• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘BMW en PSA stoppen motorensamenwerking’

Auteur: sir_smokalot, gepost 4 september 2013 om 16:05 – 33 Reacties

De Prince is dood, leve de Prince


Na meer dan 1 miljoen 1.6 liter (en 1,4 liter) prijswinnende viercilinder Prince-blokjes is het mooi geweest. De Duits-Franse samenwerking tussen BMW en Peugeot-Citroën (PSA) krijgt waarschijnlijk geen vervolg.

Sinds 2002 maakten beide bedrijven gebruik van dezelfde motorarchitectuur in bepaalde modellen. Voor BMW waren dit de MINI’s en de lichtste 1 Series, PSA lepelde het Prince-blokje in een groot aantal middenklassers, waaronder de DS-lijn van Citroën.

Echter, de relatie tussen beide partijen is nogal bekoeld, sinds PSA met General Motors (GM) in bed kroop, en daarmee de facto de joint venture electrification opblies (wat de weg vrijmaakte voor Toyota). Daarnaast heeft BMW ondertussen zijn eigen architectuur voor sub-2 liter blokjes, in de vorm van de geavanceerde 1,5 liter driecilinder.

Dit blokje komt in de nieuwe generatie MINI (vanaf 2014) te liggen, en ook de 1 Serie krijgt deze motorisering, waarmee het Prince-blok overbodig wordt. De productovereenkomst loopt nog tot 2016, maar daarna is het schluß, aldus het Franse Les Echos.

Ik gok dat beide partijen er niet zo rouwig om zijn, BMW heeft niemand nodig, en PSA kan met zijn huidige samenwerkingsverband waarschijnlijk gemakkelijk wat bij Opel uit de schappen trekken. En laat Opel de laatste tijd nou lekker aan het ontwikkelen zijn, zowel drie- als viercilinders.

Ook interessant!

  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!
  • altijd weer die BMW-rijders
    Video: altijd weer die BMW-rijders
  • handgeschakelde M4 veel sterker
    Handgeschakelde M4 veel sterker dan BMW opgeeft

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, MINI, motor, psa, Techniek

Vorig bericht: « De nieuwe BMW M speeltjes van Michael Fux
Volgend bericht: Zlatan Ibrahimovic poseert voor Audi RS6 »

Lees Interacties

Reacties

  1. kimi100 zegt

    4 september 2013 om 16:07

    Whoehoe! Daar kunnen BMW liefhebbers alleen maar blij van worden!

    Login om te reageren
    • Vreddy_B zegt

      4 september 2013 om 16:11

      @kimi100: Want?? Je BMW is minder stoer wanneer je blokje uit de 1 serie ook in de DS van je buurman ligt? Of hoe moet ik dat zien..?

      Login om te reageren
      • bsxc2 zegt

        4 september 2013 om 16:23

        @Vreddy_B: Bij een BMW is het sterkste argument om er een te kopen de motor, dan wil jij toch ook niet dat Citroën of Peugeot hiermee ook rijdt.
        Ik moet wel zeggen dat BMW rijders ‘een beetje’ zelfingenomen mensen zijn, op een leuke manier (ik wil geen fan boy gezeik hebben namelijk).

        Login om te reageren
      • kimi100 zegt

        4 september 2013 om 16:27

        @Vreddy_B: Nee zeker niet, dat is niet mijn punt. Dit is alleen een onbetrouwbaar blok dat bij veel auto’s voor problemen zorgt. En aangezien de auto zelf wel goed is bij BWM/MINI is het fijn dat dit blok wordt vervangen.

        Login om te reageren
        • motoragent zegt

          4 september 2013 om 16:29

          @kimi100: Want de onbetrouwbaarheid van dit blok is alleen maar aan PSA te wijten?

          Login om te reageren
          • kimi100 zegt

            4 september 2013 om 16:48

            @motoragent: nou ik was er niet bij toen ze de motor ontwikkelde, dus misschien wel… :p Maar ik heb geen ervaring met PSA, dus daarom kan ik daar niks over zeggen

            Login om te reageren
            • rufctr01 zegt

              4 september 2013 om 17:24

              @kimi100: bullshit wat je zegt, dit blok is voor het grootste gedeelte door BMW ontwikkeld.

              Login om te reageren
              • kimi100 zegt

                4 september 2013 om 17:30

                @rufctr01: Zoals ik al zei, ik was er niet bij

        • brabantia zegt

          4 september 2013 om 17:42

          @kimi100: blok had alleen in het begin problemen, is nu al verholpen

          Login om te reageren
      • MLTB zegt

        4 september 2013 om 16:30

        @Vreddy_B: Precies ja, snotaap.

