SUV’s in kleine maten zijn heet, en alles wat heet is, daar wil VW wel een stuk(je) van. Afgelopen mei meldden we dat er in Wolfsburg twee nieuwe SUV’s in de pen zaten, en inderdaad, dit gaat gebeuren.
We hadden het echter maar half goed in onze aanname, want in plaats van 2 mini-SUV’s, wordt het één mini-SUV voor het B-Segment, en één hele dikke zevenzitter, speciaal voor ‘Murica. Dit werd bevestigd door Peter Thul, een woordvoerder van Volkswagen, in een gesprek met Automotive News.
De laatste jaren schieten de B-Segment SUV’s als paddestoelen uit de grond, daarom wil VW in on the action. De Mokka/Trax/Ecosport/Juke/aankomende Honda-SUV-killer uit Wolfsburg moet zijn basis (logischerwijs) vinden in de Polo, waardoor de totaal overbodige CrossPolo ook eindelijk uit zijn lijden verlost kan worden. De afstand tot de Tiguan blijft bovendien lekker groot, dus die twee gaan niet in elkaars vaarwater zitten.
Denk qua styling aan invloeden van de Cross Coupé, maar natuurlijk niet te veel, anders wordt het natuurlijk te duur en exotisch. We moeten wel een beetje netjes in de pas blijven lopen, en een volumemodel in dit segment moet in de eerste plaats praktisch en betaalbaar zijn. Doe je dat niet als fabrikant, dan mik je net goed op je doelgroep.
De grote SUV moet volgens VW een alternatief voor de ‘minivan’ worden, wat er geen twijfel over doet bestaan voor welke markt dit model bedoeld is: de Amerikaanse. In de VS zitten ze al langer op een dikke SUV te broeden namelijk. Het zou me niet verbazen als hij hier niet eens aangeboden wordt, net zoals dat met de *shiver* Routan het geval is/was. De mini-SUV daarentegen wordt op beide markten verwacht.
Update 26-10 – De grote Yank-Suv/Crossover zal als concept op de Detroit Motor Show staan, zo werd zojuist bevestigd.
resulutionNL zegt
Hé, een verhoogde Scirocco.
mister zegt
@VWTouran75:
Met 4 deuren :D
rufctr01 zegt
@mister: en zo te zien geen normale instap en ruimte achterin.
krari zegt
@VWTouran75: de scirocco verkocht toch niet hiero?
smoked zegt
@krari: vrijwel alles wat een hoge instap heeft is populairder in Nederland (mompelt iets over vergrijzing).
sir_smokalot zegt
Lees die zin nog eens na.
norge zegt
Wedden dat tie saai wordt?
Den zegt
@norge: wedden dat de standaard uitrusting beroerd wordt?!
kaasboerin zegt
@Den: Wedden dat ‘ie gaat verkopen?!
norge zegt
@kaasboerin: Psst, leasing bedoel je……muts
kaasboerin zegt
@norge: Correctie: Wedden dat ‘ie vaak gehuurd gaat worden?!
Den zegt
@kaasboerin: wedden dat de slogan: \’super premium stadsrakker voor yup met oermens genen\’ wordt? :)
jrk68 zegt
@kaasboerin:
Dat gaat die hier niet om een aantal redenen, ik zal je er alvast 2 geven….
Een SUV leasen ligt lastig, en van spannende VW’s raakt de consument in de war.
Dus als ze hem al mogen leasen dan doen ze dat niet want dan vallen ze teveel op….
hammerman zegt
@norge: Volgens mij noemen ze hem ‘Volkswagen SUF’!
gorre zegt
Wedden dat ie saai en duur wordt ?
GOD zegt
wedden dat ik niet ga wedden
norge zegt
@GOD: Die verloor je, voor straf een lease polo …
911GT2 zegt
@norge: Prima straf, echte straf zou pas zijn dagenlang al jouw comments te moeten lezen!
