
Van alle problematiek in Nederland is de maximumsnelheid van 100 km/u natuurlijk de meest urgente.
Het waren 11 fantastische maanden. Goed gedaan jongens. Ook voor Barry Madlener zit zijn taak erop. Met de val van het kabinet trekken alle PVV-bobo’s zich terug, waaronder de minister van Infrastructuur. Dat is jammer voor automobilisten met haast, want Madlener is groot voorstander van 130 km/u op de snelweg.
130 km/u snelweg verder weg dan ooit?
In zijn korte periode als minister heeft de beste man toch het één en ander voor elkaar gekregen. Jammer dat zijn baas stronteigenwijs is en de stekker eruit trekt. Anders had er misschien nog wat meer in het vat gezeten. Madlener was ambassadeur voor de liefhebbers van vroem-vroem. Madlender was meer ‘auto partij’ dan we van de VVD in de laatste decennia hebben gezien. Een partij die ooit bekend stond als de vroem-vroem partij.
- A7-Afsluitdijk, tussen Stevinsluizen en Lorentzsluizen
- A7 tussen de aansluiting Winschoten en de grens met Duitsland
- A6 tussen Lelystad-Noord en de Ketelbrug
- A37 tussen knooppunt Holssloot en aansluiting Zwartemeer
Een lijstje met snelwegen waar de minister zich heeft hardgemaakt voor 130 km/u en ook succes had. Wat hem betreft werd die lijn keihard doorgetrokken naar de rest van Nederland. Het liefste wilde hij dat we overal 130 mochten rijden op de snelweg in Nederland. Een utopie, want er is ook nog zoiets als milieuregels.
Nou ja goed, het waren dus 11 maanden met iemand op de ministerspost die haast wilde maken voor de automobilist. Het is altijd weer afwachten wat het volgende poppetje gaat betekenen en wat hier de gevolgen van gaan zijn.
Met de eigenwijze zet van Wilders kan er zomaar een heel andere wind door het land gaan waaien als er verkiezingen zijn geweest. Een minister van Infrastructuur die het helemaal niet zo heeft met den autoliefhebber. Terug naar 100 km/u, nog hogere BPM, meer accijnzen op brandstof, afschaffen youngtimerregeling, hogere BTW op brandstofauto’s. Oei, laat ik ze maar geen ideeën geven. Denk nog maar eens terug aan dit artikel als het moment straks is gekomen.
Het rotzooitje dat dit kabinet was verdient geen schoonheidsprijs, maar meneer Madlener was zo slecht nog niet voor de haastige automobilist. U begrijpt, ik probeer áltijd het positieve in dingen te zien.
Foto: Bugatti moet ook aan 100 km/u geloven via yoeri_fakkeldij op Autoblog Spots.





Mee eens. Overdag is 120 km/h prima haalbaar in de huidige situatie. Vooral hier in het noorden is 100km/h echt te langzaam. Je ziet het vooral aan de doorstroming als mensen een vrachtwagen inhalen. Je krijgt dan vooral treintjes op de linkerbaan terwijl vroeger (in mijn beleving) het verkeer beter doorstroomde. De Cruise Control heeft ook niet echt geholpen hierin denk ik, mensen geven geen gas meer bij als ze een ander inhalen.
Die treintjes ontstaan alleen maar omdat mensen het lastig vinden zich aan regels te houden. Niet omdat 100 km/u nou zo idioot langzaam is ofzo.
Met 100 km/u stroomt het verkeer net zo goed door als bij 120 – sterker nog: het stroomt béter door. Ten eerste omdat iedere verkeerskundige weet dat de wegcapaciteit afneemt als de snelheid toeneemt (afstand tussen auto’s wordt groter, er passen dus minder auto’s op een stuk weg). Ten tweede omdat snelheidsverschillen ook groter worden als je de max snelheid verhoogt, waardoor meer afgeremd moet worden (zie die treintjes) en juist als de verkeersdruk in de buurt van de wegcapaciteit komt zorgt juist dat remmen voor het begin van files.
Iedere verkeerskundige weet dat dat onzin is.
