Europese autofabrikanten azen op jouw belastinggeld om de concurrentie aan te gaan met Chinese autofabrikanten.
Op een blauwe maandag studeerde ondergetekende Politicologie in Bolsjewieks Bolwerk Nimma. Een van mijn matties had dat ook al gedaan en zei tegen me ‘Jaapiyo, doe nu niet, is niks voor jou’. Dat bleek te kloppen. Toen een van de vragen in een tentamen was ‘wat vindt docent X van de crisis van de lege stoel?’ was ik er wel klaar mee. Maar in die korte periode, heb ik één belangrijk ding wel geleerd: in internationale betrekkingen geldt uiteindelijk uitsluitend het recht van de sterkste. Je kan alle verdragen sluiten die je wil, maar als het erop aankomt, dan is pure power, vooral bepaald door financiële en militaire macht, doorslaggevend.
ACEA
Dat roept natuurlijk de vraag op wat wij als Europa in de toekomst in de melk te brokkelen hebben. Is die melk bijvoorbeeld dan nog wel drinkbaar, of zit er lood in, omdat we een toekomstige TTIP/CETA met China hebben moeten sluiten? De Europese autofabrikanten zien nu in ieder geval al een scenario voor zich dat we met zijn allen in Chinese bakken gaan rijden. Voor hen natuurlijk een doemscenario, zo vertelt European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) dikke deur Eric-Mark Huitema aan BNR Nieuwsradio:
De automobielindustrie is één van de weinige industrieën waarin Europa nog echt leidend is. Het zou heel erg zijn als bijvoorbeeld China deze positie overneemt. Dat kost namelijk miljoenen banen.
Eric-Mark Huitema, wil bakken geld zien om geld te blijven verdienen
Belastinggeld
Om te voorkomen dat het zover komt, dringt de ACEA Europese overheden erop aan om subsidies op EV’s in stand te houden. In Nederland bijvoorbeeld worden die inmiddels afgebouwd. Door extra belastinggeld kunnen de Europese merken hun hete waren blijven verkopen aan belastingbetalers, of zoiets. Broodnodig aldus de ACEA, want de Chinezen zelf doen het ook:
Kijk naar een Zweeds merk als Volvo, dat al een tijdje in Chinese handen is. Dáár geeft de overheid wél subsidies en mede daardoor herstelt de industrie daar nu ook sneller.
Eric-Mark Huitema, had ook Mark-Eric kunnen heten
Laadpalen
Naast subsidies op EV’s, wil de ACEA ook meer investeringen van overheden zien in laadpalen, zodat EV’s aantrekkelijker worden om te kopen:
Daar is echt veel geld voor nodig, zo’n 3 miljard euro. Dat maakt de aanschaf van nieuwe elektrische auto’s aantrekkelijk. Het is eigenlijk een schande dat er nog plekken in Europa zijn zonder oplaadpalen.
Eric-Mark Huitema, wil dat de overheid zaait zodat hij kan oogsten
Zit jij erop te wachten om dikke belastingen aan de Europese autofabrikanten te geven om met je resterende monnie een EV te kopen van diezelfde fabrikanten? Of betaal je die belasting liever niet en koop je een EV die door Chinese belastingbetalers is gesubsidieerd? Laat het weten, in de comments!
mobieler zegt
Ik vind het altijd zo mooi dat dit soort grote Europese autofabrikanten volkomen kapitalistisch zijn ingesteld, maar zodra ditzelfde kapitalisme hun eigen handel bedreigt moet er met een soort socialistisch protectionisme ineens een halt worden toegeroepen aan datzelfde kapitalisme van ‘de ander’. Gaat niet werken. Chinezen bouwen binnen nu en een paar jaar net zulk goede auto’s, of betere, voor veel minder geld. Kun je leuk vinden of niet maar dit is het.
mashell zegt
@mobieler: de Japanners bouwen met zulke goede auto’s voor ongeveer hetzelfde geld, de Koreanen bouwen net zulke goede auto’s voor hetzelfde geld. Daarom denk ik dat als over een aantal jaren de Chinezen net zulke goede auto’s bouwen ze dan ook net zo duur zullen zijn. Bovendien is er nog de kans dat het heel anders loopt, dat de Chinezen net als de Amerikanen vooral voor de thuismarkt auto’s maken die hier helemaal niet aanslaan.
por100 zegt
De chinezen bouwen wel degelijk goedkoper omdat die hun Yen niet aanpassen aan de werkelijke koers. China is daar machtig genoeg voor.
