Maserati onthult Ghibli Royale in Brussel

Auteur: , 41 Reacties

Niet alleen de Ghibli krijgt een Royale behandeling.


Maserati staat in Brussel met vers nieuws in vorm van de Ghibli Royale. Het is de zoveelste variant op een inmiddels vrij bejaard model. De Italiaanse autofabrikant heeft als voordeel dat de sedan goed opdroogt: de auto oogt nog steeds fraai genoeg om mee voor de dag te komen. Ter herinnering: deze generatie Ghibli werd in het voorjaar van 2013 onthuld, dat is straks 7 jaar geleden.

Met de Royale special editions brengt Maserati zijn gamma opnieuw onder de aandacht. Naast de Ghibli komen de Levante en Quattroporte ook als Royale op de markt. De speciale editie is een extra uitgedoste GranLusso.

De Ghibli Royale komt met onder meer 21 inch Titano lichtmetalen velgen, zilverkleurige remklauwen en privacy glass. De Maserati kun je herkennen aan de donkergroene of donkerblauwe kleur, exclusief voor de Royale-uitvoeringen. Het interieur bestaat uit zaken als two-tone Zegna Pelletessuta Cuoio-stoelen, een Bowers & Wilkins geluidssysteem, een elektrisch zonnedak, verwarmde voorstoelen en een verwarmd stuurwiel.

Maserati zegt dat de Royale Editions gelimiteerd zijn tot 100 exemplaren. De naam is niet uit de lucht gegrepen. Het is een moderne interpretatie op de Quattroporte Royale uit 1986.

In Brussel neemt het Italiaanse markt naast de Ghibli Royale ook de Levante Trofeo en de MY2020 Quattroporte mee.



41 reacties

Andere updates zullen harder nodig zijn, zoals het infotainment. Dit zal weinig mensen over de streep trekken
@lekkerlinksrijden: ik irriteer me eigenlijk meer aan de middenconsole.
Koop je een ‘maserati’ special edition loopt de hout nerf niet eens door..
@lckies: Ook mijn ergernis nummer 1 met houtnerven & patronen inderdaad
@lckies: daar erger jij je dus aan….. omdat dat irritant is
Blijft een fraaie wagen. Heb dik 2 ton gereden met een diesel wat erg prettig was. Maar de auto’s konden bij introductie al niet meekomen met de concurrentie. Ze lopen mijlenver achter. Infotainmentsysteem is waardeloos, afwerking evenmin en er is een groot gebrek aan rijhulpsystemen. Bij de concurrent weet je dat wel te vinden voor flink minder geld. De reden om dit te kopen is omdat je het mooi vindt, om de naam en om de sportieve eigenschappen. Maar rationeel gezien is het de slechtste optie in zijn klasse.
@viezefreddyw: de rijhulpsystemen zijn er inmiddels wel, infotainment is verbeterd evenals de afwerking en materialen. Goede wijn heeft wat tijd nodig.
@w0o0dy: Dus nu loopt ‘ie maar 2 jaar achter op de F10 5 Serie :-D
@willeme: is die BMW mooier?Rijdt die BMW leuker? Ligt de Ghibli Dan zoveel achter of is het iets minder high Tech in ruil voor stijl en gevoel?
@w0o0dy:

Mooier is natuurlijk subjectief. Ik vind persoonlijk de voorkant erg geslaagd van de Ghibli. De achterkant vind ik niet zo mooi. De gekke hoge achterlichten en die afgekapte kont. Als ze daar nu eens 5 centimeter aan lengte konden toevoegen en de achterlichten iets lager hadden geplaatst, dan was het een coherenter geheel (maar leek het teveel op een quattroporte).

het is altijd een makkelijke dooddoener: “wat maakt afwerking en materiaalgebruik nu uit”. Heel erg veel. Op élk onderdeel is er flink bezuinigd bij Maserati. Het is gewoon beduidend minder dan een 5 Serie uit 2011. De deurpanelen, het dashboard, de plastics, de gordelhouders, knoppen voor de elektrische ramen, dat middenpanneel: alles is gewoon gemaakt van goedkope materialen. Dat is op zich niet erg. Als dit een Chrysler 300 Luxe was, dan past het bij het verwachtingspatroon en de hopelijk bijbehorende prijs.

