• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de goedkoopste SLR op Autotrack

Auteur: willeme, gepost 25 mei 2018 om 22:57 – 64 Reacties

Afbeelding Dit is de goedkoopste SLR op AutotrackAfbeelding Dit is de goedkoopste SLR op AutotrackAfbeelding Dit is de goedkoopste SLR op AutotrackAfbeelding Dit is de goedkoopste SLR op AutotrackAfbeelding Dit is de goedkoopste SLR op AutotrackAfbeelding Dit is de goedkoopste SLR op AutotrackAfbeelding Dit is de goedkoopste SLR op AutotrackAfbeelding Dit is de goedkoopste SLR op Autotrack

Mercedes-Benz SLR McLaren '03
Tuurlijk, het blijft veel geld. Maar eigenlijk is deze auto een koopje.

Het is een Automotive Guilty Pleasure, de SLR (W199). In het begin van het millennium werd de wereld verblijd met de komst van een trio supercars. De Enzo was de ultieme Ferrari en Porsche lanceerde de Carrera GT met diens huilende V10. Mercedes werkte samen met AMG en McLaren aan de SLR. Net als de SLR in de jaren ’50 was het een raket op wielen. De auto werd aanvankelijk niet goed begrepen. In vergelijking met de Ferrari en de Porsche was de Mercedes vrij gewoontjes. De motor was een opgevoerde V8 uit de SL55 AMG en lag gewoon voorin. Het uiterlijk werd omschreven als ietwat kitscherig en dankzij de automaat en aanwezige luxe was de conclusie dat dit geen echte supercar was zoals de Enzo en Carrera GT dat wél waren.

SLR

Die automaat en layout waren eisen van Mercedes. Vervolgens kon McLaren daarom ‘omheen’ gaan werken. De motor werd een stuk naar achteren verplaatst, waardoor de motor volledig achter de voorwielen lag, voor een betere gewichtsverdeling. Die motor was sowieso een pareltje. Een 5.4 liter grote V8 met drie kleppen per cilinder en een enorme Lysholm compressor. Qua vermogen (626 pk) zat de SLR McLaren keurig in tussen de Porsche Carrera GT (612 pk) en Ferrari Enzo (650 pk). Echter, het maximum koppel van de V8 was een schofterige 780 Nm dat al beschikbaar was bij iets meer dan 3.000 toeren.

SLR

Destijds werd 1.700 Kg (afhankelijk van de opties, sommigen waren zwaarder) gezien als een hoog gewicht voor een dergelijke auto, maar tegenwoordig valt het wel mee. Voor de goede context, een Mercedes-AMG C63 S weegt ongeveer hetzelfde. Dat de SLR bizar snel is, staat buiten kijf. Zelfs in combinatie met de trage, maar onverwoestbare vijftraas automaat haalt de SLR de 100 km/u in 3,8 seconden. In tegenstelling to vele AMG’s van die tijd was de SLR McLaren niet begrensd op 250 km/u. Neen, met een beetje aandringen was 334 km/u mogelijk. In dat licht bezien kon de SLR zich uitstekend meten met de Carrera GT en Enzo. Mooi detail aan de SLR waren de velgen, deze waren alle vier uniek. Voor smaller dan achter en de velgen waren gespiegeld.

SLR

Toch zijn die twee nu ware collectibles en de SLR McLaren niet. Van de Enzo zijn er slechts 400 gebouwd. De Carrera GT was al een stuk minder zeldzaam, de teller bleef steken bij 1.270 exemplaren. Mercedes had SLR McLaren gewoon in productie en maakte er veel meer: 2.157 stuks werden er van 2003 tot 2010 gebouwd. Dat drukt de waarde van zo’n auto een beetje. De goedkoopste Ferrari Enzo ‘doet’ zo’n 2 miljoen euro. Voor een Carrera GT moet je minimaal 6 ton meenemen. De SLR is goedkoper, véél goedkoper. Dit is de goedkoopste SLR McLaren van Autotrack en hij moet ‘slechts’ 264.500 euro kosten. Vergeet niet dat de nieuwprijs destijds meer dan 600.000 euro was. Wil je investeren met een SLR, zul je moeten zoeken naar een 722.

SLR

De kleur Crystal Galaxit Schwarz is weliswaar niet bijzonder opmerkelijk, maar zo komen de details als de grille en roosters veel mooier uit. Daarbij: het is een lage, brede en lange sportwagen. Opvallen ga je écht wel doen. Zeker als je de naar boven scharnierende deuren opent. Dan zie je een contrasterend interieur met rood leder en aluminum afwerking. Het geldt niet voor elke Duitse auto, maar de SLR kan een rood interieur goed hebben.

