
Die zag niemand aankomen.
De afgelopen jaren werd de Nederlandse autoverkoop geteisterd met bijzondere kunstmatige ingrepen. Om de zakelijke rijder over de streep te trekken werden er enorme incentives uitgedeeld. Niemand gaat namelijk vrijwillig in een Volkswagen Polo Bluemotion rijden. Zo’n driecilinder pruttelmachine ambieer je alleen maar als je als de Nederlandse automobilist er heel erg veel geld mee kan besparen.
Bijtelling
Het einde van alle gekheid begint nu een beetje in zicht te komen. Alles wat door een verbrandingsmotor voortgestuwd, komt niet in aanmerking voor een lage bijtelling. Nee, lage bijtelling (4%) was in 2018 enkel te verkrijgen op volledig elektrische auto’s. Helaas voor het Minsterie dat de cadeautjes uitdeelde, kwamen er net een paar interessante elektrische auto’s op de markt, waaronder de Jaguar I-PACE. Het mag geen verrassing zijn dat die auto uitstekend verkocht in de laatste paar maanden van 2018. In 2019 krijgen al die auto’s 4% bijtelling tot 50.000 euro, over alles boven dat bedrag geldt het normale percentage. Vandaar dat veel auto’s nog snel in 2018 op kenteken werden gezet. Normaliter wacht je tot januari, want dan heb je een ‘nieuwere’ auto.
BPM slachtpartij
Dankzij de overgang van NEDC naar de WLTP meetmethode, werden de fabrieksopgaven van auto’s veel realistischer. Echter, omdat de uitstootcijfers hoger waren, ging de BPM ook omhoog. Destijds werd door Kafka-liefhebber Eric Wiebes (die toevallig ook staatssecretaris van Financiën is) beloofd dat dit geen gevolgen zou hebben voor de autokoper. Klopt dat ook? Nee, natuurlijk niet. De verhoogde BPM zorgt voor een ineenstorting van de verkopen. Er werd maar liefst 14% minder op kenteken gezet dan het jaar ervoor. Met name de particuliere autokoper liet het afweten met een daling van maar liefst 33%! Dat wordt deels opgevangen door de toename in populariteit van private lease, maar absoluut niet in zijn geheel. Te veel belasting heffen zorgt niet voor meer inkomsten, maar dat mensen andere oplossingen zoeken.
Tesla Model 3
Er staan niet heel verrassingen in de verkooplijsten. Volkswagen, Opel en Peugeot staan op het podium. Ook een speciale vermelding voor KIA, dat gewoon op plaats 5 staat van best verkochte merken. Qua modellen is er eveneens niet heel veel bijzonders te melden, op een (wederom) opvallende nummer 5: de Tesla Model 3. Over de maand Maart 2019 was het zelfs de best verkochte auto van Nederland!
Dit waren de best verkochte merken van het eerste kwartaal van 2019:
Aantal Marktaandeel
Volkswagen 13.565 11,7 %
Opel 9.124 7,9 %
Peugeot 8.890 7,7 %
Ford 7.225 6,2 %
KIA 7.043 6,1 %
Dit waren de best verkochte modellen van het eerste kwartaal van 2019:
Aantal | Marktaandeel | |
---|---|---|
Volkswagen Golf | 3.626 | 3,1 % |
Ford Focus | 3.567 | 3,1 % |
Volkswagen Polo | 3.402 | 2,9 % |
KIA Picanto | 3.109 | 2,7 % |
Tesla Model 3 | 2.707 | 2,3 % |
Ook gehad met die bijtellingsonzin? Deze 15 toppers kun je in 2019 rijden als youngtimer!
Zit driftig te zoeken naar de 1 April grappen, maar hier hebben we het dan: meer dan 9000 Opels verkocht in Q1 2019. Dat kan gewoon niet waar zijn.
@gregorius: Ik stel voor dat we helemaal geen nieuwe auto’s kopen en de leasemaatschappijen ook mee doen. Gewoon tweedehands auto’s in de lease, lekker nederlands. Kappen met de BPM gekte zal ze leren daar in DH
@gregorius: voor bijna ieder merk kan ik wel een positief punt noemen, maar Opel… wat is dat een vreselijk zaaddodend merk
@gregorius:
En dan zie je de rijdende eenheidsworsten (golf, polo, vw in het algemeen) nog over het hoofd ook.
Manmanman wat een treurnis, die picanto is nog het meest spannend van dit lijstje (1 x met satesaus aub).
hesjtek Belast het gebruik en niet het bezit. Probleem opgelost.
@pomoek: Waarom kiezen als je ook allebei kan belasten? :D
@pomoek: geen probleem mee, zolang zakelijk en prie gescheiden wordt, anders heb ik een probleem haha
Amerika is door trump helemaal naar de klote gegaan door dit soort importheffingen ..
@lincoln: Die Model 3 zou nog een stuk beter verkopen als daar geen 10% import tax overheen zou zitten.
