Ondernemers moeten allemaal over op emissievrije mobiliteit. Vanaf vandaag rijden de eerste bestelbussen op waterstof rond in ons land.
Die eigenwijze ondernemers blijven allemaal stug stinkende dieselbusjes kopen. Maar uiteindelijk zullen ze er toch aan moeten geloven. Ook de aannemers, loodgieters en verhuizers moeten op termijn over op emissievrije mobiliteit.
Maar ja. Actieradius, trekgewicht, laadtijden, allemaal zaken die het overstappen lastig maken. Een elektrische bedrijfswagen is niet voor iedereen dé oplossing. Een aantal nadelen die volledig elektrische bedrijfswagens hebben kun je ondervangen door te kiezen voor een exemplaar op waterstof.
Eind vorig jaar schreven we al uitgebreid over de ontwikkelingen op dit gebied bij een aantal autofabrikanten, maar vandaag is het echt zover, de eerste bestelbussen op waterstof zijn door de gedeputeerde André van Schie van de provincie Utrecht de weg op gestuurd.
Primeur bestelbussen op waterstof
Daarmee heeft de provincie Utrecht een landelijke primeur te pakken. Pot verhuizingen en Technisch Installatiebedrijf Warmtebouw hebben de eerste bedrijfswagens op waterstof in ons land in bedrijf genomen.
Natuurlijk is het duurder om een bus op waterstof aan te schaffen en te rijden dan een dieselvariant. Maar iets met de kip of het ei, én deze voor de troepen uitlopende ondernemers krijgen een steuntje in de rug. Een stukje subsidie uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling van de Europese Unie (EFRO) zorgt ervoor dat het kostenverschil met een dieselbus gedekt wordt.
Dat project is HyVan gedoopt en is bedoeld om zes regionale ondernemers aan acht bedrijfswagens op waterstof te helpen. De subsidie is aangevraagd door Fountain Fuel als penvoerder namens het project en Allied Waters uit Nieuwegein.
Provincie is voorstander
De provincie Utrecht ziet het in ieder geval helemaal zitten. Mobiliteit op waterstof is niet iets van de toekomst maar van nu, aldus de provincie.
Een boodschap die we duidelijk willen uitdragen naar iedereen in onze regio en het MKB in het bijzonder. Want hier gebeurt het. Met de komst van zowel de tankstations als de voertuigen zijn we als regio Utrecht hard op weg om het waterstofhart van Nederland te worden.
Regina Horbach, adviseur duurzame mobiliteit provincie Utrecht weet het mooi te verkopen.
Utrecht staat niet alleen. Het demissionaire kabinet trekt de komende vier jaar namelijk 125 miljoen euro uit om waterstof als brandstof te stimuleren. Vanaf maart 2024 kunnen bedrijven subsidie aanvragen voor de aanschaf van vrachtwagens en bestelbussen op waterstof en de bouw van H2-tankstations.
Het idee is om dan zo’n 40 tankstations in Nederland te realiseren. Daarmee is de ambitie om een landelijk dekkend netwerk te creëren. Want zo’n bus voor de deur is leuk, maar als je nergens kunt tanken is het weinig efficiënt.
Robert zegt
“Het demissionaire kabinet trekt de komende vier jaar namelijk 125 miljoen euro uit om waterstof als brandstof te stimuleren.”
Dit klinkt als iets moois, maar is natuurlijk een fooi vergeleken met de miljarden die onze overheid heeft uitgegeven aan het elektrificeren van het wagenpark waar enkel de autolease van heeft geprofiteerd.
Richmond zegt
Waterstof is ook electrificatie.
megaand zegt
Maar dan wel erg inefficiënt…
alpacatje zegt
Valt te verstaan wat je onder inefficiënt verstaat.
De bak volgooien in enkele minuten is naar mijn mening veel efficiënter dan telkens 30 min te moeten laden. Als bedrijfsleider is dat veel interessanter
fanboy zegt
@Robert: Al die subsidies golden en gelden nog steeds ook voor waterstof auto’s en vrachtwagens. Zelfs nu wat extraatjes voor waterstof.
Dus je hoeft niet te doen alsof het een oneerlijke wedstrijd is/was.
