• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze nieuwe auto slaat als een tang op een varken. Toch is ‘ie vet

Auteur: RubenPriest, gepost 7 augustus 2025 om 08:53 – 13 Reacties

Deze nieuwe auto slaat als een tang op een varken. Toch is 'ie vet

De reden waarom mag je gauw vergeten, want het is gewoon een dik apparaat.

Een lompe, zware, grote SUV proberen te verkopen met een lichtgewicht pakketje. Ja, daar kom je niet mee weg natuurlijk. Dat is leuk op een Alpine A110, maar met een SUV kun je niet anders concluderen dat het onzin is. Die paar gram gewichtsbesparing op het totaalgewicht is peanuts. Dat neemt niet weg dat zo’n actiemodelletje toch hebberig kan maken.

We hebben het over de nieuwe Range Rover Sport SV Carbon. Het lichtgewicht materiaal speelt een hoofdrol bij deze speciale editie van het model. Koop het vooral omdat je de auto prettig op je netvlies ligt, maar niet om de lichtgewicht cowboy uit te hangen. Het is nu niet dat de SV Carbon opeens als een kart stuurt of zo.

Carbon alles

We kennen de Range Rover Sport SV inmiddels als het gespierde broertje in de familie, vergelijk het met de SVR van de vorige generatie Range Rover Sport. De SV Carbon doet daar een schepje bovenop. Zo is de motorkap uitgevoerd in carbon, inclusief een zichtbaar weefpatroon. Dat is gaaf.

Daarnaast komt forged carbon op plekken waar je het wat minder verwacht. Zelfs de velgen zijn van carbon. 23 inch groot en volgens Land Rover Range Rover goed voor 76 kilo gewichtsbesparing. Achter die carbon velgen zitten carbon keramische remmen. Had ik al gezegd dat de Range Rover Sport SV Carbon veel carbon heeft?

Binnenin gaat de carbon-koorts vrolijk verder. Het dashboard en ook de achterkanten van de stoelen zijn voorzien van forged carbon. Ook leuk. Het gaat allemaal om gewichtsbesparing in het persbericht, maar het totaalgewicht vermelden ho maar.

Motor

Het recept is bekend van de Range Rover Sport SV. Onder de kap zit een 4.4-liter Twin Turbo V8 uit de rekken van BMW die 635 pk en 800 Nm aan koppel levert. Daarmee knalt deze unit in 3,8 seconden naar de 100 km/u.

De topsnelheid bedraagt 290 km/u. Geen record en er zijn SUV’s die nog harder lopen. Denk aan een Aston Martin DBX S of een Bentley Bentayga Speed. Maar dat maakt niet uit, 290 is hard zat.

De wereld mag ‘m voor het eerst bewonderen tijdens de Monterey Car Week op 13 augustus. Land Rover Range Rover hoopt natuurlijk lekker orders te schrijven onder de Californische zon. Geef ze eens ongelijk.

Range Rover Sport SV Carbon
Range Rover Sport SV Carbon

Nergens op slaan kan heel lekker zijn

Een dikke SUV met een carbon motorkap, carbon velgen, carbon dashboard en 635 pk. Het klinkt als een idee van iemand die teveel Need for Speed of Midnight Club heeft gespeeld. Maar kan jou het schelen. Het resultaat is toch wel een indrukwekkende machine, zo’n Range Rover Sport SV Carbon.

Ook interessant!

  • Mansory vergeet de nieuwe Range Rover Sport lelijk te maken
  • Range Rover Sport SV Bespoke
    Range Rover Sport krijgt toegang tot exclusief programma
  • Spierwitte Range Rover is jouw volgende wintersportknaller
  • Range Rover Sport SV Edition Two is de lekkerste tot nu toe
    Range Rover Sport SV Edition Two is de lekkerste tot nu toe

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

carbon, Land Rover, range-rover, range-rover-sport

Vorig bericht: « Bijna half miljoen Nederlanders rijden nu op de verkeerde banden
Volgend bericht: De leukste nieuwe cabrio van de zomer is nog wat leuker geworden »

Lees Interacties

Reacties

  1. Snelle zegt

    7 augustus 2025 om 08:59

    Super gaaf, zijn altijd wel een paar slachtoffers te vinden die hier geld voor gaan betalen. Over 8jaar hopen dat je er eentje kunnen kopen voor een redelijk normaal bedrag.

    Login om te reageren
  2. Aalbert zegt

    7 augustus 2025 om 09:11

    Veel te softe uitstraling, dit is geen stoere 4×4 meer.

    Login om te reageren
    • cvoo zegt

      7 augustus 2025 om 09:38

      Dan ga je voor de Defender SVO!

      Login om te reageren
      • martinus.tussengas zegt

        7 augustus 2025 om 11:20

        Land Cruiser :)

        Login om te reageren
      • flow82 zegt

        7 augustus 2025 om 14:46

        Defender Octa

        Login om te reageren
    • Jozo zegt

      7 augustus 2025 om 10:11

      Eens, al die ronde vormen…het neigt te veel naar de Evoque

      Login om te reageren
  3. Gulli zegt

    7 augustus 2025 om 09:36

    Ik vind forged carbon er altijd uitzien als zwarte tuinstoelen die te lang in de regen hebben gestaan. Ziet er niet uit.

    Wel knap overigens om een persbericht uit te brengen en hoog van de toren te blazen over hoe gaaf het carbon eruit ziet, om vervolgens op slechts 1 foto een soort van te laten zien hoe het eruit ziet. Over nergens op slaan gesproken

    Login om te reageren
  4. Robert zegt

    7 augustus 2025 om 09:45

    Kijk, Mansory, Mannhart, Project Kahn, (et cetera,) zo kan het dus ook.

    Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      7 augustus 2025 om 12:41

      Project Kahn! Dat is toch die gast die zichzelf een kunstenaar noemt als ‘ie een carbon flapje op een auto plakt?

      Login om te reageren
  5. lekkaah zegt

    7 augustus 2025 om 09:58

    Om het toch nog een beetje ‘goed’ te praten, zulke lichte velgen merk je echt wel tijdens het sturen. Stoeprandje gaat wel erg duur worden zo though..

    Een carbonnen dak heeft ook nog wel wat effect qua zwaartepunt. Maar dat heeft deze dan weer niet.

    Login om te reageren
  6. Hubert zegt

    7 augustus 2025 om 12:25

    Zichtbaar weefpatroon…
    Als het daarom moet gaan, ga dan lekker naar de Halfords wat stickertjes kopen.
    Niets zieliger dan carbon uitstraling (of het nu echt of nep is)

    Login om te reageren
    • flow82 zegt

      7 augustus 2025 om 14:48

      Nou ja, deel grotendeels je mening. Echter op een hypercar dat gewichtsbesparing als uitgangspunt heeft, zoals een AM Valkyrie bijvoorbeeld, dan vind ik het een ander verhaal worden. Op deze auto maakt het alleen bar weinig uit.

      Login om te reageren
  7. kas_par zegt

    9 augustus 2025 om 07:30

    Rangerovers zien er echt allemaal exact hetzelfde uit. In principe heeft hier in Nederland vrijwel niemand zo’n auto nodig, het is puur uiterlijk vertoon maar dan saai.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North