De Ghibli is niet alleen beduidend goedkoper gebouwd dan de 5 Serie, maar ook véél duurder. Tsja, dan wordt het gewoon een lastige businesscase.

De Quattroporte M139 kwam daarmee weg. Ten eerste omdat het materiaalgebruik beter voor elkaar was dan zijn opvolger, maar ook vanwege diens exclusieve aandrijflijn. Die 4.7 V8 was een ware exoot. Vergeet ook niet dat de rijeigenschappen meer ‘vierdeurs Ferrari’ waren dan capabele Chrysler.

Dat ze bij FCA hebben geleerd, kun je zien aan de Alfa Romeo Giulia. Die auto is op zoveel vlakken zoveel beter dan de Ghibli, dat het vergelijk niet meer leuk is. Dus ik zou de Ghibli standaard overslaan en kiezen voor een Giulia Q. De Ghibli als occasion is wat anders, want ze schrijven behoorlijk hard af. Dan kun je er zeker een leuke auto aan hebben.

Maar als je je werkelijk afvraagt of de 5 Serie beter is, is mijn antwoord simpel: ja. Op het gebied van afwerking, materiaalgebruik, infotainment, features, wegligging, ergonomie, veiligheid, bouwkwaliteit, mogelijke opties, keuze uit motoren, afschrijving, milieuvriendelijkheid, aandrijflijn, ruimte, prijs, prestaties en keuze uit carrosserievarianten is de 5 Serie beduidend beter.

Voordelen van de Ghibli: mooie neus, die V6 klinkt lekker, autootje is best sportief en er staat Maserati op.
@w0o0dy: Ze zijn er, maar net als wat @willeme zegt loopt hij nu nog achter op een auto wat van 2010/2011 is. Pak je bijvoorbeeld nu een 2015 535i dan heb je een tig keer betere auto dan een gloednieuwe Ghibli.
@viezefreddyw: beter op welke vlakken? Infotainment oké en misschien nog steeds op afwerking.. maar verder?
@w0o0dy: Met mijn antwoord is @willeme net wat sneller dan ik. Het is een feit dat je een Ghibli koopt omdat hij mooier is en exclusiever. Was ook een reden voor mij om er eentje te rijden. Werkelijk een fantastische wagen om mee te rijden. De minderheden heb ik voor lief genomen. Maar als je rationeel gaat denken dan kom je er achter dat je voor het geld een erg slechte auto rijdt. De goedkoopste Ghibli kost je in Nederland rond de 105.000 euro nog voor opties. Wil je hem aankleden met leuke opties ga je dus gauw richting de 140.000. Voor dat geld heb je een volle S-klasse. En voor 50.000 minder heb je een volle 5-serie of E-klasse. En dat zijn de betere auto’s.

Wil je alsnog een Ghibli of Quattroporte? Doen, zeker weten. Maar dan moet je kijken naar eentje waar de kop net van af is. 20.000 kilometer ofzo. Je hebt er echt een fantastische auto aan, alleen mag je er niet zo kritisch naar kijken als naar een concurrent a la Mercedes of BMW.
@viezefreddyw: Eigenlijk zou het een Alfa 166 (169?) ofzo moeten zijn. 2.0 JTD met 200 pk en TBI als basmotoren. En qua prijs 10% onder de E-Klasse en 5 Serie. Dan zou het een topper zijn.

