BMW vindt zijn M3 en M4 zó goed dat ze niets zien in een lichtgewicht versie zoals een CSL.
Dat vertelde BMW’s product manager Matt Collins in een interview met Top Gear. Volgens hem lopen fans nu al te zeuren over een nieuwe CSL, maar gaat iets dergelijks er voorlopig niet komen. CSL staat voor “Coupé, Sport en Lichtgewicht” en zou dus eigenlijk alleen op een M4 geplakt kunnen worden.
Toch zijn de nieuwe M3 en M4 volgens Collins in principe al CSL-achtige auto’s, alleen dragen ze niet die naam. BMW heeft zijn uiterste best gedaan om de M3 en M4 direct bij de introductie al zo licht mogelijk te maken, met een gewicht van ongeveer 1500 kilogram wegen de nieuwe M’s net zoveel als de E46 M3. Daar valt volgens de beste man nog maar weinig van af te schrapen, er is dus geen ruimte voor een CSL, zoals die er was bij de E46.
De nieuwe M3 en M4 zijn ongeveer 80 kilogram lichter dan de vorige generatie M3. Dat heeft onder andere te maken met het kleinere motorblok (van V8 terug naar 6-in-lijn) en de toepassing van carbon, aluminium en koolstofvezel versterkt kunststof. Van die vorige generatie M3 is ook geen CSL versie verschenen, maar BMW bouwde wel een straatlegale GTS-versie gericht op circuitgebruik. Die auto weegt ook 1500 kilogram (155 kg lichter) doordat de airconditioning, het audiosysteem en de achterbank weggelaten zijn. Daarnaast kreeg de GTS een rolkooi, een andere versnellingsbak en werd de cilinderinhoud opgeboord tot 4.4 liter.
Het is goed mogelijk dat BMW op termijn ook een GTS van de huidige M3 of M4 gaat bouwen, al laat Collins daar niets over los. Het is immers niet zo moeilijk om het vermogen van de TwinTurbo wat op te schroeven, een rolkooi in te bouwen en de overbodige luxe eruit te slopen. Dat zou BMW’s snelste productie-auto (0-100 in 4,1 seconden), nog sneller en lichtvoetiger maken.
Overigens beloofde BMW in 2007 elke M3 ook als CSL te bouwen, maar die belofte werd al snel teniet gedaan.
earschot96 zegt
jammer, die dingen waren altijd zo hard en licht…
jrmpower24 zegt
Zou toch nooit in de buurt komen van de puurheid van de CSL. Die atmosferische 6inlijn met dat verukkelijke aanzuiggeluid(wat de E92 ook zo heerlijk heeft)..: Ongekend.
3246cm252kw zegt
Sowieso komen ze wel weer met een sportievere versie. E36 M3 GT, E46 M3 CSL, E92 M3 GTS en E90 M3 CTR dus dan zullen ze voor de M3 en M4 ook wel weer wat verzinnen.(van de E30 durf ik het niet te zeggen, de motorsport editie? Of de Evo maar dat was geloof ik gewoon de LCI)
E34M5Touring zegt
@3246cm252kw: de Cecotto M3 was een performance versie van de M3 E30. Iets lichter en meer vermogen als ik me niet vergis.
FB_762059899 zegt
Zou er een M4 gran coupé komen?….
Hupke zegt
Denkt BMW nu, jullie zijn onze vorige marketing stunt toch nog niet vergeten, waarom zouden we nu weer auto’s met verlies gaan verkopen om er naam bij te winnen?
alcantara zegt
Boeit me niks, als ik een 4-serie koop wordt het waarschijnlijk uit kostenoverweging toch een 428i en zeker geen M4. Laat staan een eventuele CSL of andere über M4.
berlinetta zegt
Uiteindelijk komt er toch wel een speciale versie. Er zal alleen een andere lettercombinatie voor worden bedacht.
jrk68 zegt
Wat een onzin van die Collins, er kan makkelijk 100kg van af.
Met een beetje goede wil bespaar je 20kg per stoel, sloop je al die speakers eruit samen met de airco en je komt al aardig in de buurt.
Nadeel tegenwoordig is dat je zonder speakers geen motor meer hoort maar dat is met een lichtere sportdemper en het weglaten van wat isolatiemateriaal wel op te lossen.
Het is dus geen kwestie van niet kunnen maar van niet willen. De oplossing die ik hier aandraag kan elke handige Harry in een weekendje fixen.
mout zegt
@jrk68: Precies! Dan nog ramen en spiegels handbediend maken, en eens bekijken of er electronische modules zijn die je kunt missen.
Misschien, voor het CSL gevoel, plaatstaal dak vervangen door carbon. Maar dan moet je het wel goed doen, met het oog op een koprol…
sir_smokalot zegt
@mout: M3/4 hebben al een carbon dak..
mout zegt
@sir_smokalot: Kijk, dat scheelt! Dat was toch een beetje de party-trick van de CSL.
mclarenf1lm zegt
@jrk68: Op velgen kan je ook altijd nog flink wat gewicht besparen.
emile_benz zegt
@jrk68: ramen van plexiglas, handbediening ipv elektrisch. Entertainmentsysteem eruit, airco eruit. De nodige geluidsisolatie eruit, lichtgewicht uitlaatsysteem, etc.
O, en de achterbank eruit!
Ram-G-maN zegt
Grootste onzin die ik ooit heb gehoord van n.b. een “Product Manager”. Het lijkt wel alsof hij geïnstrueerd is om te zeggen dat het niet kan zodat de potentiële M4-kopers op de verkeerde been worden gezet en snel tot aankoop overstag gaan en niet op lichtere, snellere varianten afwachten.
Ik kan zo opsommen wat voor maatregelen getroffen kan worden om nog meer gewicht te besparen. Koolstof-keramische remmerij, interieur strippen (achterbank, boordcomputer, speakers, vloermatten), motor-sierkap achterwege laten, lichtere uitlaatsysteem (bezoekje langs Akrapovič), in koolstofvezelcomposiet opgetrokken motorkap en achterklep, in polycarbonaat uitgevoerde achterruit en zijruiten. Dan nog vergeet ik nog een sh*tload aan mogelijkheden. Voortaan beheersing van materiaalkunde verplicht stellen bij een vacature voor een “Product Manager”.
AscariGT zegt
Ach ja, een verrassing is dit niet. BMW produceert alleen auto’s waar ze winst op kunnen maken. Andere merken steken hun nek uit om leuke auto’s te maken die wellicht niet goed verkopen maar wel bijdragen aan hun imago/naamsbekendheid.
Een M3/M4 Csl, M7, een opvolgers van de M1 of een andere supercar zullen we dus niet zo snel zien van de heren uit beieren.
berlinetta zegt
@AscariGT: Je kent de BMW i8 niet?