• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW haakt af in transmissiewedloop: 8 verzetten is genoeg

Auteur: sir_smokalot, gepost 27 mei 2014 om 17:38 – 36 Reacties

BMW


Binnenkort een 9- of een 10-bak in een BMW? Mooi niet, de Duitsers vinden het wel welletjes met het tegen elkaar opbieden van de fabrikanten.

De laatste jaren tel je niet meer mee als je niet een automaat met zo veel mogelijk verzetten in je auto lepelt. BMW levert al geruime tijd een 8-bak, en daar blijft het ook bij, aldus een BMW-manager tegenover de Britse media. Klare taal, en ook wel verfrissend.

BMW levert een handgeschakelde zesbak, een M-DCT met 7 verzetten, of een automaat met 8 versnellingen (en een achteruit natuurlijk). Zo is het, en zo zal het voorlopig blijven, want de fabrikant uit Beieren kan hiermee goed uit de voeten. Geruchten over een eventuele handgeschakelde 7-bak lijken hier geen opvolging te krijgen.

Laten we nog eens kort op een rijtje zetten hoe het momenteel gesteld is met de biedingenoorlog in transmissieland:

9- of 10 versnellingen

Zowel Mercedes als Land Rover implementeren momenteel een 9-bak in hun producten, respectievelijk de E-Klasse (RWD) en de Evoque (FWD). Ook Chrysler/Jeep gaat in diverse modellen (200, Cherokee) gebruik maken van de ZF 9-bak die al in de Evoque ligt.

Volkswagen werkt aan een 10-traps DSG die binnenkort wordt verwacht, wellicht in de nieuwe Passat, die bij zijn introductie een 240 pk sterke 2.0 TDI krijgt. Ook Hyundai werkt aan zijn eigen 10-traps-automaat, hierover hebben we lange tijd niets meer gehoord, en Ford en GM ontwikkelen gezamenlijk zowel 9- als 10-bakken.

8 versnellingen

Te veel om op te noemen. Naast het wijdverbreide gebruik van de ZF 8-bak voor auto’s met RWD en de motor voorin sloot ook Corvette zich als een van de lateren aan in het 8-trapsfeestje.

Ook interessant!

  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!
  • Premiummerken Audi, BMW en Mercedes niet in top 10
  • altijd weer die BMW-rijders
    Video: altijd weer die BMW-rijders

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Techniek, transmissie

Vorig bericht: « Spyker B6 Venator: dit is hem
Volgend bericht: Video: Smart-rijder trekt pistool…pal naast agenten »

Lees Interacties

Reacties

  1. norge zegt

    27 mei 2014 om 17:41

    Huilie huilie als ze het niet voor mekaar krijgen..

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      27 mei 2014 om 17:52

      @norge: knap dat jij jezelf toch iedere keer weet te overtreffen met stupide opmerkingen!

      Login om te reageren
      • balkanlul zegt

        27 mei 2014 om 18:01

        @toniominestrone: you must be new here

        Login om te reageren
        • toniominestrone zegt

          27 mei 2014 om 18:07

          @balkanlul: lang genoeg om er een beetje flauw van te worden.

          Login om te reageren
        • Kvgorp zegt

          27 mei 2014 om 18:35

          Meer verzetten ook een grotere bak en dus ook meer gewicht. Dit kan zelfs nadelig zijn voor het gebruik. Misschien wel slim van BMW

          Login om te reageren
          • redbeams zegt

            28 mei 2014 om 16:16

            @kvgorp:

            Kan inderdaad maar hoeft niet ;)

            Login om te reageren
    • isobmw zegt

      27 mei 2014 om 18:18

      @norge: grappenmaker, bmw doet niet huilie huilie, alleen lachie lachie om domme opmerkingen zoals dat van jou, en even heel eerlijk, waar rijd jij in dan?

      Login om te reageren
      • norge zegt

        27 mei 2014 om 18:22

        @isobmw: 1 auto met 3 versnellingen, 1 auto met 5 versnellingen en 1 auto met 6 versnellingen.

        Login om te reageren
        • isobmw zegt

          27 mei 2014 om 18:34

          @norge: en nou ben je aan het sparen voor 1 met 8 versnellingen? Oh eerst nog 1 met 7..

          Login om te reageren
          • norge zegt

            27 mei 2014 om 18:38

            @isobmw: Met een max snelheid van 80 en een gemiddelde van 55 heb ik genoeg versnellingen om hier te kunnen rijden.Plus dat alles boven de vijf haast niet gebruikt kan worden op de bergwegen waar ik altijd overheen rijdt. NL daareentegen…

            Login om te reageren
  2. rd1991 zegt

    27 mei 2014 om 17:49

    @norge, het hoeven geen vrachtwagens te worden. Daarbij zijn BMW bakken van ZF, en die kunnen er wel wat van.

    Login om te reageren
    • norge zegt

      27 mei 2014 om 17:51

      @rd1991: Wacht maar tot de rest zuiniger en sneller is dan BMW.

      Login om te reageren
      • jipino zegt

        27 mei 2014 om 18:04

        @norge: Ik heb niet zo veel technische kennis wat betreft auto’s, zou je me kunnen uitleggen hoe een 9e versnelling een auto sneller maakt? Ik dacht namelijk dat die hoge versnellingen vooral gebruikt worden om super ultra mega zuinig te rijden.

        Login om te reageren
        • Homer55 zegt

          27 mei 2014 om 18:16

          @jipino: je heb dan 6/7 korte versnellingen om gauw op toeren te komen tot de 160 en de paar laatste voor de zuinigheid en lage toeren bij constante snelheid. Dus de bak blijft lekker bezig. Met een 5 bak en wat koppel lukt het ook prima.