GOD zegt
@911GT2:
hahahahahahahaha had het zelf niet mooier kunnen zeggen
Tommy2 zegt
@911GT2: Of als enige urenlang met een Hyundai in de file staan tussen alleen maar Volkswagens en norge naast je op de passagierstoel.
jrk68 zegt
@911GT2:
Dan moet jij je enorm gestraft voelen knul….
Je leest ze niet alleen allemaal maar je voelt ook nog de drang om erop te reageren….
Maar dat is dan weer goed voor je +jes, dat dan weer wel.
gedwongenleaser zegt
@norge: als jij een Polo een straf vind ben je zelf zeker heeeeeeel wat beters gewend. Oh, wacht… Jij rijdt in een??
norge zegt
@gedwongenleaser: inderdaad veul beter, ruimer, degelijker, en mooier en beter rijdend.
bullgod76 zegt
Wedden dat ik hem niet ga kopen
badsaying zegt
Het is een vw dus moet natuurlijk wel een beetje saai blijven
paulaner zegt
Ik snap best dat mensen graag een Tiguan rijden, het rijdt prima en heeft een hoge zitpositie. Een model daaronder zou echter weinig extra ruimte bieden tov een Polo? Waarschijnlijk geen 4motion, wat zijn dan de voordelen nog?
norge zegt
@paulaner: Hoge instap en goed uitzicht, oftwel een ouwelullenbak?
norge zegt
@norge: + e
rijbewijzer zegt
@norge: Mwhahwaha nee een i30 niet wou je zeggen, geen power, geen uitstraling, en vooral goedkoop en totaal niet spannend..
nee dan toch liever dit geval :)
norge zegt
@rijbewijzer: Vergeet de kwaliteit niet…
popoff zegt
@paulaner: Je bedoeld, geen 4motion=geen 4WD=geen SUV ?
Zoals practisch iedere Kia Spotage, Sorento, Hyundai Ix35/Santa FéEn vele, vele andere ‘Jeep-achtige’ auto’s op Nederlands wegen ? Die dingen verkopen als een tierelier.
En vergis je niet, ca. 85% van het lager en middensegment ‘SUV-achtige’ auto’s in Nederland zijn eigenlijk ‘MPV’s’ (mini busjes) die vermomd zijn als SUV.
Kan ook niet anders, want 4WD is een hogere uitstoot en dus een andere belasting-trede. En dat is uit den boze voor knakenpoetsend Nederland. Waarom denk je dat Subaru het zo slecht doet in de lease ? Geen 14 of 20% auto’s.
Geen groene labels. Peroonlijk zal me dat ‘worst’ zijn. Maar het grooste deel van Nederland zet zijn auto-liefde opzij voor een paar knaken.
ar156sw zegt
Ik snap de populariteit van dit type auto niet zo. Een grote, luxe SUV a la X5, ML, Range Rover, etc. begrijp ik: groot, “stoer”, luxe en een duidelijk signaal naar de buitenwereld dat je goed boert.
Een X3, Evoque, etc. begrijp ik al minder. Je betaald een hoop extra voor het feit dat het een “SUV” is, en je krijgt er meestal (in vergelijking tot een even dure sedan/station) minder ruimte en mindere rij-eigenschappen voor terug. En indruk maken doet het ook niet, want “kan geen X5, A7, etc. betalen blijkbaar”
De nóg kleinere (X1, deze VW, overige voorbeelden uit dit artikel) snap ik al helemaal niet. Is het dan alleen om “de hoge zit”? Snap sowieso die obsessie van mensen met “hoge zit” niet… “dat rijd zo fijn, heb je zo lekker overzicht!” Ik heb toch niet vaak dat ik in mijn auto zit en denk “wow, zat ik maar een halve meter hoger”. Overzicht zat…
Zou het geld niet uitmaken, dan kocht ik een Range Rover. Of misschien een X5 (als het geld iets minder niet uit maakt). Verder is een Dacia Duster voor de nabije toekomst een overweging (gewoon omdat het zo’n lekker no-nonsense ding is, maar qua motorisering vind ik m wat zorgwekkend). Alles daar tussen in slaat voor mij de plank mis.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ar156sw: Auto\’s zijn meer dan ratio…
ar156sw zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Dat snap ik absoluut. Het kopen van een tweedehands Alfa wordt door velen niet bepaald als een rationele beslissing bestempeld :) Wat ik niet snap is welk niet-rationeel argument deze auto’s voor veel mensen interessant maakt. Uiterlijk zou kunnen, maar is te algemeen (als in, elk model/segment heeft voor- en tegenstanders). Het enige “emotionele” argument dat ik voor een SUV kan bedenken is “stoer”. En dat is waarom ik deze auto’s dus niet snap. Want wat is er nou “stoer” aan een midi of mini SUV? Maar goed, misschien dat veel mensen dat anders zien.
