• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW geeft ons een nieuw motor-concept

Auteur: willeme, gepost 25 mei 2018 om 21:02 – 37 Reacties

Afbeelding BMW geeft ons een nieuw motor-conceptAfbeelding BMW geeft ons een nieuw motor-conceptAfbeelding BMW geeft ons een nieuw motor-conceptAfbeelding BMW geeft ons een nieuw motor-conceptAfbeelding BMW geeft ons een nieuw motor-conceptAfbeelding BMW geeft ons een nieuw motor-conceptAfbeelding BMW geeft ons een nieuw motor-conceptAfbeelding BMW geeft ons een nieuw motor-concept

BMW Motorrad
En deze heeft nog gewoon achterwielaandrijving.

In dit weekend wordt het Concorso d’elegance Villa d’Este gehouden. Het zou niet de eerste keer zijn dat BMW een auto of concept op dit gesponsorde concours gaat onthullen. Met name de ‘Hommage’ serie is zeer de moeite waard. Zowel de 2002 Hommage als de 3.0 CSL Hommage. Uiteraard is het ook een concours waar juist de klassieke auto’s acte de présence geven. Denk bijvoorbeeld aan de beeldschone 328 Kamm Coupé.

Ook dit jaar heeft BMW weer een bijzondere concept, ditmaal (nog) geen auto, maar een motorfiets. Het project heet 9Cento en dient uitgesproken te worden als ‘Novocento’. Het is een zogenaamde Adventure Sport motorfiets. Het is dus geen circuitmonster (zoals de BMW S1000 RR) of een toerbuffel (zoals de K1600 GT), maar een gooi- en smijtfiets voor de krappe en bochtige bergwegen. Apart is dat BMW per se een praktische fiets wilde construeren. Elke fabrikant kan natuurlijk een wilde concept maken, echter worden veel praktische eisen overboord gegooid. Inderdaad, net zoals bij conceptauto’s dat vaak het geval is. De 9Cento opbergruimte en bescherming tegen rijwind en regen.

Het driehoekige frame is opgetrokken uit met koolstof vervaardigd plastic. Daardoor is het frame zeer licht en uiterst sterk. In principe is de motor een eenzitter, maar met een magnetisch opzetstuk is er een zitplaats met twee bagagebakken te monteren. Wat de 9Cento aandrijft is niet duidelijk. Het is wel duidelijk te zien dat deze motorfiets twee klassieke BMW Motorrad moet missen. Zo word het achterwielaangedreven door een ketting in plaats van een cardan en heeft 9Cento geen boxermotor. Onze gok, ook gezien de geringe afmetingen van de fiets, is dat de motor technisch onderdelen leent van de F800 S, maar uiteraard laten we ons graag corrigeren.

Ook interessant!

  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • Deze BMW kende je gegarandeerd nog niet
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!
  • BMW XM is hier en de krachtigste M ooit
    BMW XM is hier en is de krachtigste M ooit Concept

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, concept, motoren, villa-este

Vorig bericht: « Welke wanstaltige Cullinan is het minst wanstaltig?
Volgend bericht: Dit is de goedkoopste SLR op Autotrack »

Lees Interacties

Reacties

  1. nikilaudaferrari zegt

    25 mei 2018 om 21:32

    +1 Voor de opmerking over het gemis aan een cardan in dit prototype. Geen cardan of riem is voor mij sowieso een no-go. Begrijp eigenlijk niet waarom in die categorie niet meer keuze is. Wie wil nou elke keer die smerige ouderwetse ketting smeren?

    Login om te reageren
    • marc94 zegt

      25 mei 2018 om 21:36

      @nikilaudaferrari: Een moderne ketting hoef je eigenlijk helemaal niet te smeren. Maar we doen het allemaal (ik zelf ook) omdat het toch een beter gevoel geeft.

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        26 mei 2018 om 00:11

        @marc94: waarom hoeft dat niet meer dan? Ben toch wel erg benieuwd…

        Login om te reageren
        • marc94 zegt

          26 mei 2018 om 12:21

          @racerx: in theorie zit er bij moderne O-ring kettingen smeer tussen de schakels opgesloten wat ze onderhoudsvrij maakt. Maar moet zeggen dat als hij vies is, ik hem ook helemaal vetvrij maak met lampenolie of iets anders wat de ringen niet aantast en dan opnieuw smeer. Maar goed dat is hoe ze het verkopen.

          Login om te reageren
          • racerx zegt

            27 mei 2018 om 11:51

            @marc94: Dacht al dat dat je uitleg zou zijn, maar dat doet niets af aan het feit dat je je tandwielen opvreet als je niet fatsoenlijk je ketting smeert… contactoppervlak tussen tandwiel en ketting heeft weldegelijk behoefte aan smering.

            Login om te reageren
      • JanJansen zegt

        26 mei 2018 om 21:00

        @marc94: onzin, een ketting moet je wel smeren.
        Inwendig kan een ketting best goed gesmeerd blijven door de O-ringen.
        Echter, er is uitwendig frictie tussen ketting en tandwiel, en daarvoor moet je wel smeren.

        Login om te reageren
        • marc94 zegt

          27 mei 2018 om 14:00

          @janjansen: ja dat was ook mijn gedachte dus we blijven met smeer smeren en met vet vetten.

          Login om te reageren
    • iannuzi zegt

      25 mei 2018 om 22:10

      @nikilaudaferrari: ik smeer een boterham, maar de ketting van mijn motor spuit ik ;-)

      Login om te reageren
      • kirdian zegt

        26 mei 2018 om 02:39

        @iannuzi: dat zei ze gisteravond niet..

