92)
€60.000
2013
35.000 km
Tot voor kort was de M3 altijd de standaardkeuze is in zijn segment. De combinatie tussen prestaties, prijs, circuitwaardigheid, performance en praktisch gemak is gewoon dik voor elkaar. Ook in de E92 M3 (rijtest), de enige M3 met een atmosferische V8. Niet dat de huidige M3 motor slecht is, maar zelfs als je normaal rijdt voel je dat dit iets bijzonders is. In het budget kun je kiezen voor de laatste exemplaren met niet al teveel kilometers. De handbak is puristischer, maar de DCT is heel erg goed. Minpunten van al die techniek: je moet er goed voor zorgen. Check het advies van Wouter hier.

BMW

Mercedes-Benz C63 AMG (C204)
€55.000
2012
60.000 km
De rechtstreekse concurrent is de Mercedes C63 AMG (rijtest). Kijk je naar de blauwdruk van de layout, dan zijn het bijna identieke auto’s. Een luxe en sportieve Duitse coupé, op basis van een D-segment middenklasser met atmosferische V8. De C-klasse heeft echter altijd een automaat en 2,2 liter slagvolume méér dan de BMW M3. Dat betekent altijd en overal vermogen en koppel. Deze auto is een beetje de laatste der Mohikanen. Een verschil is er ook: de M3 lijkt wat mooier op te drogen dan de wel heel expressieve Mercedes. Ach, dat vinden we over 15 jaar superdik en maken we er een lijstje van. Bij toeval heeft Wouter onlangs een aankoopadvies gemaakt.

Mercedes

Audi RS5 Coupé
€57.000
2012
90.000 km
Tsja, de Audi kan dan niet achterblijven als de Mercedes en BMW genoemd worden. De Audi RS5 is net als zijn twee Duitse concurrenten een bijzonder Dikke Duitser. Net als de Mercedes altijd een automaat, alhoewel de S-Tronic aanmerkelijk beter bij de les is dan de wat trage MCT van Mercedes. Een groot verschil met de andere twee is de vierwielaandrijving. Dat betekent dat de RS5 (rijtest) een wat volwassener en meer allround karakter heeft. Of dat je ding is, is een tweede. De RS5 is zeker niet verkeerd, maar de B7 RS4 is een aanmerkelijk betere rijdersauto dan deze RS5, terwijl de S4 met bijvoorbeeld een MTM-pakketje in het dagelijks gebruik gewoon sneller en fijner is.

Audi

Mocht je twijfelen tussen deze drie dan is het misschien een idee om te kijken naar deze video-vergelijking. Daarin zullen @CasperH, @Wouter en een haarloze @Sacha hun professionele doch vermakelijke oordeel geven.

Mercedes-Benz SLK 55 AMG (R172)
€55.000
2013
30.000 km
De eerste SLK in AMG-uitvoering was een deceptie. Een karakterloze V6 gekoppeld aan een trage automaat op een sponzig chassis. Wow, best knap. Gelukkig heeft AMG zich weten te hervinden, de tweede generatie (R171) was al mijlen beter en de laatste versie is helemaal af. Het blok is iets minder krachtig dan de C63, maar je komt echt niet te kort in deze Chanel-skelter. De 5.5 V8 is eigenlijk een ’63’ V8, maar dan zonder turbo’s. Dus qua betrouwbaarheid zit je wel goed. Nog een voordeel is de relatieve onbekendheid, waardoor de prijzen prima te doen zijn. Approved bij @Sacha, dus dan weet je dat het goed zit.

Mercedes

Porsche Panamera Turbo (970)
€53.000
2009
90.000 km
Hoeveel auto wil je voor je geld hebben? Het kan sneller, ruimer en luxer in de vorm van de Porsche Panamera Turbo. Ok, de auto is niet de mooiste, maar de specificaties staan buiten kijf. Een 4.8 twin-turbo V8 met 500 pk, zeventraps PDK, vierwielaandrijving en een topsnelheid van ver over de 300 km/u. Veel vind je niet in het budget, dus voor een 4.8S gaan is een optie. Er zijn wel een paar kleine punten waar je op moet letten, deze vind je in dit AB-Aankoopadvies.

