Dit is de goedkoopste SLR op Autotrack

Auteur: , 64 Reacties

Tuurlijk, het blijft veel geld. Maar eigenlijk is deze auto een koopje.

Het is een Automotive Guilty Pleasure, de SLR (W199). In het begin van het millennium werd de wereld verblijd met de komst van een trio supercars. De Enzo was de ultieme Ferrari en Porsche lanceerde de Carrera GT met diens huilende V10. Mercedes werkte samen met AMG en McLaren aan de SLR. Net als de SLR in de jaren ’50 was het een raket op wielen. De auto werd aanvankelijk niet goed begrepen. In vergelijking met de Ferrari en de Porsche was de Mercedes vrij gewoontjes. De motor was een opgevoerde V8 uit de SL55 AMG en lag gewoon voorin. Het uiterlijk werd omschreven als ietwat kitscherig en dankzij de automaat en aanwezige luxe was de conclusie dat dit geen echte supercar was zoals de Enzo en Carrera GT dat wél waren.

SLR

Die automaat en layout waren eisen van Mercedes. Vervolgens kon McLaren daarom ‘omheen’ gaan werken. De motor werd een stuk naar achteren verplaatst, waardoor de motor volledig achter de voorwielen lag, voor een betere gewichtsverdeling. Die motor was sowieso een pareltje. Een 5.4 liter grote V8 met drie kleppen per cilinder en een enorme Lysholm compressor. Qua vermogen (626 pk) zat de SLR McLaren keurig in tussen de Porsche Carrera GT (612 pk) en Ferrari Enzo (650 pk). Echter, het maximum koppel van de V8 was een schofterige 780 Nm dat al beschikbaar was bij iets meer dan 3.000 toeren.

SLR

Destijds werd 1.700 Kg (afhankelijk van de opties, sommigen waren zwaarder) gezien als een hoog gewicht voor een dergelijke auto, maar tegenwoordig valt het wel mee. Voor de goede context, een Mercedes-AMG C63 S weegt ongeveer hetzelfde. Dat de SLR bizar snel is, staat buiten kijf. Zelfs in combinatie met de trage, maar onverwoestbare vijftraas automaat haalt de SLR de 100 km/u in 3,8 seconden. In tegenstelling to vele AMG’s van die tijd was de SLR McLaren niet begrensd op 250 km/u. Neen, met een beetje aandringen was 334 km/u mogelijk. In dat licht bezien kon de SLR zich uitstekend meten met de Carrera GT en Enzo. Mooi detail aan de SLR waren de velgen, deze waren alle vier uniek. Voor smaller dan achter en de velgen waren gespiegeld.

SLR

Toch zijn die twee nu ware collectibles en de SLR McLaren niet. Van de Enzo zijn er slechts 400 gebouwd. De Carrera GT was al een stuk minder zeldzaam, de teller bleef steken bij 1.270 exemplaren. Mercedes had SLR McLaren gewoon in productie en maakte er veel meer: 2.157 stuks werden er van 2003 tot 2010 gebouwd. Dat drukt de waarde van zo’n auto een beetje. De goedkoopste Ferrari Enzo ‘doet’ zo’n 2 miljoen euro. Voor een Carrera GT moet je minimaal 6 ton meenemen. De SLR is goedkoper, véél goedkoper. Dit is de goedkoopste SLR McLaren van Autotrack en hij moet ‘slechts’ 264.500 euro kosten. Vergeet niet dat de nieuwprijs destijds meer dan 600.000 euro was. Wil je investeren met een SLR, zul je moeten zoeken naar een 722.

SLR

De kleur Crystal Galaxit Schwarz is weliswaar niet bijzonder opmerkelijk, maar zo komen de details als de grille en roosters veel mooier uit. Daarbij: het is een lage, brede en lange sportwagen. Opvallen ga je écht wel doen. Zeker als je de naar boven scharnierende deuren opent. Dan zie je een contrasterend interieur met rood leder en aluminum afwerking. Het geldt niet voor elke Duitse auto, maar de SLR kan een rood interieur goed hebben.

