
De hoge Merc is de ideale vakantieauto voor Nederlanders.
Ja, de nieuwe CLA is razend populair bij klanten, maar toch is deze C-klasse (nog?) niet de bestverkochte auto uit het Mercedes-assortiment. Dat is een ander C-model. Zoals in de rest van de markt verkoopt Mercedes de meeste auto’s in het hogere segment. Niet gek dus dat de GLC de bestverkochte Mercedes van dit moment is. Zowel in Nederland als wereldwijd.
De GLC is er momenteel in verschillende brandstofsmaakjes, maar een volledig elektrische EQGLC, die is er nog niet. Nog niet, want de eerste beelden kregen we begin dit jaar te zien. Nu vertelt Mercedes-CEO Ola Källenius wat meer over de elektrische GLC en zien we de SUV in een nieuwe camouflagepatroon. Ook krijgen we de naam te horen. De elektrische GLC krijgt geen ingewikkelde lettercombinatie, maar een vrij simpele naam: GLC 400 4MATIC met EQ-technologie.
Källenius benadrukt het belang van de elektrische GLC: ”We introduceren niet zomaar een nieuw model – we elektrificeren onze bestseller met een nieuwe designtaal”. Met die nieuwe taal doelt de Merc-baas op dezelfde richtlijnen als de nieuwe CLA heeft gekregen. We herkennen dan ook dezelfde koplampen als op het kleintje. Källenius verklapt dat er ook stylingkeuzes zijn overgenomen van een klassieke Merc. De grille van de 300 SEL wordt overgenomen op de nieuwe GLC. Zo vertellen we meer over die klassieker.

Elektrische GLC is een ideale vakantieauto
De elektrische SUV is om meerdere redenen heel erg geschikt om je naar je zomervakantiebestemming te brengen. Allereerst het platform. Mercedes bouwt niet de huidige GLC om naar EV, maar creëert een nieuwe basis. En wat voor een: opladen gaat met maximaal 320 kW dankzij 800V-architectuur. Na tien minuten aan de lader moet je weer 260 kilometer kunnen rijden. De totale actieradius zit boven de 650 kilometer.
Op de weg zit het ook wel snor met de GLC 400 4Matic met EQ-technologie. Mercedes pakt uit met de vering. Het leent de luchtvering uit de S-klasse voor de elektrische GLC. Het systeem met traploos instelbare demping poetst oneffenheden en trilling uit de weg met gemak weg. Voeg er een speciaal pakketje aan toe en je krijgt achterwielbesturing voor nog fijner stuurgedrag en een kleinere draaicirkel.

Een goede vakantieauto moet natuurlijk ook ruim genoeg zijn voor je hele inboedel. De wielbasis van de elektrische GLC is 8 centimeter groter dan de huidige GLC. Dat zorgt voor meer ruimte voor alle passagiers, maar ook voor de kofferbak: van 470 liter in de PHEV naar 570 liter. Met de achterbank naar beneden is er 1.740 liter bagageruimte en voorin kun je nog eens 128 liter kwijt in de frunk. Wat je ook vindt in het interieur: een Hyperscreen van de volgende generatie.
Trekken maar!
Wij Nederlanders gaan natuurlijk niet alleen met de auto op vakantie: er moet ook een caravan achter! Ook daar draait de elektrische GLC zijn hand niet voor om. De SUV kan 2.400 kilo geremd trekken. Dat is genoeg voor een doorsnee caravan, maar ook voor een trailer met de eerdergenoemde 300 SEL erop. Om het rijden met een verlengstuk achter je Merc makkelijker te maken zijn er systemen als ‘ESP Trailer Stabilization’ en ‘Trailer Maneuvering Assist’.
Dan nog de vraag: vind je hem een beetje te pruimen? Het is lastig te zeggen zo met zijn camouflage en de belofte van een klassiek grille-ontwerp in combinatie met de nieuwe lampen, maar we kijken wel uit naar de komst van de nieuwe GLC. Mercedes deelt niet mee of de GLC net als de nieuwe CLA beschikbaar zal zijn als hybride. Meer informatie daarover krijgen we gegarandeerd op 7 september. Dan onthult Mercedes de GLC op de IAA in München. Tot dan, GLC!