Maar nederland of beter europa zou wel eens kunnen stoppen met china als ontwikkelingsland te blijven zien. Daardoor hoeven chineze producten geen kwaliteitskeurmerk te hanteren. Maar china is nu een economische wereldmacht dus die vlieger gaat niet meer op.
doublechevron65 zegt
@por100: Yuan lijkt me eerder dan de Yen…
pa045 zegt
@mashell: de meeste Europese merken passen al jaren hun design aan om de Chinezen te behagen. Zie het design van Audi en BMW de laatste jaren. Puur aangepast op de Chinese consument.
nissanfairladyz zegt
Het probleem is dat de wereldhandel in gevaar is, de Chineese overheid geeft gigantische subsidies omdat het zelf heel veel bedrijven heeft. China is gewoon 1 bedrijf, waarbij de staat zelf beslist waar welk geld naar welk staatsbedrijf vloeid. Ze hebben overal aandelen in.
Dit Chineese model is niet compatible met het vrije westerlijke capitalistische model, omdat China als LAND veel groter is. Het is een soort “Amazon”. Praktijken die Amazon doet is, o.a. producten onder de inkoopsprijs verkopen om zijn belangrijke concurrenten zwak te maken failliet te laten gaan of over te nemen.
China is de Amazon van de globale wereld, en speelt dezelfde truukjes als een bedrijf als Amazon die gebruikt maakt van monopolie positie machten om zo de markt te manipuleren.
Dit is een gigantisch complex probleem. Hoe ga je dit oplossen zodat het zowel goed is voor het westen als voor China? Ik zie niet echt een goede oplossing, en dit zorgt alleen maar voor aanzuiging van kennis, geld en macht richting China.
China speelt dit spelletje HEEL slim, en het is een lange termijn plan die langzamerhand steeds zichtbaarder wordt.
Dit is ook een voedende bodem aan het huidige fascisme wat mensen ontkennen. Maar Hitler kwam ook aan de macht omdat het zo slecht met Duitsland ging, en de Fransen hun onder de duim hadden. Dan krijg je ineens van die kwaaie rechtse fascisten die mensenrechten aan hun laars lappen.
En dan kunnen we een WW3 verwachten.
China weet dit, wanneer ze welvaart uit het westen zuigen dat fascisme kan opstaan, en daardoor gaan ze zich al voorbereiden op geavanceerde technologische zaken in het leger. Uiteindelijk na het opstaan van Fascisme zal het westen de “bad guys” zijn net als Hitler. En deels terecht, maar men vraagt zich nooit af waarom Fascisme ontstaat. Een economische balans is zeer belangrijk voor vrede.
Chinezen weten dat elektrische auto’s subsidie krijgen, en zien een gaatje om toe te treden tot de automarkt in het westen via een zeer voordelige manier, en een kans die andere auto fabrikanten niet zo snel kunnen aanpakken omdat het voor minder winst zorgt. En wij geven Aziatische auto’s ook subsidie ook… Niet goed.
Wat de EU eigenlijk moet doen is, subsidie op Europeese EV’s geven. De EU is een markt, wil je daar toetreden? Hou je aan ONZE regels. Niet Chineese. Rechtse mensen moeten juist meer PRO EU worden, zodat we ons kunnen weren tegen machten zoals China en USA in economische zinnen. Zodat fascisme niet op zal komen.
roelth zegt
@nissanfairladyz: Exact hoe de vork in de steel zit!