SLR

Dankzij de prijs concurreert de SLR McLaren niet meer met heftige en rauwe supercars, maar andere auto’s van pakweg twee-en-half ton. Denk aan auto’s als de Aston Martin DB11 (270 mille), Maserati GranTurismo MC (253 mille) of een échte McLaren, de 570GT (250 mille). In dat opzicht is SLR McLaren het koopje van de eeuw. De laatste reden om deze auto te kopen is het geluid. Er zijn Spitfires die minder indrukwekkend klinken. Zet het volume aan en check deze epische Autoblog rijtest met de SLR. Kopen? Check dan deze advertentie.

Ook interessant!

  • McLaren MCL35M met Mercedes-motor is hier
  • Nederlandse Mercedes X-Klasse occasion heeft (te) veel wielen
  • Nederlandse Mercedes SLS occasion kost één miljoen euro
  • Fraai gekleurde McLaren 720S occasion is van de grote baas

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

amg, autotrack, Coupe, McLaren, Mercedes, occasion, slr, zwart

Vorig bericht: « BMW geeft ons een nieuw motor-concept
Volgend bericht: Ruim 5 miljoen FCA-auto’s teruggeroepen om kwaadaardige cruise control »

Lees Interacties

Reacties

  1. pielemuis zegt

    25 mei 2018 om 23:04

    Het is dat ik de centen niet hebt. Buiten een fantastische auto, is dit ook een mooi investeringsobject. SLR’s worden langzaamaan steeds meer gewaardeerd en steeds waardevoller. Geef het een paar jaar en ze zitten ook op de half miljoen

    Login om te reageren
    • leaper035t zegt

      25 mei 2018 om 23:20

      @pielemuis: Ik bekijk niet als een investeringsobject. Eindeloos veel dagen zou ik ermee rijden. Van zonsopgang tot het vallen van de nacht. En opnieuw, en opnieuw.

      Login om te reageren
      • draadloos zegt

        26 mei 2018 om 00:07

        @leaper035t: tankpas van de zaak?

        Login om te reageren
        • blo3to3t zegt

          26 mei 2018 om 07:32

          @draadloos: nee, gewoon veel geld.

          Login om te reageren
      • woudloper zegt

        26 mei 2018 om 22:52

        @leaper035t: ik ken iemand die er een reed, en het was een extreem hard opgehangen auto met moeilijk te doseren remmen. Een echte drivers car is het niet, volgens wat ik hoorde.
        Wie op Autoblog heeft er eentje??? :)

        Login om te reageren
    • lincoln zegt

      26 mei 2018 om 09:29

      @pielemuis:

      LOL ..
      een gratis investerings tip om je geld in een paar jaar te verdubbelen ..

      en jij laat em staan !!
      man .. je bent de goedheid zelve ..

      Login om te reageren
      • e28forever zegt

        26 mei 2018 om 09:44

        @lincoln:
        Boeiend weer, je visie op de wereld.

        Login om te reageren
      • pielemuis zegt

        26 mei 2018 om 15:34

        @lincoln: ik geef iedereen een kans. De Ghandi onder de automotive.

        Login om te reageren
  2. jaapies zegt

    25 mei 2018 om 23:16

    Wat een heerlijk wanstaltige auto is dit toch… Geef mijn portie maar aan fikkie!

    Login om te reageren
    • koekwaus zegt

      25 mei 2018 om 23:46

      @jaapies: Mag ik fikkie zijn?

      Login om te reageren
      • kirdian zegt

        26 mei 2018 om 02:44

        @koekwaus: Af! En hoe voelt het nu?

        Login om te reageren
        • awesome zegt

          26 mei 2018 om 08:26

          @kirdian: mand!

          Login om te reageren
          • sjaterantekomen zegt

            26 mei 2018 om 12:41

            @awesome: korter

            Login om te reageren
  3. mikje90 zegt

    25 mei 2018 om 23:36

    Die uitlaatjes aan de zijkant en de startknop in de pook maken mij hebberig

    Login om te reageren
  4. Silverarrow zegt

    25 mei 2018 om 23:37

    Nein, nein, es klingt wie ein Messerschmitt.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      26 mei 2018 om 07:03

      @silverarrow:
      Heinkel..

      Login om te reageren
  5. elemento zegt

    25 mei 2018 om 23:41

    Tijdloos auto

    Login om te reageren
    • hplh zegt

      25 mei 2018 om 23:53

      @elemento: je weet toch….

      Login om te reageren
      • str8six zegt

        26 mei 2018 om 04:32

        @hplh: k had toch gezegd, toch

        Login om te reageren
      • e28forever zegt

        26 mei 2018 om 09:45

        @hplh: ???

        Login om te reageren
  6. chriscross zegt

    25 mei 2018 om 23:47

    Een Spyker interieur was een perfecte combinatie geweest in mijn ogen

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      26 mei 2018 om 08:07

      @chriscross: Duitsers doen niet zo gek.

