Bentley SUV: 2000 pre-orders en productie in Slowakije?

Auteur: , 38 Reacties

Toch opmerkelijk: 2000 orders voor een auto die we nog niet in definitieve vorm hebben gezien, waar we nog geen prijs van kennen en die tot nu toe alleen maar enorme kritiek kreeg vanwege het uiterlijk.

De Bentley EXP 9F (of Falcon, zoals hij zou gaan heten maar dat wordt nu ook weer ontkend) is al een tijdje voer voor discussie. Voor één keer lijken we het er allemaal over eens te zijn dat het een verschrikkelijk lelijk concept was dat Bentley ons liet zien. Het ontwerp werd vrijwel zonder uitzondering afgefakkeld door de internationale automedia. Bentley downplayde het verhaal tot “stijloefening bedoeld om feedback uit te lokken” maar zette de plannen door. Inmiddels is het zover dat Moedertje Volkswagen er binnen een paar weken een klap op gaat geven en neem van ons aan: hij komt er gewoon.

Er schijnen namelijk al 2000 orders geplaatst te zijn en er wordt ook al druk gediscussieerd over de fabriek waar het ding gebouwd moet gaan worden, zo blijkt uit een vraaggesprek met Bentley CEO Wolfgang Schreiber. Er zijn twee opties overigens voor de plaats van productie: de fabriek van Bentley in Crewe en een fabriek van VW Group in Bratislava, Slowakije. Die laatste zou met name in beeld kunnen zijn omdat daar alle broers en zussen van de Falcon (de Porsche Cayenne, Audi Q7 en Volkswagen Touareg) worden gebouwd en omdat een beoogde productie van 3500 tot 5000 auto’s per jaar wel eens krap zou kunnen worden in Crewe. Reden om tóch in Crewe te bouwen zou kunnen zijn dat de skills en bezieling van de medewerkers aldaar onderdeel is geworden van het DNA van het merk. De badge “Made in Crewe, England” is met name in Azië en Rusland een enorm belangrijk onderdeel van de auto wat betreft de ervaring van de koper.

Wat vinden jullie: moet de productie van alle Bentleys in Crewe plaatsvinden of maakt het uiteindelijk allemaal geen reet uit? Porsche laat de basis daar in elkaar zetten en vervolgens wordt de boel in Leipzig afgebouwd zodat ze zich kunnen beroepen op “Made in Germany” dus wellicht doet Bentley straks hetzelfde? En moet die hybride Bentley SUV in productie gaan of willen jullie VW Group vooral adviseren om een dikke streep door de plannen te zetten?



38 reacties

Oprotten met die lelijke tuigbak, kopen ze maar een andere versie touareg.
@lambo4all: wen er maar aan, want gaat sowieso veel verkocht worden
@solmatje:
Doe toch eens wat aan dat complex van je man….
@jrk68: welk complex?
Er zijn in slowakije vast ook oude, grijze ventjes in een stofjas, die er 72 uur over doen om een stuk fineer op te schuren!
Ik vind hem eigenlijk wel gaaf
Diep respect dat ze een Touareg als Bentley kunnen verkopen
Knollen als citroenen…………………………….
Hoezo badge geil, vooraf intekenen op overprijsde oostblok bak.
Dat wordt dus een hele dure Skoda….
Gewoon maken dat ding. En ook gewoon lekker in Slowakije. Stuur ze daarna op een trein naar Crewe en zegt dat men daar een quality check doet en wat luxe finishing. In het echt stuur je 100 van die dingen per jaar naar Crewe en maak je daar een foto van; voor de pers. Vervolgens laat je die badges bij de overige 2900 er lekker in Slowakije op plakken.
Als mensen echt meer geld uit willen geven voor een exact dezelfde auto omdat er een speciale badge op zit, dan mag je van mij dit soort volk lekker belazen!
En natuurlijk moet je dan ding laten maken; als het winst oplevert en niet meer winst van een ander product afsnoept; zeker doen. Goed voor de werknemers en goed om die rijke mensen van hun geld af te helpen.
Het hangt er allemaal vanaf hoe goed Bentley het dit jaar doet. Als het verder bergop gaat en ze weer eens winst maken mag de Falcon ook weer uit de koelkast. En daar ziet het er wel naar uit.
Falcon kun je doorkrassen want hij gaat helemaal geen Falcon heten, die naam is geschrapt.
@HDM:
Volgens mij is die naam van Ford, dus dat lijkt mij ook stug.
@HDM: even nog ter ondersteuning, autocar’s verslag van Bentley persconferentie:

http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/new-bentley-suv-could-be-built-bratislava