Hoe weet je dat, heb je ervoor gestudeerd ofzo? (Ik wel namelijk)
Zijn dit echt verslagen uit het praktijk of hebben ze theorie berekeningen gemaakt?
Wat ik sinds de 100kmh vooral merk zijn inderdaad bumperklevende treintjes op links en dat rechts het bij de eerste de beste gat hem er links tussen gooit waardoor links op de rem moet en een inhaal actie kilometers lang duurt. Daarnaast rijden we regelmatig naast elkaar. Als ik 100 rijd en er haalt iemand mij met 120 in, die is mij zo voorbij. Als ik 100 rijd en er wil iemand mij met 102 inhalen, blijft die gene eerst heel lang in mijn dode hoek waardoor ik bij het naderen van een vrachtwagen op de rem moet om de inhaler te laten passeren en dan als ik de kans heb kan ik nog naar links. Dat betere doorstroming geloof ik niks van. Ik zit veel vaker vast in een konvooi van langzaamrijders. Als het harder kan, wat in vele gevallen gewoon kan, dan is 100 gewoon te traag. Trajectcontrole A2 is een grote triest aanzicht hoe men zich daar zijdelings verplaatst.
Dit kan zomaar de reactie topper van deze week worden. Tijdens de lunch maar eens kijken of ik gelijk heb.
Haha popcorn bij de lunch en smullen maar!
Ik schat dat die op Geert gestemd heeft…
Misschien kan het NAVO-regeerakkoord dit nog aan de volgende regeren opleggen. De troepen moeten toch snel op kunnen rukken.
Madlener heeft 1,5 jaar rotzooi getrapt, met een mist van stroop kwam hij naar voren met de populistische maatregelen om de onderbuik te vullen. Niet om te bouwen, maar om de samenleving af te breken. Hij wordt niet gemist.
Geen zorgen, als de verkeerde partijen aan de macht komen dan wordt autorijden toch onbetaalbaar gemaakt. Maakt die 130km/h toch onhaalbaar.
Ah joh, met Fransje T. aan het roer rijden we dadelijk overal 80 en kunnen we 3 euro de liter gaan afrekenen. De wind waait zoals ‘ie waait.
Je bedoelt te zeggen dat na 14 jaar Mark R en een jaartje Geert W de maximum snelheid zo lekker omhoog gegaan is, en de benzineprijs zo lekker omlaag?
Wat een ontieglijk kortzichtige opmerking weer zeg…
En dan nog, er zijn in de wereld, en óók in ons land, wel grotere problemen dan de maximumsnelheid en de benzineprijs.
Wat een ontiegelijk gefrustreerde reactie vol aannames zeg, reageer je altijd zo lekker primitief? Weleens gehoord van sarcasme danwel cynisme (mijn opmerking balanceert tussen beide)? Dit houdt in dat je er een korreltje zout bij mag pakken, voorkomt schijnbaar dat je tere zieltje geraakt wordt of dat er zand in je edele delen belandt.
Anyway, 130 is een non issue voor mij persoonlijk: de verhoging van 120 naar 130 was al onnodig, 120 was prima voor Nederland en de huidige geforceerde bühne verhoging naar 130 uit de incompetente koker van de PVV is ook onzin. Echter, het systeem dat we nu hebben is geïntroduceerd vanwege stikstofregels die binnen de EU gelden, wellicht verband houdend met Frans’ Green Deal uit zijn EU tijd. Reken er maar op dat hij er alles aan zal doen om dat te honoreren wegens zijn EU verleden. Die 80 moet je overigens niet te letterlijk nemen (moet ik je dat nou echt uitleggen?), maar het zou me niets verbazen als bij steden de snelheid verder zakt, niet beperkt tot R’dam/A’dam en Utrecht.
De benzineprijs is inderdaad flink gekort onder Rutte ja, daar heb je warempel gelijk in, maar of die korting stand gaat houden wanneer GL/PvdA (die gasten van Kok’s kwartje) aan het roer staat: weinig kans.
Ergo : met Fransje T. aan het roer gaat het er voor de automobilist niet leuker danwel goedkoper op worden. Dat lijkt me evident. Zo voldoende voor je uitgeschreven/genuanceerd?
Ja, en dat gaat een nog veel groter probleem worden als Links aan de macht komt.