Het is vooral de positionering die verkeerd uitpakt, eigenlijk. Maar zoals je zegt: geweldige occasion!
@viezefreddyw: Je koopt zon ding omdat je geen BMW/Audi/Merc wilt, ook al zijn die beter/goedkoper.
Is wel een niche, de meeste kopers gaan gewoon voor veel voor relatief weinig.
@cazzo046: de Nike’s van mijn buurman gaan inderdaad langer mee dan mijn Santoni’s. Tsja…
@viezefreddyw: Italiaanse charme zullen we maar zeggen. Vind het ook erg mooie auto’s, zie ze helaas nooit rijden.
@kreukelzone: Dat heeft wel een reden.. Je krijgt bij de concurrentie nu eenmaal meer voor minder. En daar houden we van hé.
Moest ik het geld hebben, ik koos een Ghibli boven een beter gebouwde en meer uitgeruste en sterkere E-class, A6 of 5-serie. Deze Royale is een mooie afsluiter voor de nieuwe modellen komen in mei.
Blijft toch mooi hoe die Italianen een auto kunnen ontwerpen die zo lang mooi blijft, ook al is hij technisch gedateerd.
Er is een reden waarom het dashboard en infotainment niet op de foto staan gok ik? Hoe dan ook het is gewoon een geniaal ding. Maar voor de prijs van een kala Ghibli heb je een behoorlijk aangeklede Giulia, dat is dan toch mijn keuze.
@dutchdriftking: denk dat iemand die in de markt is voor een Maserati niet eens denkt aan een alfa.
@aarsgewei: Dat denk ik niet. Het gros van de Maserati rijders heeft een zwak voor Italiaans.

Wouter schijnt dat ook niet te begrijpen, Maserati is premium en Alfa niet in zijn optiek. De Giulia is een tien keer betere auto dan de Ghibli op alle vlakken.

Maserati heeft na de vorige Quattroporte de verkeerde afslag genomen. Matige vormgeving, amerikaanse motoren. Altijd een fan geweest van Maserati maar die modellen van tegenwoordig mogen ze houden.
@karaya: Amerikaanse motoren? Benzine zijn van Ferrari en diesel van VN!
@ericc: https://www.pentastars.com/engines/ferrari.php

De benzinemotoren zijn een variant op de Chrysler Pentastar. Weliswaar re-engineered door Ferrari maar in de basis een Amerikaans blok. (die uit de Quadrifoglio is een heel andere motor, Casper!)

Over de VM diesel zullen we het maar niet hebben. Een dieselmotor heeft in een Maserati niets te zoeken. Boeren rijden in diesels.
@aarsgewei: Je bent in de markt voor een knappe D of E segment sedan en je wilt iets anders als Duits en je hebt een bepaald budget. Je kan iets heel diks in het D segment, of iets wat minder luxe aangekleed in het E segment. Ik denk dat er zat vertegenwoordigers voor deze keuze staan. Natuurlijk kunnen ze ook een Model 3 nemen, en van het overige geld op vakantie gaan. Maar dat is weer een ander verhaal.
Is er dan iemand die rijhulpsystemen gebruikt? 99% van de kopers begrijpt niet hoe die systemen werken, dus schakelen ze die al gauw uit. En de overgebleven 1% gebruikt ze niet omdat ze een goed rijdende auto willen, waarbij ze die rijhulpsystemen kunnen missen als kiespijn. Kortom : overbodige maar duur betaalde accessoires.
BMW 5 , Audi A6 of Merc E class zijn ervoor mensen die de Masi niet kunnen betalen. Dit is waar het om gaat dit is car emo, who cares dat het infotainment niet the state of the art is.
@lexis: Gezien de verkoopcijfers maakt het heel veel uit. Want zelfs als mensen 100k kapot slaan op een auto kiezen mensen toch veel vaker de A6 of de 5-serie.

En als je zo als boven aangegeven een soort Ferrari sedan koopt maken dat soort systemen allemaal wat minder uit. Maar de Ghibili is toch meer een zaken limo. Een auto die verkocht wordt met een dieselmotor voor de km-vrter. En als ervargen km-vreter kan ik wel stellen dat infotainment , en andere opties om het te bestuurder prettiger te maken dan toch harder gaan tellen dan een mooie grill.
@vreddy_b: Een A6 koper zal zich nooit tot een Maserati laten verleiden. Hebben ze het lef niet voor.
@lexis: Wat een kont verhaal.
@rikus: waarom? Klopt toch, die looks van de Gibli zijn ongeevenaard, had ik het geld en zou ik op zoek zijn naar een km met klasse dan wist ik wel.

Hiermee maak je toch echt wel indruk en zie je niet op iedere hoek. Dat is toch de definitie van exclusiviteit?