SLR

Dankzij de prijs concurreert de SLR McLaren niet meer met heftige en rauwe supercars, maar andere auto’s van pakweg twee-en-half ton. Denk aan auto’s als de Aston Martin DB11 (270 mille), Maserati GranTurismo MC (253 mille) of een échte McLaren, de 570GT (250 mille). In dat opzicht is SLR McLaren het koopje van de eeuw. De laatste reden om deze auto te kopen is het geluid. Er zijn Spitfires die minder indrukwekkend klinken. Zet het volume aan en check deze epische Autoblog rijtest met de SLR. Kopen? Check dan deze advertentie.



64 reacties

Het is dat ik de centen niet hebt. Buiten een fantastische auto, is dit ook een mooi investeringsobject. SLR’s worden langzaamaan steeds meer gewaardeerd en steeds waardevoller. Geef het een paar jaar en ze zitten ook op de half miljoen
@pielemuis: Ik bekijk niet als een investeringsobject. Eindeloos veel dagen zou ik ermee rijden. Van zonsopgang tot het vallen van de nacht. En opnieuw, en opnieuw.
@leaper035t: tankpas van de zaak?
@draadloos: nee, gewoon veel geld.
@leaper035t: ik ken iemand die er een reed, en het was een extreem hard opgehangen auto met moeilijk te doseren remmen. Een echte drivers car is het niet, volgens wat ik hoorde.
Wie op Autoblog heeft er eentje??? :)
@pielemuis:

LOL ..
een gratis investerings tip om je geld in een paar jaar te verdubbelen ..

en jij laat em staan !!
man .. je bent de goedheid zelve ..
@lincoln:
Boeiend weer, je visie op de wereld.
@lincoln: ik geef iedereen een kans. De Ghandi onder de automotive.
Wat een heerlijk wanstaltige auto is dit toch… Geef mijn portie maar aan fikkie!
@jaapies: Mag ik fikkie zijn?
@koekwaus: Af! En hoe voelt het nu?
Die uitlaatjes aan de zijkant en de startknop in de pook maken mij hebberig
Nein, nein, es klingt wie ein Messerschmitt.
@silverarrow:
Heinkel..
Tijdloos auto
@elemento: je weet toch….
@hplh: k had toch gezegd, toch
@hplh: ???
Een Spyker interieur was een perfecte combinatie geweest in mijn ogen
@chriscross: Duitsers doen niet zo gek.
@rolov: en ze maken geen grappen
@chriscross: Dit is een auto, geen boot.
Het mooie van dit ontwerp vond ik, dat hij er altijd uitziet alsof ie hard gaat, zelfs als ie stil staat.
@vondick: Voor mij voelt deze auto trouwens veel meer bijzonder dan de enzo en carrera gt.
@vondick: Overigens zou ik voor deze auto persoonlijk max 100k over hebben, heel veel geld dus. Voor de Enzo en de Gt niet meer dan 75k.
@vondick: Ik zie ze alle 3 zitten rond de 17.300,- en op een goeie dag 17.450.
@johnhert: Laat maar weten als je ze hebt, dan ruil ik mijn Golf in!
@johnhert: zoveel zit er nog niet in mijn SLR-McLaren-spaarpotje. Maar even zonder dollen, dat zijn toch ongeveer de bedragen waarvoor dit soort auto’s, nota bene tweede hands zouden moeten kosten? Zeg nou eerlijk, alles daar boven zijn ze toch niet waard? Zou veel mooiere dingen kunnen doen met 2 miljoen.
@vondick: Als de bel barst, zou dat helemaal niet gek zijn.
@vondick: haha, oke man!
@vondick: Zozo
Sidepipes!!!1!1 Dat is voor mij reden genoeg
@flashevan: sidepipes doen wat met je frontpipe?
Dit model wordt heel mooi oud. Ik ga hem iig steeds meer waarderen
Mooiste Merc die er is naar mijn mening, samen met de SLS.

Als ik een andere benz wil rijden bel ik wel een taxi.
mrb via Android app
Toch maar weer een redactie McLaren aanschaffen?
Vind t niet echt een mooie wagen.