Dan wordt het een compleet milieuregels drama, waardoor er niets meer gebouwd gaat worden.
Het huizen probleem wordt nog veel groter, en kinderen kunnen tot hun 40ste thuis blijven wonen, omdat er geen woning of huis te huren of kopen valt.
Je pensioen zal drastisch verlaagt worden, want de grote pensioen pot gaat gebruikt worden om iedereen van pensioen te voorzien, ook de parasieten van de samenleving, gaan pensioen krijgen uit die pot.
En het mooie is dat die nieuwe pensioen regeling alleen voor de gewone stervelingen wordt, ambtenaren houden hun eigen florissante pensioen regeling van het rijk.
De dagelijkse files zullen extreem toenemen, steeds meer verkeer, en steeds minder weg capaciteit, omdat er niets meer gebouwd wordt, of onderhouden.
Dus slechte bruggen worden niet aangepakt, maar krijgen gewoon een gewicht en snelheid beperking om het veilig te houden.
Burgers die massaal naar EV moeten omdat je met je brandstof auto de steden niet meer in mag, enz.
Bij de volgende verkiezingen. kunnen weg gaan zien hoe slim Nederlandse stemmers daadwerkelijk zijn.
@HZW: het is/was juist dit kabinet dat lekker alles onder het tapijt schuift waardoor we straks nog minder huizen kunnen bouwen. Je kunt het wel oneens zijn met de Europese regels, prima, maar zolang we nog in de Eu zitten en je op gebied van stikstof en waterkwaliteit niks op lost, of zelfs erger maakt, dan mag je dus niks meer bouwen. Met oplossingen komen ze niet.
Ja want de rechtse kabinetten hebben ons ook zoveel goeds gebracht afgelopen tig jaar. Daarmee zeg ik niet dat Timmerfrans persee een goed idee is maar dat een rechts kabinet hét niet is dat is inmiddels wel duidelijk. De oplossing? Ik heb um niet. Ik hoop iig op wat lui die wel snel beslissingen maken en ze ook doorvoeren!
De oplossing? In mijn ogen komt een kabinet van centrumpartijen dan het meest in de buurt. Links of rechts werkt niet, want er is altijd een groot deel van de bevolking dan ontevreden. Met centrumpartijen bereik je in ieder geval (hopelijk) een compromis waar iedereen zich een beetje in kan vinden.
Is denk ik wel de beste gok ja. Maar of het ondanks dat ook gaat werken…? Mensen worden steeds egocentrischer en minder bereid tot compromissen lijkt het.
Het leven betaalbaar houden is bij uitstek iets wat bij links hoort. Dus binnenkort een benzine toeslag voor de huishoudens met een lage inkomens…
Een minister van infrastructuur die het wel opheeft met de autoliefhebber zal vol moeten inzetten op investeren in alternatieven zoals trein, tram, fiets en in mindere mate de bus. Hoe interessanter het alternatief, des te minder auto’s op de weg en dus meer ruimte voor de liefhebber.
Die 100km/h overdag en s’avonds 130km/h is perfect. Niks aan doen.
100 km/h overdag is dom!
In de Randstad is 100 Km/u amper te doen, je mag blij zijn als je 80 Km/u kan rijden, maar de kans is groter dat je kruip en stilstaand verkeer hebt.
Het file drama zal alleen maar verder toenemen, zelfs met een brandstof prijs van 3-4 Euro per liter.
Nee joh, dit is gewoon weer zo’n Nederlands Polder compromis wat de verkeersveiligheid nauwelijks bevordert. Kies gewoon voor het een of het ander maar blijf toch nog niet altijd in zo’n compromis hangen.
Yep, jij snapt het. Behalve dat die 100 km/u overdag niet is ingevoerd vanwege de verkeersveiligheid – maar soit…
Jup. Ik blijf erbij: we hadden 120 nooit op moeten geven.
Exact mijn mening, in Nederland was 120 prima. Heb zelf nooit structureel 130 gereden na de verhoging en nu rijd ik evenmin 100 overdag. 120 is een fijne snelheid.