Porsche

Maserati Gran Turismo Automatica
€55.000
2008
75.000 km
Natuurlijk is Duits lekker. Maar het is ook een beetje, ehh, saai? Ja. Eigenlijk wel. Voor hetzelfde geld kun je namelijk ook in een Maserati Gran Turismo (rijtest) voorrijden. Dat is wel een zeer aantrekkelijke propositie. Nee, het is niet de meest sportieve auto. Maakt ook niet uit, want dat pretendeert de auto ook niet. Het is een comfortabele vierzitter waar je prima een robbertje mee kan stoeien als je dat wilt. Het geluid is hemels, evenals het koetswerk. Ok, echt snel gaat het niet. Het is een Italiaan: veel geschreeuw en weinig wol. Ook erg onderhoudsintensief. Maar kijk dan hoe mooi de Gran Turismo is:

Maserati

Jaguar XKR Coupé
€55.000
2011
70.000 km
Eigenlijk compleet het tegenovergestelde van de Maserati, ondanks dat het beide pure klasbakken zijn. De Jaguar is aanmerkelijk krapper achterin, mocht dat belangrijk zijn. De Jaguar (rijtest) is introverter dan de Maserati. Maar de Jag is ook flink wat sneller. Dankzij een flink hoger vermogen (510 pk), nog meer koppel (650 Nm) en een relatief laag gewicht is een E92 M3 een makkie om los te rijden op de Autobahn. Qua stijl is de Jaguar onnavolgbaar. Dat is op zich wel lekker, ook na 10 of 15 jaar is het gewoon een stijlvolle auto. Dat is van een M, AMG of RS product onmogelijk om te zeggen.

Jaguar

Lexus IS-F (XE20)
€40.000
2009
50.000 km
Het geld hoeft niet per se op, natuurlijk. De IS-F (rijtest) is een uitstekend alternatief op de Duitse Drie. De 5.0 V8 is uit de kunst: beschaafd wanneer het moet, bruut wanneer het kan. Qua prestaties kom je niets tekort, dankzij de achttrapsautomaat en 426 pk kom je altijd vooruit. Qua betrouwbaarheid hebben deze auto’s een serieus goede reputatie. Ondanks de specificaties is het natuurlijk gewoon een Lexus en die gaan uit principe niet kapot. Je moet wel even goed zoeken, want ze zijn nieuw niet veel verkocht. Maar heb je een goed exemplaar heb je er een topauto aan. Rijdt gewoon beter dan zijn opvolger, de RC-F.

Lexus

Yolo: Bentley Continental R Mulliner
€50.000
1994
140.000 km
De Yolo komt deze week van onze zeer gewaardeerde vriendelijke vriend @MauritsH. Hij verstond ‘Zo dik mogelijk voor 60 mille’ en moest gelijk aan deze denken. Ok, met 360 pk haal je nét de minimum grens qua vermogen. Qua koppel maakt de oude 6.75 turbo dat helemaal goed, overigens. Dit is nog een Bentley uit een tijd dat ze echt aristocratisch waren. Niet perfect, maar dat was juist de charme. Ondanks de bizarre afmetingen kan Roel van Velzen niet achterin zitten (© MauritsH). Ook de bagageruimte valt tegen en het brandstofverbruik is desastreus. Maar je komt wel voorrijden als een echte gentleman!

Bentley

Maar natuurlijk: Porsche 911 Carrera (997.2)
€59.000
2009
100.000
Je dacht dat we deze vergeten waren? Maar natuurlijk niet. Het is een beetje te standaard voor woorden, maar de 911 is eigenlijk de Alfa 159 in zijn klasse: het is het antwoord op al je vragen. Tip: ga voor de standaarduitvoering voor het ware 911 gevoel. Met een handgeschakelde 911 Carrera heb je alles wat je nodig hebt. Perfect om elke dag in rond te rijden, maar je staat zeker je mannetje op het circuit. Hiervoor loont het overigens om in Duitsland te kijken, want in Nederland betaal je best veel voor een saai exemplaar met veel kilometers. Bekijk even deze video waarin @CasperH uitlegt waar je op moet letten.

Porsche

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



114 reacties

Ik zie de meerwaarde van een M/AMG/RS niet voor een autobahnstormer.
335i is bijna net zo snel, goed te tunen en prijstechnisch veel interessanter.
@alcantara: of de nieuwe C43 AMG die ook niet moet onderdoen ;-)! Of de S4/5.
Voor dat geld heb je een knappe jonge occasie met bakken opties die het autobahn stormen aan 250km/h nog comfortabelder maken…
@alcantara: idd, een 335i is echt bang for your buck, je moet de m3 wel echt graag willen wil je voor die gaan
@alcantara: je weet dat prijstechnisch geen woord is he?
@wildewesten: voor een taalnazi (officieel ook geen woord, wordt ook veel gebruikt en is daardoor eigenlijk ook gewoon een woord) ben je wel slecht in streepjes op een klinker hè?
@wildewesten: hij gebruikt het als woord, en klinkt logisch genoeg, dus ik vind het een woord ^^

Selfie was ook ooit geen “woord”
@wildewesten:
Wil jij hier iets uitproberen jôh?
Dan zal ik je ff optelefoneren
Om je te vertellen dat ik helaas infuus van je word.
Ik heb net door de natte regen gelopen, gelukkig was er geen witte sneeuw zodat er niemand dodelijk is verongelukt.
@wildewesten: Je weet dat je iedere zin met een hoofdletter begint?
Die Mercedes McLaren SLR op een domeinen veldje in Tsjechië van gisteren is wellicht een buitenkans met dit budget!.
Rob wil Duits en dik en snel. Rob lijkt al naar een M3. Voor Rob wordt het dus een M3. Maar 1 ding is zeker, dit is niet onze @rob.

