• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Renntech RIIIx is Mercedes met 1.196 pk (ja, 1.196)

Auteur: willeme, gepost 8 juni 2023 om 08:59 – 9 Reacties

Renntech RIIIx

De Renntech RIIIx concurreert voornamelijk meer met de Bugatti’s van deze wereld.

De wereld schudde op zijn grondvesten toen Brabus een tijdje geleden met hun creatie op basis van de Mercedes-AMG GT63S E-Performance kwamen. Een rammend ordinair doch bijzonder indrukwekkende creatie.

De auto in kwestie is de Brabus 930 en ondanks dat 930 pk belachelijk veel vermogen is, valt het toch een beetje tegen. Dat komt ten eerste door de standaard-versie. Die heeft namelijk al meer dan 800 pk. Ten tweede omdat de Renntech RIIIx hier is. En de Renntech RIIIx maakt namelijk compleet gehakt van de Brabus 930.

Motor en prestaties

Renntech is een Amerikaanse specialist op het gebied van Mercedessen in het algemeen en Mercedes-AMG in het bijzonder. Dat doen ze al sinds de jaren ’80, dus ze weten waar ze mee bezig zijn. We beginnen maar meteen met de modificaties onder de zwarte motorkap.

Motor

De 4.0 V8 is voorzien van nieuwe (grotere) Stage II-turbo’s, een carbon luchtinlaat, krachtigere brandstofpompen, sportuitlaat en en aangepaste ECU. Het resultaat is afhankelijk van de benzine die je in de tank gooit. Minimaal heb je 965 pk en 1.243 Nm tot je beschikking, maximaal is dat 1.196 pk en 1.256 Nm!

Renntech RIIIx
Renntech RIIIx
Renntech RIIIx

Dat heeft natuurlijk zijn invloed op de prestaties. Van 0-96 km/u (precies 60 mph) duurt slechts 2,44 seconden. Van 0-160 km/u sprinten is in (een eveneens krankzinnige) 5,5 seconden voorbij. De kwartmijl neemt slechts 9,9 seconden in beslag, met een eindsnelheid van 223 km/u.

Verdere aanpassingen Renntech RIIIx

Bij Renntech passen ze niet alleen de ECU aan, maar ook de TCU. Dat is de software voor de transmissie, die nu ook rekening houdt met het feit dat de AMG GT qua power op het niveau van een Bugatti Veyron zit.

Ook de software voor het 4Matic vierwielaandrijvingsysteem is op nieuw geprogrammeerd. Naast bizar snel moest de Renntech RIIIx namelijk dociel genoeg zijn om elke dag mee te kunnen rijden.

Renntech RIIIx
Renntech RIIIx
Renntech RIIIx

De velgen zijn eveneens aangepast. De Renntech RIIIx heeft Renntech RPS10.2-velgen eronder liggen. Voor zijn de gesmede velgen 21 inch, achter meten ze 22 inch.

Ze zijn voorzien van Michelin Pilot Sport 4S-banden. Verdere uiterlijke kenmerken betreffen vervolgens de onderdelen van het aerodynamische koolstofvezel-pakket. Dit omhelst items als de canards, splitter, sideskirts, achterspoiler en diffusor.

Renntech RIIIx
Renntech RIIIx
Renntech RIIIx
Renntech RIIIx

Je kan niet cherrypicken als je een Renntech RIIIx wil hebben. Je moet echt het complete pakket kopen. De prijs is bekend: 94.980 dollar. Daar komen dan nog de kosten van een AMG GT63S E-Performance bovenop. Die kost in Nederland 241.325 euro.

En uiteraard hebben we de rijtest ook voor je:

Meer lezen? Dit zijn de 11 gaafste uitvoeringen van de W124!

Ook interessant!

  • Mercedes-AMG GT 4-Door
    Goedkopere Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé lijkt nu op de duurdere
  • gecamoufleerde Mercedes-AMG GT
    Gecamoufleerde Mercedes AMG GT is een vierzitter
  • Mercedes-AMG GT2 is Black Series zonder kentekenplaat
    Mercedes-AMG GT2 is Black Series zonder kentekenplaat
  • Nieuwe AMG GT Coupé gespot in natuurlijke habitat

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

amg, amg-gt-coupe, amg-gt63s, e-performance, Mercedes, mercedes-amg, rood, tuning, Video, x290

Vorig bericht: « Dure BMW stadsauto wordt de nieuwe Cygnet
Volgend bericht: Laadtarieven per gemeente scheelt enorm »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    8 juni 2023 om 09:20

    “Het resultaat is afhankelijk van de benzine die je in de tank gooit.”

    En van nog veel meer factoren. Op dit soort (grote) getallen kan een kleine schommeling in omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid al een schommeling van 10-15 pk op de dyno weergeven. En dan is er nog de temperatuur van het motorblok, het soort en de hoeveelheid motorolie, hoeveel lucht de ventilator uitblaast die vóór de dyno is opgesteld, enz.

    Login om te reageren
  2. RJB zegt

    8 juni 2023 om 09:27

    @Willeme, ik gok dat die eindsnelheid 323 moet zijn?

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      8 juni 2023 om 10:06

      @xfield: nee, het gaat om de eindsnelheid van de kwartmijl. Dan is 223 km/u bijzonder snel. Om in zo’n 400 meter meer dan 300 km/u te halen heb je een Top Fuel Dragster of Funny Car nodig denk ik ;-) De topsnelheid hebben ze niet opgegeven, maar zal inderdaad ruim boven de 300 km/u liggen.

      Login om te reageren
    • vincentbaan zegt

      8 juni 2023 om 10:07

      Het ding is echt wel rap, maar binnen 10 seconden 300+ is overdreven.

      Login om te reageren
  3. petroldrinker zegt

    8 juni 2023 om 10:04

    Wel heeeeel gaaf dit ook om te zien!

    Login om te reageren
  4. leaper035t zegt

    8 juni 2023 om 12:07

    Leuk ding om de Gumball mee te rijden!

    Login om te reageren
  5. ggj1987 zegt

    8 juni 2023 om 14:25

    Voor 21, achter 22 inch, gaat dat wel met 4WD?

    Login om te reageren
    • rikus zegt

      8 juni 2023 om 14:33

      Ze zullen het wel weten, gok ik.

      Login om te reageren
  6. brammetjedeb zegt

    8 juni 2023 om 19:15

    YouTube tip: s-klasse (kathedraal) aangepakt door renntech. Bijzonder bruut apparaat en prachtige auto!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North