Bizar! Zoveel kost een oliewissel voor een Bugatti Veyron

Auteur: , 75 Reacties

Het is meer dan een kleine hatchback.

Bizar! Zoveel kost een oliewissel voor een Bugatti Veyron

Stel, je hebt net voor net geen anderhalf miljoen euro een Bugatti Veyron gekocht, die binnenkort weg moet voor een kleine beurt. Voor een normale auto kost dit een paar honderd euro, of zelfs nog minder als je zelf aan de slag gaat. Bij de Veyron zit dit echter net iets anders. Want naast een astronomische aanschafprijs, zijn er ook astronomische onderhoudskosten.

Een van YouTuber Manny Khoshbin’s Veyrons (hij heeft er twee én nog een Chiron) moest zo’n onderhoudsbeurt ondergaan, dus maakte hij er maar meteen een filmpje over. En wat blijkt: zo’n oliewissel kost maar liefst 25.000 dollar, omgerekend is dat 22.500 euro. Dat is bijna de prijs van een Ford Focus!

Toegegeven: met die oliewissel worden ook alle andere vloeistoffen meegepakt, maar het blijft een bizar bedrag. De vloeistofwissel is ook een vrij bizarre ingreep, je moet namelijk beide achterwielen, -remmen en wat bekledingsmateriaal verwijderen wil je bij de (16!) pluggen kunnen komen. En dit geintje moet je ieder jaar weer opnieuw doen. Natuurlijk, de Veyron is een vrij bijzondere auto, dus zulk soort bijzondere prijzen moet je dan maar voor lief nemen.

Een andere opvallende prijs: een bandenwissel kost 34.000 euro, dat moet iedere twee tot drie jaar gebeuren. Nóg duurder zijn de velgen, die moet je iedere 16.000 kilometer vervangen voor 45.000 euro. Na de eerste drie jaar en 16.000 kilometer ben je dus bijna 160.000 euro kwijt, uitgezonderd de kosten van de eerste twee beurten. Daar kan je wel een aantal leuke auto’s voor kopen…

Er is trouwens ook goed nieuws: voor de Chiron gebruiken ze andere banden waardoor die wissel ‘slechts’ 1800 dollar kost. Daarnaast deelt de Veyron bepaalde onderdelen met bijvoorbeeld de Passat en de Golf van rond de eeuwwisseling, waardoor die slechts enkele euro’s kosten. Exclusief arbeidskosten…

Meer lezen over de Veyron? Eerder schreven wij er deze special over.

fotocredit: Autojunk via @kevinpeters



75 reacties

Kun je dan geen Chiron banden op de Veyron zetten? :)
@acakoning: mijn idee ja.
@acakoning: gewoon na Profiel gaan voor een setje 17inch lichtmetaal met allweather banden van de Chinese markt. Ben je voor /- €500,- klaar voor de complete set incl. Wissel🤪
@kennone: ik zie niet wat een Veyron bij een fietsspecialist te zoeken heeft.
@kennone: en dan 350 op de Autobahn. Succes 😉
Waarom moeten de velgen vervangen worden? Moeten dit niet de remmen zijn ipv de velgen 🤔
@barendbotje: nope, gaat echt over de velgen.
@barendbotje: ja denk dat ze schijven bedoelen of zo ook bizar
@barendbotje: heb wel eens vernomen dat de velgen “krom” kunnen trekken na tijd ivm de krachten die erop komen.
Maar zelf geen ervaring mee 😜
@barendbotje: Nee dit is juist. Ivm mogelijke scheurtjes in het materiaal en de topsnelheid enz.
@donstil: maar de praktische topsnelheid is iets van 30 km/h, het is toch vooral een boulevard flaneer mobiel.
@mashell: ja, en dan hebben ze het bij de garage over regulier onderhoud.
@jerry: kortom. Je maakt je rondje boulevard, lekker met je pik zwaaien, hoek om en hoppa. Snel verser in je Toyota take your pick. Voor dat geld kan je het onderhoud van een hele Toyota garage doen voor… 5 jaar? 10 jaar??

