Volkswagen werkt aan 10-traps DSG [update]

Auteur: , 52 Reacties

Mother of gearshifts.

Mother of gearshifts

Dat de versnellingsbakken met dubbele koppeling steeds gretiger hun aftrek vinden mag geen geheim meer zijn maar tot nu toe deed de Volkswagen Group het altijd met exemplaren met 6 of 7 verzetten. Nu werken -na de 9-traps van ZF– onder mee GM en Ford (samen) aan een tientraps exemplaar en ook Hyundai is met zulke zaken bezig maar Volkswagenbaas Martin Winterkorn heeft toegegeven dat ook VW een exemplaar in ontwikkeling heeft in de jacht naar nog minder CO2 uitstoot. Hebben de Chinezen straks nog drie extra verzetten om over te zeiken.

Winterkorn onthulde daarnaast ook nog dat men werkt aan een high-performance diesel die 134 pk per liter motorinhoud moet kunnen gaan leveren (laat maar komen die R10 diesel) dankzij inspuiting onder hoge druk (3000 bar), een variabel kleppensysteem en een nieuw soort elektrische turbo die Volkswagen e-booster noemt. Het doel van al deze technieken: 15% minder uitstoot in 2020. Volkswagen claimt zelf overigens de brandstofconsumptie van hun auto’s sinds 2000 met 30% te hebben gereduceerd voor hun TSI en TDI motoren.

UPDATE: repost, doorlopen mensen, niets te zien hier



52 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Dat 9gag emoticon!!
@flin95:
http://knowyourmeme.com/memes/mother-of-god
@JvT: Ohja damn het is een meme he… Veel te lang niet meer gekeken. Epic facepalm!
@flin95: Mother of gears
“VW werkt aan een extreem betrouwbare DSG bak en biedt zes jaar garantie zonder km beperking op de transmissie” zou ik pas echt goed nieuws vinden….:-)
De marketing machine draait weer volop , het volk wil dit immers , de borreltafel kan er mee gevuld worden .
Bulletproof zal de burelen van VW moeten vullen . Een DSG reparatie kost veel centjes hebben velen al ondervonden.
Op zich is een goed stukje techniek natuurlijk best leuk, maar dit lijkt wel een beetje op een wedloop. Waar we jaren eerst met 4, later 5 en 6 hebben gereden, gaan we nu binnen een paar jaar tijd van 7 naar 8 naar 9 en 10. Leuk, maar wat voegt het nog toe op een gegeven moment.
Mijn God, gaan ze 10 vrachtwagens produceren ofzo?
is natuurlijk een logisch gevolg van die down-tuning. Motoren presteren optimaal in een zeer klein toerengebied, dus meer trappen nodig.

Maar het wordt in mijn ogen allemaal steeds fragieler of zwaarder.
@melkkoe: Meer trappen nodig? Koop een pedaalwagen!
In de zestiger jaren va de vorige eeuw werden er twee Brabantse broers om uitgelachen; hun uitvinding heette Variomatic……………………………en had 10 duizend verzetten
Later -slim- gekocht door de Japanners.
Dus een bluf-10 bak maakt op mij geen indruk.
De move van de Japanners wel.
@desjonnies: Wie weet is het gewoon een CVT met 10 geprogrammeerde trappen.
Kunnen ze later middels een software-update je 10-traps automaat nog opwaarderen naar een 11 of 12-traps automaat.
@melkkoe: DSG != CVT
krijgen we dan ook dubbele flippers, zeg maar + en ++ ? Zodat we versnellingen kunnen overslaan?
@Simpson: als je versnellingen over wilt slaan heeft een DSG ook weinig nut meer.
@Simpson: In dat geval moet je eigenlijk een tripple-dsg hebben. Als je 130 rijd en je wil even gas geven, dat niet alleen de 9e versnelling als is voorgeselecteerd, maar ook de 6e of zo.
@gregorius: ohja, nou dan laat maar. Dan gaat een kickdown ook eeuwen duren, als ‘ie eerst drie versnellingen terug moet.
@Simpson: als ze deze nieuwe Tripple-dsg goed zouden ontwerpen, zou het bijna instantly moeten gaan. (bij de DSG staat de volgende versnelling klaar dmw de 2e koppelling. Dus als we hier over een tripple clutch systeem hebben; en dat zou goed ontworpen zijn, dan zou 3 versnellingen terug onder de 3e koppeling moeten kunnen).

