• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW M3 is nu ietsje sneller dan een Bugatti Veyron

Auteur: willeme, gepost 12 juni 2023 om 13:00 – 9 Reacties

HPT One X

Is die Veyron nu zo omslachtig of zijn de huidige auto’s gewoon zo goed? Deze HPT One X is sneller dan een Veyron.

De Bugatti Veyron was de supercar die alles veranderde. Het was immers de auto die de McLaren F1 van de troon stootte. Misschien nog wel indrukwekkender was de manier waarop. Niet ‘net’ ietsje sneller, maar heel erg veel sneller. En waar de McLaren F1 bijna een raceauto met kentekenplaten was, was de Veyron luxe, comfortabel, pijnlijk precies afgewerkt en zelfs door je oma te besturen.

Tegenwoordig zijn er telkens meer auto’s die de Veyron het vuur aan de schenen leggen en dat is toch eigenlijk bizar? Vorige week was er een AMG-GT 4-Door van de firma Renntech met bijna 1.200 pk. Voor nu hebben we een gekietelde BMW M3 met 1.000 pk. De auto heet de ‘HPT One X’ en het is een monster. HPT is een Zwitserse tuner dat zich voornamelijk richt op dikke Duitsers en voornamelijk het technische aspect.

HPT One X

Basis

De basis voor de HPT One X is de BMW M3 Competition xDrive-uitvoering. Dus met 510 pk, automaat en vierwielaandrijving. Het vermogen is dus nu meer dan het dubbele. Dat krijg je niet voor elkaar met enkel een chipje en uitlaat. Daarvoor moet je echt veel aanpassen en dat is ook gebeurd bij deze enorm sterke BMW. Denk aan gesmede zuigers en versterkte kleppen. Turbo Technik uit Hamburg regelde een setje nieuwe turbo’s. Verder monteerde men een nieuwe brandstofpomp.

Over brandstof gesproken, je kunt diverse benzines tanken. Er is software geschreven voor 98 (E5), 102 of E85 (bio-ethanol). En als je dat laatste goedje in de tank hebt zitten, kun je er het meeste uithalen. Het resultaat is dan 1.000 pk aan vermogen en 1.200 Nm aan koppel. Ze hebben de koppelomvormer versterkt om te zorgen dat de bak niet meteen in de soep loopt.

HPT One X
HPT One X

Prestaties HPT One X

De prestaties zijn bijzonder indrukwekkend voor een BMW M3. Of eigenlijk voor welke straatlegale auto dan ook. De zescilinder levert namelijk net zoveel power als een Veyron, heeft een snelle automaat en vierwielaandrijving. Dus in dat opzicht niet compleet anders dan de Veyron. Van 0-100 km/u sprinten is in 2,3 seconden achter de rug, 0,2 seconde sneller dan de Veyron!

Van 0-200 km/u accelereren duurt 6,5 seconden. Nee, niet 6,5 seconden extra (boven de 2,3) maar 6,5 in totaal. Dus van 100 – 200 km/u Zeitenjagd duurt slechts 4,2 tellen. V an 0-300 km/u duurt 15,4 seconden. Over de topsnelheid zegt HPT niets, maar 350 km/u zal wel geen probleem zijn. Nu is de Veyron wél gebouwd op extreem hoge snelheden en de M3. Dus wellicht dat ze het niet daarom nog niet hebben uitgetest.

HPT One X

Qua uiterlijke verfraaiingen hebben ze zich bij HPT ingehouden voor de One X. Voor liggen er 10×20 velgen op (met 275/30ZR20 banden) en achter 11×21 velgen (met 295/25R21 banden).

Verder zijn er een paar subtiele stickers om aan te tonen dat dit geen normale M3 is. Voor een betere wegligging en fraaiere stance is er ook een Nederlands tintje, want de verlagingsveren komen bij AST vandaan.

Check hieronder de beelden van Automotive Mike, die de auto vorige maand tegenkwam toen die nog 924 pk had:

En check hieronder de rijtest met de BMW M3:

Meer lezen? Check dan ons mega grote Veyron overzicht!

Ook interessant!