Maar goed… met je Aygo over de boulevard kan ook echt niet natuurlijk.
@barendbotje: okay bedankt voor de toelichtingen hier @gekkehenk: en @donstil: echter vraag ik mij af welke velgen echt aan vervanging toe waren door deze krachten, zou toch zeggen dat dit het net zo lang volhoudt als andere hyper/super cars. Mits er dan geen dragraces mee worden gedaan uiteraard, al zal ik dat niet ontmoedigen aangezien dit soort autos al teveel stilstaan..
@barendbotje: volgens mij worden de banden verlijmd met de velgen. Je kan dan bij bandenwissels niet eindeloos die oude lijmlaag blijven verwijderen en daarom moet je na een paar keer de complete velg vervangen.
@barendbotje: nee gaat daadwerkelijk over de wielen. Het is een speciaal proces waardoor het zo moeilijk en duur is de banden te vervangen (alleen de Bugatti fabriek kan dit, dus alles moet die kant op hens de kosten). Als dit proces een par keer gedaan is kan de stijfheid van de velgen niet meer gegarandeerd worden en moet veiligheidshalve dus ook de velgen vervangen worden. En die velgen zijn vaak op maat voor je auto, dus duur.
Een oliewissel kost ongeveer 8 tientjes bij de garage. Toch geen paar honderd euro?
@borrelnoot: Nou dat is geheel afhankelijk van de auto en het type olie natuurlijk.

Een Veyron is het andere uiterste natuurlijk maar €80,- is wel weer erg weinig. Dat hebben mijn auto’s nooit gered.
@borrelnoot: ligt aan de auto. Mustang GT – €264 voor een oliewissel. Ik heb jankend gepint.
@okdoei: Ik was bij Cadillac Amersfoort 498,- kwijt voor een complete beurt aan m’n Camaro (2011 SS). Dan vind ik ruim 2,5 meijer voor alleen olie echt bizar.
@borrelnoot: euro’tje of 30 de liter en een litertje of 16 gok ik zo (ten minste; ik heb 2 v8’en gehad en er werd altijd 6-8L aan olie op het bonnetje gezet. Dus 500 euro voor alleen de olie is zo gek nog niet.
Echter, een auto ontwerpen anno jaar 2000 waar de halve achterkant eraf moet om wat vloeistoffen te verwisselen; dat hoort natuurlijk niet.
@gregorius: Holy shit – 30,- de liter? Loopt dat ding op single malt?
@gregorius: 30L? Scania V8 bedoel je?
@2wheeler: hooooo verkeerd gelezen! Sla me niet!
@borrelnoot: Gaat ook om de uren die erin gaan zitten bij deze bak.
Kunt op Youtube een video vinden over het werk wat erin gaat zitten. Is ook een stuk meer olie dan bij een normale auto etc.
@dees: voor deze auto begrijp ik het enigszins. Maar doel meer op een ‘normale’ personenauto. Ik kan me niet herinneren ooit meer dan 100,- te hebben betaald voor een oliewissel.
@dees: als er 40 uren in gaan zitten voor 200 per uur (wat al belachelijk duur zou zijn) dan nog zit je maar op 8000 aan uurloon. Ik vind een dikke 14.000 aan olie en kleinmateriaal nogal een behoorlijk bedrag. Zelfs als ze alle kapjes enzo met nieuwe titanium schroeven vastzetten…
@lekbak: ze kijken Verder de hele auto na met die oliewissel. Dat is de prijs
@borrelnoot: hahaha, bij een 2.0 TFSI blok ben je alleen aan olie al een litertje of 5,5 kwijt. Ik zelf doe er meestal Castrol full synthetic 0W30 in, dat kost ook wat per fles van 1 liter. €200 ben je in ieder geval zo verder, ook omdat je een nieuw oliefilter standaard meepakt en altijd een nieuwe carterplug..
@ghost: bij een TFSI hoef je toch nooit olie te wisselen, maar alleen bij te vullen ? ;-)
@hans75: haha fkn grappig…