Jochempie zegt
Het is net de bankensector: lekker je gang gaan zolang het goed loopt, maar zodra er een dreiging op de horizon verschijnt zijn we ineens te belangrijk om om te mogen vallen.
lekkerlinksrijden zegt
Je kan als EU de importheffingen omhoog gooien op Chinese produkten, weer lekker in Europa gaan produceren
lavoro zegt
@lekkerlinksrijden: Dat lijkt mij de enige manier om het te vertragen. Op de lange termijn moeten “hier” productieprocessen toch aangepast worden om op een zakelijke manier goed te kunnen concurreren. Het blijft anders pleisters plakken toch?
maotje zegt
@lekkerlinksrijden: in europa produceren geeft als gevolg dat de producten vele malen duurder worden doordat we hier aan allerlei eisen moeten voldoen op gebied van veiligheid en milieu.
lekkerlinksrijden zegt
@maotje: het zal wat duurder worden, maar aan de andere kant zal het regeringen veel minder kosten omdat er meer mensen aan het werk zijn dus minder uutkeringen dus kan de belasting omlaag, zeker de eerste schijf. Daardoor kan het weer goedkoper worden en zijn we minder afhankelijk van andere continenten. Met de eerste Corona golf werd wel pijnlijk duidelijk dat we veel te veel afhankelijk zijn geworden van landen zoals China en India( om er maar 2 te noemen). In mijn ogen moet de EU ook zijn eigen farmaceutische industrie opzetten, betaald door de lidstaten die dan de medicatie tegen kostprijs kan afnemen, voor de andere continenten kunnen ze commerciële prijzen hanteren. Je houdt als EU alles in eigen hand tegen veel lagere kosten, dus goed voor werk en voor alle burgers
maotje zegt
@lekkerlinksrijden: belasting en werkloosheid is nationaal. De autoindustrie werkt internationaal en continentaal. Verlagen van belasting maakt daarbij niks uit, voor de rest van de wereld blijft het product te duur.
moveyourmind zegt
Klinkt als een goed plan…
Maar mijn boerenverstand zegt dat het niet gaat werken. Als de koeien van de buurman over de heining komen om in jouw weiland het gras op te vreten kan je er wel steeds meer kunstmest op strooien om te zorgen dat er zoveel gras staat dat ze het amper op kunnen, maar ze vreten jouw gras nog steeds op en hoe vetter die beesten worden hoe meer ze kunnen vreten…
Tot er één grote dorre bende overblijft.
Een goeie hoge heining met goed veel prikkeldraad, dat is het beste en het enige wat werkt.
jpsienen zegt
Haha Mark Erik.. dat markeer ik. Hai hai is die gozer de broer van Jan David ofzo..
mashell zegt
@jpsienen: hij is eigenlijk de broer van Willem Alexander maar dat weet hij zelf nog niet…
dees zegt
China heeft of had jaren lang en vrij hoge import heffing op auto import.
Gewoon hetzelfde hier doen
mashell zegt
@dees: China is, geloof het of niet, een derde wereld land en voor zulke arne landen is het normaal en geaccepteerd dat ze hun interne markt beschermen. Voor rijke westerse landen is dat niet normaal en eigenlijk ook niet gunstig. Want door import heffingen worden de producten duurder voor jouw consumenten.
goodvibrations zegt
@mashell: het ironische is dat wij door hen zo goed te hebben behandeld (en nog steeds!) straks het onderspit delven.. Ze zijn geen 3e wereld land meer…
mashell zegt
@goodvibrations: ik moet het iets nuanceren. China is geen 3e wereldland maar een ontwikkelingsland. Er zijn daar geïndustrialiseerde gebieden die misschien zelfs wel verder zijn dan ons maar ook enorme gebieden die nog heel erg arm zijn. Het zomaar als geïndustrialiseerd land beschouwen is niet fair voor al die arme mensen daar.
Esprit_de_Flandre zegt
@mashell: Moeten we daar eigenlijk mee rekening houden dat er “enorme gebieden die nog heel erg arm zijn” zijn?
