Bij welk merk hoort de gloednieuwe Virtual Cockpit?

Auteur: , 37 Reacties

Deze keer geen koekjes voor de winnaar.

Met alle technologische ontwikkelingen op een historisch hoogtepunt is het ook voor automerken belangrijk om hun wagenpark te voorzien van haarfijne digitale snufjes. SEAT is de laatste die een stap zet om hightech instrumenten te implementeren in hun auto’s, met hun Virtual Cockpit.

SEAT legt met de introductie van het digitale instrumentenpaneel de focus op het verhogen van de functionaliteit. Naast het feit dat het er allemaal net iets gelikter uitziet dan voorheen, moet het dirigeren van de functies van achter het stuur een stuk makkelijker worden.

In de basis begint dit allemaal met de mate waarin alles zichtbaar is voor de bestuurder. Hierom wordt het hoge-resolutie TFT-scherm direct in het zicht van de bestuurder geplaatst, op een grootte waarbij alles duidelijk zichtbaar is. Vier factoren die het scherm ten alle tijden in beeld zal brengen zijn snelheid, afgelegde afstand, tijd en temperatuur.

Personalisatie is een kenmerkend aspect voor SEAT’s Virtual Cockpit. Wie op een zeker moment bijvoorbeeld meer behoefte heeft aan navigatie, kan deze simpel op het scherm toveren, waarna de kaart in groot formaat op het beeld wordt vertoond. Naast een reeks andere infotainmentfuncties, kan de bestuurder onder meer de digitale klokken vervangen voor ‘analoge’ exemplaren.

SEAT stelt de Virtual Cockpit vanaf heden beschikbaar voor de Leon en de Ateca. Later dit jaar zal het eveneens verschijnen voor de Ibiza en de Arona. De Virtual Cockpit wordt standaard geleverd op de Leon CUPRA 300; voor andere bolides zal 400 euro extra betaald moeten worden. Overigens moeten ze dan wel voorzien zijn van het Business Intense of het Upgrade Professional pakket.



37 reacties

Ik ben wel fan van die digitale schermen.
@simonferrari: aangezien een 4k oled tv van philips ( nieuwprijs rondom de €5000) het ook maar 10 jaar uithoud, denk ik dat deze schermpjes het niet zonder problemen jaren lang zullen functioneren. Doe mij maar lekker de wijzertjes die “echt” zijn.
@vagtroep: OLED is een compleet andere techniek dan deze TFT schermen. Hoewel het steeds beter wordt verouderd OLED sneller dan TFT. Maar ongeacht de techniek ben ik ook wel benieuwd hoe het er na 10 jaar uitziet.
Van Huracan tot Ibiza profiteert u van hetzelfde scherm!
Opzich een mooi systeem, maar het hangt nu wel (identiek) in elk VAG product, behalve bij Porsche.
Zit je dan met je premium duur betaalde Audi en dan heeft een Ibiza het zelfde scherm. Hoezo merk erosie…
@eelco74: je had al dezelfde motor, wielophanging, deurklinken, navigatie, en alles wat aan electronica niet zichtbaar is. Maar in je Audi heb je betere kunststoffen, mooier ingebouwd en meer personalisatie mogelijkheden.
@eelco74: Ja want een elektronisch scherm is ook echt het duurste aan een auto.
@eelco74: het scherm van Audi is zoveel beter dan dit lullige dingetje. Verschil is er dus zeker
@jeroen13: absoluut.
@jeroen13: ja klopt die is hetzelfde als in de polo ( sigh)
@eelco74: Waarom meerdere van dit soort nodig? Als dit goed is !
Ik ben geen fan van all die schermpjes, maar dit ziet er dan nog wel oké uit. Stukken beter dan de manier waarop oa Mercedes en tesla het doen.
Geil! Eens even kijken wat zo’n Cupra kost..
Ik weet nog hoe Jaguar 8 jaar geleden met een digitaal scherm kwam ipv analoog. Toen der tijd waren de mensen erg negatief over digitale schermen. Nu is ineens iedereen positief over deze schermen crazy world.
@itiswhatitis: Dat had waarschijnlijk ook te maken met het uiterlijk en de functionaliteiten ervan en het verschil tussen toen en nu… Maargoed, zo werd audi vroeger ook verguisd toen ze voor het eerst met LEDjes in de koplampen kwamen en nu wordt er aan elke willekeurige auto een hele kerstboom aan led verlichting gehangen. Vooral bij die afzichtelijke citroens vind ik het om te janken zo lelijk…
@itiswhatitis: “8 jaar geleden” >”nu ineens”
@itiswhatitis: Dat was ook zo bij de Model S. “Geef mij maar een analoge teller”.. het is gewoon veel functioneler en mooier.
En geheel in Seat stijl. Dus kleurloos en droevig. Echt de grootste afknapper vind ik dat bij Seat. Dat gitzwarte saaie interieur. Heb al een aantal keer overwogen en zelfs gereden met een Leon FR 180 TDI, elke keer knap ik totaal af op dat interieur. Jammer, vind het verder een prima auto namelijk.
@e34m5touring: Ik heb precies hetzelfde. Het interieur an sich is niet verkeerd, maar het ziet er zo kil en grauw uit. En dat voor een Spaans merk. Zal wel niet mogen van mama VW.
@berlinetta: Ik heb in m’n 2013 Leon nog het crème-witte leren interieur.
Weet niet of ik het zelf uitgekozen zou hebben omdat het wel een beetje het panda effect geeft.
Maar die is ook alweer een flinke tijd niet meer leverbaar.

https://i.ebayimg.com/00/s/NTMzWDgwMA==/z/hTEAAOSwUMVaIqoP/$_85.JPG
@torsen: Dat ziet er al een heel stuk beter uit vind ik.
Ik heb het ook in mijn Audi, echt super handig
Doe mij maar mooi vormgegeven analoge tellers met een goed geïntegreerd informatiegedeelte er tussenin. Die hele kaart tussen de tellers is mij ietwat TMI, zeker als die reeds op het scherm in het midden getoond wordt. Een abstracte weergave met pijlen en afstand is voldoende.