2009 belde, ze willen hun grappen terug.
@ghost: Met de M5, Castrol 10W60. Was ik ook altijd de hoofdprijs voor kwijt…
@ghost: Hierdoor ontstaan dus vaak de olieproblemen. Men kan zich het best aan het voorschrift van de fabriek houden. In jouw Audi S1 wordt een 5W-30 voorgeschreven. Een 0W-30 is te dun en daardoor kan de auto olie gaan verbruiken. Ook is het beter om consequent dezelfde viscositeit en specificaties te blijven gebruiken i.p.v. “meestal”
@lenferink: niet zo miepen. Ik praat hier over de WRC-tijd. Die liet ik, vanwege de tuning, om de 10k vullen. Hele WRC-club in Duitsland reden allemaal 0W30, en dat zonder ook maar een enkel probleem. Als je Pon moet geloven moet er allemaal longlife-meuk in, dat is vooral bende. S1 heb ik trouwens alweer een tijdje niet meer, ik heb nu een S3 facelift.
@ghost: Pon heeft geen kloot te bepalen over wat voor olie er in jouw tsfdi mag. Dat wordt allemaal bepaald door de engineers die de motor ontwikkelt hebben.
En importeurtje mag daar zeker niet zomaar ineens vanaf wijken.
@ghost: Sorry, ik wist niet dat je de S1 had ingeruild. Ik ging er vanuit, omdat je de tegenwoordige tijd gebruikt, nog steeds 0W-30 gebruikt maar dat is dus niet zo.
Hoeze is Longlife olie bende? Het lijkt mij verstandig om je eens in tribologie te verdiepen, misschien miep je dan anders. ;)
@lenferink: haha geeft niet, wissel nogal eens van auto. Anyway, ik geloof je wel door niet van, en longlife is niet per definitie bende maar de voorgeschreven 30.000km houd ik me niet aan. Als ik een getuned blok heb en ik gebruik het goed, dan ga ik niet gokken daarop. In die zin gebruik ik geen longlife olie bij de WRC, maar gewoon die 0W30 die iedereen bij de WRC-club rijdt, en dan heb ik toch 500 man, die allemaal prima tevreden zijn erover. Voor de S3 zou ik nu niet al te veel me erin verdiepen, die breng ik gewoon naar de dealer en dan hoor ik het wel, zal dus ws gewoon longlife in gaan, maar zelfs daarmee rijd ik geen 30.000km, bij potente wagens geloof ik er gewoon niet zo in.
@ghost: Hierbij het officiële smeervoorschrift van de Polo WRC:

Motor CDLJ
Vermogen: 220 PK/162 kW bij 4500 t/min
Inhoud Service vulling: 4.7 liter

Gebruik: Normaal
Ververs 15000 km/12 maanden
OEM aanbeveling
gehele jaar VW 502.00 SAE 5W-40

Gebruik: Verlengde onderhoudsinterval (max.)
Ververs 30000 km/24 maanden
OEM aanbeveling
gehele jaar VW 504.00 SAE 5W-30
gehele jaar VW 504.00 SAE 0W-30