Dutchdriftking zegt
Fijn! Als er straks eindelijk iemand gaat begrijpen dat we ons stroomnet van ze lang zal ze leven niet kunnen upgraden naar ‘alles elektrisch’ gaan we waterstof nog hard nodig hebben.
steephh zegt
@dutchdriftking
Gelukkig is waterstof er in overvloed en… ohnee wacht… We moeten dat maken van elektriciteit en daar hebben we dan 3-4 keer zoveel van nodig vanwege omzetting elektra naar H2 > compressie > transport > opnieuw compressie > omzetten naar elektriciteit om de batterypack in de FCEV weer te laden.
Zelfs als de elektriciteit om de waterstof te maken volledig gratuit is, zijn de kosten alsnog gigantisch om met tube trailers de tankstations te refillen. Laat staan de infra om alles in op te slaan en op druk te brengen (wel even iets anders dan LPG / LNG). Er kan maar heel beperkt wat mee worden genomen op dergelijke tube trailers t.o.v. de huidige benzine/diesel tankwagens. Laat staan de veiligheidsrisico’s. Nu zijn de vervoersbewegingen met waterstoftubes minimaal, als we massaal op waterstof gaan rijden dan gaan we dit veel vaker zien:
https://www.brandweernederland.nl/casus-waterstoftubes-verspreid-over-de-snelweg/
Ik citeer uit deze casus: ” De veiligheidsafstand hebben wij op 300 meter gezet, waarbij alleen personeel met een dringende opdracht dichterbij mocht komen.”
En eigenlijk blijkt dat “probleem” met het stroomnet eigenlijk best wel te overzien, aldus de ANWB (maar ach, wat weten die domme jongens daar nu):
https://www.anwb.nl/huis/energie/wat-als-we-allemaal-elektrisch-gaan-rijden
We zijn inmidddels al aangekomen bij praktijkttesten om het lokale net te ontlasten met béhulp van BEV’s:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/300-utrechtse-deelautos-werken-als-buurtbatterij/
Waterstofauto’s daarentegen kosten juist véél meer energie en niemand gaat eerst zijn waterstofauto tanken met duurbetaalde waterstof (kosten: 3-4-5 keer zo duur) om daarna tegen terug te leveren aan het net (vanwege kostenverschil én dat je dan wéér opnieuw mag gaan tanken), even los van of het voertuig al V2G/V2H ondersteund.
Daarmee zeg ik niet dat ze niet gaan komen: we gaan ze nodig hebben voor niche toepassingen én als we met de tank vol waterstof geen FCEV voeden maar H2-ICE dan hebben we een fantastisch mooi alternatief voor de liefhebbers van ICE techniek (myself included).
Niet voor niets worden waterstofstations in andere landen gesloten:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/denemarken-alle-waterstofstations-dicht/
https://www.wattisduurzaam.nl/42715/energie-besparen/transport/britse-waterstoftankstations-sluiten-massaal-na-wegblijven-klanten/
Is er in elektrische bussen geen interesse meer:
https://www.wattisduurzaam.nl/37477/energie-besparen/transport/montpellier-annuleert-51-waterstofbussen-en-gaat-voor-accus/
Maar is de helft van alle nieuwe bussen elektrisch in 2022 (wereldwijd): https://www.wattisduurzaam.nl/41732/energie-besparen/transport/wereldwijd-de-helft-van-alle-bussen-elektrisch-in-2022/
En met subsidies voor waterstof vrachtwagens wordeen niet aangevraagd, wel voor batterij-elektrische trucks:
https://www.wattisduurzaam.nl/42546/energie-besparen/transport/geen-enkele-subsidieaanvraag-voor-vrachtwagen-op-waterstof/
Ben ik toch nog benieuwd waarom we het elektriciteitsnet niet zouden kúnnen upgraden. Technisch gezien is dat namelijk prima mogelijk, doen we al meer dan 100 jaar: https://www.wattisduurzaam.nl/34625/energie-beleid/energietransitie-loopt-spaak-dankzij-led-lampen-en-a-koelkasten/
===
Dus nee; waterstof bestelbusjes gaan naar mijn idee (opnieuw, niché daar buiten gelaten) géén succes worden. Zeker ook vanwege alle ontwikkelingen in acculand (heu, NL bedrijf): https://brainporteindhoven.com/nl/ondernemen-en-innoveren/cases/leydenjar-unieke-technologie-als-sleutel-tot-efficiente-en-schone-mondiale-batterijproductie
Zonde dus dat we 125 miljoen daar in kieperen naar mijn idee :-)
stefanvts16v zegt
@dutchdrifking: met alle respect, maar het is al overduidelijk aangetoond dat waterstof voorlopig nog echt geen toekomst heeft. Omdat waterstof zoveel energie nodig heeft bij de productie, moeten we juist het energienet upgraden.