Maar Rob, succes met de zoektocht naar een leuke M3.

P.S: een Aston Martin DB9 kan ook. Dan rij jij, als organisator, het meest stijlvol jouw rally. Geen DB9? Een V8 Vantage dan! Misschien wat ouder? DB7! Of hardcore? Dodge Viper! Of misschien iets nieuws wat je het meeste fun kan bieden? BMW M2! Is tenslotte ook Duits…
BAM! Over stijlvol gesproken:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=290032792

Nog stijlvoller:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=299738158

Het allervetst:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=302874429

Zoveel redenen om geen M3/C63/RS5 te nemen…
@viezefreddyw:
Ouwe romanticus !
@desjonnies: Dat dacht mijn vriendin in eerste instantie ook totdat ik haar meenam naar onze eerste date… Uiteindelijk werkte het wel.
@viezefreddyw: wow, die intercepter! Zou die verkoper niet een leuke 430 willen?
@lekbak: Verkoper is die Nico Aaldering ofzo. De 430 is denk ik nog te jong.. Maar inderdaad, erg gave bak!
@viezefreddyw: over die M3 gesproken, wellicht dat @gregorius nog wat leuks te vertellen heeft? Ik meen mij te herinneren dat hij een M3 E92 voor de deur heeft staan.
@Edge: Klopt, een rode cabriolet. Mooi ding.
@viezefreddyw: Dank :)
@Edge: was er laatst ook niet iemand die zijn m3 na enkele maanden alweer de deur uit had gedaan en een rs6 had gekocht. Misschien eens aan hem vragen wat hij van de m3 vindt…
@edge: Als M3 eigenaar kan ik inderdaad vertellen dat na een lange zoektocht de M3 voor mij alles wist te bieden wat ik nodig had.
Het blok is simpelweg geniaal. Vergelijken met de RS5 van een collega van me (20 pk meer) zou ik m niet omwisselen. De DCT van de M3 is ook heerlijk: het heeft niks te maken met een normale automaat.
Het infotainment systeem van de M3, er zijn er 3, is sinds de update van 2010 goed. Volgens mij had ie rondom ’14 weer een update; maar dan kijk je dus naar zo’n beetje het laatste modeljaar.
Ik ben wel eerlijk om te zeggen dat de rest van het interieur van de 3-serie niet geweldig is. Het moet je net liggen. In die klasse vind ik dat Audi het beter voor elkaar heeft.
Vanbinnen in een RS5 heb je het idee dat je in een veel grotere auto rijdt als in een M3; ook iets om rekening met te houden.
Uiteindelijk is het voor mij een beetje borsten-billen verhaal. Lelijke billen op een verder heerlijk wijf: niks voor mij. Prachtige vrouw zonder borsten, maar mooie billen: prima. Zo is het ook bij de M3 voor mij: in een Panamera Turbo kan je een prachtig vollederen interieur krijgen. In mijn eigen Infiniti is het interieur al mooier; maar de plus punten van zo’n M3; dat brengt elke keer weer een lach op mijn gezicht.

En de andere merken. Een mooie Gran Turismo of een DB9 in de juiste kleuren; dat vind ik misschien nog mooier dan een m3; echter, als daar iets aan mis is…. Gelukkig voor mijn bankrekening hebben die ook geen hardtop-carbio.
@viezefreddyw: ik zou ook een M3 verkiezen boven de Merc of Audi. De M3 is een betere rijdersauto, betere afwerking en kwalitatief hoogwaardige materialen.
@rufctr01: lol… betere afwerking dan een Audi… uhuuuuuuu
@viezefreddyw: Oh die 456 GT . . . . .
@viezefreddyw: Hee Freddie, bedankt voor de suggesties, maakt het wel allemaal weer stukken moeilijker ;) Ik ben inderdaad de Rob die hierom gevraagd had, het blijven lastige keuzes… Komt in 2017 een mooie nieuwe RS3 in met state-of-the-art infotainment met virtual cockpit, matrix LED,400 pk, etc. Verder weinig spannends, maar toch!

Wat betreft de DB9, erg leuke auto maar helaas zal ik dan niet de show stelen met mijn rally’s. Op mijn website kan je de deelnemende auto’s vinden: http://www.wheelsofthrill.com/nl-evenementen/avr2017/deelnemers Mocht je een leuke auto hebben kan je trouwens nog mee doen, nog maximaal 2 plekken over haha! Daarbij moet ik veel spullen meesjouwen dus momenteel voldoet de Range Rover Supercharged (2011) daarvoor prima (overigens niet van mij, mag hem thuis gelukkig lenen!).