  • Video: BMW M3-motor ploft op de snelweg
  • BMW M3: ‘baanbrekende’ EV mét traditionele uitstraling
    BMW M3: ‘baanbrekende’ EV mét traditionele uitstraling
  • Video: BMW M3 Touring ronde op de Nürburgring
    Video: BMW M3 Touring ronde op de Nürburgring
  • BMW M3
    Waarom zou jij een BMW M3 willen

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, competition, f80, M3, tuning, velgen, verlaagd, Video, xDrive

Vorig bericht: « Waarom we steeds oudere taxi’s krijgen…
Volgend bericht: Prijs Mercedes GLS: goedkoper dan een X7? »

Lees Interacties

Reacties

  1. rollingstoned zegt

    12 juni 2023 om 13:23

    “Van 0-100 km/u sprinten is in 2,3 seconden achter de rug, 0,2 seconde sneller dan de Veyron!

    Van 0-200 km/u accelereren duurt 6,5 seconden. Nee, niet 6,5 seconden extra (boven de 2,3) maar 6,5 in totaal.”

    https://m.youtube.com/watch?v=D3adgVnmrfU

    Erg imposant vind ik het niet. Bovenstaande Delta S4 doet het respectievelijk in 1,9 en 7,6 seconden, en dat alles met een bescheiden 2 liter 4 pittertje…

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      12 juni 2023 om 13:39

      En fabrieksgarantie, vergeet dat niet *evil grin*

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        12 juni 2023 om 13:56

        @rollingstoned:

        Appels en peren, natuurlijk. Allereerst is de Delta S4 trager naar de 200 km/u, ondanks dat dat een 900 kg wegend prototype is. Met deze M3 kun je gewoon vier personen vervoeren en boodschappen doen ;-)

        Login om te reageren
        • rollingstoned zegt

          12 juni 2023 om 14:22

          Appels en peren? Mwah. Waarom koop je dan een 1000 PK+ monster? Niet om naar de lokale Appie te cruisen,, lijkt me. Dat kan ook prima in een standaard M3. Of koop je zo’n ding louter voor de bragging rights ofzo? ;-)

          Login om te reageren
          • maotje zegt

            12 juni 2023 om 15:11

            Bij auto’s meer dan 1000 pk is 0-100 niet interesant meer. Daarnaast moet t ook nog een beetje heel blijven.
            1000 pk uit een 2.0 4 cil zal geen pang leven gegarandeerd zijn.

            Login om te reageren
            • baardmijt zegt

              13 juni 2023 om 06:24

              Juist die pang is wél te verwachten.

              Login om te reageren
            • 3246cm252kw zegt

              13 juni 2023 om 20:55

              M3 is een 3.0 6 in lijn maar toch nog steeds veel.

              Login om te reageren
  2. Rick-dos zegt

    12 juni 2023 om 14:30

    “Tegenwoordig zijn er telkens meer auto’s die de Veyron het vuur aan de schenen leggen en dat is toch eigenlijk bizar?’

    Geeft eigenlijk alleen maar aan dat de prestatie van de Veyron niet zo bijzonder is. Ik heb het altijd geroepen: Het is dat andere fabrikanten geen interesse hadden in 1000 pk auto’s die 400 km/u konden halen anders was de Veyron veel eerder van de troon gestoten. Nu hebben ze allemaal wel een auto die de Veyron van de troon stoot.

    Daarom blijft voor mij de McLaren F1 nog steeds op de troon zitten. Het is even wat anders om een straatauto te ontwikkelen die met minimale aanpassingen Le Mans wint en met een atmosferische motor een top van 386km/u haalt. Dat zie ik de Veyron of deze auto niet doen.

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      12 juni 2023 om 15:30

      Geeft eigenlijk aan dat de Veyron eigenlijk zeer bijzonder was als anderen dit als benchmark gaan gebruiken.
      Een een Veyron is totaal niet te vergelijken met een McLaren F1.
      Beide indrukwekkende auto’s maar met een compleet verschillende opzet.

      En het is relatief simpel om een auto te maken die 400 kan rijden.
      Maar het is een hele opgave om dit op een betrouwbare en veilige manier te doen, in serie te bouwen en dit in alle luxe te doen.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North