“Om één kilogram waterstofgas te maken heb je ongeveer 50 kWh aan elektriciteit nodig. Daarnaast is er energie nodig om het geproduceerde gas onder hoge druk op te slaan. Grofweg kan je stellen dat er ongeveer 2x zoveel energie nodig is als dat er in 1 kg waterstofgas is opgeslagen.
Dus om 1 kg waterstofgas met een energetische inhoud van 33 kWh te produceren heb je 66 kWh aan elektriciteit nodig.”
Bron: https://www.ecoburen.nl/site/energietransitie-waterstofgas#:~:text=Productie%20waterstofgas&text=Om%20één%20kilogram%20waterstofgas%20te,1%20kg%20waterstofgas%20is%20opgeslagen.
potver7 zegt
Dat is helemaal waar, maar lees nou eens goed wat dutchdriftking schrijft…
Het stroomnet kan de toenemende vraag én het toenemende aanbod van stroom helemaal niet aan, dus als we verder willen met de electrificatie van o.a. de transportsector, dan hebben we waterstof gewoon nodig – zeker op korte termijn. Uitbreiding van het stroomnet kost veel tijd, veel geld en veel energie.
Overigens heeft ook waterstof zo z’n voordelen. Weliswaar is de productie relatief inefficiënt, maar je kunt de productie concentreren rond tijdstippen met een energie-overschot. Dus op tijdstippen met veel productie en/of weinig vraag kan de productie van waterstof meer opleveren dan de stroom bijna gratis weggeven (of zelfs geld toegeven, wat ook regelmatig gebeurt).
Waterstof is heus niet het antwoord op al uw energiebehoeftes, maar het is goed om meerdere alternatieven te hebben.
megaand zegt
Huh. Eerst schrijf je dat ons stroomnet de elektrificatie niet aankan, en daarna stel je voor om h2 te produceren met stroom? Dan kun je net zo goed je Ev opladen waarvan de efficiëntie veel hoger is dan de totale waterstofketen? Waterstof is kansloos voor vervoer, in Denemarken zijn alle projecten al stopgezet omdat Ev (ook bussen en vrachtwagens) veel efficiënter zijn!
Dutchdriftking zegt
fanboy: @stefanvts16v: Wat @potver7:zegt, het netwerk is gewoon niet binnen 10 jaar op het gewenste niveau te krijgen. Daar komt bij, jullie rekenen met zelf maken van waterstof. Er wordt op steeds meer plekken ‘witte’ waterstof gevonden en dat wil men nu ook gaan delven. Als we dit op de juiste manier doen (niet de fouten maken die we met olie en gas gemaakt hebben) dan kunnen we hier heel veel mee bereiken. Helemaal als we onze verbrandingsmotoren op onbewerkte (vuile) waterstof laten lopen. Met dieselmotoren kan dit al.
steephh zegt
@dutchdriftking
Witte waterstof wordt tot nu toe alleen nog maar in West-Mali gewonnen: deze put levert jaarlijks 5 ton waterstof op. Dat is 12,5 tube-trailer vol.
In Frankrijk is nu het allergrootste ondergronds reservoir ter wereld gevonden met in totaal 46 miljoen ton waterstof. In totaal kan je daar (mits je het in een FCEV stopt en niet in een H2-ICE voertuig) 4600 miljard km in totaal mee rijden.
Maar goed, laten we aannemen dat H2-ICE net zo zuinig is als de FCEV en kijk je naar alle auto’s op de wereld (~1,4 miljard, https://topgear.nl/autonieuws/hoeveel-autos-op-de-wereld/) dan kunnen we allemaal 3200 km rijden en dan is die grootste put al weer leeg. Alleen al in Nederland rijden we 11000 km gemiddeld per jaar.