Klinkt mss hard, maar is niet zo bedoeld. Wat ik bedoel is, China is een gigantisch land, en we doen weinig tot geen zaken met die arme gebieden, maar met de rijke, ontwikkelde, geïndustrialieerde gebieden. Moeten we China dan niet opdelen in twee of drie (fictieve) landen, die elk hun eigen behandeling krijgen? China een ontwikkelingsland noemen omdat het grote arme gebieden heeft is alsof men de EU een ontwikkelingsland zou noemen omdat er grote arme (vooral rurale) gebieden zijn in Polen, Roemenië, Bulgarije, Griekenland, Zuid-Italië, etc,… terwijl men in zaken met de EU vooral werkt met NL, B, F, D, …
En dus zouden voor Rijk-China dezelfde regels mogen gelden als voor EU, US, J, etc… en ontwikkelingslandregels voor Arm-China. Dat zou mss zelfs een stimulans zijn voor China om industrie te verschuiven naar die arme gebieden…
nissanfairladyz zegt
Ben je wel eens in China geweest? Met moet gewoon af van die “derde wereld” status. Misbruik maken ze ervan. En ik vraag me af of het wel een derde wereld land is, als je daar bent geweest. Er rijden daar ENORM veel sportwagens.
Marc zegt
Nee laat die elektrische autos lekker in China produceren goedkoper. Kunnen wij tenminste betalen om van 4 miljoen KT CO2 naar 2 te komen. Azie gaat snel van 18 naar 21 moeten zij weten toch
mashell zegt
@Marc: het zou een bewuste keuze van ons kunnen zijn om vervuilende industrie in het buitenland te laten en daar dan gewoon de producten van in te kopen. Maar als je onze enorm overgedimensioneerde veeteelt ziet dan zal dat wel niet zo gaan gebeuren.
arias zegt
In Europa produceren!! Wel allemaal naar China gaan om te produceren en eigen werknemers in de steek te laten en dan om hulp vragen. Nee haal de fabrieken terug naar Europa en verdeel het evenredig, en elk merk zoveel mogelijk in eigen land en niet allemaal dan in Spanje zoals Renault dat momenteel doet
henkp1 zegt
Renault haalt juist een groot deel van de productie terug naar Frankrijk.
Spanje is ook een grote producent voor Seat, VW, Citroën, Nissan en inderdaad Renault. Niks mis mee.
arias zegt
@henkp1: Goed dat ze groot deel terughalen, moet ook wel als een van de voorwaarden voor staatssteun. Ik vind het niet erg dat men in Spanje produceert, maar het is momenteel wel teveel, en niet eerlijk tegenover de Franse en Duitse werknemers. Andersom zou het ook niet eerlijk zijn als Seat massaal in Frankrijk zou produceren en weinig in Spanje.
herve11f zegt
@arias: Heeft Trump dan toch gelijk met zijn terughaal beleid?
henkp1 zegt
Wellicht is zo’n subsidie niet de beste manier, maar ik vind ook dat Europa moet proberen om veel minder uit China te importeren. Onze werkgelegenheid daalt sterk, ons geld verdwijnt naar dat foute land, onze technologie wordt gejat. En straks worden we letterlijk en figuurlijk door China onder de voet gelopen. De handelsbalans tussen EU en China is compleet scheef in ons (EU) nadeel.
davido89 zegt
Wat Donald Trump 4 jaar geleden al zei beginnen wij nu ook eindelijk door te krijgen..
Esprit_de_Flandre zegt
@henkp1: Koop dan ook geen Chinese rommel meer.
Ik weet het, soms is het niet gemakkelijk. Een tijd terug zocht ik een broodrooster, heb ieder exemplaar in de winkel omgedraaid, in de hoop een Europese te vinden, desnoods een Amerikaanse. ALLEMAAL Made in China.
Maar er zijn nog wel voor bepaalde producten Europese producenten. Als wat meer mensen die kochten, ipv naar het goedkoopste te grijpen, zou het al veel schelen…
rs999 zegt
Ik begrijp de term subsidie niet betreft bijteling op elektrische auto’s
Voorbeeld;
Ik had een volvo v60 plug in (cat €65000,=) van 2013 to 2018 in bezit.
0% bijtelling, volgens de term “subsidie” 50maanden X €660 => €33000,= bijtelling misgelopen staats inkomsten.