Het is jammer dat die super gestroomlijnde modellen van Mercedes het niet hebben gehaald. Stel je voor hoeveel energie we zouden besparen als iedereen een daadwerkelijk gestroomlijnde auto zou rijden ipv deze lompe hokken.
Sport? Nee.
Utility? Nee.
Vehicle? Ja.
1 out of 3 babyyyy
De CLA een C-klasse? Eerder een A-klasse, type CL (Coupe Luxus).
Een CLA is toch geen C klasse auto ?
Wellicht doelt men op C-segment?
De CLA is geen C‑klasse maar een afgeleide van de A‑klasse inderdaad. Volgens deze logica zou een GLC een G-klasse moeten zijn terwijl dit wel een afgeleide van de C-klasse is.
Het herkennen van de CLA koplampen? Even naar Pearle misschien;)
De GLC heeft een totaal ander front, inderdaad de eerste ‘nieuwe’ die dat heeft. Kijk even naar eerdere screenshots, en je ziet dat het front tussentijds is aangepast – verder van de CLA vandaan.
Ik snap niet hoe je een elektrische auto de ideale vakantieauto kunt noemen. Ik rij zelf elektrische en ben afgelopen jaar met de caravan (hobby, 1500KG) achter mijn Model Y naar Zuid-Frankrijk gereden (1400km). Dankzij het Tesla Supercharger-netwerk liep het bij mij soepel qua beschikbaarheid van laadpalen (snachts), maar bij andere merken staat het vaak vol, zeker als je langs de snelweg wil laden. Ik heb echt heel vaak moeten laden.
Met een caravan halveert je actieradius vaak minimaal, dus die 260 kilometer bijladen in 10 minuten is in zo’n 130 kilometer als je met een caravan rijdt. Daarbij zijn bijna geen laadstations geschikt om gemakkelijk met een caravan te laden, dus je bent steeds extra tijd kwijt met af- en aankoppelen.
Op campings zijn laadmogelijkheden ook lang niet altijd aanwezig, en zelfs als ze er zijn is het aanbod vaak beperkt en druk. Natuurlijk heeft de elektrische GLC veel voordelen: veel koppel, stabiele wegligging door de goede gewichtsverdeling, en die 800V-architectuur is mooi meegenomen. Maar in de praktijk is het nog geen ideale vakantieauto als je met een caravan reist.
Voor zulke lange ritten is een dikke diesel-SUV zoals een Audi SQ7 gewoon vaak praktischer en minder gedoe. Ik heb meerdere ritten gehad naar Italie, Frankrijk en Duitsland met de model y en voorheen met de model 3, beiden long range en ja; het is zorgeloos rijden hoor en heel relaxed met autopilot maar op een rit van bijvoorbeeld 600km moet je echt wel minimaal een uur uittrekken voor laden, als je dit combineert met een etentje dan valt het wel mee.
Voor de caravan en voor de weekenden in de zon heb ik nu een benzine auto (Audi S5 cabrio) erbij, ik vind het mooi geweest hoor.
Ik bedoel dus dat je minimaal moet rekenen op een halvering van je actieradius, niet dat het minimaal afneemt :)
Gaat de caravan nu achter je S5 Cabrio? Dan heb je wel altijd een leuke auto mee op vakantie!
Zekers! Na wat research bleek dit een goede caravantrekker. Goed gewicht, Quattro, hoog trekgewicht en lekker veel vermogen. Op de bestemming hopelijk genieten met het dak open.
Een ideale vakantie is er één zonder sleurhut.
Een ideale vakantie is voor iedereen anders en hangt heel erg af van de context. Als je met kleine kinderen in een vijfsterrenhotel zit, is dat ook niet altijd ideaal. Ze hebben vaak weinig te doen en andere gasten kunnen zich storen aan het geluid dat kinderen nu eenmaal maken. Zelf heb ik verschillende soorten vakanties geprobeerd. Ik ben met mijn vrouw naar huisjes en resorts geweest, heb een keer in een tentje gekampeerd, Airbnb’s geboekt midden in mooie steden, actieve vakanties gedaan en op campings in luxe huisjes gezeten, autovakanties, vliegvakanties.
Uiteindelijk kwamen we erachter dat een caravan voor ónze situatie ideaal is. Onze kinderen vinden het geweldig en wij kunnen er echt ontspannen. Toen we nog in huisjes zaten, moesten de kinderen de eerste dagen altijd wennen aan het bed en de nieuwe omgeving, waardoor we de eerste paar ochtenden al om vijf of zes uur wakker waren. In de caravan hebben we dat niet meer, het voelt voor hen vertrouwd en daardoor slapen ze beter. En dat maakt de vakantie ook voor ons veel relaxter.
Waarschijnlijk verandert dat weer als de kinderen niet meer mee willen. Dan lijkt het me geweldig om met mijn vrouw in een camper door Europa te touren, als alles het toelaat. Zo verschuift je “ideale vakantie” vanzelf met de fase van je leven. En gelukkig maar, anders zou het altijd druk zijn bij dezelfde plekken.
Uitstekende uiteenzetting. Ik moet er niet aan denken om te moeten kamperen. Of dat nou met een tent, caravan of camper is. Maar kan me voorstellen, dat de afweging er met jonge(re) kinderen heel anders uit kan zien.
Kamperen lijkt me wel te doen. Maar het idee extreem vaak te moeten snelladen met zo’n inboedelbak achter de auto is me een gruwel.
Ik snap niet hoe je een reis met een caravan “vakantie” kan noemen.
Achterasbesturing, luchtvering, dat gaat richting de 100K. Mercedes is bezig zich bovenin en ver daar boven te positioneren.
Ze komen met een electrische GLC die er anders uit ziet dan de benzine GLC?
Doe mij die S maar…