Huidige CLK230 cabrio full option uit 2002 is leuk en kost vrijwel niks, maar oogt beetje ouderwets helaas dus ben een beetje aan het oriënteren. Ik lees met veel smacht alle reacties…
@robbie1204: Oh en hij is voor dagelijks gebruikt, 25k km per jaar. Staat fout in de beschrijving! Dus die super stijlvolle auto’s in jouw suggesties zal ik dat maar niet aandoen, die kan je beter met mooi weer rijden lijkt mij :)
@robbie1204: Kolere, dat zijn mooie deelnemers! Natuurlijk steelt de One-77 de show! En ja ik heb wel een leuke auto, een Ferrari F430 Spider. Maar zelfs die auto valt daarbij in het niet… Ik zal er eens over nadenken om mee te doen. Maar als de boel al vol is geboekt is er vast nog wel een ander evenement die je organiseert. Succes met de rally maar bovenal veel succes met je zoektocht. Ik ben erg benieuwd wat het mag gaan worden.
@viezefreddyw: Bedankt voor het compliment, de One-77 is inderdaad de eyecatcher met een brul uit de uitlaat waar maar weinig auto tegenop kunnen, echt een beauty (rijdt wel voor geen meter, hel in praktisch gebruik heb ik me laten vertellen!!!) Een F430 vind ik persoonlijk erg mooi met een belachelijk lekker geluid. Volgens mij zitten ze daarbij nog eens in de lift qua prijs, of zijn dat enkel F1 modellen? Weet er niet het fijne van namelijk.

In principe zijn er nog 2 plaatsen over, min of meer al toegewezen maar nog niet definitief toegezegd. Ben afgelopen weekend nog bij mijn vrienden van PACE geweest, hoop dat zij tijd kunnen vinden dat weekend, zou helemaal mooi zijn. Loods stond bomvol met exclusieve parels, gewoon bizar.

Hou de website en Facebook in de gaten zou ik zeggen, dan zie ik je graag eens verschijnen met de Ferrari, erg benieuw! Als het zover is zal ik dit zeker laten weten, wellicht plaatsen ze dan wat leuke foto’s. Kan wel nog eventjes duren, was meer voor over een jaartje ongeveer (zit ik financieel wat makkelijker voor evt onderhoud en wat rustiger qua werk, ik doe nu namelijk mijn promotie onderzoek).
@robbie1204: Ik heb eigenlijk geen idee of de F430 weer in de lift zit. Volgens mij zijn ze niet veel verder gezakt dan een ton in waarde. De 360 wel maar die begint ook al aardig te stijgen. Ik denk dat de F430 daarop aan het meeliften is.

Ik heb even op je site gekeken en het ziet er heel erg leuk uit. Geen gekke prijs, een rally die niet al te lang duurt en een leuke route. Ik zal de boel in de gaten houden en wellicht ga ik mee. Bedankt!

In ieder geval succes met alles. Zo te lezen ben je lekker druk met van alles en nog wat.
Een handgeschakelde M3 E90. Atmosferische V8 sedan. Praktisch en puur. In deze klasse is bmw heer en meester.
Mercedes S600 of S63/65 uit de W/V221-facelift generatie. Lekker snel, lekker comfort, lekker dik. Een E (W211) AMG kan ook altijd. Als ik helemaal voor de yolo zou gaan: een Dodge Challenger SRT8 of de Charger SRT8.
Wat een slechte suggesties zeg. Voor 60k koop je zat snelle/exclusieve auto’s met minder dan 50k km’s. 60 000 euro stuk slaan op een 911 carrera met 100.000km, die is gek! Als je goed zoekt koop je veel meer value for money. Duitsland is een goede suggestie om te zoeken. Succes!

-Edit: dat staat letterlijk in de tekst:

Hiervoor loont het overigens om in Duitsland te kijken, want in Nederland betaal je best veel voor een saai exemplaar met veel kilometers.