Laatste alinea:
”With regards to the name, both Rose and Schreiber confirmed it would not be Falcon, and that the firm was working on a name that would work across its global markets.”
Een Bentley hoort niet op een massaproductielijn in Slowakije. Schande dat ze er nog maar aan denken om Crewe te verlaten. Afwerking bij deze wagen is veel te belangrijk.
@adyton: Onzin. Stuur 10 van deze Crewe mensen op snoepreisje naar Slowakije en laat ze aan 100 man onderwijzen hoe ze de afwerking moeten doen. Supervise de boel daarna nog.
Ook in Slowakije zullen er vakmensen werken; alleen hebben ze minder ervaring. Dat kan je ze leren! (en aangezien ze er al Cayenne’s maken, weten ze al wat van afwerking.)
@gregorius: akkoord, maar ik vind het toch weer een stapje te ver. Als Bentley’s nu ook al in oostblok gemaakt gaan worden, dan is niets meer heilig.
@adyton: met een heiligdom kan je geen monden voeden, met winst wel.
Ik ben bang dat ik die 2000 orders wel snap: Het punt is, dat ie erg goedkoop is – voor een Bentley, dan.
Je krijgt ‘meer auto’ dan met een GTC, en ‘meer premium’ dan met de VW, Audi of Porker.
De extra hoogte geeft meer swag.
Dat het onderhuids bedaagde techniek is (die andere drie op het platform zijn al bejaard) boeit niets, want tot voor kort kocht je een Mulsanne met een motor en op een platform uit de jaren ’70.
En dat het uiterlijk over-the-top barok is past al jaren in het plaatje.

Kortom, hoe vreselijk ik hem ook vind, hij heeft alles in zich om goed te verkopen, en zelfs om nieuwe klanten bij het merk binnen te brengen.
Ik troost me met de gedachte dat die nieuwe klanten vooral op andere continenten zullen rijden.
@mout: Ik begrijp wel wat je bedoeld. Op Autoweek stond dat hij rond de 150.000 euro moest gaan kosten. Dat vind ik ook behoorlijk meevallen. Ik dacht dat deze auto namelijk het dubbele zou gaan kosten. Voor dat geld heb je ook een Range Rover. Ik zou het overigens wel weten en gewoon de Range Rover halen, maar er zijn genoeg mensen die dan liever Bentley-sleutels op zak hebben.
@berlinetta:
Volgens mij zijn dat ex. prijzen.
Want die 150k euro kwam van 135k pond.
Dus met alle CO-taxen e.d. moet je niet gek staan te kijken als dat richting 2,5-3 ton gaat.
@Hubert: Oke, my bad.
@Hubert: Klopt – die prijs is ex belastingen. Maar hij zit daarmee in dezelfde prijsklasse als de Continental. En daarvoor gaat precies hetzelfde op: Ouder platform en geleende motoren, amper de helft van de prijs van een Mulsanne, verkoopt als een dolle, en brengt klanten binnen die ze anders nooit hadden gezien.
@mout: geleende motoren. Ach, als je moet klagen over een W12 met 600 pk en bakken koppel bij amper toeren en moet klagen over de nieuwe 4.0 V8… dan wordt het wel heel lastig.
Staat er een Rus met een Touareg voor het stoplicht in Moskou.

Komt er zo’n Bentley SUV aanrijden.
En in Rusland is je nummerplaat tevens je auto telefoonnummer; dus die Rus van die Touareg belt die vent in die Bentley SUV op en zegt tegen hem : “Weet u dat we eigenlijk in exact dezelfde auto rijden Mijnheer? ”

Zegt die vent van die Bentley : ” Haal je me daarvoor uit bad ? “
Ik zou ‘m Bratislava noemen. Ben je meteen van ’t gezeur af.
“Made in a German owned factory”..
Noem hem de Fugly. Cuzz it’s Fuckin Ugly
@E34M5Touring: Ik vind EXP 9 F anders ook niet gek. Hij ziet er precies uit zoals dat klinkt!
@mout: Hahahaha beat that R2D2 :)
In Slowakije hebben ze ook vaklieden zat, dus dat is het punt niet. In hoeverre het gevoelsmatig een rol gaat spelen of ie niet uit Engeland komt……. Ik had ook nooit verwacht dat die Hyundai-bus van Porsche zo’n succes zou worden en dat is de best verkochte Porsche ooit. En ook niet Made in Germany.
Niet iedereen vind ‘m lelijk hoor…

En als ze per se ‘Crewe’ eraan willen plakken, kunnen ze altijd nog het grootste deel van het werk in Slovakije doen, en dan een beetje afwerken in Engeland. Trapt iedereen in.

BMW doet dat ook met de Rolls Phantom. Waar wordt de Ghost eigenlijk gemaakt? BMW7-fabriek… ?
ik ben fan van die auto heerlijke bentley !!!
Prachtige bak! Hij is wat over the top, maar het ontwerp vind ik nog altijd lekker strak.
Snap die kritiek totaal niet!
Maken dat ding superdik ding man
Echt ouderwetse bak
Dan nog produktie lageloonkostland en duur betallen (echt erover) ik rijd verder met onze 2 ferrari’s en masserratti
@tomhammels: Misschien moet je eens een pause nemen van het rijden in je ‘masserratti’ en achterop kijken hoe je het echt schrijft.
Vier ringen voorop heeft het al.
Maak hem maar, maar waag het niet er een Bentley logo op te plakken. Als je dit naast een Continental GT zou zetten barst je toch in tranen uit?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).