Moet je wel zorgen dat er geen waterstof vrij komt bij het winnen, want dat zorgt ook voor problemen: https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/waterstof-wat-doet-dat-met-het-klimaat
Neem niet weg dat ik die gevonden witte waterstof mooi vind om onze energietransitie flink aan te zwengelen, maar om dit dan gelijk groottschalig te “verspillen” tot we voldoende waterstof opwek hebben voor belangrijke industriëen die niet anders kunnen, zou zonde zijn.
https://natuurenmilieu.nl/themas/energie/waterstof/waterstof-de-waterstofladder/
Dutchdriftking zegt
@steephh: Dank voor de aanvulling. Ik dacht dat er in Australië en in Congo ook enorme reserves waren gevonden, die zijn dus blijkbaar toch niet zo groot ;)
Robert zegt
@stefanvts16v: waterstof moet gewoon slim geproduceerd worden, dus alleen als de opbrengst van groene stroom hoger is dan de vraag. In Arnhem is het bedrijf Elestor begonnen met een waterstofbromide batterij, in de directe nabijheid van een zonnepark waar ook vier grote windmolens zijn gebouwd.
De grote voordelen van waterstofbromide batterijen zijn, dat je de overbelasting van het elektriciteitsnet actief kunt tegengaan, het geen zeldzame materialen of grondstoffen nodig heeft, zeer eenvoudig is op te schalen en daarmee uitermate geschikt is voor bijvoorbeeld lokale energiehubs. De ‘efficiëntie’-roepers hebben ook geen zwaarwegende argumenten meer, juist omdat je iets nuttigs kunt doen met groene energie die op piekmomenten anders zou moeten worden afgeschakeld van het elektriciteitsnet
schuimbekje3 zegt
wat een onzin, benzine is ongeveer 1 tot 10% efficient en daar heeft niemand last van.
Flutterbear zegt
Klopt, maar er is een stuk minder energie nodig om benzine te raffineren dan dat het oplevert. Waterstof dien je eerst te produceren en de grootste verliezen zitten in transporten opslag.
THSD zegt
@stefanvts16v
Ev of waterstof en hoeveel energie het wel niet kost maakt nu ff kort door de bocht gezegd geen r*et uit.Het sleutelwoord is uitstootloos dat is de reden dat er naar altenatieven gezocht wordt.
fanboy zegt
@Dutchdriftking: Om op groene waterstof te rijden heb je 7 keer zoveel windmolenparken nodig als elektrisch rijden. Gaat dat allemaalaar transporteren.
Dan zeg je, niet via elektranet. Maar waterstof transporteren is ook gewoon een ramp. Het vreet energie en het verdampt ook nog de hele tijd.
Ik ga er vanuit dat de netproblemen over een zeer lange periode worden opgelost (misschien wel 10 jaar of meer)
Maar de natuurkunde rondom waterstof kun je niet zomaar oplossen.
maotje zegt
Alleen om een auto op waterstof dezelfde aantal kms te laten rijden als op een auto met accu heb je drie keer zoveel stroom nodig.
Waar wil je die stroom vandaan halen met een overbelast stroomnetwerk?
hotze zegt
Kerncentrales…
steephh zegt
@hotze Waterstof is nu al 20+ euro per kg, gemaakt uit aardgas. Groene kernenergie bestaat alleen in theorie want dat is nog veel duurder. Ga je dat maken met dure kernenergie dan wordt het de duurste combinatie ooit.
Daarbij betwijfel ik of je draagvlak gaat vinden om 3-4 keer zoveel kerncentrales neer te zetten als je ook met minder kerncentrales af kan wanneer je elektriciteit direct gebruikt.
Waterstof vervoeren is daarnaast geen sinecure. Bij incidenten komt er heel wat om de hoek kijken: https://www.brandweernederland.nl/casus-waterstoftubes-verspreid-over-de-snelweg/
Denk aan:
– veiligheidsafstand (300 meter in dit geval)
– meerdere dagen koelen van tubes
Waarbij de weg niet gebruikt kan worden en mensen in de buurt geëvacueerd moeten worden.
Je kan je wel voorstellen dat wanneer we grootschalig waterstof gaan gebruiken we dit soort incidenten vaker gaan zien. Alternatief: transporteren per gasleiding, daarvan is het niet zeker dat dit kan (dwz er wordt nog mee getest).
hotze zegt
De klimaatoplossingen die nu bedacht zijn, zijn onbetaalbaar cq. erorm duur en dat gaan wij straks betalen, mark the words. Als je wilt dat ze worden uitgevoerd, stem straks vooral op de klimaat-sinterklaas of zijn hulpje bij D66.
