• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW Neue Klasse iX3 in het echt: maken of kraken?

Auteur: Bas Leesberg, gepost 8 september 2025 om 12:51 – 17 Reacties

Wat vinden we van het Neue Klasse-ontwerp?

Volgens automerken is er een toekomst voor de autobeurzen. Nou, ik heb goed nieuws voor ze: de IAA in München laat zien dat die er wel is. De lanceringen vliegen je deze week om de oren. Natuurlijk is razende reporter @Wouter aanwezig, maar ook AB-fotograaf/scribent @machielvdd kun je deze dagen tegen het lijf lopen in München.

Het Beierse bal der nieuwe automobielen werd afgetrapt met een primeur van jewelste. BMW pompt miljarden in de volgende generatie van haar modellen genaamd Neue Klasse. Het eerste resultaat ervan is de iX3. De makers deelden natuurlijk al wat puntgave studiofoto’s en wat rijdende beelden van de elektrische X3, maar de beste blik op de auto heb je toch wel in het echie.

Nieuwe generatie = nieuwe ontwerptaal

Zoals vrijwel altijd bij nieuwe BMW’s raken we maar niet uitgepraat over de nieuwe ontwerpstijl. De crossover is vrij clean en heeft een 2002 tii-achtige smalle grille. Het grote rooster van de uitgaande modellen ligt bij het grof vuil, net op het moment dat we eraan begonnen te wennen.

Een detail dat me aan de foto’s van de auto in vlees en bloed opvalt, is het BMW-logo in het wiel. Die ziet er wel heel erg klein uit. De badge verdwijnt bijna helemaal in de aero-stukken. We kijken hier overigens naar de iX3 met het M Sportpakket. Je herkent het pakket onder andere aan de in het midden ingesneden voorbumper.

Specs

Of je het ontwerp nu beter vindt dan voorheen of niet, technisch zet BMW met de Neue Klasse iX3 in ieder geval een flinke stap voorwaarts. Dankzij een lompe 108,7-kWh batterij kom je er maximaal 805 kilometer ver mee zonder tussentijds op te laden. Ga je wel opladen, dan kan dat met 400 kW dankzij 800-volttechniek. Binnen 21 minuten kun je van 10 naar 80 procent laden en na 10 minuten opladen kun je alweer een kilometertje of 370 verder rijden.

Zoals de badge op de bips van de iX3 verklapt, kijk je hierboven naar de iX3 50 xDrive. Dit is voorlopig de enige Neue Klasse die je kunt bestellen. Het vermogen is 469 pk en gaat dus naar alle wielen. Er komen nog krachtigere versies aan. De prijzen beginnen bij € 70.501,10.

En nu ben jij aan zet. Is je mening over de nieuwe tekenstijl van de BMW-ontwerpers veranderd door de nieuwe foto’s? Zo ja, is dat dan in positieve of negatieve zin? Wij zijn benieuwd.

Ook interessant!

  • BMW iX3 niet meer te bestellen
  • Neue Klasse is de grootste BMW-investering ooit: zoveel geld gaat ernaartoe
  • Nieuwe generatie BMW's krijgt géén instrumentarium
  • BMW vindt zichzelf opnieuw uit met de nieuwe iX3!

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Elektrisch, iaa, iaa-2025, ix3, Neue-Klasse, neue-klasse-x

Vorig bericht: « Golf-rijder opgelet: dit moet jouw volgende hatchback worden
Volgend bericht: Bestuurder van F1-auto op de weg is opgepakt, maar dat is niet het hele verhaal »

Lees Interacties

Reacties

  1. Rick-dos zegt

    8 september 2025 om 13:06

    Goed om te zien dat het op ‘live’ beelden ook nog steeds er prima uitziet. Tegelijk ben ik op de X5 na niet zo van de X modellen dus dat kan mijn mening wat vertroebelen.

    Ik wacht totdat de i3 uitkomt om echt een mening te geven. Daar heb ik wel hoge verwachtingen van. De richting die ze op zijn gegaan geeft mij goede hoop dat het er ook goed uit zal zien. Het is teruggrijpen op het verleden maar dan in een modern jasje. Je kunt het geen retro noemen eerder een moderne BMW met elementen uit het verleden.

    Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    8 september 2025 om 13:19

    Zo op een scherm zeg ik kraken, maar heb gehoord dat ie er in het echt beter uit ziet. Denk dat dit design veel beter tot zijn recht komt op een sedan of station, en mijn mening is ook wat gekleurd. Ik vind vrijwel iedere crossover te lomp en niet elegant genoeg.

    Login om te reageren
  3. Aalbert zegt

    8 september 2025 om 13:22

    Ik wacht maar op de sedan, Neue klasse lijkt mij op de sedan beter tot zijn recht te komen, verder mooi rustig ontwerp. De hele led verlichting voorzijde vind ik niet fraai, had gewoon mooi chroom mogen zijn, zal wel van een andere generatie zijn.

    Achterzijde vind ik wat goedkoop ogen en d eblauwe op de fotoá heeft fraaie velgen de beige kleurige uitvoering m.i. niet, dichte velgen zoals je wel vaker op EV’s ziet, zeer bepalend voor uitstraling m.i.

    Login om te reageren
  4. ghini zegt

    8 september 2025 om 13:26

    Het lijkt alsof de voorkant een stomp op zn neus heeft gehad..

    Login om te reageren
  5. petrolman zegt

    8 september 2025 om 13:29

    Ik ben er blij mee. We zien langzaamaan een terugkeer naar meer eenvoudige vormgeving en dat is gezien de lompigheid van de huidige generatie 5 echt geen overbodige luxe. Het werd zelfs als liefhebber wel een beetje moeilijk te verklaren waarom je een BMW zou willen;)

    Ik ben wel vooral benieuwd naar hoe dit design uitpakt op een touring of sedan. Hopen dat we -ondanks dikke accupakketten- een beetje terug kunnen naar de meer slanke lijnen van de F generaties, maar dan met deze designtaal.

    Voorzichtig positief zullen we maar zeggen. Het is in elk geval de eerste BMW in lange tijd waarvan het nieuwe model me niet meteen een heimwee geeft naar het oude model en dat is wat mij betreft goed nieuws!

    Login om te reageren
    • cdlop01 zegt

      8 september 2025 om 14:15

      Mee eens.

      Login om te reageren
  6. Jens_Roadster zegt

    8 september 2025 om 13:29

    Kraken. 🤢🤮

    Login om te reageren
  7. tenaci zegt

    8 september 2025 om 13:40

    Mooie neus, maar niet op een SUV. Terug naar sedan/station BMW!

    Login om te reageren
  8. kniesoor zegt

    8 september 2025 om 14:20

    Vind de achterlichten vrij groot. Maar verder – afgaande op de foto’s – lijkt het een wagen, die er prima uitziet.

    Login om te reageren
  9. watchhok zegt

    8 september 2025 om 14:42

    Neue klasse is vernieuwend.. mooi dat iemand dat nog durft! Top auto dus

    Login om te reageren
    • cdlop01 zegt

      8 september 2025 om 15:59

      Typerend voor ‘familiebedrijf’ Bmw, zichzelf uitvinden, dat doen ze gewoon goed.

      Login om te reageren
  10. Sir_Vmax zegt

    8 september 2025 om 15:24

    Best een grote neus, zou die ook een frunk hebben?

    Login om te reageren
  11. debeier100 zegt

    8 september 2025 om 16:48

    Die plastic glossy nieren, het lijkt wel een lego karretje.
    Geef mij maar de chroom tralies , al jaren herkenbaar, bmw is al jaren de weg kwijt

    Login om te reageren
  12. Pordon zegt

    8 september 2025 om 20:21

    Alleen al om het lelijkste stuur ooit zou ik deze auto laten staan. Wat een compleet misbaksel deze auto.

    Login om te reageren
  13. avdb55 zegt

    9 september 2025 om 11:23

    Zijn ze er ook met ronde stuurwielen?

    Login om te reageren
  14. gezondverstand zegt

    9 september 2025 om 13:22

    Bah bah. Echt niet mooi.

    Login om te reageren
  15. Stiggy zegt

    9 september 2025 om 13:58

    Nou, dat ziet er weer niet zo heel fraai uit hè? 😟
    Jammer, ik wil als autoliefhebber zo graag positief over BMW zijn, maar dat wordt de laatste jaren niet makkelijk gemaakt.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North