Ben dus nog niet overtuigd van de meerwaarde, maar zal er ongetwijfeld aan moeten geloven. Er valt immers een stuk meer geld aan te verdienen bij aanschaf en vervanging dan aan een betrouwbare klokkenwinkel. Dubbel winst dus en de consument zwikt, want spiegeltjes en kraaltjes.
@karhengst: 30 jaar geleden ging er zeer betrouwbare Japanse off-the-shelf elektronica met de MIR de ruimte in die het al die jaren 24/7 vlekkeloos gedaan heeft; zonnewinden en gamma-straling of niet. Mijn punt: elektronica hoeft niet perse onbetrouwbaarder te zijn dan een analoge klokkenwinkel; maar in de praktijk heb je ongetwijfeld gelijk; iets te goedkoop spul inkopen en te duur laten repareren is erg in trek, kijk maar naar smartphone fabrikanten :(
Erg personaliseerbaar is het niet in de Golf VII, dit zal hier wel hetzelfde zijn.
Carplay (Waze uiteraard) zou je er ook moeten kunnen op weergeven. Maar aangezien Apple Waze niet toelaat in Carplay, zijn we hier nog redelijk ver van verwijderd.
Nog een afknapper: de navigatiezoom kan je niet op het stuur bedienen. Om in of uit te zoomen moet je dus eerst in de middenconsole op Nav tikken en vervolgens kan je pas de rechterknop op de middenconsole gebruiken om de hoogte aan te passen.
@granturismos: Mede daardoor voor mij nooit een crApple product, de meest afgrijselijke vendor lock-in fabrikant die je maar kunt bedenken.
@markie123: tja. Maar wat zijn je alternatieven? Een platform van een software fabrikant dat eigenlijk dood is. Of een platform van een advertentieverkoper dat met je privacy aan de haal gaat en onder de naam Playstore een soort van malware databank aanbiedt.
@mashell: Ik geloof niet dat mijn persoonlijke data beter af is bij Apple… Die willen uiteindelijk ook verdienen aan zo gepersonaliseerd mogelijke advertenties, dus het is kiezen tussen twee kwaden wat dat betreft. Apple weet minstens net zo veel van je als google op het moment dat je daar een telefoon van hebt… Maar vanwege de vendor lock in ben ik niet voor apple gegaan, het begon al met de ipods waarvoor je allerlei iTunes software moest installeren die je pc vertraagde terwijl je bij elke andere mediaspeler gewoon via de usb kon copy pasten… Of PC’s waar je niet eens zelf een geheugenbankje of HD bij kon klikken… Toen irriteerde ik me er al kapot aan dat je zo veel extra betaalde voor een product waarmee je afhankelijk werd van andere apple producten en software. En tegenwoordig doen ze het nog steeds. Ik had een smartphone met micro SD, daar zette ik voor een paar tientjes 128GB extra geheugen in. En dat heb ik net over gezet naar mijn nieuwe telefoon. Bij een iPhone mag je daar dan 100 of 200 euro extra voor betalen… Nouja ieder zijn voorkeur, maar de bottom line is dat ik beide voor geen meter vertrouw met privacy maar dat ik me bij apple zwaar genaaid zou voelen voor de prijzen die ze vragen irt tot het ontbreken van enige meerwaarde tov de concurrentie.
@markie123: Apple verkoopt geen advertenties. Dus die data heeft voor heb geen waarde. Voor mij is Google een synoniem voor “evil empire”. Ik blijf daar zoveel ik kan. En dan is Apple de minste van de kwaden. Maar omdat je niet met je privacy betaalt is het wel een duur verhaal.
Ik kan een stel mooie analoge klokken altijd heel erg waarderen. Ik heb echter nog nooit met digitale klokken gereden dus ik ben benieuwd of het me bevalt.
Ziet er gaaf uit.
Eindelijk beginnen Seats een fatsoenlijk en mooier interieur te krijgen. Ziet er best gelikt uit als totaal plaatje zo
Is er al een VCDS-hack waarmee je je 4K Netflix content over je 4G-lijn kunt streamen naar dat schermpje? Zo niet, dan wacht ik nog even met beslissen ;)
Nog een jaar of 3, dan is analoog een dure optie.
Als ze dit gaan doorzetten hoop ik wel dat ze het erg personaliseerbaar maken, zodat je je eigen design (op zijn minst een selectie van verschillende modellen) klokken kan toevoegen, op de positie die jij wilt. Schaalbaar in grootte, etc. en niet dat je afhankelijk bent van wat een fabrikant vindt dat jij mooi/functioneel moet vinden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).