      Login om te reageren
      • chriscross zegt

        26 mei 2018 om 16:54

        @rolov: en ze maken geen grappen

        Login om te reageren
    • imba zegt

      26 mei 2018 om 14:41

      @chriscross: Dit is een auto, geen boot.

      Login om te reageren
  7. vondick zegt

    25 mei 2018 om 23:48

    Het mooie van dit ontwerp vond ik, dat hij er altijd uitziet alsof ie hard gaat, zelfs als ie stil staat.

    Login om te reageren
    • vondick zegt

      25 mei 2018 om 23:50

      @vondick: Voor mij voelt deze auto trouwens veel meer bijzonder dan de enzo en carrera gt.

      Login om te reageren
    • vondick zegt

      25 mei 2018 om 23:54

      @vondick: Overigens zou ik voor deze auto persoonlijk max 100k over hebben, heel veel geld dus. Voor de Enzo en de Gt niet meer dan 75k.

      Login om te reageren
      • johnhert zegt

        26 mei 2018 om 00:29

        @vondick: Ik zie ze alle 3 zitten rond de 17.300,- en op een goeie dag 17.450.

        Login om te reageren
        • roberto zegt

          26 mei 2018 om 00:45

          @johnhert: Laat maar weten als je ze hebt, dan ruil ik mijn Golf in!

          Login om te reageren
        • vondick zegt

          26 mei 2018 om 07:34

          @johnhert: zoveel zit er nog niet in mijn SLR-McLaren-spaarpotje. Maar even zonder dollen, dat zijn toch ongeveer de bedragen waarvoor dit soort auto’s, nota bene tweede hands zouden moeten kosten? Zeg nou eerlijk, alles daar boven zijn ze toch niet waard? Zou veel mooiere dingen kunnen doen met 2 miljoen.

          Login om te reageren
          • Silverarrow zegt

            26 mei 2018 om 11:57

            @vondick: Als de bel barst, zou dat helemaal niet gek zijn.

            Login om te reageren
      • 2wheeler zegt

        26 mei 2018 om 00:47

        @vondick: haha, oke man!

        Login om te reageren
      • mennok zegt

        26 mei 2018 om 05:57

        @vondick: Zozo

        Login om te reageren
  8. flashevan zegt

    26 mei 2018 om 00:03

    Sidepipes!!!1!1 Dat is voor mij reden genoeg

    Login om te reageren
    • bakingmynextbenz zegt

      26 mei 2018 om 09:21

      @flashevan: sidepipes doen wat met je frontpipe?

      Login om te reageren
  9. tievdz zegt

    26 mei 2018 om 00:30

    Dit model wordt heel mooi oud. Ik ga hem iig steeds meer waarderen

    Login om te reageren
  10. sr20det zegt

    26 mei 2018 om 00:50

    Mooiste Merc die er is naar mijn mening, samen met de SLS.

    Als ik een andere benz wil rijden bel ik wel een taxi.

    Login om te reageren
  11. mrB zegt

    26 mei 2018 om 01:55

    Toch maar weer een redactie McLaren aanschaffen?

    Login om te reageren
  12. allesmetturbo zegt

    26 mei 2018 om 02:29

    Vind t niet echt een mooie wagen.

    Dan voor mij liever een Venturi 400 GT als het exotisch oid moet zijn.
    Vind dat echt een bizar gaaf ding.

    En 400pk op 1150kg lijkt mij leuker rijden dan 626 op 1700kg.

    Login om te reageren
  13. unknown234 zegt

    26 mei 2018 om 03:22

    En ik maar mijn gaspedaal naar de grond vloeren om richting de 270 te gaan op de autobahn. Komt deze auto mij voorbij cruisen/inhalen, althans zo klonk het. Wat een geluid. Alleen daarom al een reden om hem te kopen.

    Login om te reageren
    • nopetrolnofun zegt

      26 mei 2018 om 15:23

      @unknown234: wat een geluid? Dit is zo’n beetje de meest stille supercar op een 911 Turbo na…

      Login om te reageren
      • unknown234 zegt

        26 mei 2018 om 16:19

        @nopetrolnofun: Doel je er op dat de meeste een snerpend geluid maken op hoge snelheid? Dat vind ik nou net niks, liever een wat zwaardere relaxtere brom.

        Een 911 is stil ja, maar dat zijn vrijwel de meeste (recentere) supercars als je binnen zit. Ook van buiten is het qua geluid niet meer wat het een jaar 10-15 geleden was.