En nogmaals infotainment in een auto, vroeger heete dat gewoon Stereo. En laat ons eerlijk zijn iedere buid in navi hinkt na 6 maand achter op Google maps.
@lexis: probleem van de Ghibli is dat het een dikke Chrysler is in plaats van een budget vierdeurs Ferrari. Dat was bij de vorige QP toch echt anders, slechte businesscase.
@racerx: heb overigens een week rondgereden in een dik aangeklede Ghibli S Q4, ik was er enorm van gecharmeerd en hij zag er ongelofelijk uit, maar eigenlijk was het niet zo’n heel goede auto… voor het geld althans.
Ach, de bmw 5 en Mercedes E zal qua techniek en bouwkwaliteit best superieur zijn, maar het merk maserati heeft veel meer prestige dan de Duitse fabrikanten van bovengenoemde massa producten. Net als Alfa Romeo gaat het bij de Italiaanse producenten om stijl en beleving. Een merk met karakter dat je hart sneller doet kloppen.
Ik lees graag dat de bmw en Mercedes kwalitatiever zijn dan een Ghibli, maar ik ben intussen aan mijn tweede Ghibli toe en heb eveneens een bmw 5 en Mercedes E in mijn wagenpark en geloof me: veel (!) meer problemen met de duitse wagens (van flikkerende waarschuwingslampjes over vervangen van gps/infotainment tot dakbekleding vervangen (wegens rammels en loskomen) na 4 maanden etc.). Mijn tweede Ghibli had een kraakje in het interieur na anderhalf jaar (intussen verholpen). That’s it. Perfecte wagen? Zeker niet (mag strakker afgeveerd, ondanks ‘sky-hook’ , en stuuromwentelingen mogen minder, zetels mogen ook sportiever (heb nochtans de GranSport), maar de wagen steekt voor mij nog steeds met kop en schouder boven de 5 en de E qua rijplezie. Ik rijd sporadisch met die twee en, los van het motorvermogen: ik vind dit saaie auto’s. Bovendien vind ik het interieur top. Ik lees veel over ‘verouderd’ en ok, qua technologie kan het ondanks update een kleine twee jaar terug beter, but I don’t care! At all!! Dashbaord zowat volledig in leder, overzichtelijk, stijlvol zonder een overvloed aan lelijke knoppen nochscheve kanten en hoeken. Je merkt ook niet dat je met een wagen van zowat 5 meter rijdt. Het is geen sportwagen, en ook zeker geen Giulia (heb anderhalf jaar geleden getwijfeld want de Quadrifoglio is wat mij betreft de beste sportieve berline) maar je kan er zeker sportief en levendig mee rijden. Heel tevreden dus :-).
De ondersteuning voor Windows 7 stopt volgende week. Gaat de Ghibli daar geen last mee krijgen?
@ nick007, ik heb ook net mijn 2° nieuwe ghibli gekocht wegens 0 problemen met de eerste. Heel lang getwijfeld en test gereden met een Audi A7, BMW 5 en Porsche Panamera maar geen enkele gaf me het rijplezier van de Ghibli, vooral qua weggedrag. De infotainment systemen zijn misschien minder maar met Apple Car Play die er nu op zit kom ik ook op dat vlak niets meer tekort. En de parking mag vol staan met 5 series, E klasses, audi’s, zelfs posches panamera’s, de mensen kijken vol bewondering naar de Ghibli. Qua looks en feel en rijplezier voor mij de beste in zijn klasse en met de kortingen die ze nu geven heel betaalbaar en zeker niet duurder dan een vergelijkbare Duitser. Integendeel. Terug heel blij dus met mijn Ghibli, eveneens een Grand Sport.
Het lijkt wel alsof iedereen hier al een Ghibli heeft… dan moet ik er ook maar snel een halen om naast m’n Giulia te zetten!

Het zou interessant zijn om een enquête te houden over het autobezit onder de Autoblog reageerders; zouden de Italiaanse merken relatief gezien oververtegenwoordigd zijn?
MAserati met nieuws. Zo sneu dat het gewoon zielig is….
@amersfoorter: Dan hebben Maserati en jij iets gemeen.
Oeee hier word ik hebberig van!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).