Ik zou dus kiezen voor 5W-40, of als de motor getuned misschein zelfs een 10W-60. Dan weet je in ieder geval dat de smering in orde is bij een warme motor. Ik vind het vreemd dat ze binnen de club voor een 0W-30 kiezen. De viscositeit van deze olie is bij een warme motor wel erg dun en geeft dus weinig bescherming. Dit advies lijkt mij meer gebaseerd op brandstofbesparing, dan op bescherming van de motor.
Zou je mijn een link naar deze club kunnen sturen, ik ben benieuwd wat de redenen zijn om voor deze olie te kiezen?
@lenferink: is een whatsappgroep vol Duitsers. Maar in hetgeen wat je stuurt staat toch ook ergens 0W30? Wat is het punt dan?
@ghost: Klopt, bij een Polo WRC met verlengde interval (30.000km) wordt 0W-30 en 5W-30 voorgeschreven. Ik maak er geen punt van, ik mag alleen graag over olie discussiëren. Ik ben benieuwd wat de beweegredenen zijn om zo’n dunne olie te gebruiken bij motoren met deze output.
@lenferink: hier overigens nog een linkje naar forum over Olie voor de WRC, kan overigens zijn dat ik me vergis met 0W40. Ik kocht het in ieder geval van Castrol ipv Mobil 1.
@ghost: ik betaal 7,80 per liter voor Castrol 5w30 Longlife. Is 200 voor alleen de oliewissel dan niet wat veel?
@rubend: dat is ws een internetprijsje. Kijk ik ga gewoon naar garage. Van wat ik me kan herinneren was het Castrol Edge 0W30, werd €17,50 de liter gerekend. 6 flesjes, waarvan de laatste net niet opging, en dan nog carterplug nieuw, oliefilter nieuw, gewoon de A-merken, dus geen B-merk imitatie. Nog wat werk erbij, aan €200,- zit je dan zo hoor.

Tuurlijk, je kan het zelf gaan halen, zelf gaan doen, imitatie onderdelen gebruiken(niet per definitie slechter maar toch). Dan ben je ws minder kwijt, maar krijg je ook geen bon. Wat ook niet altijd hoeft maar goed, ik probeer een realistisch beeld te schetsen.
In het artikel van het AD van gisteren werd het net wat duidelijker uitgelegd… maar daar hadden ze het over de prijs van een dik aangeklede Polo.
Daarom rijden er Veyrons met de banden/velgen maat van de Aventador. (Zie: royalty car exotics YouTube bijvoorbeeld)

Die kan makkelijk vervangen worden en de topsnelheid rijden die auto’s toch nooit.
Ongeveer hetzelfde als het achterstallig onderhoud van de goedkoopste Daimler van marktplaats. Maar met een beetje mazzel komt dat niet elk jaar terug.
Als je toch al geld teveel hebt (en smaak te weinig, want anders koop je geen Bugatti), wat maakt dat kleingeld dan nog uit?
16 pluggen voor de olie? Is het toevallig een 2 takt?
@fanboy: Nee, wel een W16
Absurd.
Hiermee vergeleken is een beurt voor een Ferrari een absoluut koopje . . .
Tsja, wat wil je. Het is een VAG, dus proberen ze je altijd een poot uit te draaien als er wat moet gebeuren aan je auto!
@raoufff: Je weet dat de Veyrons zijn verkocht met dik verlies?