Bedankt voor je opbouwende kritiek-
@kritisch: vergeet je niet 15 a 20k rest BPM erbij te tellen?
@svenska_aeroplan_ab: bij oudere auto’s valt het reuze mee. Een recent exemplaar zal wel aardig wat kosten meebrengen. Klopt
@kritisch: reactie op de edit. Als je in NL zoekt vind je ook knappere exemplaren. Hier een rs5, 42k, 57k km’s en 2010: http://www.autotrader.nl/auto/audi-rs5/2010/grootebroek/7u6vu/audi-rs5-42-quattro-450-pk-automaat-orig-nl-quattr/ . Omdat je vraagt naar opbouwende kritiek. Gaspedaal is een goede zoeksite voor nederlandse auto’s
@kritisch: Maar in welke manier is deze RS5 dan een betere keuze? Dit is een ‘zo meenemen prijs’ bij een handelaar. Daarbij is deze RS5 twee jaar ouder dan diverse dealer exemplaren (gewoon met A1 garantie, grote beurt etc) die wij tegenkwamen.
@willeme: deze auto is allereerst 18 000 euro goedkoper. Minder kilometer. Alleen het bouwjaar is iets ouder. Wat betreft de garantie. Voor 18 000 kan je aardig wat lijden. Daarnaast is “garantie” ook het geval bij “zo meenemen”. 42000 euro is een bedrag waarvoor je heel wat kan verwachten. een groot motorisch mankement is dan ook zeker met succes te verhalen bij de handelaar. Als het onderhoudsboekje klopt, loop je met een auto in deze prijsklasse weinig risico. Remmen/banden en dat soort zaken is wel een risico. Maar dat valt naar mijn mening goed in te schatten.
@kritisch: nee, er wordt geadverteerd met een ‘zo meenemen’ prijs. Dat betekent dat je voor dat bedrag schriftelijk afstand doet van de garantie. Zal op de koopovereenkomst staan. Standaard procedure, trouwens.

Het risico wat je dan dus loopt is aanzienlijk: een nieuwe transmissie, set remmen of beurt kost aanzienlijk meer dan gewone A5.

Gezien het specifieke karakter van een RS5, M3 of C63 zou ik mij uitsluitend wenden tot een specialist of merkdealer. En dat is ook wat ik zou adviseren.
@willeme: zo werkt het recht niet ;) dit staat op de zogenoemde zwarte lijst. stel dat jouw stelling waar zou zijn. Dan zou de verkoper jouw kunnen laten tekenen dat je niet terug kan komen op een teruggedraaide kilometerstand. Mag duidelijk zijn dat je hier altijd mee kunt aankloppen en de auto kan teruggeven. kijk dat de remmen op blijken te zijn bij aanschaf, ja dat is een twijfel punt. Dit had je kunnen zien. Als er motorisch bijv. Iets groots is, kan je echt naar de handelaar. Laat de auto keuren bij een dealer. Dat zou mijn advies zijn. Maar advies is natuurlijk advies en subjectief
@kritisch: je doelt op dat elke verkoper verplicht is een deugdelijk product te verkopen. Daarvoor ben je vanuit de wet beschermt. Onderdelen die niet kapot horen te gaan bij normaal gebruik en toch kapot gaan, zijn ze verplicht te maken. Bijv. Als je aandrijflijn opeens op straat ligt.
@willeme: Goed advies.
Goedkoop is nog wel eens duurkoop in dit segment.
@kritisch: in Duitsland zijn de prijzen ook hoog. Zeker nu het economisch beter gaat. Er is alleen veel meer aanbod en je rijdt (voor de buurman) met een nieuw kenteken.
Bij Autobahnstormer denk ik aan een M550d. Heb zelf zo’n ding en is werkelijk bloedsnel. Maar ook zeker comfortabel en top rijgedrag!
@kazaluna: hij wil benzine…
@mar10us: m550i dan…
@mar10us: daar komt hij nog wel achter als hij elke 300km aan de pomp staat en weer voor €150,- Aral ultimate 102 kan aftikken.
@bartsmit: die €175 per maand aan wegenbelasting voor de M550d doet geen pijn wou je zeggen?
Quattroporte GTS – ‘genoeg’ vermogen. Charme, klasse & het beste geluid in zijn segment.
@jamesbond007: Is ook ziek maar met een vergelijkbare 550i x-drive kom je 6km minder ver per liter. Op een ritje van 1000km scheelt dat al 40-45 liter brandstof wat neerkomt op €70,- aan extra kosten. Dus als je 1000km per maand rijdt heb je de MRB-meerprijs van €85,- per maand aan MRB er al bijna uit.
M3…. The end
E92 335i N54 en zat geld overhouden voor de nodige tuning om deze richting de 400 of met andere turbos zelfs naar 500+ pktjes te brengen. Heerlijk veel koppel. Rij je tenminste een beetje vlot mee met de anderen :)
@allesmetturbo:
Of 870pk net als de bekende 335i van een NL’er met zijn 3 serie station haha
@allesmetturbo: tunen is voor petjes… 335i’s ook trouwens
Mis hier wat out of the box advies. Alles is wel zeer voor de hand liggend.
Voor dat geld moet er ook wel een geschikte Alpina B3 of 5 zijn te vinden toch? Lijkt mij een prima autobahnstormer.
@dwersbongel: idd! Ik moest wel heel ver scrollen voordat er iemand over een Alpina begon..
@josvanrey: Haha ja. Maar veel reacties op reacties.

