BMW M3/M4 doet Ring 10 sec sneller dan voorganger

Auteur: , 36 Reacties

Ahhh, Ringtijden op de Nordschleife. Niets doet de stof van de petrolhead-pantalon op bepaalde plekken extra aanspannen dan een rap rondje Groene Hel. BMW's marketingmachine snapt dit, en komt met een claim voor de kraakverse M3 en M4.

Een nog ingepakte M4 tijdens een oefensessie

De E92 BMW M3 is bij ons weten nooit door BMW zelf geklokt op de Ring, maar wel door het Duitse Sport Auto; Horst van Saurma wist er in 2007 een rondetijd van 8:05 minuten uit te persen. Met de F80/F82 M3/M4 kan de 8 minuten-barrière worden geslecht, aldus de techneuten van BMW in een tête-à-tête met BMW Blog.

En dat lijkt ons toch ook, als we kijken naar de specs. Hoewel de nieuwste M marginaal meer vermogen heeft (431 pk ipv 420 pk) is het draaimoment wel met sprongen vooruit gegaan (550 Nm vs 430 Nm). Daarnaast weegt de auto 80 kg minder (lees de bron om te zien waar allemaal op bespaard is), onder andere door het dumpen van de V8. Zet er dan ook nog eens een fabriekscoureur in, Augusto Farfus of Bruno Spengler bijvoorbeeld, en 10 seconden is toch wel het minste dat je van die tijd af moet kunnen schaven, nietwaar?

Inzetten op een Nürburgring-Nordschleife-rondetijd van de nieuwe M3 en M4 kan in de comments. Kunnen ze de 7:48 van de E92 M3 GTS benaderen?




36 reacties

Als antwoord op de laatste vraag: Ik denk het wel. Het is toch een trend dat nieuwe modellen vaak net zo snel of sneller zijn dan de speciale editie van het oude model. Zoals Ferrari met de 458 t.o.v. de 430 Scuderia bijvoorbeeld.
@jipino: 911 Carrera S was een volle 15 seconden sneller dan zijn voorganger: http://www.autoblog.nl/video-porsche-911-carrera-s-lapt-ring-in-740-min

En dat is een tijd die al in de 7 minuten lag. Moet toch wel een 7:49 uit te krijgen zijn met een beetje proberen.
@sir_smokalot: Ik denk dat het vooral aan de bestuurder zal liggen of die tijd gehaald wordt, maar dat de auto er sowieso wel toe in staat is. En dat baseer ik op gebakken lucht met een vleugje merktrots.
‘Kunnen ze de 7:48 van de E92 M3 GTS benaderen?’

Of het lukt wel, of het lukt niet. Kans van 50% zou een VMBO leerling zeggen.
@ralf: Dat doet die VMBO leerling dan goed; kansrekening is enorm afhankelijk van de informatie die je hebt;

Vandaar dat de kansen opeens veranderen bij dat spelletje waar je moet gokken achter welke deur de grote prijs zit.
Of, eenvoudiger, hoe groot is de kans dat je uit een pakje kaarten klaver 6 trekt?
En hoe groot is de kans als ik je vertel dat de kaart die je koos zwart is?
De kaart is niet gewijzigd, de kans wel. Enkel door het toevoegen van informatie
Ik denk 7:30 met wind mee en cafe in zicht.
@E34M5Touring: Naar het schijnt reed er dit keer een wit busje op de ring :-)
De ring interesseert me niet meer :(
Wedstrijdje pik meten is natuurlijk erg belangrijk voor de fabrikanten om elkaar te kunnen af troeven, in werkelijk boeit het geen ene flikker. Bijna geen sterveling die deze tijden zal halen.
Tja, ik vind dit tijdsverschil altijd verwaarloosbaar. Als de coureur net wat beter is geweest dan de vorige of de omstandigheden op de baan waren beter dan zit je er al snel aan.

Trouwens het gerucht gaat dat oude sok Ecclestone een bod op de Ring gedaan heeft…
Ze kunnen er beter imo een ringtaxi rijder inzetten en hem vertellen dat schade aan de auto geen probleem is, denk dat je dan de beste tijd eruit perst..
@pvs1: Augusto Farfus & Bruno Spengler hebben jaren lang 24h op de Ring gedaan inclusief andere VLN races…denk dat die jonges de Ring goed genoeg kennen..
Natuurlijk is deze nieuwe M3/M4 sneller dan de oude M3, hij heeft immers 11 pk en 150 Nm (E90/92/93 had 400 Nm) meer dan de vorige. Daarnaast is alles weer een tandje beter en sneller geworden, dus het is geen verrassing. Wel leuk natuurlijk.
@ej20g:
+ de hoogteverschillen op de Nordschleife zijn weer enkele jaren verder afgesleten, is bijna vlak nu…
@StijnB: Ghehe, good one.
Nice! Maar dat was natuurlijk wel te verwachten
10 seconden zou belachelijk weinig zijn met genoemde verschillen. Goed nieuws voor huidige M3 eigenaren lijkt me :-)
@baasbas: als je gemiddeld zo’n 157 km/h rijdt over de ronde, wat 43 m/sec is. Dan zijn die 10 seconden heel wat meters……..
Mooi dan hoef ik me dus de komende jaren geen zorgen te maken met mijn Camaro ZL1 met 7.41.27 . M laat me niet lachen.
@RobUSA: Maar 9 seconden sneller dan de 11 jaar oude BMW M3 CSL, en dat met 220 pk meer? ;)