Dan voor mij liever een Venturi 400 GT als het exotisch oid moet zijn.
Vind dat echt een bizar gaaf ding.

En 400pk op 1150kg lijkt mij leuker rijden dan 626 op 1700kg.
En ik maar mijn gaspedaal naar de grond vloeren om richting de 270 te gaan op de autobahn. Komt deze auto mij voorbij cruisen/inhalen, althans zo klonk het. Wat een geluid. Alleen daarom al een reden om hem te kopen.
@unknown234: wat een geluid? Dit is zo’n beetje de meest stille supercar op een 911 Turbo na…
@nopetrolnofun: Doel je er op dat de meeste een snerpend geluid maken op hoge snelheid? Dat vind ik nou net niks, liever een wat zwaardere relaxtere brom.

Een 911 is stil ja, maar dat zijn vrijwel de meeste (recentere) supercars als je binnen zit. Ook van buiten is het qua geluid niet meer wat het een jaar 10-15 geleden was.

Zo’n SLR doet gewoon te veel aan een doorsnee SL uit die tijd denken om echt waardevol te zijn. En in dit artikel staat dat de vijfbak uit die tijd zo goed zou zijn, laat ons hopen dat ze in deze machines geen standaard Mercedes koppelomvormer uit die tijd hebben gebruikt want die dingen zijn om de haverklap defect.

En wat een bagger foto’s van het interieur in die advertentie. Voor een auto in die prijsklasse mag dat wel beter. Sommige foto’s werden ook gewoon twee keer geupload, komt nogal amateuristisch over.
@jannemaneke: En niet eens een foto van de motor erbij.
@yzord: wat wil je daar aan zien dan
Nooit echt een fan geweest maar in de samenstelling is ie toch wel lekker.
Hoeven hebben toch geen nagels?
@alcantara: Niet alle hoeven gelukkig. Maar beslagen hoeven wel degelijk. Ook in de Mariahoeve zijn talloze nagels verwerkt.
Wat blijft dit toch een indrukwekkende auto. Zoveel mooier dan de Enzo en Carrera GT. Ik zou het wel geweten als ik het geld ervoor zou hebben.
@pordon: je heet pordon en dat is je comment? Shady ;) ik ben slr geil maar een Carrera gt zou toch voorrang hebben. En daarna de slr .
@rolov: U bent nog bekend met de naam ‘Pordon’? Dan is het niet zo gek toch dat ik de SLR verkies boven de Carrera GT en de Enzo ;)
@pordon: daarom zei ik het ;)
lekker hoor
Lelijk hok. En dan dat halve pornointerieur.
Altijd al fan geweest van de mooiste Mercedes van de afgelopen 15 jaar. Het geluid is verslavend en deze configuratie spot on. Echter moet ik eerst mijn huis verkopen voordat ik serieus aanspraak kan maken op deze auto.
Ik denk dat het probleem van deze auto is dat er ook zoiets als een SL bestaat. Hierdoor leek de SLR een getuned SL.
Ook het goedkope plastic in het interieur helpt niet mee.

Mercedes had net als Ferrari en Porsche er een stand alone auto van moeten maken. Dan had het feit dat het “maar” een Mercedes is ook niet zoveel invloed gehad op de prijs nu.
@Rick-dos: zoals de Maybach een getunde s is ? Of de amg gt 4 deurs een getunde cls ?
@Rick-dos: Helemaal mee eens
Hebben ze er geen cabrio van ?
@steelfighter: ben je nu serieus?
Toch is dit sinds deze is uitgekomen tot de dag van vandaag mijn all time favorite auto!
Nooit fan van deze auto geweest, zoveel tegenstrijdigheid in 1 auto is best knap. Willen meedoen met de Carrera GT en Enzo maar wel een slome automaat erin plempen. 600.000 dollar vragen maar het interieur van een TT was nog mooier. Helemaal een CRF shell om gewicht te besparen zoals een F40 maar nog steeds1700kg wegen. Het GT model is hoe alle SLR modellen hadden moeten zijn.
Ik mis het KOOP DAN erbij!
vijftraas-> traps

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).