Eigenlijk had er een Alpina in de lijst moeten staan.
Zoals eerder gezegd, als je bang for buck wil pak een 335i, met een simpele chip ben je al sneller dan een M3, kun je gelijk zien waarom atmosferisch out-dated is trouwens

Een M3 is fantastisch alleen als je het rationeel gaat bekijken is het een domme keuze naast een 335i, overigens valt het onderhoud van een M3 reuze mee imho, kijk alleen goed of de lagerschalen al vervangen zijn als je naar een M3 rond de 90-100k km’s gaat kijken, dit is een echte aanrader, zelf laten doen door een expert is zon1500-1800 euro
Voor dat geld moet er ook wel een geschikte Alpina B3 of 5 zijn te vinden toch?
Lijkt mij een prima autobahnstormer.
@dwersbongel: oeps… daar ging wat fout.
QP Sport gts zoals hieronder al gezegd wordt. Neem ook eens een kijkje in duitsland, misschien een GT-R of R8? Trowuens is die prijs wel erg hoog voor een C63, hier in nl staan er genoeg met niet al teveel kilometer voor 45 k<
Dit is een heerlijk dilemma. Ik heb altijd gezegd dat de E92 met V8 mijn keuze zou zijn, maar uit dit rijtje zouden bij mij de 911 Carrera en XKR toch ook boven komen drijven. Man man wat een klasse-bakken. Ik zou de 911 kiezen omdat ik een saaie lul ben, maar ik zou toch vanuit die 911 jaloers kijken naar iedere XKR die mij voorbij rijdt. Wat een beauty!
@willeme: Ik mis alweer het YOLO advies! Voor mij de grootste reden om dit lijstje te lezen, altijd leuk. YOLO CL 65 AMG?!
@willeme: sorry, ik heb niks gezegd (Bentley).
centjes nog even in je zak houden en over een poosje een nette gebruikte ALFA ROMEO GIULIA QUADRIFOGLIO aanschaffen ;)
C63 AMG! Alleen al voor de sound.
Ik zou even kijken naar een f type, even snel zoeken en je hebt voor net iets meer dan 60k een v6s uit duitsland (incl kosten, helaas cabrio’s). Niet veel minder snel dan de bovenstaande opties maar veel nieuwer en in mijn ogen de mooiste auto op de markt met een geweldige soundtrack.
Cadillac CST-V uit Duitsland halen. Angstaanjagend en in Europa zeer ondergewaardeerd.
@thomasbol: Heb net al gekeken idd, staan er in NL geen te koop. Zou ook mijn tip geweest zijn anders..
Ik zou een c300 of c350 coupé nemen met een kuurtje van bijvoorbeeld Brabus. Daarnaast zou ik lekker een ktm superduke halen voor de adrenaline en de fun.
@lekbak: ok, dat is niet waar.

Ik had voor dat geld een opslagruimte in de buurt gekocht, een w123 230te, een w124 230te, een w114 280 coupé en een belastingvrij Mercedes busje.
@lekbak: als je dan een 123-er als 230 hebt zou ik de 124-er als 300 nemen en rustig varen op de koppel.
@homer55: de 123 is voor het mooie, de 124 het werkpaard. De 280 is een zuiplap en wat hoogtoeriger van karakter, vandaar de 230 in de 123 en de 280 in de 114 coupé.

In de 124 wil ik een sterke betrouwbare èn zuinige motor want die zou voor dagelijks zijn. Een 230 rijdt makkelijk 1:10 bij normaal (beslist niet zuinig) gebruik en is verreweg de beste benzinemotor geleverd in de 124 serie. Op een of andere manier is die 230 zo’n doorzetter. Het maakt niet uit hoeveel die mee moet nemen, het trekt altijd.
@lekbak: Helemaal mee eens. De 2.3 heeft lekkere koppel in het midden toeren gebied.
Je kan ook even in Duitsland kijken voor een M4. Die kan je voor €50k oppikken. Voor iets meer dan €60k heb je ‘m op Nederlandse platen.
Neem een duitser dat kunnen ze vast waarderen op de Autobahn
Wat te denken van Mercedes CL? Zo’n prachtige GT pas wel in t budget: http://ww3.autoscout24.nl/classified/292746141?asrc=st|as hier een CL63. Tien jaar oud en t design rijpt nog prima. Opvallend genoeg met slechts 42k kms. Liever toch geen AMG? Pak aan deze CL600: http://ww3.autoscout24.nl/classified/280162258?asrc=st|as Ook uit ’07. 173k kms. Ook zelfs goedkoper dan de CL63.
Of doe eens gek. Ga voor een DB7 Vantage: http://ww3.autoscout24.nl/classified/295962360?asrc=st|as

