BMW haakt af in transmissiewedloop: 8 verzetten is genoeg

Auteur: , 36 Reacties

Binnenkort een 9- of een 10-bak in een BMW? Mooi niet, de Duitsers vinden het wel welletjes met het tegen elkaar opbieden van de fabrikanten.

BMW's 8-bak

De laatste jaren tel je niet meer mee als je niet een automaat met zo veel mogelijk verzetten in je auto lepelt. BMW levert al geruime tijd een 8-bak, en daar blijft het ook bij, aldus een BMW-manager tegenover de Britse media. Klare taal, en ook wel verfrissend.

BMW levert een handgeschakelde zesbak, een M-DCT met 7 verzetten, of een automaat met 8 versnellingen (en een achteruit natuurlijk). Zo is het, en zo zal het voorlopig blijven, want de fabrikant uit Beieren kan hiermee goed uit de voeten. Geruchten over een eventuele handgeschakelde 7-bak lijken hier geen opvolging te krijgen.

Laten we nog eens kort op een rijtje zetten hoe het momenteel gesteld is met de biedingenoorlog in transmissieland:

9- of 10 versnellingen

Zowel Mercedes als Land Rover implementeren momenteel een 9-bak in hun producten, respectievelijk de E-Klasse (RWD) en de Evoque (FWD). Ook Chrysler/Jeep gaat in diverse modellen (200, Cherokee) gebruik maken van de ZF 9-bak die al in de Evoque ligt.

Volkswagen werkt aan een 10-traps DSG die binnenkort wordt verwacht, wellicht in de nieuwe Passat, die bij zijn introductie een 240 pk sterke 2.0 TDI krijgt. Ook Hyundai werkt aan zijn eigen 10-traps-automaat, hierover hebben we lange tijd niets meer gehoord, en Ford en GM ontwikkelen gezamenlijk zowel 9- als 10-bakken.

8 versnellingen

Te veel om op te noemen. Naast het wijdverbreide gebruik van de ZF 8-bak voor auto’s met RWD en de motor voorin sloot ook Corvette zich als een van de lateren aan in het 8-trapsfeestje.



36 reacties

Huilie huilie als ze het niet voor mekaar krijgen..
@norge: knap dat jij jezelf toch iedere keer weet te overtreffen met stupide opmerkingen!
@toniominestrone: you must be new here
@balkanlul: lang genoeg om er een beetje flauw van te worden.
Meer verzetten ook een grotere bak en dus ook meer gewicht. Dit kan zelfs nadelig zijn voor het gebruik. Misschien wel slim van BMW
@kvgorp:

Kan inderdaad maar hoeft niet ;)
@norge: grappenmaker, bmw doet niet huilie huilie, alleen lachie lachie om domme opmerkingen zoals dat van jou, en even heel eerlijk, waar rijd jij in dan?
@isobmw: 1 auto met 3 versnellingen, 1 auto met 5 versnellingen en 1 auto met 6 versnellingen.
@norge: en nou ben je aan het sparen voor 1 met 8 versnellingen? Oh eerst nog 1 met 7..
@isobmw: Met een max snelheid van 80 en een gemiddelde van 55 heb ik genoeg versnellingen om hier te kunnen rijden.Plus dat alles boven de vijf haast niet gebruikt kan worden op de bergwegen waar ik altijd overheen rijdt. NL daareentegen…
@norge, het hoeven geen vrachtwagens te worden. Daarbij zijn BMW bakken van ZF, en die kunnen er wel wat van.
@rd1991: Wacht maar tot de rest zuiniger en sneller is dan BMW.
@norge: Ik heb niet zo veel technische kennis wat betreft auto’s, zou je me kunnen uitleggen hoe een 9e versnelling een auto sneller maakt? Ik dacht namelijk dat die hoge versnellingen vooral gebruikt worden om super ultra mega zuinig te rijden.
@jipino: je heb dan 6/7 korte versnellingen om gauw op toeren te komen tot de 160 en de paar laatste voor de zuinigheid en lage toeren bij constante snelheid. Dus de bak blijft lekker bezig. Met een 5 bak en wat koppel lukt het ook prima.
@jipino:
Simpel, als je er 9 hebt kan je de eerste 8 korter maken. Ergo meer trekkracht aan de wielen.
@jipino: Probeer eens op je fiets met het kleinste tandwiel voor en de grootste achter snel te fietsen…..Moeilijk he?
Als je meer versnellingen hebt kun je de kleinste achter nog kleiner maken en de grootste voor nog groter. Lijkt me dat je dan sneller gaat.
@norge: Weet je dat heel zeker? Je hebt namelijk ook meer vermogen nodig voor meer snelheid… Een auto met 75 pk die op topsnelheid niet aan zijn maximale hoeveelheid toeren zit zal niets aan die hogere versnelling hebben, hij heeft immers niet meer vermogen.
@autobart: Je kan een auto met 75 pk 300 laten rijden hoor…..Je hebt alleen een hele lange weg nodig.
@norge:

Dat wil ik je dan wel eens zien doen.
Mijn motor met 140pk doet het al niet.

Ook met een lange weg heb je met 75pk nooit genoeg vermogen om de luchtweerstand op die snelheid tegen te kunnen werken
@norge: lang wachten dan
Ik wil een miljoen versnellingen! Oh wacht cvt
@gearhead: en dat noemt zich een gearhead????
Heel goed. Sommige modellen hebben 4 versnellingen nodig om de 100 te halen. Toerenteller als een metronoom…En dat klinkt allemaal te nerveus..
Misschien plaatsen ze een speaker die de illusie geeft van meer versnellingen…
Just trolling , zullen wel goede reden hebben.
Het valt mij sowies tegen en worden zoveel stappen genomen en het verbruik word wel lager… Maar het schiet niet echt op als ik kijk naar het verbruik van 20 jaar terug. (Co2 dan wel wee rmaarja dat tank ik niet)
@reistje:
er is een recht evenredig verband tussen CO2 uitstoot en verbruik, en dat is al heel erg lang zo
@super: Ik wist niet dat dit evenredig is bedankt voor deze info!

Ik dacht eigenlijk dat Co2 wel degelijk een stuk beter was tegenwoordig. Maar dan moet ik de treurige conclusie dus maken dat Co2 uitstoot net als bij benzineverbruik vooral stappen heeft genomen om hun theoretische cijfers te verbeteren…
Een verbrandingsmotor heeft altijd een ideaal gebied waarin het verbruik, uitstoot en geleverd koppel (en daaruit het vermogen) het beste zijn. Dit gebied wil een fabrikant zo dicht mogelijk benaderen. Dit gebeurt door de versnelling (reductie’s eigenlijk) hierop af te regelen. In de zoektocht naar een laag verbruik en een lage uitstoot zijn er steeds meer versnellingen toegepast. Alleen sommige fabrikanten hebben een motor met een heel klein ideaal gebied en die hebben dus meer versnellingen nodig om uitstoot normen te behalen
Straks rijdt iedereen electrisch en dan heb je maar 1 versnelling.
Tja, en waarom zou je ook. Die 8 traps ZF bak wordt in nagenoeg elke configuratie geprezen om z’n kwaliteiten. Schijnt echt een pareltje te zijn. Snel maar is een keer proberen. In een F-Type R coupe ofzo :-)
Goede zet van BMW! Zij voorkomen tenminste dat het schakelen in Fast and the Furious stijl geen werkelijkheid wordt haha…
Hebben ze ook niet meer nodig want ze hebben nu toch al ook al voorwielaandrijving in die dikke 2 serie active tourer. Als dat de norm gaat worden….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).