• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Schakel je suf met de Mercedes E350 9G

Auteur: sir_smokalot, gepost 12 september 2013 om 13:35 – 33 Reacties

Mercedes E350 9G


Op het eerste gezicht lijkt dit een doodnormale E-Klasse. Het nieuws zit in de automatische versnellingsbak, die niet minder dan negen verzetten telt.

Onder de auto- en bakmakers is er een redelijke consensus dat met de 10-bak de rek er wel een beetje uit is in de versnellingswedloop. Vooralsnog is deze er nog niet, en zijn negen versnellingen het meeste dat je kunt krijgen. Mercedes is na Range Rover de tweede fabrikant die de nieuwe ZF-bak implementeert.

Deze 252 pk en 620 Nm sterke E350 Bluetec is in staat 120 km/u in de hoogste versnelling te rijden met slechts 1.350 tpm. Levert de V6 op dat toerental dan genoeg vermogen om de luchtweerstand te overwinnen? Kennelijk wel.

Doe je een beetje kalm aan met de diesel-Benz, dan moet een verbruik van 5,3 liter per 100 km mogelijk zijn. Voor de liefhebber hieronder nog even de bakverhoudingen:

Final-drive ratio 2.24
1st gear 5.50
2nd gear 3.33
3rd gear 2.32
4th gear 1.66
5th gear 1.21
6th gear 1.00
7th gear 0.87
8th gear 0.72
9th gear 0.60
Reverse -4.93


Ook interessant!

  • Mercedes Vision AVTR leest je gedachten
    Mercedes Vision AVTR leest je gedachten
  • Mercedes-Maybach EQS gaat de hoogte in
    Mercedes-Maybach EQS gaat de hoogte in
  • Mercedes-AMG, schiet eens op met die Project One!
    Mercedes-AMG, schiet eens op met die Project One!
  • Mercedes-AMG heeft uitstekend afgekeken bij Porsche
    Mercedes-AMG heeft uitstekend afgekeken bij Porsche

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Autoshows, e-klasse, iaa, iaa-2013, Mercedes, transmissie

Vorig bericht: « Mansory verhoogt inzet, heeft een pantservoertuig
Volgend bericht: Iedereen wil een stukje van de nieuwe Audi S8 »

Lees Interacties

Reacties

  1. aallex zegt

    12 september 2013 om 13:38

    1.350 tpm met 120 km/h ik zit dan op de 3.700 ongeveer >.>

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      12 september 2013 om 13:45

      @aallex:
      Keertje doorschakelen?

      Login om te reageren
    • the-budel-guy zegt

      12 september 2013 om 14:35

      @aallex: 3.700 toeren bij 120!! ben ik toch benieuwd wat voor auto jij rijd.

      Ik zit op ongeveer 2000 bij 120.

      Login om te reageren
      • sir_smokalot zegt

        12 september 2013 om 14:38

        Een e46 318i (5-bak) deed ook zoiets als ik me niet vergis

        Login om te reageren
        • aallex zegt

          12 september 2013 om 15:08

          @sir_smokalot: Mijn moeder’s opel tigra uit 99 draait zelfs 4000 t/pm

          Login om te reageren
      • aallex zegt

        12 september 2013 om 15:02

        @the-budel-guy: 96′ peugeot 306 1.6 8v 89pk 5 versnellingen.

        Login om te reageren
        • the-budel-guy zegt

          12 september 2013 om 15:17

          @aallex: ah kijk een benzine met 5 versnellingen.

          die 2000 toeren per minuut van mij komen door een motor gevoed door satan’s brandstof (diesel) en een 6 traps automaat. Daar zal het verschil dan wel inzitten.

          Login om te reageren
          • jzaero zegt

            12 september 2013 om 16:51

            @the-budel-guy: Ik rijd een benzine met 5 versnellingen en rijd 2850-2900 toeren bij 120km/u, heb graag een 6de versnelling, dan zal die rond de 2400-2500 zitten en dat scheelt een hoop op de snelweg.

            Login om te reageren
          • Yeelen zegt

            12 september 2013 om 20:24

            @the-budel-guy: De Saab (9-3 Cabrio 1.8t) is ook een benzine 5-bak, draait 2500rpm aan 120km/h.

            Login om te reageren
            • civicfk3 zegt

              12 september 2013 om 22:20

              @Yeelen: Tja turbo blokjes draaien ook minder toeren dan “gewone” NA motoren. Een Polo met 1.2 TSI draaid net 2100rpm bij 120km/h. Die blokjes rijden als diesels en hebben ook bergen koppel maar dan zonder het geronk van een diesel.

              Login om te reageren
              • Yeelen zegt

                13 september 2013 om 12:47

                @civicfk3: Die ‘bergen’ koppel vallen wel mee, hoor, onder 2000rpm is er weinig leven in te krijgen hier. Hij loop ook tot 6500rpm, maar eigenlijk is hij het best op zijn gemak tussen de 3000 en de 4500.

      • nasty zegt

        12 september 2013 om 17:22

        @the-budel-guy: hier ook. Civic sport 1.6 vtec. 3800rpm in 5 tegen 120km/u.
        Vreemd genoeg is hij toch zuiniger op dat toerental dan je zou verwachten.

        Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        12 september 2013 om 17:23

        @the-budel-guy: Ik zit bij 130 km/h aan 4000 toeren, en ik heb 6 versnellingen zelfs.

        Login om te reageren
    • KEV9 zegt

      12 september 2013 om 14:58

      @aallex: 1200 rpm met de A8

      Login om te reageren
    • KEV9 zegt

      12 september 2013 om 15:13

      @aallex: http://postimg.org/image/ogq9f3yrr/ 295km/pu in zijn 8 is 3500rpm

      Login om te reageren
    • jmeverts zegt

      12 september 2013 om 18:30

      @aallex: ik heb dan al 4000 toeren

      Login om te reageren
  2. jensdm zegt

    12 september 2013 om 13:40

    Bijna net zoals in the fast & the furious!

    Login om te reageren
    • r32turbo zegt

      12 september 2013 om 13:47

      @jensdm: ahahahah

      Login om te reageren
  3. daandaan zegt

    12 september 2013 om 13:51

    Ik dacht dat 4G het maximale was op dit moment.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      12 september 2013 om 13:57

      Ik zat er op te wachten… :s

      Login om te reageren
  4. lpgbarrel zegt

    12 september 2013 om 13:55

    Ik heb alleen maar met 8-bak van ZF gereden, en die blijft al de hele tijd schakelen… Zeker in de stad. Volgens mij zijn 7 verzetten meer dan prima! 6 gangen voor het optrekken en de zevende als echte overdrive

    Login om te reageren
  5. erce zegt

    12 september 2013 om 14:16

    Geweldige bakken van ZF. Met mijn 8 bak en 2 litertje diesel zit ik net aan de 3000 toeren als ik m’n cruise control op 200 zet (niet dat ik dat heel vaak doe, maar tijdens een ritje van berlin terug naar NL, was dat geen probleem)

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      12 september 2013 om 16:35

      @erce: Is geen ZF bak, eigen Mercedes ontwerp en productie.

      Login om te reageren
  6. leko zegt

    12 september 2013 om 14:59

    De Corvette 6 handbak heeft de 1:1 op de vierde versnelling en de hoogste overdrive is 6 met 1: 0,50. Ik zie niet in als je zoveel koppel hebt wat al die andere tussenliggende versnellingen voor winst opleveren. Bij een handbak kun jezelf nog wat spelen/kiezen maar een automaat blijft denk ik maar op en terugschakelen bij wisselende snelheden.

    Login om te reageren
  7. MDA zegt

    12 september 2013 om 15:01

    Die 8-bak van ZF wordt in alle reviews de hemel in geprezen, dus ik ben benieuwd hoe deze het gaat doen. Dat de rek bij 10 er uit is, is maar de vraag… dat zeiden ze een paar jaar geleden, maar toen waren er nog geen 9-bakken op de markt. Als blijkt dat dit briljant werkt, dan is de stap naar 10 en daarna 11 zo gemaakt. We zijn immers in zo’n beetje 10 jaar van 5-bakken naar 9-bakken gegaan.

    Login om te reageren
  8. Simpson zegt

    12 september 2013 om 16:03

    Nog een paar en het is net een CVT!

    Login om te reageren
  9. Homer55 zegt

    12 september 2013 om 16:26

    Ja, met die 8 bak van ZF hedde al 4 versnellingen nodig om de 100 te halen bij diesels….
    Al dat geschakel klinkt niet.
    Ik roer voorlopig nog verder met mijn rustige lange 5bak.

    Login om te reageren
  10. 406_v6 zegt

    12 september 2013 om 16:34

    @sir_smokalot: Het is GEEN ZF bak, maar een eigen Mercedes ONTWERP & Productie !!!

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      12 september 2013 om 16:39

      @sir_smokalot: Aanvulling: Mercedes bouwt en ontwikkelt de versnellingsbakken zelf in “Getriebewerk Hedelfingen” (Vlakbij Stuttgart).

      Login om te reageren
    • Uiteraard zegt

      12 september 2013 om 17:41

      @406_v6: Ik snap het niet helemaal, hoe kan mercedes als auto-producent nu zelf versnellingsbakken maken?

      Login om te reageren
      • arjontje zegt

        12 september 2013 om 18:20

        @Uiteraard: waarom niet. Ooit van Peugeot gehoord?
        Dat auto fabrikanten steeds meer gebruik maken van toeleveranciers.
        Betekend niet dat alle fabrikanten dat doen.

        Login om te reageren
      • Homer55 zegt

        12 september 2013 om 18:25

        @Uiteraard: Dat vind ik juist een erg sterke punt van Mercedes. Ze ontwikkelen de complete aandrijflijn zelf.
        Die ZF bak die ze zo heel goed vinden in hun BMW’s, hangt ook onder de concurrent.

        Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        12 september 2013 om 19:47

        @Uiteraard: op de volgende link vindt je meer informatie: http://media.daimler.com/dcmedia/0-921-658793-49-1350615-1-0-1-0-0-1-11701-1549054-0-1-0-0-0-0-0.html

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North