Verder hoor je toch vaak het “hoge zit” argument (en hoge instap, maar da’s alleen voor ouderen van belang en die zie ik eigenlijk maar weinig in SUV’s) en dat argument begrijp ik niet. Maar misschien komt dat doordat ik het als een rationeel argument zie en dus beoordeel, misschien is het wel een emotioneel argument…
notsobig zegt
@ar156sw: Als je hoger zit kijk je makkelijker over andere auto’s heen, waardoor je vaak verder vooruit kan kijken… Je hebt dus meer overzicht over de weg.
Dat is het idee, echter als iederen daarom hogere auto’s gaan kopen…..
ar156sw zegt
@notsobig: Dat snap ik, ik snap alleen niet dat mensen in een “gewone” auto niet genoeg overzicht hebben. Zoals gezegd, ik denk eigenlijk nooit “zat ik maar wat hoger want ik zie het niet goed”.
kaasboerin zegt
@ar156sw: Het rijd (een stuk) relaxter.
CBR600rr zegt
@notsobig: als iedereen dan zo\’n hoge auto heeft is dat voordeel weer verloren. Beter iedereen in lage auto\’s, ook beter voor verbruik.
notsobig zegt
@CBR600rr: Duhh, dat was precies mijn punt! Bedankt voor het invullen van de ……….
midasracer zegt
@ar156sw: Ik begrijp het wel want ik heb een RAV4. Het is voor mij de perfecte auto. Groot genoeg voor het gezin en bagage, maar niet zo groot dat je er in de stad mee in problemen komt. En heb je meer spul dan haal ik de achterstoelen eruit. Zitpositie is erg prettig voor het overzicht. En een hoge instap is ook erg prettig als kleine kinderen in de auto gezet moeten worden. Probeer dat maar eens in een 3 deurs hatchback. Scheurende rugspieren zijn het gevolg. Lekker pittig (de S in de SUV) om met het verkeer mee te kunnen en te blazen door Duitsland in de vakantie. En natuurlijk 4WD voor het slepen van de kar en bij glad/nat weer. Ongelooflijk hoe prettig dat is. Voor mij als familiebak nooit meer iets anders dan een midi-SUV.
gedwongenleaser zegt
@midasracer: dus eigenlijk benoem je nu maar 1 +punt waarom specifiek een SUV zo geweldig is tov bijv. een willekeurig ander type gezinswagen; je kan er makkelijk je kinderen in zetten omdat die hoog op de poten staat. Mja, voor mij blijft dit type SUV dus voorlopig op de onzinnige-modellen-lijst staan.
midasracer zegt
@gedwongenleaser: dan moet je beter lezen:
1) kan veel verstouwen
2) is handig met inladen
3) kan snel
4) hoge zit, goed overzicht van de carrosserie en de omgeving
5) 4wd handig voor trekken van 1000kg kar
6) 4wd onmisbaar bij sneeuw en ijs. was weer lachen afgelopen winter
w0o0dy zegt
@midasracer: jij snapt er ook niets van hè? Praten we hier over vismessen, rambo-knifes en uit de kluiten gewassen nageschaartjes… kom jij aan met je midi-zwitsers-zakmes… Dude, that’s off-topic! ;-)
midasracer zegt
@w0o0dy: vergis je niet wat deze auto’s kunnen. Ik mis alleen de diff lock, low gearing en natuurlijk terreinbandenvoor in terrein. Maar op de weg rijdt 4wd (dit is nog het oude continu systeem zonder electronische troep) in regen en bij gladheid als op rails. Vroeger was ik sceptisch over deze auto’s, maar nu wil ik niet meer zonder. Wellicht wordt de volgende een FJ cruiser of misschien wel een oude FJ60 uit Amerika.
