
Met een nieuwe snoet én nieuwe motoren.
Dit artikel is oorspronkelijk op 6 oktober 2025 gepubliceerd. Op 21 november 2025 zijn de prijzen bekendgemaakt en is het artikel bijgewerkt en opnieuw gepubliceerd.
Je denkt misschien dat iedereen een cross-over wil, maar de bestverkochte auto’s van Europa zijn nog altijd hatchbacks. Op nummer één staat de Dacia Sandero, op de voet gevolgd door zijn neefje, de Renault Clio. Terwijl recent een compleet nieuwe Clio werd gelanceerd, moet de Sandero het doen met een facelift. Maar dat is niet erg, want zo blijft ‘ie betaalbaar.
Dit is overigens niet de eerste facelift voor de Sandero. In 2022 werd de auto al eens opgefrist, met het nieuwe ‘DC’-logo. Deze keer pakt Dacia iets groter uit, met ook motorische wijzigingen. Naast de Sandero wordt meteen de Jogger gefacelift. Eerder vandaag schreven we ook al over de vernieuwde Dacia Spring en de Dacia Hipster concept. Het kan niet op!
Nieuwe neus


De Sandero heeft een nieuwe neus gekregen, met een plattere grille, een andere voorbumper en nieuwe koplampen. Of nou ja, nieuw… de LED-verlichting is anders, de vorm van de koplampen is nog hetzelfde. In de achterlichten zien we dezelfde pixelverlichting terug. Volgens Dacia moet dit een omgekeerde T voorstellen, maar daar heb je wat fantasie voor nodig.
De Sandero Stepway (de hogere versie) heeft een iets stoerdere neus, met meer zwart. Ook zit er een zwarte streep tussen de achterlichten. Voor het front van de Jogger heeft Dacia simpelweg ‘copy paste’ gedaan.
Interieur


In het interieur zijn er ook wat wijzigingen, zoals een nieuw 10 inch touchscreen (in plaats van 8 inch). Er zijn ook nieuwe opties, zoals een draadloze lader voor je telefoon, automatisch grootlicht en een 360° parkeercamera. Opties die een paar jaar geleden nog heel fancy waren, maar ze zitten nu dus gewoon op een Dacia Sandero.
Voor het eerst hybride
Het belangrijkste nieuws is echter op motorisch gebied. De Dacia Sandero wordt voor het eerst een hybride. Dit wordt een volwaardige hybride, met 1.8 vierpitter, een 50 pk sterke elektromotor, een startgenerator en een 1,4 kWh accu. Je moet wel de Stepway kiezen om deze aandrijflijn te krijgen. Of de Bigster. Of de Jogger.


Verder krijgt de instapper met driecilinder er 10 pk bij, voor een totaal van 100 pk. En dan is er nog de nieuwe Eco-G 120, die zowel benzine als lpg lust en de TCe 100 Bi-Fuel vervangt. Naast 20 pk extra krijg je ook een grotere lpg-tank van 49,6 liter.
Prijs van de vernieuwde Dacia Sandero
Op deze manier moet de Dacia Sandero er weer even tegenaan kunnen. Vooralsnog lijkt er nog genoeg animo te zijn, voornamelijk dankzij de prijs. Of dat bij de vernieuwde Sandero ook zo gaat zijn, moet blijken. De bestverkochte Roemeen van Europa wordt namelijk duurder! De nieuwe prijzen beginnen bij € 19.200, wat € 1.000 en 5,5 procent meer is dan voorheen. Het blijft dus een zeer betaalbare vanafprijs voor een B-segmenter.
Voor dat bedrag heb je de instapper met 67 pk. De Eco-G 120 gaat voor minimaal € 21.300, de TCe 100 voor € 22.700 en de Eco-G met automaat is de duurste met een vanafprijs van € 23.900. De eerste auto’s staan vanaf eind 2025 bij de dealer.





Die Dacia’s beginnen er hoe langer hoe beter uit te zien. En die bi-fuel variant met af-fabriek ingebouwde lpg installatie had voorheen maar één nadeel, en dat was het gebrek aan pk’s. (Mind you: deze motor zit niet alleen in de relatief lichte Sandero, maar ook in de veel zwaardere Duster.) Met 120 pk is het nog steeds geen strepentrekker, maar het is wel 20% meer dan voorheen; daar moest je voorheen voor naar de chiptuner.
En het voordeel is dat je nu alsnog naar de ‘chipboer’ kan gaan en er weer extra 24pk bij kunt krijgen. Dan begint het toch al wat op iets te trekken.
Great news !!
Wie zou dat 30 jaar geleden gedacht hebben dat Dacia 30 jaar later de best verkochte auto van Europa zou worden? Toen maakten ze slappe aftreksels van de Renault 12, wat toen al een auto uit het jaar kruik was.
Dacia is inderdaad van ver gekomen. Dat de formule “goed en goedkoop” een succes zou kunnen zijn lag voor de hand maar het is ook echt een succes omdat ze het ook waar maken.
nooit gedacht dat ik het zou zeggen maar vind de bigster er best goed uitzien…alleen n beetje erg dattie alsnog meer dan(voor n dacia) 30.000 kost…
Kijk eens aan, een merk dat nog weet wat echte knoppen zijn. Die vind je niet meer veel.
Applausje voor Dacia! 👏🏼👏🏼👏🏼
Komt Captain Slow a.k.a. James May wellicht toch in aanmerking voor een B1G bonus & officieel Dacia-ambassadeurschap!? Hij heeft een hele lange positievo campagne gevoerd op Top Gear voor Dacia.
Dat de Dacia de best verkochte auto van Europa is zegt meer over de staat van Europa dan over Dacia.
In Marokko zijn bijna alle taxi’s een dacia. Zegt wel iets over het kwaliteit.