Wie zegt überhaupt dat ik voor deze auto gekozen zou hebben als ik 22% bijtelling zou betalen, never nooit.
Rij nu in een fiat panda bijtelling €98,=
Zou er nu een 0% bijtelling auto beschikbaar zijn dan had de staats kist minimaal €20,000 aan btw en bmp bij kunnen kisten.
Want dan had ik een Tesla model X voor de deur.
911targa zegt
@rs999; De meeste mensen kopen een Tesla zakelijk. Bij 0% bijtelling, ontvangt de overheid geen IB, de BTW kan worden afgetrokken als voordruk, VAMIL investeringsaftrek. Uiteraard zit er geen BPM op een elektrische auto en ook geen wegenbelasting.
Per saldo kost zo’n auto de overheid alleen maar geld. Elke andere auto levert geld op.
Dat weet u toch…..
mashell zegt
@911targa: bij 0% bijtelling wordt er dus alleen zakelijk met de wagen gereden en niet privé. Dan is het een stuk gereedschap, niet veel anders dan een draaibank in de fabriek.
net10 zegt
Europese fabrikanten hebben erg lang oude technologie uitgemolken, en lopen sjoemelen/ rommelen met de uitstoot. Om dit nu te belonen met extra belastinggeld lijkt mij heel slecht. Ze hebben miljarden verdiend, dit kunnen ze nu gebruiken om betere en concurerende elektrische auto’s te maken.
por100 zegt
Dit verhaal weer. Helemaal niet relevant in deze en toch …
Iedereen sjoemelde!!! En alle anderen maakte er gebruik van of faciliteerde het of keek een andere kant op. Get over with it.
maotje zegt
@por100: dus als iemand anders sjoemel is het ok dat jij het ook doet? Lekkere instelling heb jij.
por100 zegt
nee, ik doel erop dat de hele NEDC testmodus een grap was en dat er maar makkelijk door iedereen gebruik werd gemaakt om die meting gunstig te krijgen. Iedereen die bijvoorbeeld een prius of hybrid kocht wist toch ook dat dergelijke verbruikscijfers niet gehaald werden. Geen één auto kwam in de buurt van de opgegeven verbruikscijfers en toch kocht en reed iedereen een auto met cijfers die niet klopten. En niet één keer, nee decennia lang deden wij dat. Om dan het ‘gesjoemel’ (wat een framewoord op zich is) enkel bij de fabrikant neer te leggen is bijzonder onverschillig en om die onverschillige conclusie dan te gebruiken in een totaal andere situatie, in coronatijd, in relatie tot staatssteun van andere landen en in relatie van staatssteun aan bijvoorbeeld de vlieg- horeca- hospitality sector is dan uit verband getrokken.
Geen staatsteun aan bedrijven omdat ze sjoemelden terwijl iedereen daar aan meedeed is zwaar overdreven.
herve11f zegt
@net10: En de uitstoot van je EV word niet gerekend? Wat een hypocrisie.
por100 zegt
Hij heeft wel een punt dat europa de beste auto’s ontwerpt/maakt. Dat beschermen is geen slecht idee. Maar dan kan je beter bepleiten om Adriaan van Hooydonk naar China te verbannen en een normale ontwerper bij BMW aan de gang te zetten, dan bedrijven zoals BMW belonen voor de troep die ze ontwerpen.
W115 zegt
Wellicht een idee om een stroom Aziatische gastarbeiders naar de eu te halen ipv de fabrieken daar naartoe. Goedkoop produceren op eigen grond.
mopar zegt
@w115: nee want hier bestaat er zoiets als minimumloon. Verder zijn vaste lasten hier veel hoger dan in China en zeker gezien de huidige politieke situatie lijkt het me niet handig om honderden potentiële CCP spionnen naar Nederland te halen.
mashell zegt
@w115: je wilt de slavernij opnieuw invoeren?
por100 zegt
Die is er toch al? Of ben ik nu te cynisch. Ik vind het tranentrekkend, de werkomstandigheden in aziatische fabrieken, in Arabische stadions, op Afrikaanse of Spaanse plantages (ja die zijn er nog steeds, maar tegenwoordig heet het een boerenbedrijf). Maar ook de gastarbeiders uit polen of roemenie vind ik al triest. Die mensen zijn continue afgezonderd van hun familie en natuurlijke omgeving. Dat is geen leven.