w0o0dy zegt
@midasracer: weet niet of je de smiley niet gezien hebt of me niet snapt… maar goed, tussen de modepopjes (die de meeste SUV’s zijn) is de Rav4 nogal een sterk rationeel bepaald (en geslaagd) model.. Overigens snap ik de opmerking van je vrouw niet echt… de meeste stations worden gereden door families en terecht. Een Mazda 6, Ford Mondeo, C5, 508, Skoda superb etc… allemaal geen auto’s voor saaie grijze muizen maar wel allemaal ruimer en goedkoper (in de maandlasten) ook al hebben ze geen 4wd… ik snap mensen die geen SUV nemen/willen maar een grote station kiezen dus iets beter.. Maar binnen het genre denk ik wel dat de RAV4 één van de beste combi’s is.
midasracer zegt
@w0o0dy: Nee ik begrijp mijn vrouw ook niet. Ik heb nog bij een Octavia combi gestaan, de luxste uitvoering (Klemann uitvoering?) voor weinig. Maar ze vond het niks. Ikzelf zou wel iets Audiachtigs willen hebben, en een station zou dan perfect zijn. Maar ja, ik ben ermee getrouwd. Wat doe je eraan? Zolang ze maar uit mijn Midas blijft.
gedwongenleaser zegt
@midasracer: vergeet je nu toch gewoon je kinderen, of \’laad\’ jij die in? Ik lees prima hoor; slechts 2 puntjes zijn een +punt van een SUV, alle andere zaken zijn in principe ook op bijv. een station van toepassing.
midasracer zegt
@gedwongenleaser: Mijn vrouw associeert stations met grijze refo dakduiven dus wil er alleen in als ze begraven wordt. Ik kan me wel in die mening vinden en zoveel scheelt het financieel ook weer niet.
pokerface zegt
Een VAG product is praktisch niet betaalbaar.
flippert zegt
@pokerface: dat is dus wel zo, als je tenminste kunt rekenen: omdat veel VW modellen op de tweedehandsmarkt ook populair zijn is de restwaarde navenant hoger en de prijs om het ding te rijden vergelijkbaar. Maw: voor hetzelfde geld had je een Polo kunnen rijden ipv een Kia oid
gedwongenleaser zegt
@flippert: conclusie 2; ook als occasion is een VAG product bijna niet te betalen ;)…
jrk68 zegt
@pokerface:
Daarom worden ze ook nauwelijks gekocht maar gehuurd (lees geleased)….
notsobig zegt
Ah dus zo hoog staan die VW’s op de poten als je de spanband om de veren verwijdert?
vliegendetosti zegt
@notsobig: hahaha, BURN
jeanclaude zegt
Flikker op met je suv’s, VW ga aub snel terug naar de basis, en maak betrouwbare producten.
gedwongenleaser zegt
Het ziet er best grappig uit alleen heb ik gewoon een hekel aan het type auto (mini-SUV) an sich, ongeacht het merk.
phaeton zegt
Ik vind ze belachelijk. Ik heb al niks met een Tiguan of een Kuga, laat staan met B-segment \”SUV\’s\” als de Mokka. Totdat ik de 2008 van Peugeot zag. Die ziet er niet uit als een sulletje, waarschijnlijk ook niet met 17 inch.
Deze VW komt er bij in de buurt, maar voor hetzelfde geld rijdt je waarschijnlijk ook, zeg, een Mondeo.
rijgewoonbmw zegt
word vw nou meer premuim dan audi! al vond ik dat al met de passat cc.
benzinehoofd zegt
In een (zeer ruime) baan om de aarde a.u.b.
RazorHead zegt
“en alles wat heet is, daar wil VW wel een stuk(je) van. ”
en alles wat heet is, daar wil VW iets lauw van maken bedoel je zeker?