        Login om te reageren
  14. jannemaneke zegt

    26 mei 2018 om 03:29

    Zo’n SLR doet gewoon te veel aan een doorsnee SL uit die tijd denken om echt waardevol te zijn. En in dit artikel staat dat de vijfbak uit die tijd zo goed zou zijn, laat ons hopen dat ze in deze machines geen standaard Mercedes koppelomvormer uit die tijd hebben gebruikt want die dingen zijn om de haverklap defect.

    En wat een bagger foto’s van het interieur in die advertentie. Voor een auto in die prijsklasse mag dat wel beter. Sommige foto’s werden ook gewoon twee keer geupload, komt nogal amateuristisch over.

    Login om te reageren
    • Yzord zegt

      26 mei 2018 om 04:39

      @jannemaneke: En niet eens een foto van de motor erbij.

      Login om te reageren
      • rolov zegt

        27 mei 2018 om 08:18

        @yzord: wat wil je daar aan zien dan

        Login om te reageren
  15. ikleesookoverautos zegt

    26 mei 2018 om 06:23

    Nooit echt een fan geweest maar in de samenstelling is ie toch wel lekker.

    Login om te reageren
  16. alcantara zegt

    26 mei 2018 om 06:32

    Hoeven hebben toch geen nagels?

    Login om te reageren
    • baardmijt zegt

      26 mei 2018 om 12:40

      @alcantara: Niet alle hoeven gelukkig. Maar beslagen hoeven wel degelijk. Ook in de Mariahoeve zijn talloze nagels verwerkt.

      Login om te reageren
  17. Pordon zegt

    26 mei 2018 om 07:54

    Wat blijft dit toch een indrukwekkende auto. Zoveel mooier dan de Enzo en Carrera GT. Ik zou het wel geweten als ik het geld ervoor zou hebben.

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      26 mei 2018 om 08:08

      @pordon: je heet pordon en dat is je comment? Shady ;) ik ben slr geil maar een Carrera gt zou toch voorrang hebben. En daarna de slr .

      Login om te reageren
      • Pordon zegt

        26 mei 2018 om 10:22

        @rolov: U bent nog bekend met de naam ‘Pordon’? Dan is het niet zo gek toch dat ik de SLR verkies boven de Carrera GT en de Enzo ;)

        Login om te reageren
        • rolov zegt

          26 mei 2018 om 12:05

          @pordon: daarom zei ik het ;)

          Login om te reageren
  18. boss1 zegt

    26 mei 2018 om 08:33

    lekker hoor

    Login om te reageren
  19. kingdante zegt

    26 mei 2018 om 08:56

    Lelijk hok. En dan dat halve pornointerieur.

    Login om te reageren
  20. Breinstein zegt

    26 mei 2018 om 09:11

    Altijd al fan geweest van de mooiste Mercedes van de afgelopen 15 jaar. Het geluid is verslavend en deze configuratie spot on. Echter moet ik eerst mijn huis verkopen voordat ik serieus aanspraak kan maken op deze auto.

    Login om te reageren
  21. Rick-dos zegt

    26 mei 2018 om 09:12

    Ik denk dat het probleem van deze auto is dat er ook zoiets als een SL bestaat. Hierdoor leek de SLR een getuned SL.
    Ook het goedkope plastic in het interieur helpt niet mee.

    Mercedes had net als Ferrari en Porsche er een stand alone auto van moeten maken. Dan had het feit dat het “maar” een Mercedes is ook niet zoveel invloed gehad op de prijs nu.

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      26 mei 2018 om 12:07

      @Rick-dos: zoals de Maybach een getunde s is ? Of de amg gt 4 deurs een getunde cls ?

      Login om te reageren
    • bassx zegt

      26 mei 2018 om 18:17

      @Rick-dos: Helemaal mee eens

      Login om te reageren
  22. steelfighter zegt

    26 mei 2018 om 10:31

    Hebben ze er geen cabrio van ?

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      27 mei 2018 om 08:19

      @steelfighter: ben je nu serieus?

      Login om te reageren
  23. smex zegt

    26 mei 2018 om 12:29

    Toch is dit sinds deze is uitgekomen tot de dag van vandaag mijn all time favorite auto!

    Login om te reageren
  24. bassx zegt

    26 mei 2018 om 18:31

    Nooit fan van deze auto geweest, zoveel tegenstrijdigheid in 1 auto is best knap. Willen meedoen met de Carrera GT en Enzo maar wel een slome automaat erin plempen. 600.000 dollar vragen maar het interieur van een TT was nog mooier. Helemaal een CRF shell om gewicht te besparen zoals een F40 maar nog steeds1700kg wegen. Het GT model is hoe alle SLR modellen hadden moeten zijn.

    Login om te reageren
  25. imarinos zegt

    27 mei 2018 om 00:48

    Ik mis het KOOP DAN erbij!

    Login om te reageren
  26. gove zegt

    28 mei 2018 om 08:11

    vijftraas-> traps

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North