( olie op vuur gooien is niet moeilijk hoor )
@SimonMc: CSL is een uitgeklede M ..de Camaro heeft daarvoor de Z28 dan scheelt het 14 seconden. Maar vergeet ook niet een dat mijn auto 500 kilo meer weegt, dat is ongeveer 40% zwaarder als de CSL !
En al de goodies heeft ..AC/elec stoelen/verwarmde stoelen/navi/HUD/20 inch rims/6.2L V8/ backup camera/parkeerhulp. Wat zit er hiervan allemaal op de CSL ? :)

(dus water op jou vuur gooit)
@RobUSA: Je zou je eerder moeten schamen dat jouw auto 500 kg meer weegt i.p.v. op te scheppen welke opties er allemaal op zitten.
@berlinetta: Waarom omdat ik van comfort en snelheid moet ik me schamen ?
Ik noemde ze gewoon omdat het allemaal dingen zijn die het gewicht doen toenemen en daarom de prestaties echt wel top zijn.
Ik hou niet van een buizenframe als auto met harde kuipstoeltjes erin en geen airco.
Ik ga haast nooit naar een trackday, ben voor 99% op de gewone weg te vinden en daarom hou ik van een comfortabele auto met zeer veel kracht.
En dat was nog maar de helft hoor als ik alles had willen noemen was ik nog wel ff bezig..automaat/flippers/verwarmde spiegels/cruisecontrole/alle bediening op het stuur en/of voicecontroled/alcantara stoelen en dashboard/remote start/angel eyes/telefoon ingebouwd/carbon fiber inlay in de motorkap/carbonfiber Cold Air Intake van Rotofab/carbonfiber Chevylogo’s enz enz.
@RobUSA: Tja, ieder zijn ding. Ik vind het gewoon belachelijk zwaar voor zo’n auto. En dat ik zei dat jij je moet schamen, is ook de verkeerde woordkeuze. Laat Chevrolet zich maar schamen.

Je zal ook ongetwijfeld een heerlijke auto rijden, maar doe mij maar een CSL any day of the week.
@berlinetta: Heeft ook ermee te maken dat de benzine ervoor hier 3x goedkoper is dus men hoeft niet zo nodig lichter terwijl de prestaties wel prima zijn.
En dan koop je gewoon de Z28 die is weer een stuk lichter maar het blijven nou éénmaal grote auto’s net als een 6 of SL.
@RobUSA: Ja dat is waar. Voor iedere markt zijn er andere auto’s. Aangezien de wegen daar ook een stukje rechter zijn, maakt het gewicht ook minder uit.
Ik ben ook heel erg gericht op Europese auto’s dus vandaar. De Yanks hebben mij nog altijd niet weten te overtuigen ;)
@berlinetta: En ik ben 194 dus ik pas in de meeste auto’s niet eens.
Vandaar grote auto = dus meer gewicht.
Camaro is meer maatje 6 serie vandaar.
@RobUSA: Heb jij die tijd gezet? Sicke stuurman dus…
@3246cm252kw: Nee ik niet helaas :) maar een rijder van GM, volgens mij moet het dus sneller kunnen als er iemand in had gereden die er bijna dagelijks zou rijden.
@RobUSA: dat lijkt me ook! Maar die auto heeft toch echt 600pk plus? Die krijgt het toch bijna niet op de grond? Wat zijn de prestaties van dat kanon? :-)
@3246cm252kw: ja na Cold Air Intake 600 plus pk en hij krijgt het prima op de grond zie rondetijd ring. 0-100 in 3,9 en top van boven 200 m/ph , maar nog niet getest hoeveel precies :)
@RobUSA: heerlijke auto dus. Ik heb geen ervaring echt met Amerikaanse sportwagens maar klinkt goed. In de vs is het ook niet aan te raden om dat op de openbare weg te testen he met oom agent…. :-( doe maar voorzichtig, van mij hoef je het ook niet te testen ;-)
En vergeet nog berg veiligheidsdingen die de CSL ook vast niet had in die tijd..stoelairbags enzo..oja en verwarmde spiegels handig hier in Florida. :)
snelheid …hou .. was ik vergeten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).