Binnenkort gaan er 6 Porsche RS-modellen onder de hamer

Auteur: , 20 Reacties

Je leest het goed: 6 Porsche 911 RS'en. En dan hebben we het niet over een setje hagelnieuwe 991's. Nee, van de Carrera RS 2.7, via een fabrieksnieuwe 996 GT3 RS tot aan de 997.2 GT3 RS. Een mooie verzameling dus.

Op 25 oktober organiseert Silverstone Auctions op het gelijknamige Britse circuit een veiling waar enkel Porsches afgehamerd gaan worden. 58 exemplaren in totaal, van klassieke 356’s tot recente Porkers. Zo wordt onder andere een zeldzame 930 Turbo ‘Slantnose’ geveild. Toch valt al dat lekkers in het niet bij een zestal auto’s in de veilingcatalogus.

Zes Porsche RS-modellen om precies te zijn. Het feest begint bij een 911 Carrera RS 2.7 uit 1973. Een schitterend exemplaar uit de eerste serie van 500 modellen, de exemplaren die daadwerkelijk voor homologatie waren bedoeld. Next in line is de 964 Carrera RS uit 1992, wat mij betreft meest begeerlijke van het stel. Door het ontbreken van striping of spoilerwerk de minst opvallende RS, maar dat is misschien ook juist zijn kracht. Deze RS heeft precies wat nodig is (extra vermogen) en mist wat overbodig is (175 kilo aan overbodige luxe).

De 993 Carrera RS ontbreekt jammer genoeg bij deze veiling dus gaan we snel door met de 996. Daarvan verscheen een über-Turbo in de vorm van de GT2 en een atmosferisch topper in de gedaante van GT3. We zeggen bewust niet topmodel, want die rol was weggelegd voor de GT3 RS. In een kleurstelling die overduidelijk een hommage bracht aan de Carrera RS 2.7. Tijdens de veiling gaan er zowel een wit met rode als een wit met blauwe 996 GT3 RS op zoek naar een nieuw baasje. Het exemplaar met rode wielen en dito striping is bijzonder, aangezien de vorige eigenaar er slechts 5273 kilometer mee heeft gereden. Wat ons betreft een strafbaar feit, voor het veilinghuis genoeg reden om te verwachten dat de wagen meer dan twee ton in euro’s gaat opbrengen.

De meest opvallende RS van de veiling is ongetwijfeld de knaloranje 997 GT3 RS uit 2007. Doe mij dan maar de wat minder opzichtige witte 997.2 GT3 RS uit 2010. Niet alleen net wat stijlvoller, dankzij de update ook 35 pk sterker en net wat verfijnder. De aller, allerlaatste handgeschakelde RS is natuurlijk de 997 GT3 RS 4.0 die in 2011 op de markt kwam, maar die is er alleen met iets minder iconische boyracer-striping. Zo jammer.

Kiezen maar

Stel dat er een god bestaat en je mag van hem/haar één van deze RS’en op de veiling uitkiezen, welke wordt het dan? Ga je voor het schitterende origineel, de opvallende oranje 997 of heb je stiekem een zwak voor de 996-generatie? Ben je net al ondergetekende gek van de 964, of stap je liever in een al even witte, maar veel snellere 997.2 GT3 RS? Om je te helpen in onderstaande gallery nog even wat plaatjes van elke van deze schoonheden.



20 reacties

Ga ik toch voor de RS 2.7
Voor mij de 911 Carrera RS 2.7. Wat een icoon.
De 964 RS zonder twijfel
Voor mij de 964 RS. Het laatste type dat ook nog echt geschikt is voor het circuit.
De RS 2.7, wat een plaatje is dat toch! Jammer dat ze volstrekt onbetaalbaar zijn geworden…
964 rs voor mij, lekker anoniem en ‘bescheiden’..
Voor mij de 2.7, al zou ik ze natuurlijk gewoon allemaal willen hebben
996 GT3 RS graag. Wit met blauwe wielen. Enige echte ‘race auto voor op de straat’ in mijn beleving. Kneiterhard, oncomfortabel en sensationeel. En naar mijnening het mooiste qua uiterlijk, interieur en geluid.
Doe ze allemaal maar!
@philipf: Als zo’n God zou bestaan, dan wordt jij bij deze het Porsche-paradijs uitgezet ;)
Ik bied niet mee. Gestoord wat die dingen op moeten brengen tegenwoordig. Toch aardig de boot gemist daar.
Iconisch, zeker. Historisch belangrijk voor auto-ontwikkeling: ook.
Maar mooi; nee, ik kan ze niet mooi vinden.
Zo te zien blijft de GT3 RS 4.0 precies voor mij over. Ik vind het best. 500pk aan rauwe power!
@Original_Arnoud: Ik hou mezelf ook graag aanbevolen. Mocht je je bedenken dan kan je hem bij mij kwijt. Vind ik niet erg.
Ik koop er iig geen. Fantastische auto’s, maar zwaar overgewaardeerd. Met name de luchtgekoelde exemplaren. Gewoon buiten alle proporties. Kan ook niet heel veel langer meer doorgaan die krankzinnige waardestijging van die auto’s.
Ben niet zo’n Elfjes-man, maar dan zou ik het liefst de 964 of de Oranje GT3 RS willen hebben. De 997 lijkt mij ook nog een goede optie, alleen heeft die het foute kleurtje.
Als ik er maar één kon krijgen was ik al blij en dan ben ik niet kieskeurig hoor!
De oudste 2!
Ik hoef er geen. Ook niet gratis.
1 keer Ducktail graag ….. geen sambal bij…
964 Carrera RS. Heb vorig jaar een donkergroene op CPZ mogen aanschouwen. Wat een prachtwagen!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).