Het grootste probleem in dit land is, dat er veel te veel politieke partijen zijn (elke wezenloze kan een politieke partij oprichten) en al die partijen krijgen veel te weinig stemmen, zodat je met 4 tot 5 partijen moet gaan regeren om een kabinet samen te stellen..
Als je Maximaal 5 grote partijen hebt, dan zou je gewoon met 1 of 2 partijen kunnen regeren zonder al te veel compromissen te moeten sluiten om tot een regeer akkoord te komen.
Maar ik verwacht dat we een regering gaan krijgen die alle poorten open zet, en dat Nederland het walhalla wordt voor heel toestromend Europa.
Je laatste zin; mooi man. Je hebt het over alle internationale bedrijven die zich hier vestigen ? ;-)
Nederland heeft geen asielcrisis. Die maken we zelf. Los het stikstof op door boeren goed uit te kopen die dat willen. we kunnen dan huizen bouwen, mensen een plek geven, dus ook de asielzoeker.
Je wilt gewoon een kiesdrempel. Overigens denk ik dat het met vijf grote partijen ook moeilijk regeren zal zijn, die zullen dan duidelijke speerpunten hebben en het daar nooit over eens worden.
Overigens is er helemaal geen probleem met de instroom van asielzoekers, dat aantal is niet hoog en mensen die vluchten voor oorlog, honger en onderdrukking schrik je niet af met buitenslapen, niet met het schrappen van uitjes naar de efteling, niet met dekbedovertrekken met het hoofd van Marjolein Faber er op. Aan de instroom kun je alleen met buitenlandbeleid wat doen. Het probleem is de doorstroom, van aanmeldcentrum naar AZC en van AZC naar woning. Er is een woningtekort (omdat het gunstig is voor de VVD achterban) dat moet worden opgelost, dat kan niet door het stikstof probleem. Dus het mes moet in de veestapel. Alle boeren 10% inleveren anders verliezen ze 100% van de subsidies. En de gemeenten die weigeren een AZC te bouwen die krijgen een AZC en een windmolen midden in het dorp! Je hebt politici die soms durven zeggen dat het klaar is met het gejammer, maar dat durven politici niet want ze zijn bang hun zetel te verliezen.
@tazmania: ik heb het probleem van 100 km/u rijden nooit begrepen. Op de snelweg rijden is nou eenmaal eentonig en 130 rijden verandert daar niks aan. Bij 100 is je motor lekker rustig, podcastje aan en de tijd vliegt voorbij. Wat ik vooral vind uitmaken: zo veel zuiniger. Bij mijn auto is 130 vs 100 echt het verschil tussen 1 op 9 en 1 op 15, scheelt gewoon zo veel geld per maand met deze hoge brandstofkosten. Ik heb het even berekend: van 1,95 euro voor benzine uitgaande betaal ik 89 euro meer voor een tank als ik 130 rijd (zou 65 euro zijn bij 95E10). En ik rijd er 2 per maand leeg. 100 rijden bespaart mij 2150 euro per jaar (zou 1560 zijn bij 95E10).
110 of 120 zou ik een mooi compromis vinden, ik denk zelfs dat ik bij een verhoging naar 120 ook gewoon 110 zou rijden. Maar overal 130 zie ik echt totaal het nut niet van in. Het enige dat je zou kunnen zeggen is dat je sneller op je plek van bestemming bent, maar Nederland is niet groot genoeg dat je dit echt gaat merken denk ik. Het is soms luttele minuten winst op stukken van 100-200 kilometer. Het zou voor mij helemaal niks uitmaken.
En dat verkeersdoorstroming dan wel rijgedrag per individu verschilt op basis van snelheid geloof ik persoonlijk helemaal niks van. Er zijn zo veel ontwikkelingen gaande die hier invloed op hebben. Volgens mij is het grootste probleem juist mensen die willens en wetens harder rijden dan toegestaan, in een treintje rijden op de linkerbaan wachtende tot degene die zich wel aan de regels houdt opzout en vervolgens allemaal een wedstrijdje ‘wie zet zijn cruisecontrol het hoogst’ doen. Maar ik rijd het meest regelmatig op het traject tussen Zwolle en Assen (A28) en daar kan bij Zwolle de cruise control op 105 en daar gaat ‘ie niet meer af.