En voordat ik de echte technici voor hun hoofd sla: ja, ik kan me voorstellen dat een dubble-clutch bak bijv 1 koppelijk voor de even versnellingen en 1 voor de oneven versnellingen heeft. In dat geval wordt een tripple clutch wat lastiger met programmeren. Evt 1 koppeling voor 1, 4 en 7 en in dat geval kom je op een 9-bak uit bijvoorbeeld. In dat geval zou je van 9 terug naar 5 en 7 kunnen..
@gregorius: lol, een TSG dus, zou dat net zo fijn zijn als de oude daf van mijn oma?
@Simpson: Hahaha, straks krijgen we nog een TSG met 8 vooruit en 2 achteruit ?
Eindelijk volgen de autoindustrieën de filmindustrie! Want als ik The Fast and the Furious moet geloven hebben sommige auto’s al jaren 10 versnellingen! ;)

OnTopic: Als de overgang soepel genoeg is heeft het een erg positief effect op het verbruik. Al vraag ik me wel af wat een dergelijke versnellingsbak toevoegd aan gewicht, is zo’n ding niet enorm zwaar?
Ik denk dat ze op dit idee zijn gekomen na het zien van de “The Fast and the Furious”- reeks. Als ze daar met een auto al 36 keer kunnen schakelen, dan moet de über-goede DSG-bak het ook kunnen natuurlijk.
@Casper; Gaan jullie je eigen nieuws herhalen: http://www.autoblog.nl/nieuws/volkswagen-kondigt-10-traps-dsg-en-super-tdi-aan-58700, een beetje jammer dit.
@Orichy: Precies, dat dacht ik ook al…
@Orichy: my bad, update geplaatst.
@CasperH: Hij is leuk je update, klasse!!
zoalng er betaald wordt gaan we herhalen ……
Leuk voor de theoretische verbruikscijfers maar in de praktijk lijkt mij dit een ramp om te rijden.
Een bak die midden in de bocht bedenkt om 1 of 2 verzetten lager te schakelen hoeft van mij niet. Verder voegt dit alleen maar gewicht toe op een plek waar je dat niet wilt bij voorwiel aandrijvers resulteert meer gewicht voor de as in meer onderstuur).
Als je even flink gas bij moeten geven om makkelijk in te voegen moet de bak 3 ipv 1 verzet terug (kost extra tijd).
Kortom ik moet nog maar zien of dit een ontwikkeling is waar je vrolijk van wordt.
@jrk68: als je dan 14% ipv 20% bijtelling hebt, wordt je hier wel vrolijk van.

Het verhaaltje van terugschakelen in bochten en opschakelen wanneer je een drempel nadert, geldt voor alle automaatbakken.
Automaten rijden lekker in de file, maar verder toch liever een handbak.
@melkkoe:
Die bijtelling zal mij jeuken.
Wat het terugschakelen van automaten betreft, dat hadden ze net een beetje onder de knie.
Er is natuurlijk een flink verschil of hij 1 of 3 verzetten terug moet, als je bedenkt dat 10 trappen resulteert in stapjes van ong. 300 toeren. Een 6traps automaat laat zich nog fijn “flipperen” (als je daar van houdt). Bij 10 flipper je je helemaal kinds, dus lijkt mij dat geen optie. Misschien dat ze iets met een sportsetting kunnen doen zodat je bv alleen de even versnellingen gebruikt.
Het blijft nu koffiedik kijken hoe dit in de praktijk uitpakt. Op dit moment neig ik meer naar een CVT met 10 voorgeprogrammeerde verzetten. Dat weegt minder dan zo’n 10 traps automaat en zal ongetwijfeld sneller schakelen.
@jrk68: Ik schakel me liever lam in de file dan de handbak opgeven. Elektronische handremmen + stuurbekrachtiging, ABS/ESP/TC, autorijden is al zo enorm drive-by-wire aan het worden de laatste paar jaar; zo’n handbak geeft toch net ff meer gevoel & controle.

Heb nu een aantal keer een 7-traps DSG (VAG) / DCT (MB) bak gereden en vind het toch maar niets op een B-weg; optrekken is prima te doen zonder kickdown, maar zodra je ff gas loslaat, schakelt dat ding 3x elke 5s een versnelling op, zodat ie net voor de bocht in z’n 6 of 7 zit en er weer minimaal 3 terug moet …
@melkkoe: Laat ze eerst die verbruikstesten maar eens aanpassen. Zodra ze gaan meten wat normaal verbruik is van al die auto’s, dan maar eens kijken naar die bijtellingsregels, dat mag dan waarschijnlijk toch helemaal om
@jrk68: het handige van de DSG bak is toch dat ‘ie met de oneven versnellingsbak een versnelling klaar legt en dan alleen maar hoeft te ontkoppelen en daarna meteen te koppelen? Zou net zo snel moeten gaan als bij eentje met 7 versnellingen lijkt me…
Dat ze werken aan een diesel met 138pk per liter is leuk, maar wordt ineens een stuk saaier als je hoort dat ze het dan over een 0,8l hebben.
laat ze eerst eens werken om de huidige dsg bakken betrouwbaar te maken…