@fanboy: of als ze de instapper onder de €50k gaan aanbieden van de zomer.
@lincoln: Amerika was al lang voor Trump naar de kl*te. Enige wat een zittende president doet is het doekje voor het bloeden verleggen naar zijn eigen achterban.
@w0ut:
EU .. fuck Yeah ..
Wat ben ik toch blij dat ik in Duitsland woon. Net over de grens. Heb het goede van beide landen.
@bmwfe:
Maar wij hebben tenminste schone lucht zonder ozongaten neutronenbommen en zure regen ..
Kan jij niet betalen ..
@lincoln: ik wist het! Lincoln is in het echt Mient Jan Faber!
@pomoek: dat is een beste belediging ?
@lincoln: jij weet niet wat ik wel of niet kan betalen.
@bmwfe: Nee je bent gewoon een ordinaire belastingontduiker.
@baklava:
Een soort Max Verstappen ..
@baklava: waarom ben ik een belasting ontduiker als ik in Duitsland woon? Ik betaal netjes mijn loonbelasting in Nederland en mijn Nederlandse boodschappen worden keurig met BTW belast. Ik zie dus het probleem niet. Lijkt mij eerder dat er wat jalousie heerst.
@bmwfe: Haha, als Nederlander in Duitsland wonen en dan jaloezie op zijn Frans schrijven, ik vind het mooi.
@fanboy: waar heb jij op school gezeten? Is toch echt de goede schrijfwijze. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Jaloezie_(gevoel)
@bmwfe: Jij schrijft “jalousie”
@bmwfe: ik weet niet wat jij rookt, maar doe mij ook wat! :)
@baklava: er gaat zo’n gezegde: belasting ontduiken is illegaal. Belasting ontwijken is slim.
Deze Duitser, Max V en ik zijn hierin ‘slim’. Als je het ergens anders ook goed (of beter kan hebben) en je hoeft niet zo nodig ergens te zijn waar het duur is, waarom zou je daar dan zijn?
@gregorius:
Baklava zit aan de roven en stelen kant van de NL belastinglijn ..
Iedereen klaagt over de toenemende kosten en met dure stekkerauto’s wordt men tegenwoordig ook gestraft. Je kunt het ook anders bekijken: alle auto’s die eerst in de 25% klasse vielen, zitten nu 3% lager! Een Range Rover van pak een beet 230k met 22% i.p.v. 25% scheelt je nu ~300 euro bijtelling per maand!
@b2014209: Iemand die een Range Rover van 230k kan rijden, zal zich ook minder snel druk maken om die 300 euro per maand.
@berlinetta: 300 euro klinkt op een bedrag van 230k misschien niet veel, maar als je 3 jaar bijtelling betaalt scheelt het je toch bijna 11k in de privé portemonnee. Ik kan me wel degelijk voorstellen dat (ook rijke) mensen die centen graag in de zak houden.
@b2014209: een ondernemer met echt geld rijd hem privé en declareert de auto kosten, zodat hij na 3 jaar weer op 0 staat
@b2014209: ik neem aan dat deze Range Rovers van 250k gewoon op de zaak staan en zo wordt er geen belasting over geheven? Dat mag toch nog? Als je de RR nooit prive gebruikt?
@b2014209: Behalve je die 3 procentpunt minder over een catalogusprijs mag aftikken die 5% hoger ligt dan voorheen, als het niet meer is.
Niet bestverkocht, meest geregistreerd. En gezien de hoeveelheid die nog moet zal dat nog wel even zo gaan…
@E34M5Touring: correct. Zijn er momenteel 2-400 per dag, zo lang als de piek nog duurt.
Niks aan de hand mensen, met de wltp gaat u niet méér betalen,. #Wiebesiseenleugenaar
@lekkerlinksrijden: #welkepoliticusinDenHaagniet?
Moet nog worden geboren
Die neus van de Model 3… wat is het toch een lulding haha
Kijk, en zo zie je maar weer, ook met te hoge BPM loop je een boel belastinggeld mis….
Vooral de belastingen blijven verhogen, dan verkoop je nog eens wat en red je de sector en je economie mee …..1 april!
Gister anders nog een auto gekocht..
@ghost: Matchbox, Playmobil of BBurago? Welke schaal?
@iphonistvongates: een rijdende, schaal 1 op 1, van 2018, np: €78k. Rest houd ik lekker voor mezelf ;-)
@ghost: Terwijl dat waarschijnlijk het enige is wat mensen hier van je willen weten. Wat voor auto het is.
@rikus: komt nog wel een keer aan bod, ik ken Casper goed dus wie weet eens een keer filmpje maken.
Man wat is die I-pace gruwelijk leluukkkk. Heb ‘m nou een paar keer gezien en het wordt steeds afzichtelijker … Ongeloofelijk dat het zo een succesnummer is …
Gewoon stoppen met nieuwe auto s kopen.
Mooi blijven rijden of 2e hands kopen.
BPM heffingen gaan nergens meer over.
Ik denk dat ik ga emigreren!