• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bandenboer: “Gestuiter F1 bolides zou erger zijn met kleinere velgen”

Auteur: jaapiyo, gepost 26 juni 2022 om 15:02 – 2 Reacties

Pirelli banden

Dit jaar rijdt de Formule 1 voor het eerst met 18″ wielen. Dit jaar stuiteren de F1 bolides ook alle kanten op. Volgens Pirelli heeft het gestuiter van de auto’s, echter niks te maken met de banden.

Stiekem weten we natuurlijk al dat het gestuiter van de F1 bolides dit jaar, niet het directe gevolg is van de nieuwe 18″ banden. Zoals we eerder al enkele keren besproken hebben, is het gebruinvis (porpoising) het gevolg van regelwijzigingen op het gebied van de aerodynamica. Doch een gedachte die leefde in de paddock, was dat de nieuwe grotere velgen, toch een negatief effect hebben op het stuiteren.

En dat is op zich, een vrij logische gedachte. In de F1 reed men immers nog altijd met geweldige ballonbanden. Net als op straatauto’s, zijn die stiekem veel mooier dan karrenwielen met uiterst plat rubber erop. Doch daar iedereen tegenwoordig karrenwielen met uiterst plat rubber wil, omdat dat ‘sportief’ is, was het voor velg- en bandenboeren niet meer zo interessant om 13″ spul te maken. Daarmee target je namelijk alleen rijders van Opels Kadett GT/E. Althans, dat was de gedachte.

Maar dat betekent dus ook dat de banden een veel lagere wang hebben. Nu komt bij straatauto’s tegenwoordig de vering en demping vooral van de…euhm…veren en dempers. Doch bij F1 auto’s was de forse bandenwang wel degelijk nog altijd belangrijk voor een comfortabele rit over ’s werelds circuits. Wat nu als de porpoising een beetje opgevangen zou kunnen worden door een bonkige 13″ band?

Pirelli’s Mario Isola legt echter uit dat deze simpele gedachte, iets te simpel is. Tegen Autosport zegt de beste man dat porpoising waarschijnlijk juist erger zou zijn met meeverende ballonbanden:

I don’t think it is a matter of 18-inches or 13-inches. This is an effect that is coming from the cars. But obviously, maybe with the higher sidewall of the 13-inches, this bouncing effect could have been even more, because you have the sidewall that is much bigger and working as a sort of suspension, much more than the current one. Now the cars are stiffer and the tyres are stiffer, and that is something the teams have to address. I don’t think that 18-inches are making these effects worse. I think it’s probably the opposite.

Mario Isola, zegt dat formaat er niet toe doet en teams vooral aan de stijfheid moeten werken

Waarvan akte. Nu kunnen we hier in verband met propoising nog wel inkomen, maar de coureurs klagen ook over ouderwetse hobbeligheid. Daar heeft Mario het niet direct over. Enfin, zie jij wel de voordelen van een enorme velgmaat? Laat het weten, in de comments!

Ook interessant!

  • F1 lost @willeme af als grootste afnemer van BBS velgen
  • Straatlegale McLaren F1 GTR Longtail flaneert door Londen
    Straatlegale McLaren F1 GTR Longtail flaneert door Londen [video]
  • DarwinPro RS6
    DarwinPro RS6 heeft KLEINERE velgen
  • Eigenaar tankt per abuis diesel met zijn McLaren F1 GTR

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

banden, Formule 1, mario-isola, pirelli, porpoising, Racing, velgen

Vorig bericht: « Gespot – Ferrari SF90 houdt het clean zonder kenteken
Volgend bericht: Boefjes stelen Rolls-Royce, worden gesaboteerd door eigenaar »

Lees Interacties

Reacties

  1. flyerbunch zegt

    26 juni 2022 om 20:05

    Size doesn’t matter? 😉

    Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      27 juni 2022 om 12:17

      Ik hoor dat de meeste vrouwen de dikte van de band wel voelen. Of ze daardoor harder heen en weer worden geschud weet ik niet.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North