Uit t lijstje ISF of Yolo.
Audi R8? Lijkt mij een zeer goede optie.
Voor dat geld is de keuze voor mij heel makkelijk. Niet Duits en toch de beste autobahnsturmer… Nissan GT-R
@tvr1974: toch valt het mee hoeveel sneller een GTR tussen 100/200 kmh is tov C63, M5 etc
@timd: klopt wat je zegt. Scheelt minder dan een sec. Maar ja als er dan een paar snelle bochten komen dan ben je weer weg met de Nissan.
Overigens allebei ook leuk die benz en bmw maar als ik de keuze moest maken wordt het de Nissan.
Met mijn Honda ben ik overigens wel een stuk sneller dan die jongens.. maar ja die heeft dan ook maar 2 wielen weegt 170kg en heeft meer pk’s ?
Ilovemyfireblade
@tvr1974: meer pk’s? Betere verhouding bedoel je hopelijk… 350+pk op een motorfiets lijkt me gestoord.
@peug206: het zou niet de eerste zijn… Maar ik denk dat hij meer pk’ dan die 170 kilo bedoelt.
Audi S5 met het 3.0T blok, sta je niet elke 400km bij de pomp vergeleken de RS5 met atmosferische V8. Chippen en hij is nog sneller ook.
@mikkeloentje: 400 KM?! Dat is mij 1x gelukt… dat was trouwens 400 km snelweg en mijn CC op 120km/H … en met dat chippen, eens! Vriend van mij had een S5 3.0T 400 pk… net zo snel als mijn 4.2 RS4 met 450 PK, maar eerlijk is eerlijk… de RS4 modellen ogen net even wat bruter
@timd: Ogen bruter, klinken bruter en zijn bruter. S5 met een RS5 bodykit en een ovale milltek uitlaat dan maar als middenweg? Haha
@mikkeloentje: iemand bij ons in Apeldoorn heeft een S4 AVANT compleet RS4 uitgebouwd.. allemaal bij Audi laten doen…. enkel de remmerij was nog herkenbaar als S4 …. verder idem! Die gehele ombouw heeft ruim 25k gekost
@timd: Dan maar alleen de uitlaat en een tankpas haha
Audi rs6 sedan v10?
YOLO: W140 S600 uit 1998
Duits en premium? Dan is er maar een mogelijkheid, juist. De Opel Insignia OPC
2012/2013 S6 moet ook te doen zijn voor dat geld
Ik kom uit op een vermiljoenrode BMW 650i xDrive uit 2012 met km-stand 21.200, voor €38k (plus €15k bpm naheffing en 2% extra btw in NL) te koop in Düsseldorf.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/304010552
Een CL500 en voor 60k heb je dan echt een heel knappe.
Zijn we allemaal de Bentley Continental GT 6.0 W12 vergeten dan?!
TT-RS
BMW 6 serie
Volvo 850R ☝ Houd je bakken met geld over en met enkel een chipje kan je de s4, 335i etc nog best lastig maken op de autobhan!! P.s. bij de stoplicht heb je dan weer geen schijn van kans haha
@kennone: oude meuk uit vervlogen tijden.
U zei Autobahn? Ik zeg Shelby GT500! Als knalhard rechtdoor rijden dan toch het enige is wat hij kan, is dit dus de perfecte auto voor meneer Rob.

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/ford-usa/m1137145536-ford-usa-mustang-shelby-gt500-2010-bj-2010.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=95887
@peugeotgti: Helaas ook dagelijks woon-werk (5km) over paar rotondes en een ringbaan… Kan ook wel een bocht maken hoor, enkel snelweg zou niet leuk meer zijn he!
Liefst geen stationwagen, Porsche panemera….
Op zoek naar snelheid en comfort, en je wil exclusiviteit? Dan raad ik de Alpina B3/ B4 aan! Oh en die 997.2 is ook een steengoede keuze.
Vrij eenvoudig en standaard lijstje. Had na het lezen van de tekst wel iets anders verwacht. Vooral omdat je met zo’n budget toch echt alle kanten op kan. De eerste drie auto’s, de Panamera en 911 zijn waarschijnlijk ook overwogen door meneer Rob.
Ik heb gekozen voor lekker anders dan anders, want met dat soort auto’s val je over het algemeen toch wel aardig op. Daarnaast zijn dit volgens mij stuk voor stuk auto’s die aardig mee kunnen op de Autobahn, ook zullen deze opties ook nog enigszins comfortabel zijn volgens mij:

Laten we beginnen met optie 1 deze Opel Insignia OPC:

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=238301409&isSearchRequest=true&scopeId=C&fuels=PETROL&ambitCountry=DE&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&maxMileage=100000&maxPrice=60000&makeModelVariant1.makeId=19000&makeModelVariant1.modelId=35&makeModelVariant1.modelDescription=OPC&pageNumber=3

Het is geen 350PK, maar met 325PK moet je ook een heel eind kunnen komen. Al kun je voor jouw budget misschien ook wel een nieuwe kopen.

