
De Dacia Sandero is van de troon gestoten.
Iedere maand is het stuivertje wisselen tussen wie er de bestverkochte auto van Europa is. De twee kandidaten die het vaakst bovenaan voorkomen, komen van hetzelfde concern. We hebben het over de Dacia Sandero en Renault Clio. In augustus 2025 zit er echter een compleet andere auto op de troon van bestverkochte auto van de maand in Europa.
Voor we daar verder induiken, eerst een overzicht van de Europese autoverkopen. Het merendeel van de nieuwverkochte auto’s in ons continent is hybride. Maar liefst 33,4 procent is volledig of mild hybride, en 10,4 procent is een PHEV. Hierna volgen niet de EV’s (zoals in Nederland), maar nieuwe benzineauto’s met 25,6 procent. De elektrische auto’s komen met 20,2 procent wel in de buurt. De overige auto’s gebruiken diesel (8 procent) of een andere brandstof zoals waterstof of LPG (2,4 procent).
Bestverkochte auto’s in Europa van augustus 2025
Helemaal bovenaan vinden we dus niet de Sandero of Clio, maar een crossover. De uitgaande Volkswagen T-Roc beleeft nog een laatste succesje door in augustus 2025 de bestverkochte auto van Europa te zijn voordat de nieuwe generatie het overneemt.


De Sandero vinden we terug op plaats 2 en de Clio op plekje 5. De rest van de lijst wordt ook gevuld met crossovers, SUV’s en hatchbacks. Opvallend: ondanks dat één op de vijf nieuwverkochte auto’s in Europa een EV is, staan er in de top tien geen modellen die enkel als EV worden verkocht.
| Model | Verkopen augustus 2025 |
| Volkswagen T-Roc | 14.693 |
| Dacia Sandero | 13.834 |
| Toyota Yaris Cross | 12.201 |
| Volkswagen Tiguan | 12.094 |
| Renault Clio | 12.091 |
| Hyundai Tucson | 11.350 |
| Dacia Duster | 9.813 |
| Toyota Yaris | 9.666 |
| Opel Corsa | 9.585 |
| Volkswagen Golf | 9.444 |
Bestverkochte EV van augustus 2025
Bij de elektrische auto’s zien we maandelijks een flinke toename bij de Chinese merken ten opzichte van augustus 2024. Er kwamen meer dan 43.500 nieuwe Chinese auto’s naar Europa wat goed is voor een verkoopstijging van 121 procent.
Toch komt er geen Chinese EV voor in de top tien. Helemaal bovenaan vinden we de Tesla Model Y die de rest van de modellen vrij ver vooruit blijft. De verkopen zijn nog niet zo goed als vorig jaar. Toen verkocht Tesla er 37 procent meer. Ook hier wordt de lijst gedomineerd door (kleine) SUV’s en hatchbacks, al redt de ID.7 de sedan/stationwagon-eer met een tiende plek.
| Model | Verkopen augustus 2025 |
| Tesla Model Y | 8.330 |
| Skoda Elroq | 6.450 |
| Tesla Model 3 | 6.382 |
| BMW iX1 | 5.260 |
| Volkswagen ID.3 | 5.253 |
| Volkswagen ID.4 | 4.963 |
| Kia EV4 | 4.519 |
| Skoda Enyaq | 4.410 |
| Renault 5 E-Tech | 4.175 |
| Volkswagen ID.7 | 3.981 |
Bronnen: JATO Dynamics, ACEA





4 uitlaatjes op je 1.0 RRRRRR.
Wel knap, dat ze de T-roc beter weten te verkopen dan de betere Golf. Of zou dat ook komen omdat de Golf een paar duizend duurder is sinds die standaard met een 1.5 geleverd wordt?
Of de Golf beter is of niet bepalen de klanten. En ze kiezen steeds vaker voor T-Roc en Tiguan ipv Golf. Het kan zijn dat de klanten de nadelen van zo’n laag zitter als de Golf zwaarder wegen.
En de nieuwe T-Roc zal het slechter doen dan de uitgaande versie. De vormgeving is veel te saai. Hopelijk mooiere materialen, maar dat kan altijd. Een piek in de verkoop aan het einde betekent dat je je klanten niet kent. Heel jammer. Idem zo dom: de nieuwe Tiguan (ook zo’n blob-vorm) en de allerdomste: de vervanging van de Touareg door de Tayron. De stilstand in de fabrieken is volkomen logisch. De eigen organisatie is de vijand. Aan het hoofd van die vijand staat ongetwijfeld de afdeling Finance. De rest staat te bibberen en heeft geen idee meer binnen VW wat te doen.
NB Audi lijkt dit probleem langzaam op te lossen. De mislukkingen waren er bij hen nog eerder. Hopelijk een goed voorbeeld voor VW.
Is de huidige T-Roc dan zo’n eververend ontwerp?
Hét kenmerk van veelverkochte auto’s is nu eenmaal dat ze een veilig uiterlijk hebben, zodat ze bij zoveel mogelijk mensen in de smaak vallen. Alleen mensen die pertinent géén saai uiterlijk willen, shoppen elders.
Kijk, 2x Tesla in de Top 3 – hoezo het gaat slecht met Tesla?!
Appie VAG met 5 !
Ze staan niet meer in de top 10 best verkochte auto’s, dat was ooit anders.
De I.D.7 in de top 10. Waar wordt dat ding dan zo goed verkocht? Ik zie ze hier niet veel, in Duitsland zie ik ze ook niet veel. Scandinavië?
Ik zie ze in Nederland vaker dan de nieuwe Passat. In Duitsland is dat andersom.
Zo zie je maar dat die Tesla-schaamte-storm ook snel weer is gaan liggen
Nee hoor schaam me nog steeds als ik word ingehaald door een Tesla.
Ja, dat je er zelf geen één hebt ;-)
Als je in een groeimarkt 37% minder verkoopt terwijl je beurskoers is gebaseerd op verwachting van eindeloze groei, dan gaat er iets niet goed. Stilzwijgend is VW inmiddels Tesla voorbij gegaan in Europa. En dat zo kort na introductie van een verbeterd model.