        Login om te reageren
      • drdre1 zegt

        26 mei 2018 om 08:32

        @iannuzi: eh, met je voorbeeld zeg je precies hetzelfde als @nikilaudaferrari…. ?

        Login om te reageren
    • W115 zegt

      25 mei 2018 om 22:27

      @nikilaudaferrari: riemen zijn ook niet geweldig. Zo heb ik begrepen dat de riemen voor bijvoorbeeld de fugly bmw scarver alleen bij de dealer te verkrijgen zijn.

      Login om te reageren
      • rolov zegt

        26 mei 2018 om 08:18

        @w115: eh ja? Dan haal je hem daar toch? Ik heb ook een riem op mijn Buell. Heerlijk

        Login om te reageren
        • nikilaudaferrari zegt

          26 mei 2018 om 09:14

          @rolov: Gek genoeg heeft Buell als enige op een sportieve fiets riem aandrijving gezet. Volgens mij geeft dit nauwelijks meer wrijving dan een ketting, maar het is wel een stuk lichter (en efficiënter) dan een cardan waar je twee keer de aandrijf kracht 90 graden moet draaien. Anyway: hoe tof zou het zijn om bijvoorbeeld een Z1000SK te kunnen bestellen met riemaandrijving?

          Login om te reageren
          • markmunne zegt

            26 mei 2018 om 12:39

            @nikilaudaferrari: een ducati xdiavel heeft ook een riem

            Login om te reageren
  2. rs990 zegt

    25 mei 2018 om 21:57

    Gave fiets, leuk ook wat motornieuws te lezen!

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  3. sntial zegt

    25 mei 2018 om 22:03

    Het enige dat mij is bijgebleven van de foto’s is Star Wars

    Login om te reageren
  4. bierbuik zegt

    25 mei 2018 om 22:20

    Lijkt me niet echt handig zo’n gooi- en slijtfiets, gooi je m door een paar bochten is die versleten…

    Login om te reageren
  5. henk_he zegt

    25 mei 2018 om 23:44

    Doet me erg denken aan S1000XR

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      26 mei 2018 om 13:30

      @henk_he: lijkt me ook daarop gebaseerd… lekker 160 paardjes onder je reet!

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        26 mei 2018 om 13:33

        @tjorque: ah nee een parallel twin, dus vermoedelijk toch het 800 blok…

        Login om te reageren
  6. stromae zegt

    25 mei 2018 om 23:55

    Kleine S1000XR – dit wordt een mooie aanvulling, andere merken hebben al een soortgelijke motor (Ducati Multistrada 950, Tiger 800)

    Login om te reageren
  7. suheyl zegt

    26 mei 2018 om 00:09

    De 1000 RR is ook geen boxer en is ook kettingaangedreven ?

    Login om te reageren
    • Foramen zegt

      26 mei 2018 om 13:24

      @suheyl: F800GS ook niet en ook geen telelever wat voor de doorgewinterde GS fans even slikken was.

      Login om te reageren
  8. galgootje zegt

    26 mei 2018 om 02:33

    Lekker stukkie @willeme! Zoek effe op “gegooi” in de tekst trouwens. ;-)

    Login om te reageren
    • galgootje zegt

      26 mei 2018 om 02:34

      @galgootje: @willeme een d is goed passend hier.. ;-)

      Login om te reageren
    • willeme zegt

      26 mei 2018 om 10:30

      @galgootje: Die vrijdagmiddagborrel op de redactie hakte er goed in ;-). Thanks! Is inmiddels aangepast.

      Login om te reageren
  9. postzegel zegt

    26 mei 2018 om 07:58

    ” Toucheer jij die motorfiets even Anne, en trek even een chagrijnige kop als je wilt” (foto11)

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      26 mei 2018 om 08:29

      @postzegel: die foto vraagt om een fotof*ck…

      Login om te reageren
    • chrism zegt

      26 mei 2018 om 12:24

      @postzegel: met de vinger de achterkant onderzoeken vind ik ook niet prettig.

      Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      27 mei 2018 om 07:17

      @postzegel: volgende keer de motor maar uit zetten bij de fotoshoot. De uitlaatdampen doen haar niet veel goeds, kijk maar naar de uitslag op haar arm.

      Login om te reageren
  10. rolov zegt

    26 mei 2018 om 08:18

    Ik vind het een pracht machine .

    Login om te reageren
  11. mashell zegt

    26 mei 2018 om 08:42

    Motorfietsen met heel veel ruimte tussen achterwiel en zadel zien er altijd erg lelijk uit, deze is helaas geen uitzondering.

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      26 mei 2018 om 08:50

      @mashell: dat is persoonlijk. Ik vind het juist gaaf . De dragster van mv agusta heeft het ook. De mijne als ik de juiste kenteken plaat houder heb ook.

      Login om te reageren
  12. tristan114 zegt

    26 mei 2018 om 08:54

    Misschien de tekst nog eens goed doorlezen. Zitten enkele onduidelijke en niet complete zinnen tussen.

    Ontopic: ik vind de motor wel gaaf eruit zien. Alleen geen cardan is wel een gemis op een BMW motor, vind ik

    Login om te reageren
  13. r9c11 zegt

    26 mei 2018 om 10:24

    De uitlaatdemper ziet er uit als een airco…had wel wat mooier gekund.

    Login om te reageren
  14. tymo zegt

    26 mei 2018 om 12:41

    Goh, BMW maakt een KTM790 met ruitje

    Login om te reageren
  15. curbeater zegt

    26 mei 2018 om 17:53

    Gaat er nooit komen zo; het design van dit concept is gewoon niet schokkerend genoeg! Te mooi voor een bmw te zijn.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North