Elektrisch rijden, leuk bedacht voor de korte termijn, maar denk niet dat dit voor de lange termijn dé oplossing gaat worden. Dat vergt een hoeveelheid accu’s en energie waar “de wereld” niet op ingericht is.
Accu’s kunnen we beter in huis nemen zodat de eigen opgewekte energie kan worden opgeslagen.
steephh zegt
@hotze dus je wil méér energie gaan gebruiken om het dan met waterstof te doen? Het klinkt alsof je het toilet wil doorspelen met Spa Blauw omdat je gezuiverd drinkwater te duur vind en te ingewikkeld om te maken.
THSD zegt
@steephh
Volgens mij heb je helemaal niks begrepen van uitstootloos rijden…dat kan niet enkelt en alleen met een ev.
steephh zegt
@enginethsd Dat zeg ik ook helemaal niet. :-) Maar dit is wel de meest efficiënte oplossing. En voor 99% van de Nederlanders die geen petrolhead is, daarom ook meer dan prima. :)
THSD zegt
@steephh
Nee dat zeg je niet letterlijk maar we kennen je natuurlijk al vanwege je ev indoctrinatie tour 😉
Sta open voor andere oplossingen zou ik zeggen.
steephh zegt
@enginethsd ik zou “vanwege je ev indoctrinatie tour” nu niet echt een inhoudelijke opmerking willen noemen dus dat valt wel mee :-) Laten we het bij inhoud houden, ipv een ad hominem te doen.
Ik heb al meer dan eens gezegd dat er veel meer oplossingen zijn en dat er niche’s zijn waarin motoren op waterstof en synthetische benzine interessant zijn. Soms kan je niet anders. En voor de petrolhead zijn ICE motoren op synthetische benzine of waterstof ook gewoon een feestje.
Alleen 99% wil alleen goedkoop en betrouwbaar van A naar B en maken zich drukker om de kleur van hun auto en of er Android Auto / Apple Carplay + Isofix in hun auto zit. Daarvoor is het gewoon slim de meest efficiënte vorm van aandrijving te kiezen.
Het draagvlak ligt namelijk nu ook weer niet zó hoog om 3-4 keer zoveel windmolens, zonnepanelen én kerncentrales EXTRA te plaatsen om het voltallige NL wagenpark volledig door waterstof / synthetische benzine te laten aandrijven. Laat staan de grote hoeveelheden buurtaccu’s die geplaatst moeten worden om wijken te ontlasten omdat zowel H2ICE / FCEV / SB-ICE voertuigen geen V2G/V2H ondersteunen.
rollingstoned zegt
Kunnen ze niet beter inzetten op ammoniak i.p.v. waterstof als alternatieve brandstof?
https://www.tudelft.nl/delft-integraal/articles/zo-maak-je-vloeibare-elektriciteit
potver7 zegt
En dan tig jaar wachten tot dat proces zo ver is ontwikkeld dat het geschikt is voor ‘normale consumptie’? Tegen de tijd dat het zover is (en ook de automobielindustrie motoren ontwikkelt die er goed op kunnen lopen) zullen er vast overheden zijn die er brood in zien.
Op dit moment is waterstof een beschikbare oplossing, ammoniak niet.
rollingstoned zegt
In de VS rijden ze er al mee en in de scheepvaart wordt het ook al toegepast.
https://www.change.inc/mobiliteit/deze-uitstootvrije-vrachtwagen-rijdt-op-groene-ammoniak-39448
hotze zegt
Tja, de Tezlafanboyz praten zoals hun goeroe.
Tezla is niet gebaat bij auto’s op waterstof.
ssommer zegt
Zou leuk zijn geweest als jullie het artikel hadden afgemaakt en op deze locatie de unieke combinatie van waterstof en batterij elektrisch laden hadden laten zien. Dat is pas een primeur…
fanboy zegt
@ssommer: linkje met meer info?
ssommer zegt
https://www.allego.eu/nl-nl/nieuws/2023/may/fountain-fuel-allego
THSD zegt
Ideale locatie voor de hydrogen Opel vivaro (plugin hybride waterstof)