Ik zeg het nog eens: We kunnen gewoon naar dynamische snelheidsaanduidingen gaan. Eigenlijk zoals het al werkt nu tijdens naderende files maar dan gewoon altijd. Is het rustig 130, wordt het drukker 110 enz. Dat betekent dat er eigenlijk niet zo veel veranderd omdat het overdag op de meeste plekken toch al te druk is voor 130
Met als gevolg dat (net als nu) niemand zich aan die dynamische snelheidsaanduidingen houdt, tenzij het niet anders kan?
In vond het vooral symboolpolitiek, die paar kilometers waar weer 130 gereden mag worden dankzij Madlener. Het was fijner geweest als hij wat gedaan had aan het fatbike-issue, en als dat juridisch zo lastig is, een pro-actief zero tolerance-beleid door justitie en politie te laten organiseren – kloten op je fatbike is pletten en beklemming de fiets is €500 boete. Ook als je 13 bent…
Terug naar dat 130-verhaal: fatsoenlijk autorijden lijkt de gemiddelde Nederlander al helemaal niet meer te lukken, op de snelweg treintje rijden en als motor/(brom-)fietsbestuurder ben je geen dag je leven zeker…
Er is ook een partijtje met maximumsnelheid naar duits model in het programma. Misschien is dat wel wat…
130 km gaat er echt alleen komen als we massaal boeren gaan uitkopen of gewoon dwingen te stoppen. Dit zou helemaal in lijn zijn met de wensen van de EU, die liever hebben dat wij landbouwproducten inkopen in Polen etc. die dan gewoon over de weg hierheen vervoerd gaan worden.
Onderaan de streep is de Nederlandse regering niet meer dan een blaffende hond met een muilkorf die aan een HEEL korte riem loopt van de EU. Soms loopt die hond links van Ursula en soms rechts van Ursula, maar we maken toch het rondje dat zij wil(len).
We krijgen nu een prachtige regering onder leiding van veelvraatfrans met daarin ook pinkeltjejetten, allesvoorhetpluchedilan en goedebedoelingenbontebal. Daarmee gaan we zeker niet 130 rijden, wel gaan we auto’s en rijden nog wat duurder maken en zullen ondernemers (daar klotst het sowieso asociaal tegen de plinten) nog meer gezien worden als de pinautomaat waarmee alles betaald gaat worden. Daarnaast zal de islamisering van Nederland nog meer vrijbaan krijgen, dat mag met 300 over de snelweg.
Er zullen meer mensen vertrekken naar een buitenland, gelijk hebben ze.
En nee, inderdaad, 10 jaar rechts heeft ook niets opgelost, zie opmerking over hond en leiband.
Waarom wordt er wel gesproken over boeren uitkopen, maar niet over verplaatsen? Binnen Europa zijn er zat landen waar zij prima hun boerderijen kunnen doorzetten met veel minder problemen dan zij nu ervaren. Blijft de productie voor Europa wel binnen Europa alleen wat beter verdeeld en niet zo geconcentreerd op een klein stukje Europa. Geeft de boeren lucht en de staat Nederland ook wat betreft stikstof en mest en water.
Als de Nederlandse landbouw en veeteelt zich zou beperken tot de Nederlandse markt zouden ze helemaal geen problemen hebben. Maar door hun eeuwige uitbreiden, uitbreiden, uitbreiden voedt Nederland half Europa en hebben we al die problemen hier. Als een Nederlandse boer zo nodig voor Polen wil produceren dan kan dat, maar moet hij dat ook maar in Polen gaan doen.
Kans is groot dat hij gewoon weer gekozen word hoor.
Dat risico is inderdaad groot. Rutte blunderede ook wat af maa het domme volk bleef hem kiezen. Wilders maakt nooit waar wat hij beloofd maar dat houdt de kiezer niet tegen. Zo ver van de realiteit weg als Baudet is hij natuurlijk ook niet.
Ik snap niks meer van al die regeltjes, en Den Haag blijkbaar ook niet. Dus ik verzin zelf wel een snelheid waar ik me plezierig bij voel.
Voor de tijd hoef je het niet te doen. Wel voor het milieu. Wel voor de portemonnee. Wel voor de veiligheid.