          Login om te reageren
        • tupperware zegt

          27 mei 2014 om 18:17

          @jipino:
          Simpel, als je er 9 hebt kan je de eerste 8 korter maken. Ergo meer trekkracht aan de wielen.

          Login om te reageren
        • norge zegt

          27 mei 2014 om 18:26

          @jipino: Probeer eens op je fiets met het kleinste tandwiel voor en de grootste achter snel te fietsen…..Moeilijk he?
          Als je meer versnellingen hebt kun je de kleinste achter nog kleiner maken en de grootste voor nog groter. Lijkt me dat je dan sneller gaat.

          Login om te reageren
          • autobart zegt

            27 mei 2014 om 20:06

            @norge: Weet je dat heel zeker? Je hebt namelijk ook meer vermogen nodig voor meer snelheid… Een auto met 75 pk die op topsnelheid niet aan zijn maximale hoeveelheid toeren zit zal niets aan die hogere versnelling hebben, hij heeft immers niet meer vermogen.

            Login om te reageren
            • norge zegt

              27 mei 2014 om 20:10

              @autobart: Je kan een auto met 75 pk 300 laten rijden hoor…..Je hebt alleen een hele lange weg nodig.

              Login om te reageren
              • timberleek zegt

                27 mei 2014 om 20:28

                @norge:

                Dat wil ik je dan wel eens zien doen.
                Mijn motor met 140pk doet het al niet.

                Ook met een lange weg heb je met 75pk nooit genoeg vermogen om de luchtweerstand op die snelheid tegen te kunnen werken

      • karsvdtuin zegt

        27 mei 2014 om 18:09

        @norge: lang wachten dan

        Login om te reageren
  3. gearhead zegt

    27 mei 2014 om 18:03

    Ik wil een miljoen versnellingen! Oh wacht cvt

    Login om te reageren
    • matje140 zegt

      27 mei 2014 om 22:55

      @gearhead: en dat noemt zich een gearhead????

      Login om te reageren
  4. Homer55 zegt

    27 mei 2014 om 18:11

    Heel goed. Sommige modellen hebben 4 versnellingen nodig om de 100 te halen. Toerenteller als een metronoom…En dat klinkt allemaal te nerveus..

    Login om te reageren
  5. stanny zegt

    27 mei 2014 om 18:15

    Misschien plaatsen ze een speaker die de illusie geeft van meer versnellingen…
    Just trolling , zullen wel goede reden hebben.

    Login om te reageren
  6. reistje zegt

    27 mei 2014 om 18:22

    Het valt mij sowies tegen en worden zoveel stappen genomen en het verbruik word wel lager… Maar het schiet niet echt op als ik kijk naar het verbruik van 20 jaar terug. (Co2 dan wel wee rmaarja dat tank ik niet)

    Login om te reageren
    • super zegt

      27 mei 2014 om 18:26

      @reistje:
      er is een recht evenredig verband tussen CO2 uitstoot en verbruik, en dat is al heel erg lang zo

      Login om te reageren
      • reistje zegt

        27 mei 2014 om 18:36

        @super: Ik wist niet dat dit evenredig is bedankt voor deze info!

        Ik dacht eigenlijk dat Co2 wel degelijk een stuk beter was tegenwoordig. Maar dan moet ik de treurige conclusie dus maken dat Co2 uitstoot net als bij benzineverbruik vooral stappen heeft genomen om hun theoretische cijfers te verbeteren…

        Login om te reageren
  7. the-thing zegt

    27 mei 2014 om 18:25

    Een verbrandingsmotor heeft altijd een ideaal gebied waarin het verbruik, uitstoot en geleverd koppel (en daaruit het vermogen) het beste zijn. Dit gebied wil een fabrikant zo dicht mogelijk benaderen. Dit gebeurt door de versnelling (reductie’s eigenlijk) hierop af te regelen. In de zoektocht naar een laag verbruik en een lage uitstoot zijn er steeds meer versnellingen toegepast. Alleen sommige fabrikanten hebben een motor met een heel klein ideaal gebied en die hebben dus meer versnellingen nodig om uitstoot normen te behalen

    Login om te reageren
  8. ZeRoo zegt

    27 mei 2014 om 18:25

    Straks rijdt iedereen electrisch en dan heb je maar 1 versnelling.

    Login om te reageren
  9. E34M5Touring zegt

    27 mei 2014 om 19:03

    Tja, en waarom zou je ook. Die 8 traps ZF bak wordt in nagenoeg elke configuratie geprezen om z’n kwaliteiten. Schijnt echt een pareltje te zijn. Snel maar is een keer proberen. In een F-Type R coupe ofzo :-)

    Login om te reageren
  10. VeniVidiVici zegt

    27 mei 2014 om 19:41

    Goede zet van BMW! Zij voorkomen tenminste dat het schakelen in Fast and the Furious stijl geen werkelijkheid wordt haha…

    Login om te reageren
    • sydney zegt

      28 mei 2014 om 04:11

      @VeniVidiVici: http://www.youtube.com/watch?v=EP2380mi7vM

      Login om te reageren
  11. schellekens006 zegt

    28 mei 2014 om 01:23

    Hebben ze ook niet meer nodig want ze hebben nu toch al ook al voorwielaandrijving in die dikke 2 serie active tourer. Als dat de norm gaat worden….

    Login om te reageren
    • weem zegt

      28 mei 2014 om 19:27

      @schellekens006:

      Login om te reageren
      • weem zegt

        28 mei 2014 om 19:30

        @weem: Poging 2:

        Login om te reageren
        • weem zegt

          28 mei 2014 om 19:32

          @weem: Maar dan in reply op VeniVidiVici…

          Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North