Als je de kosten vergelijkt met een redelijke GT-raceauto, vallen de kosten redelijk mee, eigenlijk. Het is duur omdat de kwaliteit zeldzaam hoog moet zijn en het is duur omdat er maar heel weinig onderdelen voor gebouwd zijn. Gezien het aanschafbedrag valt het ook wel mee. Als het Alfa Romeo percentages waren geweest, dan was het véél hoger :-D
Klinkt wel logisch….met zo’n auto ga je niet besparen op de prijs van motorolie of deskundig arbeid. Het maakt niet zoveel uit of je er maar 50 – 120 km p/u mee rijdt per trip.
@iphonistvongates: het enige wat er logisch aan is, is dat ze enorme bedragen doorrekenen aan mensen die het makkelijk kunnen dragen… De rest is klinkklare onzin.
Filmpje van iemand die zelf de oliewissel doet: https://www.youtube.com/watch?v=sKobwz7wJso
Zoals je kan zien is het idd vrij omslachtig, zeker omdat er 16 drainage plugs zijn, bij een Ferrari 458 zijn dit er blijkbaar maar 3… Ontwerp bij de Chiron zal ongetwijfeld beter zijn :) (Dit doet mij trouwens denken aan de McLaren SLR, ik geloof dat de ganse motor moest uitgebouwd worden indien de airopomp moet vervangen worden !)
Ik vind het bizar hoe vaak er op Autoblog tegenwoordig het woord bizar gebruikt wordt.
@pier: precies. Clickbait-taalgebruik voor o.a. de google feeds, zwaar irritant. En dat terwijl het “nieuws” al bijna twee jaar oud is (filmpje uit 2018: https://youtu.be/XWj3-YLD7sg) maar je MOET het zien want het is ONGELOFELIJK En Je Zult Niet Geloven Wat Er Toen Gebeurde.
Wat zegt dit over de kwaliteit van de Veyron? En nog meer over de velgen? Kut kwaliteit dus 😂
@3246cm252kw: yup, kwou net zegguh…
Ik ben ooit 1 keer bij een abarth dealer geweest voor een kleine beurt
Kijk die dingen zijn duur en dan denkt zo’n dealer dan kunnen ze ook wel veel betalen voor het onderhoud
Maar als ze er dan olie in doen die online 8 euro kost en ze rekenen 24 euro plus 90€ arbeidsloon dan ben ik weg
@supertjeduc: flesje wijn gaat in de horeca ook 5 keer over de kop. Ga je dan ook weg?
@supertjeduc: dit is gewoon een manier om wat extra’s te verdienen, als je een goede eerlijke garage hebt dan gun je ze die paar tientjes kom op.
Om de 45.000 kilometer de velgen vervangen…

Ze konden zeker tien cent besparen door goedkoop in te kopen…

Is gewoon een schijtauto.
@moveyourmind: Het is om de 16.000 km vervangen à raison van 45.000.
@moveyourmind: Bugatti wilde met deze hypercar bewijzen dat het nog kon: met een brandstofauto een brute, 1000 pk sterke auto bouwen. Daar ging het ze om, niet om het de leasemaatschappijen of de pannenzegelplakkende burger zo efficiënt mogelijk te maken. Daar lag gewoon de prioriteit niet. Bedenk je goed dat er op dat moment nog geen vergelijkbare productiewagen bestond en dat alles opnieuw uitgevonden moest worden, met dat ene doel voor ogen. Het ging ze trouwens zelf ook niet in eerste instantie om winstgevendheid, ze hebben op die Veyrons volgens mij ook zelf verlies gemaakt, zeker in het begin, tot elke sjeik er één wilde.
@jappebak: iedereen wist dat het kon. Alleen dat ruk ontwerp dwong ze in allerlei maatregelen. Op de veyron maakte ze een miljoen of meer verlies per auto. Die verdienen ze met de chiron terug.
@jappebak: dan nog, dat velgenverhaal is belachelijk, spatten ze uit elkaar na zoveel km? een oliebeurt mag best een paar k kosten op deze wagen maar 25??? Nee, dat wordt toch maar geen 2e hands Veyron haha.
VW is nooit goedkoop geweest in onderhoud.
Maar wat als je er helemaal niet zo veel mee rijdt op jaar basis? (Denk aan 1000km per jaar)
Beetje jammer dat je dan geen officiele kostenspecificatie zie. Had wel willen weten wat ze doorberekenen aan arbeidsloon en rekenen voor een litertje olie. Zal allemaal niet misselijk zijn.
@hayte, een paar honderd euro voor een kleine beurt?! Waar laat jij je afzetten dan?
@dutchdriftking: ligt er geheel aan waar je je auto heen bremgt. Breng je je bmw bij een bmwdealer is een paar honderd euro voor een kleine beurt echt heel normaal. Die durven zelfs 50 euro te rekenen voor apk.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).