neit voor niets zijn er DSG specialisten die alleen al hiermee een boterham kunnen verdienen, net als destjids de G-lader specialisten aangezien die om de zoveel 1000km kaput gingen…
@johanw: Dat hebben ze toch al gedaan? Althans, de DSG in de TTRS (7 traps) heeft bij niemand nog problemen gegeven. Die zijn zo sterk als wat. Het is echt de oude 6-bak DSG generatie die kuren vertoonde, maar tegenwoordig lijkt het de goede weg ingeslagen te zijn
@Joerek: Wow, van alle modellen weet jij er één op te noemen waarvan niet bekend is dat er problemen zijn. Wat een topconcern.
@berlinetta: Nee, wat ik specifiek aangaf is dat de nieuwste generatie sterkere DSG’s geen problemen vertonen, en dat de nieuwste generatie DSG’s geen problemen meer vertonen. De oude generatie was dat volop. Ik hoor sowieso nauwelijks tot geen klachten meer over de laatste generatie DSG’s
Is dus praktisch een CVT met een variabel toerental van 500 RPM ;)
Heb liever een M5 manual, only in the US of A.
Wat betreft brandsfofverbruik kan ik daar wel mee instemmen. Rij een Golf 6 2.0TDI met 170 pk en haal met gemak 1 op 22. En rij hier niet bepaald rustig voor..
@timmehh: dat doe je blijkbaar wel. Een verbruik van 4,6 liter is onmogelijk als je goed doorrijdt. In de stad heeft die golf al een verbruik van ongeveer 6,5 liter en op de snelweg ongeveer 4,3. Dus als jij 140 op de snelweg rijdt verbruik jij zeker meer dan 5 liter en als jij in de stad “doorrijdt” verbruik je zeker meer dan 7 liter. Dus gemiddeld geZien is de 4,6 liter verbruik niet haalbaar bij doorrijden. Dus of jij rijdt niet door en denkt dat alleen maar of hij verbruikt veel meer.
@545e60: Ik had het hier over mijn woon-werk route. 80% snelweg / 20% provinciaal. Zo goed als geen bebouwde kom. Snelweg stuk altijd zo’n 120-130 km/h met uitschieters naar 170.

Over het algemeen is de auto gewoon heel erg zuinig. Pas op wintersport naar Oostenrijk heen en weer geweest, hele stukken 200+ en gemiddelde behaald van 1 op 18,9 over 2500km.
@timmehh: Ik heb dezelfde motor gehad in de TT. ‘Met gemak 1:22’, wat een onzin. Ten eerste, vertrouw de boordcomputer niet, die wijkt makkelijk 10% af. Het getankte liters maar eens om met de kmteller, dan komt je boordcomputer bedrogen uit.

Daarnaast is 1:22 in een uitzonderlijke situatie haalbaar. Zeer lange snelweg rit, waarbij je constant rond de 100kmh blijft. Zelf dus 1x 1:22 gehaald, toen ik achter een trailer aan reed de hele rit.

Redelijk doorrijden is een rit 1:16. Echt flink doorrijden 1:14.5 en echt maximaal knallen 1:12.5. Ik vond hem nog erg zuinig als je aan het boenderen was, maar ‘met gemak 1:22’ is onzin.
@Joerek: Een Audi TT, is geen Golf, dus daar heb je al een verschil, tussen appels en peren. Niet doen, dat trek geen volle zalen.
Ik snap heel goed dat @timmeh het wel redt, die tdi-tjes zijn verrekte zuinig, met DSG al helemaal, met snelheden, tussen de 120 en 140 op de snelweg, kun je een heel eind komen, daar zijn die dingen heel goed op afgesteld, alles wat qua snelheid lager ligt, tot 80 km/u is ter bevordering van het resultaat. Dus het zou best zo kunnen zijn, dat het waar is.
Ik heb enige gelijke ervaringen ermee.
@Orichy: Die TDI-tjes zijn inderdaad verdomd zuinig op een B-weg of provenciale weg hoor. Toen ik jaren geleden een gechipte TDI met 150pk –> 184pk reed, haalde ik ook makkelijk 1:17 tot 1:18 op een tank (KMs gereden / tankinhoud; niets boordcomputer gemiddelde). Het geheim is natuurlijk ook het gewicht van de auto …
Tussen twee stoplichten in de stad schakelt zo,n ding 20 keer….Kan gewoon niet goed gaan bij VAG.
@norge: Valt wel mee denk ik, het spul wordt niet in Korea ontwikkeld. ;)
@Tommy2: Helaas niet nee. Daar blijft het spul een stuk langer heel dan in Duitsland…
@imba: Ja als het niet wil draaien gaat het ook niet stuk nee.
10 traps DSG eco friendly boost green line multi air tree hug slow motion. Volgens mij lopen potentiële kopers een levenslange trauma op als je een dikke Cubaan naast ze opsteekt als je net uit je dikke V12 stapt.
Ik gebruik er toch meestal toch maar 3: ik vertrek in 2de en ga dan direct naar 4de en dan 6de.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).