        Login om te reageren
    • Bartholomeo zegt

      4 september 2013 om 16:21

      @kimi100: Precies, daar kunnen ALLEEN bmw liefhebbers blij van worden ! :)

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        5 september 2013 om 09:22

        @Bartholomeo:
        Alle drie zitten ze te juichen !

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      4 september 2013 om 17:21

      @kimi100: Ja natuurlijk, want de BMW liefhebbers hebben al te kennen gegeven niet te kunnen wachten tot de 4 cilinders door 3 cilinders vervangen worden. De BMW liefhebbers verwachten een gelijk gevoel van geluk te beleven als toen hun BMW de gehate 6 cilinder lijn motoren door turbogeblazen 4 cilinders verving. Of wacht…

      Login om te reageren
      • kimi100 zegt

        4 september 2013 om 17:31

        @mashell: Haha daar heb je een goed punt. Misschien had ik beter MINI liefhebbers kunnen zeggen dan.

        Login om te reageren
  2. bmw-m zegt

    4 september 2013 om 16:16

    En terecht dat ze ermee stoppen. Die motor is niks waard.

    Login om te reageren
  3. Wouter24 zegt

    4 september 2013 om 16:24

    Olieboten, niks dan gelazer met die dingen. Onder andere kettingspanner, en dus distributie die verspringt. Daar gaan je eurootjes…

    Login om te reageren
  4. 911GT2 zegt

    4 september 2013 om 16:24

    Zijn dat niet die blokkies die allemaal in de soep draaiden?

    Login om te reageren
    • Svda zegt

      4 september 2013 om 16:50

      @911GT2: Jep en hoog olieverbruik

      Login om te reageren
      • ablogjunk zegt

        4 september 2013 om 17:07

        @dahlback: -=edit: zie deze comment=-

        Login om te reageren
  5. nibor zegt

    4 september 2013 om 16:33

    Nu staat er in het artikel alleen dat BMW niemand nodig heeft, maar dat heeft Peugeot evenmin. Nu lijkt het net of Peugeot geen fatsoenlijke motoren kan maken, terwijl de (vooral de eerste) Prince-motoren juist de motoren met de hoogste uitval zijn die Peugeot ook gebruikt heeft.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      4 september 2013 om 16:44

      BMW heeft niemand nodig omdat ze hun nieuwe generatie modulaire motoren al klaar hebben. PSA niet voor zover ik weet, die moeten dus leunen op samenwerkende partijen..

      Login om te reageren
      • topless zegt

        4 september 2013 om 20:30

        @sir_smokalot:

        Vandaar de samenwerking met Toyota.

        Login om te reageren
  6. alcantara zegt

    4 september 2013 om 17:09

    DS, zijn dat die Franse wagentjes met veel chroomstripjes en 2 dubbeldikke uitlaten maar die eigenlijk voor geen meter vooruit komen? Veel show, no go.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      4 september 2013 om 17:19

      Komt toch alleszins aardig vooruit als je het mij vraagt:
      http://www.youtube.com/watch?v=85xLOqG2FFo

      Login om te reageren
      • bmwuberalles zegt

        4 september 2013 om 17:26

        @sir_smokalot: dat ziet er erg spannend uit in ’t cockpit van een citroen. bestuurder van porsche is waarschijnlijk aan het genieten van een stukje mozart…

        Login om te reageren
        • ds3thp zegt

          4 september 2013 om 17:54

          @bmwuberalles: ik vind dit anders best vooruit komen:

          http://www.youtube.com/watch?v=kpNbLFy00Bk

          Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      4 september 2013 om 19:50

      @alcantara: Net zo als die namaak mini’s die straks ook uit Born komen?

      Login om te reageren
    • deladude zegt

      4 september 2013 om 21:02

      @alcantara: met 200pk in mijn boodschappenkarretje zou ik anders niets tekort komen hoor…

      Login om te reageren
  7. Pallas zegt

    4 september 2013 om 18:28

    Prince-blokje? Zijn ze paars en harig dan?

    Login om te reageren
  8. gearhead zegt

    4 september 2013 om 18:46

    @ alcantara: klopt. Precies NIET wat de oorsprong van DS belichaamt. Snapt u het nog?

    Login om te reageren
  9. luwek zegt

    4 september 2013 om 19:11

    @redactie, dit blok is overigens niet alleen in de 1 serie te vinden. De 320i ede gebruikt de 170 pk versie, evenals de turkse 520i (om belastingredenen neem ik aan).

    Login om te reageren
    • cupsport zegt

      5 september 2013 om 09:04

      @luwek: BMW gebruikt al sinds 2009 deze blokken niet meer…

      Login om te reageren
  10. razzie zegt

    5 september 2013 om 08:43

    De Mini Cooper word er een stuk beter op. Alle huidige 2 generaties zijn 10 jaar na productie datum een wegwerp autootje.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North