Optie 2 is deze Maserati Quatroporte:

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=231284413&fuels=PETROL&scopeId=C&ambitCountry=DE&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&maxMileage=100000&maxPrice=60000&makeModelVariant1.makeId=16600&pageNumber=8

Als het dan toch 350PK of meer moet zijn dan kan je dat beter maar in style doen met deze prachtige Maserati Quattroporte in donkerblauwmetallic met een beige Lederen interieur uit 2012.

Optie 3 is deze Jaguar XF-R met 510 PK en gegarandeerd comfort:

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=230239125&isSearchRequest=true&ambitCountry=DE&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&scopeId=C&fuels=PETROL&maxPrice=60000&maxMileage=100000&makeModelVariant1.makeId=12400&makeModelVariant1.modelId=24&makeModelVariant1.modelDescription=R&pageNumber=1

Naast deze XFR vond ik ook deze XFRS nog deze zit alleen akelig dicht tegen je maximum aan:

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=237655929&scopeId=C&ambitCountry=DE&isSearchRequest=true&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&fuels=PETROL&maxMileage=100000&maxPrice=60000&makeModelVariant1.makeId=12400&makeModelVariant1.modelId=24&makeModelVariant1.modelDescription=R&pageNumber=1&fnai=next

Maar wil je echt opvallen dan zou ik één van de volgende opties overwegen:

Als eerste heb ik deze Dodge SRT Challenger:

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=238368816&scopeId=C&ambitCountry=DE&fuels=PETROL&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&maxMileage=100000&maxPrice=60000&makeModelVariant1.makeId=7700&makeModelVariant1.modelId=8&pageNumber=5

Met een heerlijk 6,4 Liter V8 met maar liefst 495PK, kortom opvallen gegarandeerd.

Is dit echter niet opvallend genoeg kun je ook nog altijd voor zijn neefje gaan namelijk deze Dodge Viper:

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=239334095&isSearchRequest=true&scopeId=C&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&fuels=PETROL&ambitCountry=DE&maxMileage=100000&maxPrice=60000&makeModelVariant1.makeId=7700&makeModelVariant1.modelId=12&pageNumber=1

en niet zomaar een Viper, nee het gaat hier om een Dodge Viper van 2005 met 8,2 Liter V10 en 506PK met amper 30.000km op de klok.

Wel zijn dit Duitse auto’s dus er komt nog wat BPM overheen, maar een gemiddelde Nederlander zal niet zien dat ook maar één van deze auto’s geïmporteerd is, Daarnaast zullen de meeste auto’s na BPM ook nog wel binnen het budget passen.
Gewoon een nieuwe Audi S3 met 310 pk, 4,7 sec 0 tot 100 topsnelheid 268 . Ook nog best zuinig .
Best veel risico zo’n oude bak. Je bent zo €10 -15K verder als je een beetje pech hebt. Dan kost je M3 van 5 jaar oud je zomaar 70K en dat is best veel als je bedenkt dat je voor een ton een Jahreswagen haalt met alle garanties. En last but not least – een nieuw model rijdt. Wat ik hier zie is toch wel over de datum. Ga dan voor een echte klassieker.
Ik kijk ook alweer twee naar naar een jonge gebruikte Porsche 991 maar die krengen worden alleen maar duurder. Waarom zou ik voor een 2012 €12.000,- minder betalen dan voor een exemplaar uit 2015 die ook ruim boven de ton zit? Conclusie: koop een Jahreswagen.
@basbasbas: op basis van je argumentatie vind ik dat je helemaal gelijk hebt. Maakt mij niet uit wat je doet of vind. Het is een feit.
De lexus. In principe alles wat je verlangt én het blijft nog heel ook.
Waarom niet gewoon een 750i of A8 4.2. Voor op de autobahn en lange afstanden toch heerlijke auto’s. Stuk minder nerveus dan sommige andere genoemde auto’s.
Ja klopt, het stuurt minder leuk. Hier wil je de rally misschien niet mee rijden, tenzij je hem organiseert :-)
E 63 AMG, S 63 AMG, CL 63 AMG, S 65 AMG, CL 65 AMG, S 600 Lang, A 45 AMG, CLS 63 AMG. Allemaal heerlijke auto’s!
Een TT RS, een Jaguar xkr-s vind je in Duitsland ook al voor deze prijs of een zo goed als nieuwe Camaro ZL1… Niet duits, maar wel 580pk en 750Nm en een uiterlijk om van te smullen!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).