LaLancia zegt
Leuk die subsidies, maar ‘t zijn juist die subsidies die ook Chinese autofabrikanten het Europese zadel in helpen. Kijk naar MG; zonder Europees belastinggeld had geen enkele Europeaan die dingen gekocht. Nu hebben ze toch al een leuk marktaandeel weten te veroveren. Dankzij ons geld…
mashell zegt
De auto industrie pleit dus voor subsidies voor consumenten op de aanschaf van elektrische auto’s en voor de aanleg van meer laadpalen. Dat sluit helemaal aan bij het regeringsbeleid van vrijwel alle Europese landen dus lijkt me een goed idee.
CouchCowboy zegt
Grappig… Chinese zijn slimmer, blijkt ook nu weer. Hele westerse wereld gaat naar China en overige Aziatische landen om goedkoop te produceren. Als het om auto’s gaat, werd er in het verleden altijd neerbuigend gedaan, moet je nu zien… Typisch, voor de Europese autofabrikanten die wederom weer achter de feiten aan lopen, en nu een sociaal gebaar verwachten en dat zien als een oplossing. Ik zeg; kook ff lekker in je eigen soep gaar… Misschien dat er nog wat te sjoemelen valt?
mout zegt
Subsidie op elektrische auto’s omdat de Europese industrie daarin zo lekker voorop loopt?
Ik zie geen Europese concurrent voor Tesla, maar ook niet voor MG. In China zijn er weet-ik-hoeveel elektrische auto’s in de showroom.
Wat ik wel weet is dat Europese fabrikanten 20 jaar lang studiemodellen op beurzen lieten zien, of met niche-producten als Twizy en i8 kwamen.
ericc zegt
EV’s kosten in de toekomst al miljoenen banen omdat elektrische auto’s minder onderhoud nodig hebben en omdat ze minder mankracht nodig hebben bij fabrikatie. Dat is de schuld van de groenen en de politiekers. Niet alleen de Chinezen!
Esprit_de_Flandre zegt
@ericc: Technolgie is niet “de schuld van de groenen en de politiekers”. EV’s waren onvermijdelijk. Politiekers zijn eerder een rem op ontwikkeling. Die paar subsidies, en die paar groenen, maken niet veel verschil, er zijn er nog altijd meer politiekers die in de zak zitten van de olie-industrie. Die krijgen miljarden aan subsidies per jaar…
vacano zegt
Enkel een importheffing van 100 à 130% op alle geproduceerde producten kan de US en/of EU beschermen tegen de CCCP.
Het is wel te danken aan de Liberalen Ronald Reagan en Margaret Thatcher dat de Chinezen meespelen.
auto62 zegt
Ze moeten maar weer auto’s maken voor acceptabele prijzen
Ze zijn een beetje doorgeschoten om maar steeds meer vermogen te geven. Zoals nu met phev met allemaal meer dan 200PK. Er komt een tijd dat de Europese autoindustrie de deksel op hun neus krijgt. COVID-19 zal dit denk ik versnellen.
tge2 zegt
Ik moet noch overgeprijsde Europese meuk noch goedkope Chinese meuk. Geef mij maar, redelijk geprijsde, Japanse kwaliteit
hehe zegt
Wat een warrig artikel, er staat dat subsidie broodnodig is want de Chinezen doen het ook en dan vervolgens een voorbeeld hoe Zweden subsidie geeft.
En verder op bij de MG de vraag of je Chinese subsidie wil en dat linkt naar een artikel over Nederlandse subsidie.
Zoals ik het lees wordt er teveel aan de Chinezen toegeschreven.
monsieurleloure zegt
Binnenkort ga ik naar China verhuizen, elke dag babi pangang en kip kelly met witte lijst en gebakken banaan, sambal bij?